Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Itsellä on tämä:

Ja laitan normaalisti rungon ja takarenkaan läpi kiinni pyörän, eiköhän tuo nyt ihan tarpeeksi hidasta/hankaloita että mieluummin varastavat jonkun muun pyörän.
 
Itsellä on tämä:

Ja laitan normaalisti rungon ja takarenkaan läpi kiinni pyörän, eiköhän tuo nyt ihan tarpeeksi hidasta/hankaloita että mieluummin varastavat jonkun muun pyörän.
Minä lukitsen takarenkaan pyörän omalla lukolla ja sitten rungosta kiinni telineeseen tms. kunnon U-lukolla. Jos pikakiinnityksellä olevan eturenkaan vievät, niin menee varmaan tarpeeseen.

 
Itsellä on tämä:

Ja laitan normaalisti rungon ja takarenkaan läpi kiinni pyörän, eiköhän tuo nyt ihan tarpeeksi hidasta/hankaloita että mieluummin varastavat jonkun muun pyörän.

Niinhän sitä luulisi. Valitettavasti totuus on kuitenkin se, että jos voro oikeasti jonkun tietyn fillarin haluaa, niin se todennäköisesti on myös varustautunut sen mukaisesti.
 
Ei ole harrastepyörissä ollenkaan lukkoja. Niillä ajetaan tallista lenkille ja takaisin talliin. Aivan sama minkälaisen lukon laitat niin se lähtee kaupan pihasta kuin järki demarista.

Käyttöpyörinä sitten sellaisia jotka ei niin kinosta nistejä ja rahallinen arvo vähäinen. Hybridin rungosta saa kasattua ihan toimivia settejä kun käyttää vähän maastopyörän osaa. Näissä käytän ihan perus 1cm paksua spiraalilukkoa. En ala kantamaan mitään parinkilon verkonpainoa mukana.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mää olen vetänyt tuon lukitsemisasian kaakkoon. Yksi pyörä lähtenyt aikanaan voron matkaan, niin ei lähde enää toista kertaa.

Kun käyttää vähintään kolmea järeää erityyppistä lukkoa yhtäaikaa, kynnys kyllä nousee varkaudelle, kun rälläköinnissäkin alkaa väistämättä kulua paljon aikaa. Lisäksi kun siinä soi hälyt samaan aikaan ja GPS-paikannus aktivoituu, niin onhan tuossa jonkinlainen kiinnijäämisriskikin.
 
Ei ole harrastepyörissä ollenkaan lukkoja. Niillä ajetaan tallista lenkille ja takaisin talliin. Aivan sama minkälaisen lukon laitat niin se lähtee kaupan pihasta kuin järki demarista.

Käyttöpyörinä sitten sellaisia jotka ei niin kinosta nistejä ja rahallinen arvo vähäinen. Hybridin rungosta saa kasattua ihan toimivia settejä kun käyttää vähän maastopyörän osaa. Näissä käytän ihan perus 1cm paksua spiraalilukkoa. En ala kantamaan mitään parinkilon verkonpainoa mukana.
Näinhän se on. Pyörästä saa maksaa helposti satasia tai tuhansia lisää, jotta painosta lähtee kilo-kaksi pois. Minä en ainakaan tuossa tilanteessa laita pyörään kiinni puolentoista kilon kryptonitea. Jos harrastepyörä on pakko lukita kaupan pihaan tms, se on siinä kevyellä lukolla kiinni vain hetken.

Arkipyörässä noudatetaan sopivaa keskitietä ja jos pyörä lähtee varkaiden matkaan, vakuutusyhtiö hoitaa loput. Koulukuntia on tietysti erilaisia, enkä väitä että minun edustama koulukunta on ainoa oikea.
 
Nuo taittomallin lukot on aika lapsellisen helppo saada auki, samoin suurin osa muista pienistä vaiheri ja ketjulukoista. Ainoa mikä on hankalampi, on kunnollinen iso U-lukko ja mahdollisesti joku rajumpi kettinki. U-lukkojakin pitäisi mielellään olla samaan aikaan 2kpl kiinni. 1 tai 2 kunnollista U-lukkoa alkaa jo painamaan jotakin ja niiden kuljettaminen on oma asiansa, josta päästäänkin siihen, että käytännössä joutuu kompromisseja tekemään ja monesti ne isot lukot sen takia jää matkasta monella ja mukaan lähteen joku pienempi ja kätevämpi vaihtoehto.
 
Nuo taittomallin lukot on aika lapsellisen helppo saada auki, samoin suurin osa muista pienistä vaiheri ja ketjulukoista. Ainoa mikä on hankalampi, on kunnollinen iso U-lukko ja mahdollisesti joku rajumpi kettinki. U-lukkojakin pitäisi mielellään olla samaan aikaan 2kpl kiinni. 1 tai 2 kunnollista U-lukkoa alkaa jo painamaan jotakin ja niiden kuljettaminen on oma asiansa, josta päästäänkin siihen, että käytännössä joutuu kompromisseja tekemään ja monesti ne isot lukot sen takia jää matkasta monella ja mukaan lähteen joku pienempi ja kätevämpi vaihtoehto.
Ainakin yksi U-lukko menee varsin huomaamattomasti keskitolppaan kiinnitetyssä telineessään. Joku tietysti taas nostaa sen painon esiin, mutta kuskia on helpompi keventää pari kiloa kuin pyörää jos yhdistelmän kokonaispainolla on jotain merkitystä.
 
Ainakin yksi U-lukko menee varsin huomaamattomasti keskitolppaan kiinnitetyssä telineessään.
Riippuu pyörän rungon muodosta ja koosta. Joissakin mahtuu isokin lukko mukavasti sinne rungon keskelle ja sitten taas toisiin ei mahdu mitenkään. Sama juttu keskiputken sivuilla tai taakse sojottaessa, joissakin pyörissä voi onnistua, etenkin jos ainoastaan ajetaan tasaisesti kaupungilla, mutta jos yhtään on tarkoitus ajella vaihtelevammissa maastoissa (tässä nyt puhutaan sähköpyöristä, jotka pääsääntöisesti on MTB), ei siinä tolpan ympärillä mitään ylimääräistä mahdu olemaan. Reppu on ainoa vaihtoehto monelle jos paremman lukon haluaa mukaan, siksi ymmärrän kyllä hyvin sen pienemmänkin lukon käyttämisen joissakin tilanteissa, se on valinta.
 
Joustotolpalle puolto. Omassa sähkiksessä ollut tuo vakiona ja lisää ajomukavuutta mukavasti. Sillä ei ole merkitystä, että vähän tehoja menee edes takas liikkeeseen sen kun vääntää avustusta lisää. Sama pätee etujoustoon. Olis ranteet kyllä kipeinä ilman sitä.
Joo, rakentelin sellaisen pyörän kuin halusin ja tarvitsin arkeen, retkeilyyn, kuntoiluun ja poluillekin. Ja kaikki rakentelu on tehty hyviä tuotekehityksen periaatteita noudattaen, ei siis mitään purkka- tai jesarivirityksiä:) Ohuen takavalon johdonkin moottorille vedin suojaavaan tippukasteluletkuun. Tietenkin hommassa oli myös muunlaisia valintoja. En esim. viitsinyt laittaa pinnoihin mukana tulleita ripulinkeltaisia heijastimia, vaan tilasin tyylikkäämmät valkoiset kaarevat heijastimet.

Joustotolppa oli kyllä hyvä hankinta, en siitä luopuisi. Joustaa sopivasti isommissa heitoissa ja poistaa epätasaisuuksien aiheuttaman nypytyksen esim. suojatiemaalauksien yli ajellessa, kun muutenkin ajelen aika suurilla rengaspaineilla.
 
Olisiko suositella jotain pyörää halvassa hintaluokassa n. 1500€ ympärivuotiseen käyttöön? Kaupungin laitamille, ei maastoajoa.
Talvea ajatellen leveämpi renkainen olisi kai parempi.
 
Olisiko suositella jotain pyörää halvassa hintaluokassa n. 1500€ ympärivuotiseen käyttöön? Kaupungin laitamille, ei maastoajoa.
Talvea ajatellen leveämpi renkainen olisi kai parempi.
Harmi, kun kysyt nyt. Olisin suositellut tätä viime viikolla, kun oli tarjouksessa 1500€. Itselläni on täysjousto arkiajossa kaupungissa ja sen laitamilla, mutta juuri tänään ajattelin tuolla läskillä ajellessani, että kyllä tälläkin pärjäisi hyvin kaupungissa ja sen laitamilla.
 
Harmi, kun kysyt nyt. Olisin suositellut tätä viime viikolla, kun oli tarjouksessa 1500€. Itselläni on täysjousto arkiajossa kaupungissa ja sen laitamilla, mutta juuri tänään ajattelin tuolla läskillä ajellessani, että kyllä tälläkin pärjäisi hyvin kaupungissa ja sen laitamilla.
Joo, huomasin tuon aiemmin mutta epäröin niin kauan että se meni.
 
Meille tuli töihin tarjolle pyöräetu, joten pakkohan se oli vähän hintavampi sähköpyörä hankkia fatbiken ja gravelpyörän kaveriksi. Kliksuttelin hyvän tovin kunnes päädyin Focus Jam2 7.8, tarkoitus olisi keväästä syksyyn pyöräillä toimistolle. Matka on vain 22km ja maantietä, mutta sille osuu järjettömän kokoisia mäkiä useampi.
FO5400044v2022_2022_29_DI_GRY_135_PRO_JAM2-7-8-DEC.jpg
 
Meille tuli töihin tarjolle pyöräetu, joten pakkohan se oli vähän hintavampi sähköpyörä hankkia fatbiken ja gravelpyörän kaveriksi. Kliksuttelin hyvän tovin kunnes päädyin Focus Jam2 7.8, tarkoitus olisi keväästä syksyyn pyöräillä toimistolle. Matka on vain 22km ja maantietä, mutta sille osuu järjettömän kokoisia mäkiä useampi.
FO5400044v2022_2022_29_DI_GRY_135_PRO_JAM2-7-8-DEC.jpg

Jos joudut säilyttämään kylmässä tuota joskus pidempään, niin opettele tämä jo etukäteen:



Jos siis tuo käynnistysnappi on se "etänappi" mitä luulen.

Nimim. Mistäkö tiedän
 
Jos joudut säilyttämään kylmässä tuota joskus pidempään, niin opettele tämä jo etukäteen:



Jos siis tuo käynnistysnappi on se "etänappi" mitä luulen.

Nimim. Mistäkö tiedän

Tämä onkin hyvä tietää. Itse jouduin kans pyörää säilyttämään tunnin pihalla ja siinä ajassa oli vermeet hyytyneet eikä lähteneet enää käyntiin. Pitääpä ens kerralla kokeilla saisiko tällä henkiin...
 
Boschin moottorilla ei ole tota ongelmaa ilmennyt. Hyvin toimii vaikka pakkasta on -25 astetta.

Ei se tuossakaan tapauksessa ole moottorista kiinni vaan tuosta tietyn mallisesta käynnistysnapista, jossa on jostain käsittämättömästä syystä oma akku/kondensaattori joka latautuu vain kun pyörää lataa "kokonaisena"
 
Boschin moottorilla ei ole tota ongelmaa ilmennyt. Hyvin toimii vaikka pakkasta on -25 astetta.

Mulla ei meinannut omassa saada pysymään sähköjä päällä kun pakkasta oli sen -35 astetta. Näyttöön tuli valot mutta avustusta ei ollut ja näyttö sammui noin viiden sekunnin kuluttua. Lopulta avustus heräsi ja virrat rupesi pysymään päällä kun aikansa yritti. Kelin lauhduttua ongelma hävisi. Varmaan tuo näytön nappipatteri ei tykännyt noin kylmästä ilmasta? Säilytän pyörää aina ulkona, mutta ison akun otan toki aina lämpimään.
 
Canyonin NeuronON 6 toiminut yllättävän hyvin 30°C pakkaskeleillä. Akkua tuntuu kuluvan paljon reippaammin, kun töissäkin joutuu seisottamaan kylmässä hallissa sen 12h.

Kotona lämmin talli, jossa lataan varalta parin työpäivän jälkeen, ettei akun varaus menisi liian matalaksi.

Etujousitus näyttää laskevan melko matalalle päivän aikana, sekä muutaman kerran takajousitus mennyt tönköksi.
 
Canyonin NeuronON 6 toiminut yllättävän hyvin 30°C pakkaskeleillä. Akkua tuntuu kuluvan paljon reippaammin, kun töissäkin joutuu seisottamaan kylmässä hallissa sen 12h.

Kotona lämmin talli, jossa lataan varalta parin työpäivän jälkeen, ettei akun varaus menisi liian matalaksi.

Etujousitus näyttää laskevan melko matalalle päivän aikana, sekä muutaman kerran takajousitus mennyt tönköksi.

Täällä ei mitään mainitsemisen arvoisia ongelmia. Ehkä ainoa huomio oli kaikista rapeimmilla keleillä pidempää lenkkiä ajaessa, että takapakka/vaihtaja meinasi jäätyä. Varsinkin isoimman vaihteen kanssa oli viivettä, vaikka päälle menikin. Toki tuo on todennäköisesti sama juttu kaikissa pyörissä. Kovaa ajoa vaan.
 
Boschilainen lähti 25 asteen pakkasilla hienosti käymään, Shimanoa taas en saanut edes 5 asteen pakkasilla napista käymään… Maahantuojan kanta oli, että pitää käydä korjauttamassa nappi. Pitäisi varmaankin oikein testata, että montako kertaa suostuvat vaihtamaan napin uuteen kun vika ei häviä.

Yritin tänään muuten yhdistää Garminin Fenix 6:sta Canyonin Neuron on 7-malliin, joka on juurikin Shimanon koneella. Jostain syystä Garmin ei tätä löytänyt. Vai pitääkö edes löytää, en ole oikein perillä :speechless:
 
Boschilainen lähti 25 asteen pakkasilla hienosti käymään, Shimanoa taas en saanut edes 5 asteen pakkasilla napista käymään… Maahantuojan kanta oli, että pitää käydä korjauttamassa nappi. Pitäisi varmaankin oikein testata, että montako kertaa suostuvat vaihtamaan napin uuteen kun vika ei häviä.

Yritin tänään muuten yhdistää Garminin Fenix 6:sta Canyonin Neuron on 7-malliin, joka on juurikin Shimanon koneella. Jostain syystä Garmin ei tätä löytänyt. Vai pitääkö edes löytää, en ole oikein perillä :speechless:
Ainakin oma Quatix 7 ja Orbean EP8rs juttelevat sujuvasti Bluetoothia
 
Boschilainen lähti 25 asteen pakkasilla hienosti käymään, Shimanoa taas en saanut edes 5 asteen pakkasilla napista käymään… Maahantuojan kanta oli, että pitää käydä korjauttamassa nappi. Pitäisi varmaankin oikein testata, että montako kertaa suostuvat vaihtamaan napin uuteen kun vika ei häviä.

Yritin tänään muuten yhdistää Garminin Fenix 6:sta Canyonin Neuron on 7-malliin, joka on juurikin Shimanon koneella. Jostain syystä Garmin ei tätä löytänyt. Vai pitääkö edes löytää, en ole oikein perillä :speechless:
Minulla Garmin 6 Pro, Tunturi E290 e7000-moottori ja iPhone. Kun ekan kerran Shimanolle panin virrat, ja Garminilla aloitin eMTB-treenin, niin jonkun ajan kuluttua kello kysyi jotenkin tyyliin yhdistetäänkö anturiin. No annoin luvan ja kohta Garmin ja Shimano yhdistyivät. Rajoituksena on tietenkin yksi bt-yhteys kelloon, eli joko moottorilta tai puhelimelta. Jos sinulla on jo bt-yhteys kellon ja puhelimen välillä, niin se pitää purkaa. Seuraavilla kerroilla sitten eMTB-treenille lähtiessä yhteys kellon ja moottorin välille syntyy automaattisesti. Garminin näytölle sitten voit valita joitain Shimanon antamia tietoja. Treenin jälkeen sitten enemmän tietoja löytyy Garminin mobiili- tai PC-sovelluksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla Garmin 6 Pro, Tunturi E290 e7000-moottori ja iPhone. Kun ekan kerran Shimanolle panin virrat, ja Garminilla aloitin eMTB-treenin, niin jonkun ajan kuluttua kello kysyi jotenkin tyyliin yhdistetäänkö anturiin. No annoin luvan ja kohta Garmin ja Shimano yhdistyivät. Rajoituksena on tietenkin yksi bt-yhteys kelloon, eli joko moottorilta tai puhelimelta. Jos sinulla on jo bt-yhteys kellon ja puhelimen välillä, niin se pitää purkaa. Seuraavilla kerroilla sitten eMTB-treenille lähtiessä yhteys kellon ja moottorin välille syntyy automaattisesti. Garminen näytölle sitten voit valita joitain Shimanon antamia tietoja. Treenin jälkeen sitten enemmän tietoja löytyy Garminin mobiili- tai PC-sovelluksesta.
Tämä selvensi paljon, pitää testata kun ehtii joku päivä. Mahtaakohan yhdistetty sykevyö vaikuttaa vielä asiaan?
 
Tämä selvensi paljon, pitää testata kun ehtii joku päivä. Mahtaakohan yhdistetty sykevyö vaikuttaa vielä asiaan?
Jos on bt-sykevyö yhteydessä kelloon, niin tietenkin vaikuttaa. Minulla on vanhan Garminin juoksukellon sykevyö, jossa on ANT+ -yhteys. Hyvin tämäkin vyö yhdistyi 6 Pro -kelloon, kun joskus kokeilin. Sitä en osaa kertoa, voiko BT- ja Ant+ -yhteydet olla yhtä aikaa käytössä. Se pitäisi vaan kokeilla tai jostain selvittää.
 
Tarvis kahdelle pyörälle kuljetus telinettä. Turbo tero ja fatbike pyörinä, mitä telinettä suosittelette?

Onko tästä esim kokemusta

 
Viimeksi muokattu:
Onpahan dilemma. Ajattelin hommata sähköpyörän työmatkoja ajatellen, mutta tietenkin vapaa-ajalla tulis poljettua/retkeiltyä. Tällä hetkellä ei ole ainuttakaan pyörää. Edellinen oli sähkötön jäykkäperäinen maasturi ja sitä edellinen täysiverinen maantiepyörä. Ongelma nyt on se, että pitäisi valita jäykkäperäisen sähkömaasturin ja sähköretkeilypyörän väliltä. Sporttisempi gravel-tyyppinen sähköpyörä olisi varmaan se hyvä kompromissi, mutta niitä tuntuu olevan vähän tarjolla n. 3.5k hintaluokassa.
Nyt harkinnassa ois kuitenkin cube reaction hybrid.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvis kahdelle pyörälle kuljetus telinettä. Turbo tero ja fatbike pyörinä, mitä telinettä suosittelette?

Onko tästä esim kokemusta


Jos ei ole kiire niin tori.fi hakuvahtiin thulen telineet. Kantavuus pitää vain varmistaa, että riittää noille.
 
Ongelma nyt on se, että pitäisi valita jäykkäperäisen sähkömaasturin ja sähköretkeilypyörän väliltä.
Mitä etua retkeilypyörästä verrattuna maastopyörään? Vastaan puolestasi: paremmat edellytykset lokasuojien ja seisontatuen kiinnitykseen.
 
Mitä etua retkeilypyörästä verrattuna maastopyörään? Vastaan puolestasi: paremmat edellytykset lokasuojien ja seisontatuen kiinnitykseen.
Juuri näin ja geometrian ansiosta luultavasti retkipyörällä jaksais vähän pidempää reissua tehdä. Kaikkea kun ei voi saada yhdestä pyörästä. Tällä hetkellä tuo cube reaction taitaa olla mieluisin vaihtoehto, mutta katsellaan. Kuukauden sisään pyörän ostan eli mieli kerkee muuttua vielä monta kertaa..
 
Entä kulku talvella, kummalla helpompaa?
Kuinka vaikeaa on laittaa lokasuojat, tavarateline ja seisontatuki maastopyörään?
 
Onpahan dilemma. Ajattelin hommata sähköpyörän työmatkoja ajatellen, mutta tietenkin vapaa-ajalla tulis poljettua/retkeiltyä. Tällä hetkellä ei ole ainuttakaan pyörää. Edellinen oli sähkötön jäykkäperäinen maasturi ja sitä edellinen täysiverinen maantiepyörä. Ongelma nyt on se, että pitäisi valita jäykkäperäisen sähkömaasturin ja sähköretkeilypyörän väliltä. Sporttisempi gravel-tyyppinen sähköpyörä olisi varmaan se hyvä kompromissi, mutta niitä tuntuu olevan vähän tarjolla n. 3.5k hintaluokassa.
Nyt harkinnassa ois kuitenkin cube reaction hybrid.

Nuo sähköiset gravelit, maantiepyörät jne on aika harvassa varmaan sen takia, kun sähkön ominaisuudet taistelee pyörätyypin etuja vastaan. Sähköistys lisää auttamatta painoa ja hyvinkin toteutettuna aina lisää hieman vierinvastusta. Ja kun gravelilla 25km/h kelaaminen hyvällä alustalla on varsin helppoa niin niistä tulee sitten vain arvokkaat lisäpainot.

Mitä tulee retki vs. maastopyörä niin muutama eroavaisuus noissa yleensä on.

Rengastila on lähes aina maasturissa isompi ja rengaskoko yleensäkin. 27.5" koossa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta leveys jää usein sinne reiluun pariin tuumaan maksimissaan kun maasturiin saa nykyään aika usein vähintään 2.6" leveät. Jos pyörää käyttää talvikelissä niin isompi=parempi ellei sitten aina saa ajaa virheettömillä oulu-tyylin ykkösluokan pyöräteillä.

Moniin maastopyöriinkin saa nykyään seisontatuen ja lokarit ihan hyvin. Esim. omassa grand canyonissa on paikka seisontatuelle ja canyon myy siihen suunniteltua tukea verkkokaupassaan.

Mutta jos on tarkoitus pidempää etappia ajaa ja laukkuja laittaa kiinni, niin kyllä noissa retkipyörissä on yleensä asiat paremmin kiinnityspisteiden osalta.
 
Itsellä on Cuben hybrid reaction Pro (2023) Allroad. Eli siinä oli valmiiksi valot, lokarit, seisontatuki ja laukkuteline asennettuna. Voi varmaankin lisätä noita myös jälkikäteen jos ostaa pyörän joka ei ole Allroad.

Rungon koko on XXL, ja sai hyvin 29x2.6 piikkisian nastat mahtumaan vaikka oli valmiit lokarit. Pyörä näyttää myös paljon paremmalta kun on noi Acidin (cuben oma merkki?) lisätarvikkeet ku vertaa pyörään missä on esim xbladen lokarit.
 
Nuo sähköiset gravelit, maantiepyörät jne on aika harvassa varmaan sen takia, kun sähkön ominaisuudet taistelee pyörätyypin etuja vastaan. Sähköistys lisää auttamatta painoa ja hyvinkin toteutettuna aina lisää hieman vierinvastusta. Ja kun gravelilla 25km/h kelaaminen hyvällä alustalla on varsin helppoa niin niistä tulee sitten vain arvokkaat lisäpainot.
Kiitokset vastauksista. Canyonin outletissa ois herkkua tarjolla.
Grail:ON CF 7
Siinä ois oikeastaan ainut sähkögraveli mikä kiinnostas.
 
Jos liikkuu talvella, vatsinkin jos liikkuu sellaisiin aikoihin ettei kadut ole vielä aurattu suosittelisin jotain fattiä.
Tähän kyllä vahva sama. En ymmärrä miten joku pystyy asettamaan normaalin maasturin fat-biken kanssa samaan kategoriaan tällä etenemiskyvyllä auraamattomalla tiellä. Joo molemmilla pääsee kyllä eteenpäin, mutta eivät ne nastat auta kummassakaan hirveään lumimassaan.
 
Kompromissejahan nuo kaikki aina on. Fätti on varmasti hyvä kun on paljon lunta tai lumipöperöä, mutta se on sitten pois rullaavuudesta ja muista ominaisuuksista kun baana on hyvässä kunnossa.

Ja kyllä tuollainen nykymaasturi 2.6" leveillä tai joissakin tapauksissa 2.8" tai 3.0" koon "plussarenkailla" on aika melkoisen pystyvä peli lumessakin.
 
Kerrotaan nyt varoitukseksi kypärän käytön tärkeydestä oman kokemukseni jäljiltä. Lähdin sähkömaasturillani ennen käymättömälle Trailmapin vaativaksi määrittelemälle kiviselle ja kannokkoiselle polulle. Olin jo 12 km:n reitin viimeisellä km:llä, kun polku yllättäen haarautui, mitä ei ohjaustangon iPhonelta ajaessa pystynyt selvittämään. Pysähdyin poikittain rinteeseen selvittääkseni, kumpaa haaraa tulisi edetä.

Kuitenkin alarinteen puoleinen jalka lipesi, kun kengän alla ollut sammaleinen maanpinta yllättäen irtosi. Vierin siis pyörä jalkojeni välissä kovapintaista ja kivikkoista rinnettä alas ehkä seitsemän metriä. Pökkyräisenä ja kivulloisena sain lopulta kammettua itseni ylös - ja ajettua kilometrin maantielle, jota oli vielä 8 km kotiin. Selkäni oli punaisena kaikenlaisita kolhuista ja pakarassa kymmenen sentin verenpurkauma.

Pakko oli tietenkin raahautua keskussairaalan päivystykseen. Siellä tietokonetomografiassa selvisi, että yksi selkänikama ja yksi kylkiluu oli murtunut. Panacodia ja Burana 800:aa määrättiin kipuihin sekä kolmen kuukauden kielto nostaa mitään painavaa tai tehdä mitään yläkropan kiertoliikkeitä. Liikunnoista kipujen laantumisen jälkeen sallittiin vain kävely tai sauvakävely, eikä kuntosaliile ollut mitään asiaa. Välitarkastuksessa todettiin selkänikaman luutuneen odotetusti ja lopullisen tervehtymisen vaativan noin puoli vuotta.

Vasta eilen 4,5 kuukauden jälkeen tuntui selkäkivut olevan ohi, ja pitkän tauon jälkeen suunnistin vähän pelonsekaisin tuntein salille kaipaamiini treeneihin. Puoli tuntia tein vain kevyitä sarjoja - ja sitten juoksumatolle, kun olen ollut pitkien juoksujen harrastaja aina maratoneihin asti. Alku- ja loppukävelyjen välissä varoen juoksin kuitenkin 3,5 km - eikä tuntunut edes pahalta. Eilisestä riemastuneena suunnistin tänään uudestaan salille ja juoksin eilistä nopeammin vaivattomasti 6 km. Olisin tietenkin pidemmällekin jaksanut juosta, mutta tällaisen pahan vammautumisen jälkeen ei pidä treenailla liian kuormittavasti.

Mitäs tästä kaikesta itselle tuli opetukseksi? Koskaan ei pyöräilylle pidä lähteä ilman kypärää! Sinne kauas muiden liikkujien satunnaisesti käyttämälle kiviselle polulle olisin jäänyt maatumaan, jos hyvin suojaava kypärä ei olisi ollut päässäni. Sen pystyi jo siitä päättelemään, millaisia kolhuja kypärään oli syntynyt, ei onneksi kuitenkaan kallooni:) Nyt tämän selviytymistarinan kunniaksi kaivan pakastimesta kylmettymässä olleen prosecco extra dry pullon :) Pyöräilyllekin aioin palata, maasturi on nastarenkaat alla jo usean kuukauden odotellut kuskin toipumista!
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotaan nyt varoitukseksi kypärän käytön tärkeydestä oman kokemukseni jäljiltä.
...snip

Paranemisia. Ja ehdottoman samaa mieltä tuosta kypärästä.

Sähköpyörällä varsinkin kun on niin naurettavan helppo kelata se 20km/h+ nopeus mittariin niin jos tuleekin tuossa vauhdissa joku odottamaton juttu ja pannutat sopivasti pää edellä niin henki voi lähteä ihan helposti. Puhumattakaan maastosta, missä voi olla se terävä kivi tms ja sitten päätyy vihannekseksi makaamaan johonkin.
 
Paranemisia. Ja ehdottoman samaa mieltä tuosta kypärästä.

Sähköpyörällä varsinkin kun on niin naurettavan helppo kelata se 20km/h+ nopeus mittariin niin jos tuleekin tuossa vauhdissa joku odottamaton juttu ja pannutat sopivasti pää edellä niin henki voi lähteä ihan helposti. Puhumattakaan maastosta, missä voi olla se terävä kivi tms ja sitten päätyy vihannekseksi makaamaan johonkin.
Kypärä on toki N:o 1 pyöräilyssä.
Mutta kun on 35v harrastanut moottoripyöräilyä niin tietää, ettei isommissa vauhdeissa enää kypärä auta jos kehoon tulee "korkeaenergisiä traumoja". Eli jos mennään tilanteisiin / tilannenopeuksiin, joissa varusteilla ei enää ihmishenkeä säästetä, niin silloin muut seikat kuten ennakointi ovat avainasemassa. Olen pari kertaa pannuttanut prätkällä alle 40 km/h nopeuksissa ilman että kypärässä on ollut naarmuakaan. Toisaalta olen liukastunut jalkamiehenä ja saanut kuhmun päähän. Paljon on tuurilla myös osuutta näissä tilanteissa.
 
Joo itekin viime loppu kesästä alamäessä vedin pannut. Liikaa vauhtia jyrkkään kurviin eikä enää kääntynyt. Retkahdin sen verran kovaa taka viistoon että pää osui kiven reunaan,onneksi oli kypärä. Vasempaan kynerpäähän tuli kyllä semmonen vekki että se rupi näytti gremlinin nahalta
 
Tarvis kahdelle pyörälle kuljetus telinettä. Turbo tero ja fatbike pyörinä, mitä telinettä suosittelette?

Onko tästä esim kokemusta

Ostin tämän telineen viime kesänä ja yhden Vuokatinreissun ehdin sillä heittää sähköpyörä+normifattis combolla. Fattiksessa taisi olla normaalia leveämpi rengaskin, railoonhan se ei mennyt, mutta hyvin molemmat pyörät telineessä silti kulkeutui. Toki tuli laitettua ylimääräistä liinaa kiinnitykseen.
Kaverilla oli taas Thulen parhaimmistoa verrokkina, niin olihan siinä aika ero. Thule oli paljon jämäkämpi, eikä kolissut.
Hintaerotuksella ostaisin Heedin uudestaan, vaikka sitä enemmänkin tarvitsisi käytellä.

Miinuksena oli toinen runkolukitus paketista alkaen rikki, mutta sain takuuseen uuden.
Lisäfaktana: Model 3 kulutus nousi 40-50% lisätyn ilmavastuksen vuoksi ja tuntui aika veikeältä jäykän alustan kanssa tien pompuissa.
 
Ostin tämän telineen viime kesänä ja yhden Vuokatinreissun ehdin sillä heittää sähköpyörä+normifattis combolla. Fattiksessa taisi olla normaalia leveämpi rengaskin, railoonhan se ei mennyt, mutta hyvin molemmat pyörät telineessä silti kulkeutui. Toki tuli laitettua ylimääräistä liinaa kiinnitykseen.
Kaverilla oli taas Thulen parhaimmistoa verrokkina, niin olihan siinä aika ero. Thule oli paljon jämäkämpi, eikä kolissut.
Hintaerotuksella ostaisin Heedin uudestaan, vaikka sitä enemmänkin tarvitsisi käytellä.

Miinuksena oli toinen runkolukitus paketista alkaen rikki, mutta sain takuuseen uuden.
Lisäfaktana: Model 3 kulutus nousi 40-50% lisätyn ilmavastuksen vuoksi ja tuntui aika veikeältä jäykän alustan kanssa tien pompuissa.
Joo tuli ostettua tuo Thulen XT3. Nätti vekotin, kallis vaan ku mikä mut eiköhän se maksa itsensä takaisin joskus. Onko ollut tarvetta suojata pyöriä vaan ihan paljaalla kuljetettu?
 
Saisko Radon ZR Team Hybrid 8.0 500 asennettua kunnolliset lokasuojat ja tarakan?
Halvin Radon trekking-malli jossa on sama moottori ja suht. leveät renkaat 600€ kalliimpi.
Luulisi tarakan ainakin onnistuvan. Nuo lokasuojat voi olla hankalat, mitä tässä itsekin katsellut maasturia vähän leveämmällä renkaalla, niin lokareita ei meinaa tarpeeksi leveitä löytyä. Taitaa levein "standardikoko" olla 75mm SKS Bluemels Style 27,5"-29" 75mm Matt Black
Vissiin vähän siinä ja siinä riittääkö suojaamaan tarpeeksi. Seuraavat koot tahtoo sitten jo olla mallia Fätti.
 
Meille tuli töihin tarjolle pyöräetu, joten pakkohan se oli vähän hintavampi sähköpyörä hankkia fatbiken ja gravelpyörän kaveriksi. Kliksuttelin hyvän tovin kunnes päädyin Focus Jam2 7.8, tarkoitus olisi keväästä syksyyn pyöräillä toimistolle. Matka on vain 22km ja maantietä, mutta sille osuu järjettömän kokoisia mäkiä useampi.
FO5400044v2022_2022_29_DI_GRY_135_PRO_JAM2-7-8-DEC.jpg
Tuo on 2022 esitelty malli ja hinta nykyään ihan mukavalla tasolla. Ostin 7.9 mallin pahimmassa sähköpyöräkiimassa kesäkuussa 2022 hintaan 6299 Larunpyörästä. Ajamiseen olen ollut tyytyväinen, mutta kaksi seikkaa on syytä ottaa huomioon, jos tuota harkitset:
- Vaijereiden ja takajarruletkun vieminen rungon sisään stemmin kautta. Ainakin minulla siitä menee myös kosteutta sisään ja alkuperäinen ohjainlaakeri petti vuoden ikäisenä pienessä hypyssä. Loppukesällä vaihdettu uusi ohjainlaakeri on pakkasilla alkuun niin kankea, että eiköhän siellä kosteutta taas ole.
- Moottorin kiinnitys/sovitus on jotenkin poikkeuksellisen tiukka. Huollon mukaan moottorin irroitus ja asennus ei onnistu ammattimekaanikoltakaan alle neljään tuntiin. Moottori pitää irrottaa, jos joutuu vaihtamaan takavaihtajan tai hissitolpan vaijerin suojakuoren tai vaikka vetää pyörän sähköistä johdon ajovalolle.

Käynnistysnappi ei ole Shimanon ongelmamalli. Ei ole virta hyytynyt pakkasessa, mutta koko nappi meni ekana talvena jäykäksi ja lopulta juuttui pohjaan -> vaihdettiin takuuseen. Hemmetin hauska pyörällä on ajaa, mutta ostaisin itse jonkun muun mallin. Jam2 on itselle ensimmäinen sähköpyörä, enkä ihan hahmottanut omaa käyttöä. Omilla 1-3 h lenkeillä tykkään ajaa korkealla sykkeellä ja pienellä avustuksella, jolloin 720 Wh akusta ei ole puoletkaan kulunut. Valitsisin nykyisellä kokemuksella jonkun <20 kg Orbea Risen tai vastaavan.
 
Paranemisia. Ja ehdottoman samaa mieltä tuosta kypärästä.

Sähköpyörällä varsinkin kun on niin naurettavan helppo kelata se 20km/h+ nopeus mittariin niin jos tuleekin tuossa vauhdissa joku odottamaton juttu ja pannutat sopivasti pää edellä niin henki voi lähteä ihan helposti. Puhumattakaan maastosta, missä voi olla se terävä kivi tms ja sitten päätyy vihannekseksi makaamaan johonkin.
Ehdottomasti kypärä päähän, eikä kyse edes ole pelkästään vauhdista. Eräs tuttu kuoli paikaltaan kaatuessaan prätkäkypärä päässä, se on pienestä kiinni kun sopivasti kolahtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 252
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom