• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Sähköauton kotilataus

Silloin myos tuo Torissa oleva laturi on vaihtovirtalaturi.
Tori linkki kun näytti kadonneen(?):

No eikä ole. Karkeasti jaoteltuna kauppojen 11 - 22 kw laturit ovat AC latureita. Siitä ylöspäin on DC latureita.
Sen erottaa jo pistoolista, AC latauksessa eli type 2 kaapelissa ei ole DC latauksen vaatimia liittimiä.
 
Milla tavalla Torin linkissa oleva on DC laturi jos auton sisainen on AC laturi? Kumpikin ottaa vaihtovirtaa sisaansa ja antaa ulos tasavirtaa?

AC->DC muunnos niin silloin on tasavirta laturi ja sellainen loytyy Torin linkista, autojen sisalta ja Pikalatausasemilta.
 
Milla tavalla Torin linkissa oleva on DC laturi jos auton sisainen on AC laturi? Kumpikin ottaa vaihtovirtaa sisaansa ja antaa ulos tasavirtaa?

AC->DC muunnos niin silloin on tasavirta laturi ja sellainen loytyy Torin linkista, autojen sisalta ja Pikalatausasemilta.
Menee jo ohi hieman ohi ketjun aiheesta enkä nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa? Eihän autossa oleva 11 kw laturi ole täydellinen laturi, et voi lykätä siihen suoraan voimavirtarasiasta johtoa kiinni vaan lisäksi tarvitaan latauslaite.
Yritätkö verrata tuota Torissa olevaa Kempowerin 40 kw laturia auton sisäisen 11 tai 22 kw laturin hintaan? Tuohan on ihan räätälöity spesiaalituote yrityksille:
 
Kohtuullisesti noissa koti tasavirtalatureissa on vielä ilmaa. Autoissa on 11-22 kw tasavirtalatureita sisäisesti ja ei niiden osuus kyllä auton hinnasta ole kuin 1-2 tonnia.
Jonkun verran jostain Kempin 40kW laturista juttua, mutta voi olla tyhmä kysymys, niin missä noita koti DC latureita markkinoidaan, tai siis mistä hintatietoja kaivoit.
En sitä epäile etteikö se markkina ole vielä aika ohkainen, ja kuten sanoit niin autoissa on vakiona ne 11-22kW laturit, niin koti DC autolatureille aika niukasti kysyntää vaikka hinta olisi kohtuullisempi.

Siis mitä muutama tonnin arvoista etua DC laturista toisi vs AC laturi, samoilla tehoilla?
 
Siis mitä muutama tonnin arvoista etua DC laturista toisi vs AC laturi, samoilla tehoilla?
Vaihdetaan sana "koti" sanaa "yksityinen" niin ei ole niin paljoa kysymyksia aiheuttavaa pohdintani siita kuinka niissa vehkeissa on paljon tuotekehityskustannuksia hinnassa. Joillekkin firmoille voisivat olla soivia peleja siihen etta tyo autoja saataisiin ladattua firmalla nopeasti. Mutta ei nykyisilla hinnoilla.
 
Ei tuo 15k€ tuosta kempin laturista ole mikään markkinahinta. Käytännössä Kempower kuitenkin joutuu kilpailemaan kiinalaisten kanssa tuossakin, eikä niillä nyt mitään valtavaa terknistä- tai maine-etua tms ole jolla juurikaan voisivat hintaa punnertaa ylemmäs.

Aliexpressistä saa noita periaatteessa vastaavia dc latureita kuitenkin hintaluokassa 2500€.

E: Olisikohan joillan marmkinoilla myynnissä sähköautoja joissa ei ole lainkaan ac laturia, jonkatakia noille koti-dc-latureille on olemassa merkkinat?
 
Vaihdetaan sana "koti" sanaa "yksityinen" niin ei ole niin paljoa kysymyksia aiheuttavaa pohdintani siita kuinka niissa vehkeissa on paljon tuotekehityskustannuksia hinnassa. Joillekkin firmoille voisivat olla soivia peleja siihen etta tyo autoja saataisiin ladattua firmalla nopeasti. Mutta ei nykyisilla hinnoilla.
Siis puhutko nyt DC latausasemista, joissa on tehoja ihan jotain muuta kuin 11kW.

Ala on tiukasti kilpailtu, ja kannattavuus ollut tiukassa. Mutta et nyt avannut tarinasi taustaa, jos taustalla joku tarjous kysely missä kokonaisteho lähentelee 100kW , niin voiko yllättää jos muutamalla tonnilla ei irtoa. ei edes per kahva.

Ihan mielenkiinnosta, millaista hintaluokkaa olet löytänyt. yrityspuolella on kysyntää DC lataukselle, ja ei kaikki halua aloittaa millään julkisen latausaseman tasoisella konseptilla, jos tarkoitus ladata jotain omaa sähköpakua/kuorma-autoa.
 
Ala on tiukasti kilpailtu, ja kannattavuus ollut tiukassa. Mutta et nyt avannut tarinasi taustaa, jos taustalla joku tarjous kysely missä kokonaisteho lähentelee 100kW , niin voiko yllättää jos muutamalla tonnilla ei irtoa. ei edes per kahva.
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te. Repaisin hinnan 5 te siita etta vastaavia on autoissa, kiinan kaupoissa ja 50kw TAMU joka vastaa jollain tapaa joiltakin osin on alle 5 ke.
 
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te. Repaisin hinnan 5 te siita etta vastaavia on autoissa, kiinan kaupoissa ja 50kw TAMU joka vastaa jollain tapaa joiltakin osin on alle 5 ke.

Kyseinen tuoteryhmä(pikalaturi) on siitä huono kun noita on tuettu vahvasti tukien muodossa aina tähän vuoteen asti mikä näkyy varmasti tuotteen hinnassa. Tuet kun häviää niin veikkaisin et se ohjaa tuotteen hinnan kilpailun myötä alemmaksi.
 
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te.

Ok, ali 40kW taajuusmuuttaja vs Kempin liikuteltava 40kW DC latausasema.

En ole lukenut kyseisestä tuotteesta, mitkä tavoitteet, mutta Kempower varmaan pyrkii ottamaan sen minkä saa, oli tuotekihityskulut sitten satasen tai miljoonan. Tuossa varmaan aikanaan hyödynnetty yhtiön kiinteiden asemien tuotekhitystä. Tuo ilmeisesti markkinoitu liikultetavaan käyttöön mukaanlukien korjaamo-olot, optiona myös kiinteiden asemien ominaisuuksia (seuranta jne). Ilmeisesti ei varsinaisesti varastoitava vähittäismyyntituote. Osa komponenteista voi olla varsin pienen sarjan juttuja, toki jos niitä myytäisi valtavia määriä, niin kustannukset painuu.

Siis hintakohderyhmä ei ole sama kuin Temulla.

Mutta onko jollain heittää kustannusluokkaa jotain kahden neljän kahvan asemalle, jossa kokonais teho lähemmäs 100Kw. tai sitten kiinteä 40kW asema. Siis "halppis" versiota, jos juttu siitä kotitallista hyppäs pien yritykseen. tai no otsikon mukaan paremmin varusteltuun yksityis talliin.. (siis heitä joilla ne pääsulakkeet on kolminumeroisia)
 
Eikö kukaan muka, koko maailmassa, ole vielä tehnyt DIY DC laturia? Kaikkia muitakin eksoottisia asioita ihmiset autotalleissaan väsää niin kai kohta noitakin.
 
Mutta onko jollain heittää kustannusluokkaa jotain kahden neljän kahvan asemalle, jossa kokonais teho lähemmäs 100Kw. tai sitten kiinteä 40kW asema. Siis "halppis" versiota, jos juttu siitä kotitallista hyppäs pien yritykseen. tai no otsikon mukaan paremmin varusteltuun yksityis talliin.. (siis heitä joilla ne pääsulakkeet on kolminumeroisia)

No halppiksesta en tiedä, mutta Onnisella on valikoimassa mm. Schneiderin Pro DC latureita, esim. 60kW asema 2kpl ccs kahvalla n. 20000€ alv 0%.
Sama 120kW teholla n. 50000€ alv 0%.
 
Eikö kukaan muka, koko maailmassa, ole vielä tehnyt DIY DC laturia? Kaikkia muitakin eksoottisia asioita ihmiset autotalleissaan väsää niin kai kohta noitakin.
Sopi ketjuun kai. En epäile etteikö olisi, tiedä sitten moniko jäänyt kertomaan.

Hain jo innoissani foorumin omaa ketjua aiheesta, ja löysinkin hakemani autolaturi-mokille-varavoimaksi-arduinon-avulla.468381/ mutta se olikin joku bensamoottorilla pyöritetään vanhan polttiksen laturia -> 12v, ei aurinkosähkö mökillä EV auton laturi.





kuva_2024-12-30_200210742.png

Aliexpress <600€ tai < 5000€

Olikos täällä osa sitä mieltä että jos jotain EU juttua löytyy, niin ei kun käryämään.
Product compliance information (EU Responsible Person)
Name:Maschinenring Elektrotechnik GmbH
Address:Feldkirchenstraße 24a, 8401 Kalsdorf bei Graz
Email:thomas.knaus@maschinenring.at
Phone:59060686

Tuo siis tuli kun DIY projekteja etsin, niitä kyllä löyty, mutta en nyt vielä ihan sellaista mitä tänne kehtaisi postata. Ja en suosittele tilamaan linkattua alin tuotetta ja mitä edes missäkin ilmoituksessa yrittää kaupata.
 
Viimeksi muokattu:
Sopi ketjuun kai. En epäile etteikö olisi, tiedä sitten moniko jäänyt kertomaan.

Hain jo innoissani foorumin omaa ketjua aiheesta, ja löysinkin hakemani autolaturi-mokille-varavoimaksi-arduinon-avulla.468381/ mutta se olikin joku bensamoottorilla pyöritetään vanhan polttiksen laturia -> 12v, ei aurinkosähkö mökillä EV auton laturi.





kuva_2024-12-30_200210742.png

Aliexpress <600€

Olikos täällä osa sitä mieltä että jos jotain EU juttua löytyy, niin ei kun käryämään.

Niin asennusteline maksaa ~500€ ja itse pikalaturi 5k€?
 
Tähän asti on latailtu plugaria ihan schukolla, mutta nyt täyssähkön myötä olisi aika laittaa kunnollinen kiinteä kolmivaihelatausasema.

Mikäs olisi edullinen, mutta perushyvä 11 kW laturi? Talossa 35A päänallit, joten kuormanhallintaa ei itse laitteeseen tarvita. Ainoat kaivatut ominaisuudet on mahdollisuus ajastaa / kytkeä päälle/pois etänä ja kulutusseuranta. Optimivehkeessä olisi toki hyvä HA-tuki, mutta edes jotenkuten siedettävä äppi riittää myös.
 
Tähän asti on latailtu plugaria ihan schukolla, mutta nyt täyssähkön myötä olisi aika laittaa kunnollinen kiinteä kolmivaihelatausasema.

Mikäs olisi edullinen, mutta perushyvä 11 kW laturi? Talossa 35A päänallit, joten kuormanhallintaa ei itse laitteeseen tarvita. Ainoat kaivatut ominaisuudet on mahdollisuus ajastaa / kytkeä päälle/pois etänä ja kulutusseuranta. Optimivehkeessä olisi toki hyvä HA-tuki, mutta edes jotenkuten siedettävä äppi riittää myös.

Go-e ääni täältä. Otettiin flex-malli kun tulee sukuloitua yms. niin voi lataukset hoitaa näppärästi määränpäässä sen sijaan et pitäisi matkalla pysähtyä.
 
Wallbox Pulsar Plus. Meillä noita 2kpl kuormanhallinnalla ja toimineet kuin ajatus 1.5v. Appi oikein hyvä. Voi ajastaa monipuolisesti ja säätää latausvirtaa lennosta 6-32A. Kulutusrapsaa nettisivun kautta.
 
Kiinteistä toiveet täyttävät budjettiratkaisu on Teslan Wallcharger. Siihen saa johonkin rahaan myös kuormanhallinnan ja osaa ohjata useampaa laturia tontilla, jos sattuu tulemaan tarvetta. Pitkä kaapeli on erittäin kätevä.

Go-e on hieman kalliimpi, mutta jos voimavirtaa löytyy kätevästi, säästää sähköasentajan käynnin. Näyttää nykyään tukevan HAN-portista kuormanohjausta, joten senkin saa itse kytkettyä. Itse latauskaapeli täytyy ostaa tuohon päälle, jos ei auton mukana tullutta halua siirrellä.

Nää on vähän näitä: kannattako tällaisessa säästellä, mutta toisaalta saako enemmän sijoittamalla varsinaisesti vastinetta. Laitteiden kestävyydestä tai pilven jatkuvuudesta ei liene juuri kokemusta vielä.
 
Arvonnassa kotilaturi Tesla Model Y:lle.

Autotallin toiselta reunalta löytyy voimavirtapistoke. Vaihtoehtoina olen pyöritellyt Teslan Wall Connectoria tai jotain Tesla-napilla olevaa voimavirtaan kytkettävää laturia. Pistokkeelta auton latausportille seiniä kiertäen on noin 15m matka. Go-E Flex kiinnostaisi mutta siihen tarvisi kaveriksi pitkän johdon Tesla-napilla, jota en ole markkinoilta vielä löytänyt.

Olisiko se järkevintä vain asentaa tuo Wall Connector? Paljonko väellä on kiinteä asennus maksanut?

Edullisin "luotettava" vaihtoehto olisi EVChargeking 20m johdolla 630e.
 
Asennuttaisin "oikealle" (latauksen kannalta) puolelle sen latauslaitteen, sähkäri vetää johdotuksen +asennus.

Reilu tonni tuohon yhteensä luultavasti menee, sis.TWC.
 
Reilu tonni tuohon yhteensä luultavasti menee, sis.TWC.
Halpisversio lienee sitten voimavirtajatkokaapeli 79e tms tarjouksesta ja sen perään sitten joku 3-vaihetökkeliin menevä latauslaite 5m kaapelilla. Ei tarvita sähkömiestä. Teslanappia joo ei taida noihin saada(?). Tämä halpisversio <400e. Pysyväksi ratkaisuksi kiinteä tesla wall connector varmaan ihan hyvä. Riittävä MMJ kiinteään asennukseen maksaa aika paljon vähemmän kuin kumikaapelit näihin siirrettäviin. Sähkötyöt tietty maksaa (- kotitalousvähennys).
 
Olisiko se järkevintä vain asentaa tuo Wall Connector? Paljonko väellä on kiinteä asennus maksanut?

Asenna kiinteä, huikean paljon käyttömukavuutta lisäävä. Nää voimavirtapistokeviritykset on kauheita, ellei oikeasti sitä laitetta pidä siirtää usein paikasta toiseen. Mulla maksoi kiinteän asennus 321€ (sis alv) tähän kuului myös uusi johdonsuojakatkaisin. Kulukorvaukset 30€.
 
En ole hankkimassa sähköautoa tai latausasemaa ainakaan lähiaikoina, mutta ihan mielenkiinnosta, että mitä etua tuollaisesta hienosta latausasemasta on verrattuna siihen, että asennuttaisi voimavirtapistorasian ja hankkisi siihen sopivan laturin?
 
Nää voimavirtapistokeviritykset on kauheita, ellei oikeasti sitä laitetta pidä siirtää usein paikasta toiseen.
joku perustelu olisi myös hyvä - ihan samanlainen type2 tökkeli siinäkin on, kun autoon pitää tökätä. Ainoa puute tesla-nappi, eikä sekään nyt oikeastaan mikään puute ole kun se nappi on kännykässä. Teslalla nämä siis ainakin toimii, kun autosta voi säätää kaiken tarvittavan eikä sen tyhmän latauslaitteen tarvitse tehdä mitään. Kuormanjako sitten tarina erikseen, jos sille on tarvetta - esmes 2 sähköautoa.
 
En ole hankkimassa sähköautoa tai latausasemaa ainakaan lähiaikoina, mutta ihan mielenkiinnosta, että mitä etua tuollaisesta hienosta latausasemasta on verrattuna siihen, että asennuttaisi voimavirtapistorasian ja hankkisi siihen sopivan laturin?
Ihan samalla tavalla se lataus hoituu molemmilla ja osa vaan tuntuu olevan noita vastaan jostain syystä. Teoriassa mikään ei estä asentamasta tuommoista ns. kiinteää rasian päähän myöskään.
 
Ihan samalla tavalla se lataus hoituu molemmilla ja osa vaan tuntuu olevan noita vastaan jostain syystä. Teoriassa mikään ei estä asentamasta tuommoista ns. kiinteää rasian päähän myöskään.
Ehkä noista sitten puuttuu se ns. kuormanhallinta? Toisaalta ainakin jos on 3x35A pääsulakkeet, niin luulisi ettei tule ihan vähällä ongelmaksi jokseenkin normaalissa kotitaloudessa.

Mietin, että tuossa voimavirtapistorasiassa olisi ainakin se etu, että se olisi monikäyttöisempi ja ehkä sillä tavalla vähän varmempi sijoitus tulevaisuutta ajatellen.
 
Ehkä noista sitten puuttuu se ns. kuormanhallinta? Toisaalta ainakin jos on 3x35A pääsulakkeet, niin luulisi ettei tule ihan vähällä ongelmaksi jokseenkin normaalissa kotitaloudessa.

Mietin, että tuossa voimavirtapistorasiassa olisi ainakin se etu, että se olisi monikäyttöisempi ja ehkä sillä tavalla vähän varmempi sijoitus tulevaisuutta ajatellen.
Kyllä osaan ns. matkamalleista saa myös kuormanhallinnan.
 
Arvonnassa kotilaturi Tesla Model Y:lle.

Autotallin toiselta reunalta löytyy voimavirtapistoke. Vaihtoehtoina olen pyöritellyt Teslan Wall Connectoria tai jotain Tesla-napilla olevaa voimavirtaan kytkettävää laturia. Pistokkeelta auton latausportille seiniä kiertäen on noin 15m matka. Go-E Flex kiinnostaisi mutta siihen tarvisi kaveriksi pitkän johdon Tesla-napilla, jota en ole markkinoilta vielä löytänyt.

Olisiko se järkevintä vain asentaa tuo Wall Connector? Paljonko väellä on kiinteä asennus maksanut?

Edullisin "luotettava" vaihtoehto olisi EVChargeking 20m johdolla 630e.
Siirrätin voimavirtapistorasian autotallissa oikeaan kohtaan ja paikallinen sähkäri laskutti siitä tunnin työtä. Ei jaksanut edes johdosta ja seinäkiinnikkeistä laittaa erikseen riviä laskuun.

Tuosta sitten latailin 7 vuotta Tesla UMC gen 1 laturilla, joka tuli auton mukana. Siinä on Tesla nappi, mutta noita ei enää kai saa uutena ja oli aikanaankin kallis. Käytetytkin ovat arvokkaita eivätkä suinkaan ikuisia jos ovat nähneet kovaa elämää.

Mutta voimavirtapistoke oikeassa paikassa mahdollistaa monta eri kohtuuhintaista ratkaisua.
 
joku perustelu olisi myös hyvä - ihan samanlainen type2 tökkeli siinäkin on, kun autoon pitää tökätä.

1) Helvetin ruma. 1 vs 2
2) Jokainen toki arvottaa tavallaan, mutta kyllä kotilaturin suurin hyöty on se käyttömukavuus.
Kannattaa kokeilla vaikka ensin vähän aikaa sillä auton omalla hidaslaturilla, sit vähän aikaa voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä tehokkaammalla laturilla (eli irrallisella) ja sit täysin kiinteällä.

Toki tähän vaikuttaa se latauspaikkakin paljon. Isommassa tallissa missä puuhaillaan paljon muutakin kuin vain ladataan autoa, tuo kiinteä asennus on ehdottoman kiva, ihan vain senkin takia että näitä muita versiota pitää sitten olla aina siivoilemassa pois tieltä kun eivät ole käytössä.

Ja taitaapi 400v kiinteät asennukset olla tilastollisesti luotettavampi valinta verrattuna noihin voimavirtapistokkeisiin. Itsellänikin takana yhden jumittuneen 400v pistokkeen uusinta.
 
1) Helvetin ruma. 1 vs 2
2) Jokainen toki arvottaa tavallaan, mutta kyllä kotilaturin suurin hyöty on se käyttömukavuus.
Kannattaa kokeilla vaikka ensin vähän aikaa sillä auton omalla hidaslaturilla, sit vähän aikaa voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä tehokkaammalla laturilla (eli irrallisella) ja sit täysin kiinteällä.

Toki tähän vaikuttaa se latauspaikkakin paljon. Isommassa tallissa missä puuhaillaan paljon muutakin kuin vain ladataan autoa, tuo kiinteä asennus on ehdottoman kiva, ihan vain senkin takia että näitä muita versiota pitää sitten olla aina siivoilemassa pois tieltä kun eivät ole käytössä.

Ja taitaapi 400v kiinteät asennukset olla tilastollisesti luotettavampi valinta verrattuna noihin voimavirtapistokkeisiin. Itsellänikin takana yhden jumittuneen 400v pistokkeen uusinta.
1) joo, Etelä-Espoossa lähinnä, kun ollaan niin varakkaita ja itsenäisiä että auto melkein mahtuu parkkiin kirvestontin minikatokseen ja täytyy olla uudempi (sähkö ja vaimo) kuin naapurilla
2) 3-vaihe irtolaturi on ollut sen 2v paikoillaan, vähän kuin "kotilaturi". En ymmärrä eroa.
3 .. jne ) ihan sama 400V siellä on voimavirrassa tai suoraan sähkökaapista kytkettynä. TYpe2 johdot on yhtälailla tiellä riippumatta missä laitteessa ne on kiinni. Ainoa todnäk vika on vanha 3-vaihetökkeli, jonka takaa johdot/liitännät sulavat, kun tuleekin jatkuvaa kuormaa sen 3*16A. Se on totta.

Näin muuten emme ymmärtäneet toisiamme, luulen.
 
1) joo, Etelä-Espoossa lähinnä, kun ollaan niin varakkaita ja itsenäisiä että auto melkein mahtuu parkkiin kirvestontin minikatokseen ja täytyy olla uudempi (sähkö ja vaimo) kuin naapurilla
2) 3-vaihe irtolaturi on ollut sen 2v paikoillaan, vähän kuin "kotilaturi". En ymmärrä eroa.
3 .. jne ) ihan sama 400V siellä on voimavirrassa tai suoraan sähkökaapista kytkettynä. TYpe2 johdot on yhtälailla tiellä riippumatta missä laitteessa ne on kiinni. Ainoa todnäk vika on vanha 3-vaihetökkeli, jonka takaa johdot/liitännät sulavat, kun tuleekin jatkuvaa kuormaa sen 3*16A. Se on totta.

Näin muuten emme ymmärtäneet toisiamme, luulen.

Olipas huonoja argumentteja. 2) erot ehkä ymmärtää jos oikeasti näitä eri vaihtoehtoja testaa 3) ei ole, kuten itsekin lopussa myönsit.

Et nyt ehkä itse tätä malttanut miettiä ihan loppuun asti, luulen.
 
Olipas huonoja argumentteja. 2) erot ehkä ymmärtää jos oikeasti näitä eri vaihtoehtoja testaa 3) ei ole, kuten itsekin lopussa myönsit.

Et nyt ehkä itse tätä malttanut miettiä ihan loppuun asti, luulen.

Vähän erikoinen kieltämättä teikäläisen listaus, joka keskittyy lähinnä laturin estetiikkaan ottamatta kantaa ominaisuuksiin. Ei tuo musta mötikkä seinällä letku ympärille kiepautettuna kovin viehättävä näky ole?
 
Kyllähän tuo voimavirta toki rajaa lataustehon siihen noin 11 kW, mutta kuinka realistisesti kotona voi päästä tuota paljoa suurempaan jollain latausasemallakaan?
 
Jonkun verran jostain Kempin 40kW laturista juttua, mutta voi olla tyhmä kysymys, niin missä noita koti DC latureita markkinoidaan, tai siis mistä hintatietoja kaivoit.
En sitä epäile etteikö se markkina ole vielä aika ohkainen, ja kuten sanoit niin autoissa on vakiona ne 11-22kW laturit, niin koti DC autolatureille aika niukasti kysyntää vaikka hinta olisi kohtuullisempi.

Siis mitä muutama tonnin arvoista etua DC laturista toisi vs AC laturi, samoilla tehoilla?
Olen eri mieltä - koti-dc latureille olisi kyllä kysyntää vaikka kuinka jos niitä vaan olisi myynnissä sellaisilla hinnoilla mitä niiden kuuluisi maksaa.

Käytännössä jokainen joka asentaa aurinkopaneelit omakotitaloon (usein tietämättään) haluaisi hybridi-invertterin jossa on kaksi tai kolme akkuliitäntää. Näistä kaksi CCS2-kahvoilla ja yksi sitten kiinteälle akustolle.

Akkua tukeva aurinkoinvertteri maksaa about pyöristysvirheen verran enemmän kuin pelkkä grid-invertteri ja kun noissa lähtökohtaisesti on jo kaikki sähköauton DC-lataukseen tarvittava elektroniikka sisällä, niin tarvitaan enää CCS2-kahva ja sähköinsinöörin päättötyön vaativuustasoa oleva CCS-protokollan implementointi…

Eli vaikka autoa tai akkuja ei nyt asentaisikaan, niin valmius kannattaisi ottaa.

Auton latauksen integrointi aurinkoinvertteriin on minusta hyvä idea koska silloin voidaan triviaalisti toteuttaa se, että autoa ladataan juuri sillä teholla mikä paneeleista tulee extraa + lisäksi kaksisuuntainen lataus käytännössä _kaikkiin_ sähköautoihin tulee kaupanpäällisenä ilmaiseksi. Hybridi-invertterissä on jo kaikki tehoelektroniikka valmiiksi + niissä on sen verran älyä, että CCS:n toteutus on myös helppoa.


Kyllähän tuo voimavirta toki rajaa lataustehon siihen noin 11 kW, mutta kuinka realistisesti kotona voi päästä tuota paljoa suurempaan jollain latausasemallakaan?
Miksi rajaisi? Voimavirtarasioita on kahta kokoa, 22kW 32A malli on myös yleinen. Edit: kolmea, mutta sitä isointa ei kodeissa kyllä näe koskaan.
 
Täällä tuli kyllä argumentteja suuntaan ja toiseen. Amazonista näyttäis saavan halvalla noita pitkällä johdolla varustettuja voimavirtapistokkeesta lataavia asemia mutta taitaa olla niin kiinan vehkeitä ettei noihin pidempi aikaisessa käytössä uskalla luottaa.

Taidan hakea vaan tuon Teslan oman Wall Connectorin ja mennä sillä. Sen verran pitkä aikainen sijoitus että muutama satanen sinne tai tänne ei kokonaisuuteen juuri vaikuta.
 
Eeeiii välttämättä, mutta se rajaus tulee autossa; siellä se laturi on. Harvassa ne, joissa on tuplalaturit, moni latausasema seinäyhde kykenisi 22kW tehonsyöttöön, se kaipaa vain 35A (tai suuremmat) päänallit kevyellä muulla kuormituksella taakseen.
 
Olen eri mieltä - koti-dc latureille olisi kyllä kysyntää vaikka kuinka jos niitä vaan olisi myynnissä sellaisilla hinnoilla mitä niiden kuuluisi maksaa.

Käytännössä jokainen joka asentaa aurinkopaneelit omakotitaloon (usein tietämättään) haluaisi hybridi-invertterin jossa on kaksi tai kolme akkuliitäntää. Näistä kaksi CCS2-kahvoilla ja yksi sitten kiinteälle akustolle.

Akkua tukeva aurinkoinvertteri maksaa about pyöristysvirheen verran enemmän kuin pelkkä grid-invertteri ja kun noissa lähtökohtaisesti on jo kaikki sähköauton DC-lataukseen tarvittava elektroniikka sisällä, niin tarvitaan enää CCS2-kahva ja sähköinsinöörin päättötyön vaativuustasoa oleva CCS-protokollan implementointi…

Eli vaikka autoa tai akkuja ei nyt asentaisikaan, niin valmius kannattaisi ottaa.

Aurinkoinvertteriin integrointi on loistava idea koska silloin voidaan triviaalisti toteuttaa se, että autoa ladataan juuri sillä teholla mikä paneeleista tulee extraa + lisäksi kaksisuuntainen lataus käytännössä _kaikkiin_ sähköautoihin tulee kaupanpäällisenä ilmaiseksi.



Miksi rajaisi? Voimavirtarasioita on kahta kokoa, 22kW 32A malli on myös yleinen.


Investointina alkaa olemaan jo niin älytön akustoineen ja aurinkopaneeleineen et ei omalla rahalla moisia kannata olipa se DC-laturi hinnoiteltu miten hyvänsä. Ehkäpä se Teravoiman kautta voisi onnistuakin jos ne nyt ylipäätään saa mitään aikaiseksi? 11kW laturi hoitaa kuitenkin arkilatailut niin mallikkaasti.
 
Investointina alkaa olemaan jo niin älytön akustoineen ja aurinkopaneeleineen et ei omalla rahalla moisia kannata olipa se DC-laturi hinnoiteltu miten hyvänsä. Ehkäpä se Teravoiman kautta voisi onnistuakin jos ne nyt ylipäätään saa mitään aikaiseksi? 11kW laturi hoitaa kuitenkin arkilatailut niin mallikkaasti.
Niin, siis kuten sanoin, investoinnin pitäisi olla luokkaa pari sataa jos olet jo asentamassa aurinkopaneelit joka tapauksessa. Hinta on käytännössä nolla, koska se aurinkosähkön hybridi-invertteri on teknisesti jo täydellinen sähköauton laturi. Ainoa mitä pitää lisätä on oikea liitin ja tiedonsiirtoprotokolla.

Jos ei asennat aurinkopaneeleita, ei CCS:stä ole mitään hyötyä ja autoa voi ladata yhtä hyvin sen sisäisellä laturilla ja type2:lla. Taino, voisi sillä autolla silti pelata pörssisähkömarkkinalla tai säätösähkömarkkinalla, mutta se tuskin on kuluttajalle kauhean kiinnostavaa.
 
Niin, siis kuten sanoin, investoinnin pitäisi olla luokkaa pari sataa jos olet jo asentamassa aurinkopaneelit joka tapauksessa. Hinta on käytännössä nolla, koska se aurinkosähkön hybridi-invertteri on teknisesti jo täydellinen sähköauton laturi. Ainoa mitä pitää lisätä on oikea liitin ja tiedonsiirtoprotokolla.

Jos ei asennat aurinkopaneeleita, ei CCS:stä ole mitään hyötyä ja autoa voi ladata yhtä hyvin sen sisäisellä laturilla ja type2:lla. Taino, voisi sillä autolla silti pelata pörssisähkömarkkinalla tai säätösähkömarkkinalla, mutta se tuskin on kuluttajalle kauhean kiinnostavaa.

Tuossa on vain se et pitää lepuutta autoa kotona kun aurinko paistaa ilman akustoa? Vai meinaatko et laturi ottaa sit verkon puolelta pilvisenä päivänä/yöllä?
 
Kyllähän tuo voimavirta toki rajaa lataustehon siihen noin 11 kW, mutta kuinka realistisesti kotona voi päästä tuota paljoa suurempaan jollain latausasemallakaan?
Kotona 11kW riittää koska aivan suurinkin lataustarve on max n. 100kWh yön yli. Ja suurimmassa osassa autoja akut ovat selvästi tuota pienempiä.

8 vuoden ajalta muistan yhden käden sormin kerrat että olen saapunut lähes tyhjällä akulla himaan ja seuraavana päivänä on ollut lähtö täydellä akulla. Lataukseen oli silti ihan helposti aikaa. Jollain voi toki olla eri tilanne, mutta tuskin kovin yleistä.
 
Täällä tuli kyllä argumentteja suuntaan ja toiseen. Amazonista näyttäis saavan halvalla noita pitkällä johdolla varustettuja voimavirtapistokkeesta lataavia asemia mutta taitaa olla niin kiinan vehkeitä ettei noihin pidempi aikaisessa käytössä uskalla luottaa.

Taidan hakea vaan tuon Teslan oman Wall Connectorin ja mennä sillä. Sen verran pitkä aikainen sijoitus että muutama satanen sinne tai tänne ei kokonaisuuteen juuri vaikuta.
Saahan niitä kotimaan kivijalastakin, en ymmärrä mitä hyötyä "kiinteässä" samallailla tuo roikkuu seinällä siististi ja sai 8m kaapelilla yltää mihin tahansa nurkkaan autoa vaikka etuperin katoksessa. Naapurilla Teslan keksintö ja johto sellainen nysä, että auto ajettava perä edellä autokatokseen laturiin.Tuon voi napata reissuun mukaan.
 
Kotona 11kW riittää koska aivan suurinkin lataustarve on max n. 100kWh yön yli. Ja suurimmassa osassa autoja akut ovat selvästi tuota pienempiä.

8 vuoden ajalta muistan yhden käden sormin kerrat että olen saapunut lähes tyhjällä akulla himaan ja seuraavana päivänä on ollut lähtö täydellä akulla. Lataukseen oli silti ihan helposti aikaa. Jollain voi toki olla eri tilanne, mutta tuskin kovin yleistä.
Voisi ainakin luulla, että arkisten ajojen tapauksessa pelkällä schuko-laturillakin voi pärjätä ihan ok. Jos on aina kotona ollessa laturissa, niin aina siellä akussa on ainakin jonkin verran virtaa. Mutta tietenkin silloin jos akku on vajaa ja pitäisi päästä lähtemään pidempään reissuun, tuo tulee ongelmaksi.
 
Voisi ainakin luulla, että arkisten ajojen tapauksessa pelkällä schuko-laturillakin voi pärjätä ihan ok. Jos on aina kotona ollessa laturissa, niin aina siellä akussa on ainakin jonkin verran virtaa. Mutta tietenkin silloin jos akku on vajaa ja pitäisi päästä lähtemään pidempään reissuun, tuo tulee ongelmaksi.
Ihan varmasti pärjää ja tunnen ihmisiä jotka ovat pitkäänkin pärjänneet pelkällä 1x16A latauspisteellä, vaikka ajelevat ympäri Suomea työkeikoilla. Ennakointiahan tuo hiukan edellyttää tai valmiutta ottaa sitten lyhyt lataustauko matkalla.

Jos schukolla lataa niin voisi olla fiksua valita auto jossa on LFP-akku, jolloin sitä voi pitää vähän enemmän huoletta täydempänä, ja myös akun esilämmitys noita yllätysreissuja ja pikalatausta varten voi olla hyödyllinen.
 
Saahan niitä kotimaan kivijalastakin, en ymmärrä mitä hyötyä "kiinteässä" samallailla tuo roikkuu seinällä siististi ja sai 8m kaapelilla yltää mihin tahansa nurkkaan autoa vaikka etuperin katoksessa. Naapurilla Teslan keksintö ja johto sellainen nysä, että auto ajettava perä edellä autokatokseen laturiin.Tuon voi napata reissuun mukaan.
70 sentistä kiinni onko nysä vai yltää mihin tahansa?
 
1) Helvetin ruma. 1 vs 2
2) Jokainen toki arvottaa tavallaan, mutta kyllä kotilaturin suurin hyöty on se käyttömukavuus.
Kannattaa kokeilla vaikka ensin vähän aikaa sillä auton omalla hidaslaturilla, sit vähän aikaa voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä tehokkaammalla laturilla (eli irrallisella) ja sit täysin kiinteällä.

Toki tähän vaikuttaa se latauspaikkakin paljon. Isommassa tallissa missä puuhaillaan paljon muutakin kuin vain ladataan autoa, tuo kiinteä asennus on ehdottoman kiva, ihan vain senkin takia että näitä muita versiota pitää sitten olla aina siivoilemassa pois tieltä kun eivät ole käytössä.

Ja taitaapi 400v kiinteät asennukset olla tilastollisesti luotettavampi valinta verrattuna noihin voimavirtapistokkeisiin. Itsellänikin takana yhden jumittuneen 400v pistokkeen uusinta.
Tuolla 1. kohdalla voi olla merkitystä, jos näkyvällä paikalla mutta tallissa ei monella väliä. Tuolla 2. kohdalla ei ole mitään merkitystä onko se lataus aseman johto kiinteä vai voimavirrassa, koska se ei tuohon käyttöön vaikuta millään tavalla. Ja miksi tallissa pitää siivoilla voimavirta versiota verrattuna kiinteään? Voimavirran etu on se, että jos se nyt oikeasti on tiellä sen saa pois kun taas kiinteän siirtäminen "tieltä pois" vaatisi sähkärin eli ei ole käytännössä mahdollista. Voimavirrassa oleva laturi mahdollistaa myös sen irroittamisen, jos tuota voimavirtaa tarvitsee tallissa joskus muuhun hommaan.

Laitatko vielä linkkiä tilastoon, jossa on vertailtua kiinteän ja voimavirran luotettavuutta vai oliko tämä vain puhdasta "mutua" kuten muutkin pointtisi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 689
Viestejä
4 574 018
Jäsenet
75 232
Uusin jäsen
PullakahviVAC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom