Sähköauton kotilataus

Silloin myos tuo Torissa oleva laturi on vaihtovirtalaturi.
Tori linkki kun näytti kadonneen(?):

No eikä ole. Karkeasti jaoteltuna kauppojen 11 - 22 kw laturit ovat AC latureita. Siitä ylöspäin on DC latureita.
Sen erottaa jo pistoolista, AC latauksessa eli type 2 kaapelissa ei ole DC latauksen vaatimia liittimiä.
 
Milla tavalla Torin linkissa oleva on DC laturi jos auton sisainen on AC laturi? Kumpikin ottaa vaihtovirtaa sisaansa ja antaa ulos tasavirtaa?

AC->DC muunnos niin silloin on tasavirta laturi ja sellainen loytyy Torin linkista, autojen sisalta ja Pikalatausasemilta.
 
Milla tavalla Torin linkissa oleva on DC laturi jos auton sisainen on AC laturi? Kumpikin ottaa vaihtovirtaa sisaansa ja antaa ulos tasavirtaa?

AC->DC muunnos niin silloin on tasavirta laturi ja sellainen loytyy Torin linkista, autojen sisalta ja Pikalatausasemilta.
Menee jo ohi hieman ohi ketjun aiheesta enkä nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa? Eihän autossa oleva 11 kw laturi ole täydellinen laturi, et voi lykätä siihen suoraan voimavirtarasiasta johtoa kiinni vaan lisäksi tarvitaan latauslaite.
Yritätkö verrata tuota Torissa olevaa Kempowerin 40 kw laturia auton sisäisen 11 tai 22 kw laturin hintaan? Tuohan on ihan räätälöity spesiaalituote yrityksille:
 
Kohtuullisesti noissa koti tasavirtalatureissa on vielä ilmaa. Autoissa on 11-22 kw tasavirtalatureita sisäisesti ja ei niiden osuus kyllä auton hinnasta ole kuin 1-2 tonnia.
Jonkun verran jostain Kempin 40kW laturista juttua, mutta voi olla tyhmä kysymys, niin missä noita koti DC latureita markkinoidaan, tai siis mistä hintatietoja kaivoit.
En sitä epäile etteikö se markkina ole vielä aika ohkainen, ja kuten sanoit niin autoissa on vakiona ne 11-22kW laturit, niin koti DC autolatureille aika niukasti kysyntää vaikka hinta olisi kohtuullisempi.

Siis mitä muutama tonnin arvoista etua DC laturista toisi vs AC laturi, samoilla tehoilla?
 
Siis mitä muutama tonnin arvoista etua DC laturista toisi vs AC laturi, samoilla tehoilla?
Vaihdetaan sana "koti" sanaa "yksityinen" niin ei ole niin paljoa kysymyksia aiheuttavaa pohdintani siita kuinka niissa vehkeissa on paljon tuotekehityskustannuksia hinnassa. Joillekkin firmoille voisivat olla soivia peleja siihen etta tyo autoja saataisiin ladattua firmalla nopeasti. Mutta ei nykyisilla hinnoilla.
 
Ei tuo 15k€ tuosta kempin laturista ole mikään markkinahinta. Käytännössä Kempower kuitenkin joutuu kilpailemaan kiinalaisten kanssa tuossakin, eikä niillä nyt mitään valtavaa terknistä- tai maine-etua tms ole jolla juurikaan voisivat hintaa punnertaa ylemmäs.

Aliexpressistä saa noita periaatteessa vastaavia dc latureita kuitenkin hintaluokassa 2500€.

E: Olisikohan joillan marmkinoilla myynnissä sähköautoja joissa ei ole lainkaan ac laturia, jonkatakia noille koti-dc-latureille on olemassa merkkinat?
 
Vaihdetaan sana "koti" sanaa "yksityinen" niin ei ole niin paljoa kysymyksia aiheuttavaa pohdintani siita kuinka niissa vehkeissa on paljon tuotekehityskustannuksia hinnassa. Joillekkin firmoille voisivat olla soivia peleja siihen etta tyo autoja saataisiin ladattua firmalla nopeasti. Mutta ei nykyisilla hinnoilla.
Siis puhutko nyt DC latausasemista, joissa on tehoja ihan jotain muuta kuin 11kW.

Ala on tiukasti kilpailtu, ja kannattavuus ollut tiukassa. Mutta et nyt avannut tarinasi taustaa, jos taustalla joku tarjous kysely missä kokonaisteho lähentelee 100kW , niin voiko yllättää jos muutamalla tonnilla ei irtoa. ei edes per kahva.

Ihan mielenkiinnosta, millaista hintaluokkaa olet löytänyt. yrityspuolella on kysyntää DC lataukselle, ja ei kaikki halua aloittaa millään julkisen latausaseman tasoisella konseptilla, jos tarkoitus ladata jotain omaa sähköpakua/kuorma-autoa.
 
Ala on tiukasti kilpailtu, ja kannattavuus ollut tiukassa. Mutta et nyt avannut tarinasi taustaa, jos taustalla joku tarjous kysely missä kokonaisteho lähentelee 100kW , niin voiko yllättää jos muutamalla tonnilla ei irtoa. ei edes per kahva.
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te. Repaisin hinnan 5 te siita etta vastaavia on autoissa, kiinan kaupoissa ja 50kw TAMU joka vastaa jollain tapaa joiltakin osin on alle 5 ke.
 
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te. Repaisin hinnan 5 te siita etta vastaavia on autoissa, kiinan kaupoissa ja 50kw TAMU joka vastaa jollain tapaa joiltakin osin on alle 5 ke.

Kyseinen tuoteryhmä(pikalaturi) on siitä huono kun noita on tuettu vahvasti tukien muodossa aina tähän vuoteen asti mikä näkyy varmasti tuotteen hinnassa. Tuet kun häviää niin veikkaisin et se ohjaa tuotteen hinnan kilpailun myötä alemmaksi.
 
Tuossa aikaisempaa oli ilmoitus Torista jossa joku myi 40 kW siirrettavaa laturia 15 te. OVH hinta naytti toisen linkin mukaan olevan 30 te. Ja nahdakseni tuotteessa on nyt joku 75% tuotekehitysta hinnassa. Jos noita menisi paljon niin hinta olisi joku 5 te.

Ok, ali 40kW taajuusmuuttaja vs Kempin liikuteltava 40kW DC latausasema.

En ole lukenut kyseisestä tuotteesta, mitkä tavoitteet, mutta Kempower varmaan pyrkii ottamaan sen minkä saa, oli tuotekihityskulut sitten satasen tai miljoonan. Tuossa varmaan aikanaan hyödynnetty yhtiön kiinteiden asemien tuotekhitystä. Tuo ilmeisesti markkinoitu liikultetavaan käyttöön mukaanlukien korjaamo-olot, optiona myös kiinteiden asemien ominaisuuksia (seuranta jne). Ilmeisesti ei varsinaisesti varastoitava vähittäismyyntituote. Osa komponenteista voi olla varsin pienen sarjan juttuja, toki jos niitä myytäisi valtavia määriä, niin kustannukset painuu.

Siis hintakohderyhmä ei ole sama kuin Temulla.

Mutta onko jollain heittää kustannusluokkaa jotain kahden neljän kahvan asemalle, jossa kokonais teho lähemmäs 100Kw. tai sitten kiinteä 40kW asema. Siis "halppis" versiota, jos juttu siitä kotitallista hyppäs pien yritykseen. tai no otsikon mukaan paremmin varusteltuun yksityis talliin.. (siis heitä joilla ne pääsulakkeet on kolminumeroisia)
 
Eikö kukaan muka, koko maailmassa, ole vielä tehnyt DIY DC laturia? Kaikkia muitakin eksoottisia asioita ihmiset autotalleissaan väsää niin kai kohta noitakin.
 
Mutta onko jollain heittää kustannusluokkaa jotain kahden neljän kahvan asemalle, jossa kokonais teho lähemmäs 100Kw. tai sitten kiinteä 40kW asema. Siis "halppis" versiota, jos juttu siitä kotitallista hyppäs pien yritykseen. tai no otsikon mukaan paremmin varusteltuun yksityis talliin.. (siis heitä joilla ne pääsulakkeet on kolminumeroisia)

No halppiksesta en tiedä, mutta Onnisella on valikoimassa mm. Schneiderin Pro DC latureita, esim. 60kW asema 2kpl ccs kahvalla n. 20000€ alv 0%.
Sama 120kW teholla n. 50000€ alv 0%.
 
Eikö kukaan muka, koko maailmassa, ole vielä tehnyt DIY DC laturia? Kaikkia muitakin eksoottisia asioita ihmiset autotalleissaan väsää niin kai kohta noitakin.
Sopi ketjuun kai. En epäile etteikö olisi, tiedä sitten moniko jäänyt kertomaan.

Hain jo innoissani foorumin omaa ketjua aiheesta, ja löysinkin hakemani autolaturi-mokille-varavoimaksi-arduinon-avulla.468381/ mutta se olikin joku bensamoottorilla pyöritetään vanhan polttiksen laturia -> 12v, ei aurinkosähkö mökillä EV auton laturi.





kuva_2024-12-30_200210742.png

Aliexpress <600€ tai < 5000€

Olikos täällä osa sitä mieltä että jos jotain EU juttua löytyy, niin ei kun käryämään.
Product compliance information (EU Responsible Person)
Name:Maschinenring Elektrotechnik GmbH
Address:Feldkirchenstraße 24a, 8401 Kalsdorf bei Graz
Email:thomas.knaus@maschinenring.at
Phone:59060686

Tuo siis tuli kun DIY projekteja etsin, niitä kyllä löyty, mutta en nyt vielä ihan sellaista mitä tänne kehtaisi postata. Ja en suosittele tilamaan linkattua alin tuotetta ja mitä edes missäkin ilmoituksessa yrittää kaupata.
 
Viimeksi muokattu:
Sopi ketjuun kai. En epäile etteikö olisi, tiedä sitten moniko jäänyt kertomaan.

Hain jo innoissani foorumin omaa ketjua aiheesta, ja löysinkin hakemani autolaturi-mokille-varavoimaksi-arduinon-avulla.468381/ mutta se olikin joku bensamoottorilla pyöritetään vanhan polttiksen laturia -> 12v, ei aurinkosähkö mökillä EV auton laturi.





kuva_2024-12-30_200210742.png

Aliexpress <600€

Olikos täällä osa sitä mieltä että jos jotain EU juttua löytyy, niin ei kun käryämään.

Niin asennusteline maksaa ~500€ ja itse pikalaturi 5k€?
 
Tähän asti on latailtu plugaria ihan schukolla, mutta nyt täyssähkön myötä olisi aika laittaa kunnollinen kiinteä kolmivaihelatausasema.

Mikäs olisi edullinen, mutta perushyvä 11 kW laturi? Talossa 35A päänallit, joten kuormanhallintaa ei itse laitteeseen tarvita. Ainoat kaivatut ominaisuudet on mahdollisuus ajastaa / kytkeä päälle/pois etänä ja kulutusseuranta. Optimivehkeessä olisi toki hyvä HA-tuki, mutta edes jotenkuten siedettävä äppi riittää myös.
 
Tähän asti on latailtu plugaria ihan schukolla, mutta nyt täyssähkön myötä olisi aika laittaa kunnollinen kiinteä kolmivaihelatausasema.

Mikäs olisi edullinen, mutta perushyvä 11 kW laturi? Talossa 35A päänallit, joten kuormanhallintaa ei itse laitteeseen tarvita. Ainoat kaivatut ominaisuudet on mahdollisuus ajastaa / kytkeä päälle/pois etänä ja kulutusseuranta. Optimivehkeessä olisi toki hyvä HA-tuki, mutta edes jotenkuten siedettävä äppi riittää myös.

Go-e ääni täältä. Otettiin flex-malli kun tulee sukuloitua yms. niin voi lataukset hoitaa näppärästi määränpäässä sen sijaan et pitäisi matkalla pysähtyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 292
Viestejä
4 563 359
Jäsenet
75 164
Uusin jäsen
jjooseppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom