A) Elät tulevaisuudessa
B) Olet tietämättäsi betatestaaja
C) Me ei uskota sinua
Onko tämä nyt oikea paikka tarkistaa tuo vai löytyykö tuolta jostain muualta vielä lisätietoja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
A) Elät tulevaisuudessa
B) Olet tietämättäsi betatestaaja
C) Me ei uskota sinua
Tuo sivu on vanha ja itsellänikin tuo uudempi versio, kuten aiemmin jo viestissä kerroin.Tuolta Defan sovelluksesta, kun katson laturin tietoja, niin Firmware version kohdassa on v4.1.1. Mutta sivujen mukaan tuo v3.3.4 olisi uusin?
Mielenkiintoista edelleen. Kun nyt laittoivat päivityksen tulemaan pyynnöstäni, niin miksiköhän mulle ei tullut sitten uusinta ?
Vai onko vaan niin että oikeasti laittavat näitä vaiheittain tulemaan randomisti. Näyttäisi olevan kolme kastia käyttäjäkunnassa. perässähiihtäjät (3.0.2 ) , ajan hermolla olevat (3.3.4) ja edelläkävijät ( 4.1.1).
Kotilatureista puheenollen, onko muissa latureissa tälläistä näyttöä kuin Defassa ?
Tuossa pihapiirissä kun olen katsellut latureita , niin niissä ei ole.
Onko kokemusta onko halvempaa teettää 3vaihe voimavirtapistoke seinään vai suoraan kiinteän laitteen asennus?
Oliko kiinteässä asennuksessa sama laturi? Tosi kalliilta kuulostaa mikäli näin. Itselle maksoi kiinteän asennustyöt kokonaisuudessaan 321€ sis alv. Asennuskouruihin mitkä itse laittelin, meni vajaa satku. Omiin töihin sitten menikin monta tuntia, kun piti porailla yhden väliseinän läpi ja tehdä siisti läpimenokaulus putkineen josta asentaja sitten veti johdon läpi. Teetin myös yhden voimavirtapistorasian vaihdon (vanhan vaihto uuteen, ei mitään johtotöitä yms) joka maksoi 138€.Itse ostin halvimman 11kw laturin 279€ ja sähkäriltä vikavirtasuojaus ja voimavirtapistoke 3 metrin kaapelilla oli noin 200 euroa. Tarjouksia kun kyselin kiinteästä oli ne luokkaa 1600-1900€ töineen. Eli itse sain merkittävästi halvemmalla voimavirralla. Toki kiinteän asennusmatka olisi ollut pidempi johdolle.
Ääni go-e:lle. 22kW flex ja ha+shelly ohjaa. Yksivaiheista lataan niin laitoin 22kW ja sit on tulevaisuuteenkin valmius. Hintaero minimaalinen.Pitäisi löytää 11kw latauslaite, jossa mahdollisimman hyvät älytoiminnot ja integroitavuus HA:han, mutta hyvällä hintalaatusuhteella. Toistaiseksi silmiin osunut Go-E Gemini ja Flex (voimavirtaan tai kiinteänä) ja Buustibox (kiinteä).
Onko kokemusta onko halvempaa teettää 3vaihe voimavirtapistoke seinään vai suoraan kiinteän laitteen asennus? Matka kämpän jakamoon 2-3m. Pistoketta käyttävässä epäilyttää myös lähteekö varkaan mukaan, vaikka kameravalvontaa on. Gemini Flexiin saa ilmeisesti lukon viriteltyä seinätelineeseen, mutta tuskin kestää muovikiinnikkeet, jos joku oikeasti haluaa viedä.
Molemmilla purkeilla olisi Wifi-hallinta ja esim. pörssisähköllä ajastusta. Ajatuksena olisi toteuttaa kuormanhallinta Shelly 3EM Prolla (lukee gridiltä tulevat totaalit) ja tehdä hallinta HA:ssa. Buustista ei löydy mitään revikoita oikeasta käytöstä ja Go-E vaikuttaisi helpommalta käyttöönottaa ja hallita kaiken kaikkiaan.
Menikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.Ääni go-e:lle. 22kW flex ja ha+shelly ohjaa. Yksivaiheista lataan niin laitoin 22kW ja sit on tulevaisuuteenkin valmius. Hintaero minimaalinen.
Voin viskata sitten valmiit kuormanhallinta-automaatiot tarvittaessa
Sriinäkin joku netto 50€ välistä ko osti halvalla ja möi ko hinta nousi.. ei sillä edullinen siltiMenikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.
No onnistuu silläkin, meillä on sellanen toisena laturina ja onneksi otin 7.5m kaapelinMenikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.
Joo mitä noita kattellut niin jotkut myy 450€ netissä. En sillon itse saanut aikaseksi tilata vaikka oli monta kuukautta sillä halvalla hinnalla..Sriinäkin joku netto 50€ välistä ko osti halvalla ja möi ko hinta nousi.. ei sillä edullinen silti
Itseäkin kiinnostaisi tällainen mutta olisi tarve käyttää voimavirtapistokkeessa ainakin tässä vaiheessa. Onko tuo sallittua, jos tuohon laittaa vaan kaapelin perään jossa vikavirtasuoja välissä ja voimavirtapistoke kaapelin päässä? Kävisi vaikka teettämässä sähköliikkeessä valtuutetulla asentajalla niin ainakin kaikki kytkennät olisi sitten tehty asianmukaisesti.Elli ID Charger Connect 11kW - 7.5M kaapeli / LAN, WiFi / RFID Onkohan tämä halvin ja käyttökelpoisin kiinteä laturi mitä tähän hätään kannattaa hankkia? Tulossa plugarin, tulevaisuudessa täyssähkön lataukseen. En tarvitse välttämättä älykkäitä etäohjauksia, mutta joku osannee kertoa lyhyesti mihin tämän sovellus on kyvykäs?
Elli ID Charger Connect 11kW - 7.5M kaapeli / LAN, WiFi / RFID Onkohan tämä halvin ja käyttökelpoisin kiinteä laturi mitä tähän hätään kannattaa hankkia? Tulossa plugarin, tulevaisuudessa täyssähkön lataukseen. En tarvitse välttämättä älykkäitä etäohjauksia, mutta joku osannee kertoa lyhyesti mihin tämän sovellus on kyvykäs?
Haluatko tiputtaa muita kuormia pois latauksen aikana. Eli yksi vaihtoehto olisi se että mitataan liittymän kulutusta ja jos ylittää virtarajan niin se tiputtelee sitten lämmityskuormia pois. tämä toimisi siitä riippumatta mitä kuormia missäkin olisi. olisi tuo voimavirtarasia perässä mitä tahansa.Jos joku hyvä tarjous kuormanhallintaan osuu eteen niin saa vinkata! En oikein osaa yhtään sanoa näistä, että mikä olisi hyvä. Tämä tulisi voimavirtapistokkeeseen, johon kytketty irroitettava latausasema aika latauksen ajaksi.
Haluatko tiputtaa muita kuormia pois latauksen aikana. Eli yksi vaihtoehto olisi se että mitataan liittymän kulutusta ja jos ylittää virtarajan niin se tiputtelee sitten lämmityskuormia pois. tämä toimisi siitä riippumatta mitä kuormia missäkin olisi. olisi tuo voimavirtarasia perässä mitä tahansa.
Jos haluat pudotella lataustehoa tuntemattoman irrotettavan laturin kanssa niin menee vähän haasteelliseksi. Pitäs löytää irrotettava laturi joka tukee jollain väylällä kuorman hallintaa ja siihen sitten sitä tukeva mittaus. Silloin se laturi pitäsi sitten olla siinä puolikiinteästi ja varmistaa ettei siinä käytetä muita. Kiinteälatausasemaa voisi miettiä.
Edit:
Vai tarkoitatko sellaista laturi missä voi manuaalisesti astella tehorajoja, ei siis automatiikkaa, vaan ihan manuaalirajaus.
Latausvirtaa voi rajoittaa vain latausasema joka kertoo autolle paljonko virta saa olla. Ei sitä sieltä syöttöpäästä pysty rajoittamaan. Mittaus kuitenkin on oltava siellä lähtöpäässä joten kuormanhallinnassa täytyy saada se tieto sieltä mittaukselta latauslaitteeseen jollain konstilla.Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Se toiminnallisuus latausvirran säätämiseen pitää löytyä latauslaitteesta. Tai toki voi tehdä ihan on-off säädön kontaktorilla, mutta sitä tuskin haluat. Eli riippuu täysin käytössä olevasta latauslaitteesta, voiko latausvirtaa säätää automaattisesti. Se keskukseen asennettava osuus siis mittaa vain asunnon kokonaiskulutusta tai paneelien tuottoa (tai molempia) ja välittää tiedon joko suoraan latausasemalle tai sitten esim home assistantiin, joka vuorostaan ohjaa latausasemaa.No tässä paljastui oma tietämättömyys eli jos on irroitettava latauslaite voimavirrassa niin sähkökeskuksen ja voimavirtapistokkeen väliin ei saa ns. kuormanhallintaa? Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Menee mutuiluun, muttaNo tässä paljastui oma tietämättömyys eli jos on irroitettava latauslaite voimavirrassa niin sähkökeskuksen ja voimavirtapistokkeen väliin ei saa ns. kuormanhallintaa? Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Power äppi ? tarkoitatko Power Setup vai Defa Power appia ?Onko kellään tullut Defan Balancerin kanssa sellaista ongelmaa että sen asetukset ei vaan ilmesty Power -äppiin
Joo, tuota Setup äppiä siis meinaan. Ei vaan tunnu ilmestyvän vaikka kaikki muut hommat on siellä ja samasa wifissä kaikki.Power äppi ? tarkoitatko Power Setup vai Defa Power appia ?
Eikös nuo sulakekoot määritellä "asentaja" moodissa, siis siellä Power Setup apissa ?
Näin olin ymmärtävinäni kun asentaja sellaisen tänne laittoi.
Jos tämä on nyt ainoa tarve niin ladattavia rikkaimureita saa 100–300 euron hintaan.Auton imurointi olisi kiva päästä joskus suorittamaan omalla parkkipaikalla.
Tuo voi olla kaikista simppelein vaihtoehto (vs. esim pitkä jatkojohto...). Joissain V2L ominaisuudella varustetuissa sähköautoissa on toki myös auton sisällä tavallinen 230V pistorasia (en ole varma riippuuko varustetasosta), johon lienee täysin mahdollista kytkeä sitten myös johdollinen pölynimuri.Jos tämä on nyt ainoa tarve niin ladattavia rikkaimureita saa 100–300 euron hintaan.
Ne halvat rikkaimurit on rimpuloita, joilla ei autoa puhtaaksi saa.Jos tämä on nyt ainoa tarve niin ladattavia rikkaimureita saa 100–300 euron hintaan.
vaikka vain lohkolämmittimelle fossiilista polttoainetta syövään automobiiliin…
Tuonkaltaista olen googletellut ’vaihtoehtona’. Kokemuksia kyselen.. ? Olen lähinnä ymmärtänyt,Tammoinen siis haussa?
Type 2 to Schuko Adapter, 16A EU Domestic Socket Connector for Scooters, E-bikes | eBay
Type 2 to Schuko Adapter. THIS IS NOT A V2L ADAPTER. ⛦ Rated Current: 16A. If the charging station requires such signals, you may not be able to draw power from the station. If possible, stop the charging process.www.ebay.com
Riippuu asemastasi kuinka hienon tarvitset. Linkissa oleva ei sisalla mitaan alya.
Tassa ei sanota etteiko olisi alya mutta kylla sen silti tarkastaisin ennen ostoa
Type 2 Male Plug to Schuko Socket EV Charging Adapter, EV Connector 16A, 220V | eBay
Type 2 Male Plug to Schuko Socket EV Charging Adapter Type 2 to Schuko EV adapter 16 A for your electric vehicle, electric motorbike or scooter. ⛦ Output plug type:Schuko outlet. ⛦ Application: Convert Type 2 Charging station to EU Socket.www.ebay.com
olen tainnut itsekin joskus tälle palstalle mainita, että kaikki <vm 2000 sähköt pitää katsoa taululta asti ennen kuin oikeaa sähköautoa alkaa latailemaan. Tuo yllämainittu esimerkki nyt oli sitten ihan se kerta kun meni virta liian monta kertaa liian yli että eriste lopulta suli läpi. Kännisiä sähköasennuksia lienee maa täynnä - toimii - mutta ei sähköautolla tms. (nimim. lämpökameralla sähkökaappi kuvattu (risa johdonsuoja) - suosittelen .. vakuutusyhtiöt edellyttää isoissa kiinteistöissä tuon kuvaamisen).Tulee halvemmaksi ostaa se latauslaite ja mahdollinen kuormanhallinta asennettuna jolle sähkäri vetää kunnon kiinteät johdot & katsoo vähän ympärilleen samalla.
Tuonkaltaista olen googletellut ’vaihtoehtona’. Kokemuksia kyselen.. ? Olen lähinnä ymmärtänyt,
että tökkäämällä ’latausasemaan’ adapteri on ongelmia virran saamisen, tai kaapelin irroittamisen
kanssa, kun jommastakummasta ei tieto kulje asemaan, tai autoon..?
Kiitos, näyttäisi että takana olisi ainakin vähän tietämystä ohjata eteenpäin... Itselläni tuo jälkimmäinen osa nyt karkaa vähän siitä mitä pitäisi osata katsoa. Kuten helposti teknisemmässä datassa, ei niin osaavalle käy.Ongelma tuossa adapterissahan on se, että sen pitää esittää laturille olevansa auto jotta siitä saa virtaa ulos. Eli se tarvitsee hieman älyä.
Mutta lähtökohtaisesti kannattaa katsoa onko siinä asennetussa laturissa syöttöliittimet ketjutusmahdollisuudella ja mikä kaapelointi ja suojalaite sille on.
Jos on liittimet niin en näe ongelmaa jatkaa siitä mmj 3x2,5S kaapelilla pistorasialle olettaen että sille syötölle on asianmukainen johdonsuojakatkaisija + vikavirtasuoja. Tai vaikka 5x2,5S ja kombipistorasia niin saa voimavirtaakin halutessaan ulos jos tarvitsee.
Kiitos, näyttäisi että takana olisi ainakin vähän tietämystä ohjata eteenpäin... Itselläni tuo jälkimmäinen osa nyt karkaa vähän siitä mitä pitäisi osata katsoa. Kuten helposti teknisemmässä datassa, ei niin osaavalle käy.
….. Ketjutusmahdollisuus ? Eli, mitä minun pitäisi osata katsoa/kysyä tuosta ’ketjutusmahdollisuudesta’ ?
Mikäs näissä sukolatauksissa on nykyään ohjeistus pidempään lataukseen? Tukesin sivuilla on että ei saisi esim. yön yli ladata, mutta onko riski kovin suuri? Jos kyseessä on uudempi talo ja laadukkaalla latausjohdolla lataa?
Garo Entity compact.. Ja taloyhtiö/päätöksentekoprosessi jos jatkokysymyksiä……Mikä sen latausaseman merkki ja malli on?
….. Eli on jo lataus asema ja sen rinnalle suko pistoke.. Tuolla latausaseman merkillä ei ole mitään merkitystä (käsittääkseni).No adapteri yhteensopivuuden osalta… Se että edessä on kuormanjoko, -> mutta se päästää tuon ’pien’ virran tälläkin hetkellä läpi. Eli etsitään perus ’suko’ halpa ratkaisu rinnalle ???Sukolatauksessa ongelma on se syöttävä ryhmäjohto, sen liitokset ja pistorasia, joissa on rajoitteensa.
Uusi talo ja laadukas matkalatauslaite ei vielä tee siitä latauksesta turvallista.
Mutta 8A virralle rajoitettuna ei pitäisi olla ongelmaa pitkässäkään latauksessa, ennen latausta tosin kannattaa tarkistaa oman vakuutusyhtiön suojeluohjeista, että onko siellä vaatimuksia.
Piti selata manuaalia aika pitkälle, mutta läytyi se.Garo Entity compact.. Ja taloyhtiö/päätöksentekoprosessi jos jatkokysymyksiä……
Ja toisessa kohtaa mainittiin, että voidaa ketjuttaa eli tuolla laturissa on liittimet jossa voidaan ketjuttaa useampi laturi, enkä näe estettä sen ketjuttamisen sijaan tehdä kytkentää jossa jatketaan pistorasialle vaihe, nolla ja suojamaa kunhan sitä laturia syöttävä sähkökeskuksen ryhmä sisältää tarvittavat suojalaitteet. (16A sulake/johdonsuojakatkaisija + vikavirtasuoja)Power connection terminals 2.5–16 mm2, spring type
….. Eli on jo lataus asema ja sen rinnalle suko pistoke.. Tuolla latausaseman merkillä ei ole mitään merkitystä (käsittääkseni).No adapteri yhteensopivuuden osalta… Se että edessä on kuormanjoko, -> mutta se päästää tuon ’pien’ virran tälläkin hetkellä läpi. Eli etsitään perus ’suko’ halpa ratkaisu rinnalle ???
Kohtuullisesti noissa koti tasavirtalatureissa on vielä ilmaa. Autoissa on 11-22 kw tasavirtalatureita sisäisesti ja ei niiden osuus kyllä auton hinnasta ole kuin 1-2 tonnia.
Silloin myos tuo Torissa oleva laturi on vaihtovirtalaturi.Vaihtovirta siis.
Tori linkki kun näytti kadonneen(?):Silloin myos tuo Torissa oleva laturi on vaihtovirtalaturi.