Sähköauton kotilataus

Niin. Minä lataan kun kun tarve on, en sähkönhinnan mukaan. ( mulle sähkö on aina samanhintaista)
Aloittaja taisi haluta ladata öisin.

Itsellä kanssa pörssisoppari ja yösiirto 1.4snt/kWh päivää halvempaa. Yösiirto 1.12snt/kWh.

Eli yöllä liki ilmaista ladata.
 
Tälläinen säätö on yksi syy minkä takia ei tule käytettyä noita latausappeja (Gridio yms.) tai laturin ajastuksia. Toki itsellä kyseessä ladattava hybridi, joten siltä osin päivällä lataukselle saattaa olla useammin tarvetta kuin keskimäärin sähköautoilijalle.

Mutta tosiaan autoon on laitettu yöajastus lataukselle (ehtii ladata itsensä täyteen halpojen tuntien aikana), mutta niin että se lataa klo 13 asti. Tarkoittaen siis jos vaikka töissä tai lounasaikaan laitan laturiin niin lataus lähtee aina päälle.

Tuon ajan jälkeen jos tökkää laturiin niin jää odottamaan yöaikaa. Tämän ohitukseen on ratin vasemmalla puolella kojelaudassa nappula, jota painamalla auto lähtee lataamaan heti. Tämä on siinä mielessä näppärä että ei tarvitse mitään kännyköitä tai vastaavia kaivaa esille. Ainoa säätö tulee jos haluaa nostaa lataustehoja (vakio yölatauksesta) jonka voi sitten laturia tökkimällä muuttaa. Jos lataa missä tahansa muualla, reissussa tms. niin sama ohitusnappula toimii tietysti myös silloin.

Toimintaperiaate on riittävän yksinkertainen, että se toimii kaikilla auton käyttäjillä ja ei tarvitse olla sovelluksia asennettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla tarvitse käyttää kumpaakaan. Johto kiinni ja lataus lähtee. Kännykkä tarvitaan jos ei halua ladata silloin kun laittaa johdon kiinni
No toi ei ole ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään järkevää.
Nytkin ollut paljon päiviä, jolloin yöllä lataus maksaa 4-5snt/kWh, kun päivällä hinta 25-35snt/kWh.
 
Tälläinen säätö on yksi syy minkä takia ei tule käytettyä noita latausappeja (Gridio yms.) tai laturin ajastuksia. Toki itsellä kyseessä ladattava hybridi, joten siltä osin päivällä lataukselle saattaa olla useammin tarvetta kuin keskimäärin sähköautoilijalle.

Mutta tosiaan autoon on laitettu yöajastus lataukselle (ehtii ladata itsensä täyteen halpojen tuntien aikana), mutta niin että se lataa klo 13 asti. Tarkoittaen siis jos vaikka töissä tai lounasaikaan laitan laturiin niin lataus lähtee aina päälle.

Tuon ajan jälkeen jos tökkää laturiin niin jää odottamaan yöaikaa. Tämän ohitukseen on ratin vasemmalla puolella kojelaudassa nappula, jota painamalla auto lähtee lataamaan heti. Tämä on siinä mielessä näppärä että ei tarvitse mitään kännyköitä tai vastaavia kaivaa esille. Ainoa säätö tulee jos haluaa nostaa lataustehoja (vakio yölatauksesta) jonka voi sitten laturia tökkimällä muuttaa. Jos lataa missä tahansa muualla, reissussa tms. niin sama ohitusnappula toimii tietysti myös silloin.

Toimintaperiaate on riittävän yksinkertainen, että se toimii kaikilla auton käyttäjillä ja ei tarvitse olla sovelluksia asennettuna.
Mitäs säätämissä noissa on? Gridion kanssa laitan johdon kiinni kotona ja auto lataa automaattisesti halvimpaan aikaan klo 8 aamulla mennessä jos sähkön hinta on alle 15c/kWh tai vähintään 50% asti jos hinta on kalliimpi. (pitäisi itseasiassa varmaan laittaa toi hintaraja alemmaksi). Jos haluan latata heti välittömästi, täytyy Gridiosta käydä painamassa nappia mutta tätä nyt tarvii tosi harvoin. Muualla kuin kotona ladatessa Gridio ei tee mitään vaan auto lataa normaalisti.
Eli normaalisti ainoa asia mitä pitää tehdä on laittaa auto laturiin kiinni.
 
No toi ei ole ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään järkevää.
Nytkin ollut paljon päiviä, jolloin yöllä lataus maksaa 4-5snt/kWh, kun päivällä hinta 25-35snt/kWh.
En mä niin sanonutkaan. Laitan johdon kiinni kun tiedän, että on halpa yö tulossa ja sitten mulla on siellä auton appiksessa se ajastus joka hoitaa loput / jota säädän jos tarvii säätää. En ymmärrä mihin sitä tagia tarvitsisin. En lataa ikinä 22-06 välin ulkopuolella enkä ikinä jos sähkö maksaa > 1c. Jos pitäisi tehdä poikkeus, niin sen latauksen voi puhelimesta laittaa käyntiin yhdellä napin painalluksella.
 
Mitäs säätämissä noissa on? Gridion kanssa laitan johdon kiinni kotona ja auto lataa automaattisesti halvimpaan aikaan klo 8 aamulla mennessä jos sähkön hinta on alle 15c/kWh tai vähintään 50% asti jos hinta on kalliimpi. (pitäisi itseasiassa varmaan laittaa toi hintaraja alemmaksi). Jos haluan latata heti välittömästi, täytyy Gridiosta käydä painamassa nappia mutta tätä nyt tarvii tosi harvoin. Muualla kuin kotona ladatessa Gridio ei tee mitään vaan auto lataa normaalisti.
Eli normaalisti ainoa asia mitä pitää tehdä on laittaa auto laturiin kiinni.

No omassa käytössä jo heti kaksi asiaa. Gridion GPS sijainti toimii omassa autossa n. 80% ajasta. Myös aikavyöhyke on resetoitunut kerran gridiota käytettäessä (kello muuttuu, kesä/talviaika ja muuta.pientä). Tällöin auto alkaakin lataamaan vaikka ei pitäisi.

Toinen asia on tietty, että plugarilla tulee ehkä (ainakin) viisinkertaisesti tilanteita joissa haluaisi ladata myös päivällä koska kantama ei välttämättä riitä. Tällöin täytyy taas erikseen sovelluksesta säätää että kyllä, haluan oikeasti ladata. Tämä on todella ankeaa kun auton käyttäjiä on muitakin ja heidänkin pitäisi pystyä latausta käyttämään yhtä helposti.

Ymmärrän toki tilanteen jolloin ei koskaan lataa kotona muuten kuin yöllä niin mikäs siinä sitten. Toimii varmasti hyvin. Omassa käytössä näin ei todellakaan ole, joten vaikka ohittaa gps ongelmat (joista varmasti osa ellei kaikki tulee autonvalmistajan apin päästä) niin nappulan painaminen tarvittaessa autosta on yksinkertaisempi toimenpide (ja jälleen, ei ole riippuvainen sovelluksista tai niiden asentamisesta).
 
Viimeksi muokattu:
Meille on siirto yöllä halvempaa, onko aina näin
Minun tapauksessa nousee kuukausimaksut niin paljon, ettei ole mitään hyötyä ottaa "halvempaa" yösiirtoa, kun kuukausimaksuissa menettää saman hinnan. Joten näitä kannattaa oman alueensa osalta jokaisen erikseen tarkastella.
Sanon tämän siksi, että kysyt "onko aina näin." niin tässä tapauksessa vastauksia on todennäköisesti yhtä monta kuin käyttöpaikkoja ja tapoja.
 
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.

IMG_6436.jpeg

Kuten sanottua, värkki lataa oletuksena 01-06 välillä yöllä ja tämä tosiaan kattaa varmaan vähintään sen 90% lataustarpeesta. Jos itselläni joskus tulee tarvetta ladata autoa ajastuksen ulkopuolella, niin eipä se tosiaan iso homma ole äppskistä sitä täpätä päälle.

Syy siihen miksi kaipailin sitä lätkäkäynnistystä, tai muuta mahdollisimman helppoa tapaa käynnistää lataus manuaalisesti ajastuksen ulkopuolella on vaimoni, joka meidän perheessä sillä autolla enemmän ajaa ja jota kuitenkaan ei kiinnosta tippaakaan ladata taas yhtä äppiä lisää puhelimeensa, varsinkin kun suurimman osan ajasta se olisi siellä vaan täysin turhan panttina, kun eipä hänellä muuten ole mitään tarvetta tai kiinnostusta muuten näprätä sitä laturin äppskiä.

Vrt. aiemman plugarin lataus, joka oli älypistorasialla oletuksena ajastettu lataamaan yöllä, mutta rasiasta nappia painamalla vaimo sai latauksen manuaalisesti käyntiin muulloinkin ilman, että hänen tarvitsi asentaa jotain paskaa pingpong kotiautomaatioäppskiä jolla hän ei muuten olisi tehnyt yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.
Aluksi minäkin latailin puhelimen apin kautta, mutta aika pian hankin tagin. Kun kotiin tulen, niin on muutenkin pakko kaivaa kotiavaimet esiin, niin siinä samalla sitten avainnippua heilauttamalla saa latauksen käyntiin. Turhaa siinä välissä kaivella puhelinta taskusta ja availla sitä ja sitten vielä laturin appi auki. Kätevämpää / nopeampaa mielestäni näin.

Mutta joo, hyvä että on eri vaihtoehtoja käynnistellä laturia. Jokaiselle jotakin halujen mukaan.
 
Aluksi minäkin latailin puhelimen apin kautta, mutta aika pian hankin tagin. Kun kotiin tulen, niin on muutenkin pakko kaivaa kotiavaimet esiin, niin siinä samalla sitten avainnippua heilauttamalla saa latauksen käyntiin. Turhaa siinä välissä kaivella puhelinta taskusta ja availla sitä ja sitten vielä laturin appi auki. Kätevämpää / nopeampaa mielestäni näin.

Mutta joo, hyvä että on eri vaihtoehtoja käynnistellä laturia. Jokaiselle jotakin halujen mukaan.
Meillä on tagit autossa, niin on kaikkien käyetttävissä aina. Tietty noita tageja voisi jokaisen avainnippuunkin hommata. Vaan eipä meillä muualle tartte kuin pikalatureille, kun wallbox ei tageista perusta. Työliisarin laturi vaati aina tunnistautumisen, ja siksi tagien/appin kanssa tuli pelailtua.

Nyt ainoa vaihtoehto on appin kautta käynnistää, jos haluaa heti virtaa. Muuten siis riittää, että auton piuhaan tökkää, niin yöllä lataa.
 
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.

IMG_6436.jpeg
RFID-lukitusta käytetään, jotta joku randomi ei kurvaa pihaan lataamaan sun poissa ollessa.
 
Markkinoiden hinta/laatusuhteeltaan paras laite kotilataukseen? Kolmivaiheinen max. 11kW, kuormanhallinta ja pörssisähkön hintaa seuraava, jossa perussäännöt voi asettaa sovelluksesta riittävät.
 
RFID-lukitusta käytetään, jotta joku randomi ei kurvaa pihaan lataamaan sun poissa ollessa.
Jos tuo on tasan ainoa syy niin kohtuu paljon viitsitaan nahda vaivaa sellaisen asian eteen joka toteutuessaan ei ole mitenkaan erityisen kallis tapahtuma ja tuskin tulee tapahtumaan usein.

Vertaa tilanteeseen jossa pidan sahkomopon laturia mopon juomatelineessa. Sen siita voi kuka vaan helposti nussia mutta olen laskiskellut etta jos kerran vuodessa viedaan niin silti saastan vaivassa paljon koska uusi laturi on vain 16 euroa.

Olenkohan mina sellainen ihminen jonka takia varkaita on olemassa koska teen asian liian helpoksi heille?
 
Markkinoiden hinta/laatusuhteeltaan paras laite kotilataukseen? Kolmivaiheinen max. 11kW, kuormanhallinta ja pörssisähkön hintaa seuraava, jossa perussäännöt voi asettaa sovelluksesta riittävät.
 
Olettekos te pörsssähköläiset törmännet tilanteeseen että "tyhjä" auto odottaa yön halpoja tunteja mutta ennen sitä tuleekin jotain äkillistä tarvetta auton käytölle ? Ei yleinen skenaario, mutta ainakin meillä sitä tapahtuu tasasen harvakseltaan. Tässä on täytynyt opetella hieman toisenlaista ajattelutapaa kuin polttiksella, jossa höyryillä olevan auton voi hyvin parkkeerata omaan pihaan kun se "lataus" asemalla on niin nopea tapahtuma, että ei käytännössä haittaa menoa.

Millaisia lataustaktiikota teillä on ? Millaisilla prosenteilla laitatte auton piuhan jatkoksi, vai laittateko piuhan kiinni aina kotona riippumatta prosenteista. Oma tavoiteskenaario on se 30% ==> 80%, ei ei ole auto joka päivä kiinni piuhassa.

Varmaan kystytty 100 kertaa täällä. Onko jokapäiväinen lataus "haitallista", eli latauskerotjen määrä on se kuluttava tekijä ? Tyhjäksi päästäminen ja ihan täyteen lataaminen on tunnetusti haitaksi.
 
Joka ilta roikkaan, auto latautuu 80% tai harvoin jos tiedossa pitkää siivua niin 100%. Muutamia kertoja mennyt 0% kun on nuukaillut mieluummin kotiin kuin käynyt pikalaturilla.
 
Olettekos te pörsssähköläiset törmännet tilanteeseen että "tyhjä" auto odottaa yön halpoja tunteja mutta ennen sitä tuleekin jotain äkillistä tarvetta auton käytölle ? Ei yleinen skenaario, mutta ainakin meillä sitä tapahtuu tasasen harvakseltaan. Tässä on täytynyt opetella hieman toisenlaista ajattelutapaa kuin polttiksella, jossa höyryillä olevan auton voi hyvin parkkeerata omaan pihaan kun se "lataus" asemalla on niin nopea tapahtuma, että ei käytännössä haittaa menoa.

Millaisia lataustaktiikota teillä on ? Millaisilla prosenteilla laitatte auton piuhan jatkoksi, vai laittateko piuhan kiinni aina kotona riippumatta prosenteista. Oma tavoiteskenaario on se 30% ==> 80%, ei ei ole auto joka päivä kiinni piuhassa.

Varmaan kystytty 100 kertaa täällä. Onko jokapäiväinen lataus "haitallista", eli latauskerotjen määrä on se kuluttava tekijä ? Tyhjäksi päästäminen ja ihan täyteen lataaminen on tunnetusti haitaksi.
Mä lataan melkein joka päivä. Latausraja on 85%. Jos menee alle 50%, niin lataukseen vaan.

Noissa pihassa olevisssa kahdessa stellantiksen tuotteessa kun ei ole lataukseen rajoitinta, niin ne ladataan täyteen aina. Nekin latautuu harva se päivä, ainakin jos alle 100km on arvausmittarissa.
 
Olettekos te pörsssähköläiset törmännet tilanteeseen että "tyhjä" auto odottaa yön halpoja tunteja mutta ennen sitä tuleekin jotain äkillistä tarvetta auton käytölle ? Ei yleinen skenaario, mutta ainakin meillä sitä tapahtuu tasasen harvakseltaan. Tässä on täytynyt opetella hieman toisenlaista ajattelutapaa kuin polttiksella, jossa höyryillä olevan auton voi hyvin parkkeerata omaan pihaan kun se "lataus" asemalla on niin nopea tapahtuma, että ei käytännössä haittaa menoa.

Millaisia lataustaktiikota teillä on ? Millaisilla prosenteilla laitatte auton piuhan jatkoksi, vai laittateko piuhan kiinni aina kotona riippumatta prosenteista. Oma tavoiteskenaario on se 30% ==> 80%, ei ei ole auto joka päivä kiinni piuhassa.

Varmaan kystytty 100 kertaa täällä. Onko jokapäiväinen lataus "haitallista", eli latauskerotjen määrä on se kuluttava tekijä ? Tyhjäksi päästäminen ja ihan täyteen lataaminen on tunnetusti haitaksi.
Onko sinulla jokin todella pieniakkuinen auto tai jokapäivä paljon ajoja? Silloin ymmärtää että tuosta voi tulla ongelma. Oma eNiro 64kwh malli ja lataan 3-6vrk välein, jos ei ole pidempiä reissuja. Työkaveri suositteli kyllä lataamaan jokayö, ettei joutuisi kiireessä joskus lähtemään 50% varauksella reissuun (tuo on siis oma latauskynnykseni)
 
Jos tuo on tasan ainoa syy niin kohtuu paljon viitsitaan nahda vaivaa sellaisen asian eteen joka toteutuessaan ei ole mitenkaan erityisen kallis tapahtuma ja tuskin tulee tapahtumaan usein.

Vertaa tilanteeseen jossa pidan sahkomopon laturia mopon juomatelineessa. Sen siita voi kuka vaan helposti nussia mutta olen laskiskellut etta jos kerran vuodessa viedaan niin silti saastan vaivassa paljon koska uusi laturi on vain 16 euroa.

Olenkohan mina sellainen ihminen jonka takia varkaita on olemassa koska teen asian liian helpoksi heille?
Tämä nyt ehkä Suomessa vähemmän ongelmana ja oikeastaan aika helposti tarjoaisi jollekin matkalaiselle hätävarasähköäkin jos niikseen tulee.

Mutta näin taloyhtiöasukin näkökulmasta mietin kun parkkiksella on satakunta ruutua ja puolentusinaa vieraspaikkaa ja siellä ramppaa vaikka ketä joita en tunne.

Jos esim. lähden parin viikon lomalle, niin kyllä siinä joku nussia aika paljon sähköä jos lataa jotain uber-käytössä olevaa sähkistään mun 22kW letkusta jos haistaa tilaisuuden.
 
Olettekos te pörsssähköläiset törmännet tilanteeseen että "tyhjä" auto odottaa yön halpoja tunteja mutta ennen sitä tuleekin jotain äkillistä tarvetta auton käytölle ? Ei yleinen skenaario, mutta ainakin meillä sitä tapahtuu tasasen harvakseltaan. Tässä on täytynyt opetella hieman toisenlaista ajattelutapaa kuin polttiksella, jossa höyryillä olevan auton voi hyvin parkkeerata omaan pihaan kun se "lataus" asemalla on niin nopea tapahtuma, että ei käytännössä haittaa menoa.

Millaisia lataustaktiikota teillä on ? Millaisilla prosenteilla laitatte auton piuhan jatkoksi, vai laittateko piuhan kiinni aina kotona riippumatta prosenteista. Oma tavoiteskenaario on se 30% ==> 80%, ei ei ole auto joka päivä kiinni piuhassa.

Varmaan kystytty 100 kertaa täällä. Onko jokapäiväinen lataus "haitallista", eli latauskerotjen määrä on se kuluttava tekijä ? Tyhjäksi päästäminen ja ihan täyteen lataaminen on tunnetusti haitaksi.
Tää varmaan riippuu, että missä asuu ja kuinka pitkiä ja minkälaisia ne yllättävät ajot oikein ovat. Mulla on konffattu autosta välitön lataus 20%:iin ja sitten yöllä vetää 20->80% normaalisti jos en erikseen nosta latausrajaa tai ajasta lähtöä.

En oikein pysyy kuvittelemaan, että mihin yllättävään tuo 20% ei piisaisi kun lähimpään sairaalaan on kävellen melkein yhtä nopeasti perillä kun autolla ja 5km säteellä on niin monta kauppaa etten pysty edes laskemaan.

Sitten jos asuisi jossain lapissa ja pitäisi satunnaisesti avustaa 100km päässä asuvaa yksin asuvaa mummoa, niin varmaan tarpeet olisivat aika erilaiset.
 
Tämä nyt ehkä Suomessa vähemmän ongelmana ja oikeastaan aika helposti tarjoaisi jollekin matkalaiselle hätävarasähköäkin jos niikseen tulee.

Mutta näin taloyhtiöasukin näkökulmasta mietin kun parkkiksella on satakunta ruutua ja puolentusinaa vieraspaikkaa ja siellä ramppaa vaikka ketä joita en tunne.

Jos esim. lähden parin viikon lomalle, niin kyllä siinä joku nussia aika paljon sähköä jos lataa jotain uber-käytössä olevaa sähkistään mun 22kW letkusta jos haistaa tilaisuuden.
No voihan sen laturin konffata loman ajaksi toimimattomaksi, jos pelottaa?
 
Tää varmaan riippuu, että missä asuu ja kuinka pitkiä ja minkälaisia ne yllättävät ajot oikein ovat. Mulla on konffattu autosta välitön lataus 20%:iin ja sitten yöllä vetää 20->80% normaalisti jos en erikseen nosta latausrajaa tai ajasta lähtöä.

En oikein pysyy kuvittelemaan, että mihin yllättävään tuo 20% ei piisaisi kun lähimpään sairaalaan on kävellen melkein yhtä nopeasti perillä kun autolla ja 5km säteellä on niin monta kauppaa etten pysty edes laskemaan.

Sitten jos asuisi jossain lapissa ja pitäisi satunnaisesti avustaa 100km päässä asuvaa yksin asuvaa mummoa, niin varmaan tarpeet olisivat aika erilaiset.
ei mulla oo tägit käytössä, mutta automatio hoitaa ettei lähe heti latamaan, vaan suunnitellusti, ja jos auto on oikea joka kii piuhassa. jos tuntematon auto tarvee sähköä ni mun pitää erikseen se si laittaa lataamaan
 
Jos esim. lähden parin viikon lomalle, niin kyllä siinä joku nussia aika paljon sähköä jos lataa jotain uber-käytössä olevaa sähkistään mun 22kW letkusta jos haistaa tilaisuuden.
Mahdoton minun on perustella miksi ei kannattaisi lukita romujaan mutta voin ainakin taivastella omassa paassani etta mita kaikkea ihmiset pelkaavat.
 
Olettekos te pörsssähköläiset törmännet tilanteeseen että "tyhjä" auto odottaa yön halpoja tunteja mutta ennen sitä tuleekin jotain äkillistä tarvetta auton käytölle ? Ei yleinen skenaario, mutta ainakin meillä sitä tapahtuu tasasen harvakseltaan. Tässä on täytynyt opetella hieman toisenlaista ajattelutapaa kuin polttiksella, jossa höyryillä olevan auton voi hyvin parkkeerata omaan pihaan kun se "lataus" asemalla on niin nopea tapahtuma, että ei käytännössä haittaa menoa.

Millaisia lataustaktiikota teillä on ? Millaisilla prosenteilla laitatte auton piuhan jatkoksi, vai laittateko piuhan kiinni aina kotona riippumatta prosenteista. Oma tavoiteskenaario on se 30% ==> 80%, ei ei ole auto joka päivä kiinni piuhassa.

Varmaan kystytty 100 kertaa täällä. Onko jokapäiväinen lataus "haitallista", eli latauskerotjen määrä on se kuluttava tekijä ? Tyhjäksi päästäminen ja ihan täyteen lataaminen on tunnetusti haitaksi.
Lataan samalla lailla kun sinä. Ei joka päivä autoa johdon päähän ja lähtökohtaisesti lataan ainoastaan silloin kun sähköa saa alle sentillä. Silloin kyllä lataan sitten aina, jos ei akku valmiiksi täynnä. 90% latausrajana. Jos lähdössä johonkin seuraavana päivänä, niin 100%
Jos tulisi joku ad-hoc tarve / ex-tempore lähtö pidemmälle, niin muutamat kymmenet pikalaturit löytyy 2km sisältä ja se lataaminen hoituu sitten sen kuuluisan kauppareissun aikana.
 
Mutta näin taloyhtiöasukin näkökulmasta mietin kun parkkiksella on satakunta ruutua ja puolentusinaa vieraspaikkaa ja siellä ramppaa vaikka ketä joita en tunne.
Meillä ei niitä vieraspaikkoja ole tossa kun yksi, mutta ajattelisin niin, että jos joku randomlasse julkeaa ajaa autonsa mun laturiin poissaoloni aikana kaikkien pihan asukkaiden silmien alle (ja sillä riskillä, että saatan tulla autoineni koska tahansa paikalle), niin hän on selkeästi ne virtansa ansainnut. Pidempien reissujen ajaksi käyn sähkökeskuksessa täppäämässä laturin vikavirtasuojasta sen mykäksi.
 
Onkos latausasemien asentamisen (sähkötöineen) tarjoajia kuinka tarjolla ja mitä hintoja huutavat
Eiköhän paikalliset sähköliikkeet joka paikassa niitä tee.

Mulle suositeltiin suoraan että hommaa asema itse, niin pääset halvemmalla. Näin tein.

Asennustyö tietty vaihtelee tapauskohtaisesti, sen mukaan mitä pitää tehdä. Mulle latausaseman (Defa Power )+ kuormantasaajan asennus ja sähkökeskukseen pieni modaus (laajennus ) maksoi about 400 EUR.

Plugaria varten sähkötolpan muutostyö kuluineen oli 150 EUR + uusi "latausboksi/hidaslatausasema" tolpan nokkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 237
Viestejä
4 653 739
Jäsenet
76 408
Uusin jäsen
homer691

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom