Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää? Ladattava auto on tällä hetkellä Kia eNiro 2021-mallia. Toistaiseksi ladattu Kian omalla schukolaturilla 8A asetuksella silloin kun kotona on tarvinnut ladata, julkista latausverkkoa on käytetty myös usein. Kiinteistöön tuli nyt aurinkopaneelit, niin lataus pitäisi keskittää kesällä päiväsaikaan mielellään muutaman tunnin ajalle jolloin tuotto on korkeinta. Lataustehon ei tarvitse olla valtavan suuri, jollain 4-6kW:lla pärjäisi aivan hyvin tässä vaiheessa, kun tuolla 1800w schukollakin on tullut toimeen tarvittaessa. Talvella lataus puolestaan tapahtuisi yön yli, jolloin aikaa on käytössä vähintään jokin 8h.
Pääsulakkeet on 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A
Aurinkopaneelit+invertteri ~10kW autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.
Talon puolella sähkölämmitys, lvv 3kW, kiuas 8kW ja ILP.
Invertterin logien mukaan esim eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh, jos tulkkaan tuota oikein.
Paneeleita asentanut sähkäri sanoi, että nuo talon pääkeskuksessa olevat autotallin sulakkeet voisi nostaa 3x25A kokoiseksi. Pääsulakkeiden ja sähköliittymän nostaminen 3x35A kokoon ei houkuttele hinnan puolesta.
Yksivaiheinen latausasema (Innohome Charlie-1) olisi tarjolla halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu? Laukeaako tällöin joku noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa tuon yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa kun paneelit puskee 12A?
Autotallissa on voimavirtapistoke, mutta sijainti hiukan hankala autoa ajatellen. Tällä hetkellä ajatus olisi että asennutan toiseen paikkaan voimavirtapistorasian ja hommaan siihen sopivan latauslaitteen ilman suurempaa älyratkaisua. Tuolla edellä oli viesteissä kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja myös tuohon aurinkosähkön ohjaukseen, täytyy vielä lukea tarkemmin.