Kyse ei välttämättä niinkään ollut suuripiirteisistä luvuista vaan siitä, jos ketjuttaa putkeen monta kertaa noita noin lukuja niin päästään jo varsin harhaanjohtaviin lopputuloksiin. Etenkin kun vetää jokaisen luvun yläkanttiin. Sähköautoilusta on jo valmiiksi liikaa mutuilua ja turhaa paniikin lietsontaa niin sitä ei varsinaisesti kaivata enää lisää.
Niin no, toimintamatka on jo valmiiksi sähköauton (kaikkien niiden) ylivoimaisesti paskin ominaisuus ja jos se paskenee entisestään vielä 20% ihan normaalin käyttöiän ja käytön raameissa, niin kyllä se minusta erittäin perseestä on, halusi evankelista sitä selitellä sitten miten parhain päin tahansa. Varsinkin jos akkua pyritään vielä pitämään 20-80% varaustasojen välissä, niin todellinen käytettävä kapasiteetti on jo valmiiksi 60% nimellisestä nettokapasiteetista. Vertaa polttikseen; miltä sinusta kuulostaisi se, että polttisauton kulutus vain itsestään kasvaisi ajan saatossa 20% tai ylikin?
Minulla ei ole mitään intressejä pelotella tai suostutella ketään mihinkään suuntaan, lähinnä minua sähköautoilijana kiinnostaa se kuinka paskaksi jo valmiiksi paska toimintasäteeni menee tulevaisuudessa. Tuollainen parin pinnan vuosimenetys kuulostaa aika vitun ankealta kun jo nykyisellään meinaa välillä loppua kilowattitunnit kesken päivässä talvikeleillä ihan normaalissa "nurkka-ajossa". Omassa autossa sitä todellista kapaa on (100% SOH-oletuksella) 45 kWh (75/78 kWh tot), jos akun haluaa pitää 20-80% välissä. Tämä ei varsinkaan kovemimssa pakkasissa ja enemmällä pätkäajolla tarkoita kovin paljon yli 100 kilsan toimintasädettä. Toki jos lataa täydemmäksi tai ajaa alle 20% niin toki pelivaraa tulee lisää, mutta jos kapa katoaa tuota vauhtia, niin samaa vauhtia katoaa myös tuo suhteellinen pelivara (ja mitä enemmän tuon yli tai ali dippailee, sen vauhdikkaammin se kapa vielä katoaa). Joten anteeksi nyt kauheasti jos en osaa ylimalkaisesti ajatukseen siitä, että tuosta kokonaisuudesta katoaisi vielä n. 15 kWh taivaan tuuliin. Onhan tämä toki autonvalintakysymyskin, mutta eipä se tilanne oleellisen erilainen muillakaan about vastaavilla autoilla ole.
Ei tässä kyllä ollut kyse siitä, että olisit käyttänyt suurpiirteisiä lukuja, vaan sinun ensimäinen viesti ei kyllä ollut edes sinnepäin
Ensimmäisessä viestissä sanoit käytännössä, että nykyisten sähköautojen
todellinen range on 500-1000km ja talvella vielä enemmän...
Ja tosiaan pyöristyksiä monta putkeen ja sitten lopussa vielä ajatusvirhe, että talvirange olisi pidempi kuin kesällä. Pyöristit 1,8%*10 -> 20% ja tämän jälkeen 80kWh -20% = 60kWh eli käytännössä laskit kapasiteetin tippunen 25% vaikka se olisi pitänyt olla 18%. Sitten toteamus, että 20kWh ajellaan olosuhteista riippuen jopa 200km, niin ei tuohon kyllä normaalissa ajossa päästä edes kesällä, jos nyt ei taajamassa hissukseen ajella tuota matkaa.
Suurpiirteiset luvut olisivat tässäkin ollut ok, jos niissä olisi ollut edes jotain järkeä
Ja tämä aihe kun ei ole monelle tuttu, niin en ihmettele, että moni haluaa korjata nuo luvut oikeaan suuruusluokkaan.
En sitten tiedä muista, mutta itse sähköautoiluun siirryttyäni olen lakannut jokseenkin täysin välittämästä mistään WLTP-rangeista tai auton ilmoittamista range-arvioista, vaan olen lähinnä kiinnostunut energiamääristä. Koko homma lähti sen takia puhtaasti arviosta siitä, kuinka pitkälle n. 20 kWh:lla pääsee ja tuohon lukuun taas päästiin täysin päässä likiarvoistettuna sillä, että reilusta 80 kWh:sta päädytään reiluun 60 kWh jos parikymmentä prosenttia kapaa häviää. Onhan tuo toki moneen kertaan ylöspäin pyöristetty luku, mutta toisaalta eipä tuo 1.8% mikään Jumalan totuus ole myöskään, vaan luku saattaa ihan hyvin olla isompikin (itseasiassa normaalijakauma-olettamalla puolissa autoista menetys on joka tapauksessa tuota isompi). Niin tai näin, arvioin että kesäkeleissä suurin osa sähkäreistä menee n. 20 kWh:lla maantieajoakin aika helposti sen 100 km ja sitten hitaammissa vauhdeissa taas varsinkin virtapihimmät autot kuten Tessun kolmonen menee jopa alle 10 kWh/100 km kulutuksilla, josta tuli haitarin yläpään 200 km. Eli totta tosiaan, pyöristin ylöspäin enkä laskenut laskimella, sori siitä <insert alexstub.jpg.mp3 here>.
Mutta jos se yhtään palkokasvi-aspiraation oireita helpottaa, niin jos lähdetään ihan spesifisti laskemaan annetuilla luvuilla (missä ei ole mitään järkeä koska muuttujia on ^paljon) ja todellisilla autoilla, niin 1.8% / v kapasiteetin menetys MB EQS 450+:lla tarkottaisi bruttokapasiteetin putoamista 125->102.5 kWh. Tuolla kadonneella 22,5 kWh:lla ajaa ilmoitetun kaupunkikulutuksen (12.3 kWh / 100 km) perusteeella kaupungissa 182.92 km, mistä saadaan sitten ns. worst case yläraja-arvo. Vastaavasti sitten jollain janoisemmalla autolla, kuten vaikka omalla Volvollani sama pudotus on 14.04 kWh, mikä tarkottaa tyypillisellä kovempien pakkasten n. 30 kWh / 100 km motarikulutuksellakulutuksella jotain 40-50 km rangeamenetystä sinne alaraja-arvoksi. Toisaalta kun talvella se motarirange on valmiiksi hikiseen sen 200 km, (75 kWh * 80% / (30 kWh / 100 km)) niin tuo tarkottaisi lähes 25%
suhteellista menetystä jos täydellä akulla lähtee (ja vielä enemmän jos pysytään alle 80%:ssa).
Eli jos tarkennetaan aiempaa karkeaa 100-200 km arviota, niin joukolla erilaisia sähköautoja ja olosuhteita huomioiden, 1.8 % / v lineaarinen rangen menetys tarkoittaa kymmenen vuoden aikana 40-182.92 km rangen menetystä. Helpottiko?