Sähköauton kotilataus

Pysyykö teillä lataus käynnissä 6A virralla?

Olen pari päivää kokeillut ja tuntuu, että 6A pätkii latausta=auto ilmoittaa satunnaisesti 30-60min välein, että lataus keskeytyi (Syy; sähkökatko, lataus on päätetty, hätäpysäytys painettu tms).

8A-16A virroilla lataus toimii sujuvasti. Laturina Elli Connect ja autona Kia e-Niro. Nyt kun aurinko paistaa, niin olisi kiva lirutella pienellä teholla. 8A virralla tulee 5,5kw latausteho ja aurinko tuottaa n.3,5kw.

Tämä kuuluu jo aurinkoketjuun, mutta itseasiassa maksimiteho on aika lähellä tuota 3,5kw ollut viimevuonnakin, vaikka on 6,88kwp järjestelmä. Syy siinä, että paneelit on asennettu kahdelle lappeelle. Ehkäpä katkaisen yhden vaiheen sulakkeelta, niin saa lataustehoa pudotettua.

--> Mitä tapahtuu/onko riskejä, mikäli vaiheita pudottaa tai ottaa käyttöön auton ollessa latauksessa? Jos laittaisi vaikka Shellyllä vaiheohjauksen
Elli lataa joko yhdellä tai kolme,ja ohje sanoo et vaiheet alas kun auto ei ole kiinni. Ni en ole ottanu riskiä kokeilla kahdellavaiheella tai tiputtaa vaiheita kesken latauksen. Sen olen kyllä tehnyt etpiuha ollu kii ko tiputan/nostan vaiheet, mutta lataus ollu sen aikaa si seisja juuriki siitä syyatä lirutan yleensä yhdellävaiheella että saan vartti neton pysymään nollassa, mielummin pari wh miinuksella

Elli lataa joko yhdellä tai kolme,ja ohje sanoo et vaiheet alas kun auto ei ole kiinni. Ni en ole ottanu riskiä kokeilla kahdellavaiheella tai tiputtaa vaiheita kesken latauksen. Sen olen kyllä tehnyt etpiuha ollu kii ko tiputan/nostan vaiheet, mutta lataus ollu sen aikaa si seisja juuriki siitä syyatä lirutan yleensä yhdellävaiheella että saan vartti neton pysymään nollassa, mielummin pari wh miinuksella
Sen verran sähköä ymmärrän, että valokaaren takia ei vaihetta kannata katkaista latauksen ollessa käynnissä, mutta olisi kiva tietää jos joku on testannut vaiheen nostoa auton ollessa latauksessa. Sen periaatteessa ei pitäisi tehdä mitään, mutta onkohan se sitten autokohtaista miten auto tuohon suhtautuu. Pahimmillaanhan keksin, että auto voisi tulkita tuon vikatilaksi ja lakkaa lataamasta

Sen verran sähköä ymmärrän, että valokaaren takia ei vaihetta kannata katkaista latauksen ollessa käynnissä, mutta olisi kiva tietää jos joku on testannut vaiheen nostoa auton ollessa latauksessa. Sen periaatteessa ei pitäisi tehdä mitään, mutta onkohan se sitten autokohtaista miten auto tuohon suhtautuu. Pahimmillaanhan keksin, että auto voisi tulkita tuon vikatilaksi ja lakkaa lataamasta
niin ja en suosittele shellyllä suoraan pätkiä sitä vaihetta, niihin yleensä suositellaan si et shelly ohjaa kontaktoria joka taas hoitaa sen vaiheen.
ja jos automatiota jo,i ei se ota paljoa aikaa hoitaa lataus seis ja vaihemuutokset ja lataus takaisin. ja itseasiassa ainakin itse todella harvoin ees nostan kolmeenvaiheeseen, yleensä aina menee yhdellä koska tuotto ei ikinä kasva niin isoksi, kun automatiossa on muitakin mitkä si haluaa sähköä

niin ja en suosittele shellyllä suoraan pätkiä sitä vaihetta, niihin yleensä suositellaan si et shelly ohjaa kontaktoria joka taas hoitaa sen vaiheen.
ja jos automatiota jo,i ei se ota paljoa aikaa hoitaa lataus seis ja vaihemuutokset ja lataus takaisin. ja itseasiassa ainakin itse todella harvoin ees nostan kolmeenvaiheeseen, yleensä aina menee yhdellä koska tuotto ei ikinä kasva niin isoksi, kun automatiossa on muitakin mitkä si haluaa sähköä
Aivan. Tarkoitin siis tällaista kiskorelettä, en sellaista pientä shellyä. Eli missään nimessä niillä pienillä ei voi ohjata isoja virtoja

1744024567909.webp

Eipä tämä osaa katkoa kuin yhtä vaihetta -> Ei järkevästi sovellukaan tähän käyttöön, kun pitäisi 2 vaihetta saada poikki

Viimeksi muokattu:
Aivan. Tarkoitin siis tällaista kiskorelettä, en sellaista pientä shellyä. Eli missään nimessä niillä pienillä ei voi ohjata isoja virtoja

1744024567909.webp

Eipä tämä osaa katkoa kuin yhtä vaihetta -> Ei järkevästi sovellukaan tähän käyttöön, kun pitäisi 2 vaihetta saada poikki
saahan tuohon neljä eri sähköpiiriä kiinni, eikös joka Lx liittimeen saa tuotua oman vaiheen?
edit: kuvahaulla tulee ilmeisesti vanhempi malli kokoajan vastaan jossa vaan yksi yhteinen L ja 4 eri ulostuloa, mutta tuossahan on taas L linjojakin 4

edit eikun lukehaan se tuolla verkkiksen sivuillakin et ys vaiheinen.. eli unohda, sekoitti ko tuossa kuvassa on kuitenkin L1-L4, ja erikseen on samoja jossa yhteinen L
ja näköjään verkiksen sivuillakin ko laitteen ulkonäkö vaihtelee eri kuvissa
1744026879591.png

no löytyihän se selventävä, eli versio 1 mallissa on turhaan eri lx terminaalit.. v2 versiossa vain se yksi

Viimeksi muokattu:
saahan tuohon neljä eri sähköpiiriä kiinni, eikös joka Lx liittimeen saa tuotua oman vaiheen?
edit: kuvahaulla tulee ilmeisesti vanhempi malli kokoajan vastaan jossa vaan yksi yhteinen L ja 4 eri ulostuloa, mutta tuossahan on taas L linjojakin 4

edit eikun lukehaan se tuolla verkkiksen sivuillakin et ys vaiheinen.. eli unohda, sekoitti ko tuossa kuvassa on kuitenkin L1-L4, ja erikseen on samoja jossa yhteinen L
ja näköjään verkiksen sivuillakin ko laitteen ulkonäkö vaihtelee eri kuvissa
1744026879591.png

no löytyihän se selventävä, eli versio 1 mallissa on turhaan eri lx terminaalit.. v2 versiossa vain se yksi
Joo. Kaveri osasi kertoa, että tilasin väärän, niin laitoin tilaten Shelly Pro 3:n. Siinä on 3 vaihetta ja jokaiselle ohjaus

1744027610916.png

Ei se sulakkeiden napsuttelukaan mahdoton ajatus olisi ollut, mutta kun olen ostanut jo 3 vaiheautomaatit, niin yksivaiheiden ostaminen maksaisi miltei saman mitä tämä shelly. Ja nyt pääsee taas rakentelemaan kotiin lisää älyä:love:

Kontaktorin voi kanssa asentaa väliin, niin ei pauku sulakkeet, kun tulee piikki.
Joo. Sitä kaverikin ensin ehdotti, mutta vasta-aiheita releille on: Ulkokeskus alkaa olemaan täynnä ja sieltä puuttuu vielä kokonaan ulkorakennuksen sulakkeet. Järjestelyitä joudutaan tekemään jokatapauksessa, niin enempää ei viitsi sinne yrittää edes mahduttaa tavaraa. Vaaditun tilan lisäksi releet olisi kasvattanut entisestään kuluja - 3vaihe välirele n.80e eikä sähkärikään ei ilmaiseksi johtoja kierrä.

On tuohon lataustolppaan kalusteineen kaikkineen varmaan 1000e menny jo nyt, eikä vielä ole edes sähköjä päällä. Mutta kyllä tuo 85e Shellyyn saattoi vielä laittaa

Nyt olisi e-go gemini hankittu 11kw versiona. Onkos hyviä vinkkejä mistä hankkia mahd nöyrä 6-8metrinen type2 kaapeli?

Pärjäisköhän tuolla e-go gemini 2.0:lla ilman dynaamista kuormanhallintaa ja ohjelmois kaiken home assistantin kautta vaiko ottaa suosiolla tuo kuormanhallinta? Eihän tuo loppupeleissä olisi kuin pari sataa lisää...

Vähän samoissa mietinnöissä itsekin ja olen koittanut saada parempaa käsitystä tuollaisen dynaamisen kuormanhallinnan toiminnasta. go-e video ja käyttöohje oli aika selkeät, mutta jäin miettimään onko jotain muita, vapaampia laitteita dynaamiseen kuormanhallintaan? go-e käsittääkseni tunnistaa netin kautta go-e laturit ja osaa sitten käskyttää latureita, mutta onko vastaavia jollain avoimilla standardeilla, eli niin että voisi käyttää eri merkkisiä latureita?

Eparkingia meidän taloyhtiöön suunniteltu. Hybridi minulla.

Markkinointipuheessa joskus alkuvuodesta oli puhe 15c/kWh. Nyt kun pömpelit tulossa ja niille ketkä sen haluaa (150€) pitäisi ilmoittaa ottaako sen vai ei. Kysyin sitten isännöitsijältä jotta vieläkö se hinta on tuon 15 vai missä luvussa mennään. Harrastuksen vuoksi saan ladattua 3xvko 22c/kWh mikä riittää itsellä ihan riittävästi.
Nyt sitten hinta ei olekaan tiedossa, tarkistetaan suunnilleen 3kk välein :confused:

Vähän sylettäisi maksaa 150€, ja jos hinta onkin jonkun 20c tai yli. Varsinkin kun markkinoitiin tuolla 15c eikä ollut puhetta että tosiaan tätä hinnoitellaan suunnilleen 3kk välein, eikä edes kerrota millä perusteella.

Millä hinnoilla muut joilla tämä käytössä ja onko pelko hintojen reippaasta noususta perusteltu?

Pärjäisköhän tuolla e-go gemini 2.0:lla ilman dynaamista kuormanhallintaa ja ohjelmois kaiken home assistantin kautta vaiko ottaa suosiolla tuo kuormanhallinta? Eihän tuo loppupeleissä olisi kuin pari sataa lisää...
Itse olen rakentanut go-echarger gemini 1.0 + Shelly Pro 3EM ja HA:lla dynaamisen kuormanhallinnan. Ei ollut edes mikään ameriikan temppu kun vähän chatgpt:n kanssa jutteli.
Lisäksi pitäisi vielä laittaa pörssisähkönohjaus HA:n taakse kun tuossa Go-e aplikaatiossa se on vähän kökkö (vain staattinen raja milloin saa ladata eikä ota huomioon jos on yösähkö käytössä siirrossa).

Meillä taloyhtiössä eparking. Taloyhtiö päätti kokonaisuudessaan, että laitetaan se kaikille.
Modeemi ohjaa purkkeja ja voit etänä säätää lämmitystä tai latausta.

Meillä lisäominaisuutena pörssisähkö, jolloin jokainen maksaa oman käytön mukaan pörssisähkösopparin mukaista hintaa.

Päälle tulee 7 senttiä/kwh komissio joka kattaa siirtokulut. Eli jos lataan kun hinta 1 sentin kwh niin maksan 8 senttiä.

Laita privaa jos haluat tarkempia detaileja ja jos satut asumaan Oulun seudulla niin voin tuota systeemiä myös näyttää (hox. en ole töissä eparkingilla tai minulla ei ole mitään sidoksia kyseiseen yritykseen, mutta sellainen jumppa oli tuon latauksen järjestely että mielelläni jeesaan muita asiassa).

Markkinointipuheessa joskus alkuvuodesta oli puhe 15c/kWh. Nyt kun pömpelit tulossa ja niille ketkä sen haluaa (150€) pitäisi ilmoittaa ottaako sen vai ei. Kysyin sitten isännöitsijältä jotta vieläkö se hinta on tuon 15 vai missä luvussa mennään. Harrastuksen vuoksi saan ladattua 3xvko 22c/kWh mikä riittää itsellä ihan riittävästi.
Nyt sitten hinta ei olekaan tiedossa, tarkistetaan suunnilleen 3kk välein :confused:

Vähän sylettäisi maksaa 150€, ja jos hinta onkin jonkun 20c tai yli. Varsinkin kun markkinoitiin tuolla 15c eikä ollut puhetta että tosiaan tätä hinnoitellaan suunnilleen 3kk välein, eikä edes kerrota millä perusteella.

Millä hinnoilla muut joilla tämä käytössä ja onko pelko hintojen reippaasta noususta perusteltu?

Eikös tämän kustannuksen määrää taloyhtiön sähkösopimus eli minkälainen kustannus muodostuu siirrosta ja sähköstä? Onko teillä 3kk välein vaihtuva hinta sähkösopparissa tms?

Meillä on hintana käyttösähkö+5c päälle. Operaattori vaihtui eParkingiin puoli vuotta sitten, hinnoittelu ei siitä muuttunut. Toi +5c tulee siitä että latauksen käyttäjät hitaasti maksaa remontin hintaa takaisin (12x 22kW pömpelit, ymmärtääkseni oma liittymä sekä autokatoksien laajennus ja asvaltointia ei ollut halpaa). Samalla myös olemassaolevat ~60 katospaikkaa sai valmiuden lataukselle tulevaisuudessa.

Eikös tämän kustannuksen määrää taloyhtiön sähkösopimus eli minkälainen kustannus muodostuu siirrosta ja sähköstä? Onko teillä 3kk välein vaihtuva hinta sähkösopparissa tms?
Meillä on toistaiseksi voimassa oleva pörssisähkösoppari ja eparkingin pörssisähkö-ominaisuudella maksetaan sen pörssisähkön mukaista hintaa oman käytön mukaan. Tajusin muuten justiinsa, että tämä keskustelu on väärässä paikassa koska näille on muuten oma ketju.

Edit: ei siis hintaa katselmoida 3kk välein. 12 kk välein vilkaistaan siirtomaksut että riittääkö 7 senttiä. Nyt todellinen on about 6 senttiä, eli pikkunen pelivara siinä on. Tämä on pieni seitsemän asunnon taloyhtiö. Ja tosiaan vain 16A lataus kun tehtiin vanhojen autopistokkeiden tilalle tuo ja porukka ei halunnut lähteä tonneja laittamaan pikalataukseen (yhtiössä yksi täyssähkö ja yksi lataushybridi).

Viimeksi muokattu:
Itse olen rakentanut go-echarger gemini 1.0 + Shelly Pro 3EM ja HA:lla dynaamisen kuormanhallinnan. Ei ollut edes mikään ameriikan temppu kun vähän chatgpt:n kanssa jutteli.
Lisäksi pitäisi vielä laittaa pörssisähkönohjaus HA:n taakse kun tuossa Go-e aplikaatiossa se on vähän kökkö (vain staattinen raja milloin saa ladata eikä ota huomioon jos on yösähkö käytössä siirrossa).
Ymmärtääkseni tuo gemini 2.0 on hyvinkin monipuolisesti ohjattava kolmannen osapuolen (HA) sydeemeillä. Aurinkosähkö ja pörssisähkö on myös saatavilla tuolta ha:n kautta. Mietin vain olisiko huolettomampi ja helpompi kun ottaisi tuon lisäpömpelin tuolle kuormanhallinnalle. Tahtoo aina paisua pullataikinan tavoin projektit kun alat jotain pientä ha:lla säätämään! :)

Kiitos vastauksista kaikille. @KMies etäisyyttä 800km niin jää väliin :)

Luulin tosiaan että eparking määrittelee hinnan, todella surkeasti meille oikein mitään infottu isännöinnin puolelta, tuli vain kysely onko halukkuutta, onko hybridi vai täyssähkö, tuo (silloin ilmoitettu) lataushinta ja onko valmis maksamaan tuosta kytkennästä

Soitan maanantaina ja kyselen vähän tarkemmin. Helpottaahan omalla tavalla tuo kotilataus, varsinkin talvella kun akku tyhjenee nopeammin.

Itse olen Tesla Model Y rwdllä pärjännyy viime kesästä lähtien ilman ongelmia 16 A latauksella ja helpottanut paljon, kun pystyy kotona lataamaan.

Ja eparking ei määrittele hintoja vaan isännöitsijä/hallitus, he kertovat eparkingin aspalle, että paljonko veloitetaan sähköstä/paljonko päälle siihen komissio (jos halutaan) tai jos käytössä
eparkingin pörssisähkö niin tällöin hallitus/isännöitsijä ilmoittaa sinne vain komission.

Kantsii selvitellä onko teillä taloyhtiössä kiinteä sähkösoppari (se voi olla ns. yhteishankintasopimus, jolloin hinta vaihtelee kuukausittain ja tästä syystä se olisi suunnitelmissa tarkistaa 3kk välein), vai onko se pörssisähkö. Jos se on pörssisähkö niin tällöin taloyhtiön kannattaisi ottaa tuo eparking pörssisähkösysteemi käyttöön joka maksaa muistaakseni n. 60 senttiä/käyttäjä/kk.

Itsellä ollut auton latauksesta kustannukset nyt luokkaa 35-40€/kk kun olen Gridio.io appilla laittanut sopivat latausajankohdat.

Edit: ne voi infota surkeasti kun hallituksessa ei välttämättä ymmärretä koko hommaa ja välttämättä isännöitsijäkään ei ole tuosta täysin perillä.

Ymmärtääkseni tuo gemini 2.0 on hyvinkin monipuolisesti ohjattava kolmannen osapuolen (HA) sydeemeillä. Aurinkosähkö ja pörssisähkö on myös saatavilla tuolta ha:n kautta. Mietin vain olisiko huolettomampi ja helpompi kun ottaisi tuon lisäpömpelin tuolle kuormanhallinnalle. Tahtoo aina paisua pullataikinan tavoin projektit kun alat jotain pientä ha:lla säätämään! :)
Minulla on ollut reilun vuoden verran käytössä gemini (flex) + kuormanhallinta. Olen molemmat integroinut HA, mutta en ole saanut aikaiseksi tehdä kuormanhallintaa HA kautta, kun tuo valmistajan pilvikin on toiminut riittävän hyvin. Toki se vaatii sen internetyhteyden toimiakseen.

Minulla on ollut reilun vuoden verran käytössä gemini (flex) + kuormanhallinta. Olen molemmat integroinut HA, mutta en ole saanut aikaiseksi tehdä kuormanhallintaa HA kautta, kun tuo valmistajan pilvikin on toiminut riittävän hyvin. Toki se vaatii sen internetyhteyden toimiakseen.
siis miten kuormanhallinta voi vaatia pilven?? laitteellahan pitäisi vaan olla talon sähköjen mittatieto, jotta osaa säätää latauksen kuormaa, muuhun kulutukseen nähden.

siis miten kuormanhallinta voi vaatia pilven?? laitteellahan pitäisi vaan olla talon sähköjen mittatieto, jotta osaa säätää latauksen kuormaa, muuhun kulutukseen nähden.
Itseasiassa eipä ole tullut testattua toimiiko ilman internetyhteyttä. Tämän mukaan internet tarvitaan: go-e Controller langaton kuormanhallinta, mutta tarkemmin ajatellen en tiedä tuleeko se ohjaus pilvestä vai ei. Nopeahan tuo olisi testata, kun tiputtaa netin pois.

Itseasiassa eipä ole tullut testattua toimiiko ilman internetyhteyttä. Tämän mukaan internet tarvitaan: go-e Controller langaton kuormanhallinta, mutta tarkemmin ajatellen en tiedä tuleeko se ohjaus pilvestä vai ei. Nopeahan tuo olisi testata, kun tiputtaa netin pois.
Vaatii nettiyhteyden kuormanhallinnan laskentaa varten (täyttä typeryyttä). HA:lla voi tämän ohittaa.

Minkälaisia hintoja maksatte taloyhtiössä sähköauton latauksesta? Ollaan katselemassa rivitaloa jossa taloyhtiössä sähköauton lataus maksaa 21c/kwh. Omasta mielestä tuo tuntuu hieman arvokkaalle hinnalle...

Minkälaisia hintoja maksatte taloyhtiössä sähköauton latauksesta? Ollaan katselemassa rivitaloa jossa taloyhtiössä sähköauton lataus maksaa 21c/kwh. Omasta mielestä tuo tuntuu hieman arvokkaalle hinnalle...
Halvempaa tuo on, kuin ABC lataaminen.
Et kertonut onko tuo hinta jonkun ulkopuolisen yhtiön hinta vai taloyhtiön itse määrittämä jolloin sitä voisi saada alaspäin. Paikkakunnasta riippuen tuossa on siirtomaksua mukana 1,60-6,75 sent per kWh

Viimeksi muokattu:
Ihan normaalilta kuulostaa, jos käytössä ei ole pörssisähköön perustuvaa hinnoittelua, jolloin jokainen asukas voi vaikuttaa oman laskunsa hintaan. Taustalla voi olla myös, että tuossa on jokunen sentti extraa ettei hintaa tarvitse olla koko ajan määrittämässä uusiksi ja/tai katetaan latausasemien kustannuksia. Meillä käytössä spot hinnoittelu + 7 sentin komissio per kwh (kattaa siirtomaksut ym.). Nyt tullut latailtua about 7-10 sentin hinnalla, kun pörssisähkö ollut halpaa.

Jos jatkaisitte oikeassa ketjussa, siellä muutenkin aiheesta keskustelua:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 477
Jäsenet
77 186
Uusin jäsen
Mr.Natte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom