Sähköauton kotilataus

Kun tuosta lämpötolpan Schuko latauksesta on aktiivisesti juttua niin jaetaan omakin kokemus. 7 kuukautta täyssähköautoilua takana ja lataus hoidettu kerrostalon lämpötolpasta 8A Schukolaturilla, virtaa otettu tuolla aikavälillä tolpasta eParkingin apin mukaan 1900 kWh ja autossa kilsoja tähän mennessä 9200km, valtaosa latauksista tapahtunut kotona klo 18-09 aikavälillä, n. joka toinen päivä.

Vielä ei ole myöskään omat ajot vaatineet sitä, että täytyisi pikalaturilla välillä käydä latailemassa, koska omat pitkät matkat eivät tapahdu peräkkäisinä päivinä. Toki reissussa pikalaturia käytetään jos kotiin ei välissä tule palattua.

Sähköauton kotilataus maksaa itselleni 26 € kuukaudessa rajattomalla latauksella.

Tyytyväinen!
 
Viimeksi muokattu:
En ole ammattilainen, mutta oman kokemuksen perusteella ainakin tällainen laturi suoriutuu pitkästä latauksesta ilman merkittävää kuumenemista. Toissayönä viimeksi latasin autoa 16A teholla 10 tuntia putkeen ja lataus sujui samalla tapaa kuin normaali 2-3 tunnin lataus. Olen joskus, heti pidemmän latauksen jälkeen kokeillut töpselin pinnejä, eikä niissä ole ollut havaittavissa mitään poikkeavan korkeaa lämpötilaa. Laturin johto sulattaa talvella jäätä sen verran, että jään/lumen päältä näkee missä se on ollut (ei siis uppoa syvälle jäähän). Yhden kerran on tolpan sulake lauennut hyvin sateisena päivänä, mutta sen jälkeen taas toiminut normaalisti. Laturilla ladattu tällä hetkellä 3000 kWh noin 10kk aikana. Talvella päivittäin ja kesällä 2-4 päivän välein riippuen ajoista, eli keskimäärin yli 10 kWh per lataus.
Laturihan ei vaikuta kuumenemiseen yhtään mitenkään - sehän on vain suora putki läpi kulkevalle sähkölle. Ongelma on se pistotulppa + pistorasia yhdistelmä jossa huonolla tuurilla tulee ongelmia. Ja vastaavasti hyvällä tuurilla ei ole mitään ongelmaa.

Ja tuossa kohtaa kyse voi olla myös yhteensopivuudesta. Sukossa on joku toleranssi pinnien paksuudelle ja etäisyydelle ja mitälie. Jos sattuu osumaan pistorasia + töpseli yhdistelmä jossa toleranssit sattuvat heilumaan saman verran samaan suuntaan, toiminta voi olla oikein mallikasta ja vastaavasti sitten jos on toleranssit killissä, niin alkaa kuumeta jo 10A virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Eiks kannata laittaa se tyhmä laturi Shellyn tms älyreleen taakse ja ohjata latausta esim. Pörssärin avulla? Ei ehkä kaikille mahdollista mutta ainakin rivareissa/okt:ssä pitäisi onnistua suht helposti, tällöin säästyy kk-maksultaa.

Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.
 
Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.

Eikös teho oo ennemmin 5,5kW, mut varmasti juu 5.5kW lataus yön yli riittää miltei kelle vaan.
 
Oma lataus ajastettu klo 00:00 - 06:00, käytössä 3x8 A virta (~3,6kW), ja vakiopäivän ajoihin riittää aina hienosti.

Joskus Liukurilla vertaillut niin eipä kannata nähdä vaivaa hankkia mitään fiksumpaa.

Älykkäällä laturilla 3x16A latauksella muutaman pennin per lataus toki voisi säästää, kun voisit (tai laturi voisi automaattisesti) valita noista 00:00-06:00 ne halvimmat kolme tuntia. Mutta ei tuo toki vielä maailmaa muuta.
 
Kun tuosta lämpötolpan Schuko latauksesta on aktiivisesti juttua niin jaetaan omakin kokemus. 7 kuukautta täyssähköautoilua takana ja lataus hoidettu kerrostalon lämpötolpasta 8A Schukolaturilla, virtaa otettu tuolla aikavälillä tolpasta eParkingin apin mukaan 1900 kWh ja autossa kilsoja tähän mennessä 9200km, valtaosa latauksista tapahtunut kotona klo 18-09 aikavälillä, n. joka toinen päivä.

Vielä ei ole myöskään omat ajot vaatineet sitä, että täytyisi pikalaturilla välillä käydä latailemassa, koska omat pitkät matkat eivät tapahdu peräkkäisinä päivinä. Toki reissussa pikalaturia käytetään jos kotiin ei välissä tule palattua.

Sähköauton kotilataus maksaa itselleni 26 € kuukaudessa rajattomalla latauksella.

Tyytyväinen!

Eparking app käytössä kerrostalon normaalissa lämpötolpassa? Ettei tuo kuitenkin olisi sellainen ns. "superschuko" -tolppa? Jossa pystyy latailemaan sähköautoa mutta käyttämään myös tavallisen auton lohkolämmitintä?
 
Eparking app käytössä kerrostalon normaalissa lämpötolpassa? Ettei tuo kuitenkin olisi sellainen ns. "superschuko" -tolppa? Jossa pystyy latailemaan sähköautoa mutta käyttämään myös tavallisen auton lohkolämmitintä?
Joo itseasiassa juuri tuollainen, tolpan latausteho on rajoitettu max 10A.
 
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.
Ei ole Gridio enää herätellyt autoa varmaan kahteen vuoteen laturissa odotellessakaan. Sitä ikonia painaessa se näyttää mikä sovellus sijaintia hakee jos käyttää uutta APIa kuten Gridio tekee. Minulla Teslamate välkyttelee tuota ajaessa.
 
Pitäisi laittaa yksi tai kaksi latausasemaa noin sadan kesämökkeilijän jakamalle parkkipaikalle. Onko tällä hetkellä latausasemaa, johon saisi suhteellisen halvalla kytkettyä mobiili- / korttimaksun?

Ilmeisesti OCPP on rajapinta, jota latauslaitteet tähän käyttävät. Jotain palveluntarjoajia maksupalvelun järjestämiseen tuntuu nopealla googlauksella löytyvän ainakin ulkomailta.
 
Pitäisi laittaa yksi tai kaksi latausasemaa noin sadan kesämökkeilijän jakamalle parkkipaikalle. Onko tällä hetkellä latausasemaa, johon saisi suhteellisen halvalla kytkettyä mobiili- / korttimaksun?

Ilmeisesti OCPP on rajapinta, jota latauslaitteet tähän käyttävät. Jotain palveluntarjoajia maksupalvelun järjestämiseen tuntuu nopealla googlauksella löytyvän ainakin ulkomailta.
EParking ainakin tarjoaa haluamaasi palvelua. Hinnat selviää kysymällä.
 
Edustamani yritys tarjoaa myös maksupäätettä latauslaitteille, mutta hinta on valitettavan korkea, koska on enemmän tarkoitettu julkiseen lataukseen.
 
Nonnih.

2kk sähköautoilua takana ja pitäisi nyt miettiä kiinteää latausasemaa autotalliin, mutta näistä kun ei ole mitään käryä niin tarvitsisi apuja.
Eli 11kw 3-laturi hakusessa ja pitäisi saada myös ympättyä kuormanhallinta.

Latausasema olisi tulossa autotallin sisälle ja talon pääkeskus olisi seinän toisella puolella ulkona.
Paikallinen sähköukkeli ehdotti SCHNEIDER ELECTRIC EVLINK HOME 11KW ja tuohon se kuormanhallintamoduuli 200€. Hän ei siis näitä itse myy, mutta sanoi tulevansa asentamaan tarvittaessa.

Avoimia kysymyksiä:

- Mitenkä tuo kuormanhallinta / haistelu käytännössä toimii? Lähinnä kytkentä latausasemaan? Koitan vähän hahmotella toteutustapaa. Vedetäänkö se piuhalla vai langattomasti?
- Mitenkäs tuo ottaako suoraan kiinteällä kaapelilla vai ilman?
- Kannattaako huomioida jotenkin latausasemaa valitessa mahdollisesti 2v sisään tuleva aurinkopaneelit.
 
Silmukat vaiheiden ympärille tai jos on nykyaikainen sähkökeskus niin HAN portin kautta saa ohjauksen suoraan.
 
2kk sähköautoilua takana ja pitäisi nyt miettiä kiinteää latausasemaa autotalliin, mutta näistä kun ei ole mitään käryä niin tarvitsisi apuja.
Eli 11kw 3-laturi hakusessa ja pitäisi saada myös ympättyä kuormanhallinta.

Muutama sekalainen huomio
  • Tuosta Schneiderista ei kokemusta, mutta Suomi-hinnoilla en kyllä ostaisi. Jatkuvasti ollut Amazonista 200e pintaan ja välillä kaapeliton malli 150e korvilla: https://keepa.com/#!product/3-B0BGS3FN24
  • Itse olen puolueellinen sanomaan, mutta suosisin kyllä omk käytössä voimavirtatöpseliin kytkettävää laturia. Sähkäri vetäsee hetkessä talliin ja ulkoseinälle töpselit ja sitten laturi puolikiinteästi seinätelineellä kiinni. Pelkkää plussaa, jos tarvii vaikka kesälomareissuilla ladata autoa mökillä tai vaikka airbnb asunnoissa (yllättävän moni omakotitaloaan vuokrannut on antanut ladata jos vaan on kysynyt etukäteen)
  • Käyttäisin hetken selvittääkseen kuinka modernia tai kyvykästä sovellusta laturivalmistaja tarjoaa. Näitäkin on aivan laidasta laitaan ja varsinkin näillä perinteisimmillä sähkömerkeillä (esim ABB) noi on ollut aika lapsenkengissä. Varsinkin jos tarkoituksena on hommat aurinkopanelit ja yrittää optimoida niillä auton latausta.
  • Edellisestä parista kohdasta johtuen olen itse ainakin ollut pääsääntöisesti hyvin tyytyväinen go-e:n tarjoamaan. Laturi ja kuormanhallinta (langaton/verkon yli) toimineet kuten pitää. Hinta siellä sopivasti puolessa välissä: puolet halvempi kuin "premium" merkit ja 3-4x kalliimpi kuin hinnat alkaen vehkeet.
 
Itse päädyin go-e charheriin, ja nimenomaan kolmivaihepistorasiamalliin.
Saa mökille mukaan, ja muutossa helposti mukaan.
Siihen saa kuormantasausmoduulin, joka osaa sitten tulevaisuudessa myöskin ladata ylijäämäaurinkosähköklä tarvittaessa
Sähkäri vetää kolmivaihepistokkeen tallin seinälle, jos ei jo ole. Ja samalla kytkee tuon kuormantasasupalikan keskukseen. Nämä kommunikoivat wifillä keskenään.
 
Muutama sekalainen huomio
  • Tuosta Schneiderista ei kokemusta, mutta Suomi-hinnoilla en kyllä ostaisi. Jatkuvasti ollut Amazonista 200e pintaan ja välillä kaapeliton malli 150e korvilla: https://keepa.com/#!product/3-B0BGS3FN24
  • Itse olen puolueellinen sanomaan, mutta suosisin kyllä omk käytössä voimavirtatöpseliin kytkettävää laturia. Sähkäri vetäsee hetkessä talliin ja ulkoseinälle töpselit ja sitten laturi puolikiinteästi seinätelineellä kiinni. Pelkkää plussaa, jos tarvii vaikka kesälomareissuilla ladata autoa mökillä tai vaikka airbnb asunnoissa (yllättävän moni omakotitaloaan vuokrannut on antanut ladata jos vaan on kysynyt etukäteen)
  • Käyttäisin hetken selvittääkseen kuinka modernia tai kyvykästä sovellusta laturivalmistaja tarjoaa. Näitäkin on aivan laidasta laitaan ja varsinkin näillä perinteisimmillä sähkömerkeillä (esim ABB) noi on ollut aika lapsenkengissä. Varsinkin jos tarkoituksena on hommat aurinkopanelit ja yrittää optimoida niillä auton latausta.
  • Edellisestä parista kohdasta johtuen olen itse ainakin ollut pääsääntöisesti hyvin tyytyväinen go-e:n tarjoamaan. Laturi ja kuormanhallinta (langaton/verkon yli) toimineet kuten pitää. Hinta siellä sopivasti puolessa välissä: puolet halvempi kuin "premium" merkit ja 3-4x kalliimpi kuin hinnat alkaen vehkeet.

Itse päädyin go-e charheriin, ja nimenomaan kolmivaihepistorasiamalliin.
Saa mökille mukaan, ja muutossa helposti mukaan.
Siihen saa kuormantasausmoduulin, joka osaa sitten tulevaisuudessa myöskin ladata ylijäämäaurinkosähköklä tarvittaessa
Sähkäri vetää kolmivaihepistokkeen tallin seinälle, jos ei jo ole. Ja samalla kytkee tuon kuormantasasupalikan keskukseen. Nämä kommunikoivat wifillä keskenään.


Okei. Kiitoksia vastauksesta.

Tallissa on jo voimavirtatöpselit ja tällä hetkellä on käytössä itsellä sellainen hyvin basic voimavirtalaturi. Lähinnä kiinteällä tuota kuormanhallintaa yms enemmän älyä hakusessa.
Tosiaan tuota pistoke mallia ei ole tullut edes pohdittua. Aina miettinyt, että olisi yksi liitos vähemmän mita rampata, mutta eipä sitä tarvitsisi siitä nykiä irti kun kerran laittaa.

Hitto. Hyviä ideoita.
 
Okei. Kiitoksia vastauksesta.

Tallissa on jo voimavirtatöpselit ja tällä hetkellä on käytössä itsellä sellainen hyvin basic voimavirtalaturi. Lähinnä kiinteällä tuota kuormanhallintaa yms enemmän älyä hakusessa.
Tosiaan tuota pistoke mallia ei ole tullut edes pohdittua. Aina miettinyt, että olisi yksi liitos vähemmän mita rampata, mutta eipä sitä tarvitsisi siitä nykiä irti kun kerran laittaa.

Hitto. Hyviä ideoita.

Meitsillä molemmat. Tallissa kiinteänä asennuksena yhdellä seinällä Defa Power jossa balanseri langattomana ja pihalla kesäisin käytössä Blaukkarin voimavirtalaite. Kiinteän asennuksen plussapuolena huomattavasti siistimpi asennus ja päivittäinen käyttö, kun ei tarvitse sitä voimavirtapistorasiaan menevää johtoa irroitella eikä sen johto ole siten koskaan tiellä. Luulisin että noihin kiinteisiin saa helpommin sitä älyäkin helpommin mukaan. Ikinä ei ole ollut tarve tuota pitää tuota Blaukkaria reissussa mukana. Defan balanseri langattomana on osoittautunut tosi epäluotettavaksi, kerran meni takuuvaihtoon ja nytkin toimii vähän epävarmasti, vaikka käytössä lisäantenni ja vaimennus on ihan speksien sisällä. Mutta ehkä muilla valmistajilla toi toimii paremmin.
 
Meitsillä molemmat. Tallissa kiinteänä asennuksena yhdellä seinällä Defa Power jossa balanseri langattomana ja pihalla kesäisin käytössä Blaukkarin voimavirtalaite. Kiinteän asennuksen plussapuolena huomattavasti siistimpi asennus ja päivittäinen käyttö, kun ei tarvitse sitä voimavirtapistorasiaan menevää johtoa irroitella eikä sen johto ole siten koskaan tiellä. Luulisin että noihin kiinteisiin saa helpommin sitä älyäkin helpommin mukaan. Ikinä ei ole ollut tarve tuota pitää tuota Blaukkaria reissussa mukana. Defan balanseri langattomana on osoittautunut tosi epäluotettavaksi, kerran meni takuuvaihtoon ja nytkin toimii vähän epävarmasti, vaikka käytössä lisäantenni ja vaimennus on ihan speksien sisällä. Mutta ehkä muilla valmistajilla toi toimii paremmin.

Go-e kanssa ei voi oikeastaan tätä allekirjoittaa miltään osin. Tai ehkä jos sellainen 30cm johdonpätkä seinustalla häiritsee eli esim tällainen: https://ladefragen.de/img/32/go-e-installation.jpg Laturin mukana tulee tuo taustalle tuleva backplate. Ensimmäisen 11kk aikana en käyttänyt kertaakaan irti.

Itselläni voimavirtatöpseli ja laturi on sopivasti katseilta piilossa ja sitten erillinen type2 seinäteline auton vieressä seinällä, jonka ympärille saa pyöräytettyä laturin johdon kiepille niin eipä tuota edes osaa sanoa onko kiinteä vai ei.

Ja taitaa olla markkinoiden älykkäin laturi vaikka ei ole täysin kiinteä.
 
Go-e kanssa ei voi oikeastaan tätä allekirjoittaa miltään osin. Tai ehkä jos sellainen 30cm johdonpätkä seinustalla häiritsee eli esim tällainen: https://ladefragen.de/img/32/go-e-installation.jpg Laturin mukana tulee tuo taustalle tuleva backplate. Ensimmäisen 11kk aikana en käyttänyt kertaakaan irti.

Itselläni voimavirtatöpseli ja laturi on sopivasti katseilta piilossa ja sitten erillinen type2 seinäteline auton vieressä seinällä, jonka ympärille saa pyöräytettyä laturin johdon kiepille niin eipä tuota edes osaa sanoa onko kiinteä vai ei.

Ja taitaa olla markkinoiden älykkäin laturi vaikka ei ole täysin kiinteä.
Vahva tämä. Päivotyksissä tullut lisäksi pörssisähkön hinnan mukaan toimiva lataus. Ja tosiaan tuo aurinkosähkönnylijäämålataus on hyvä ja toimiva.
 
Go-e kanssa ei voi oikeastaan tätä allekirjoittaa miltään osin. Tai ehkä jos sellainen 30cm johdonpätkä seinustalla häiritsee eli esim tällainen: https://ladefragen.de/img/32/go-e-installation.jpg Laturin mukana tulee tuo taustalle tuleva backplate. Ensimmäisen 11kk aikana en käyttänyt kertaakaan irti.

Jos vaikka tällaiseen asennukseen vertaa niin onhan tuo pistokeviritys todella ruma. Hienoa toki jos ei omaa silmää haittaa. En oikein ymmärrä sitäkään että miksi tuollaisen pistokkeellisen haluaa, jos sitä ei koskaan käytä irti? Muuton yhteydessä sen voi viedä mukanaan joo, mutta kyllähän sekin lisäarvoa tuo jos myytävässä kämpässä on siististi asennettu latausasema valmiina.

Edit: ja taitaapi 400v kiinteät asennukset olla tilastollisesti luotettavampi valinta verrattuna noihin voimavirtapistokkeisiin. Itsellänikin takana yhden jumittuneen 400v pistokkeen uusinta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaikka tällaiseen asennukseen vertaa niin onhan tuo pistokeviritys todella ruma. Hienoa toki jos ei omaa silmää haittaa. En oikein ymmärrä sitäkään että miksi tuollaisen pistokkeellisen haluaa, jos sitä ei koskaan käytä irti?

Jos valtaosassa vanhemissa omakotitaloissa on jo siinä seinällä (monesti aika paraatipaikalla) käyttämätön nyrkin kokoinen punainen töpselin pää niin onko se käyttämättömänä itsessään joku kaunistus? Tai onko sillä ihan kauheasti väliä jos tulee sisälle autotalliin, joka on yleensä muutoinkin täynä roinaa. Kuten jo omasta asennuksesta kirjoitin, että jos se sähkäri tulee vartavasten tekemään sen voimavirtatulpan niin varmasti se voidaan asemoida siten, että koko latausasemaa ei juurikaan näy mihinkään. Tällöin voit tehdä niin siistin asennuksen kuin haluat kun pystyy pelaamaan käytettävän johdon pituuden kanssa.

Ja aika monella meistä on tosiaan sitä vähän epäsäännöllisempää mökkireissua tai muuta sukulointia, joten tuntuisi aika turhalta osaa sitä varten erillinen matkalaturi. Nyt tuon puolikiinteän asennuksen irroittaa 20 sekunnissa. Tietysti jos on mökki missä käydään jatkuvasti niin sitten sinne ehdottomasti oma laturi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo kirjoitin, että jos se sähkäri tulee vartavasten tekemään sen voimavirta tulpan niin varmasti se voidaan asemoida siten, että koko latausasemaa ei näy. Näin itselläni on ja asennus on paljon siistimpi kuin valtaosan kiinteiden asemien kanssa. Ja jos toisaalta valtaosassa vanhemissa omakotitaloissa on jo siinä seinällä käyttämätön nyrkin kokoinen punainen töpselin pää niin onko se käyttämättömänä itsessään joku kaunistus?

Ja aika monella meistä on tosiaan sitä vähän epäsäännöllisempää mökkireissua tai muuta sukulointia, joten tuntuisi aika turhalta osaa sitä varten erillinen matkalaturi. Tietysti jos on mökki missä käydään jatkuvasti niin sitten sinne ehdottomasti oma laturi.

Pahoittelut jos meni tunteisiin, mulle on ihan sama millä tavalla porukat latailee autojaan tai minkälaisia esteettisiä arvoja noudattavat katos/tallivarustelussaan. Jos joku ihan aidosti ja säännöllisesti omassa käytössään joutuu siirtämään nimenomaan tuota voimavirtalaturia reissujensa yhteydessä (kun kohteessa oleva hidaslataus tai lähellä olevat kaupalliset latausasemat eivät riitä) niin varmaan ihan kiva valinta, mutulla kyllä aika marginaalista toimintaa tämä lienee. Jos ymmärsin oikein, et itsekään ole näin toiminut ensimmäisen 11kk käytön aikana?

Sinällään kyllä tulee mieleen että jos näin ei ole, ja sähkäri on tulossa vetämään sitä voimavirtapistoketta tiettyyn paikkaan latausasemaa varten, niin samalla rahallahan siihen asentaa sen kiinteän asemankin. Lisäksi ympärivuotisessa käytössä ulkosalla kiinteällä asennuksella on kiistattomat etunsa paremmin suojattujen liitäntöjen/johtojen takia. Mutta each to their own.
 
Pahoittelut jos meni tunteisiin, mulle on ihan sama millä tavalla porukat latailee autojaan tai minkälaisia esteettisiä arvoja noudattavat katos/tallivarustelussaan. Jos joku ihan aidosti ja säännöllisesti omassa käytössään joutuu siirtämään nimenomaan tuota voimavirtalaturia reissujensa yhteydessä (kun kohteessa oleva hidaslataus tai lähellä olevat kaupalliset latausasemat eivät riitä) niin varmaan ihan kiva valinta, mutulla kyllä aika marginaalista toimintaa tämä lienee. Jos ymmärsin oikein, et itsekään ole näin toiminut ensimmäisen 11kk käytön aikana?

Sinällään kyllä tulee mieleen että jos näin ei ole, ja sähkäri on tulossa vetämään sitä voimavirtapistoketta tiettyyn paikkaan latausasemaa varten, niin samalla rahallahan siihen asentaa sen kiinteän asemankin. Lisäksi ympärivuotisessa käytössä ulkosalla kiinteällä asennuksella on kiistattomat etunsa paremmin suojattujen liitäntöjen/johtojen takia. Mutta each to their own.
Tottahan tuo on, että kiinteä on siistimpi. Jostain syystä kolmivaiherasian asennus tuntuu olevan kertaluokkaa edullisempaa kuin latausaseman asennus (vaikka ei pitäisi), ja jos se rasia jo seinällä on, siinä säästää pari sataa. Itselläni kävi niin, että asunnon vaihto tuli 6kk radian asennuksen jälkeen, niin ei tarvinnut tilata sähkömiestä purkamaan kiinteää asemaa, ja uudessa asunnossa olikin sopivasti rasia. Tämä tietysti yksittäistapaus, mutta kuitenkin.
Jos tuo roikka-asennus häiritsee, ei mikään kiellä (ainakaan tuota kyseistä go-e laturia) asentamasta kiinteästi. Sitä saa ilman töpseliä, ja töpselinkin saa siitä irti, viimekädessä sivuleikkurilla.
 
Jos vaikka tällaiseen asennukseen vertaa niin onhan tuo pistokeviritys todella ruma. Hienoa toki jos ei omaa silmää haittaa. En oikein ymmärrä sitäkään että miksi tuollaisen pistokkeellisen haluaa, jos sitä ei koskaan käytä irti? Muuton yhteydessä sen voi viedä mukanaan joo, mutta kyllähän sekin lisäarvoa tuo jos myytävässä kämpässä on siististi asennettu latausasema valmiina.

Edit: ja taitaapi 400v kiinteät asennukset olla tilastollisesti luotettavampi valinta verrattuna noihin voimavirtapistokkeisiin. Itsellänikin takana yhden jumittuneen 400v pistokkeen uusinta.

Itseäni heräsi mielenkiinto toteuttaa pistokkeella, koska voin siirtää latausaseman kesäisin katokseen ja talvella talliin. Itsellä siis nämä eivät ole vierekkäin vaan talliin joutuu ajamaan eri suunnasta kuin katokseen.

Voikos tuon vaan pistokkeen vaan työntää ns. kerran paikoilleen vai onko fiksumpaa nykiä irti aina käytön jälkeen? Lähinnä että jos lyön tallin pistokkeeseen kiinni ja seuraavan kerran irroitan keväällä.
 
Itseäni heräsi mielenkiinto toteuttaa pistokkeella, koska voin siirtää latausaseman kesäisin katokseen ja talvella talliin. Itsellä siis nämä eivät ole vierekkäin vaan talliin joutuu ajamaan eri suunnasta kuin katokseen.

Voikos tuon vaan pistokkeen vaan työntää ns. kerran paikoilleen vai onko fiksumpaa nykiä irti aina käytön jälkeen? Lähinnä että jos lyön tallin pistokkeeseen kiinni ja seuraavan kerran irroitan keväällä.

Joku sähköalan ammattilainen voinee jakaa mielipiteitään kumpi tapa on parempi, mutta peruslogiikalla voisi kuvitella että mikäli johdon aina irrottaa, tapahtuu liittimissä löystymistä. Löystyneen liitännän haitallinen vaikutus valovirtahommissa ei ilmeisestikään ole niin merkittävä riski kuin voimavirran kanssa. Interwebsistä löytyy aika paljon juttuja kiinni sulaneista voimavirtapistokkeista. Itsellenikin kävi näin, mutta tämä toki vain yksittäistapaus :)
 
Itseäni heräsi mielenkiinto toteuttaa pistokkeella, koska voin siirtää latausaseman kesäisin katokseen ja talvella talliin. Itsellä siis nämä eivät ole vierekkäin vaan talliin joutuu ajamaan eri suunnasta kuin katokseen.

Voikos tuon vaan pistokkeen vaan työntää ns. kerran paikoilleen vai onko fiksumpaa nykiä irti aina käytön jälkeen? Lähinnä että jos lyön tallin pistokkeeseen kiinni ja seuraavan kerran irroitan keväällä.
Voi, viime talvena en irroittanut kerraakaan eikä ollut ongelmia.
Sen aseman saa siististi asennuspohjaan kiinni, ja siinä muistaakseni on lenkki lukollekin, ettei lähde varkaan mukaan. Asennuspohjiakin saa varaosana, joten molempiin kohteisiin saa sen siististi seinälle.
Tuohon ulkonäköön lisätäkseni, tästä saa asetuksista sammutettua kaikki valot, kaikissa tilanteissa. Monella naapureilla näkyy olevan yötä päivää jonkin sortin valoshow autokatoksessa. Ilmeisesti kaikissa tämä ei onnistu, tai sitten se ei vain kaikkia haittaa...
 
Viimeksi muokattu:
Turhaa sitä irti nyppii, ainahan se kuluu silloin. En itse ole juurikaan nyppinyt irti, paitsi rajun ukkosen uhatessa.
 
Voikos tuon vaan pistokkeen vaan työntää ns. kerran paikoilleen vai onko fiksumpaa nykiä irti aina käytön jälkeen? Lähinnä että jos lyön tallin pistokkeeseen kiinni ja seuraavan kerran irroitan keväällä.

Ei mitään syytä nykiä irti. Go-e tapauksessa täsmälleen sama laturi oli kyseessä tulpalla vai pelkällä johdolla. Ja varmasti suositeltavampaakin pitää kiinni niin ei tule mitään väsymistä pistokkeeseen
 
Edellytykset hyvälle voimavirtaliittimen toiminnalle:
- rasian kunnon tarkistus esim. kerran vuodessa
- laittaisin uuden rasian, jos käytetään autolataukseen
- aina varmistettava, että liitin menee aivan pohjaan
- latauslaitteessa syytä olla lämpötila-anturi

Go-e:n etu on ilman muuta mahdollisuus käyttää sitä esim. mökillä. Jos tällaista tarvetta ei ole tai ei ole kämpästään kohta muuttamassa, lienee aika sama laittaa laturi kiinteästi kiinni. On se kuitenkin (marginaalisesti) parempi liitos.

Go-e:n kuormanhallinta on erinomainen ja luotettava. On syytä huomioida, että mittauksien piiriin saa latauksen lisäksi 1-3 laitetta, esim. lämmityksen, saunan ja aurinkopaneelit. Näitä voi sitten seurailla Go-e:n sovelluksella. Itse latausvaihtoehdot ovat monipuoliset ja peräti oivalliset pörssisähköä käyttävälle. Isoin miinus (ainakin vanhan mallin osalta) on ymmärtääkseni, että kuormanhallinnan laskenta tehdään pilvessä eli nettiyhteyden katketessa kuormanhallinta ei toimi ja oletusarvoisesti lataus tippuu 4 kW tehoiseksi.
 
Ei mitään syytä nykiä irti. Go-e tapauksessa täsmälleen sama laturi oli kyseessä tulpalla vai pelkällä johdolla. Ja varmasti suositeltavampaakin pitää kiinni niin ei tule mitään väsymistä pistokkeeseen

Okei.

Mites esim tuo go-e Charger Gemini 2.0 Flex kommunikoi tuon kuormanhallinnan kanssa? Lähinnä että mitä tarvitsee kytkennässä ottaa huomioon vai onko tuolla go-e:lla joku oma wifi verkko tms.?
Itsellä siis latausaseman ja kiinteistön pääkeskuksen etäisyys on n.3m ja seinän toisella puolella.
 
Okei.

Mites esim tuo go-e Charger Gemini 2.0 Flex kommunikoi tuon kuormanhallinnan kanssa? Lähinnä että mitä tarvitsee kytkennässä ottaa huomioon vai onko tuolla go-e:lla joku oma wifi verkko tms.?
Itsellä siis latausaseman ja kiinteistön pääkeskuksen etäisyys on n.3m ja seinän toisella puolella.
Riittää että on samassa wifiverkissa.
 
Mikähän mättää kun e-up lataus heiluu 2 ja 7kw välillä? Tämä jos sanon autolle että max 32A. Jos vaihdan max 13A niin menee tasaisesti sillä. 16A vaihtoehtoa ei ole. Heilumisen totesin car scannerilla ja kwh mittarilla. Laturi on schneider evlink amazon halpis 11kw.
Screenshot_20240823_185706.jpgScreenshot_20240823_185816.jpg
 
Auto kikkailee yhden ja kolmen vaiheen välillä?

Ei siellä ole 22kW sisäistä laturia, 32A annettaisiin yhden vaiheen järjestelmissä, siitä tulis se ~7kW lataustehoa brittien kotilatauksessa. Anna olla se 3x13A
 
Auto kikkailee yhden ja kolmen vaiheen välillä?

Ei siellä ole 22kW sisäistä laturia, 32A annettaisiin yhden vaiheen järjestelmissä, siitä tulis se ~7kW lataustehoa brittien kotilatauksessa. Anna olla se 3x13A
Jotain se kikkailee. Siellä on autossa kahden vaiheen laturi ja pitäisi saada se 2x16A eli reilu 7kw. 32A asetus siksi että haluaisin "niin lujaa kuin saat". Luulisi sekä auton että laturin tietävän että niillä on molemmilla max 16A per vaihe. En ole kovin monesti muualla lataillut, mutta en kyllä ole tuota heilumista aiemmin huomannut. Harvassa paikasa AC latureilla edes näkee lataustehoa ja autosta ei itsessään näe kuin tuolla scannerilla. En tiedä voisiko tuo laturi mennä tuosta kahden vaiheen latauksesta sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Moi.

Uskoltaisikohan plugaria ladata Shelly PM Mini Gen3:n kautta 16A virralla? Energiamittauksen takia tuo tuonne tulisi. Tuossa kun ei ole releen kärkeä välissä, niin voisi kuvitella, että kestäisi. Ajattelin tätä seinään:


Itsellä on käytössä noita Shellyn releitä jonkun verran, mutta niistä olen lueskellut, että ovat palaneet, kun ollaan kuormitettu lähelle maksimikuormaa. Pieni kosketinhan noissa on ja todella pienet liittimen ruuvit. Uskon kyllä, että osa sulamisista on tapahtunut ihan löysästä liitoksesta, kun ollaan tehty vähän omia asennuksia sen enempää tietämättä. Tuossa PM Minissä ei tosiaan ole kosketinta, mutta mitä mieltä olette?

Saa toki ehdottaa jotain toista ratkaisua, mikä ei riko pankkia. Eli tarkoituksena ladata 1-vaihe laturilla varustettua plugaria ja saada käytetty energiamäärä talteen ja myöhemmin home assistanttiin lisättyä, kunhan sen saan rakennettua. Ajastunsia ei tarvita, niihin riittää auton oma ajastus.
 
Moi.

Uskoltaisikohan plugaria ladata Shelly PM Mini Gen3:n kautta 16A virralla? Energiamittauksen takia tuo tuonne tulisi. Tuossa kun ei ole releen kärkeä välissä, niin voisi kuvitella, että kestäisi. Ajattelin tätä seinään:


Itsellä on käytössä noita Shellyn releitä jonkun verran, mutta niistä olen lueskellut, että ovat palaneet, kun ollaan kuormitettu lähelle maksimikuormaa. Pieni kosketinhan noissa on ja todella pienet liittimen ruuvit. Uskon kyllä, että osa sulamisista on tapahtunut ihan löysästä liitoksesta, kun ollaan tehty vähän omia asennuksia sen enempää tietämättä. Tuossa PM Minissä ei tosiaan ole kosketinta, mutta mitä mieltä olette?

Saa toki ehdottaa jotain toista ratkaisua, mikä ei riko pankkia. Eli tarkoituksena ladata 1-vaihe laturilla varustettua plugaria ja saada käytetty energiamäärä talteen ja myöhemmin home assistanttiin lisättyä, kunhan sen saan rakennettua. Ajastunsia ei tarvita, niihin riittää auton oma ajastus.
Ei uskalla. Joku epäsuora tai sitten ihan oikea suoramittaus
 
Moi.

Uskoltaisikohan plugaria ladata Shelly PM Mini Gen3:n kautta 16A virralla? Energiamittauksen takia tuo tuonne tulisi. Tuossa kun ei ole releen kärkeä välissä, niin voisi kuvitella, että kestäisi. Ajattelin tätä seinään:


Itsellä on käytössä noita Shellyn releitä jonkun verran, mutta niistä olen lueskellut, että ovat palaneet, kun ollaan kuormitettu lähelle maksimikuormaa. Pieni kosketinhan noissa on ja todella pienet liittimen ruuvit. Uskon kyllä, että osa sulamisista on tapahtunut ihan löysästä liitoksesta, kun ollaan tehty vähän omia asennuksia sen enempää tietämättä. Tuossa PM Minissä ei tosiaan ole kosketinta, mutta mitä mieltä olette?

Saa toki ehdottaa jotain toista ratkaisua, mikä ei riko pankkia. Eli tarkoituksena ladata 1-vaihe laturilla varustettua plugaria ja saada käytetty energiamäärä talteen ja myöhemmin home assistanttiin lisättyä, kunhan sen saan rakennettua. Ajastunsia ei tarvita, niihin riittää auton oma ajastus.
Shelly EM on oikeanpi ratkaisu. Tämä kytketään siis virtamuuntajalla. 3EM köy sitten 3-vaihe mittaukseen. Eikä pala talo...
 
Vaihdetaas sopivampaan ketjuun:

Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.
Ihan turha mitään suihkua on keskeyttää että saisi sen 3,7kW:n latauksen käyntiin 5min aikaisemmin. Isoakkuista autoa on kyllä käytännössä aina varsin helppo käyttää niin että rangea on aina vähintään 100km ja jos tulee yllättävä meno niin pääsee DC-laturille.

Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
Ihan oikeassa olet että en tiedä mitään esim. noista maadoituksista. Mitä laitteita tuollaisissa taloissa voi käyttää ja miten tehokkaita ne ovat? Mieleen tulee esim. liesi, lämminvesivaraaja ja tuo ilppi. Nuo ovat ok, mutta latausasema ei käy? Mites tuo reaaliaikaisesti toimiva suihkuveden lämmitin, johon olet viitannut? Kuulostaa näin maallikon korviin aika paljon tehoa tarvitsevalta. Äkkiseltään veikkaisin että vaaditaan ainakin 15kW eli rintsikan nallit ovat kovilla aina kun vaimo on suihkussa. Pitäisin parempana ratkaisuna lämminvesvaraaja, jonka voisi lämmittää esim. yösähköllä.
 
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kuormanhallinta katkaisee auton latauksen eikä suihkua tai pyykinpesua. Sanoisin että on erityisen erikoinen tilanne että autoa on pakko ladata 4kw sen sijaan etta odottaisi tunnin.
 
1-vaiheinen rintamamiestalo ei ole paras mahdollinen kokonaisuus ottaa käyttöön sähkösyöppöjä laitteita. Keskuksen kunto, johdotukset, liitokset, maadoitukset ja suojaus vaativat huolellisen tarkastamisen ennen mitään isojen kuormien kytkentää.

Jos sähköliittymän kolmivaiheistus ja keskuksen uusinta eivät ole vaihtoehtoja ja autoa on pakko ladata, laittaisin ehdottomasti kuormanhallinnan. Se leikkaa latauksen niiltä hetkiltä, kun pääsulakkeen raja on kilahtamassa yli. Vaikka miten olisi suihkun käyttöä, pesukonetta ja hellaa, niin loppujen lopuksi piikkikuormitusta on yleensä vähän ja siten lataus harvoin täysin pysähtyy. Ei hella tai pesukone koko ajan vie nimellistehoaan.

Lähtisin ensin selvittämään nykyistä kuormituksen tasoa verkkoyhtiöltä tai sen palvelusta. Sitten asiansa osaava sähkäri paikalle, jolle näytetään yhtiöltä saadut tiedot ja jolla pitää tarvittaessa olla rohkeutta sanoa esim. keskuksen tarvitsevan uusimisen.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Siirrytääs tänne

meiaat et verkkoyhtiö on tuonu oottaa kolme vaihetta joka nurkalle?
Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.

Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).
 
Siirrytääs tänne


Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.

Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).
Jos vanha talo, sinne tuotu aikoinaan vaan yksi vaihe.. nurkille ei ilman maksua tule kahta muuta vaihetta, jollei lähelle kaavotetta uutta
 
Siirrytääs tänne


Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.

Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).

Näissä 1-vaiheisissa mitä tullut vastaan niin ei ole missään verkkoyhtiö tehnyt näin et olisi asiakkaan pisteelle asti 3vaiheinen. Vedetty kaapeli on sen mukainen mistä asiakas liittyessään maksanut.
 
Jos on 1x25A pääsulake/liittymä niin ei siinä talossa kyllä sähkölaitteita pahemmin ole tähänkään mennessä ollut.
Todennäköisesti talo ja käyttövesi lämpenee puulla/öljyllä, ja saunassakin todennäköisesti puukiuas. Johan perus sähköhellakin nappaa tuosta niin ison siivun että jo sähköhellan+sähköisen lämminvesivaraajan käyttö samanaikaisesti pistäisi pääsulakkeen hehkumaan.
Jos meinaa lisää sähköhärpäkettä laittaa niin ei siinä auta kuin kättä taskuun ja liittymää uudistamaan.
Joku oikea sähkäri korjatkoon jos tavan tallukkana puhuin puutaheinää, mutta tällainen kutina itsellä on.
 
Jos meinaa lisää sähköhärpäkettä laittaa niin ei siinä auta kuin kättä taskuun ja liittymää uudistamaan.
Sanoisin että meillä ei ole tarpeeksi tietoa tästä keskustelemaan muuta kuin sen verran että on kaksi vaihtoehtoa riippuen vaatimuksista. Keskustelun aloittaja ei ole innokas käymään asiaa lävitse niin ei oikein ole mielekästä jatkaa.
 
En tiedä kuuluuko tänne, mutta törmäsin oheiseen tarjoukseen, ja taidan napata mökille oman laturin tästä.

Jostain syystä en nyt saa linkkiä tähän, mutta volkkarin ID charger pro on tarjouksessa 219€. Mukana kiinteä latauskaapeli (valittavana 4,5m tai 7,5m). Dynaaminen kuormanhallinta löytyy, mutta virtamuuntajat täytyy ostaa erikseen (n. 50€?).
 
Jos vanha talo, sinne tuotu aikoinaan vaan yksi vaihe.. nurkille ei ilman maksua tule kahta muuta vaihetta, jollei lähelle kaavotetta uutta
Näissä 1-vaiheisissa mitä tullut vastaan niin ei ole missään verkkoyhtiö tehnyt näin et olisi asiakkaan pisteelle asti 3vaiheinen. Vedetty kaapeli on sen mukainen mistä asiakas liittyessään maksanut.

Esim. tapauksessa, josta keskustelu lähti:
Sen verran vielä tähän että joo, talon nurkalle tulee kyllä kolme vaihetta. Sähköyhtiön kytkentämaksu on silti sen 1300e, johon päälle muutostyöt. Jatketaan sähköautoista.

Aika usein kolmivaiheinen sähkö on tontin rajalla tai tontilla olevassa pylväässä. Joskus ihan talon seinälläkin asti, vaikka liittymä on yksivaiheinen. Sisälle ei varmasti ole kolmea vaihetta viety ja viimeinen liittymisjohto on yksivaiheinen.
 
En tiedä kuuluuko tänne, mutta törmäsin oheiseen tarjoukseen, ja taidan napata mökille oman laturin tästä.

Jostain syystä en nyt saa linkkiä tähän, mutta volkkarin ID charger pro on tarjouksessa 219€. Mukana kiinteä latauskaapeli (valittavana 4,5m tai 7,5m). Dynaaminen kuormanhallinta löytyy, mutta virtamuuntajat täytyy ostaa erikseen (n. 50€?).

Tämä tarjous ollut voimassa jo kuukausia.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 280
Viestejä
4 550 860
Jäsenet
74 951
Uusin jäsen
draoan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom