- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 1 778
Varmaan jokin palvelu mistä hakeevat tiedon ei ole ajantasalla. Porssisahkoa.fi uupuu myös huomisen tiedot mut iltalehti ja monet muut näyttää ok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:40 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Oishan tuollainen kuitenkin kaiken rahan arvoinen. Voisi siinä naureskella naapurille kun latailee jotain Rellun Zoea 22kW etanalaturilla.Jos nyt skenaarioidaan tosissaan niin ilman kuormitusta tasaavaa akustoa 150kW pikalaturi vaatisi 3x250A pääsulakkeet ja syöttökaapelit sen mukaan. (3x200A riittää "vain" 138kW tehoon).
Tuollaisen liittymän kk-maksut on luokkaa 50-500e/kk alueesta riippuen. Perustamiskulu lienee kymppitonneja.
Pääkeskus pitäisi myös olla samalle virralle speksattu ja se maksaa viisinumeroisen lukeman.
Laturi tehosta riippuen 50-100k€.
Eli parisataa tonnia täytyisi varmaan laittaa alkupääomaa tuosta huvista ja kk-maksut sitten siitä eteenpäin.
Harri Salon kehujen (mainostuksen) perusteella tuli itsellekin hankittua BENY. Edullisimmillaan löysin EV latauksen sivuilta Beny BCP latausasemaTänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?
Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
Kuulostaa tosi hyvältä että noin. Ei sitten vahingossa ladata mummolan seinästä, niin että liekit tavoittelee katonrajaa ylikuumentuneen rasian takiaJonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturiaDeltaco e-Charge 10-16 A kannettava sähköauton laturi 3,6 kW 5 m latauskaapelilla | Motonet Oy
Kannettavalla Deltaco e-Charge EV-1225 -laturilla hybridin tai sähköauton lataaminen onnistuu helposti tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta...www.motonet.fi
Ikävä kyllä ei ole H1:stä. Kuormantunnistus on Niben PILP:llä, mutta kuormanhallintaa en tosiaan nykyisellään tarvitse. Pitää kyllä jossain vaiheessa saada aikaiseksi ja integroida laturi HA:han. Tuo oli uusi info, että OCPP voi mennä myös pilvessä (itseasiassa en tiedä koko OCPP:stä mitään vielä, nimen lisäksi).Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.
Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.