Sähköauton kotilataus

Siis 2-4 vierailua sukulais-, suku- tai vuokramökille ja pitää olla siirrettävä voimavirtalaturi? Miksi ihmeessä? Kai sen 2-4 kertaa vuoteen voi vaikka pysähtyä matkalla pikalaturille. Mä en noilla lähtötiedoilla edes harkitsisi jonkun voimavirtalaturin mukana raahaamista.

Nämä reissut ovat 1) yhteiskestoltaan 3-6vkoa 2) tyyppillisesti tulee tehtyä aika paljon päiväretkiä tai sitten on kylmät talvikelit 3) sijaintina sellasia että pikalatureita aika kehnosti saatavilla tai sitten niille pitää erikseen ajaa 30-50km. Jokaiselle asunnolle tulee kuitenkin sähköt ja voimavirtatöpselit löytyy omasta takaa niin aika no-brainer.


Latauskarttaa kun katsoo niin aika hyvin näkee mikä on tilanne julkilaturien osalta pohjois-karjala, kainuu, itä-lappi - akselilla
Eikö auton mukana tullut matkalaturia?

Tuli kyllä, mutta fyysinen kokoero on ehkä muutamia satoja grammoja. En koe niin merkittäväksi haitaksi
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vähän sama tilanne kun tulee pyörittyä millon missäkin ja kohteissa se voimavirta saatavilla niin voimavirtalaturi oli selvä valinta. Latureita kyllä alkaa olemaan hyvin matkojen varrella mut ei vaan nappaa huoltoasemilla pyöriminen.
 
Siirrettävän voimavirtalaturin tarve on kovin yksilöllistä. Jos esim. mökkikäyttöä varten sellaista miettii, niin seuraavat asiat tulevat mieleen:
1) pikalaturien etäisyys mökiltä
2) mökillä käyntien määrä
3) mökillä tarvittavan akun määrä
4) onko mökki oma, yhteinen vai vuokralla

Kaikki kohdat vaikuttavat mm. laturin tarpeeseen ja toisaalta siihen, kannattaako mökille asentaa kiinteä laturi.
 
Tuli kyllä, mutta fyysinen kokoero on ehkä muutamia satoja grammoja. En koe niin merkittäväksi haitaksi
Miksi sitten mainita erillisen matkalaturin hankinta jos sellainen on jo olemassa.
Jos mietin omaa laturia (matkalaturi), niin pelkästään voimavirtapistoke on suunnilleen saman kokoinen.
 
Miksi sitten mainita erillisen matkalaturin hankinta jos sellainen on jo olemassa.
Jos mietin omaa laturia (matkalaturi), niin pelkästään voimavirtapistoke on suunnilleen saman kokoinen.
Koska Teslan mukana tuleva matkalaturi on vain 1-vaiheinen (1x13A?)
 
Koska Teslan mukana tuleva matkalaturi on vain 1-vaiheinen (1x13A?)
Samalla tavalla se auto liikkuu vaikka lataisi 1-vaihe -sähköllä?
Olen ladannut autoa reilun vuoden matkalaturilla ja se onnistunut yhtä automaattisulakkeen laukeamista lukuunottamatta kuten olen ajatellut. Aina on yön yli lataus riittänyt paremmin kuin hyvin. Lomalla, jos majoituksissa olisi mahdollisuus ladata omalla laturilla, niin en edes ajattelisi pikalatureiden olemassaoloa.
Tietysti jos ajaa satoja kilometrejä päivittäin, niin ehkä sitten tarvitaan nopeampaa latausta.
 
Jännittävä tämä kiinteä vs. siirrettävä laturi -keskustelu. Ei kai sillä ole suuremmin väliä? Erona lähinnä se, onko piuhassa välissä pistoke, josta laturin voi irrottaa. Itsellä merkittävin syy laittaa pistokkeellinen on se, että go-e:n kiinteässä on joka tapauksessa näkyvillä oleva piuha. Jos laittaa pistokkeen, saa tuolle piuhalle jonkin järkevän tarkoituksen eikä tarvitse kehitellä siistiä läpivientiä. Toisaalta saa samalla autokatokseen voimavirtapistokkeen.
 
Kovasti on kyllä tunteita herättävä juttu. Kiinteä vs puolikiinteä - keskustelun tavallaan ymmärtää, mutta sitten nämä täysin random pivotoinnit 1-vaihe schuko vs 3-vaihe menee jo vähän ohi. Varsinkin kun sama ralli toistuu viikosta toiseen.

Jokainen latailkoot millä haluaa, mutta aika harvalle okt-asujalle yksivaihelataus sopii, jos talo lämpeää jollain muotoa sähköllä, on pörssisähköä ja on minkäänlaisia työajoja.

Itsellä tulee töiden takia 400km ajopäiviä niin aika sissi saisi olla, jos ihan periaatteen vuoksi latailisi 1x8A vaan sen takia, että autossa tuli joku laturi mukana. Tietysti jokainen latailkoot myös schukosta vaikka 16A jatkuvasti jos niin haluaa. Tai sitten pyytää sen sähkärin vaihtamaan rasian ja koko pointti ”säästöstä” vähän katoaa jo.

Itselle kotilatauksessa se isoin juttu on, että tietää kelissä kun kelissä autossa olevan akku täynä jos pitääkin lähteä aamusta työreissulle. Ja 3x16A pystyy hyödyntämään ne yön halvimmat tunnit
 
Kovasti on kyllä tunteita herättävä juttu. Kiinteä vs puolikiinteä - keskustelun tavallaan ymmärtää, mutta sitten nämä täysin random pivotoinnit 1-vaihe schuko vs 3-vaihe menee jo vähän ohi. Varsinkin kun sama ralli toistuu viikosta toiseen.

Jokainen latailkoot millä haluaa, mutta aika harvalle okt-asujalle yksivaihelataus sopii, jos talo lämpeää jollain muotoa sähköllä, on pörssisähköä ja on minkäänlaisia työajoja.

Itsellä tulee töiden takia 400km ajopäiviä niin aika sissi saisi olla, jos ihan periaatteen vuoksi latailisi 1x8A vaan sen takia, että autossa tuli joku laturi mukana. Tietysti jokainen latailkoot myös schukosta vaikka 16A jatkuvasti jos niin haluaa. Tai sitten pyytää sen sähkärin vaihtamaan rasian ja koko pointti ”säästöstä” vähän katoaa jo.

Itselle kotilatauksessa se isoin juttu on, että tietää kelissä kun kelissä autossa olevan akku täynä jos pitääkin lähteä aamusta työreissulle. Ja 3x16A pystyy hyödyntämään ne yön halvimmat tunnit
Ei kannata hermostua vastauksista jos viestisi sisältö muuttuu joka kerta. Ensin oli kyseessä lomamatka muutaman kerran vuodessa, johon matkalaturi taipuu paremmin kuin hyvin. Nyt puhutaankin jo kotilaturista ja 400 km päivämatkoista, joihin matkalaturi ei riitä, eikä kukaan ole niin väittänyt.
Laturi kannattaa hankkia oman tarpeen mukaan. Mikäli vain oma tarve on tiedossa, miksi kysellä, tai saatikka neuvoa muita kertomatta tarkempia perusteita.
 
Kuten edellisen sivun keskustelusta (ID. Charger Pro oli spesifi laturi) käy ilmi niin kyse oli kiinteiden vs puolikiinteiden latausasemien mahdollisista hyödyistä tai haitoista. Nämä laitteet ovat lähtökohtaisesti kaikki kolmivaihelaitteita identtisillä kotilatausnopeuksilla. Jos joku sellaiseen on päätynyt hommaan (kuten minä) niin oletus varmaan on, että sille on kotikäytössä tarvetta? Ja täten arkiajojen erityispiirteiden mukaan tuominen tähän kontekstiin on aikalailla nollainformaatiota, kun tehoissa ei ole eroja.

Mutta jos haluaa yksittäisiä lauseita irroitella kontekstista niin: en ole kokenut lomamatkoja varten rasitteeksi napata matkaan sitä pari sataa grammaa painavampaa 3-vaihelaturia. Tietysti go-e on vähän pienempi kuin juuri tuo ID. Charger. Täten auton oma 1-vaihelaturi on jäänyt täysin käyttämättä, koska se ei taas riitä arkiajoon.

1-vaihelatauksesta ja mikä riittää kenellekin jankutusta on ihan riittävästi yleistä sähköautoilusta ja taloyhtiö -ketjuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmivaiheisen kiinteän laturin hyödyt suhteessa kolmivaiheiseen pistokeliitäntäiseen laturiin ovat nätimpi asennus ja hieman parempi liitännän turvallisuus. Toisin päin hyöty on laturin käyttäminen muualla, laturin ottaminen mukaan muuttaessa ja edullinen asennus voimavirtapistotulpan löytyessä valmiina.
 
Jos voimavirtapistorasia löytyy valmiina eikä halua maksaa sähkömiehelle niin ehkä ostaisin vaan jonkun ns matkalaturin. On ainakin vikavirtasuojat ym kunnossa ja pääsee asennuksen kanssa ilmaiseksi.
 
Jos voimavirtapistorasia löytyy valmiina eikä halua maksaa sähkömiehelle niin ehkä ostaisin vaan jonkun ns matkalaturin. On ainakin vikavirtasuojat ym kunnossa ja pääsee asennuksen kanssa ilmaiseksi.
Ehkä nyt syytä korjata tämä yleinen väärinkäsitys, matkalatureissa pääsääntöisesti ei ole vikavirtasuojaa, vain pelkkä DC valvonta, joka avaa sisäisen kontaktorin jos havatsee DC sähköä.

Voimavirtapistorasiat ovat kyllä nykyään yleensä vikavirtasuojattuja, mutta edelleen on myös valtavasti vanhojen säännöstöjen aikana asennettuja voimapistorasioita joissa ei vikistä ole.
 
Syksyllä kyselin onko kukaan muu koettanut laittaa Elliä eri VLANiin kuin EVCC. Päätin nyt kokeilla uudemman kerran, koska haluaisin saada Ellin pois palvelinverkosta.

Siispä tuumasta toimeen;
Ellin portti IOT-VLANiin ja ei-niin-yllättäen yhteys Ellin ja EVCC kanssa katkeaa.
Avahi-browserin mukaan sekä evcc, että elli lähetti mdns-viestejä verkkoon ja mdns-repeaterikin ne onnistuneesti välitti toisilleen, mutta muuta liikennettä ei jostain syystä kulkenut. Sitten huomioni kiinnitti se, että kumpikin lähetti mdns:ää myös ipv6-osotteelle. Elli ei tunnetusti ipv6:den kautta osaa kommunikoida, joten otin IOT-verkolta ipv6 pois. Tällä ei ollut mitään vaikutusta.

Sitten ajattelin kokeilla parittaa Ellin uudestaan. Unohtamalla Ellin hallinnasta EVCC:n eebus parituksen oli vain se vaikutus, että nyt EVCC alkoi lähettämään tcp:llä paritusviestejä Ellille, mutta Elli ei kuitenkaan listannut evcc:tä. EVCC:n tcp-paketit kyllä näkyi IOT-verkon puolella.

No, tässä vaiheessa totesin, että Elli varnaan tarkastelee eebus-viesteistä, että mistä verkosta vastapää löytyy ja koska evcc ei ole samassa verkossa, ei hyväksy sitä. Totesin, etten ala mitään NAT:ia väsäämään sisäverkkojen välille, vaan valitsin helpomman tien, eli iot-vlanin tuonti palvelimelle ja evcc:n docker-kontti kiinni tuohon vlaniin.

Ja yllätys yllätys, homma alkoi rokata saman tien.

Tldr; ei onnaa eri vlaniin siirto, mutta evcc siirtämällä mukana homma toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Defa Power asennettuna 1-vaiheisena ilman balanceria vuoden alusta. Nyt alkanut ongelmat appissa, ei näytä esim. etusivulla EcoModen ollessa päällä seuraavaa ajastettua latausaikaa. EcoModen asetuksissa kyllä vihreällä säädetyt tunnit.

Laturin FW 3.0.2., mutta uutta tullut näemmä jo useampia: DEFA Power Release Notes

Latasin setup appin ja yhdistyy ok, muttei tarjoa FW-päivitystä mistään. Onko vinkkejä tai vastaavia kokemuksia? Joskus ajastettu lataus ei ole lähtenyt jos laturissa kiinni olleena on vaikka auton ovia availlut välissä ja aamulla ollut kusi sukassa. Löin appista kaikki ilmoitukset päälle, puhelin bootattu, app asennettu uusiksi, sijainnit lyöty tiskiin, mutta ei auta. Defa app alkaa välillä jäätämään, veikkaan johtuvan sijaintiasetuksista nopealla tutkimuksella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 641
Viestejä
4 745 189
Jäsenet
77 376
Uusin jäsen
3dayoperation

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom