• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Tuli huomattua id4 ja nyt pitäisi kotilaturi laittaa. Ajattelin Go e-chargeria voimavirtapistokkeeseen. Kyseessä sähkölämmitteinen OKT jossa 3x25A nallit. Suurimmat kuluttajat: LVV, lattialämmitys, aina valmis kiuas.
Go e-chargeria ajattelin koska ois mukava saada integroitua HA:han ja tarvittaessa kikkailtua pörssisähköllä. Tulevaisuudessa ehkä myös aurinkopaneelit katolle.
Voimavirtapistoketta talossa ei ole joten ajattelin sellaisen asennuttaa jos joskus tarvitsee vaikkapa remontoidessa sirkkeliä tai muuta sähkötyökalua.
 
Tuli huomattua id4 ja nyt pitäisi kotilaturi laittaa. Ajattelin Go e-chargeria voimavirtapistokkeeseen. Kyseessä sähkölämmitteinen OKT jossa 3x25A nallit. Suurimmat kuluttajat: LVV, lattialämmitys, aina valmis kiuas.
Go e-chargeria ajattelin koska ois mukava saada integroitua HA:han ja tarvittaessa kikkailtua pörssisähköllä. Tulevaisuudessa ehkä myös aurinkopaneelit katolle.
Voimavirtapistoketta talossa ei ole joten ajattelin sellaisen asennuttaa jos joskus tarvitsee vaikkapa remontoidessa sirkkeliä tai muuta sähkötyökalua.
Laita kiinteä jos vaan voit, se on paljon parempi kuin pistokkeelliset kötöstelyt.

Asennuta myös balanseri samalla, jos täydellä höökillä latailet samanaikaisesti kun on muita paljon kuluttavia laitteita päällä voi pääsulake paukkua. Nimim pari kertaa -20 asteen pakkasessa joutunut noita vaihtamaan ennen balanserin asennusta.
 
Kenelläkään ei varmasti mene 17kW teholla varaajaan 25A sulakkeilla ja vuodessa ei montaa yötä kyllä ole jolloin ei ehtisi autoa lataamaan kuormaa seuraavalla laturilla kun ei se varaajakaan loputtoman montaa sataa kilowattia mahdu ottamaan.

Mutta ainahan niitä esteitä voi itselleen keksiä jos haluaa.
Joo, yleensähän siellä varaajassa on 15kW varausvastukset, mutta tuota nimenomaan tarkoitin että on päätetty että se sähköauto ei nyt sovi.
 
Laita kiinteä jos vaan voit, se on paljon parempi kuin pistokkeelliset kötöstelyt.

Asennuta myös balanseri samalla, jos täydellä höökillä latailet samanaikaisesti kun on muita paljon kuluttavia laitteita päällä voi pääsulake paukkua. Nimim pari kertaa -20 asteen pakkasessa joutunut noita vaihtamaan ennen balanserin asennusta.
Aluksi itsekin kiinteätä mietin mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin. Voimavirtapistokkeeseen voin sitten tulevaisuudessa vaikkapa itse tökätä uuden laturin. Lisäksi kun ei ole ennestään voimavirtapistoketta niin nyt sitten sellaisen saisi jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan.
 
Elli charger Pro, Skoda Enyaq ja Synergi. Väittää ettei älylataus ole käytössä, koska auto ei tue sitä.

Edellyttääköhän tuo MySkoda sovelluksen auton tilatietopalvelusta maksamista vai mistä kiikastaa?
 
Aluksi itsekin kiinteätä mietin mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin. Voimavirtapistokkeeseen voin sitten tulevaisuudessa vaikkapa itse tökätä uuden laturin. Lisäksi kun ei ole ennestään voimavirtapistoketta niin nyt sitten sellaisen saisi jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan.
Itte pistin vielä uuden (siis vanhan, mutta käyttämättömän) oikein Strömbergin (tai no virallisesti mun faija pisti, joka on sähkäri), eikä mitään kiinapaskaa. 2 vuoden latailun jälkeenkin irtos Arctic EV:n töpseli heittämällä ja ei ole kontaktipinnoissa mitään pienimpiäkään mikroskooppisia jälkiä "sähköstä"/lämmöstä, täysin bling bling (ja ohan tuossa kuoret ja kaikki ruuvit kunnolliset) ja tuon kuvittelis olevan kyllä hyvinkin ikuinen nelikymppiselle ihmiselle myös UV-kestoltaan jne. kun meidän 90-luvun alussa rakennetussa pohjoisen mökissä samat pihalla ja 75-valmistuneessa ok-talossamme oli samanlainen autotallissa (en mä sitä tartte ko. tallin sisällä niin sen rasialta vedettiin ulos tallien väliin). Halpakaupoissa kun kattelin huvikseen noita, niin ei oo enää laatu lähellekään samankaltaista ja vois kuvitella, että halpispaskojen hapristumista pitäis tarkkailla kun nykyään varmaan saa olla mitään myrkkyjä missään. Toista se on, kun noita töppeleitä on tehty 80-luvulla Suomessa Oy Strömberg Ab toimesta. Nukun yöni paremmin kun kaapelitkin on liioiteltuja (meillähän on pienennetty etusulakkeet 3x63:sta, edelleen paikoillaan mutta siihen perään ns. sähköyhtiön silmissä laitettu pääsulakkeet 3x32 A -> viime vuosikymmenellä 3x25 A jotta kk-perusmaksu on pienin mahdollinen kun ei 3x32:stakaan mihinkään tarvinu. Keskukselle tuleva tonttikaapeli on ranteen paksunen, joten kai sitä joskus 70-luvun kulta-aikaan on saanu halvalla ja varauduttu kaikenlaisiin "laajennuksiin" ja onhan taloa laajennettukin ja edellinen omistaja piti jonkin sortin sorvaus-, hitsaus- ja autokorjausharrastetoimintaa moottorinostureineen ja öljymonttukin on, hyvä säilytellä renkaat siellä...)
 
Mikä on älylataus ja mitä se tekee?
Älylataus ottaa huomioon pörssisähkön hinnan ja/tai halutun varaustason.
Älylataus voi olla siinä laturissa tai sitten ilman älyä olevaan laturiin voi liittää palvelun, joka hoitaan tuon älyn esim Synergi tms.
 
Senkun laitat lataamaan vaan klo 22 eteenpäin ihan sama lopputulos ja hinta. Ei siinä älyä tarvita...
 
Viime vuonna vuorokauden neljä halvinta tuntia olivat 02-06 ja halvin 04-05. Lisätietoja sahkotin.fi.

Jos ajaa vuodessa 20tkm, auto käyttää sähköä 20 kWh/100 km ja lataushäviöt ovat 10%, niin 1c optimoinnilla säästää 44 euroa. Isoista summista ei siis puhuta, kunhan yölle asettaa latauksen.

Jos tarvitsee kuormanhallinnan, niin sitten voi samalla asettaa pörssisähköohjauksen päälle, koska monessa kuormanhallintaa tukevassa laturissa sellainen on. Muuten pörssisähköohjaus hoituu noilla puhelinsovelluksillakin.
 
Jos haluaa ”optimoida” niin 01 eteenpäin.
Näin meillä on ladattua kolmea autoa (kahta siis kerrallaan) viime keväästä kun pörssisähköön siirryttiin. 01-07 on latureissa ajastus.

Äärimmäisen harvoin mitään eroa noitten tuntien sisällä hinnoissa.
 
Viime vuonna vuorokauden neljä halvinta tuntia olivat 02-06 ja halvin 04-05. Lisätietoja sahkotin.fi.

Jos ajaa vuodessa 20tkm, auto käyttää sähköä 20 kWh/100 km ja lataushäviöt ovat 10%, niin 1c optimoinnilla säästää 44 euroa. Isoista summista ei siis puhuta, kunhan yölle asettaa latauksen.

Jos tarvitsee kuormanhallinnan, niin sitten voi samalla asettaa pörssisähköohjauksen päälle, koska monessa kuormanhallintaa tukevassa laturissa sellainen on. Muuten pörssisähköohjaus hoituu noilla puhelinsovelluksillakin.
Ja eikös noi sovellukset sen jokusen euron kuussa maksa? Eli säästö aika +-0?
 
Näin meillä on ladattua kolmea autoa (kahta siis kerrallaan) viime keväästä kun pörssisähköön siirryttiin. 01-07 on latureissa ajastus.

Äärimmäisen harvoin mitään eroa noitten tuntien sisällä hinnoissa.
On niissä eroa, mutta yleensä alle 2c.
Ja eikös noi sovellukset sen jokusen euron kuussa maksa? Eli säästö aika +-0?
En ole seurannut. Todennäköisesti, kuten sanot. Tosin sovelluksella tai älykkäällä laturilla voi väistää ne harvat yöaikaiset piikkitunnit tai latailla halvoilla tunneilla päivälläkin.
 
EVBox Livosta kenelläkään kokemuksia? Kesällä oli ajatus kaivaa järeämpi syöttö toiseen talliin latausasemalle ja tuollaisen saisin varsin edullisesti. (Tuo tulisi ilman SIM-korttia, mutta wifiin saisin yhdistettyä ja rajoittaisin 11kw:iin, että sulakkeet kestää.)

Perus-Elliä katselin myös, joka sinällään riittäisi omaan käyttöön ja niitä saa vieläkin suht edullisesti. Buusti Box on jo selvästi kalliimpi, mutta tuo wifin kautta tapahtuva kuormanhallinta olisi todella näppärä. Ehkä tyydyn halvimpaan vaihtoehtoon, kun kuitenkin yöksi ajastettuna lataus tapahtuu, joten kuormanhallinta periaatteessa turha.

Eli Livo, onko ihan laatuvehje, jos melkein Ellin hintaa saa?
Miten kävi, otitko EVBox:n? Ilmeisesti toiminnot on joltain osin ajettu loppuvuodesta 2024 alas, mutta ainakin nettisivut on edelleen olemassa. Amazonista näyttää saavan tuota Livo latausasemaa n.270e hinnalla tälläkin hetkellä
 
Miten kävi, otitko EVBox:n? Ilmeisesti toiminnot on joltain osin ajettu loppuvuodesta 2024 alas, mutta ainakin nettisivut on edelleen olemassa. Amazonista näyttää saavan tuota Livo latausasemaa n.270e hinnalla tälläkin hetkellä
En tilannut, kun kenelläkään ei ollut kokemuksia laitteesta ja ihan sokkona en uskaltanut ostaa. Onniselta noita on kuitenkin saanut ja ainakin Turun Energia on asennellut kuluttajille vielä viime vuonna kyseisiä laitteita, muttei valitettavasti kokemusperäistä tietoa löytynyt. Jos hinta tippuu vielä tuosta, niin saatan ehkä tilatakin. Onneksi ei ole nyt kiire latausaseman suhteen eli voi miettiä vaihtoehtoja rauhassa.
 
Ja eikös noi sovellukset sen jokusen euron kuussa maksa? Eli säästö aika +-0?
Defa Powerissa mukana EcoMode -pörssisähköohjaus. Ei maksa mitään.

 
Kyllä mä sen tiedän. Vaan puhe oli just noista sovelluksista.

Viestiketju nyt vähän katkes ja putosin kärryiltä.

Eli jos ja kun latausasema ei kommunikoi suoraan auton kanssa varaustasoista, kapasiteetista, niin tarvitaan joku pilvipalvelu väliin, millä autovalmistajan pilvilpalvelun kautta sitten saadaan tieto akun kapasiteetista, varaustasosta, laturille.

Jos laturi voi vaatia myös oman pilvipalvelun, jos ei itse suoraan osaa kommunikoida auton pilven kanssa ja sähköhintapalvelun kanssa.

Eli kokonaiskustannus riippuu millaisen yhdistelmän tarvitsee ja miten ne on hinnoiteltu. ja jos kyse palveluista tai päivitystukeavaativasta niin tämän päivän hinta ei ole tae huomisesta, tai ei edes ole varmuutta toimiiko haluttu yhdistelmä huomenna.

Paikallinen yhteys ei ole tai veloituksettomasta, voihan sekin olla kausi hinnoiteltu.
 
Käytti sitten ulkoista palvelua (ilmainen tai ei) tai ei, ei toisen toimitavarmuus nyt ole toista sen varmempi. Tuttavapiirissä paljon HA-harrastelijoita jotka viritelleet varsin kattavia setuppeja esim pörssiähkön käyttöön useissa eri käyttötarpeissa, sähkärilatauksen lisäksi. Tämä käytännössä on myös aina harrastus, jonka sivutuotteina on se että saa olla vähän väliä säätämässä joko lisää sensoreita, vaihtamassa vanhoja, konffailemassa yamleja ja päivittelemässä HA:a muuten.

Sit taas jos käyttövarmuutta ja huolettomuutta sähkärilataukseen ja pörssiohjaukseen haluaa, niin esim toi Defan systeemi on ~3v kokemuksella oikien hyvä, ei oo koskaan jäänyt lataus onnistumatta sen takia että olis ollut Defan palvelinpuolella ongelmia, eikä tosiaan ole mitään lisenssi- tai muita kuluja.

HA-harrastelijat eivät käytännössä koskaan laske total cost of ownershippiin mitään arvoa (eikä pitäisikään, koska Harrastus(tm)) sille omalle säätelylle eivätkä huomioi mahdollisia käyttökatkoja jotka siitä johtuvat, joita taas sitten erillispalveluissa kyttäävät. Eivät ole siis suoraan vertailukelpoisia ratkaisuja. Jokainen tavallaan jne.
 
Suurin ongelma noissa pilvettömissä smart-latauksissa taitaa olla se, että käytännössä mitkään autot eivät osaa kommunikoida lokaalisti soc:iaan latausasemalle piuhan yli. Ja käytännössä latausasemat eivät oikeasti osaa sitä dataa lukea, vaikka joku auto saattaisi tukeakin.

Edit: tämä on sinänsä vähän hassua, koska latausasema - auto kommunikaatio on täysin ratkaistu ongelma pikalatureilla. Pikalaturit osaavat näyttää auton SOC-lukeman poikkeuksetta ja kommunikaatio kait hoituu ihan lokaalisti noisen type2-pinnien yli, eikä suinkaan kahden high-power DC-pinnin yli. Miten tämä voi olla ongelma vielä herran vuonna 2025?
 
Viimeksi muokattu:
Defa power + balancer ollut käytössä 6kk.
Asennuksen aikaan sähkäri oli tehnyt kytkennät ja liittänyt ethernetillä laitteet verkkoon ja loppu jäikin sitten allekirjottaneen vastuulle.
Power Setup applari ei kyllä saa kovinkaan korkeita pisteitä, aika tuskasta oli kamppeet conffata ylös BT:n yli. Applarin kun
käynnisti niin vähän tuulesta kiinni, että millon se löytää vehkeitä ja millon ei. Mistä lie johtuu..

Itse DEFA Power applari ok, esim pörssisähköajastuksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (autona IX1). Joku täällä taisi kritisoida ettei Balancerista
saa juurikaan mitään irti tuon applarin kautta ja olen kyllä samaa mieltä. Vaikka jotain vastaavaa vaiheiden kuormitusseurantaa kuin VOOL:lla voisivat tuohon devata,
niin olisi ainakin tiedossa että kampe on pelissä mukana. Tällä hetkellä olen oikeestaan sen ledi-tiedon varassa, vihreänä palaa sähkökaapilla joten kai se on ok. Itse applari sanoopi
Balancerista ainoastaan että "Ei aktiivinen" (Asetukset ==> Verkko ==> Kuormanhallinta).
Yritin tuota Balanceria saada mukaan peliin, kun DEFA Power applari tosiaan ilmoittaa että "Ei aktiivinen".

Ongelma taisi löytyä, kun bluetoothilla menin latausasemaan kiinni ja tarkistin "Charge System" ==> "Set up" valikon.
Siellä balancerin vipu on harmaana, eli ei aktiivisena. Väänsin sen päälle, lisäsin bluetoothin yli oman Balancerin ja painoin COMPLETE.
Sen jälkeen se yrittää hakea lähiverkosta tuota juuri lisättyä balanceria, mutta ei vaan sitä löydä vaikka kuinka refreshaa.
Onko jollakin DEFA omistajalla ollu vastaavaa robleemaa ?

Tarkistin molempien laitteiden ip:t ja samassa verkossa ovat
laturi: 192.168.32.3
balanceri: 192.168.32.2
 
Tarttis apua ideoinnissa. Latailen tällaisesta voimavirtapistokkeesta, asenneltu tarkoituksella juuri tähän tarkoitukseen:

Screenshot 2025-03-20 at 18.14.36.png

Haluaisin pitää tuossa kiinni aina tällaista laturia:


Keksisikö joku saisin tuon pistokkeen "lukittua" tuohon rasiaan, jotta ei olisi pelkoa että joku yöllä nappaa sen mukaansa?
 
Ei ne sitä autosta saa irti, vaikka seinästä saisivatkin.
Meinasin siis pitää sen tuossa ihan aina kiinni, myös kun ei ole latauksessa. Seinään tulee teline johdolle ja laturille:


Screenshot 2025-03-20 at 18.33.06.pngScreenshot 2025-03-20 at 18.32.47.png

En keksinyt miten sen laturin saisi noihinkaan lukittua. Joku voisi kysyä "miksi ostit sellaiset mihin ei saa lukittua jos kerran haluat lukita?". Vastauksena siihen on yleinen kyvyttömyys harkita asioita loppuun asti innostuksen huumassa.
 
Meinasin siis pitää sen tuossa ihan aina kiinni, myös kun ei ole latauksessa. Seinään tulee teline johdolle ja laturille:


Screenshot 2025-03-20 at 18.33.06.pngScreenshot 2025-03-20 at 18.32.47.png

En keksinyt miten sen laturin saisi noihinkaan lukittua. Joku voisi kysyä "miksi ostit sellaiset mihin ei saa lukittua jos kerran haluat lukita?". Vastauksena siihen on yleinen kyvyttömyys harkita asioita loppuun asti innostuksen huumassa.

Kaapeli parilla kiinnikkeellä seinään ruuveilla

Ei estä määrätietoista rosmoa jolla työkalut mukana mutta eipä estä lukotkaan. Satunnaisen ohikulkijan matkaan ei laite kuitenkaan ehjänä lähde.
 
Kaapeli parilla kiinnikkeellä seinään ruuveilla

Ei estä määrätietoista rosmoa jolla työkalut mukana mutta eipä estä lukotkaan. Satunnaisen ohikulkijan matkaan ei laite kuitenkaan ehjänä lähde.
Selvästi tämä seinäankkuri idea olisi siis toteuttavissa "kiinteästi", tai sitten erillisellä lukolla jos haluaa irrottaa välillä laturin helposti. Kiitos!

Taas kerran kannatti kysyä täältä neuvoa.
 
Meinasin siis pitää sen tuossa ihan aina kiinni, myös kun ei ole latauksessa. Seinään tulee teline johdolle ja laturille:


Screenshot 2025-03-20 at 18.33.06.pngScreenshot 2025-03-20 at 18.32.47.png

En keksinyt miten sen laturin saisi noihinkaan lukittua. Joku voisi kysyä "miksi ostit sellaiset mihin ei saa lukittua jos kerran haluat lukita?". Vastauksena siihen on yleinen kyvyttömyys harkita asioita loppuun asti innostuksen huumassa.
Otat suoraan tällaisen seinätelineen, saat lukittuakin nätisti:
 
Ei noita lukkoja kukaan jaksa ropata. Vetää (itte laitoin Arctic EV vajaa 400 € latausasemankin, kun niitä ei enää saa) latauspiuhan alkupään kiinni seinään muutamalla ALKIilla vaikka erikoiskantaruuvein. Torx safety tai neliökanta tms. tai muuten vaan vaikka poikkeuksellisen iso torxi. Täällä kun välillä hiipparoi kaikenlaista narkkia pikkurahan toivossa ja noita kaapeleita myyvät Torissa, niin ne käy taloyhtiöistä repimässä vaan irtonaiset / lämpötolpassa olevat kun ne nyt tulee lukitun kannen läpikin kiskasemalla.
 
Tarttis apua ideoinnissa. Latailen tällaisesta voimavirtapistokkeesta, asenneltu tarkoituksella juuri tähän tarkoitukseen:

Screenshot 2025-03-20 at 18.14.36.png

Haluaisin pitää tuossa kiinni aina tällaista laturia:


Keksisikö joku saisin tuon pistokkeen "lukittua" tuohon rasiaan, jotta ei olisi pelkoa että joku yöllä nappaa sen mukaansa?
Tässä on juuri kuluttajalle sopiva, oikeanlainen ja turvallinen teline
Otat suoraan tällaisen seinätelineen, saat lukittuakin nätisti:


Näin taas ei kannata neuvoa tai tehdä:
Kaapeli parilla kiinnikkeellä seinään ruuveilla

Ei estä määrätietoista rosmoa jolla työkalut mukana mutta eipä estä lukotkaan. Satunnaisen ohikulkijan matkaan ei laite kuitenkaan ehjänä lähde.
Pistorasiasta (valovirta/suko tai voimapistorasia) sähkön ottavat laitteet on kuluttajien käyttöön suunnattuja ja laitteet on siirrettäviä. Mikäli ruuvaa johdon kiinni millään, niin laite ei ole enää siirrettävä ja asennuksesta tulee kiinteä, joiden tekeminen taas vaatii asennusoikeudet, sekä tietysti oikeanlaisen asennuksen. Tosiasiassa sähköturvallisuuteen tuolla ei välttämättä ole merkitystä, mutta jos laite vaikka syttyy tuleen, voi vakuutusyhtiö evätä korvaukset virheellisen asennuksen vuoksi

Oleellisin asia mitä sähköasentaja todennäköisesti tekisi laittaessaan johdon kiinnikkeillä, on se että voimavirtapistoke vaihtuu kytkentärasiaan, eli laitetta ei saa enää irroitettua ->Ei ole pistoketta.

Kiinteään käyttöpaikkaan on paras asennuttaa kiinteä latausasema tai siirrettävillä latauslaitteilla sitten käyttää noita virallisia telineitä/lukituslaitteita.
 
Tässä on juuri kuluttajalle sopiva, oikeanlainen ja turvallinen teline



Näin taas ei kannata neuvoa tai tehdä:

Pistorasiasta (valovirta/suko tai voimapistorasia) sähkön ottavat laitteet on kuluttajien käyttöön suunnattuja ja laitteet on siirrettäviä. Mikäli ruuvaa johdon kiinni millään, niin laite ei ole enää siirrettävä ja asennuksesta tulee kiinteä, joiden tekeminen taas vaatii asennusoikeudet, sekä tietysti oikeanlaisen asennuksen. Tosiasiassa sähköturvallisuuteen tuolla ei välttämättä ole merkitystä, mutta jos laite vaikka syttyy tuleen, voi vakuutusyhtiö evätä korvaukset virheellisen asennuksen vuoksi

Oleellisin asia mitä sähköasentaja todennäköisesti tekisi laittaessaan johdon kiinnikkeillä, on se että voimavirtapistoke vaihtuu kytkentärasiaan, eli laitetta ei saa enää irroitettua ->Ei ole pistoketta.

Kiinteään käyttöpaikkaan on paras asennuttaa kiinteä latausasema tai siirrettävillä latauslaitteilla sitten käyttää noita virallisia telineitä/lukituslaitteita.
Oho, tämähän tuli ihan uutena tietona, perhanan hyvä että sanoit, kiitos erittäin suuresti! Tuo Defan systeemi vaikuttaa erinomaiselta, ei tarvitse mitään omia räpellyksiä siihen mukaan. Eikä tule vahingossa tehtyä mitään luvatonta viritelmää oman kodin seinään.
 
Pistorasiasta (valovirta/suko tai voimapistorasia) sähkön ottavat laitteet on kuluttajien käyttöön suunnattuja ja laitteet on siirrettäviä. Mikäli ruuvaa johdon kiinni millään, niin laite ei ole enää siirrettävä ja asennuksesta tulee kiinteä, joiden tekeminen taas vaatii asennusoikeudet, sekä tietysti oikeanlaisen asennuksen. Tosiasiassa sähköturvallisuuteen tuolla ei välttämättä ole merkitystä, mutta jos laite vaikka syttyy tuleen, voi vakuutusyhtiö evätä korvaukset virheellisen asennuksen vuoksi
Onko tähän jotain lähdettä vai lähinnä mutu?
 
Onko tähän jotain lähdettä vai lähinnä mutu?
Ei omia sähkötekniikan opintoja enempää, kun insinööriopettaja tuosta kertoi. Väittäisin että jokainen sähköalaa opiskellut asian tietää, jos sen opiskeluajoiltaan muistaa. Itselle ei ole vaikea ymmärtää, että siirrettävästä asennuksesta tulee kiinteä, kun siihen lyö vaikka naulakiinnikkeen päälle, mutta perustelu onkin vaikeampi homma. Yritin itsekin nyt löytää tuollaiseen tilanteeseen lähdettä, mutten löytänyt. Ymmärrettävää sikäli, sillä mitään epästandardeja virityksiä ei ole missään erikseen kielletty.
 
Itseäni aina jokseenkin ärsyttää internetissä esiintyvä pelottelu siitä, kuinka vakuutus ei korvaa mitään ja sitten kun sille hakee lähteitä niin mitään ei löydy. Luulisi että ne olisivat kohtuu isoja uutisia Suomessa, jos vakuutusyhtiö ei korvaisi perustuen johonkin sellaiseen asiaan, jolla ei ollut merkitystä vahingon kannalta.

Tämmöinen epämääräinen lausahdus vakuutusyhtiöstä on kuultu, että jos oli oikein asennettu niin ei sitä sen enempää tutkita. Eli jos sähkömies olisi tehnyt samalla tapaa niin ei siinä kysellä kuka sen teki.

Tuossa kaapelikiinnikkeessä minua kyllä hiukan pelottaa se ettei se viillä kaapelia auki. Jonkun läpivienti kumin se minusta kaipaisi jottei kaapelin heiluminen ja nyppiminen syö eristettä poikki.
 
jos vakuutusyhtiö ei korvaisi perustuen johonkin sellaiseen asiaan, jolla ei ollut merkitystä vahingon kannalta.
Toisaalta jos se laturi siinä syttyisi palamaan, eikä saisi laturia irrotettua seinästä omien ruuvailujen takia, niin ei onhan silloin se "kiinteä" asennus ollut merkityksellinen vahingon kannalta.
 
Toisaalta jos se laturi siinä syttyisi palamaan, eikä saisi laturia irrotettua seinästä omien ruuvailujen takia, niin ei onhan silloin se "kiinteä" asennus ollut merkityksellinen vahingon kannalta.
Varmaan olleelisempaa on se että miksi se syttyi palamaan eikä mitä sen palamisen jälkeen tapahtui. Voihan se syttyä muutenkin vaan palamaan kun kukaan ei ole katsomassa sen palamista.
 
Toisaalta jos se laturi siinä syttyisi palamaan, eikä saisi laturia irrotettua seinästä omien ruuvailujen takia, niin ei onhan silloin se "kiinteä" asennus ollut merkityksellinen vahingon kannalta.

Juuri niin! Vakuutusyhtiö voi tosiaan evätä korvaukset, esimerkiksi "palon rajaaminen oli tehty mahdottomaksi kiinnittämällä vaarallinen, siirrettävä laite kiinteällä tavalla. ". Tai melkein millä syyllä vain. Vakuutusyhtiöss on ammatti-ihmisiä töissä sitä varten, että siellä mietitään miksi korvauksia ei tarvitsisi maksaa


Itseäni aina jokseenkin ärsyttää internetissä esiintyvä pelottelu siitä, kuinka vakuutus ei korvaa mitään ja sitten kun sille hakee lähteitä niin mitään ei löydy. Luulisi että ne olisivat kohtuu isoja uutisia Suomessa, jos vakuutusyhtiö ei korvaisi perustuen johonkin sellaiseen asiaan, jolla ei ollut merkitystä vahingon kannalta.

Tämmöinen epämääräinen lausahdus vakuutusyhtiöstä on kuultu, että jos oli oikein asennettu niin ei sitä sen enempää tutkita. Eli jos sähkömies olisi tehnyt samalla tapaa niin ei siinä kysellä kuka sen teki.

Tuossa kaapelikiinnikkeessä minua kyllä hiukan pelottaa se ettei se viillä kaapelia auki. Jonkun läpivienti kumin se minusta kaipaisi jottei kaapelin heiluminen ja nyppiminen syö eristettä poikki.
Ei vakuutuskorvauksien eväämisellä voi pelotella liikaa. Mutta niitä on tärkeä tuoda esiin, kun ei kaikki tiedä mikä on sallittua ja mikä ei. Varsinkaan kun kyse on sähköasennukista.

Miksi vakuutusten eväämisestä olisi lehdissä isoja artikkeleita, kun ne perustuu yleensä aina siihen, että syy on kärsijässä. Tietysti vakuutusyhtiön tieto voi olla virheellinen, ja tuntuvat siihen pyrkivänkin, mutta "tieto" on kuitenkin.

Esimerkiksi pari tapausta joista itse TIEDÄN omasta kaveripiiristä.

1. Henkilöllä paloi omakotitalo. Vakutuuksista ei ole saanut penniäkään (tapahtui 5 vuotta sitten), koska vakuutusyhtiöllä epäilevät, että palo olisi saatettu sytyttää itse. Rikossyytettä ei ole nostettu, mutta korvauksiakaan ei makseta

2. Työntekijällä jäi töissä käsi kauhakuormaajan aisan väliin (hydralipumppu petti) ja puristui muodottomaksi. Siitä tietysti ensiapuun, pari leikkausta sekä paljon fysioterapiaa. Henkilö sai vakuutusyhtiöltä puolivuotta fysioterapiat, leikkaukset ja korvaukset ansiomenetyksistä. Sitten vakuutuslääkäri oli henkilöä näkemättä arvioinut, että vamma johtuu henkilön lapsena käteen tulleesta murtumasta -> Vakuutusyhtiö lopetti kaikkien korvauksien maksamisen. Eli hän ei saa korvausta ansiomenetyksestä, eläkerahoja työkyvyttömyyden takia, haittakorvausta pysyvästä haitasta tai edes fysioterapiaa. Onni onnettomuudessa, että hänellä sormet liikkuvat kuitenkin suht normaalisti, vaikka ranne ei taivukaan

Mutta kumpikaan tapaus ei ole mediassa esillä, eikä tule. Ovat kuitenkin oikeaa elämää ja esimerkki siitä, miten systeemi voi talloa ihan kenet tahansa, kun vahinko sattuu.

-- Älkää antako vakuutusyhtiölle avaimia korvauksien eväämiseen oman toiminnan seurauksena -- Sähköalan ammattilaiset tekevät turvallisia asennuksia ja hekin tekevät joskus virheitä, mutta he vastaavat niistä
 
Juuri niin! Vakuutusyhtiö voi tosiaan evätä korvaukset, esimerkiksi "palon rajaaminen oli tehty mahdottomaksi kiinnittämällä vaarallinen, siirrettävä laite kiinteällä tavalla. ". Tai melkein millä syyllä vain. Vakuutusyhtiöss on ammatti-ihmisiä töissä sitä varten, että siellä mietitään miksi korvauksia ei tarvitsisi maksaa



Ei vakuutuskorvauksien eväämisellä voi pelotella liikaa. Mutta niitä on tärkeä tuoda esiin, kun ei kaikki tiedä mikä on sallittua ja mikä ei. Varsinkaan kun kyse on sähköasennukista.

Miksi vakuutusten eväämisestä olisi lehdissä isoja artikkeleita, kun ne perustuu yleensä aina siihen, että syy on kärsijässä. Tietysti vakuutusyhtiön tieto voi olla virheellinen, ja tuntuvat siihen pyrkivänkin, mutta "tieto" on kuitenkin.

Esimerkiksi pari tapausta joista itse TIEDÄN omasta kaveripiiristä.

1. Henkilöllä paloi omakotitalo. Vakutuuksista ei ole saanut penniäkään (tapahtui 5 vuotta sitten), koska vakuutusyhtiöllä epäilevät, että palo olisi saatettu sytyttää itse. Rikossyytettä ei ole nostettu, mutta korvauksiakaan ei makseta

Jos tahallaan sytyttään niin on ihan ymmärettävää että vakuutus yhtiö saattaa olla nihkeä korvaamaan. Jos tahallaan sytyttää ja tekee vahinkoilmituksen niin voi olla vähän muitakin seurauksia.

Se on totta että on tapauksia missä riidelty, jos nyt jokin purkutuomion saanutta arvokkaampi rakennus ja ei todellakkaan ole itse sytyttänyt niin kyllä siinä pärjäämisen mahkut.

Sähköautonlataamisen osalta ehdoissa voi olla varsin kovat suojeluvaatimukset, joten ne kannattaa tavata tarkkaan jos haluaa sen osalta turvata selustan. Ne osalla sitä luokkaa että joku väljä pidike on kevyttä tavaraa.

Tiukka TC kiiniki on kovin suosittu koti ranettajien keskuudessa kun "roikkia" asennallaan kiinteästi, niissä kai se ongelma että kaapelit ei ole tarkoitettu sellaiseen asennukseen ja kaapeli voitu mitoittaa nimenomaan väljään tilapäiseen siirettävään asennukseen. Rintsikan kuivaan puuseinään naulattu kiinankumi voi 10v päästä olla kohunnut riski. ei sillä että se olisi riskitön naulaamattakaan.

Tyypillisesti vahinkotapauksissa pystytään aika hyvin selvittää mistä homma lähtenyt, ettei oma ranettelu sitä tarkoita että vastuun kaikesta muusta, jos sillä ei ole asian kanssa tekemistä.


2. Työntekijällä jäi töissä käsi kauhakuormaajan aisan väliin (hydralipumppu petti) ja puristui muodottomaksi. Siitä tietysti ensiapuun, pari leikkausta sekä paljon fysioterapiaa. Henkilö sai vakuutusyhtiöltä puolivuotta fysioterapiat, leikkaukset ja korvaukset ansiomenetyksistä. Sitten vakuutuslääkäri oli henkilöä näkemättä arvioinut, että vamma johtuu henkilön lapsena käteen tulleesta murtumasta -> Vakuutusyhtiö lopetti kaikkien korvauksien maksamisen. Eli hän ei saa korvausta ansiomenetyksestä, eläkerahoja työkyvyttömyyden takia, haittakorvausta pysyvästä haitasta tai edes fysioterapiaa. Onni onnettomuudessa, että hänellä sormet liikkuvat kuitenkin suht normaalisti, vaikka ranne ei taivukaan

Mutta kumpikaan tapaus ei ole mediassa esillä, eikä tule. Ovat kuitenkin oikeaa elämää ja esimerkki siitä, miten systeemi voi talloa ihan kenet tahansa, kun vahinko sattuu.

-- Älkää antako vakuutusyhtiölle avaimia korvauksien eväämiseen oman toiminnan seurauksena -- Sähköalan ammattilaiset tekevät turvallisia asennuksia ja hekin tekevät joskus virheitä, mutta he vastaavat niistä

Nämä ehkä jo vähän ohi aiheen, henkilövahinkot missä pysyvää haittaa on vakuutusyhtiöille kaalliita asioita ja ylimääräisiä ei maksella. Jos siinä kiinikettä kiinittäessä tulee terveys vahinko, niin ensin soittaa "oikeusavustajat", sen jälkeen 112, tai taksi. Siis äärettömän tärkeitä ensimmäisistä merkinnöistä lähtien asiat kirjattu oikein.
 
Jos tahallaan sytyttään niin on ihan ymmärettävää että vakuutus yhtiö saattaa olla nihkeä korvaamaan. Jos tahallaan sytyttää ja tekee vahinkoilmituksen niin voi olla vähän muitakin seurauksia.

Se on totta että on tapauksia missä riidelty, jos nyt jokin purkutuomion saanutta arvokkaampi rakennus ja ei todellakkaan ole itse sytyttänyt niin kyllä siinä pärjäämisen mahkut.

Sähköautonlataamisen osalta ehdoissa voi olla varsin kovat suojeluvaatimukset, joten ne kannattaa tavata tarkkaan jos haluaa sen osalta turvata selustan. Ne osalla sitä luokkaa että joku väljä pidike on kevyttä tavaraa.

Tiukka TC kiiniki on kovin suosittu koti ranettajien keskuudessa kun "roikkia" asennallaan kiinteästi, niissä kai se ongelma että kaapelit ei ole tarkoitettu sellaiseen asennukseen ja kaapeli voitu mitoittaa nimenomaan väljään tilapäiseen siirettävään asennukseen. Rintsikan kuivaan puuseinään naulattu kiinankumi voi 10v päästä olla kohunnut riski. ei sillä että se olisi riskitön naulaamattakaan.

Tyypillisesti vahinkotapauksissa pystytään aika hyvin selvittää mistä homma lähtenyt, ettei oma ranettelu sitä tarkoita että vastuun kaikesta muusta, jos sillä ei ole asian kanssa tekemistä.




Nämä ehkä jo vähän ohi aiheen, henkilövahinkot missä pysyvää haittaa on vakuutusyhtiöille kaalliita asioita ja ylimääräisiä ei maksella. Jos siinä kiinikettä kiinittäessä tulee terveys vahinko, niin ensin soittaa "oikeusavustajat", sen jälkeen 112, tai taksi. Siis äärettömän tärkeitä ensimmäisistä merkinnöistä lähtien asiat kirjattu oikein.
Hyvin kuvasit tuon kaapelin kuumenemisen, erinomainen esimerkki. Noita minun kertomiani tapauksia ei kannata tässä ketjussa käydä sen enempää läpi. Niissä on varmasti paljon yksityiskohtia, joita en edes tiedä. Tarkoitus oli vain tuoda ilmi, ettei aina kaikki mene niinkuin voisi olettaa. "Ei kenellekään mitään satu ja vakuutukset maksaa, jos jotain sattuu" on vaarallinen lähtökohta, jos on itse duunannut mitenkään vahinkoalueella, on sillä merkitystä sattuneeseen vahinkoon tai ei.

Tässä ketjussa on tosi paljon järkeviä ideoita, hyviä kysymyksiä ja sitäkin enemmän hyviä vastauksia. Facebookin vastaanlaisessa langassa on tosi villiä meno, kun siellä kuka vaan osaa ja saa tehdä mitä vain... Koitetaan täällä pitää tasoa ylhäällä ja korjataan, kun joku väittää päättömyyksiä. Tai tuodaan sitten ainakin parempi tapa esiin, jos toinen ei ollutkaan suoranaisesti väärin
 
Minkälaista laturia kannattaisi miett taloyhtiön autokatokseen? Valmius asentaa noita on, tarvittavat kuormanhallintaan ym liittyvät sähkömuutostyöt on tehty jokunen vuosi sitten. Eli periaatteessa ”valmius” on vain ”asennuttaa” ja naapurilla laite onkin.

Lähinnä siis mallia jne tässä kartoitan täyssähköäautoa (tulevaa) varten jo valmiiksi. Työpaikallakin voi ladata autoa päivittäin, joten sekin on vaihtoehtona.
 
Minkälaista laturia kannattaisi miett taloyhtiön autokatokseen? Valmius asentaa noita on, tarvittavat kuormanhallintaan ym liittyvät sähkömuutostyöt on tehty jokunen vuosi sitten. Eli periaatteessa ”valmius” on vain ”asennuttaa” ja naapurilla laite onkin.

Lähinnä siis mallia jne tässä kartoitan täyssähköäautoa (tulevaa) varten jo valmiiksi. Työpaikallakin voi ladata autoa päivittäin, joten sekin on vaihtoehtona.
Mikäli 6M kaapeli riittää, niin hinnalla on vaikea tuota EVBox Livoa päihittää. Riippuu toki miten kuormanhallinan muutokset on tehty, eli esimerkiksi virtasilmukat saattaa olla yhteensopivia vain tiettyihin laitteisiin jne
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 057
Viestejä
4 697 724
Jäsenet
76 855
Uusin jäsen
KalsariV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom