Sähköauton kotilataus

En tiedä mistään Fingrid-sovelluksista mitään, mutta oma helenistä käyn kyllä joka iltapäivä kurkkaamassa tulevan vuorokauden hinnat oli autoa tai ei. Sähkölämmitteisessä talossa ja pörssisähkösopparilla se on mielestäni vähän niin kuin koko homman juju, jos siitä jotain haluaa hyötyä.

No sovelluksia ja nettisivuja on useita, mutta ajatus on että HA hoita sähkön hinnan vahtimisen. Meillä auto on suurin yksittäinen sähkökuluttaja ja sen takia haluan sen automatisoida.
 
Defa power + balancer ollut käytössä 6kk.
Asennuksen aikaan sähkäri oli tehnyt kytkennät ja liittänyt ethernetillä laitteet verkkoon ja loppu jäikin sitten allekirjottaneen vastuulle.
Power Setup applari ei kyllä saa kovinkaan korkeita pisteitä, aika tuskasta oli kamppeet conffata ylös BT:n yli. Applarin kun
käynnisti niin vähän tuulesta kiinni, että millon se löytää vehkeitä ja millon ei. Mistä lie johtuu..

Itse DEFA Power applari ok, esim pörssisähköajastuksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (autona IX1). Joku täällä taisi kritisoida ettei Balancerista
saa juurikaan mitään irti tuon applarin kautta ja olen kyllä samaa mieltä. Vaikka jotain vastaavaa vaiheiden kuormitusseurantaa kuin VOOL:lla voisivat tuohon devata,
niin olisi ainakin tiedossa että kampe on pelissä mukana. Tällä hetkellä olen oikeestaan sen ledi-tiedon varassa, vihreänä palaa sähkökaapilla joten kai se on ok. Itse applari sanoopi
Balancerista ainoastaan että "Ei aktiivinen" (Asetukset ==> Verkko ==> Kuormanhallinta).
 
Viimeksi muokattu:
AC-latausasemahan ei ole muuta kuin älykäs pistoke joka kertoo auton suuntaan paljonko voi virtaa ottaa. Joten go-e:stä siritys ei ole kiinni.

Sensijaan autossa oleva laturi voi tuottaa yliaaltoja tai muita häiriöitä sähköverkon suuntaan. Varsinkin jos autonvalmistaja on säästänyt OBC-laturin kustannuksissa. Mikä auto on kyseessä? Oletko kokeillut muun merkkisiä autoja samassa latausasemassa?
Näin itsekin epäilen mutta tuli vain ajatus että jos latausasemassa olisi jotain komponentti vikaa tms. Jonka takia tuota häiriötä aiheuttaisi. Tai sieltä suunnalta tuota vikaa voisi ainakin olla helpompi lähteä korjaamaan kuin auton päästä 😂


Auto on -22 vuoden audi e-tron.
Samassa taloudessa ei ole kuin yksi sähköauto eikä oikein lähipiiristäkään löydy tässä kohtaa apuja että saisi toista autoa testattua 😅
 
Kysytty varmaan jo useasti tätä, mutta en kehtaa koko ketjua kahlata 😬

Tulossa siis eka sähkäri Tesla Model 3 ja pitäs kotilaturi/pikalaturi hommata.

Tarkoitus ladata pörssisähköllä öisin, mutta ei ole mitään HA käytössä. Toinen auto vielä pikku bensa-auto ja on varmaan vielä jonkin aikaa pihassa.

Mikä hinta/laatusuhteeltaan hyvä laturi?

Merkki/malli? Omat kokemukset?

Joku mainitsi Teslan omasta laturista ja Tesla-napista. Mitä vastaavaa hyötyä siitä?

Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
 
Et välttämättä tarvitse mitään erikoista kun ajastat auton latautumaan 1-5 väliin joka yö. Teslan oma laturi on hyvä. Sillä napilla aukeaa Teslan latausluukku ja katkeaa lataus sekä töpselin lukitus aukeaa ettei tarvitse aina kaivaa äppiä esille ja sieltä aukoa auton latausportin lukitusta jne. Nopeuttaa ja helpottaa elämää. Tesla kertoo itse mikä on sopiva latausraja, se riippuu mallista/akkukemiasta. Litiumioneissa 80% arkikäyttöön.
 
Kysytty varmaan jo useasti tätä, mutta en kehtaa koko ketjua kahlata 😬

Tulossa siis eka sähkäri Tesla Model 3 ja pitäs kotilaturi/pikalaturi hommata.

Tarkoitus ladata pörssisähköllä öisin, mutta ei ole mitään HA käytössä. Toinen auto vielä pikku bensa-auto ja on varmaan vielä jonkin aikaa pihassa.

Mikä hinta/laatusuhteeltaan hyvä laturi?

Merkki/malli? Omat kokemukset?

Joku mainitsi Teslan omasta laturista ja Tesla-napista. Mitä vastaavaa hyötyä siitä?

Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
Kunhan et säilytä autoa hirveän pitkiä aikoja etenkää kuumassa yli 80% SOC:lla tai pura isoja tehoja matalilla soc:eilla, niin ei pitäisi olla juuri väliä.

On suunnilleen se ja sama, että lataatko 20->80% 2-3pv välein vaiko 50->80% 1-2pv välein. Itse en päästäisi säännöllisesti 20%:iin jos ei ole pakko, vaan koittaisin mielummin latailla 30-40% soc:sta ylöspäin. Toisaalta oikeasti tällä ei varmaan ole juuri mitään väliä.

Jos tarkoitus ei ole hommata paneeleita, niin aktiivisesta hintaohjauksesta ei juuri hyödy verrattuna öiseen lataukseen. Sitten jos katolla on paneelit ja auto on usein himassa myös paneelituoton aikana, niin optimoinnilla säästää siirtohinnan verran aina ja se sentään tuntuu vähän.

Itse en ostaisi ikinä laturia jota ei voi ohjata lokaalisti HA-ohjauksella, cloud-ohjattavista varovainen suositus zaptecille - joskin sen ominaisuuspaletti lienee parempi taloyhtiöille / vastaaville. Tesla on kait vain cloud-ohjattava laturi, kuten esim. Zaptec jonka meidän taloyhtiö valitsi.

Edit: aktiivisesta hintaohjauksesta ei ole nykyisillä pörssihinnoilla juuri hyötyä vs. Tyhmästi ajastettu yölataus. Tämähän voi tietty muuttuakin, joskin kovin korkeaksi yöhinnat tuskin muodostuvat missään skenaariossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako yleisesti ladata 20-80% välille? Sitten ajaa, että varaus lähempänä 20% ja taas ladata 80%? Voiko joskus ladata vaikka 50% -> 80%, vai mikä olisi parasta akkukestävyyden kannalta? Tarkoitus pitää pirssiä todennäköisesti useamman vuoden.
Mitä lähempänä varaustaso pysyy vaikka 50%, sitä parempi. Kai. Eli sitä vasten ei kannata välttämättä odottaa että varaus laskee 20%, jos voisit ladata jo 40%:ssa. Ja jos ei ole pakko ladata 80% niin lataa sitten vaikka vain 70%.

Sitten kun tarvitsee pitkiä matkoja varten, lataa vaikka 100% asti ja ajaa melkein tyhjäksi. Kunhan siitä ei tule päivittäinen tapa, ja akku ei ole pitkiä aikoja aivan täynnä. Arkiajoissa minulla varaustaso huitelee yleensä jossain 35-75% välissä, mutta esim. tänään tiesin että tulee paljon ajoa (kaksi edestakaista matkaa Helsingin ja Lohjan välillä jne.) joten latasin edellisenä yönä jonnekin 96% asti ja alimmillaan se kävi varmaan 18%:ssa päivän aikana.

Tai sitten ei välitä tuollaisista säännöistä vaan lataa miten haluaa. Se luultavasti nopeuttaa akun ikääntymistä mutta elämä on, ei se ikuinen joka tapauksessa ole vaikka mitä tekisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos SOH-hommien kanssa haluaa alkaa jostain syystä nysväämään, älköön kukaan suositelko minkäänlaisia SOCeja ilman että heti seuraavassa lauseessa suosittelee myös välttämään DC-latauksia varsinkin korkeimmissa lämpötiloissa. Käytännössähän taas ne akut toki kestää käyttöä paljon paremmin kuin mitä foorumitietäjät antavat ymmärtää. Huoletta voi myös latailla sinne satkuunkin sitä akkua kunhan ei tosiaan sitä sinne pidemmiksi yhtäjaksoiseksi ajaksi jätä.

"The batteries of electric vehicles subject to the normal use of real-world drivers – like heavy traffic, long highway trips, short city trips, and mostly being parked – could last about a third longer than researchers have generally forecast"

"our data shows that EV batteries degrade slowly, with an average decline of just 1.8% per year."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 712
Viestejä
4 619 325
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom