• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Yöllä tuulee ihan merkittävästi enemmän kuin päivällä. Painottuen aamuyön tunteihin. Excelöin tämän ihan itse jokin aika sitten ottamalla dataksi 12 viimeistä kuukautta.

Tämä tiedoksi, jottei jää väärää tietoa ketjuun. Jatkaa voidaan sähkönhinnan määräytymisketjussa, jos tarvetta jatkoille.
Voinet jonnekin sääketjuun kertoa myös lisää perusteita? Esim. mikä data, tuulen korkeus jne. Kuulostaa mielenkiintoiselle, koska auringon lämpösäteily tunnetusti lisää tuulisuutta. En siis hevillä usko, että yöllä tuulee enemmän. Olen tosin tämän asian ymmärtänyt maanpinnan kannalta, en tuulivoimaloiden korkeudelta.

"Tuuli on mantereella voimakkainta päiväsaikaan."

Edit: pitänee itse yrittää laskea spot-datasta, että mitä latauksen optimoinnilla voi saavuttaa vs. lataa säännöllisesti yöaikaan. Perusteena pörssisähkön optimointi. Hypoteettisesti voi jo todeta, että 4000kWh vuosittaisella latauksella (20tkm, 20kWh/100km), jokainen säästetty sentti on 40€. On siis todennäköistä, että takaisinmaksuaika on useita vuosia pörssisähköohjatulle latauslaitteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Voinet jonnekin sääketjuun kertoa myös lisää perusteita? Esim. mikä data, tuulen korkeus jne. Kuulostaa mielenkiintoiselle, koska auringon lämpösäteily tunnetusti lisää tuulisuutta. En siis hevillä usko, että yöllä tuulee enemmän. Olen tosin tämän asian ymmärtänyt maanpinnan kannalta, en tuulivoimaloiden korkeudelta.

"Tuuli on mantereella voimakkainta päiväsaikaan."

Edit: pitänee itse yrittää laskea spot-datasta, että mitä latauksen optimoinnilla voi saavuttaa vs. lataa säännöllisesti yöaikaan. Perusteena pörssisähkön optimointi. Hypoteettisesti voi jo todeta, että 4000kWh vuosittaisella latauksella (20tkm, 20kWh/100km), jokainen säästetty sentti on 40€. On siis todennäköistä, että takaisinmaksuaika on useita vuosia pörssisähköohjatulle latauslaitteelle.
Tuolta voi ainakin katsoa tuulivoiman tuotantokäyriä jos sellainen kiinnostaa. Toki tuo ei suoraan kerro tuulenvoimakkuutta, mutta tässä taidettiin pohjimmiltaan miettiäkin tuulivoimantuotantoa ja jonkinlainen asiayhteys noilla taitaa keskenään olla
 
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
 
Ainakin tavallinen metallinen lohkolämmitin sähkötolppa suorassa auringossa on kyllä jo siellä 50°c tuntumassa vaikkei sähkö olisi päällä ollenkaan.

Tai siis mikä tahansa metalliesine tulee kuumaksi auringon paisteessa.
 
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
Kyllä noita sulaa silti. Lämpö kohdistuu niin pienelle pinta-alalle. Tehokkaampi lataus joko kiinteällä laturilla tai voimavirrasta.
 
Suko-latauksen turvallisuudesta puhuen. Latasin tänään auringossa olevasta tolpasta 12A virralla päivän halvimmat tunnit. Mittasin piruuttani lämmöt etämittarilla. Type2-pistoke auton päässä oli samat 23c kuin ympäristö. Tolpassa suko-pistoke ja pistorasia puolestaan ~50c. Kannattaa jättää koskematta pistokkeen metallipintoihin! Ei nyt mitenkään erityisen vaarallista, muovi kestänee helposti 100c.
Kyllä noita sulaa silti. Lämpö kohdistuu niin pienelle pinta-alalle. Tehokkaampi lataus joko kiinteällä laturilla tai voimavirrasta.
Kuorma päällä ei kannata kiskoa johtoa irti.
 
Go-e Gemini laturi + controlleri menossa tilaukseen ja olis tarve 7m johdolle. Mistä halvin, mutta laadukas Type 2 kaapeli?
 
Go-e Gemini laturi + controlleri menossa tilaukseen ja olis tarve 7m johdolle. Mistä halvin, mutta laadukas Type 2 kaapeli?
7,5m löytyy esim Harting Type2-kaapeli 11kW 3x20A

tai

 
Motonetistä saa ainakin Deltacon piuhaa noihin samoihin hintoihin (päälle parinsadan euron). Yleisesti piuha kannattaa mitoittaa ladattavan kuorman mukaan, kun piuhan paksuus kasvaa niin käsittelyn helppous heikkenee.
 
Jos mahdollista niin vähän voi säästää tuomalla laturi lähemmäs autoa 3-vaihe jatkojohdolla.
 
Jos mahdollista niin vähän voi säästää tuomalla laturi lähemmäs autoa 3-vaihe jatkojohdolla.
Turhat väliliitokset ei ole säästämisen arvoinen idea, kun puhutaan suht suurista pitkän aikaa yllä pidettävistä tehoista. IMHO kunnollinen (kiinteä) uusi tarkastettu asennus eikä mitään räpellyksiä. Siitä on riemu kaukana, kun se kummin kaiman 70-luvulla viinapullopalkalla ranettama voimavirtapistorasia polttaa talon. Missäs ketjussa oli se kuva vanhan rasian takaosasta, jossa oli jo reilusti sulanutta muovia näytillä? Osalla asiat ovat varmasti kunnossa, mutta hiukan hirvittää sähköautojen yleistyessä varmasti tarkan euron äijät ottaa näitä wanhoja pistokkeita käyttöön.
 
Turhat väliliitokset ei ole säästämisen arvoinen idea, kun puhutaan suht suurista pitkän aikaa yllä pidettävistä tehoista. IMHO kunnollinen (kiinteä) uusi tarkastettu asennus eikä mitään räpellyksiä. Siitä on riemu kaukana, kun se kummin kaiman 70-luvulla viinapullopalkalla ranettama voimavirtapistorasia polttaa talon. Missäs ketjussa oli se kuva vanhan rasian takaosasta, jossa oli jo reilusti sulanutta muovia näytillä? Osalla asiat ovat varmasti kunnossa, mutta hiukan hirvittää sähköautojen yleistyessä varmasti tarkan euron äijät ottaa näitä wanhoja pistokkeita käyttöön.
Tässä ketjussa se kuva oli ja oli jopa minun ottama kuva. :) Nyt siinä on uusi 3-vaihe rasia mutta sama jatkojohto sekä laturi. Vielä ei ole sulanut mutta seurataan tilannetta.

Tuli vaan tuosta mieleen kun tuota Go-e Geminiä googlasi niin ekana tuli vastaan 3-vaihe rasiaan kytkettävä malli.
 
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan: maahantuojan mukaan Beny-latausasemassa (ja mahdollisesti muissakin 22kW asemissa) kiinteä kaapeli ja pistoke ovat sen verran painavia ettei auton latauspaikan automaattilukitus välttämättä pelaa niiden kanssa.

Kian ja Skodan plugareissa tapahtuu mulla sitä että kaapeli täytyy työntää tarkkaan paikalleen jotta latauksen lukitus menee päälle. Jos auton keskuslukituksen avaa (= latauspistokkeen lukitus vapautuu), kaapeli löystyy painonsa takia sen verran että se ei lukitu enää takaisin kun keskuslukituksen kytkee päälle. Kevyempi sukolaturi toimii ihan ongelmitta. Teslassa Beny toimi ihan oikein, siinä auton latausportti oli jopa hieman tiukka, kaapeli ei liikkunut mihinkään.

Tässä nyt selvitellään onko kyseessä auton vai latausaseman ongelma, vähän veikkaan kun maahantuojilta/valmistajilta kysyy niin vikaa ei ole kuin asiakkaan päässä...
 
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.
 
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan: maahantuojan mukaan Beny-latausasemassa (ja mahdollisesti muissakin 22kW asemissa) kiinteä kaapeli ja pistoke ovat sen verran painavia ettei auton latauspaikan automaattilukitus välttämättä pelaa niiden kanssa.

Kian ja Skodan plugareissa tapahtuu mulla sitä että kaapeli täytyy työntää tarkkaan paikalleen jotta latauksen lukitus menee päälle. Jos auton keskuslukituksen avaa (= latauspistokkeen lukitus vapautuu), kaapeli löystyy painonsa takia sen verran että se ei lukitu enää takaisin kun keskuslukituksen kytkee päälle. Kevyempi sukolaturi toimii ihan ongelmitta. Teslassa Beny toimi ihan oikein, siinä auton latausportti oli jopa hieman tiukka, kaapeli ei liikkunut mihinkään.

Tässä nyt selvitellään onko kyseessä auton vai latausaseman ongelma, vähän veikkaan kun maahantuojilta/valmistajilta kysyy niin vikaa ei ole kuin asiakkaan päässä...
Type2 latauskaapelin pää siis ei asetu tarpeeksi lujasti paikoilleen ja se lukitussalpa ei sovi? Jos näin, niin itse varmaan vain dremelillä vähän avartaisin sitä kaapelin päässä olevaa reikää...
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.

Tärkeänpi kysymys on, että mitä se auto tukee?

Mutta 22kW eli 3x32A laturi on se kaikkein varmin vaihtoehto joka lataa kaikkia markkinoiden autoja maksimiteholla, myös noita tiettyjä 1x32A(7,4kW) sisäisellä laturilla varustettuja.

Teslan laturi on kelpo tuote ilmeisesti.
 
Kotia oon hommaamassa sähköautolle latauslaitetta. kaapelit ja liittymät tukee 22kw latauslaitetta, joten onko tuo teslan laturi nyt paras vaihtoehto hintaluokassaan, vaikkei välttämättä teslaa sillä lataakkaan?
500€ saa 22kw laturin 7.3m kaapelilla.
Jos haluaa yksinkertaisen bulkkivehkeen, niin Tesla Wall Connector. 500€.

Jos haluaa hyvän sovelluksen ja monipuoliset säädöt sekä dokumentoinnin lataukselle, latauksen pörssisähkön mukaan, mahdollisuuden dynaamiselle kuormanhallinnalle tai rfid:lle ja laturia voisi tarvita reissussa, niin Go-e Charger Gemini 11kW tai 22kW malli. 600-650€. Kaapeli ostettava erikseen ellei hyödynnä mahdollisesti auton mukana tullutta.
 
Jos haluaa yksinkertaisen bulkkivehkeen, niin Tesla Wall Connector. 500€.

Jos haluaa hyvän sovelluksen ja monipuoliset säädöt sekä dokumentoinnin lataukselle, latauksen pörssisähkön mukaan, mahdollisuuden dynaamiselle kuormanhallinnalle tai rfid:lle ja laturia voisi tarvita reissussa, niin Go-e Charger Gemini 11kW tai 22kW malli. 600-650€. Kaapeli ostettava erikseen ellei hyödynnä mahdollisesti auton mukana tullutta.
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
 
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
Onko sulla jotain tarpeita "erikoisominaisuuksille" eli tarvitseko esim pörssisähköohjausta, tukea aurinkopaneeleille tai kuormanhallintaa?

Jos noille ei ole minkäänlaista tarvetta nyt tai tulevaisuudessa niin tuo Teslan riittää ihan mainiosti. Sitten jos tarvii enemmän ominaisuuksia niin Benyllä on myös ihan kohtuuhintainen (tietysti kalliimpi kuin nuo molemmat)


Tuota saa joko kiinteällä tai irroitettavalla johdolla.
 
äh, turhan hintava kun ei tule edes latauskaapelia mukana.
olisiko tässä speksit kohdillaan? kumpi tämä vai tesla?
Taitaa olla napsun monipuolisempi kuin Tesla. Muuta en osaa sanoa. Sovelluksella ohjaus on aina hyvä juttu.
Onko sulla jotain tarpeita "erikoisominaisuuksille" eli tarvitseko esim pörssisähköohjausta, tukea aurinkopaneeleille tai kuormanhallintaa?

Jos noille ei ole minkäänlaista tarvetta nyt tai tulevaisuudessa niin tuo Teslan riittää ihan mainiosti. Sitten jos tarvii enemmän ominaisuuksia niin Benyllä on myös ihan kohtuuhintainen (tietysti kalliimpi kuin nuo molemmat)


Tuota saa joko kiinteällä tai irroitettavalla johdolla.
Juuri ominaisuusasiat kannattaa miettiä tarkkaan kuten @Mukava totesi. Vaikka juuri tänään ei ole pörssisähkösopimusta, aurinkopaneeleita tai kodin muut sähkölaitteet eivät aiheuta rajoitteita lataukselle, niin onko tilanne sama 2-5v säteellä? Tai jos saattaa olla muuttamassa parin vuoden päästä, niin kiinteäasenteinen latauslaite kuuluu kauppaan, kun voimavirtaliitännäinen laite lähtökohtaisesti ei.

Beny vaikuttaa fiksulle laitteelle, vaikka muutamassa ominaisuudessa taitaa olla Go-e chargeria perässä.
 
Sitten myös kannattaa miettiä sitä, että jos latausaseman kaikki äly pohjautuu johonkin valmistajan pilvipalveluun jota käytetään sovelluksen kautta, niin jos firma menee esim nurin niin samalla saattaa mennä alta tuo pilvipalvelu.
 
Sitten myös kannattaa miettiä sitä, että jos latausaseman kaikki äly pohjautuu johonkin valmistajan pilvipalveluun jota käytetään sovelluksen kautta, niin jos firma menee esim nurin niin samalla saattaa mennä alta tuo pilvipalvelu.
Juuri näin. Ymmärtääkseni monella valmistajalla latausaseman ohjaus onnistuu paikallisella wifi-hotspotilla ilman pilveä, mutta jos sovellustuki loppuu, niin sitten menee ohjaus vaikeaksi. En ole sen enempää asiaan tutustunut, go-e:ssa on ainakin paikallinen http api-tuki, mqtt jne.

Olisiko sinulla esimerkkiä älykkäästä latausasemasta, jossa ei olla riippuvaisia valmistajan sovelluksesta tai pilvestä?
 
Olisiko sinulla esimerkkiä älykkäästä latausasemasta, jossa ei olla riippuvaisia valmistajan sovelluksesta tai pilvestä?
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
 
Viimeksi muokattu:
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
Ok. Sama OCPP 1.6 tuki löytyy myös Go-e:sta. Lisäksi laitetta voi ohjata lokaalisti wifi-hotspotilla ilman pilveä, mutta sovellus tarvitaan.

Mielestäni riski näillä kaikilla latausasemilla on sovellus. Se tarvitaan, jos laite pitää joskus sekoamisen & resetoinnin jälkeen viritellä uudelleen käyttöön, vaikka olisi OCPP käytössä. Jos firma kippaa, niin sovelluksen ylläpito loppunee siihen.
 
En nyt oo niin hirveästi näitä tutkinut, mutta Garolta tuli juuri uusi Entity asema jossa on ainakin ihan täysi OCPP tuki eikä laturin ohjausta ole naitettu pilvipalveluun vaikka sovellus löytyykin.

Tosin tuossa sitten hinta nousee jo kalliimmaksi, asennettuna on näkynyt sellaisia 1500e-1600e hintoja.

EDIT: Garossa tosin ei taida olla minkäänlaista aurinkopaneeli tai pörssisähkötukea natiivisti
Eikö siihen Garon RasperryPi:hin voi sitten tuollaista puuhata? Ainakin aiemmin Garon kaikki äly perustui siihen että sinne tökättiin raspi valmiiseen paikkaan.
 
Teslalle olisin latauslaitetta etsimässä. Tarkoituksena olisi liittää suoraan sähkökeskukseen ja sijoittaa laite autotallin ulkoseinään. Tarve olisi kulutuksen seurannalle tunneittain. Bonusta olisi jos tietäisi myös pörssisähkön hinnan suoraan, jotta ei tarvitsisi itse väsätä exceliä.

Olisiko suosituksia?
 
Gridiolta tuli viesti että se tukee nyt ainakin Skodan kanssa tallennettuja latauspaikkoja. Eli kun ajat kotiin niin ladataan halvan sähkön aikaan mutta jos jossain muualla kytket laturiin niin lataa heti.

Jälleen ihan hyvä jos toimii. Autossa on tuo sama ominaisuus mutta sanoisin että 80% todennäköisyydellä auto asettaa kotonakin tilaksi lataa heti.
 
Gridio vaan itsellä paskoi ajastetun latauksen pahemmin. Nkyään tässä Kian plugarissa se toimii aina kunhan type2 on kunnolla pohjassa, jos ei niin kertoo että on valmiina lataamaan mutta lataus epäonnistuu. Gridion kanssa kello vaihtoi jonnekin muualle aikavyöhykkeen osalta (päätellen siitä että GPS näytti mitä sattuu) muutamankin kerran ja lataus ei lähtenytkään ko. ajatuksena päälle.

Luotan siis Kian omaan aikatauluun, mutta niin etten koske ko. ominaisuuteen kännykän kautta koskaan vaan säädän aina autosta. Näin tuntuu toimivan aina.
 
Tuli tuo go-e charger postissa. Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta, varsinkin kun auton mukana tulee type 2-type2 johto. Appia en tosin saanut vielä toimimaan, pitää myöhemmin yrittää paremmalla ajalla.

Laitehan on Itävaltalainen ja useimmat voimavirta latausjohdot on kiinassa valmistettuja ja hintaero pari sataa, en usko että tulee kaduttamaan tämän osto. Volvo tosin mulla tulossa ja useimpien mielestä se on kiinalainen nykyään, tosin C40 taidetaan valmistaa Belgiassa, joten onko se kuitenkaan kiinalainen,heh.
 
Onko ihmiset muuten mitä mieltä kun esim vakuutusyhtiön (IF) kaskon ehdoissa on tällöinen lauseke:

Kohta 5.1 Omaisuuden turvallinen käyttö:

"Tavallisia maadoitettuja SUKO-pistorasioita (tavalliset kotitalouspistorasiat, joita käytetään esimerkiksi lämpötolpissa) ei ole suunniteltu kestämään
jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta. Erityisesti huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua tällaisessa käytössä vaarallisesti. Siksi auton ajoakkuja saa ladata SUKO-pistorasiasta vain poikkeuksellisesti ja lyhyen aikaa enintään 8 Ampeerin virralla. Pistorasian tulee tällöin olla hyväkuntoinen."

Talonyhtiö ilmoitti tänään että voivat sallia 2,3kw tehon (1 vaihehen ja 10A) lataukselle (raskaampi vaatisi sähkösaneerauksen jne) ja tarjosivat EVPike Pro pömpeliä seinälle asennettavaksi (johdotus tehtäisiin kuitenkin tulevaisuutta varten 11kw kyvykkääksi) hintaa hieman yli 900e asennettuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Ehkä vaan liian vainoharhainen tuon IF:n lausekkeen kanssa.
 
Tuli tuo go-e charger postissa. Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta, varsinkin kun auton mukana tulee type 2-type2 johto. Appia en tosin saanut vielä toimimaan, pitää myöhemmin yrittää paremmalla ajalla.

Laitehan on Itävaltalainen ja useimmat voimavirta latausjohdot on kiinassa valmistettuja ja hintaero pari sataa, en usko että tulee kaduttamaan tämän osto. Volvo tosin mulla tulossa ja useimpien mielestä se on kiinalainen nykyään, tosin C40 taidetaan valmistaa Belgiassa, joten onko se kuitenkaan kiinalainen,heh.
Meikäläisellä on Go-e:n Charger ja Controller. Pätevältä vaikuttava yhdistelmä, kun maksoivat 840€ (ilman johtoa) ja sillä saa:
- erinomaisen sovelluksen
- kuusi lataustapaa
- langattoman dynaamisen kuormanhallinnan
- pörssisähkölatauksen
- paneelien tuotannolla ohjautuvan latauksen
- mah. mitata paneelien sijasta muuta laitetta
- 11kW matkalaturin
- rfid tuen monelle tagille
- ota-päivitykset
- occp 1.6
- pilvipalveluista riippumattoman ohjauksen
- mgtt, modbus, local ja cloud api
- johdon lukituksen määrittely halutulla tavalla

Toki tarvittavat suojaukset löytyvät myös. Väittäisin, että markkinoilta ei löydy vastaavaa edes lähimain samalla hintalapulla. Itselleni Isoimmat plussat olivat pörssisähkö, matkalaturimahdollisuus ja langaton kuormanhallinta.
 
Onko ihmiset muuten mitä mieltä kun esim vakuutusyhtiön (IF) kaskon ehdoissa on tällöinen lauseke:

Talonyhtiö ilmoitti tänään että voivat sallia 2,3kw tehon (1 vaihehen ja 10A) lataukselle (raskaampi vaatisi sähkösaneerauksen jne) ja tarjosivat EVPike Pro pömpeliä seinälle asennettavaksi (johdotus tehtäisiin kuitenkin tulevaisuutta varten 11kw kyvykkääksi) hintaa hieman yli 900e asennettuna.

Mitäs muita vaihtoehtoja olisi? Ehkä vaan liian vainoharhainen tuon IF:n lausekkeen kanssa.

Tiedustelin nimenomaan IF:ilta samasta asiasta kuukausi tai kaksi sitten, ja tuolloin vastaus oli että lataustarkoitukseen tehdyt tukevammat suko-pistokkeet ovat ammattilaisen asennettuna OK. Itselläni oli juuri tuo sama EVPike tulossa (sittemmin jo asennettu) kun asiaa selvitin.

Kannattanee ehkä tarkistaa vielä omalta vakuutushenkilöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisellä on Go-e:n Charger ja Controller. Pätevältä vaikuttava yhdistelmä, kun maksoivat 840€ (ilman johtoa) ja sillä saa:
- erinomaisen sovelluksen
- kuusi lataustapaa
- langattoman dynaamisen kuormanhallinnan
- pörssisähkölatauksen
- paneelien tuotannolla ohjautuvan latauksen
- mah. mitata paneelien sijasta muuta laitetta
- 11kW matkalaturin
- rfid tuen monelle tagille
- ota-päivitykset
- occp 1.6
- pilvipalveluista riippumattoman ohjauksen
- mgtt, modbus, local ja cloud api
- johdon lukituksen määrittely halutulla tavalla

Toki tarvittavat suojaukset löytyvät myös. Väittäisin, että markkinoilta ei löydy vastaavaa edes lähimain samalla hintalapulla. Itselleni Isoimmat plussat olivat pörssisähkö, matkalaturimahdollisuus ja langaton kuormanhallinta.
Mulla ei suostunut yhdistämään tuota nettiin (tai yritti koko ajan mutta luovutin kun kesti niin kauan) niin luovutin..kun tuli se kortti missä ne tunnukset ja salasanat.
 
Tiedustelin nimenomaan IF:ilta samasta asiasta kuukausi tai kaksi sitten, ja tuolloin vastaus oli että lataustarkoitukseen tehdyt tukevammat suko-pistokkeet ovat ammattilaisen asennettuna OK. Itselläni oli juuri tuo sama EVPike tulossa (sittemmin jo asennettu) kun asiaa selvitin.

Kannattanee ehkä tarkistaa vielä omalta vakuutushenkilöltä.
No näin mä vähän arvelinkin. Laitoin kyllä jo viestiä IF:lle niin tulee aiankin sitten varmistus.

Tosin nietin tässä että melkee sama olisi varmaan hommata Teslan laturi ja kytkeä se vain yksivaiheisena, hinta olisi luultavasti suht samaa luokkaa mutta ei tarttis rämplötö tuon Teslan matkalaturin kanssa.
 
Mulla ei suostunut yhdistämään tuota nettiin (tai yritti koko ajan mutta luovutin kun kesti niin kauan) niin luovutin..kun tuli se kortti missä ne tunnukset ja salasanat.
Testaa kännykän hotspotilla. Jos toimii, niin sulkemaan tukiasemasta / mesh-verkosta hienouksia pois päältä. Varmista, että verkko 2.4GHz ja ei ole mitään spesiaalitoiminteita päällä.
 
Testaa kännykän hotspotilla. Jos toimii, niin sulkemaan tukiasemasta / mesh-verkosta hienouksia pois päältä. Varmista, että verkko 2.4GHz ja ei ole mitään spesiaalitoiminteita päällä.
2.4GHz N-wlan + WPA2 salaus (ei mixed mode WPA2/WPA3) jne.
 
Saakeli kun yhden latausaseman asentaminen osakasmuutoksena voi olla kunnon paperisotaa isännöitsijän kanssa.

Aluksi kun pyydettiin vaan osakasmuutoslomakkeen täyttö ja kun palautettiin niin piti vielä aseman tuotekortti/datasheetti laittaa ja asennusfirmalta kuvaus työstä. All fine ja silleen ja ne toimitettu. Nyt sitten pitääkin vielä toimittaa:

-sähkösuunnitelma
-”todistus” että autoa on turvallista ladata latausasemalla ja nykyisellä sähköillä (tämä nyt pitäisi kartoitusraportin osalta jo kunnossa)
- todistus että kotivakuutus korvaa jos laitteeseen tulee vikaa / ongelmia
- selvitys että latausaseman kytkentä tehdään standardin mukaan eli max 8a???? Tästäkin on isännöitsijälle jo muutama kerta mainittu että ei tule mitään suko/supersuko pohjaista laitetta eikä kytketä nykyiseen lämmityspistokkeeseen tai sen johdotukseen. Kartoituksen jälkeen asentaja olis suositellu 3x10A mutta päätettiin että mentäis nyt 1x16A jos nyt sattuu ihme ja yhtiöön tulee muita lataajia ja silti isännöitsijä höpisee lämmitystolpista kun sellaisia ei meillä ole.
-
 
Saakeli kun yhden latausaseman asentaminen osakasmuutoksena voi olla kunnon paperisotaa isännöitsijän kanssa.

Aluksi kun pyydettiin vaan osakasmuutoslomakkeen täyttö ja kun palautettiin niin piti vielä aseman tuotekortti/datasheetti laittaa ja asennusfirmalta kuvaus työstä. All fine ja silleen ja ne toimitettu. Nyt sitten pitääkin vielä toimittaa:

-sähkösuunnitelma
-”todistus” että autoa on turvallista ladata latausasemalla ja nykyisellä sähköillä (tämä nyt pitäisi kartoitusraportin osalta jo kunnossa)
- todistus että kotivakuutus korvaa jos laitteeseen tulee vikaa / ongelmia
- selvitys että latausaseman kytkentä tehdään standardin mukaan eli max 8a???? Tästäkin on isännöitsijälle jo muutama kerta mainittu että ei tule mitään suko/supersuko pohjaista laitetta eikä kytketä nykyiseen lämmityspistokkeeseen tai sen johdotukseen. Kartoituksen jälkeen asentaja olis suositellu 3x10A mutta päätettiin että mentäis nyt 1x16A jos nyt sattuu ihme ja yhtiöön tulee muita lataajia ja silti isännöitsijä höpisee lämmitystolpista kun sellaisia ei meillä ole.
-

Ihan ensimmäisenä kannattaa tosiaan laittaa toi 3x10A, huomattavasti helpompi hallita ja kontrolloida tuota kuormaa tasaisesti, kuin sitä yksivaiheista. Ja sitten toi vakuutus, latauslaite ja autopaikka, tuossa sitten pitääkin olla tarkkana, että se tosiaan menee kotivakuutukseen, jos kerran se sinne halutaan upottaa. Kyllähän ne vakuutusyhtiöt kovasti mainostaa, että jos osakas ostaa ja asennuttaa autopaikalleen latauslaitteen, niin korvaavat, mutta mites omistus-, huolto- ja hallintasuhteet? Noi edelliset nimittäin aiheuttavat pahimmillaan melkoisen väännön, jossa ei kiirettä pidetä.
 
Ihan ensimmäisenä kannattaa tosiaan laittaa toi 3x10A, huomattavasti helpompi hallita ja kontrolloida tuota kuormaa tasaisesti, kuin sitä yksivaiheista. Ja sitten toi vakuutus, latauslaite ja autopaikka, tuossa sitten pitääkin olla tarkkana, että se tosiaan menee kotivakuutukseen, jos kerran se sinne halutaan upottaa. Kyllähän ne vakuutusyhtiöt kovasti mainostaa, että jos osakas ostaa ja asennuttaa autopaikalleen latauslaitteen, niin korvaavat, mutta mites omistus-, huolto- ja hallintasuhteet? Noi edelliset nimittäin aiheuttavat pahimmillaan melkoisen väännön, jossa ei kiirettä pidetä.
Joo taitaa vaan olla ettei yhtiö anna lupaa vetää kolmivaiheisena.

Ja tosiaan laturin ostan itse ja se tulee mun omistukseen joten ainakin IF:llä pitöisi kuulua kotivakuutukseen, tosin pitää tuo nyt kuitenkin varmistaa kun isännöitsijä haluaa siitä kirjallisen selvityksen yhtiölle tiedoksi.
 
Joo taitaa vaan olla ettei yhtiö anna lupaa vetää kolmivaiheisena.

Ja tosiaan laturin ostan itse ja se tulee mun omistukseen joten ainakin IF:llä pitöisi kuulua kotivakuutukseen, tosin pitää tuo nyt kuitenkin varmistaa kun isännöitsijä haluaa siitä kirjallisen selvityksen yhtiölle tiedoksi.

Kannattaa pyytää sähkäriltä se suositus siihen 3~laturiin ja lähteä keskustelemaan siitä jos ei kerran varsinaisesti mitään teknistä ongelmaan toteutukselle ole. Mites se on, tuleeko kaapelointi omasta keskuksesta vai yhtiön pääkeskukselta?
 
Vaikea ymmärtää kun 3-vaiheinen on parempi sekä sinulle että yhtiöllekin. Miksi pitäisi tehdä väkisin vinokuormaa?
 
Kannattaa pyytää sähkäriltä se suositus siihen 3~laturiin ja lähteä keskustelemaan siitä jos ei kerran varsinaisesti mitään teknistä ongelmaan toteutukselle ole. Mites se on, tuleeko kaapelointi omasta keskuksesta vai yhtiön pääkeskukselta?
Kaapelointi omasta asunnon keskuksesta.

Ongelmahan tässä on että yhtiö on vuodelta -65 ja sähköinfra alkuperäinen. Eli jos nyt jollain ihmeellä yhtiöön tulisikin lisää sähköautoja niin tää meidän infra ei kestä ja pitöisi tehdä infran uusinta.

Meille kun tehtiin kartoitus niin aluksi sanottiin että kun olen ainoa niin voisi helposti vetää 3x10A mutta hallitus oli sitten sitä mieltä että tulee ongelmia jos tulisikin muita lataajia jolloin pitäisi koko infra uusia.
 
Vähemmän se kolmivaihelaturi yhtiön infraan aiheuttaa ongelmia, mutta tuskin tuota kukaan hallituksen jäsenistä tajuaa. Isännöitsijän pitäisi tajuta tuo, mutta harvoin nekään oikeasti sen tekniikan päälle juuri ymmärtävät.

Toisaalta jos teetät sen itse ja omalla kustannuksella, niin teetät sinne sen 3vaiheisen latauslaitteen, ei sitä kukaan hallituksen jäsenistä tajua, ja jos tajuaakin, niin voi väittää että se on valmius.

Tietysti jos sun asunnossasi ei ole kuin yksivaihesähkö, tuo 3vaihelaturi jää myös oikeasti vaan tulevaisuutta odottelemaan.
 
Mikä se standardin mukainen pienin latausvirta oli? 6A asemista usein löytyy, mutta oliko se 4 tai 5A se minimi?
 
6 A taitaa olla minimi. Jotkut autot tosin ei suostu aloittaa latausta alle 8 A.
Toisaalta jos kolmivaiheasema on rajattu 6A sieltä irtoaa kuitenkin yhteensä 18A/4,1kW, mutta voihan se jollekin yksivaiheisella laturilla vaurustetulla autolle olla kynnyskysymys.
 
Pitää vain jättää ne yksivaiheiset autot ostamatta, ei se niin vaikeaa ole.
 
Vähemmän se kolmivaihelaturi yhtiön infraan aiheuttaa ongelmia, mutta tuskin tuota kukaan hallituksen jäsenistä tajuaa. Isännöitsijän pitäisi tajuta tuo, mutta harvoin nekään oikeasti sen tekniikan päälle juuri ymmärtävät.

Toisaalta jos teetät sen itse ja omalla kustannuksella, niin teetät sinne sen 3vaiheisen latauslaitteen, ei sitä kukaan hallituksen jäsenistä tajua, ja jos tajuaakin, niin voi väittää että se on valmius.

Tietysti jos sun asunnossasi ei ole kuin yksivaihesähkö, tuo 3vaihelaturi jää myös oikeasti vaan tulevaisuutta odottelemaan.
Joo ei varmasti hallitus tai edes isännöitsijä tuota tajua. Ja varmaan voisi kytkeäkin kolmivaiheisena eikä kukaan tajuais mitään. Paitsi kun asennuksesta tehtävät tarkastuspöytäkirjat sen varmaan kyllä sitten paljastais.
 
Joo ei varmasti hallitus tai edes isännöitsijä tuota tajua. Ja varmaan voisi kytkeäkin kolmivaiheisena eikä kukaan tajuais mitään. Paitsi kun asennuksesta tehtävät tarkastuspöytäkirjat sen varmaan kyllä sitten paljastais.
Johtuu vähän millainen pöytäkirja täytetään, mutta ei tuollainen asia siitä mitenkään automaattisesti ilmene ellei sitä erityisesti siihen kirjoita. Ja edelleen, jos siinä pöytäkirjassa se mainitaan, voi edelleen sanoa että se on varaus.
 
Täällä siirrytään kohta 3-vaiheiseen lataukseen, tilasin Heidelberg Wallbox laturin. Tulee tohon aurinkoinvertterin viereen 7,5m johdolla, on sitten ihan uutta kaikki kytkennät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 471
Viestejä
4 557 947
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom