Voinet jonnekin sääketjuun kertoa myös lisää perusteita? Esim. mikä data, tuulen korkeus jne. Kuulostaa mielenkiintoiselle, koska auringon lämpösäteily tunnetusti lisää tuulisuutta. En siis hevillä usko, että yöllä tuulee enemmän. Olen tosin tämän asian ymmärtänyt maanpinnan kannalta, en tuulivoimaloiden korkeudelta.Yöllä tuulee ihan merkittävästi enemmän kuin päivällä. Painottuen aamuyön tunteihin. Excelöin tämän ihan itse jokin aika sitten ottamalla dataksi 12 viimeistä kuukautta.
Tämä tiedoksi, jottei jää väärää tietoa ketjuun. Jatkaa voidaan sähkönhinnan määräytymisketjussa, jos tarvetta jatkoille.
"Tuuli on mantereella voimakkainta päiväsaikaan."
Miten tuuli syntyy? – Sään takaa
blogi.foreca.fi
Edit: pitänee itse yrittää laskea spot-datasta, että mitä latauksen optimoinnilla voi saavuttaa vs. lataa säännöllisesti yöaikaan. Perusteena pörssisähkön optimointi. Hypoteettisesti voi jo todeta, että 4000kWh vuosittaisella latauksella (20tkm, 20kWh/100km), jokainen säästetty sentti on 40€. On siis todennäköistä, että takaisinmaksuaika on useita vuosia pörssisähköohjatulle latauslaitteelle.
Viimeksi muokattu: