Sähköauton kotilataus

Tuli huomattua id4 ja nyt pitäisi kotilaturi laittaa. Ajattelin Go e-chargeria voimavirtapistokkeeseen. Kyseessä sähkölämmitteinen OKT jossa 3x25A nallit. Suurimmat kuluttajat: LVV, lattialämmitys, aina valmis kiuas.
Go e-chargeria ajattelin koska ois mukava saada integroitua HA:han ja tarvittaessa kikkailtua pörssisähköllä. Tulevaisuudessa ehkä myös aurinkopaneelit katolle.
Voimavirtapistoketta talossa ei ole joten ajattelin sellaisen asennuttaa jos joskus tarvitsee vaikkapa remontoidessa sirkkeliä tai muuta sähkötyökalua.
 
Tuli huomattua id4 ja nyt pitäisi kotilaturi laittaa. Ajattelin Go e-chargeria voimavirtapistokkeeseen. Kyseessä sähkölämmitteinen OKT jossa 3x25A nallit. Suurimmat kuluttajat: LVV, lattialämmitys, aina valmis kiuas.
Go e-chargeria ajattelin koska ois mukava saada integroitua HA:han ja tarvittaessa kikkailtua pörssisähköllä. Tulevaisuudessa ehkä myös aurinkopaneelit katolle.
Voimavirtapistoketta talossa ei ole joten ajattelin sellaisen asennuttaa jos joskus tarvitsee vaikkapa remontoidessa sirkkeliä tai muuta sähkötyökalua.
Laita kiinteä jos vaan voit, se on paljon parempi kuin pistokkeelliset kötöstelyt.

Asennuta myös balanseri samalla, jos täydellä höökillä latailet samanaikaisesti kun on muita paljon kuluttavia laitteita päällä voi pääsulake paukkua. Nimim pari kertaa -20 asteen pakkasessa joutunut noita vaihtamaan ennen balanserin asennusta.
 
Kenelläkään ei varmasti mene 17kW teholla varaajaan 25A sulakkeilla ja vuodessa ei montaa yötä kyllä ole jolloin ei ehtisi autoa lataamaan kuormaa seuraavalla laturilla kun ei se varaajakaan loputtoman montaa sataa kilowattia mahdu ottamaan.

Mutta ainahan niitä esteitä voi itselleen keksiä jos haluaa.
Joo, yleensähän siellä varaajassa on 15kW varausvastukset, mutta tuota nimenomaan tarkoitin että on päätetty että se sähköauto ei nyt sovi.
 
Laita kiinteä jos vaan voit, se on paljon parempi kuin pistokkeelliset kötöstelyt.

Asennuta myös balanseri samalla, jos täydellä höökillä latailet samanaikaisesti kun on muita paljon kuluttavia laitteita päällä voi pääsulake paukkua. Nimim pari kertaa -20 asteen pakkasessa joutunut noita vaihtamaan ennen balanserin asennusta.
Aluksi itsekin kiinteätä mietin mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin. Voimavirtapistokkeeseen voin sitten tulevaisuudessa vaikkapa itse tökätä uuden laturin. Lisäksi kun ei ole ennestään voimavirtapistoketta niin nyt sitten sellaisen saisi jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan.
 
Elli charger Pro, Skoda Enyaq ja Synergi. Väittää ettei älylataus ole käytössä, koska auto ei tue sitä.

Edellyttääköhän tuo MySkoda sovelluksen auton tilatietopalvelusta maksamista vai mistä kiikastaa?
 
Aluksi itsekin kiinteätä mietin mutta sitten tulin toisiin ajatuksiin. Voimavirtapistokkeeseen voin sitten tulevaisuudessa vaikkapa itse tökätä uuden laturin. Lisäksi kun ei ole ennestään voimavirtapistoketta niin nyt sitten sellaisen saisi jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan.
Itte pistin vielä uuden (siis vanhan, mutta käyttämättömän) oikein Strömbergin (tai no virallisesti mun faija pisti, joka on sähkäri), eikä mitään kiinapaskaa. 2 vuoden latailun jälkeenkin irtos Arctic EV:n töpseli heittämällä ja ei ole kontaktipinnoissa mitään pienimpiäkään mikroskooppisia jälkiä "sähköstä"/lämmöstä, täysin bling bling (ja ohan tuossa kuoret ja kaikki ruuvit kunnolliset) ja tuon kuvittelis olevan kyllä hyvinkin ikuinen nelikymppiselle ihmiselle myös UV-kestoltaan jne. kun meidän 90-luvun alussa rakennetussa pohjoisen mökissä samat pihalla ja 75-valmistuneessa ok-talossamme oli samanlainen autotallissa (en mä sitä tartte ko. tallin sisällä niin sen rasialta vedettiin ulos tallien väliin). Halpakaupoissa kun kattelin huvikseen noita, niin ei oo enää laatu lähellekään samankaltaista ja vois kuvitella, että halpispaskojen hapristumista pitäis tarkkailla kun nykyään varmaan saa olla mitään myrkkyjä missään. Toista se on, kun noita töppeleitä on tehty 80-luvulla Suomessa Oy Strömberg Ab toimesta. Nukun yöni paremmin kun kaapelitkin on liioiteltuja (meillähän on pienennetty etusulakkeet 3x63:sta, edelleen paikoillaan mutta siihen perään ns. sähköyhtiön silmissä laitettu pääsulakkeet 3x32 A -> viime vuosikymmenellä 3x25 A jotta kk-perusmaksu on pienin mahdollinen kun ei 3x32:stakaan mihinkään tarvinu. Keskukselle tuleva tonttikaapeli on ranteen paksunen, joten kai sitä joskus 70-luvun kulta-aikaan on saanu halvalla ja varauduttu kaikenlaisiin "laajennuksiin" ja onhan taloa laajennettukin ja edellinen omistaja piti jonkin sortin sorvaus-, hitsaus- ja autokorjausharrastetoimintaa moottorinostureineen ja öljymonttukin on, hyvä säilytellä renkaat siellä...)
 
Viime vuonna vuorokauden neljä halvinta tuntia olivat 02-06 ja halvin 04-05. Lisätietoja sahkotin.fi.

Jos ajaa vuodessa 20tkm, auto käyttää sähköä 20 kWh/100 km ja lataushäviöt ovat 10%, niin 1c optimoinnilla säästää 44 euroa. Isoista summista ei siis puhuta, kunhan yölle asettaa latauksen.

Jos tarvitsee kuormanhallinnan, niin sitten voi samalla asettaa pörssisähköohjauksen päälle, koska monessa kuormanhallintaa tukevassa laturissa sellainen on. Muuten pörssisähköohjaus hoituu noilla puhelinsovelluksillakin.
 
Jos haluaa ”optimoida” niin 01 eteenpäin.
Näin meillä on ladattua kolmea autoa (kahta siis kerrallaan) viime keväästä kun pörssisähköön siirryttiin. 01-07 on latureissa ajastus.

Äärimmäisen harvoin mitään eroa noitten tuntien sisällä hinnoissa.
 
Viime vuonna vuorokauden neljä halvinta tuntia olivat 02-06 ja halvin 04-05. Lisätietoja sahkotin.fi.

Jos ajaa vuodessa 20tkm, auto käyttää sähköä 20 kWh/100 km ja lataushäviöt ovat 10%, niin 1c optimoinnilla säästää 44 euroa. Isoista summista ei siis puhuta, kunhan yölle asettaa latauksen.

Jos tarvitsee kuormanhallinnan, niin sitten voi samalla asettaa pörssisähköohjauksen päälle, koska monessa kuormanhallintaa tukevassa laturissa sellainen on. Muuten pörssisähköohjaus hoituu noilla puhelinsovelluksillakin.
Ja eikös noi sovellukset sen jokusen euron kuussa maksa? Eli säästö aika +-0?
 
Näin meillä on ladattua kolmea autoa (kahta siis kerrallaan) viime keväästä kun pörssisähköön siirryttiin. 01-07 on latureissa ajastus.

Äärimmäisen harvoin mitään eroa noitten tuntien sisällä hinnoissa.
On niissä eroa, mutta yleensä alle 2c.
Ja eikös noi sovellukset sen jokusen euron kuussa maksa? Eli säästö aika +-0?
En ole seurannut. Todennäköisesti, kuten sanot. Tosin sovelluksella tai älykkäällä laturilla voi väistää ne harvat yöaikaiset piikkitunnit tai latailla halvoilla tunneilla päivälläkin.
 
EVBox Livosta kenelläkään kokemuksia? Kesällä oli ajatus kaivaa järeämpi syöttö toiseen talliin latausasemalle ja tuollaisen saisin varsin edullisesti. (Tuo tulisi ilman SIM-korttia, mutta wifiin saisin yhdistettyä ja rajoittaisin 11kw:iin, että sulakkeet kestää.)

Perus-Elliä katselin myös, joka sinällään riittäisi omaan käyttöön ja niitä saa vieläkin suht edullisesti. Buusti Box on jo selvästi kalliimpi, mutta tuo wifin kautta tapahtuva kuormanhallinta olisi todella näppärä. Ehkä tyydyn halvimpaan vaihtoehtoon, kun kuitenkin yöksi ajastettuna lataus tapahtuu, joten kuormanhallinta periaatteessa turha.

Eli Livo, onko ihan laatuvehje, jos melkein Ellin hintaa saa?
Miten kävi, otitko EVBox:n? Ilmeisesti toiminnot on joltain osin ajettu loppuvuodesta 2024 alas, mutta ainakin nettisivut on edelleen olemassa. Amazonista näyttää saavan tuota Livo latausasemaa n.270e hinnalla tälläkin hetkellä
 
Miten kävi, otitko EVBox:n? Ilmeisesti toiminnot on joltain osin ajettu loppuvuodesta 2024 alas, mutta ainakin nettisivut on edelleen olemassa. Amazonista näyttää saavan tuota Livo latausasemaa n.270e hinnalla tälläkin hetkellä
En tilannut, kun kenelläkään ei ollut kokemuksia laitteesta ja ihan sokkona en uskaltanut ostaa. Onniselta noita on kuitenkin saanut ja ainakin Turun Energia on asennellut kuluttajille vielä viime vuonna kyseisiä laitteita, muttei valitettavasti kokemusperäistä tietoa löytynyt. Jos hinta tippuu vielä tuosta, niin saatan ehkä tilatakin. Onneksi ei ole nyt kiire latausaseman suhteen eli voi miettiä vaihtoehtoja rauhassa.
 
Kyllä mä sen tiedän. Vaan puhe oli just noista sovelluksista.

Viestiketju nyt vähän katkes ja putosin kärryiltä.

Eli jos ja kun latausasema ei kommunikoi suoraan auton kanssa varaustasoista, kapasiteetista, niin tarvitaan joku pilvipalvelu väliin, millä autovalmistajan pilvilpalvelun kautta sitten saadaan tieto akun kapasiteetista, varaustasosta, laturille.

Jos laturi voi vaatia myös oman pilvipalvelun, jos ei itse suoraan osaa kommunikoida auton pilven kanssa ja sähköhintapalvelun kanssa.

Eli kokonaiskustannus riippuu millaisen yhdistelmän tarvitsee ja miten ne on hinnoiteltu. ja jos kyse palveluista tai päivitystukeavaativasta niin tämän päivän hinta ei ole tae huomisesta, tai ei edes ole varmuutta toimiiko haluttu yhdistelmä huomenna.

Paikallinen yhteys ei ole tai veloituksettomasta, voihan sekin olla kausi hinnoiteltu.
 
Käytti sitten ulkoista palvelua (ilmainen tai ei) tai ei, ei toisen toimitavarmuus nyt ole toista sen varmempi. Tuttavapiirissä paljon HA-harrastelijoita jotka viritelleet varsin kattavia setuppeja esim pörssiähkön käyttöön useissa eri käyttötarpeissa, sähkärilatauksen lisäksi. Tämä käytännössä on myös aina harrastus, jonka sivutuotteina on se että saa olla vähän väliä säätämässä joko lisää sensoreita, vaihtamassa vanhoja, konffailemassa yamleja ja päivittelemässä HA:a muuten.

Sit taas jos käyttövarmuutta ja huolettomuutta sähkärilataukseen ja pörssiohjaukseen haluaa, niin esim toi Defan systeemi on ~3v kokemuksella oikien hyvä, ei oo koskaan jäänyt lataus onnistumatta sen takia että olis ollut Defan palvelinpuolella ongelmia, eikä tosiaan ole mitään lisenssi- tai muita kuluja.

HA-harrastelijat eivät käytännössä koskaan laske total cost of ownershippiin mitään arvoa (eikä pitäisikään, koska Harrastus(tm)) sille omalle säätelylle eivätkä huomioi mahdollisia käyttökatkoja jotka siitä johtuvat, joita taas sitten erillispalveluissa kyttäävät. Eivät ole siis suoraan vertailukelpoisia ratkaisuja. Jokainen tavallaan jne.
 
Suurin ongelma noissa pilvettömissä smart-latauksissa taitaa olla se, että käytännössä mitkään autot eivät osaa kommunikoida lokaalisti soc:iaan latausasemalle piuhan yli. Ja käytännössä latausasemat eivät oikeasti osaa sitä dataa lukea, vaikka joku auto saattaisi tukeakin.

Edit: tämä on sinänsä vähän hassua, koska latausasema - auto kommunikaatio on täysin ratkaistu ongelma pikalatureilla. Pikalaturit osaavat näyttää auton SOC-lukeman poikkeuksetta ja kommunikaatio kait hoituu ihan lokaalisti noisen type2-pinnien yli, eikä suinkaan kahden high-power DC-pinnin yli. Miten tämä voi olla ongelma vielä herran vuonna 2025?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 477
Viestejä
4 679 193
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom