- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 813
Tuosta minun pessimistinen kaava sitten antaa 30 kwh päivässä akkuun. Autosta riippuen 100 - 150 km päivässä.Melkolailla tasan 1000kwh
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuosta minun pessimistinen kaava sitten antaa 30 kwh päivässä akkuun. Autosta riippuen 100 - 150 km päivässä.Melkolailla tasan 1000kwh
Kuten aiemmin mainitsin, en ymmärrä sähköistä mitään ja se varmaan selviää viimeistään seuraavassa.Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.
Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Sanoisin että melko odotetulta näyttää. Jos "tyhmiä" laitteita käyttämällä kuluttaisi kovin paljon tuota enemmän niin pääsulakkeen palaminen alkaisi olla melko yleinen tapahtuma. Noiden yli 3kWh:n tuntien sisältä varmaan löytyisi lyhyempiä jaksoja, jolloin kulutus on ollut 25A:n luokkaa tai ylikin, mutta se toki on sinänsä ihan ok ja niin suunniteltukin. Kyllähän tuosta on varaa kohtalaisesti ladata, kuten @chrisekh totesikin.
Et ole lainkaan väärässä.Tuo Shellyn virtamuuntaja asennetaan siis mihin? Tohon taloon tulevaan johtoon ja siitä tuo ohjausjohto ID.Chargerille? Lisäksi vedetään keskuksesta piuha latausboksille. Kuulostaa ihan helvertisti liian helpolta ja halvalta joten olenko miten pahasti väärässä?
Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää.![]()
Siihen aikaan vuodesta kun ei ole jaatymisen vaaraan niin voit sen latauslaitteen rajaksi säätään 27A koska vanhat posliini sulakkeet on maaritelty jotenkin niin etta ne eivat saa palaa 25A. Ne saavat palaa 25 - 30A ja niiden taytyy palaa 30A. Mitaan vaaraa tuosta ei ole mutta joskus silloin talloin voi sulake palaa. Hyotyna tietenkin se etta lataantuu inan nopeammin.
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?Minusta muutenkaan ei kannata autolatausta ajaa täysillä eli (yleensä) 16A per vaihe. Häviöt kasvavat (varsinkin 2,5mm2 kaapelilla) ja liitokset joutuvat kovemmalle.
Itselleni 3x13A eli ~9kW piisaa vallan mainiosti.
On myös monia tilanteita joissa 22 kw edellyttää 10mm2 kaapelia. Riippuu paikasta ja monesta muusta asiasta.Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
Saman itse huomannut. Ainakin entisen Lounais-Suomen Sähkön (Carunan aluetta nykyään) kaikki vastaantulleet 80-luvulla vedetyt AMKAt olivat kolmijohtimisia ja se tuli ihan loppuun asti. Siitä oli sitten vain yksi vaihe kytketty käyttöön. Parin viime vuoden aikana Caruna on paljon noita uusinut maakaapeleiksi ja kyllä sinne on nelijohdinkaapelia maahan laitettu (kolme vaihetta ja PEN-johdin) vaikka linjan päässä olisi edelleen 1-vaiheliittymällä varustettu kiinteistö.Siirrytääs tänne
Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.
Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).
Liittymiskaapeli tuskin riittää 63 A:lle, jos nyt on 25 A liittymä. Ja verkonhaltija tuskin suostuu edes tuollaista jykevää 1-vaiheliittymää toimittamaan, vaikka se teknisesti olisikin mahdollista. Liittymän kolmivaiheistaminen ei yleensä paljoa maksa. Carunalla esim. näkyy olevan alueesta riippumatta 1 640 EUR. Jos talon sähköt on muuten antiikkia, mutta tarve 3-vaiheliittymälle on, niin itse tekisin tuollaisen kolmivaiheistamisen niin että asennuttaisin uuden ulkomittauskeskuksen ja siirrättäisin mittarin sinne ja tuosta sitten kaapeli vanhalle mittari/pääkeskukselle. Tuon jälkeen saisi sitten omaan rauhalliseen tahtiin uusia sähköjä sen mukaan kuin on tarve.Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää.
Mutta kolmivaihe erittäin suositeltava.
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:
1) Verkkoyhtiön hinnoittelu yli 3x25A pääsulakkeille
2) Lataustarpeesta
3) Talon sähköjärjestelmän, keskuksen ja johdotuksien tilasta
Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.
Samalla kun vetelee niita kaapeleita niin kannattaa miettia tuleeko pihaan 20 vuoden sisalla toinenkin sahkari.
Itse joskus keväällä tilasin "huvin vuoksi" Vevorista 6 A - 13 A sukolatauskaapelin kun oli joku käsittämätön 15 EUR postikuluineen tarjous ja vielä 10 metrin Type 2 -kaapelilla. Mokkulan kansi on ruuveilla kiinni, ei ole siis valettu. On siinä joku tiiviste välissä, mutta en siitä huolimatta taivasalla latailisi. Todennäköisesti vuotaa helpohkosti myös kaapelien vedonpoistoholkeista. Vaihdoin sukopuolen kaapelin kumikaapeliksi, kun aluperäinen oli tavallista pvc-kaapelia, niin ei olisi pakkasessa kestänyt. Kokeilin että kaapeli toimii, mutta eipä ole muuten sitä tullut käytettyä.Tämä on ehkä muille selvää mutta pieni varoituksen sana Vevor kaupan latureista. Itse olen tilannut täältä kaksi suko laturia. Toinen on toiminut hyvin jo noin vuoden kiinteästi asennettuna, mutta toinen pimeni hyvin nopeasti. Sinne pääsi kosteutta sisälle. Takuuta näillä on periaatteessa 12kk, joten ajattelin että joko lähettävät uuden tai hyvittävät laturin. Ei suinkaan, kolmen viikon väännön jälkeen lupasivat hyvittää 80€ laturista, joka maksaa uutena 140€. Aivan ensimmäiseksi aikoivat lähettää laitteeseen uuden emolevyn ja lähettivätkin kuvalliset vahto-ohjeetSuostuin tähän vaikka hieman erikoiselta kuulostaa. Emolevy meni kahden viikon jälkeen heillä hukkaan, ja tarjosivat 20 euroa hyvitykseksi! Muutama viesti myöhemmin lupasivat tuon 80 euroa johon tyydyin, en jaksanut vääntää enää.
Itse laturit ovat ihan OK, vaikka ovat melkoisia möhkäleitä. Takuuasiat eivät sitten tapahdu ihan sormia napsauttamalla![]()
Meillä toinen lataa yhdestä vaiheesta ja toinen kolmesta. Päädyttiin vetämään kaksi johtoa ja samantien samaa 6 neliön kaapelia, niin ei ainakaan lopu jatkossa kesken. Toiseen 22kW laturi ja toiseen 11kW, kuormanhallinta HA:n kautta. 3x35A nallit.Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
Jos ei saapasta enempää älyä tarvitse tai ei ole tarve käyttää useissa paikoissa, niin taitaa olla hintalaatusuhteeltaan paras.Onko mitään järkeä olla ottamatta volkkarin id chargeria? Näyttäis heittämällä olevan halvin?
sanoisin et tolla hintaa ehdottomasti parempi kotona ko kaupan hyllyllä.. pro mallin aab:n mittari jo tais olla tukussa 270€ noin ilman alvia... ja et saa ees perus 3vaihe liitimellä varustettua 11kw laturia joka johdossa kuten perus suko laturi tolla hintaan.. ja siitä puuttuu kaikki älykin vielläOnko mitään järkeä olla ottamatta volkkarin id chargeria? Näyttäis heittämällä olevan halvin?
Eli jos valmistaja menee konkkaan tai lopettaa mallin tukemisen tai alkaa vaatia kuukausimaksua nettipalvelun käytöstä, niin et voi tehdä muuta kuin kaivaa kuvetta kuukausittain tai hyväksyä sen, että kuormanhallintaa ei nyt vaan enää ole?Isoin miinus (ainakin vanhan mallin osalta) on ymmärtääkseni, että kuormanhallinnan laskenta tehdään pilvessä eli nettiyhteyden katketessa kuormanhallinta ei toimi ja oletusarvoisesti lataus tippuu 4 kW tehoiseksi.
Tämä pätee valitettavasti melkein kaikkiin laitteisiin nykyisin.Jo on aikamoimen internet of shit -tason toteutus.
Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.Eli jos valmistaja menee konkkaan tai lopettaa mallin tukemisen tai alkaa vaatia kuukausimaksua nettipalvelun käytöstä, niin et voi tehdä muuta kuin kaivaa kuvetta kuukausittain tai hyväksyä sen, että kuormanhallintaa ei nyt vaan enää ole?
Voi, ja hintakin on kymppejä jos on uusi älymittari taulussa.Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.
Ymmärtääkseni tuon voi kiertää lukemalla kummankin laitteen (latauslaite ja kuormanhallinta) tiedot kotiautomaatioon (home assistant) ja antamalla komennot sitä kautta.
Tämä kuitenkin vaatii, että laitteessa on rajapinta jota homeassistant voi komentaa - jos rajapinta on, niin sitten homma on minusta ihan ok. Kunhan mikään tuleva ohjelmistopäivitys ei sitä poista…Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.
Ymmärtääkseni tuon voi kiertää lukemalla kummankin laitteen (latauslaite ja kuormanhallinta) tiedot kotiautomaatioon (home assistant) ja antamalla komennot sitä kautta.
On. MQQT, OCCP ja local http apit. Mielestäni aika kattavasti löytyy kyllä.Tämä kuitenkin vaatii, että laitteessa on rajapinta jota homeassistant voi komentaa - jos rajapinta on, niin sitten homma on minusta ihan ok. Kunhan mikään tuleva ohjelmistopäivitys ei sitä poista…
Ja fyysisenä rajapintana joku mikä ei ole tolkuttoman vaikea… eli esim ethernet tai wifi, eikä esim. Vain 2g/3g/4g (joka suljetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin).On. MQQT, OCCP ja local http apit. Mielestäni aika kattavasti löytyy kyllä.
Wifi.Ja fyysisenä rajapintana joku mikä ei ole tolkuttoman vaikea… eli esim ethernet tai wifi, eikä esim. Vain 2g/3g/4g (joka suljetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin).
Näinpä. Löytyy toki han-portin lukija jo nyt ja maksoi kympin. Toisaalta on tuossa Go-e:n kuormanhallinnassa ajatuksena optio paneeleille tai vaihtoehtoisesti mitata 1-3 muuta laitetta. Lämmityksen mittauksessa ylimääräiset virtamuuntajat ovat tähän mennessä olleet ja siten laitteiston optimoinnin kautta hyötyä on saatu vähintään controllerin (=kuormanhallintapalikan) hinta.Voi, ja hintakin on kymppejä jos on uusi älymittari taulussa.
Edit. Toki latauslaite maksaa. Kyormanohjaus maksaan muutaman kympin päälle. Han porttiin lukija, ja ha johonkin pyörimään. Toimii täysin lokaalina.
On wifi ja kuormanhallintaan saisi myös ethernetin kiinni. Itselleni langattomuus kuormanhallinnalle oli vaatimuksena.Ja fyysisenä rajapintana joku mikä ei ole tolkuttoman vaikea… eli esim ethernet tai wifi, eikä esim. Vain 2g/3g/4g (joka suljetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin).
Osta se halvin volskin ID charger 4,5m tai pidemmällä johdolla. Säädät autosta sitten lataustasoa ja ajankohtaa, jos pelkäät pääsulakkeiden palamista tai käytössä on yö/pörssisähkö. Et halvemmalla pääse millään kiinteän aseman kanssa.Siis hetkinen, en tarvii muuta, kun sähköä töpselistä ja siihen tarvii pilvipalvelut jne.? Mit vit Haluun laturin.
Onko tälle jotain lähdettä, että kuormanhallinta tapahtuu pilvessä? Haluaisin luonnollisesti olla mahdollisimman vähän riippuvainen mistään valmistajan pilvipalveluista juurikin esim. konkurssin takia, mutta näillä näkymin joudun kuitenkin ostamaan sim-kortillisen version johtuen erillisestä autotallista, jonne ei ole vedettu ethernet-piuhaa. Enköhän jotenkin saa sen wifin sinne kikkailtua, jos LTE-yhteyteen tulee joskus ongelmaa.Isoin miinus (ainakin vanhan mallin osalta) on ymmärtääkseni, että kuormanhallinnan laskenta tehdään pilvessä eli nettiyhteyden katketessa kuormanhallinta ei toimi ja oletusarvoisesti lataus tippuu 4 kW tehoiseksi.
VW id charger pro tarjouksesta 219€Ensimmäistä kiinteää latausasemaa pitäisi miettiä ja valita. On tää aikamoisen tiheä viidakko.
Okt ja 3 x 25A pääsulakkeet.
- Mahdollisimman simppeli ratkaisu.
- Kuormanhallinta tarvitaan. Asennus DIN-kiskoon, langaton täytyy olla...ikävä kyllä, ei pilvipalvelua tai wifi.
- HAN-porttia ei ole.
- 11 kW latausteho riittää.
- Kotimaisuudesta olen valmis maksamaan, varsinkin jos ongelmatapauksissa voi olla suoraan valmistajaan yhteydessä.
Mitä vastaavia halvempia vaihtoehtoja olisi Walle 16M-setille?
hieman offtopic: Pystyykö Cupran sovelluksessa asettamaan latauksen ajankohdan suoraan alkavaksi esim. klo 0100 vai pitääkö kikkailla lähtöajalla?
VW id charger pro tarjouksesta 219€
Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturitTuossa taitaa mennä langaton kuormanhallinta enemmän DIY-osastolle verrattuna Walleen tai Pulsariin. Toisaalta sitten maksaa tonnin vähemmän eli miettisin vakavasti, josko se tonni ehkä riittäisi langallisen kuormanhallinnan piuhan vetämiseen. Tai jos ilman kuormanhallintaa voisi laittaa esim. 3x8A niin silläkin luultavasti pärjää aika pitkälle.
Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.Tarkoitus olisi hankkia Go-e Flex 2.0 -laturi (+kuormanhallinta) ja siirtää sitä keväällä/syksyllä autokatoksen ja autotallin välillä. Täällä olikin jo kyseiseen skenaarioon hyviä kysymyksiä ja vastauksia, mutta jäi vielä askarruttamaan tämä pilvihomma:
Onko tälle jotain lähdettä, että kuormanhallinta tapahtuu pilvessä?
Langallisesti kyllä.Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
VW id charger pro tarjouksesta 219€
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.