Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Huomasin hieman myöhään, mutta Canyon lupasi korvata 75Eur tähän vaihteisto case liittyen. En tyytyväinen, mutta tyhjää parempi.

Seuraavaksi tappelemaan pakkasessa toimimattoman käynnistysnapin kanssa.

Tosin olen ulkomailla, josko saa korjatua tänävuonna.
 
Viimeksi muokattu:
tyttöystävän työmatkakulkineena ollut tollanen GZR Pedelec ja ajattelin josko olisi sen laittanut keväällä myyntiin kun kilometrejä alkaa olla ja ostanut uuden. Tuon kanssa ollut murhe lähinnä se, että akku on rungossa, vaikea ottaa pois jolloin pyörän lataaminen hankaloituu.

Katselin tällaista halpaa 20" renkailla olevaa peruspyörää: KAISDA K7S Electric Bike 20 inch 36V 12.5Ah 25km/h 250W Motor Blue

Tässä olisi etuna hinnan lisäksi se, ettei ole vaihteita, ovat turhat säätöä ja huoltoa vaativat, sitten ei ole jousituksia, kestänee käyttöä paremmin ja akun saa helposti irti. 20" renkaat on etu, koska ostin hiljan nastakumit talvea varten. Onko parempia vaihtoehtoja?
 
Seuraavaksi tappelemaan pakkasessa toimimattoman käynnistysnapin kanssa.

Laitoin tästä kyselyä kuluttajariitalautakuntaan, että mitä sen aiemman keissin kanssa on käynyt, että onko Canyon maksanut mitään hyvityksiä vai ei. Ja päätöksen sisältöä yritin hakea KRIL nettisivuilta, mutta en ainakaan itse löydä joten pyysin sitä myös.

Pari kertaa käynyt talvella tuo käynnistysnapin toimimattomuus mutta päätän reklamaatiosta vasta kun saan vastauksen, että onko siitä edes mitään hyötyä.
 
Monesti pyöritellyt taakseppäin, alle -18, ei koskaan lähde päälle -17c edes
Omassa pyörässä noin -16c, jota kylmemmässä ei käynnisty
Nyt ulkomailla, mutta ensivuonna/syksyllä tästä tapellaan
 
Viimeksi muokattu:
2020 Haibike SDURO Trekking 5.0 – Specs, Comparisons, Reviews – 99 Spokes

On muuten vaikea löytää osia näihin sähkövatkaimiin - takapakka OK, ketjut OK, mutta eturattaat -> Ei ole kellään varastossa. Nyt siellä on SAMOX (m-vawe) 36/48T sekä saman valmistajan spider mutta näistä osista ei koko verkon syövereissä mitään havaintoja.

Näitä suositellaan, saatavuus nolla : FSA CHAINRING 48/36T

Kannattaako suosiolla laittaa tuonne esim. 44/38T? Tulloin myös lyhyempi ketju menisi kuin KMC e10s...
 
Minkälaisia kuljetustelineitä porukka on käyttänyt auton perässä sähköpyörän kanssa?

Kärkkäisellä oleva Heed vaikuttaa lupaavalta ja sen saa lukittua vetokuulaankin, mikä iso plussa. Onko tuosta kellään kokemusta?

 
Semmoset 15 viestiä sitten on tuosta juttua...
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
 
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
Jos koukku mallin, niin ehdoton suositus sellanen missä "jalalla painettava alas vinoon" tieltä tuo. ITellä sellanen thule, oli joku 450e tms. tienoilla. Niin paljon näppärämpi, kun saa tavaraa pakattua tavallisesti, kun vaan "kickstandilla pois ottaa..

Ite oon nössöillessäni käytänyt myös silikonisuojattuja remmejä, kun ei uskalla luottaa vaikka kestääkait nuo.. Tai pari mustekalaa "pehmentämään" iskuja.. Hyvin on nuo toiminu.
 
Niinpäs olikin! Tuossa toinen mitä olen katsellut, kantavuus 36kg ja pyörän maksimipaino 20kg, kuinkahan tuo ottaisi itseensä 25kg pyörän kuskaamisesta :think:
Tutkisin vaihtoehtona myös Bilteman versiota
Pyöräteline vetokoukkuun
Spekseinä
-max 3 pyörää
-max 60 kg
-kallistus
-lukitus koukkuun
 
Viimeksi muokattu:
Hitsin hitsi. Oon nyt muutamaa maasturia koeajanut. Muutamia huomioita tullut tehtyä. Moottorin pitää olla 85nm, eikä yhtään vähempää. Jäykkäperäisellä sähköpyörällä kyyti tuntuu persauksissa. Täpärien huollot ei kuitenkaan houkuttele, mutta kai se ois kestettävä. Helkama fe12 (suoralla putkella) oli positiivinen yllätys. Kyseessä oli etujousitettu malli, eikä paksun renkaan asioista kyyti ollut yhtä kovaa kuin kapea renkaisella jäykkäperäisellä. 2,4-2,6 tuumaa on vähän turhan kapeat omaan makuun. Ehkä tommonen plussa koon pyörä ois hyvä kompromissi... Tai sitten läski...
 
Tiedoksi kaikille Shimano EP8 pakkasongelmien kanssa kärvisteleville. Kysyin kuluttajariitalautakunnasta päätöksen kopiota ja tämän perusteella laadin oman vapaamuotoisen reklamaation.

1707418188293.png


1707418221564.png


Lopuksi todetaan päätöksen olleen yksimielinen.
 
Tiedoksi kaikille Shimano EP8 pakkasongelmien kanssa kärvisteleville. Kysyin kuluttajariitalautakunnasta päätöksen kopiota ja tämän perusteella laadin oman vapaamuotoisen reklamaation.

1707418188293.png


1707418221564.png


Lopuksi todetaan päätöksen olleen yksimielinen.
Kiitos tästä. On pitänyt pistää asiaa eteenpäin ja tästä saa vähän kättä pidempää asian hyväksi.
 
Kiitos tästä. On pitänyt pistää asiaa eteenpäin ja tästä saa vähän kättä pidempää asian hyväksi.

Mainittakoon vielä, että korostin omassa reklamaatiossani sitä, että pyörää on säilytetty ja käytetty asianmukaisesti, ladattu aina lämpimässä ja myös "kokonaisena", eikä se auttanut ongelmaan(kuten aspa chatissa neuvoi)

Ja että ensisijaisesti virhe tulisi korjata siten, että pyörän ominaisuudet ei heikkene ostohetkeen verrattuna. Ja että jos nämä asiat olisi olleet ostohetkellä tiedossa, ne olisi olleet erittäin merkittäviä ostopäätökseen vaikuttavia asioita.

Mainitsin myös, että kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, sillä aiheesta löytyy internet-keskusteluita lukuisia, ja että Canyonin aspasta toiset käyttäjät on saaneet epävirallisia käynnistysohjeita(pakittaminen).

Viittasin myös tuohon diaarinumeroon, että asiaa on käsitelty aiemminkin ja sen on todettu olevan selkeä virhe. Jos pyörää myydään suomeen, sen pitää toimia normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa.

Vertaa tätä esim. sähköautoon. Jos vaikka Tesla möisi sähköautoaan ja toteaisi, että joo ei toimi alle -10C pakkasella, niin se olisi päivänselvä peli kuluttajansuojalain edessä.
 
Mainittakoon vielä, että korostin omassa reklamaatiossani sitä, että pyörää on säilytetty ja käytetty asianmukaisesti, ladattu aina lämpimässä ja myös "kokonaisena", eikä se auttanut ongelmaan(kuten aspa chatissa neuvoi)

Ja että ensisijaisesti virhe tulisi korjata siten, että pyörän ominaisuudet ei heikkene ostohetkeen verrattuna. Ja että jos nämä asiat olisi olleet ostohetkellä tiedossa, ne olisi olleet erittäin merkittäviä ostopäätökseen vaikuttavia asioita.

Mainitsin myös, että kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, sillä aiheesta löytyy internet-keskusteluita lukuisia, ja että Canyonin aspasta toiset käyttäjät on saaneet epävirallisia käynnistysohjeita(pakittaminen).

Viittasin myös tuohon diaarinumeroon, että asiaa on käsitelty aiemminkin ja sen on todettu olevan selkeä virhe. Jos pyörää myydään suomeen, sen pitää toimia normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa.

Vertaa tätä esim. sähköautoon. Jos vaikka Tesla möisi sähköautoaan ja toteaisi, että joo ei toimi alle -10C pakkasella, niin se olisi päivänselvä peli kuluttajansuojalain edessä.
Tästä sinun tekstistä saa hyvän pohjan käyttöön, toivottavasti se johtaa johonkin. Raportoi ihmeessä mitä sieltä vastaavat aikanaan niin tietää vähän onko yhteneviä vastauksia.
 
Mistähän tuohon on arvottu tuo korvausehdotus ja sen perustelut. Sinänsä on ihan selvää, että perusteluissa väitetään pyörän olevan käyttökelvoton neljäsosan vuodesta ja hyvityksenä vaaditaan neljäsosaa kauppasummasta.

Samalla kuitenkin kerrotaan, että takaisinosto ei onnistu, koska pyörä on päivittäisessä työmatkakäytössä. Pyörä siis ei olekaan käyttökelvoton neljäsosaa vuodesta, koska sitä mitä ilmeisimmin käytetään koko vuoden työmatkoihin. Lisäksi pyörän saa ilmeisesti toimitetulla toisella käynnistysnapilla käyntiin eli perustellun hyvityksen pitäisi olla huomattavasti vähemmän kuin neljäsosa kauppahinnasta.

Väitän, että toisena päivänä ja toisella kokoonpanolla lautakunnan päätös hyvitysehdotukseksi olisi hyvinkin voinut olla 0-100 € tai esimerkiksi kaupan purkamisen suosittaminen. Toisaalta tämä vastaa hyvin lautakunnan yleistä linjaa: ei linjaa.

Lisäksi autovertaus on aivan turha olkiukko. Sähköavusteinen polkupyörä kulkee poljinta painamalla, vaikkei sähköjä saisi päälle. Sähköauto ei kulje.
 
Tänään se sähköpyörä vihdoin tuli ja se, mitä jännitin eniten osoittautui turhaksi. XL-koon runko ei ollut yhtään liian iso vaan pyörä on juuri oikean kokoinen. Nyt pitäisi vielä malttaa odottaa että lumet sulaa niin pääsee polkemaan työmatkaa tuolla, tälle talvelle en enää ajatellut nastoja hankkia, ehkä keväällä jos jossain outletissa tulee vastaan.
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?

Boschin sivuilla ainakin löytyy pitkä lista sen tekniikalla olevia pyöriä.
Siinä on Filter results +merkin alla mahdollisuus valita esim step through ja gearing system - internal geared hub.

Edit: linkki
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?
Specialized Turbo Como 3.0/4.0 IGH. Toki jos esim. Canyon Precede:ON Comfort 7 tarakka on speksattu 25 kilolle niin en ihan kauheasti jännittäis kestääkö se myös lastenistuimen suositteli valmistaja mitä tahansa.
 
Vaimo kaipailee sähköpyörää työmatkapyöräksi ja valjasti minut selvittämään asiaa... :redface:

Työsuhdepyöräkumppani on Oomi ja pikaisella vilkaisulla aika kattava verkosto näyttää olevan paikkoja mistä pyörän voi hankkia.

Vaatimukset ovat:

- Naisten malli. Eli ns. Step-Through tai Mid-Step
- Akku irrotettavissa ilman työkaluja (pyörävarastossa ei voi ladata)
- Runkoon kiinnitettävä lasten turvaistuin mahdollisuus (Tämä yllätti. Esimerkiksi Canyonin pyöriin ei yhteenkään saa kiinnittää istuinta. Sitten yritin käydä Trekin pyörän ohjeita läpi, mutta en löytänyt mitään mainintaa suuntaan tai toiseen siitä saako runkoon kiinnittää mitään. Ja ei, pyöräkärry ei valitettavasti ole tilojen puolesta mahdollinen).

Bonusta:
- Budjetti maks 4k€. Käyttö 9km työmatkaa ja perheen kanssa pyöräilyä. Juurakot yms. ylitetään taluttamalla eli mitään täpäriä ei haeta. Ei ajeta talvella.
- Hihnaveto! Oman vähäisen kokemuksen perusteella parista sähkäristä jäi se että ketjuvaihteet eivät oikein toimi. Tai toimivat, mutta jotenkin veto jää päälle ja vaihteet ja ketjut paukkuu yms. Näin ollen huoltovapaa hihnaveto olisi varmaan kova juttu.

Ideoita mistä lähteä liikkeelle? Edes suosituksia pyöristä mihin lastenistuimen saa kiinnittää?

Ainakin vanhempaan Trek Powerflyhyn saa lastenistuimen tulee siihen satulan alapuolella olevaan pystyputkeen. Käy vaikka Cyclissä jos on lähellä yms niin saa kyllä apua.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.

Joo ihan paska puhetta niiden selitykset.

Nuo ehdothan ei edes ole lainmukaiset, kuluttajansuojalaki on suurelti pakottavaa lainsäädäntöä josta ei voi edes sopimusehdoilla sopia toisin.

Selkeää on, että pyörä ei toimi pakkasella kuten pitää. Ja ongelma tässä on se, että sitä ei ole tuotu ostopäätöstä tehtäessä kunnolla esille.

Sopimusehtoihin tai käyttöohjeisiin piilotettu komponenttivalmistajan -10 pakkasraja ei riitä.
 
Canyonin pitkä vastaus saatuna ja kiteytys oli että heidän ei ole pakko toimia suositusten mukaan jotka kuluttajariitalautakunta on antanut ja ettei minun sähköpyöräni sovellu työmatkakäyttöön. Koitin kysellä että mistä olisin voinut tietää sen ja olisiko asennoituminen eri jos ongelmat ilmenisivätkin maastoajossa. Katsotaan miten koittavat venkoilla, mutta eiköhän tätä täydy itsekkin lähteä ajamaan eteenpäin. Ei tuollainen ehtojen yksipuolinen jälkikäteen muuttelu taida olla ihan laillista.
Uskoisin, että toimivat kyllä suositusten mukaan, mutta käyvät viivytystaistelua siihen asti, että jokainen samoista ongelmista kärsivä hakee itselleen ratkaisusuosituksen kuluttajariitalautakunnalta. Harvempi sitä lopulta varmaan jaksaa hakea, joka tekee tästä venkoilusta kannattavaa. Eli kuluttajariitalautakunnalle tikettiä vetään niin uskoisin, että lopulta saat jotain hyvitystä.
 
Vaimolle etsinnässä sähköpyörää alle 3000€ budjetissa.
Canyon on ainakin kiinnostava hintalaatusuhteen takia.
Löysin pari hihnavetoista nuvinci vaihteistolla, mutta en nyt tajua näiden eroja:
Ainuat erot ovat:

Kalliimmassa ketjuohjuri Canyon EP1335-01 Insert
Halvemmassa ketjuohjuri enviolo manual hub interface

Kalliimmassa kiekkona Alexrims MD25 | Enviolo Trekking
Halvemmassa kiekko Alexrims MD25 | Promax DR815F
Onko 200€ hintaero em. osien arvoinen?

 
Vaimolle etsinnässä sähköpyörää alle 3000€ budjetissa.
Canyon on ainakin kiinnostava hintalaatusuhteen takia.
Löysin pari hihnavetoista nuvinci vaihteistolla, mutta en nyt tajua näiden eroja:
Ainuat erot ovat:

Kalliimmassa ketjuohjuri Canyon EP1335-01 Insert
Halvemmassa ketjuohjuri enviolo manual hub interface

Kalliimmassa kiekkona Alexrims MD25 | Enviolo Trekking
Halvemmassa kiekko Alexrims MD25 | Promax DR815F
Onko 200€ hintaero em. osien arvoinen?


Taitaa navat olla vain erona noissa kiekoissa johtuen eri vetotavasta(hihna vs ketju)

Vilkaise löytyykö bike-discountista, bike24:sta tai mhw-bikestä jotain sopivaa. Cube on perinteisesti ollut saksasta edullinen ja Cuben talonmerkki Radon myös.

Tuo hihnaveto on ilmeisesti varsin pätevä ratkaisu, en ole hirveästi pahaa kuullut tai että olisi ollut erityisemmin ongelmia.
 
Taitaa navat olla vain erona noissa kiekoissa johtuen eri vetotavasta(hihna vs ketju)

Vilkaise löytyykö bike-discountista, bike24:sta tai mhw-bikestä jotain sopivaa. Cube on perinteisesti ollut saksasta edullinen ja Cuben talonmerkki Radon myös.

Tuo hihnaveto on ilmeisesti varsin pätevä ratkaisu, en ole hirveästi pahaa kuullut tai että olisi ollut erityisemmin ongelmia.

Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä.
Juu kiekkojen navat ovat erilaiset mutta molemmat olivat hihnavetoisia, sen takia ihmettelinkin miten napa on erilainen. Voisko olla esim eroja nuvincin hub interface välillä ja sitä myötä laadussa?
 
Uskoisin, että toimivat kyllä suositusten mukaan, mutta käyvät viivytystaistelua siihen asti, että jokainen samoista ongelmista kärsivä hakee itselleen ratkaisusuosituksen kuluttajariitalautakunnalta. Harvempi sitä lopulta varmaan jaksaa hakea, joka tekee tästä venkoilusta kannattavaa. Eli kuluttajariitalautakunnalle tikettiä vetään niin uskoisin, että lopulta saat jotain hyvitystä.
Kerran itselläkin Gränd Canyon jättänyt käynnistymättä pakkasilla. Pitääköhän itsekkin tuonne kirjelmää tarjota...
 
Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä.
Juu kiekkojen navat ovat erilaiset mutta molemmat olivat hihnavetoisia, sen takia ihmettelinkin miten napa on erilainen. Voisko olla esim eroja nuvincin hub interface välillä ja sitä myötä laadussa?
Vastaus canyonilts:
”Jos otat nämä kaksi mallia vertailuun, niin verkkosivumme on hieman kankea tämän vertailun käytössä ja näyttää vertailussa hieman väärin nuo kiekot. Molemmissa on samat kiekot eli edessä ja takana Alexrims MD25. Edessä molemmissa on enviolo trekking napa ja takana toisessa mallissa Promax DR815F ja toisessa Shimano MT400. Tuo Shimanon MT400 napa taitaa olla parempi.

Eli loppujen lopuksi merkittävä ero vain takanavassa promaxin ja shimanon välillä, muilla kokemuksia tuon promaxin laadusta?
 
Yksittäisiä komponentteja ei kannata varsinkaan Canyonin tapauksessa tuijottaa turhan tarkasti, koska Canyon pidättää oikeuden vaihtaa sen ilmoittamatta toiseen, likimain samantasoiseen osaan jos osalla on esim. saatavuusvaikeuksia.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.
 
Mulla alkaa omassa laatikkopyörässä akku vedellä viimeisiään, niin pitäisi varmaan a) uusia akku tai b) uusia samalla akku ja moottori. Kyselin jo tuon nykyisen akun uudelleen kennottamista ja samalla katoin kyseisen firman akkuja, niin siellä löytyy hyllystä isompi akku samalla voltti määrällä.

Kysyin jo tuolta firmalta onnistuisiko tuo isompi akku kytkeä pyörään jotenkin, mutta eipä ole vastausta kuulunut niin kysytään täältä. Tuossa nyt lähtee akun telakasta 4kpl johtoja eri paikkoihin, niin mietin jos tuon uuden akun kytkisi nykyisen akun tilalle eli siis vanhan akun kotelo jäisi paikoilleen ja toisin vain tuolta uudelta akun kaapeli vanhan kotelon sisään.

Aika vaikea sanoa kun et kerro akun ja moottorin tyyppiä. Jos suljettu systeemi niin kennotus ei ole mahdollista. Jos taas Bafang tai muu avoin kinuskijärjestelmä niin niissä on 4 piuhanpaikkaa josta 2 ei kytketty mihinkään. Katso akun kiinnitystelakan takaa mitkä liittimet on punaisen ja mustan johdon päässä ja mitkä tyhjät. Yleensä keskimmäiset pinnit on käyttämättä. Tuollaiseen käy melkein mikä tahansa tarvikeakku jossa oikea volttimäärä. Tosin Bafangeissä on monenlaisia telakoita mikä pitää ottaa huomioon. Monesti tulee akun mukana, mutta huomioi kiinnitysreikien paikat.
 
Aika vaikea sanoa kun et kerro akun ja moottorin tyyppiä. Jos suljettu systeemi niin kennotus ei ole mahdollista. Jos taas Bafang tai muu avoin kinuskijärjestelmä niin niissä on 4 piuhanpaikkaa josta 2 ei kytketty mihinkään. Katso akun kiinnitystelakan takaa mitkä liittimet on punaisen ja mustan johdon päässä ja mitkä tyhjät. Yleensä keskimmäiset pinnit on käyttämättä. Tuollaiseen käy melkein mikä tahansa tarvikeakku jossa oikea volttimäärä. Tosin Bafangeissä on monenlaisia telakoita mikä pitää ottaa huomioon. Monesti tulee akun mukana, mutta huomioi kiinnitysreikien paikat.
Laatikkopyörä on mallia Biltema ja eiköhän tuo napamoottori ja akku ole jotain kiinan ihmeitä. Tuossa viikolla avasin tuota akkukoteloa sen verran, että näki mitä se on syönyt.

Pitää kotona mittailla ja tutkia tuota vähän lisää. Parit kuvat mukaan tuosta akusta.

Edit: Vai onko järkevää katsoa suosiolla uusi moottori ja akku siinä samalla tähän. Tuo uusi akku maksaa kuitenkin sen 500€ ja sen virittely voi tosiaan olla haastavaa.
 

Liitteet

  • 20240228_182205.jpg
    20240228_182205.jpg
    252,4 KB · Luettu: 139
  • 20240222_184039.jpg
    20240222_184039.jpg
    315,3 KB · Luettu: 135
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuon akun pysty kennottamaan. Suomessa on muutama firma joka näitä tekee mutta hinta taitaa olla aika lähelle uuden akun hintaa joten en sitten tiedä mikä kannattaa ja mikä ei. Nopeasti googletettuna maksaa saman mitä uusi Bafangin 500Wh akku... Napamoottori ja laatikkopyörä kuulostaa aika eksoottiselta combolta muutenkin. Bafangin keskimoottoria noissa yleensä näkee ja joskus Shitmanoja.

Kokonaishintahan sen ratkaisee varmaan mikä järkevintä. Aika paljon btw saa runtata menemään jos tuon kokoisen akun saa vaihtokuntoon. Ne pienemmät 200Wh tms akut eivät kestä kovinmontaa lataussykliä mutta tuollainen 460Wh pitäisi kestää yli 20tkm ylikin ilman kummempia ongelmia. Ehkä tuossa on vain susipaskat kennot tai BMS?
 
Eiköhän tuon akun pysty kennottamaan. Suomessa on muutama firma joka näitä tekee mutta hinta taitaa olla aika lähelle uuden akun hintaa joten en sitten tiedä mikä kannattaa ja mikä ei. Nopeasti googletettuna maksaa saman mitä uusi Bafangin 500Wh akku... Napamoottori ja laatikkopyörä kuulostaa aika eksoottiselta combolta muutenkin. Bafangin keskimoottoria noissa yleensä näkee ja joskus Shitmanoja.

Kokonaishintahan sen ratkaisee varmaan mikä järkevintä. Aika paljon btw saa runtata menemään jos tuon kokoisen akun saa vaihtokuntoon. Ne pienemmät 200Wh tms akut eivät kestä kovinmontaa lataussykliä mutta tuollainen 460Wh pitäisi kestää yli 20tkm ylikin ilman kummempia ongelmia. Ehkä tuossa on vain susipaskat kennot tai BMS?
Paha sanoa mikä tuossa on vikana, mutta ei pyörällä pääse täysillä avustuksilla kuin n. 10km. Mikä on aika vähän. Eikä tuota yhdistelmää jaksa kovin pitkään ajaa pienemmällä avustuksella.

Akkutohtori nyt on ainakin yksi firma joka noita tekee ja heidän nettisivujen hinta-arvio taisi olla jonkun 500€ luokkaa.
 
Eikös tuohon riitä, että on yksittäinen kenno rikki jonka jännite romahtanut ja tästä johtuen bms ei pysty/tohdi ladata täyteen akkua.

Mittaa yleismittarilla jännite navoista täytenä/tyhjänä?
 
Akkutohtori nyt on ainakin yksi firma joka noita tekee ja heidän nettisivujen hinta-arvio taisi olla jonkun 500€ luokkaa.
Ja tuossahan ei ole sitten yhtään mitään järkeä. Jopa suomihinnoilla saa isomman ja laadukkaamman akun tuohon hintaan. Ulkomailta sitten paljon halvemmalla.


Ja pienllä nikkaroinnilla joku tällainen.


edit. Siis tässä tapauksessa on ihan se ja sama mikä akku siellä on kun näissä ei ole mitään älyä mukana. Kunhan sen saa jotenkin kiinnitettyä järkevästi.
 
Ja tuossahan ei ole sitten yhtään mitään järkeä. Jopa suomihinnoilla saa isomman ja laadukkaamman akun tuohon hintaan. Ulkomailta sitten paljon halvemmalla.


Ja pienllä nikkaroinnilla joku tällainen.


edit. Siis tässä tapauksessa on ihan se ja sama mikä akku siellä on kun näissä ei ole mitään älyä mukana. Kunhan sen saa jotenkin kiinnitettyä järkevästi.
Tämmöstä mä katoin Sähköpyörän akku 36V 18Ah - Akkutohtori.fi ja tuota ne tuosta liikkestäkin ehdotti.
 
Saksasta 700w akku reilu 340€ https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B08XK392YT?psc=1&th=1

Näyttäisi olevan tuossakin LG:n kennot.(Toki mistä sen tietää)
Onkos noissakin ihan tavalliset 18650-kennot? Kyllä sille kennotukselle hintaa tulee, vaikka sen tekisi itse. Ja niistä kiinankennoista ei koskaan tiedä, onko kennossa edes 1/3 luvatusta kapasiteetista. Yhden 14,4 V porakoneakun kennottanut juotoskorvallisilla sub-c kennoilla, eikä oikein ollut vaivan arvoista. Halvemmalla olisi varmaan päässyt tai ainakin parempaan lopputulokseen, jos olisi Torista ostanut pari käytettyä akkua.
 
Onkos noissakin ihan tavalliset 18650-kennot? Kyllä sille kennotukselle hintaa tulee, vaikka sen tekisi itse. Ja niistä kiinankennoista ei koskaan tiedä, onko kennossa edes 1/3 luvatusta kapasiteetista. Yhden 14,4 V porakoneakun kennottanut juotoskorvallisilla sub-c kennoilla, eikä oikein ollut vaivan arvoista. Halvemmalla olisi varmaan päässyt tai ainakin parempaan lopputulokseen, jos olisi Torista ostanut pari käytettyä akkua.
Yhden Akun ostin tuolta pari vuotta sitten ja se oli ainakin laadukkaan oloinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 234
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom