• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Samoin pörssisähkö joten jos ei katolta niin sitten halvat tunnit autoon ja mielellään automaagisesti ilman ajastuksia.
Mites se sitten lataa, jos ei nuo kummatkaan toteudu? Onko kuitenkin lähtöaikaan mennessä akku täynnä vaikka sähkö kallista?
 
Mites se sitten lataa, jos ei nuo kummatkaan toteudu? Onko kuitenkin lähtöaikaan mennessä akku täynnä vaikka sähkö kallista?

Sähköauto tulee vasta loppukesästä. Plugarilla en ole jaksanut asiaa miettiä.

Valikossa tavataan näin:

Screenshot_2023-06-24-09-42-51-00.jpg
 
Nyt kun tuota ukkosen uhkaa väläytellää ennusteissa lähes päivittäin niin oletteko ottaneet auton irti töpselistä ukkosen ajaksi tai kenties jopa laturin irti seinästä?
 
Nyt kun tuota ukkosen uhkaa väläytellää ennusteissa lähes päivittäin niin oletteko ottaneet auton irti töpselistä ukkosen ajaksi tai kenties jopa laturin irti seinästä?
En ole ottanut kumpaakaan irti enkä aio ottaakaan, auto tosin on laturissaan yleensä vain öisin. Jos asuisin paikassa, johon tulee ilmajohdot niin varmaan silloin saattaisin ottaakin ukkosella johtoja irti seinästä.
 
Nyt kun tuota ukkosen uhkaa väläytellää ennusteissa lähes päivittäin niin oletteko ottaneet auton irti töpselistä ukkosen ajaksi tai kenties jopa laturin irti seinästä?

Kannattaa ehkä ensin selvittää onko omassa latausasemassa minkäänlaista ylijännitesuojausta.

Ja toisekseen, asuuko maakaapeloidulla alueella vai löytyykö ilmalinjaa lähistöltä.

Ja vakuutusturva kannattanee vilkaista myös, että korvaako se mitään salamaniskun rikkomaa.

Jos laturissa ei ole ylijännitesuojausta, suojat voi asentaa keskuksellekin. Eivät ole erityisen kalliita.

Maakaapeloidussa verkossa mitään noita ei mielestäni tarvita, todennäköisyys ylijännitepiikille on häviävän pieni.
 
Kannattaa ehkä ensin selvittää onko omassa latausasemassa minkäänlaista ylijännitesuojausta.

Ja toisekseen, asuuko maakaapeloidulla alueella vai löytyykö ilmalinjaa lähistöltä.

Ja vakuutusturva kannattanee vilkaista myös, että korvaako se mitään salamaniskun rikkomaa.

Jos laturissa ei ole ylijännitesuojausta, suojat voi asentaa keskuksellekin. Eivät ole erityisen kalliita.

Maakaapeloidussa verkossa mitään noita ei mielestäni tarvita, todennäköisyys ylijännitepiikille on häviävän pieni.
Ylijännitesuojasta en nähnyt mainintaa, pelkästään "Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja".

Viimevuonna siirtyi kaapelit maan alle, edelleen tasaisen epäsäännölillisesti sähköt katkeilee mutta se tietty on eri asia kuin ylijännite.

Ehkä tosiaan suurempi riski on se että salama osuu viereiseen puuhun ja kaatuu katoksen päälle kuin että suoraan autotallin sähköihin. Antennimastotkin on eri rakennuksessa joka on vielä hieman ylempänä. Sähköt tietty samasta päärakennuksen keskuksesta jaettu.
 
Vähän ohi aiheen, mutta esim Helenillä ei taida mistään nähdä oman sähköliittymän hetkellisiä huippukulutuksia? Sovelluksesta näkyy päivittäisen kulutuksen kokonaisuudessaan, mutta olisi mielenkiinnosta (omaa laturia varten) hieman tarkastella millaisia kulutushuippu on ollut.
 
Maakaapeli, ukkosenjohdatin talossa ja ylijännitesuoja keskuksessa niin salaman aiheuttaman vahingon todennäköisyys latauksen aikana alkaa olemaan lottovoiton luokkaa.
 
Vähän ohi aiheen, mutta esim Helenillä ei taida mistään nähdä oman sähköliittymän hetkellisiä huippukulutuksia? Sovelluksesta näkyy päivittäisen kulutuksen kokonaisuudessaan, mutta olisi mielenkiinnosta (omaa laturia varten) hieman tarkastella millaisia kulutushuippu on ollut.
Ei näe sovelluksista suoraan, mutta kysymällä tuon tiedon saa.
 
Aurinkopaneelien tuoton vaikutukset näkyy sähkölaskuissa ja kun laskee toteutuneen sähkönhinnan, kulutuksen ja sähkölaskujen mukaan niin varsin edullista polttoainetta kyllä. Toukokuussa pääsi alle 1€/100km. Nyt ei lasketa investointia mitenkään mukaan eikä TMA:ta.
 
Nyt olis tarvis pienelle latausvirralle rajoitettaville latureille.

Majoitus liikkeen käyttöön hidaslaturi, kun ollaan maalla ja vanhat kiinteistöt niin ei kiinnosta alkaa panostaa sniidujen sähköautoilijoiden tarpeisiin kiinteistön sähköihin isoja summia, mutta palvelun vuoksi latausta olisi tarjottava, koska muuten nuo kuspiät pöllii kysymättä seinästä vaarntamalla paloturvallisuuden itsekkyyttään.

Noniin nyt kun on keuhkottu enimmät..

Hakusessa valovirtalaturi jossa olisi kiinteä 4-6 A latausvirta asetettavissa.

Onkohan moisia olemassa?
 
Nyt olis tarvis pienelle latausvirralle rajoitettaville latureille.

Majoitus liikkeen käyttöön hidaslaturi, kun ollaan maalla ja vanhat kiinteistöt niin ei kiinnosta alkaa panostaa sniidujen sähköautoilijoiden tarpeisiin kiinteistön sähköihin isoja summia, mutta palvelun vuoksi latausta olisi tarjottava, koska muuten nuo kuspiät pöllii kysymättä seinästä vaarntamalla paloturvallisuuden itsekkyyttään.

Noniin nyt kun on keuhkottu enimmät..

Hakusessa valovirtalaturi jossa olisi kiinteä 4-6 A latausvirta asetettavissa.

Onkohan moisia olemassa?
Teslan wallcharger?. Toimii yhdelläkin vaiheella, on pultattavissa seinään kiinni ja pystyy asettamaan haluamansa latausvirran (ainakin 8a)
 
Teslan wallcharger?. Toimii yhdelläkin vaiheella, on pultattavissa seinään kiinni ja pystyy asettamaan haluamansa latausvirran (ainakin 8a)
Täs olis se että se pitäs olla sellanen että aasiakas ei pääse itse sorkkimaan sitä asetettua latausvirtaa.

Ymmärtääkseni useimmissa se asetetaan jostain kosketusnäytöstä.

Mahdollisuuksien mukaan yksinkertaisuus ja edullisuus olis kova sana, kun nykyihmiset tuntuu olevan käsittämättömiä että kaikki mikä ei ole omaa niin tunnutaan hajottavan. Oletan siis että noita menee pari vuodessa uusiksi.
 
4A lataus

:sholiday:

go-e Charger Gemini 11kW ja 22kW mallit saa ainakin 6A latausteholle. Jos löydät vielä sellasen mikä taipuu 4A niin ne näkee kyllä autosta, että nyt ei lataa ja lykkää sen 16A suko laturin seinään.
 
Suostuukohan kuinka moni auto edes aloittamaan latausta tuollaisella 4A virralla. Eikös aika monella ole joku 6A minimi
 
6A ihan jees, idea on se että jos oma laturi tavataan seinästä niin se takavarikoidaan.

Jostain syystä sähköautoilijoilla on vaikea ymmärtää että vaikka laturi antaa imeä löydetystä pistorasiasta ilmaiseksi 8A virralla niin se ei välttämättä sitä kestä.

Älkääkä käsittäkö väärin, ajan itsekin teslalla, mutta ei oo koskaan ollu tarvis varastaa sähköä.
 
Nyt olis tarvis pienelle latausvirralle rajoitettaville latureille.

Majoitus liikkeen käyttöön hidaslaturi, kun ollaan maalla ja vanhat kiinteistöt niin ei kiinnosta alkaa panostaa sniidujen sähköautoilijoiden tarpeisiin kiinteistön sähköihin isoja summia, mutta palvelun vuoksi latausta olisi tarjottava, koska muuten nuo kuspiät pöllii kysymättä seinästä vaarntamalla paloturvallisuuden itsekkyyttään.

Noniin nyt kun on keuhkottu enimmät..

Hakusessa valovirtalaturi jossa olisi kiinteä 4-6 A latausvirta asetettavissa.

Onkohan moisia olemassa?

Tai sitten ajattelee asiaa posin kautta ja palveluna, joka parantaa asiakastyytyväisyyttä?

Onko ne laturit yksittäisinä jossain vai saisiko lataajille yhden sijainnin johon voisi esim Innohome Charlieta ketjuttaa ja laittaa niille keskinäinen kuormantasaus päälle.

Latausvirta noissa säädetään dippikytkimin, eli ei käyttäjän säädettävissä.
 
Tai sitten ajattelee asiaa posin kautta ja palveluna, joka parantaa asiakastyytyväisyyttä?

Onko ne laturit yksittäisinä jossain vai saisiko lataajille yhden sijainnin johon voisi esim Innohome Charlieta ketjuttaa ja laittaa niille keskinäinen kuormantasaus päälle.

Latausvirta noissa säädetään dippikytkimin, eli ei käyttäjän säädettävissä.
Palveluna tätä koitetaan kin tarjota, mutta kun kiinteistöt on vanhoja ja pihat rakennettu eikä huvita kaivaa uusia kaapeleita latureille ja samalla uusia pääsulakkeita ja pää keskusta jne yms. Niin sitä palvelua tarjotaan pitkäaikaismajoittujille hidaslatauksena.

Tuo dippikytkin säätö on just se mitä haetaan, kiitos tutustun tuotteeseen.
 
Palveluna tätä koitetaan kin tarjota, mutta kun kiinteistöt on vanhoja ja pihat rakennettu eikä huvita kaivaa uusia kaapeleita latureille ja samalla uusia pääsulakkeita ja pää keskusta jne yms. Niin sitä palvelua tarjotaan pitkäaikaismajoittujille hidaslatauksena.

Tuo dippikytkin säätö on just se mitä haetaan, kiitos tutustun tuotteeseen.

Tässä tapauksessa kannattaa siis alusta asti miettiä ratkaisua jossa on jonkinlainen kuormanhallinta.Joko oikea mittaukseen perustuva(dynaaminen) tai tuon Innohomen keskinäisen staattisen kuormanhallinnan kaltainen.

Tuo latausvirran rajoitus noin pieneksi aiheuttaa todennäköisesti vain ärsytystä ja ongelmia.

Helpointa olisi varmaan rakentaa lataajille oma p-alue johon syöttösuoraan pääkeskukselta ja sinne dynaaminen kuormanhallinta. Tällöin voisi markkinoida kävijöille aitoa type2 latausta.

Sitten jos se lataus pitäisi tapahtua aina yksittäisen mökin pihassa ja niitä on n. kpl niin menee vaikeammaksi.

Ja vuokrausehtoihinhan kannattaa kirjata kielto ladata mistään muualta kuin vuokranantajan osoittamasta paikasta.
 
Tässä tapauksessa kannattaa siis alusta asti miettiä ratkaisua jossa on jonkinlainen kuormanhallinta.Joko oikea mittaukseen perustuva(dynaaminen) tai tuon Innohomen keskinäisen staattisen kuormanhallinnan kaltainen.

Tuo latausvirran rajoitus noin pieneksi aiheuttaa todennäköisesti vain ärsytystä ja ongelmia.

Helpointa olisi varmaan rakentaa lataajille oma p-alue johon syöttösuoraan pääkeskukselta ja sinne dynaaminen kuormanhallinta. Tällöin voisi markkinoida kävijöille aitoa type2 latausta.

Ja vuokrausehtoihinhan kannattaa kirjata kielto ladata mistään muualta kuin vuokranantajan osoittamasta paikasta.
Kielto on jo, mutta ei kiinnosta eikä kysytä. Johtoja löytyy monta kertaa kesässä seinästä.

Jos olisi minun yritys niin kohtelu ei olisi luvattomille lataajille ystävällistä, mutta ehkä siihen on syy miksi olen suunnittelija enkä matkailuyrittäjä.

Mutta joo myöskään yrittäjä itse ei koe että tähän hommaan laitettaisiin tuhansia. Ainakaan tässä hetkessä.

Tuon lataus homman saisi haltuun kun olisi laturit tarjolla valmiiksi rajoitettuina. Toinen vaihtoehto olisi rajoittaa noita ulkoseinien pistorasioita, mutten siihenkään löytänyt vielä ratkaisua.
 
Toinen vaihtoehto olisi rajoittaa noita ulkoseinien pistorasioita, mutten siihenkään löytänyt vielä ratkaisua.

Poista pistorasiat? 6A sulakkeita on olemassa niin sitten ainakin tulevat kyselemään kun ei tule virtaskaa.
 
Poista pistorasiat? 6A sulakkeita on olemassa niin sitten ainakin tulevat kyselemään kun ei tule virtaskaa.
Mjoo joku lukittava pistorasia olis toimiva.. Ei niitä voi poistaa kun niitä tarvii kiinteistöjen kunnossapitoon ja muuhun touhottamiseen.
 
Mjoo joku lukittava pistorasia olis toimiva.. Ei niitä voi poistaa kun niitä tarvii kiinteistöjen kunnossapitoon ja muuhun touhottamiseen.
Yhdessä matkaparkissa oli niitä autonlämmitykseen käytettäviä pistorasioita tolpassa ja siinä on se kannen lukitus. Avaimen sai numerokoodilla kotelosta ja numerokoodin sai kun oli maksanut yöpymisestä.
Tommosesta tekee aika kohtuukustannuksella 2x16A lataustolpan, kun ottaa ne superschukopistorasioilla. Olis palvelua ja osoittaa latauspaikka.
 
Kielto on jo, mutta ei kiinnosta eikä kysytä. Johtoja löytyy monta kertaa kesässä seinästä.

Jos olisi minun yritys niin kohtelu ei olisi luvattomille lataajille ystävällistä, mutta ehkä siihen on syy miksi olen suunnittelija enkä matkailuyrittäjä.

Mutta joo myöskään yrittäjä itse ei koe että tähän hommaan laitettaisiin tuhansia. Ainakaan tässä hetkessä.

Tuon lataus homman saisi haltuun kun olisi laturit tarjolla valmiiksi rajoitettuina. Toinen vaihtoehto olisi rajoittaa noita ulkoseinien pistorasioita, mutten siihenkään löytänyt vielä ratkaisua.

Eipä sellainen rajoitettu laturi mitään auta kun asiakkaat kuitenkin tunkevat seinän sukorasiaan sen oman matkalaturinsa.
Johonkin hyvään paikkaan yksi edullinen kuormanhallinnalla varustettu type 2 -laturi ja ne ulkopistorasiat vaikka jonkun yksinkertaisen nokkakytkinohjauksen taakse, eli niihin tulisi sähkö vain silloin kun henkilökunta niin haluaa.
Esim. 1-0-2 nokkakytkin jossa on toiseen asentoon lisätty ylimääräinen 6A johdonsuoja sarjaan jolla asiakkaiden luvatonta latailua rajoitetaan.
 
Täs olis se että se pitäs olla sellanen että aasiakas ei pääse itse sorkkimaan sitä asetettua latausvirtaa.

Ymmärtääkseni useimmissa se asetetaan jostain kosketusnäytöstä.
Tuo ratkeaa sillä, että laittaa sen mötikän josta latausvirta säädetään, lukitun laatikon sisään. Ota sitten vain halvin laturi jonka voi säätää 6A virralle ja jossa on riittävän pitkä johto säätömötikän jälkeen.
 
Todennäköisesti myös halvin ratkaisu, nuo kiinteät latausasemat ovat kuitenkin aina vähän arvokkaampia.

Tosin lootahan ei tarvitse edes olla varsinaisesti lukittu, kunhan on pultattu kiinni. Harva käyttäjä kuitenkaan kaivaa työkalusalkkua esiin jotta pääsee mahdollisesti säätämään jotain latausasetuksia.

Tosin sitä hieman ihmettelen että onko se niin valtava se 6A vs 8A latausvirran ero että maksaa vaivan? Eikö saman asian ajaisi vaan tavalliset sukopistorasiat jotka ovat osoitettu auton latauskäyttöön? Laittaa niihin vaikka sitten sen 8A johdonsuojan, jolla estää pistorasian ylikuormitus.
 
Tässä hullupösöä odotellessa aloin katsomaan kodin lataushommia kuntoon.
Sähköautolle on vedetty varaus talon sähkökaapista, suojaputkessa maassa 5x2,5mm2 maakaapelilla autokatoksen seinään, jossa on nyt asennettuna voimavirtapistoke. Kaapelilla mittaa noin 15 metriä.
Sähkökaapissa tämä on vikavirtasuojan ja 3x16A varokkeiden takana.
Talo rakennettu vuonna 2021.

Saako tuohon nyt vaihtaa 11 kW Schneiderin EVH4S11NC latausaseman ja onko tuo 2,5mm2 kaapelointi riittävä?
Saako voimavirtapistokkeen jättää tuon latausaseman viereen, kun sillekkin olisi vähäistä käyttöä välillä?
Luovunko suoraan tuosta kiinteästä asennusideasta ja hankin voimavirtaan menevän laturin?

Tuo Schneiderin laturi tuli ostettua noin kuukausi sitten edullisesti kuormanhallintapalikan kanssa Amazonista (yhteensä vähän reilu 430 €), mutta enpä tajunnut tutkia muita rajoitteita sitä ennen. Vielä tämän kerkeisi palauttamaan tämän viikon sisällä.

Sähkärin ottaisin kyllä kytkemään homman, mutta tietäisi nyt ensiksi, ettei ihan viilata linssiin kaikkien tarpeiden kanssa.
 
Tässä hullupösöä odotellessa aloin katsomaan kodin lataushommia kuntoon.
Sähköautolle on vedetty varaus talon sähkökaapista, suojaputkessa maassa 5x2,5mm2 maakaapelilla autokatoksen seinään, jossa on nyt asennettuna voimavirtapistoke. Kaapelilla mittaa noin 15 metriä.
Sähkökaapissa tämä on vikavirtasuojan ja 3x16A varokkeiden takana.
Talo rakennettu vuonna 2021.

Saako tuohon nyt vaihtaa 11 kW Schneiderin EVH4S11NC latausaseman ja onko tuo 2,5mm2 kaapelointi riittävä?
Saako voimavirtapistokkeen jättää tuon latausaseman viereen, kun sillekkin olisi vähäistä käyttöä välillä?
Luovunko suoraan tuosta kiinteästä asennusideasta ja hankin voimavirtaan menevän laturin?

Tuo Schneiderin laturi tuli ostettua noin kuukausi sitten edullisesti kuormanhallintapalikan kanssa Amazonista (yhteensä vähän reilu 430 €), mutta enpä tajunnut tutkia muita rajoitteita sitä ennen. Vielä tämän kerkeisi palauttamaan tämän viikon sisällä.

Sähkärin ottaisin kyllä kytkemään homman, mutta tietäisi nyt ensiksi, ettei ihan viilata linssiin kaikkien tarpeiden kanssa.

Kaapelointi annettujen speksien valossa ok ja normaali A-tyypin vikavirtasuoja riittää hyvin.
Periaatteessa ryhmässä ei saisi olla mitään muuta kuin se laturi mutta en näe syytä miksi voimavirtapistoketta ei voisi jättää väliaikaiskäyttöä varten kunhan huomioi että pistorasiaa ei tule käyttää samaan aikaan kun sähköautoa ladataan.
Jos tarkoituksena on ladata autoa eikä tehdä sillä asemalla mitään kotiautomaation taikatemppuja niin siihen tuo schneider riittää ihan hyvin.
 
Tässä hullupösöä odotellessa aloin katsomaan kodin lataushommia kuntoon.
Sähköautolle on vedetty varaus talon sähkökaapista, suojaputkessa maassa 5x2,5mm2 maakaapelilla autokatoksen seinään, jossa on nyt asennettuna voimavirtapistoke. Kaapelilla mittaa noin 15 metriä.
Sähkökaapissa tämä on vikavirtasuojan ja 3x16A varokkeiden takana.
Talo rakennettu vuonna 2021.

Saako tuohon nyt vaihtaa 11 kW Schneiderin EVH4S11NC latausaseman ja onko tuo 2,5mm2 kaapelointi riittävä?
Saako voimavirtapistokkeen jättää tuon latausaseman viereen, kun sillekkin olisi vähäistä käyttöä välillä?
Luovunko suoraan tuosta kiinteästä asennusideasta ja hankin voimavirtaan menevän laturin?

Tuo Schneiderin laturi tuli ostettua noin kuukausi sitten edullisesti kuormanhallintapalikan kanssa Amazonista (yhteensä vähän reilu 430 €), mutta enpä tajunnut tutkia muita rajoitteita sitä ennen. Vielä tämän kerkeisi palauttamaan tämän viikon sisällä.

Sähkärin ottaisin kyllä kytkemään homman, mutta tietäisi nyt ensiksi, ettei ihan viilata linssiin kaikkien tarpeiden kanssa.

Saa, on riittävä. Varauksen teko on tehty juuri oikein.

Voihan sen voimavirtarasian siihen jättää ja haaroittaa tuo syöttökaapeli jakorasialla vv-pistokkeelle ja laturille. Pitää vain itse huolehtia, että ei kuormita niitä molempia samaan aikaan, muuten nuo syötön 3x16A johdonsuojat laukeaa.

Tuo laturi on mainio kyllä, kun kuormanhallinnan tietoliikenne kulkee yhdessä vaihejohtimessa powerline communicationilla. Helpottaa asennusta kun ei tarvita erillistä tiedonsiirtokaapelia.

Tuon kanssa voi siis huoletta ladata aina täysillä kunhan se kuormanhallintapalikka mittaa pääsulakkeiden kuormitusta.
 
Tässä hullupösöä odotellessa aloin katsomaan kodin lataushommia kuntoon.
Sähköautolle on vedetty varaus talon sähkökaapista, suojaputkessa maassa 5x2,5mm2 maakaapelilla autokatoksen seinään, jossa on nyt asennettuna voimavirtapistoke. Kaapelilla mittaa noin 15 metriä.
Sähkökaapissa tämä on vikavirtasuojan ja 3x16A varokkeiden takana.
Talo rakennettu vuonna 2021.

Saako tuohon nyt vaihtaa 11 kW Schneiderin EVH4S11NC latausaseman ja onko tuo 2,5mm2 kaapelointi riittävä?
Saako voimavirtapistokkeen jättää tuon latausaseman viereen, kun sillekkin olisi vähäistä käyttöä välillä?
Luovunko suoraan tuosta kiinteästä asennusideasta ja hankin voimavirtaan menevän laturin?

Tuo Schneiderin laturi tuli ostettua noin kuukausi sitten edullisesti kuormanhallintapalikan kanssa Amazonista (yhteensä vähän reilu 430 €), mutta enpä tajunnut tutkia muita rajoitteita sitä ennen. Vielä tämän kerkeisi palauttamaan tämän viikon sisällä.

Sähkärin ottaisin kyllä kytkemään homman, mutta tietäisi nyt ensiksi, ettei ihan viilata linssiin kaikkien tarpeiden kanssa.
Jos ei pelota että voimavirtaan kytkettävä kannettava laturi pöllitään niin laittaisin sellaisen ja laittaisin schneiderin muualle/möisin pois.

Joku sähköalan ammattilainen varmaan osaa sanoa voiko tuohon asentaa jonkun valintakytkimen schneiderin ja voimavirtarasian välille. Kuulostaa kyllä vähän hankalalta ratkaisulta.
 
Ymmärtääkseni kiinteää sähköauton latausasemaa ei saa asentaa niin, että samassa syötössä on muuta kuormaa. Jos kyse on voimavirtaan liitettävästä latausasemasta, ko. rajoitusta ei ole. Asia on muistaakseni standardissa asti.

Fiksu asema, kun käyttää vaihejohdinta tietoliikenneyhteytenä. Jos latausasemalla voi tulla käyttöä muuallakin, niin sitten ehkä kallistuisin voimavirtavehkeeseen. Lisäksi jonkinlainen arvo kannattanee antaa pörssisähköohjautuvalle lataukselle, vähintään tulevaisuutta silmällä pitäen.
 
Kiitos kommenteista.
Voimavirtapistokkeella on ollut tässä parin vuoden aikana 2 kertaa käyttöä. Eli siitä luopuminen olisi luultavasti korkeitaan henkistä.
Siinä on toki myös sukopistoke samassa ja sillä onkin ollut paljon enemmän käyttöä, mutta sen saisi sitten korvattua autokatoksen varaston muista pistokkeista.

Vaihtoehtona olin miettinyt go-e Charger Gemini Flex 11kW kotilaturia, mutta siinä sitten tulisi taas hintaa enemmän. Aina tuppaa lähtemään nämäkin hommat käsistä.
Alue, jossa asutaan on rauhallista pientaloaluetta, jossa on ainakin toistaiseksi pysynyt tavarat pihassa. Sen puolesta tuollainen voimavirtalaturi ei olisi ongelma.
Mökkiä ei ole tai muuta tarvetta en nopeasti keksi, mihin tuota veisin mukanani. Toistaalta tämän kanssa ei tarvitsisi etsiä ja maksaa sähkärille mitään.

Noh. Pitää vielä miettiä, miten edetä.
 
Kiitos kommenteista.
Voimavirtapistokkeella on ollut tässä parin vuoden aikana 2 kertaa käyttöä. Eli siitä luopuminen olisi luultavasti korkeitaan henkistä.
Siinä on toki myös sukopistoke samassa ja sillä onkin ollut paljon enemmän käyttöä, mutta sen saisi sitten korvattua autokatoksen varaston muista pistokkeista.

Vaihtoehtona olin miettinyt go-e Charger Gemini Flex 11kW kotilaturia, mutta siinä sitten tulisi taas hintaa enemmän. Aina tuppaa lähtemään nämäkin hommat käsistä.
Alue, jossa asutaan on rauhallista pientaloaluetta, jossa on ainakin toistaiseksi pysynyt tavarat pihassa. Sen puolesta tuollainen voimavirtalaturi ei olisi ongelma.
Mökkiä ei ole tai muuta tarvetta en nopeasti keksi, mihin tuota veisin mukanani. Toistaalta tämän kanssa ei tarvitsisi etsiä ja maksaa sähkärille mitään.

Noh. Pitää vielä miettiä, miten edetä.

Saahan sen voimavirtalaturin tarvittaessa lukittua vaikka johdosta. Tai näin olen itse tehnyt Gemini Flexin kanssa. Eihän se varkautta estä, mutta luultavasti auttaa saamaan vakuutuksesta korvauksen, kun on ollut jotenkin lukittu.

Gemini Flexiin joutuu sitten ottamaan Controllerin tai askartelemaan itse esim. Shellyn avulla kuormanhallinnan.
 
Ensiviikolla on tulossa sähkäri kytkemään Heidelberg laturin ja siinä on se B-vikavirtasuoja sisäänrakennettuna. Niin tarviiko olla vielä lisäksi se A-vikavirtasuoja? Siksi kyselen, että jos sen tarvii niin ehdin ilmoittaa, että ottaa sen mukaan. Kun tänään tilasin asennusta niin ei ollu niistä puhetta.
 
Ensiviikolla on tulossa sähkäri kytkemään Heidelberg laturin ja siinä on se B-vikavirtasuoja sisäänrakennettuna. Niin tarviiko olla vielä lisäksi se A-vikavirtasuoja? Siksi kyselen, että jos sen tarvii niin ehdin ilmoittaa, että ottaa sen mukaan. Kun tänään tilasin asennusta niin ei ollu niistä puhetta.

Ei tarvitse.

e. Tai hetkinen, onko siinä oikea vikavirtasuoja vaiko vain joku elektroninen räpellys jota myydään vikavirtasuojana?
Asia olisi hyvä tarkistaa asennusohjeesta.

e2. Jos asema on typiltään Heidelberg Wallbox 11kW Home Eco Europe niin se vaatii erillisen a-tyypin vikavirtasuojan eikä siinä ole sisäänrakennettuna B-tyypin vikavirtasuojaa vaan pelkkä 6mA DC-suojaus. Nämä kaksi ovat täysin eri asioita eikä niitä tule sekoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
e2. Jos asema on typiltään Heidelberg Wallbox 11kW Home Eco Europe niin se vaatii erillisen a-tyypin vikavirtasuojan eikä siinä ole sisäänrakennettuna B-tyypin vikavirtasuojaa vaan pelkkä 6mA DC-suojaus. Nämä kaksi ovat täysin eri asioita eikä niitä tule sekoittaa.
Hyvä. On juuri tuo laite. Ilmoitan siis huomenna, että tuo tarvitaan lisäksi. Ajattelin, että jos ei asentajalla ole niitä autossa valmiina niin lykkääntyy pian muutamalla päivällä asennus, kun se lähtee niitä hakemaan. Kiitos:thumbsup:
 
Mitäs tästä ABB:n terra -laturin ohjeesta pitäisi päätellä? Maallikolle ei aukea tuosta tarvitaanko erillinen vikavirtasuoja vai ei.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230707_093544_Samsung Notes.png
    Screenshot_20230707_093544_Samsung Notes.png
    395,3 KB · Luettu: 58
Vaihtoehtona olin miettinyt go-e Charger Gemini Flex 11kW kotilaturia, mutta siinä sitten tulisi taas hintaa enemmän. Aina tuppaa lähtemään nämäkin hommat käsistä.
Alue, jossa asutaan on rauhallista pientaloaluetta, jossa on ainakin toistaiseksi pysynyt tavarat pihassa. Sen puolesta tuollainen voimavirtalaturi ei olisi ongelma.
Go-e on kieltämättä oivallinen vehje. Minulla on lisäksi Controller ja sen extra-sensorit (virtamuuntajat) seuraa lämmityksen tilaa. Itse Charger on seinään lukittu voimavirtajohdostaan ja latausjohto on ohjelmallisesti lukittu Chargeriin. Noiden lisäksi latausjohto on kerällä Defan eConnect telineessä lukittuna. Näin ei lähde vehkeet hierojan vehkeillä varustetun varkaan matkaan ja toisaalta itse saan laturin / johdon nopeasti mukaan reissuun. Asennus on lisäksi ihan miellyttävä silmälle. Onhan tuolla kokonaisuudella sitten hintaa lukkoineen noin vajaa 900€.

Ominaisuuksiltaan vastaava (tai jopa parempi) on Defan Power, mutta hintaa on sitten ainakin pari sataa enemmän ja asennus on kiinteä eli reissulaturi pitää olla erikseen. Joillakin on sille tarvetta ja joillakin ei.
 
Go-e on kieltämättä oivallinen vehje. Minulla on lisäksi Controller ja sen extra-sensorit (virtamuuntajat) seuraa lämmityksen tilaa. Itse Charger on seinään lukittu voimavirtajohdostaan ja latausjohto on ohjelmallisesti lukittu Chargeriin. Noiden lisäksi latausjohto on kerällä Defan eConnect telineessä lukittuna. Näin ei lähde vehkeet hierojan vehkeillä varustetun varkaan matkaan ja toisaalta itse saan laturin / johdon nopeasti mukaan reissuun. Asennus on lisäksi ihan miellyttävä silmälle. Onhan tuolla kokonaisuudella sitten hintaa lukkoineen noin vajaa 900€.

Ominaisuuksiltaan vastaava (tai jopa parempi) on Defan Power, mutta hintaa on sitten ainakin pari sataa enemmän ja asennus on kiinteä eli reissulaturi pitää olla erikseen. Joillakin on sille tarvetta ja joillakin ei.
Eikös tuo controller muuten vaadi sähkärin asennuksen? Ostin tuon go-e:n ja pian otan käyttöön kun saan sähköauton maanantaina. Kodissamme ei ole sähkölämmitystä joten isot virrankuluttajat ovat liesi ja sähkökiuas käytännössä eikä ainakaan kiuasta tulla käyttämään latauksen aikana niin mietin onko tuo controller ihan tarpeellinen itselle :)
 
Kannattaa katsoa oman sähköverkkoyhtiön sivuilta näkeekö maksimitehot. Elenialla ainakin näkee kätsysti koko vuoden ajalta maksimi- ja keskiarvotehot niiden latauslaskurilla niin ei tarvi arvailla. :giggle:
 
Eikös tuo controller muuten vaadi sähkärin asennuksen? Ostin tuon go-e:n ja pian otan käyttöön kun saan sähköauton maanantaina. Kodissamme ei ole sähkölämmitystä joten isot virrankuluttajat ovat liesi ja sähkökiuas käytännössä eikä ainakaan kiuasta tulla käyttämään latauksen aikana niin mietin onko tuo controller ihan tarpeellinen itselle :)
Vaatii sähkärin, koska keskus pitää aukaista ja johtaa kaapelit laitteelle sen omaa syöttöä sekä kaikkien vaiheiden jännitetietoa varten. Virtamuuntajatkin tarvitsee jotenkin mahduttaa ja ne saattaa joutua asentamaan kovin lähelle paljaita pääsulakepohjia. Mahdollisesti tarvitsee raivata tilaa din-kiskoon tai asentelemaan lisäboksin.

Todennäköisesti et tarvitse Controlleria. Varmistaisin asian verkkoyhtiöltä @Mabbis vinkin mukaisesti.
 
Heidelberg laturissa on kiertokytkin millä lataustehoa voi säätää 6-16A. Ajattelin laittaa sen 12A ja autosta voi asettaa max, vähennetty tai alhainen eli 8kW, 6kW tai 4kW lataustehoksi. Paneeleista kesällä ladattaessa 4kW (pienemmäksi ei saa) ja yösähköllä sitten vaikka isommalla, riippuen halpojen tuntien määrästä. Talvella ajattelin käyttää Cridiota, näyttäis toimivan. 8kW teholla ladattaessa jää varoja hyvin vaikka lvv ja muutakin lämmitystä menisi päälle samaa aikaan, liettä ei yösähköllä käytetä koskaan. Akku 28kWh netto. Näillä pitäis pärjätä ja pärjää, kun 2,3kW tehollakin on pärjätty hyvin.
Lähinnä tuo latauslaite tuli hankittua sen turvallisuuden ja ns ”virallisuuden” takia, ei tartte jossitella sitten, jos jotain sattuu. Laitoin laturin taakse vielä samanlaisen palamattoman levyn kuin invertterin takanakin:)
 
Ymmärtääkseni kiinteää sähköauton latausasemaa ei saa asentaa niin, että samassa syötössä on muuta kuormaa. Jos kyse on voimavirtaan liitettävästä latausasemasta, ko. rajoitusta ei ole. Asia on muistaakseni standardissa asti.

Fiksu asema, kun käyttää vaihejohdinta tietoliikenneyhteytenä. Jos latausasemalla voi tulla käyttöä muuallakin, niin sitten ehkä kallistuisin voimavirtavehkeeseen. Lisäksi jonkinlainen arvo kannattanee antaa pörssisähköohjautuvalle lataukselle, vähintään tulevaisuutta silmällä pitäen.
Jos ihan sokeasti lukee standardia niin muuta kuormaa ei saa olla, paitsi lämmityskäyttöön tarkoitettu pistorasia. Toki yleensä autoissa ei ole kolmivaiheista lohkolämppäriä. Standardeista saa kuitenkin ihan sähköturvallisuuslain ja valtioneuvoston asetuksen luvallakin poiketa jos poikkeava toteutus on yhtä turvallinen kuin standardin mukainenkin ja itse en tässä kohtaa näe, että voimapistorasian jättäminen latausaseman rinnalle voisi aiheuttaa edes etäisesti mitään vaaraa.
 
Yhdessä matkaparkissa oli niitä autonlämmitykseen käytettäviä pistorasioita tolpassa ja siinä on se kannen lukitus. Avaimen sai numerokoodilla kotelosta ja numerokoodin sai kun oli maksanut yöpymisestä.
Tommosesta tekee aika kohtuukustannuksella 2x16A lataustolpan, kun ottaa ne superschukopistorasioilla. Olis palvelua ja osoittaa latauspaikka.

Tässä on vain se ongelma, että sähköstandardit ei vieläkään tunne käsitettä "Super-Schuko".

Jolloinika siitä ei saisi ladata 16 ampeerin virralla.
 
Tässä on vain se ongelma, että sähköstandardit ei vieläkään tunne käsitettä "Super-Schuko".

Jolloinika siitä ei saisi ladata 16 ampeerin virralla.
Onhan niistä joku standardi? Kestää ainakin enemmän kuin 8A. 13A:lla olen ladannut eikä lämpene. Alla lainattua tekstä.
Markkinoilla on myös kotitalouspistorasioita, jotka valmistaja on suunnitellut kestämään jatkuvan 16 ampeerin kuormituksen. Näitä koskeva standardi IEC 60884-1:2022 julkaistiin elokuussa 2022. Tällaisia pistorasioita asennettaessa tulee varmistaa myös syöttävän verkon soveltuvuus jatkuvalle 16 ampeerin kuormalle (ks. SFS 6000-8-813 kohta 813.8).
 
Yhdessä matkaparkissa oli niitä autonlämmitykseen käytettäviä pistorasioita tolpassa ja siinä on se kannen lukitus. Avaimen sai numerokoodilla kotelosta ja numerokoodin sai kun oli maksanut yöpymisestä.
Tommosesta tekee aika kohtuukustannuksella 2x16A lataustolpan, kun ottaa ne superschukopistorasioilla. Olis palvelua ja osoittaa latauspaikka.
Hyvin usein autojen mukana tulleet matkalaturit joissa on suko pää on rajoitettu 8A:lle, joten supersukosta ei ole hyötyä lataustehon kannalta. Teslan matkalaturi rajoittaa 13A:lle. Tesloissa mukana tulevalle latauskaapelille saa ostettua vaihtopään, sukon tilalle "caravaanari" pistoke. Samalla myös piuha antaakin 16A.
s-l1200.webp
 
Jos asema on typiltään Heidelberg Wallbox 11kW Home Eco Europe niin se vaatii erillisen a-tyypin vikavirtasuojan eikä siinä ole sisäänrakennettuna B-tyypin vikavirtasuojaa vaan pelkkä 6mA DC-suojaus. Nämä kaksi ovat täysin eri asioita eikä niitä tule sekoittaa.
Nyt kyseinen laite asennettu vaatimukset täyttävine vikavirtasuojineen luvat omaavan sähköliikkeen toimesta. Kelpaa latailla huoletta:)
 
Latausaseman hankinta alkaa olemaan ajakohtainen ja yllä mainittu go-e vaikuttaa ihan pätevälle, mutta tuleeko jotain muita päteviä markkinoilta mieleen? Ei niin väliä onko kiinteä, mutta plussaa rajapinnoista kotiautomaatioon ja pörssisähköohjauksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 471
Viestejä
4 557 947
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom