Sähköauton kotilataus

En tiedä mistään Fingrid-sovelluksista mitään, mutta oma helenistä käyn kyllä joka iltapäivä kurkkaamassa tulevan vuorokauden hinnat oli autoa tai ei. Sähkölämmitteisessä talossa ja pörssisähkösopparilla se on mielestäni vähän niin kuin koko homman juju, jos siitä jotain haluaa hyötyä.

No sovelluksia ja nettisivuja on useita, mutta ajatus on että HA hoita sähkön hinnan vahtimisen. Meillä auto on suurin yksittäinen sähkökuluttaja ja sen takia haluan sen automatisoida.
 
Defa power + balancer ollut käytössä 6kk.
Asennuksen aikaan sähkäri oli tehnyt kytkennät ja liittänyt ethernetillä laitteet verkkoon ja loppu jäikin sitten allekirjottaneen vastuulle.
Power Setup applari ei kyllä saa kovinkaan korkeita pisteitä, aika tuskasta oli kamppeet conffata ylös BT:n yli. Applarin kun
käynnisti niin vähän tuulesta kiinni, että millon se löytää vehkeitä ja millon ei. Mistä lie johtuu..

Itse DEFA Power applari ok, esim pörssisähköajastuksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (autona IX1). Joku täällä taisi kritisoida ettei Balancerista
saa juurikaan mitään irti tuon applarin kautta ja olen kyllä samaa mieltä. Vaikka jotain vastaavaa vaiheiden kuormitusseurantaa kuin VOOL:lla voisivat tuohon devata,
niin olisi ainakin tiedossa että kampe on pelissä mukana. Tällä hetkellä olen oikeestaan sen ledi-tiedon varassa, vihreänä palaa sähkökaapilla joten kai se on ok. Itse applari sanoopi
Balancerista ainoastaan että "Ei aktiivinen" (Asetukset ==> Verkko ==> Kuormanhallinta).
 
Viimeksi muokattu:
AC-latausasemahan ei ole muuta kuin älykäs pistoke joka kertoo auton suuntaan paljonko voi virtaa ottaa. Joten go-e:stä siritys ei ole kiinni.

Sensijaan autossa oleva laturi voi tuottaa yliaaltoja tai muita häiriöitä sähköverkon suuntaan. Varsinkin jos autonvalmistaja on säästänyt OBC-laturin kustannuksissa. Mikä auto on kyseessä? Oletko kokeillut muun merkkisiä autoja samassa latausasemassa?
Näin itsekin epäilen mutta tuli vain ajatus että jos latausasemassa olisi jotain komponentti vikaa tms. Jonka takia tuota häiriötä aiheuttaisi. Tai sieltä suunnalta tuota vikaa voisi ainakin olla helpompi lähteä korjaamaan kuin auton päästä 😂


Auto on -22 vuoden audi e-tron.
Samassa taloudessa ei ole kuin yksi sähköauto eikä oikein lähipiiristäkään löydy tässä kohtaa apuja että saisi toista autoa testattua 😅
 
Kysytty varmaan jo useasti tätä, mutta en kehtaa koko ketjua kahlata 😬

Tulossa siis eka sähkäri Tesla Model 3 ja pitäs kotilaturi/pikalaturi hommata.

Tarkoitus ladata pörssisähköllä öisin, mutta ei ole mitään HA käytössä. Toinen auto vielä pikku bensa-auto ja on varmaan vielä jonkin aikaa pihassa.

Mikä hinta/laatusuhteeltaan hyvä laturi?

Merkki/malli? Omat kokemukset?

Joku mainitsi Teslan omasta laturista ja Tesla-napista. Mitä vastaavaa hyötyä siitä?

Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
 
Et välttämättä tarvitse mitään erikoista kun ajastat auton latautumaan 1-5 väliin joka yö. Teslan oma laturi on hyvä. Sillä napilla aukeaa Teslan latausluukku ja katkeaa lataus sekä töpselin lukitus aukeaa ettei tarvitse aina kaivaa äppiä esille ja sieltä aukoa auton latausportin lukitusta jne. Nopeuttaa ja helpottaa elämää. Tesla kertoo itse mikä on sopiva latausraja, se riippuu mallista/akkukemiasta. Litiumioneissa 80% arkikäyttöön.
 
Kysytty varmaan jo useasti tätä, mutta en kehtaa koko ketjua kahlata 😬

Tulossa siis eka sähkäri Tesla Model 3 ja pitäs kotilaturi/pikalaturi hommata.

Tarkoitus ladata pörssisähköllä öisin, mutta ei ole mitään HA käytössä. Toinen auto vielä pikku bensa-auto ja on varmaan vielä jonkin aikaa pihassa.

Mikä hinta/laatusuhteeltaan hyvä laturi?

Merkki/malli? Omat kokemukset?

Joku mainitsi Teslan omasta laturista ja Tesla-napista. Mitä vastaavaa hyötyä siitä?

Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
Kunhan et säilytä autoa hirveän pitkiä aikoja etenkää kuumassa yli 80% SOC:lla tai pura isoja tehoja matalilla soc:eilla, niin ei pitäisi olla juuri väliä.

On suunnilleen se ja sama, että lataatko 20->80% 2-3pv välein vaiko 50->80% 1-2pv välein. Itse en päästäisi säännöllisesti 20%:iin jos ei ole pakko, vaan koittaisin mielummin latailla 30-40% soc:sta ylöspäin. Toisaalta oikeasti tällä ei varmaan ole juuri mitään väliä.

Jos tarkoitus ei ole hommata paneeleita, niin aktiivisesta hintaohjauksesta ei juuri hyödy verrattuna öiseen lataukseen. Sitten jos katolla on paneelit ja auto on usein himassa myös paneelituoton aikana, niin optimoinnilla säästää siirtohinnan verran aina ja se sentään tuntuu vähän.

Itse en ostaisi ikinä laturia jota ei voi ohjata lokaalisti HA-ohjauksella, cloud-ohjattavista varovainen suositus zaptecille - joskin sen ominaisuuspaletti lienee parempi taloyhtiöille / vastaaville. Tesla on kait vain cloud-ohjattava laturi, kuten esim. Zaptec jonka meidän taloyhtiö valitsi.

Edit: aktiivisesta hintaohjauksesta ei ole nykyisillä pörssihinnoilla juuri hyötyä vs. Tyhmästi ajastettu yölataus. Tämähän voi tietty muuttuakin, joskin kovin korkeaksi yöhinnat tuskin muodostuvat missään skenaariossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
Mitä lähempänä varaustaso pysyy vaikka 50%, sitä parempi. Kai. Eli sitä vasten ei kannata välttämättä odottaa että varaus laskee 20%, jos voisit ladata jo 40%:ssa. Ja jos ei ole pakko ladata 80% niin lataa sitten vaikka vain 70%.

Sitten kun tarvitsee pitkiä matkoja varten, lataa vaikka 100% asti ja ajaa melkein tyhjäksi. Kunhan siitä ei tule päivittäinen tapa, ja akku ei ole pitkiä aikoja aivan täynnä. Arkiajoissa minulla varaustaso huitelee yleensä jossain 35-75% välissä, mutta esim. tänään tiesin että tulee paljon ajoa (kaksi edestakaista matkaa Helsingin ja Lohjan välillä jne.) joten latasin edellisenä yönä jonnekin 96% asti ja alimmillaan se kävi varmaan 18%:ssa päivän aikana.

Tai sitten ei välitä tuollaisista säännöistä vaan lataa miten haluaa. Se luultavasti nopeuttaa akun ikääntymistä mutta elämä on, ei se ikuinen joka tapauksessa ole vaikka mitä tekisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos SOH-hommien kanssa haluaa alkaa jostain syystä nysväämään, älköön kukaan suositelko minkäänlaisia SOCeja ilman että heti seuraavassa lauseessa suosittelee myös välttämään DC-latauksia varsinkin korkeimmissa lämpötiloissa. Käytännössähän taas ne akut toki kestää käyttöä paljon paremmin kuin mitä foorumitietäjät antavat ymmärtää. Huoletta voi myös latailla sinne satkuunkin sitä akkua kunhan ei tosiaan sitä sinne pidemmiksi yhtäjaksoiseksi ajaksi jätä.

"The batteries of electric vehicles subject to the normal use of real-world drivers – like heavy traffic, long highway trips, short city trips, and mostly being parked – could last about a third longer than researchers have generally forecast"

"our data shows that EV batteries degrade slowly, with an average decline of just 1.8% per year."
 
"our data shows that EV batteries degrade slowly, with an average decline of just 1.8% per year."

Minun mielestäni tuo ei kyllä ole "vähän", jos kymmenessä vuodessa kapasta katoaa 20%. Päin vastoin, tuo kuulostaa ihan katastrofaalisen paskalta ja tarkoittaa, että sähköautojen jo valmiiksi surkeasta toimintamatkasta katoaa tuossa ajassa 100-200 km, talvella vielä enemmän.

Ei auta kuin toivoa, että tuo raaka yliarvio jossa on mukana myös kaikki ne jotka eivät välitä sen akun kunnosta huolehtimisesta.
 
Minun mielestäni tuo ei kyllä ole "vähän", jos kymmenessä vuodessa kapasta katoaa 20%. Päin vastoin, tuo kuulostaa ihan katastrofaalisen paskalta ja tarkoittaa, että sähköautojen jo valmiiksi surkeasta toimintamatkasta katoaa tuossa ajassa 100-200 km, talvella vielä enemmän.

Ei auta kuin toivoa, että tuo raaka yliarvio jossa on mukana myös kaikki ne jotka eivät välitä sen akun kunnosta huolehtimisesta.
Öö miten laskit, jos uutena on vaikka 300km ja kymmenen vuoden päästä -20 pinnaa eli 240km on jäljellä ja talvella huomattavasti vähemmän, kyllähän tuolla vielä pyörii ja näin vihreänä niin sähköähän saa seinästä
 
Öö miten laskit, jos uutena on vaikka 300km ja kymmenen vuoden päästä -20 pinnaa eli 240km on jäljellä ja talvella huomattavasti vähemmän, kyllähän tuolla vielä pyörii ja näin vihreänä niin sähköähän saa seinästä

Lähinnä nopea laskutoimitus päässä, että jos tyypillisestä vajaa 80 kWh akusta jos lähtee parikymmentä pinnaa, se tarkoittaa että jäljellä on reilu 60 kWh ja tuolla n. 20 kWh erotuksella ajaa sitten autosta ja olosuhteista riippuen jotain sadan ja kahdensadan välillä.

Mutta se oli toki aivopieru, että talvella absoluuttinen erotus rangessa on tietenkin pienempi, mutta toisaalta suhteellisesti sitäkin brutaalimpi kun se talvirange on lähes kaikilla sähkiksillä jo valmiiksi niin susipaska.
 
Minun mielestäni tuo ei kyllä ole "vähän", jos kymmenessä vuodessa kapasta katoaa 20%. Päin vastoin, tuo kuulostaa ihan katastrofaalisen paskalta ja tarkoittaa, että sähköautojen jo valmiiksi surkeasta toimintamatkasta katoaa tuossa ajassa 100-200 km, talvella vielä enemmän.

Ei auta kuin toivoa, että tuo raaka yliarvio jossa on mukana myös kaikki ne jotka eivät välitä sen akun kunnosta huolehtimisesta.

Jos 20% kapasiteetista on 200km niin silloin täydellä akulla pääsee 1000km. Mikään sähköauto ei tuohon taida kyetä ja vaikka kykenisi niin vaikea nähdä tuollaista kantamaa ja surkea toimintamatkaa samassa lauseessa. Tuollaisiin lukuihin kun pääsisi niin tuskin huomaisi edes eroa saako täysi akku 1000km vai 800km.

Melkein sanoisin myös, että jos 500km kantaman tipahtaminen 400km lukemiin on katastrofi niin sähköauto ei välttämättä ole ollut kyseisen henkilön ajoprofiiliin sopiva valinta. Kun tuonkin vaikutusten huomaamiseen vaaditaan aika aktiivisesti niitä 300km+ yhtäjaksoisia ajoja (joilla ei kerkeä lataamaan). Suurin osa ajelee sen alle 100km päivässä ja latailee sitten kotona niin ei tuolloisessa käytössä edes huomaa eroa muussa kuin päivän aikana kuluneissa prosenteissa.

Talvellahan toimintamatkaa katoaa vähemmän eikä enemmän kuin kesällä. Jos kesäkantama on 500km ja talvikantama 300km niin kesästä häviää se 100km ja talvesta ”vain” 60km. Toki se toimintamatkan katoaminen talviaikaan on kaikista kriittisintä, kun kesällä helposti hoituvat reissut ovat saattaneet olla uudellakin akulla jo aika rajoilla talviaikaan.

Todennäköisesti isompi katastrofi 10v päästä on se kuinka antiikkisia nykyiset sähköautot ovat verrattuna silloiseen teknologiaan ja miten paljon arvosta on sen vuoksi sulanut. Tulevaisuuden akuista todennäköisesti tulee kestävämpiä, latausajat supistuvat, kapasiteetit kasvavat, paino ja vslmistuskustannukset tippuvat jne..
 
Minun mielestäni tuo ei kyllä ole "vähän", jos kymmenessä vuodessa kapasta katoaa 20%. Päin vastoin, tuo kuulostaa ihan katastrofaalisen paskalta ja tarkoittaa, että sähköautojen jo valmiiksi surkeasta toimintamatkasta katoaa tuossa ajassa 100-200 km, talvella vielä enemmän.

Ei auta kuin toivoa, että tuo raaka yliarvio jossa on mukana myös kaikki ne jotka eivät välitä sen akun kunnosta huolehtimisesta.

Tavallaan joo, mutta jos autolla ajettu 10v ja vajaa 200 000km, niin aletaan oleen auton ehtoopuolella ja takana parin eri käyttäjä tarpeet. Eli tuossa vaiheessa ei niinään juttu onko 75% vai 90% tallella, vaan se miten siitä eteenpäin. Jos sillä voi vielä ajaa satkun lisää että kapasiteetti pysyy 50% päällä niin autolla vielä paljon käyttöä jos kulutus pysyy kohtuullisena. Jos akku alkaa oleen vaihtokunnossa, kunto romahtamassa niin sitten kyse siitä kannattaako akku elvyttää tavalla tai toisella, vai laittaa koko paketti kierrätykseen.
 
Juuri näin, ihan aikuisten oikean kokonaisvaltaisen käyttökokemuksen kannalta tulee olemaan aivan sama jos 10v vanha sähkäri menettää 20% kapasiteetistaan. Se tulee silti riittämään siihen normaaliin päiväsuoritteeseen ja luonnollisesti tämä myös tulee näkymään hinnassakin, joten kyllä niille käyttäjiä löytyy. Luonnollisesti akkutekniikka kehittyy ja jatkossa akut tulevat kestämään paremmin (kuten tuosta linkatusta jutustakin näkee) joten ei tämä mikään oikea ongelma tule olemaan. Hienoa on että jatkossa eri ajoprofiileille tulee olemaan paremmin soveltuvia vaihtoehtoja kun myös hybriditekniikka kehittyy.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä nopea laskutoimitus päässä, että jos tyypillisestä vajaa 80 kWh akusta jos lähtee parikymmentä pinnaa, se tarkoittaa että jäljellä on reilu 60 kWh ja tuolla n. 20 kWh erotuksella ajaa sitten autosta ja olosuhteista riippuen jotain sadan ja kahdensadan välillä.

Mutta se oli toki aivopieru, että talvella absoluuttinen erotus rangessa on tietenkin pienempi, mutta toisaalta suhteellisesti sitäkin brutaalimpi kun se talvirange on lähes kaikilla sähkiksillä jo valmiiksi niin susipaska.
En tiedä miten tuo "keskimäärin 20% lasku 10 vuodessa" on laskettu, mutta maalaisjärjen mukaan se on ollut jollain 32kWh pikkuakkuisilla ikivanhoilla alkupään Nissan Leafeilla ja Renault Zoeilla nopeampaa, ja isoakkuisella 80kWh Tesla Model S:llä pienempää koska pienempiakkuisella niitä lataussyklejä kertyy samoilla ajokilometrimäärillä paljon nopeammin (joka sitä akkua lähinnä kuluttaa).

Toki voi olla että sillä Model S:llä on myös ajettu kilometreissä enemmän tuon 10 vuoden aikana, siksi mielestäni olisikin paljon järkevämpää verrata ikääntymistä ajokilometreihin verrattuna, kuin käyttövuosiin. Tai vielä tarkempaa olisi verrata täysiin lataussykleihin (koska se ottaa huomioon että on olemassa eri kokoisia akkuja), mutta se ehkä auttaa maallikkoa huonommin hahmottamaan tilannetta.

Toisaalta, sen nopeammin kapasiteettiaan menettäneen pienen akun korvaaminen uudella lienee sitten vastaavasti myös paljon halvempaa, jos haluaa vaihdattaa 10 v vanhaan autoonsa tuliterän akun. Ehkä sen parin tonnin remontin kestää siinä vaiheessa.

Koska omat työajoni ovat muuttuneet paljon satunnaisemmiksi alkuperäiseen verrattuna, olenkin alkanut jo miettiä josko ajaisin tämän kohta 3,5 vuotta vanhan pikkusähköautoni ns. loppuun (52/55 kWh akku), eli en ole aktiivisesti vaihtamassa uudempaan ellei oikeasti tule sellainen tarve. Pitkään työmatkaani tuntuu prosenteissa menevät edelleen se sama mitä silloin kun auto oli uusi, eli kesäisin yhteen suuntaan n. 20%, ja talvella pakkasesta riippuen 25% tai enemmän akusta. En ainakaan toistaiseksi ole havainnut mitään havaittavaa muutosta, toki myönnettäköön ettei tuossa pientä muutosta voi edes havaitakaan.

SoH-lukemaa en ole akusta tarkistanut viime aikoina, muistaakseni vuosi sitten se oli vielä jotain 97,8% paikkeilla OBD2-lukijan mukaan.
 
Lähinnä nopea laskutoimitus päässä, että jos tyypillisestä vajaa 80 kWh akusta jos lähtee parikymmentä pinnaa, se tarkoittaa että jäljellä on reilu 60 kWh ja tuolla n. 20 kWh erotuksella ajaa sitten autosta ja olosuhteista riippuen jotain sadan ja kahdensadan välillä.

Mutta se oli toki aivopieru, että talvella absoluuttinen erotus rangessa on tietenkin pienempi, mutta toisaalta suhteellisesti sitäkin brutaalimpi kun se talvirange on lähes kaikilla sähkiksillä jo valmiiksi niin susipaska.

Jos tuosta 80 kWh akusta lähtee vuodessa 1,8%, niin 10v päästä akun kapasiteetistä on hävinnyt 14,4kWh. Eli ei siitä rangesta häviä 200km tai jos häviää, niin jäljellä on silti vielä 900km.

Mielestäni tuo kapsiteetin pienentyminen 10v aikana 18% on hyvä saavutus, kun Esson-baarissa on kerrottu, että akku ei kestä edes puolta tuosta ajasta. 82% akulla ajelee kuitenkin käytöstä riippuen todella hyvin ja käytettyjä kun myydään näin hyvällä akulla, niin kauppa kyllä käy todella hyvin.

Alkuperäinen väite että rangesta lähtee 200km ja talvella enemmän oli kyllä huvittava ja melkein oli kahvit näppiksellä, kun harvalla sähkiksellä pääse paljoa tuota 200km enempää kunnon talvisäässä :rofl:
 
En tiedä miten tuo "keskimäärin 20% lasku 10 vuodessa" on laskettu, mutta maalaisjärjen mukaan se on ollut jollain 32kWh pikkuakkuisilla ikivanhoilla alkupään Nissan Leafeilla ja Renault Zoeilla nopeampaa, ja isoakkuisella 80kWh Tesla Model S:llä pienempää koska pienempiakkuisella niitä lataussyklejä kertyy samoilla ajokilometrimäärillä paljon nopeammin (joka sitä akkua lähinnä kuluttaa).
....

Välittämättä aiemmista kommenteista, jos autolla 10v ajettu n 200 000 km ja yhdellä syklillä ajaa 400km, niin siitä ei tule kuin 500 latausykliä.

Jos 300 000km/ ja yhdellä syklillä ajettu 150 km, esim käytetty retkeily ja koira moodia, ja kodin akkupuskurin, niin syklejä tulisi vasta 1500 kpl. Tai jos se auto on ollut se pikkuakuinen kauppakassi millä ajettu vuosia Wolttia.


Iso osa noista lähtevistä prossista (autosta riippuen) menee vielä piilotetuista buffereista.
Hyvä huomio, tuota vähän mielessä mutuilin tuossa loppupään elinkaaressa, ensimmäisellä omistajalla voinut näkyä vähän, toisella sitten toimintasäteestä. Ja mutuilen että muutenkin alkaa sitten näkyy ne laatu erot.

Ja toki käytettyjen kaupassa myyjä varmaan hehkuttaa paljonko nettokapasiteettiä jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä keskustelusta opimme? 1) älä koskaan heitä nörttifoorumilla suurinpiirteisiä lukuja, koska autisteilla menee siitä totaalisesti vaan vati jumiin 2) kukaan ei oikeastaan tarvitse yli 41.65683 kWh akkua sähköautoonsa koska sata kilsaa päivässä on ihan tarpeeksi.

:rofl:
 
Mitä keskustelusta opimme? 1) älä koskaan heitä nörttifoorumilla suurinpiirteisiä lukuja, koska autisteilla menee siitä totaalisesti vaan vati jumiin 2) kukaan ei oikeastaan tarvitse yli 41.65683 kWh akkua sähköautoonsa koska sata kilsaa päivässä on ihan tarpeeksi.

:rofl:

Kyse ei välttämättä niinkään ollut suuripiirteisistä luvuista vaan siitä, jos ketjuttaa putkeen monta kertaa noita noin lukuja niin päästään jo varsin harhaanjohtaviin lopputuloksiin. Etenkin kun vetää jokaisen luvun yläkanttiin. Sähköautoilusta on jo valmiiksi liikaa mutuilua ja turhaa paniikin lietsontaa niin sitä ei varsinaisesti kaivata enää lisää.

Kukaan ei myöskään sanonut, että esim. se 80kWh akku on ylimitoitettu. Vaan kyse oli siitä, että päivittäiskäytössä valtaosa ei huomaa vaikka tuosta häviäisi 20%. Ne pitkänmatkan mökkireissut ja satunnaiset sukuloinnit sitten asia erikseen mutta kuinka merkittävä juttu noitakaan ajatellen on ottaa 10v päästä yksi ylimääräinen 15min lataustauko? Ei mielestäni ainakaan ”katastrofaalisen paska” juttu.

Ehkä viestiin olisi tartuttu vähemmän aktiivisesti, jos se ei olisi ollut ihan niin kärkäs ilmaisutavaltaan. Ja toisaalta mahdollisten ongelmakohtien korjaaminen on ihan hyvä ettei osalle lukijoista jää vääriä käsityksiä (esim. heille joilla ei ole vielä sähköautoista omia kokemuksia).
 
Mitä keskustelusta opimme? 1) älä koskaan heitä nörttifoorumilla suurinpiirteisiä lukuja, koska autisteilla menee siitä totaalisesti vaan vati jumiin 2) kukaan ei oikeastaan tarvitse yli 41.65683 kWh akkua sähköautoonsa koska sata kilsaa päivässä on ihan tarpeeksi.

:rofl:
Ei tässä kyllä ollut kyse siitä, että olisit käyttänyt suurpiirteisiä lukuja, vaan sinun ensimäinen viesti ei kyllä ollut edes sinnepäin :rofl: Ensimmäisessä viestissä sanoit käytännössä, että nykyisten sähköautojen todellinen range on 500-1000km ja talvella vielä enemmän...

Ja tosiaan pyöristyksiä monta putkeen ja sitten lopussa vielä ajatusvirhe, että talvirange olisi pidempi kuin kesällä. Pyöristit 1,8%*10 -> 20% ja tämän jälkeen 80kWh -20% = 60kWh eli käytännössä laskit kapasiteetin tippunen 25% vaikka se olisi pitänyt olla 18%. Sitten toteamus, että 20kWh ajellaan olosuhteista riippuen jopa 200km, niin ei tuohon kyllä normaalissa ajossa päästä edes kesällä, jos nyt ei taajamassa hissukseen ajella tuota matkaa.

Suurpiirteiset luvut olisivat tässäkin ollut ok, jos niissä olisi ollut edes jotain järkeä :) Ja tämä aihe kun ei ole monelle tuttu, niin en ihmettele, että moni haluaa korjata nuo luvut oikeaan suuruusluokkaan.
 
Ne pitkänmatkan mökkireissut ja satunnaiset sukuloinnit sitten asia erikseen mutta kuinka merkittävä juttu noitakaan ajatellen on ottaa 10v päästä yksi ylimääräinen 15min lataustauko? Ei mielestäni ainakaan ”katastrofaalisen paska” juttu.
Varsinkin kun 10v päästä latausinfra on vielä merkittävästi nykyistä paremmalla tasolla.

Jos verrataan nykyistä latausinfraa edes 5v takaiseen, niin ero on aivan älytön ja jos katsotaan 10v päähän, niin kapasiteettia ja latureita tulee oleman aivan kaikkialla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 795
Viestejä
4 621 881
Jäsenet
75 905
Uusin jäsen
Akselon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom