Sähköauton kotilataus

@Persojet hyvä pointti tuo aseman hinta; jos eroa ei juurikaan ole niin miksipä ei. Pitäisi vaan vielä löytää sopiva latausasema omaan tarpeeseen ja se on tässä se suurin haaste kun ei kokemusta näistä ole. Skaala on hillittömän laaja vaihtoehtojen osalta ja on vaikea tulkita että mikä sopii parhaiten tähän omaan käyttötapaukseen.
 
@Persojet hyvä pointti tuo aseman hinta; jos eroa ei juurikaan ole niin miksipä ei. Pitäisi vaan vielä löytää sopiva latausasema omaan tarpeeseen ja se on tässä se suurin haaste kun ei kokemusta näistä ole. Skaala on hillittömän laaja vaihtoehtojen osalta ja on vaikea tulkita että mikä sopii parhaiten tähän omaan käyttötapaukseen.
Tarvitsetko laturia muualla kuin kotona? Ajatko auton aina tietyllä tavalla lataus paikalle? Haluatko ohjata latausta paneelien tuoton lisäksi vaikkapa pörssisähkön mukaan? Mites se dynaaminen kuormanhallinta? Nuo oli itselleni oleellisia kysymyksiä ja rajasivat valikoimaa reippaasti.
 
Samantapaisilla spekseillä hankin Benyn 22 kW kuormanhallinnalla. Se osaisi hanskata aurinkopaneelitkin. Oli 1450 asennettuna kaikkineen, keskuksen laajennus moduulikotelolla jne.

Plugari lataa 1x23A ja sähköauto 3x16A samasta laturista.
 
Tarvitsetko laturia muualla kuin kotona? Ajatko auton aina tietyllä tavalla lataus paikalle? Haluatko ohjata latausta paneelien tuoton lisäksi vaikkapa pörssisähkön mukaan? Mites se dynaaminen kuormanhallinta? Nuo oli itselleni oleellisia kysymyksiä ja rajasivat valikoimaa reippaasti.

En tarvitse laturia muualla kuin kotona. Muualla lataus tapahtuu 100% julkisilla latausasemilla. Auto on yhtä helppo ajaa latauspaikalle keula tai perä edellä ja saan auton aivan latausaseman viereen tarvittaessa.

Pörssisähkön mukainen ohjaus on myös toiveissa. Nopealla tutkimisella Home Assistanttiin saa Skodan integraation ja sieltä määriteltyä ladataanko autoa vai ei, , jolloin siis pystyn HA:n nordpool integraation avulla kontrolloimaan automatioilla latausta halpoina tunteina. Toki jos on latausasema joka suoraan sisältää tuen pörssisähkölle ja se ei nosta hintaa järjettömästi, on se aina parempi vaihtoehto kuin integraatiot useamman rajapinnan kautta.

Dynaaminen kuormanhallinta on kyllä mielestäni ehdoton mutta perustuu enemmän tunteeseen kuin faktaan. Pitänee tutkia josko datahubista saisin otettua ulos dataa esim. tammikuulta 2023 josta näkisi mikä on ollut maksimi piikkikulutus ja paljon on "overheadia" vielä maksimikuormaan.
 
Pörssisähkön ja dynaamisen kuormanhallinnan takia laittaisin Go-e Chargerin Connector-lisäpalikan kera (yht. 840€). Sitten hommaisin sopivan lyhyen johdon, niin ei olisi sitäkään liikaa käsiteltävänä. Kyseinen latausasema osaa ottaa kaiken irti aurinkopaneelista. Optiona tuossa paketissa olisi sitten mahdollisuus ottaa laturi mukaan vaikka vuokramökille tai sukulaisiin keskellä korpea. Olisi hyvä, jos keskuksessa olisi din-kiskossa tilaa ja latauspaikalla valmiiksi voimavirta tai vähintään kaapelointi. Jos lataus tulee taivasalle jonkin tolpan nokkaan, vilkuilisin muita vaihtoehtoja.

Edit: go-e:ssa kuormanhallinta on toteutettu langattomasti. Toisien sanoen niin latausasema kuin sähköpääkeskus tulee olla samassa wifi-verkossa (mesh tai yksittäinen tukari) eikä ethernet-kaapelin vetämistä asemalta pääkeskukselle tarvita. Latausasema tulee muutenkin liittää wifi-verkkoon, jotta siitä saa kaiken irti.
 
Viimeksi muokattu:
TLDR; AP:lla ei kokemusta sähköautojen latausasemista. Tulossa Enyaq. Omakotitalo 3x26A, 9KW VILP. Home Assistant. Shelly3EM. Onko dynaaminen kuormanhallinta tarpeellinen vai turha tässä tapauksessa (lisähinta n. 500€). Onko muita latausasemia joita tähän kannattaa harkita kuin suositeltu ABB Terra AC 11KW.

Kyllähän se dynaaminen kuormanhallinta antaa mielenrauhaa, kun saa halutessaan ladata täysillä tehoilla jos sille on tarve, eikä tarvitse huolehtia siitä muistaako talouden muut jäsenet olla kytkemättä samaan aikaan liesitasoa, uunia ja saunaa päälle.

Kun kerran talon katolla on paneelit niin jotenkin ne kannattaa integroida, että saa niiden tuottaman tehon hyödynnettyä täysimääräisesti. Se aurinkopaneelien tuottama sähkö on sitä halvinta mahdollista sähköä jos sen pystyy käyttämään suoraan esim. auton lataukseen, kun siirrosta ei tarvitse maksaa mitään. (ei nyt huomioida paneelien investointikuluja tässä)

Kannattaa kysyä tarjousta useammaltakin toimijalta ja mielellään jotain referenssejä siitä, että miten on onnistuneesti yhdistetty aurinkopaneelit ja lataus. Plugit on iso toimija markkinoilla ja nyt tarjotut abb:n laitteet on vain yksi vaihtoehto lukuisista markkinoilla olevista. Joltain toiselta urakoitsijalta saatetaan tarjota toista valmistajaa eri hinnalla.
 
ABB:n laturin dynaaminen kuormanhallinta toimii mutta muuten laturi ei tarjoa mitään älyä. Ainoa tapa ottaa siihen yhteys on kävellä viereen ja käyttää bluetoothia ja surkeaa applikaatiota. Toimii ihan ok omakotitalossa kun voi käyttää avoimena laturin. Tarkemmat säädöt ovat sähköasentajille tarkoitetun applikaation takana.
 
Alkaa pikkuhiljaa mitta täyttymään auton omaan softaan luottamisen kanssa. Tuntuu että viimeaikoina päivitysten jälkeen mennyt vain huonompaan suuntaan kun jälleen jätti yöllä lataamatta vaikka kuinka oli asetukset oikein. Pitänee taas palata etsimään helposti ajastettavaa laturia.
 
En tarvitse laturia muualla kuin kotona. Muualla lataus tapahtuu 100% julkisilla latausasemilla. Auto on yhtä helppo ajaa latauspaikalle keula tai perä edellä ja saan auton aivan latausaseman viereen tarvittaessa.

Pörssisähkön mukainen ohjaus on myös toiveissa. Nopealla tutkimisella Home Assistanttiin saa Skodan integraation ja sieltä määriteltyä ladataanko autoa vai ei, , jolloin siis pystyn HA:n nordpool integraation avulla kontrolloimaan automatioilla latausta halpoina tunteina. Toki jos on latausasema joka suoraan sisältää tuen pörssisähkölle ja se ei nosta hintaa järjettömästi, on se aina parempi vaihtoehto kuin integraatiot useamman rajapinnan kautta.

Dynaaminen kuormanhallinta on kyllä mielestäni ehdoton mutta perustuu enemmän tunteeseen kuin faktaan. Pitänee tutkia josko datahubista saisin otettua ulos dataa esim. tammikuulta 2023 josta näkisi mikä on ollut maksimi piikkikulutus ja paljon on "overheadia" vielä maksimikuormaan.

Kyl mä lähtökohtaisesti menisin sellasella laturilla mikä hanskaa börssisähköt ja paneelit itsellään eikä tartte viritellä mitään purkkaa siihen rinnalle. Eli tässä tapauksessa juuri tuo go-e charger + controller ainakin.

Itse päädyin keväällä tuohon. Möin jo viime kesänä webaston tyhmän 11kW laturin vekeen kun totesin, että ei siitä ole oikein mitään iloa vs. plugarin töpseli laturi (okei pari amppeeria kovemmin latasi). Tilauksessa oli sähköauto ja paneelit asennettu katolle niin halu saada enempi säädettyä. Samoin pörssisähkö joten jos ei katolta niin sitten halvat tunnit autoon ja mielellään automaagisesti ilman ajastuksia.

Go-e conroller julkaistiin vasta toukokuun lopulla. Itse ennakkotilasin sen ja tuli tosiaan eilen vasta. 4din palikka ja siitä 3xvirtamuuntajat talon syöttöön dynaamisen virranhallinan takia. Lisäksi laitteeseen saa 3 virtamuuntajaa vapaasti valittaviin paikkoihin. Eli tällä pystyy sitten juuri mittaamaan suoraan paljonko invertteriltä tulee virtaskaa keskuksen suuntaan ja tällöin ohjaa sitä laturille. Kun teho on tasainen niin ei tartte kaikkia vaiheita mitata eli juuri invertterille menee vaan 1 muuntaja ja loput 2 voi käyttää muualle. En tosin ihan heti tajua mitä hyötyä siitä on, mutta eiköhän se siitä aukea.

Tartten kanssa uutta din koteloa kun kaikki niin pirun täynnä, mutta toivottavasti sen tohon saan ja niin ettei tartte noita virtamuuntajien kaapeleita jatkaa vaikka ovat kyllä 3,5mm plugeilla, että kait siinä menis joku kaiutin jatkojohto :D. Hyvä ominaisuus on, että ton controllerin näytön voi kääntää 180 astetta eli menee pystykiskoonkin.

Toi laturi ja säädin on Itävaltalaisia samoin kuin Fronius invertterit mitkä hyvässä maineessa ja itselläkin on. Firmat tekee vielä jotain ytheistyötä... Ettei ole mitään halvinta kiinankuraa ja hintakin on hyvin siedettävä. Itse maksoin 625€ 22kW laturista ja tuo Controller 245€ evasema.fi:stä tilasin. Asennuskuluja omalla kohdalla tulee dinkotelosta muutama kymppi. Ei ole tarkoitus ottaa mukaan, mutta otin kuitenkin 32A voimavirtapistorasialla ja pätkäsen siihen 16A adapterin jos nyt vaikka mökille ottaa mukaan niin saa sielläkin ladattua vähän isommalla virralla.
 
Laturin pörssisähköohjauksesta ei kannata maksaa, sillä Gridiolla sen saa ilmaiseksi. Gridion lisäksi on tullut ainakin pari muutakin sovellusta jotka osaavat saman tempun.
 
Mitäköhän (brändättyä) softaa Fortum käyttää, kun tarjoaa pörssisähkölatausta? Gridiolta haiskahtaa?
 
Laturin pörssisähköohjauksesta ei kannata maksaa, sillä Gridiolla sen saa ilmaiseksi. Gridion lisäksi on tullut ainakin pari muutakin sovellusta jotka osaavat saman tempun.
Kyllä mä voisin jonkun pienen extran siitä maksaa että se olisi natiivisti laturissa, kun seurannut kaverin kiroiulua tuon Gridion kanssa, viimeaikoina tuntunut olevan ihmeellisiä ongelmia että se menee jotenkin "jumiin" ja sen jälkeen alkaakin lataus pätkimään.

Silloin kun se toimii niin on tietysti erittäin kätevä ja ilmainen tapa.
 
Toisaalta onko tuo hintaohjaus nyt niin kovin tärkeä ominaisuus? Gridion mainoskuvista:
1685614001238.png

Ei vaadi kovin suuria älynlahjoja valita todennäköisesti sopivinta latausajankohtaa (jos laturilla/autossa vaan on tarjolla ajastus).
 
Juu jos laittaa lataamaan yöllä 9 kertaa kymmenestä menee halvimmalla ja aivan turha kikkailla tuon kanssa enempää muutaman pennin takia.
 
Eihän tossa kovin pieleen mene jos vaan asettaa auton ajastuksen latamaan joskus keskiyön jälkeisille tunneille
 
Laturin pörssisähköohjauksesta ei kannata maksaa, sillä Gridiolla sen saa ilmaiseksi. Gridion lisäksi on tullut ainakin pari muutakin sovellusta jotka osaavat saman tempun.
Gridio on fiksu, mutta ymmärtääkseni ko. sovellus on pitänyt autoja valveilla ja sotkenut etäyhteyden toimintaa.
Juu jos laittaa lataamaan yöllä 9 kertaa kymmenestä menee halvimmalla ja aivan turha kikkailla tuon kanssa enempää muutaman pennin takia.
Näin on nyt, mutta tulevaisuudessa tuulen näytellessä isompaa roolia voi pörssiohjauksella säästää lisää. Toki keskimäärin klo 00-06 välille ohjaamalla pärjää yleensä hyvin. Pörssiohjaus yhdistettynä dynaamiseen kuormanhallintaan on silti aika tehokas yhdistelmä. Joku ahkera voisi laskea läpi vaikka parin vuoden takaisella datalla, miten kannattavaa tuollainen on esim. 3-5h päivittäisellä latauksella.
 
Ei vaadi kovin suuria älynlahjoja valita todennäköisesti sopivinta latausajankohtaa (jos laturilla/autossa vaan on tarjolla ajastus).
Vähän samaa ajattelen itsekin. Harvassa eli ei koskaan ovat ne vuorokaudet jolloin sähkön hinta lähtisi nousemaan keskiyön jälkeen.

Noilla automaattisilla haistelijoilla on ehkä enemmän virkaa jos ei aio ladata joka päivä, ja haluaa eri päivistä (tai öistä) valkata vain halvimmat. esim. tuulisimman ja lauhimmat päivät. Mutta jos lataaminen on jokapäiväistä (öistä), tarvitseeko siinä niin miettiä. Aloittaa latauksen joskus keskiyön jälkeen ja lopettaa vaikka ennen klo 6, jos sillä välillä ehtii tarpeeksi lataamaan.
 
Noilla automaattisilla haistelijoilla on ehkä enemmän virkaa jos ei aio ladata joka päivä, ja haluaa eri päivistä (tai öistä) valkata vain halvimmat. esim. tuulisimman ja lauhimmat päivät.
Säätä ja sähkön hintaa ei vaan tiedä yli vuorokautta etukäteen. Lisäksi ainakin Elenialla siirto on halvempi öisin joka vain lisää yölataamisen ylivoimaa.
 
Päivänselvä tapaus... päässyt kosteus tekemään tuhojaan kuparin värin perusteella, hapettunut jonka myötä liitos löystynyt. Tämän jälkeen löysä liitos alkaa käymään kuumana ja tulos on tämä. Jos niitä ruuvarilla painaa nipukkaa ja kiertää mallisia pistokkeita että saa kytkentäpuolen esiin niin liiankin tyypillistä tuo että ne kerää vettä itsensä täyteen jos vesi pääsee satamaan saumakohtaan. Koittanut itselle kerätä niitä vanhan mallisia pistokkeita jossa kytkentäosa irroitetaan rasian liitosnastapuolelta ruuveilla. Juurikin siitä syystä että nuo pika-avattavat mallit ei ole todellakaan vedenpitäviä. Ja ennenkuin joku tulee vaahtoamaan että ei kuulu voimavirtapuolen rassaus maallikoille niin sähkärin paperit löytyy.
Ei tuossa nuo kuparit mitenkään hapettuneelta näytä tuolla ei kärähtäneessä ja kärähtäessä menee juurikin tuollaiseksi, kun palokaasut aiheuttaa hapettavia ja kosteutta kerääviä yhdisteitä. Eiköhän tuo ruuvi ole vain ollut löysällä.

Tarkista myös töpse lin/(lien) kunto, sekin on voinut lämmetä /sulaa / löystyä. Tee myös oikosulkuvirtamittaukset. Löystyy niitä liitoksia muualtakin ja tuo sähköauton lataus kyllä löysät liitokset tuhoaa, koska läpi menee suuri teho, pitkänaikaa..
 
Manuaali ajastus ei oikein toimi jos mukana on aurinkopaneelit. Saako tuohon gridioon invertteriltä dataa myös, että osaa haistella koska sieltä saa ylijäämää autoon?

Jos on paljon sähkönkulutusta niin yösähkön sijaan ottaisin kausisähkön. Kesällä halpa siirto 247, talvella halvempi yöt ja sunnuntain.
 
Saako tuohon gridioon invertteriltä dataa myös, että osaa haistella koska sieltä saa ylijäämää autoon?
Gridio ei sovellu muuhun kuin pörssisähköllä lataamiseen eli se ei keskustele laturin vaan suoraan auton kanssa.
 
Säätä ja sähkön hintaa ei vaan tiedä yli vuorokautta etukäteen. Lisäksi ainakin Elenialla siirto on halvempi öisin joka vain lisää yölataamisen ylivoimaa.
Niin kuvittelin noiden toimivan jollain logiikalla että ladataan vain jos hinta menee jonkin rajan alle, ja siihen tuo vuorokausi riittäisi.

Ongelma vaan olisi jos useita päiviä peräkkäin olisi kallista yösähköäkin, eikö sitten ladata ollenkaan kyseisesten päivien aikana? Parempi varmaan vaan luottaa manuaaliseen ajatukseen öisin, vaikka sitten jonain öinä olisi kalliimpaa kuin toisina öinä.
 
Perhanan hankalaksi menee...

go-echarger ja Beny molemmat putoaa pois koska käyttävät noita johtojen ympärille tulevia virran tunnistimia.

Syynä se, että sähkökaappi on vuodelta 78 ja pääsulakkeilta vaihekiskoille tulevien johtojen ympärillä on jo shelly 3em:n clampit. Toisia sinne ei saa mitenkään mahtumaan rinnalle (nämäkin oli aikanaan haastava asentaa tilanpuutteen takia ja oli lähellä että sähkärin kanssa oltaisiin jätetty tekemättä). En myöskään löytänyt noiden mittareille integraatiota HA:ssa siten että voisin korvata shelly 3em:n näillä ja täten vapauttaa tilaa noiden clampeille

Shellystä taas en halua luopua koska se on integroitu home assistanttiin ja toimittaa sähkön oston ja sähkön myynnin tiedot kotiautomaatioita varten.

Usealla ei clampeilla olevan kuormanhallinnan ohjausyksiköllä taas pitää vetää kaapeli (modbus) mittarista laitteeseen ja tämä tuhoaa idean siitä että edes teoriassa voisi käyttää nykyistä putkitusta (= pintaveto sähkökaapista WC:n katon rajasta ulkoseinään ja koko talon etusivun pituudelta vetää pintavetona kaapeli).

Taidan kohta todeta että hankin 16A supersukon ja latailen kotona sitten sen osalta mitä latailen (aurinkosähkön tuoton tuokin jo kattaa koska aurinkojärjestelmä 4kw).......
 
Onko invertteri 1- vai 3-vaiheinen?

Jos 4kW ja invertteri on 3-vaiheinen niin ei sieltä saa kuin sen reilu 1kW.

Tämä totta, mutta ei ole ihan noin suoraviivaista koska varttinetotus (entinen tuntinetotus) käytössä. Eli jos kaksi vaihetta tarjoaa sähköverkkoon vaikka 3kw ja yksi vaihe imee verkosta 3kw, on tilanne +/- 0 olettaen että verkkoon siirretty sähkö otetaan verkosta takaisin vartin sisällä.
 
Käytännössä väli 01-06 on ollut aina halvin (pari poikkeusta saattaa olla, mutta itse en muista suoralta kädeltä). Päivällä on joitakin tunteja silloin tällöin ollut halvempaa (tai jopa negatiivista) mutta kokonaishintana edelleen kalliimpaa (jos aikasähkö jolloin yöllä säästää 2-3c siirtomaksussa).

Mutta tosiaan joku yksittäinen poikkeus on saattanut olla. Käytännössä kalleina öinäkin se isompi hinta on loppunut ennen klo 01. Väittäisin että montaa prosentin osaa ei kokonaisuudesta saa tuon ulkopuolelta enää hinnasta pois. Aurinkopaneeleita hyödyntämällä voi saada lisäksi vielä sen siirtomaksunkin pois, jolloin päivällä pääseekin jo halvemmalla. Pelkällä pörssihinnalla ei oikein yöaikaa pysty voittamaan. Tehoja nostamalla voi jotain marginaalista etua saada hinnassa jos pystyy lataamaan 2-3 halvimman tunnin aikana riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka jaksaisi tehdä vaikka vuosien 2020 ja 2021 spot-hinnoilla vertailun?
1. Lataus aina yöllä 5h esim. klo 01-06
2. Lataus 5h vuorokauden halvimmat tunnit

Paljon ka kummassakin? Jos on yötariffi, niin sitten kohtaan 2. voisi lisätä ~1c lisää (osa latauksista päivällä).
 
Tuo Gridio näyttää paljonko on säästänyt verrattuna siihen että olisi aloittanut latauksen heti kun kytkee kaapelin. Siitä ei kauheasti iloa ole. Itse lopetin sen käytön juuri siitä syystä että se taistelee auton oma tietokoneen kanssa siitä kumpi päättää eikö lopputulos aina ole varma.

Nyt ei ole muutamaan viikkoon tarvinnut joka päivä ladata niin aika hyvin on saanut negatiivisilla energiahinnoille osuttua. Välillä ne tunnit on ollut myös päivällä. Tuo auto nyt vaan temppuilee eikä lataa vaikka näyttää että pitäisi ladata.
 
Niin kuvittelin noiden toimivan jollain logiikalla että ladataan vain jos hinta menee jonkin rajan alle, ja siihen tuo vuorokausi riittäisi.

Ongelma vaan olisi jos useita päiviä peräkkäin olisi kallista yösähköäkin, eikö sitten ladata ollenkaan kyseisesten päivien aikana? Parempi varmaan vaan luottaa manuaaliseen ajatukseen öisin, vaikka sitten jonain öinä olisi kalliimpaa kuin toisina öinä.
Gridio oletuksena lataa vuorokauden halvipaan aikaan. Esim. jos halvin tunti on klo 4-5 mutta se arvioi että 3 h menee niin saattaa ladata 3-6.

Saa asetettua rajoja. Esim halvimmat tunnit klo 22 - 08 väliltä. Tai lataa vain jos hinta alle 7c mutta lataa hinnasta riippumatta jos SOC alle 30%.

Fiksu softa jos vaan toimisi luotettavasti. Epäilen että VAG palvelimet se suurin syy miksei aina pelaa mulla.
 
Yöllä se todennäköisimmin on halpaa kuten viestini kuvasta pitkällä ajalle näkyy. Lyhyen ajan pörssiä ihan turha tuijottaa, aina löytyy poikkeuksia.
Näinhän se on ollut. Mutta menneisyys ei ole tae tulevasta. Nyttemmin ollut jopa nollahintoja keskellä päivää.
 
Talouteen (omakotitalo, 3x25A pääsulakkeet, puusauna, 9kw VILP lämmityksenä ja n. 4kw aurinkopaneelit katolla) on tulossa sähköauto (Enyaq) ja tuolle miettinyt kotilatausasemaa. Koska näistä ei ole kokemusta, olen vähän hukassa mikä olisi kannattavaa sen osalta että ei tarvitse kikkailla tai säätää jatkuvasti.

Nyt ehdotettu plugitin toimesta ABB:n Terra AC 11KW asemaa + kuormanhallintaan ABB - Energiamittari - EV3 012-100. Tuo energiamittari nostaa hintaa n. 500€, mutta lienee silti suositeltavaa tässä tapauksessa jotta pääsulakkeet eivät pauku (vaikkakin esim. viimetalvena VILP sähkövastuksia ei käytetty kertaakaan). Se mikä ärsyttää on että sähkökaappi+keskus on talon eteisessä ja tuo tulee todennäköisesti pinta-asennuksena kaapin viereen uudeksi pömpeliksi..

Sähkökaapissa on Shellyn 3EM mittari mittaamassa verkosta ostettavaa ja verkkoon myytävää energiaa, ja se on on integroitu home assistanttiin jonka kautta näen talon reaaliaikaisen kokonaiskulutuksen (aurinkopaneelit + verkkoon myytävä ja verkosta ostettava sähkö).

Onko jotain muuta latausasemaa jota kannattaisi harkita tässä tapauksessa kokemuksien perusteella? Onko tuo ABB:n mittari turha koska käytössä on jo shelly3em sekä home assistant (oletuksella että on joku toinen latausasema jonka tehoja voi kontrolloida home assistant integraation kautta tai olettaen että auton skoda connect integraatiolla voi ohjata auton ottamaa latausvirtaa reaaliajassa)..

Haluan myös hyödyntää aurinkopaneeleita siten että kun ne tuottavat, autoa ladataan (tai kun pörssisähkö on halpaa, ladataan). Ilman että pitää itse manuaalisesti käynnistää / pysäyttää lataus (esim. home assistant automaatioilla).

TLDR; AP:lla ei kokemusta sähköautojen latausasemista. Tulossa Enyaq. Omakotitalo 3x26A, 9KW VILP. Home Assistant. Shelly3EM. Onko dynaaminen kuormanhallinta tarpeellinen vai turha tässä tapauksessa (lisähinta n. 500€). Onko muita latausasemia joita tähän kannattaa harkita kuin suositeltu ABB Terra AC 11KW.

Täältä löytyy Shelly 3EM mittaamassa päävirtoja ja laturina on go-e Charger Gemini Flex. Geminin hallittavuus paikallisesti on kyllä hyvällä tasolla ja wifi-yhteydestä huolimatta verkkoyhteyden kanssa ei ole ollut ongelmaa. Vedin verkkopiuhan laturin lähelle, ulkokäyttöön tarkoitettu tukiasema odottaa asentamista - yhteys toimii nyt tyydyttävästi hieman kauempaa teknisestä tilasta.

Home Assistantin ja Node Redin avulla on toteutettu kuormanhallinta ja pörssisähköohjaus. Myös latauksen lopettaminen tavoitetasoon on mukana.

Omankin sähköauton kai saisi jotenkin epävirallisesti integroitua HA:han, mutta hyvin on pärjännyt ilmankin. Manuaalisesti laitan lähtöajan ja varaustason niin automatiikka hoitaa loput. Toiminut ilman ongelmia ja yllätyksiä.
 
Hullut päivät Peugeot e-2008 tulossa ja hakusessa kotilatausasema. Auto on todennäköisesti vain vuoden ja auton mukana ei tule sukolaturia, joten laturin tulisi olla mukaanotettavaa mallia 3-vaihevirtapistokkeeeseen tuleva 3-vaihelaturi, jossa tulisi olla myös sukoadapterimahdollisuus satunnaista sukolatausta varten. Vissiin e-2008 latauksen ajastus (latausvirrasta en ole varma) ei ole mahdollista karvalakkimallissa, joten se pitäisi olla laturissa.
Tarpeet siis:
-Mukaan otettava 3-vaihelaturi
-Säädettävä virta 8A ja 16A ja jotain siltä väliltä
-Latauksen ajastus vähintään laitteesta itsestään
-Sukoadapterin käyttömahdollisuus
-Olisi kestävä laite, jos jääkin pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi
-Plussana sovelluksella etäohjaus, josta voi säätää latausajankohdan ja mahdollisesti virran (pörssiohjaus erityisplussana)

Joku tässä ehdottikin: go-e Charger Gemini 11kW - 22kW |Pörssisähkö! | evasema.fi ,mikä vaikutti ihan ok.
Itse katsoin Suomen halvin sähköauton latauslaite: Platinet 11kW 5m m , mutta tässä voi säätää latausvirran alimmillaan vain 10A, mikä ei oikein sukolataukseen pelitä, jos vaikka vieraissa lataa, ei kehtaa kärventää johtoja, kun 8A on suositus sukolataukselle. Tämä laite ei muutenkaan herätä ns. luottamusta. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Ota ihan ekana selvää monen vaiheen latausta tuo Pösö ylipäätään tukee.
 
Ota ihan ekana selvää monen vaiheen latausta tuo Pösö ylipäätään tukee.

3 vaihe 11KW löytyy

Näinhän se on ollut. Mutta menneisyys ei ole tae tulevasta. Nyttemmin ollut jopa nollahintoja keskellä päivää.

No näköpiirissä ei ole mitään sellaista joka tulisi tämän muuttamaan. Yöllä vähemmän kulutusta joka on se merkittävin tekijä eikä tule muuttumaan.
 
Näinhän se on ollut. Mutta menneisyys ei ole tae tulevasta. Nyttemmin ollut jopa nollahintoja keskellä päivää.
Mulla on yön nollahinta sentin halvempi kuin päivän nollahinta.

Tosin nuo nollahinnat rauhoittunevat kun tulvat on ohi ja vesivoimalat toimivat taas normaalisti.
 
Kyllä on näköpiirissä.
Päivällä tuulee ja paistaa aurinko enemmän.

Kulutuserot yö vs päivä on niin iso ettei tuo tule sitä muuttamaan pitkään aikaan, jos koskaan. Talvella tilanne vähän tasaisempi koska lämmitystä tarvitaan koko ajan mutta kesällä prosentuaalinen ero kasvaa.
 
Täältä löytyy Shelly 3EM mittaamassa päävirtoja ja laturina on go-e Charger Gemini Flex. Geminin hallittavuus paikallisesti on kyllä hyvällä tasolla ja wifi-yhteydestä huolimatta verkkoyhteyden kanssa ei ole ollut ongelmaa. Vedin verkkopiuhan laturin lähelle, ulkokäyttöön tarkoitettu tukiasema odottaa asentamista - yhteys toimii nyt tyydyttävästi hieman kauempaa teknisestä tilasta.

Home Assistantin ja Node Redin avulla on toteutettu kuormanhallinta ja pörssisähköohjaus. Myös latauksen lopettaminen tavoitetasoon on mukana.

Omankin sähköauton kai saisi jotenkin epävirallisesti integroitua HA:han, mutta hyvin on pärjännyt ilmankin. Manuaalisesti laitan lähtöajan ja varaustason niin automatiikka hoitaa loput. Toiminut ilman ongelmia ja yllätyksiä.

Onko sinulla tuo go-e controlleri myös tuossa, vai ihan pelkästään go-e charger ja HA ohjaa go-e chargerin suuntaan latausvirtoja shellyn ilmoittamien tietojen perusteella?
 
Onko sinulla tuo go-e controlleri myös tuossa, vai ihan pelkästään go-e charger ja HA ohjaa go-e chargerin suuntaan latausvirtoja shellyn ilmoittamien tietojen perusteella?

Ei ole Controlleria. HA ohjaa Shellyn virtatietojen perusteella latausta suoraan. Minimilataustehoksi olen laittanut 6 A. Jos minimikään ei riitä kuorman hallintaan, estetään lataus.

Kuormanhallinta on laitettu muistaakseni tunnistamaan latauksessa käytetyt vaiheet eli rajoitus tehdään joko vaiheen 1 tai kaikkien vaiheiden maksimivirran perusteella.

Shellystä taitaa tulla virtatiedot sekunnin välein. Jos ohjausvaikutus ei muutu, ei HA:lta lähde viestiä mihinkään. Laitoin muistaakseni myös jonkun odotusajan latausvirran nostolle, ettei latuasvirta pompi ihan mahdottomasti, jos on pätkittäistä muuta kuormaa.
 
Ei ole Controlleria. HA ohjaa Shellyn virtatietojen perusteella latausta suoraan. Minimilataustehoksi olen laittanut 6 A. Jos minimikään ei riitä kuorman hallintaan, estetään lataus.

Kuormanhallinta on laitettu muistaakseni tunnistamaan latauksessa käytetyt vaiheet eli rajoitus tehdään joko vaiheen 1 tai kaikkien vaiheiden maksimivirran perusteella.

Shellystä taitaa tulla virtatiedot sekunnin välein. Jos ohjausvaikutus ei muutu, ei HA:lta lähde viestiä mihinkään. Laitoin muistaakseni myös jonkun odotusajan latausvirran nostolle, ettei latuasvirta pompi ihan mahdottomasti, jos on pätkittäistä muuta kuormaa.

Hyvä tietää että tuo toimii, koska tuolla saan toteutettua asennukset ilman hillitöntä sähkökaapin myllerrystä ja kalliita säätöjä.

Saatan jossain vaiheessa kysellä tarkempia vinkkejä YV:llä tuohon konfiguraatioon mutta katsotaan ensin kun jossain vaiheessa nuo saan joskus käyttöön ja jos en jostain syystä itse saa noita HA:ssa toimimaan järkevästi. Itselläni node-red HA:ssa käytössä jolla pääasiassa ohjaan kaiken automaation (HA:n omat automaatiot minimissä).
 
Kulutuserot yö vs päivä on niin iso ettei tuo tule sitä muuttamaan pitkään aikaan, jos koskaan. Talvella tilanne vähän tasaisempi koska lämmitystä tarvitaan koko ajan mutta kesällä prosentuaalinen ero kasvaa.
Kulutus ei ole se juttu, vaan tuotanto. Säästä riippuvaista tuotantoa on kohtuu paljon ja se kohdistuu enemmän päiväaikaan kuin yöhön. Esimerkiksi tänään hinnat lähtevät nousemaan illasta, kun tuuli rauhoittuu. Huomenna sähkö on halvimmillaan klo 12-18. Toki eilen sähkö oli halvinta yöllä.

Varmasti on voiton puolella sillä, että laittaa latauksen yölle klo 00-06 välille. Silloin myös tuskin polttaa pääsulakkeita kovin helposti. Silti uskon, että vielä parempaan tulokseen pääsee spottiohjauksella. Sen takaisinmaksuaika riippuu aikatariffista, lataustarpeesta ja ohjauksen toteutuksen hinnasta. Markkinoilta löytyy jo nyt laturi 600€ hintaan, jossa spottiohjaus on eli välttämättä ohjaus ei tuo lisäkustannuksia.
 
Kulutus ei ole se juttu, vaan tuotanto. Säästä riippuvaista tuotantoa on kohtuu paljon ja se kohdistuu enemmän päiväaikaan kuin yöhön. Esimerkiksi tänään hinnat lähtevät nousemaan illasta, kun tuuli rauhoittuu. Huomenna sähkö on halvimmillaan klo 12-18. Toki eilen sähkö oli halvinta yöllä.

Varmasti on voiton puolella sillä, että laittaa latauksen yölle klo 00-06 välille. Silloin myös tuskin polttaa pääsulakkeita kovin helposti. Silti uskon, että vielä parempaan tulokseen pääsee spottiohjauksella. Sen takaisinmaksuaika riippuu aikatariffista, lataustarpeesta ja ohjauksen toteutuksen hinnasta. Markkinoilta löytyy jo nyt laturi 600€ hintaan, jossa spottiohjaus on eli välttämättä ohjaus ei tuo lisäkustannuksia.
Tämä lähti nyt vähän keulimaan, ei tässä mitään maksimia missään nimessä haettu vaan siedettävää korviketta gridiolle, jos/kun se toimii huonosti tai epäluotettavasti. Jos täytyy arvata, niin sydänyölle se lataus kannattaa pistää. Päivällä voi olla satunnaisesti halvempi kesäaikaan, mutta myös hyvin paljon kalliimpaa. Rautapohjaiset laturiratkaisut ovat sitten ihan oma juttunsa.
 
Hyvä tietää että tuo toimii, koska tuolla saan toteutettua asennukset ilman hillitöntä sähkökaapin myllerrystä ja kalliita säätöjä.

Saatan jossain vaiheessa kysellä tarkempia vinkkejä YV:llä tuohon konfiguraatioon mutta katsotaan ensin kun jossain vaiheessa nuo saan joskus käyttöön ja jos en jostain syystä itse saa noita HA:ssa toimimaan järkevästi. Itselläni node-red HA:ssa käytössä jolla pääasiassa ohjaan kaiken automaation (HA:n omat automaatiot minimissä).

Hyvin on kyllä toiminut. Ehkä hieman epäilyttää, kun sekä Shelly että asema on langattoman yhteyden varassa.

Laita vaan viestiä, jos yksityiskohdat kiinnostaa. Node Redissä olen käytännössä tehnyt ohjauksen, HA:n puolella on sitten käyttäjän syötteet / valinnat. Täälläkään ei ole HA:ssa automaatiota oikeastaan ollenkaan vaan kaikki on Node Redissä.

En ole mikään koodari eli aika räpellys tuo oma ratkaisu on, mutta toistaiseksi se on ihan toiminut.
 
Kulutus ei ole se juttu, vaan tuotanto. Säästä riippuvaista tuotantoa on kohtuu paljon ja se kohdistuu enemmän päiväaikaan kuin yöhön. Esimerkiksi tänään hinnat lähtevät nousemaan illasta, kun tuuli rauhoittuu. Huomenna sähkö on halvimmillaan klo 12-18. Toki eilen sähkö oli halvinta yöllä.

Niin pointtini oli että keskimäärin se yösähkö tulee olemaan halvempaa jatkossakin näkyvissä olevaan tulevaisuuteen.
 
Se on kyllä totta että jos latausvehkeet jolla kiinteän ajastuksen saa tehtyä on jo olemassa niin älykkäämmän laturin hankinta tuskin maksaa itseään takaisin.

Muutenhan tämä sähköautoilu on sen verran tyyristä puuhaa että pienikin säästö kohtuu vaivalla on tervetullutta. Vaikka ei edes akku kovin tyhjä ole niin huomenna laitan vasta päivällä laturiin. Jos oikein 0-100 pääsisi lataamaan niin hintaero olisi luokkaa 2€.
 
Kyllä on näköpiirissä.
Päivällä tuulee ja paistaa aurinko enemmän.
Yöllä tuulee ihan merkittävästi enemmän kuin päivällä. Painottuen aamuyön tunteihin. Excelöin tämän ihan itse jokin aika sitten ottamalla dataksi 12 viimeistä kuukautta.

Tämä tiedoksi, jottei jää väärää tietoa ketjuun. Jatkaa voidaan sähkönhinnan määräytymisketjussa, jos tarvetta jatkoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 435
Viestejä
4 556 531
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom