Sähköauton kotilataus

Niin. Minä lataan kun kun tarve on, en sähkönhinnan mukaan. ( mulle sähkö on aina samanhintaista)
Aloittaja taisi haluta ladata öisin.

Itsellä kanssa pörssisoppari ja yösiirto 1.4snt/kWh päivää halvempaa. Yösiirto 1.12snt/kWh.

Eli yöllä liki ilmaista ladata.
 
Tälläinen säätö on yksi syy minkä takia ei tule käytettyä noita latausappeja (Gridio yms.) tai laturin ajastuksia. Toki itsellä kyseessä ladattava hybridi, joten siltä osin päivällä lataukselle saattaa olla useammin tarvetta kuin keskimäärin sähköautoilijalle.

Mutta tosiaan autoon on laitettu yöajastus lataukselle (ehtii ladata itsensä täyteen halpojen tuntien aikana), mutta niin että se lataa klo 13 asti. Tarkoittaen siis jos vaikka töissä tai lounasaikaan laitan laturiin niin lataus lähtee aina päälle.

Tuon ajan jälkeen jos tökkää laturiin niin jää odottamaan yöaikaa. Tämän ohitukseen on ratin vasemmalla puolella kojelaudassa nappula, jota painamalla auto lähtee lataamaan heti. Tämä on siinä mielessä näppärä että ei tarvitse mitään kännyköitä tai vastaavia kaivaa esille. Ainoa säätö tulee jos haluaa nostaa lataustehoja (vakio yölatauksesta) jonka voi sitten laturia tökkimällä muuttaa. Jos lataa missä tahansa muualla, reissussa tms. niin sama ohitusnappula toimii tietysti myös silloin.

Toimintaperiaate on riittävän yksinkertainen, että se toimii kaikilla auton käyttäjillä ja ei tarvitse olla sovelluksia asennettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla tarvitse käyttää kumpaakaan. Johto kiinni ja lataus lähtee. Kännykkä tarvitaan jos ei halua ladata silloin kun laittaa johdon kiinni
No toi ei ole ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään järkevää.
Nytkin ollut paljon päiviä, jolloin yöllä lataus maksaa 4-5snt/kWh, kun päivällä hinta 25-35snt/kWh.
 
Tälläinen säätö on yksi syy minkä takia ei tule käytettyä noita latausappeja (Gridio yms.) tai laturin ajastuksia. Toki itsellä kyseessä ladattava hybridi, joten siltä osin päivällä lataukselle saattaa olla useammin tarvetta kuin keskimäärin sähköautoilijalle.

Mutta tosiaan autoon on laitettu yöajastus lataukselle (ehtii ladata itsensä täyteen halpojen tuntien aikana), mutta niin että se lataa klo 13 asti. Tarkoittaen siis jos vaikka töissä tai lounasaikaan laitan laturiin niin lataus lähtee aina päälle.

Tuon ajan jälkeen jos tökkää laturiin niin jää odottamaan yöaikaa. Tämän ohitukseen on ratin vasemmalla puolella kojelaudassa nappula, jota painamalla auto lähtee lataamaan heti. Tämä on siinä mielessä näppärä että ei tarvitse mitään kännyköitä tai vastaavia kaivaa esille. Ainoa säätö tulee jos haluaa nostaa lataustehoja (vakio yölatauksesta) jonka voi sitten laturia tökkimällä muuttaa. Jos lataa missä tahansa muualla, reissussa tms. niin sama ohitusnappula toimii tietysti myös silloin.

Toimintaperiaate on riittävän yksinkertainen, että se toimii kaikilla auton käyttäjillä ja ei tarvitse olla sovelluksia asennettuna.
Mitäs säätämissä noissa on? Gridion kanssa laitan johdon kiinni kotona ja auto lataa automaattisesti halvimpaan aikaan klo 8 aamulla mennessä jos sähkön hinta on alle 15c/kWh tai vähintään 50% asti jos hinta on kalliimpi. (pitäisi itseasiassa varmaan laittaa toi hintaraja alemmaksi). Jos haluan latata heti välittömästi, täytyy Gridiosta käydä painamassa nappia mutta tätä nyt tarvii tosi harvoin. Muualla kuin kotona ladatessa Gridio ei tee mitään vaan auto lataa normaalisti.
Eli normaalisti ainoa asia mitä pitää tehdä on laittaa auto laturiin kiinni.
 
No toi ei ole ainakaan pörssisähkön kanssa mitenkään järkevää.
Nytkin ollut paljon päiviä, jolloin yöllä lataus maksaa 4-5snt/kWh, kun päivällä hinta 25-35snt/kWh.
En mä niin sanonutkaan. Laitan johdon kiinni kun tiedän, että on halpa yö tulossa ja sitten mulla on siellä auton appiksessa se ajastus joka hoitaa loput / jota säädän jos tarvii säätää. En ymmärrä mihin sitä tagia tarvitsisin. En lataa ikinä 22-06 välin ulkopuolella enkä ikinä jos sähkö maksaa > 1c. Jos pitäisi tehdä poikkeus, niin sen latauksen voi puhelimesta laittaa käyntiin yhdellä napin painalluksella.
 
Mitäs säätämissä noissa on? Gridion kanssa laitan johdon kiinni kotona ja auto lataa automaattisesti halvimpaan aikaan klo 8 aamulla mennessä jos sähkön hinta on alle 15c/kWh tai vähintään 50% asti jos hinta on kalliimpi. (pitäisi itseasiassa varmaan laittaa toi hintaraja alemmaksi). Jos haluan latata heti välittömästi, täytyy Gridiosta käydä painamassa nappia mutta tätä nyt tarvii tosi harvoin. Muualla kuin kotona ladatessa Gridio ei tee mitään vaan auto lataa normaalisti.
Eli normaalisti ainoa asia mitä pitää tehdä on laittaa auto laturiin kiinni.

No omassa käytössä jo heti kaksi asiaa. Gridion GPS sijainti toimii omassa autossa n. 80% ajasta. Myös aikavyöhyke on resetoitunut kerran gridiota käytettäessä (kello muuttuu, kesä/talviaika ja muuta.pientä). Tällöin auto alkaakin lataamaan vaikka ei pitäisi.

Toinen asia on tietty, että plugarilla tulee ehkä (ainakin) viisinkertaisesti tilanteita joissa haluaisi ladata myös päivällä koska kantama ei välttämättä riitä. Tällöin täytyy taas erikseen sovelluksesta säätää että kyllä, haluan oikeasti ladata. Tämä on todella ankeaa kun auton käyttäjiä on muitakin ja heidänkin pitäisi pystyä latausta käyttämään yhtä helposti.

Ymmärrän toki tilanteen jolloin ei koskaan lataa kotona muuten kuin yöllä niin mikäs siinä sitten. Toimii varmasti hyvin. Omassa käytössä näin ei todellakaan ole, joten vaikka ohittaa gps ongelmat (joista varmasti osa ellei kaikki tulee autonvalmistajan apin päästä) niin nappulan painaminen tarvittaessa autosta on yksinkertaisempi toimenpide (ja jälleen, ei ole riippuvainen sovelluksista tai niiden asentamisesta).
 
Viimeksi muokattu:
Meille on siirto yöllä halvempaa, onko aina näin
Minun tapauksessa nousee kuukausimaksut niin paljon, ettei ole mitään hyötyä ottaa "halvempaa" yösiirtoa, kun kuukausimaksuissa menettää saman hinnan. Joten näitä kannattaa oman alueensa osalta jokaisen erikseen tarkastella.
Sanon tämän siksi, että kysyt "onko aina näin." niin tässä tapauksessa vastauksia on todennäköisesti yhtä monta kuin käyttöpaikkoja ja tapoja.
 
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.

IMG_6436.jpeg

Kuten sanottua, värkki lataa oletuksena 01-06 välillä yöllä ja tämä tosiaan kattaa varmaan vähintään sen 90% lataustarpeesta. Jos itselläni joskus tulee tarvetta ladata autoa ajastuksen ulkopuolella, niin eipä se tosiaan iso homma ole äppskistä sitä täpätä päälle.

Syy siihen miksi kaipailin sitä lätkäkäynnistystä, tai muuta mahdollisimman helppoa tapaa käynnistää lataus manuaalisesti ajastuksen ulkopuolella on vaimoni, joka meidän perheessä sillä autolla enemmän ajaa ja jota kuitenkaan ei kiinnosta tippaakaan ladata taas yhtä äppiä lisää puhelimeensa, varsinkin kun suurimman osan ajasta se olisi siellä vaan täysin turhan panttina, kun eipä hänellä muuten ole mitään tarvetta tai kiinnostusta muuten näprätä sitä laturin äppskiä.

Vrt. aiemman plugarin lataus, joka oli älypistorasialla oletuksena ajastettu lataamaan yöllä, mutta rasiasta nappia painamalla vaimo sai latauksen manuaalisesti käyntiin muulloinkin ilman, että hänen tarvitsi asentaa jotain paskaa pingpong kotiautomaatioäppskiä jolla hän ei muuten olisi tehnyt yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en ihan ymmärtänyt miksi ylipäätään pitää jotain lätkää käyttää?

Mulla Wallboxit lataa vain öisin. Kuitenkin halutessaan appi auki ja suoraan etusivulla nappi, joka käynnistää latauksen välittömästi.
Aluksi minäkin latailin puhelimen apin kautta, mutta aika pian hankin tagin. Kun kotiin tulen, niin on muutenkin pakko kaivaa kotiavaimet esiin, niin siinä samalla sitten avainnippua heilauttamalla saa latauksen käyntiin. Turhaa siinä välissä kaivella puhelinta taskusta ja availla sitä ja sitten vielä laturin appi auki. Kätevämpää / nopeampaa mielestäni näin.

Mutta joo, hyvä että on eri vaihtoehtoja käynnistellä laturia. Jokaiselle jotakin halujen mukaan.
 
Aluksi minäkin latailin puhelimen apin kautta, mutta aika pian hankin tagin. Kun kotiin tulen, niin on muutenkin pakko kaivaa kotiavaimet esiin, niin siinä samalla sitten avainnippua heilauttamalla saa latauksen käyntiin. Turhaa siinä välissä kaivella puhelinta taskusta ja availla sitä ja sitten vielä laturin appi auki. Kätevämpää / nopeampaa mielestäni näin.

Mutta joo, hyvä että on eri vaihtoehtoja käynnistellä laturia. Jokaiselle jotakin halujen mukaan.
Meillä on tagit autossa, niin on kaikkien käyetttävissä aina. Tietty noita tageja voisi jokaisen avainnippuunkin hommata. Vaan eipä meillä muualle tartte kuin pikalatureille, kun wallbox ei tageista perusta. Työliisarin laturi vaati aina tunnistautumisen, ja siksi tagien/appin kanssa tuli pelailtua.

Nyt ainoa vaihtoehto on appin kautta käynnistää, jos haluaa heti virtaa. Muuten siis riittää, että auton piuhaan tökkää, niin yöllä lataa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 226
Viestejä
4 656 209
Jäsenet
76 387
Uusin jäsen
TJ8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom