Ei silti suuremmin eroisi jos yrität valovirralla ladata -30° ja kylmemmässä täälläkin. Kuten jenkeissä, vaatii sen kotilatausaseman.
En havainnut tällaista ongelmaa ladatessani -28 asteen pakkasessa 1x8A tai 1x10A kotona. Kyllä sinne yön aikana suunnilleen se määrä tuli energiaa kuin oletinkin. Ehkä vähemmän kuin juhannuksen helteillä, en tarkkaan laskenut, mutta ei ainakaan niin vähän että olisi ihmetyttänyt.
Jos tuolla oikeasti on jokin ongelma jollain sähköautoilla, se lienee merkki- ja mallikohtainen ominaisuus. Muistan vieläkin pari vuotta vanhan amerikkalaisvideon missä huolestuttiin siitä kun alhaisella lataustasolla ollut Tesla laitettiin amerikkalaiseen hidaslataukseen kiinni, alkoi lataustaso laskea eikä nousta latauksen aloituksen jälkeen. Videon tekijä oli siinä vaiheessa vihainen ja mitvit?-tunnelmissa, ihmetteli joutuuko hinaamaan hätälataukseen saamansa Teslan kotiin sen jälkeen. (En muista miten video päättyi, muistikuva että hän päätti lopettaa latauksen ja tosiaan hinautti autonsa lähimmälle pikalatausasemalle.)
Käsitin muualta tuon johtuneen siitä että ainakin vielä niihin aikoihin Tesla yritti kovasti lämmittää akkua latauksen aluksi vaikka sitä ei hidaslatauksessa niin tarvittaisi, ja koska yksivaiheisesta ei varsinkaan Amerikoissa tule akun lämmitykseen tarpeeksi tehoja, käytti Tesla siihen akun omaa jo valmiiksi vähissä olevaa energiaa.
Käsitykseni myös on että tuota käyttäytymistä on muutettu jossain Teslan päivityksessä, eli vain pikalatauksessa lämmitellään akkua latauksen alussa, jos akku on kylmä.
Tesla 3 Performancen omistava työkaverini kyllä joskus valitteli talvisin töissä hidasta 1x8A latausta, hän epäili huonoja johtoja mutta siis sai lohkolämmitintolpasta kylminä talvina (-20 jne.) vähemmän energiaa kuin olisi toivonut tai odottanut. Omalla autollani (Zoe) samassa latauspaikassa en erityisemmin huomannut samaa, sain työpäivän aikana ladattua sen n. 20-25% lisää latausta akkuun mitä yleensä odotinkin (52kWh nettoakku).
Nyt on ollut niin lauha talvi etelässä etten osaa tehdä vertailua, mutta ainakin -10 asteessa on lataillut ihan ok sekä töissä että kotona.