Sähköauton kotilataus

Tuo on kyllä hyvä kysymys. Oma kuvitelma olisi, että laturin kWh lukeman mukaan kululaskulla korvattaisiin takaisin.
Nettiä vähän kaivelin, ja esim Virta tarjoaa samanlaista palvelua ja heidän sivuillaan lukee näin:

"Älykäs latauspiste = ei huolia työnantajalle tai työntekijälle

Virran asiakkaana autoilijan latauskulut voidaan ohjata työnantajalle riippumatta siitä, missä sähköauto ladataan. Kotilatauspisteellä, työpaikan parkkiruudussa tai Toijalan ABC:llä - sama se. Tämä helpottaa kaikkien arkea. Laskutus on automatisoitu ja ladatun sähkön määrä mitattu tarkasti. Tunnistautumalla latauspisteelle lataustapahtuma ohjautuu suoraan työnantajan laskutukseen. Hei hei paperisota!"
 
Tuo on kyllä hyvä kysymys. Oma kuvitelma olisi, että laturin kWh lukeman mukaan kululaskulla korvattaisiin takaisin.
Ja vielä jatkoin lukemista ja löytyi sitten Leasplanin sivuiltakin infoa tähän liittyen.
" Hyvityksen saamiseksi kotilatauslaite tulee olla LeasePlanain kumppanin älylaite. Tälloin kumppani hyvittää älylaitteen datan perusteella ladatun sähkön määrää vastaavan hinnan suoraan kuljettajan pankkitilille kerran kuukaudessa. "
 
Työnantaja tarjoaa jo nyt suko-latauksen: 1x8A suko ja 1x10A supersuko. Ongelma vaan että nyt sähköautoilijoita alkaa olla enemmän kuin tuo kaksi, ja meille pitkämatkalaisille noin hitaan latauksen hyöty on vähäisempi, mutta sentään jotain (jos esim. työkaverini ehtii ladata viidesosan tai neljäsosan työmatkakulutuksestaan työpäivän aikana; parempi sekin kai kuin ei mitään).
No voihan sen voimavirtarasian asentaa niiden sukojen rinnalle. Hommaattee siihen porukalla voimavirta-type2 laturin. Se joka eniten tarttee virtaa käyttää voimavirtaa, ja muut olemassaolevia sukoja?

Yksi villimpi vaihtoehto: asennatte 3 kpl 16A suko-matkalaturia kiinteästi seinälle. Eli sähkömies vaihtaa matkalaturin sukojohdon kiinteään keskukselle vievään johtoon. Sitten teillä on 3kpl 3.6kW type-2 laturia kiinteällä johdolla. Pitää osata tosin valita sellainen sukolaturi jossa ei ole lämpötilasensoria pistokkeessa, ja löytää sähkömies joka tuon on halukas tekemään.
 
Olis hakusessa keino mitata ottamaan sähköä 16A kolmivaihe pistokkeesta.

Meillä on kaksi taloa saman mittarin perässä ja koska lämmitys ei ole sähköllä niin jaamme laskun vain puoliksi.

NNyt kun hankin patteriautoon niin voin kyllä autosta ottaa kustannukset mitä lataukseen on käytetty, mutta auton / akun lämmitykseen otettua sähköäpä se ei mittaa.

Eli, joku edullinen type 2 laturi joka osaa kertoa paljonko sen läpi on sähköä kulkenut tai sitten vaikka ihan mittari kolmivaihepistokkeeseen laturin väliin?
 
Ihan joku perusmittarihan tuohon riittää jos ei tarvitse mitään laskutukseen hyväksyttyä mallia olla. Osassa latureissakin mukana joka tuollaiseen soveltuu ihan täysin.
 
No voihan sen voimavirtarasian asentaa niiden sukojen rinnalle. Hommaattee siihen porukalla voimavirta-type2 laturin. Se joka eniten tarttee virtaa käyttää voimavirtaa, ja muut olemassaolevia sukoja?

Yksi villimpi vaihtoehto: asennatte 3 kpl 16A suko-matkalaturia kiinteästi seinälle. Eli sähkömies vaihtaa matkalaturin sukojohdon kiinteään keskukselle vievään johtoon. Sitten teillä on 3kpl 3.6kW type-2 laturia kiinteällä johdolla. Pitää osata tosin valita sellainen sukolaturi jossa ei ole lämpötilasensoria pistokkeessa, ja löytää sähkömies joka tuon on halukas tekemään.
Siis, mitä tarkoitusta tuo kiinteästi asennettu matkalaturi palvelisi? Ts, miksi ei asenna pistorasioita niille matkalatureille?
 
Olis hakusessa keino mitata ottamaan sähköä 16A kolmivaihe pistokkeesta.

Meillä on kaksi taloa saman mittarin perässä ja koska lämmitys ei ole sähköllä niin jaamme laskun vain puoliksi.

NNyt kun hankin patteriautoon niin voin kyllä autosta ottaa kustannukset mitä lataukseen on käytetty, mutta auton / akun lämmitykseen otettua sähköäpä se ei mittaa.

Eli, joku edullinen type 2 laturi joka osaa kertoa paljonko sen läpi on sähköä kulkenut tai sitten vaikka ihan mittari kolmivaihepistokkeeseen laturin väliin?

go-e Charger Gemini 11kW - 22kW |Pörssisähkö! | evasema.fi äpsi: go-eCharger - Apps on Google Play

En ole vielä jaksanut ottaa käyttöön, mutta äpsin kautta näkee.
 
No voihan sen voimavirtarasian asentaa niiden sukojen rinnalle. Hommaattee siihen porukalla voimavirta-type2 laturin. Se joka eniten tarttee virtaa käyttää voimavirtaa, ja muut olemassaolevia sukoja?
Niin, ja nyt päästään takaisin alkuperäiseen kysymykseeni:

Jos kerran on ok ladata voimavirtarasiasta type2-adapterijohdolla yhtä autoa (kolmella vaiheella), voisko niinku mitenkään pliis olla mahdollista välillä ladata myös kahta tai kolmea autoa, ottamalla tuo aiemmin mainittu type2-adapteri siitä irti pois kuleksimasta, ja tökätä tilalle adapterijohto jossa onkin 3kpl 16A (super)sukopistorasioita? Eli niillä kolmella 16A vaiheella ladattaisiinkin max kolmea autoa, yhden sijaan?

Ja sitten taas seuraavana päivänä voisikin poistaa tuon 3xsupersukoadapterin, ja tökätä siihen takaisin type2-adapterin yhden auton nopeampaa latausta varten? Helppoa, kätevää ja ennenkaikkea hauskaa?

Yksi villimpi vaihtoehto: asennatte 3 kpl 16A suko-matkalaturia kiinteästi seinälle. Eli sähkömies vaihtaa matkalaturin sukojohdon kiinteään keskukselle vievään johtoon. Sitten teillä on 3kpl 3.6kW type-2 laturia kiinteällä johdolla. Pitää osata tosin valita sellainen sukolaturi jossa ei ole lämpötilasensoria pistokkeessa, ja löytää sähkömies joka tuon on halukas tekemään.
Mitä lisäarvoa tuo toisi siihen että seinässä on 3 kpl 16A supersukopistorasiaa (tai voimavirapistorasiassa adapteri jossa on 3 kpl 16A supersukoa), johon jokainen tökkää oman suko-latauspiuhansa tarpeen mukaan?
 
Niin, ja nyt päästään takaisin alkuperäiseen kysymykseeni:

Jos kerran on ok ladata voimavirtarasiasta type2-adapterijohdolla yhtä autoa (kolmella vaiheella), voisko niinku mitenkään pliis olla mahdollista välillä ladata myös kahta tai kolmea autoa, ottamalla tuo aiemmin mainittu type2-adapteri siitä irti pois kuleksimasta, ja tökätä tilalle adapterijohto jossa onkin 3kpl 16A (super)sukopistorasioita? Eli niillä kolmella 16A vaiheella ladattaisiinkin max kolmea autoa, yhden sijaan?

Ja sitten taas seuraavana päivänä voisikin poistaa tuon 3xsupersukoadapterin, ja tökätä siihen takaisin type2-adapterin yhden auton nopeampaa latausta varten? Helppoa, kätevää ja ennenkaikkea hauskaa?


Mitä lisäarvoa tuo toisi siihen että seinässä on 3 kpl 16A supersukopistorasiaa (tai voimavirapistorasiassa adapteri jossa on 3 kpl 16A supersukoa), johon jokainen tökkää oman suko-latauspiuhansa tarpeen mukaan?

Siis jotain tämmöstä tai vastaavaa viritystä ajattelit? Ja kyllä, voit hommata ja käyttää tommosta ihan luvallisesti noihin väliaikaisiin virityksiin.
1684517379938.png


Ota sitten ostovaiheessa huomioon, että jos ihan oikeasti olet sitä superia vaille, niin kaikki siniset pistorasiat ei sitten niitä automaattisesti ole.
 
Siis jotain tämmöstä tai vastaavaa viritystä ajattelit? Ja kyllä, voit hommata ja käyttää tommosta ihan luvallisesti noihin väliaikaisiin virityksiin.
1684517379938.png
Olin aiemmin kiinnittänyt huomiota tähän aiemmin linkittämääni:


mutta tuo sinun mallisi vaikuttaisi vieläkin paremmalta koska siinä on tuo sinänsä turha välijohto pois. Onko tuossa sinun versiossasi suko vai supersukorasiat, ja erottaako niitä edes ulkoisesti mitenkään toisistaan? Tähän mennessä olen lähinnä ollut havaitsevinani että supersukoiksi tietämäni pistorasiat ovat tiukempia kuin tavalliset sukot (kun pistokkeen työntää tai vetää pois pistorasiasta), muuta merkittävää ulkonäöllistä eroa en näe, ellei sitten oikeasti muka ole jotain sääntöä että niiden pitää olla sinisiä tms.

Ota sitten ostovaiheessa huomioon, että jos ihan oikeasti olet sitä superia vaille, niin kaikki siniset pistorasiat ei sitten niitä automaattisesti ole.
Olen sikäli "superia vailla" että haluaisin että siitä uskaltaa ladata pidemmänkin aikaa 16A, tai ainakin edes 12A. Käsittääkseni tavallisessa sukossa pitäisi rajoittaa ainakin pitkäaikainen käyttö 8A.
 
Ei noissa adapteteissa supersukoja valmiina ole, mutta tietysti sen supersulon voi vaihtaa tavallisen tilalle.

Yksi vaihtoehto, jos kaikilla on jo kolmivaihe laturit, laittaa seinään yksi tavallinen voimavirtapistorasia ja kolme kolmivaiherasiaa, joissa on kuitenkin vain L1 kytketty.
(Kirjoitinko mä tän jo tänne? Ajattelin ainakin)
 
Siis jotain tämmöstä tai vastaavaa viritystä ajattelit? Ja kyllä, voit hommata ja käyttää tommosta ihan luvallisesti noihin väliaikaisiin virityksiin.
1684517379938.png


Ota sitten ostovaiheessa huomioon, että jos ihan oikeasti olet sitä superia vaille, niin kaikki siniset pistorasiat ei sitten niitä automaattisesti ole.
En kyllä käsitä miten tuollaisen adapterin kuormitus menee. Kuvittelisin, että jos siihen laittaisi 3kpl 16A imevää shcuko liitännäistä laitetta kiinni, niin nollajohdin katoaisi savun saattelemana joko adapterista tai seinältä.

Onko kenelläkään tietoa miten paljon tuollaista voi kuormittaa turvallisesti? Äkkiseltään sanoisin että vain yhdellä yksivaihelaitteilla 16a tai yhdellä voimavirtavehkeellä sen 3*16A
 
En kyllä käsitä miten tuollaisen adapterin kuormitus menee. Kuvittelisin, että jos siihen laittaisi 3kpl 16A imevää shcuko liitännäistä laitetta kiinni, niin nollajohdin katoaisi savun saattelemana joko adapterista tai seinältä.

Onko kenelläkään tietoa miten paljon tuollaista voi kuormittaa turvallisesti? Äkkiseltään sanoisin että vain yhdellä yksivaihelaitteilla 16a tai yhdellä voimavirtavehkeellä sen 3*16A
Ei siellä nollajohdossa kulje virtaa lainkaan jos tuohon laittaa symmwtrisen 16A kuorman kaikille vaiheille.
 
Ei noissa adapteteissa supersukoja valmiina ole, mutta tietysti sen supersulon voi vaihtaa tavallisen tilalle.

Yksi vaihtoehto, jos kaikilla on jo kolmivaihe laturit, laittaa seinään yksi tavallinen voimavirtapistorasia ja kolme kolmivaiherasiaa, joissa on kuitenkin vain L1 kytketty.
(Kirjoitinko mä tän jo tänne? Ajattelin ainakin)
Lähtisin siitä, että kolmivaihepistoke + työmaakeskus on helpompi kuin mitkään nämä kikkailut.
 
En kyllä käsitä miten tuollaisen adapterin kuormitus menee. Kuvittelisin, että jos siihen laittaisi 3kpl 16A imevää shcuko liitännäistä laitetta kiinni, niin nollajohdin katoaisi savun saattelemana joko adapterista tai seinältä.

Onko kenelläkään tietoa miten paljon tuollaista voi kuormittaa turvallisesti? Äkkiseltään sanoisin että vain yhdellä yksivaihelaitteilla 16a tai yhdellä voimavirtavehkeellä sen 3*16A
Sitähän en osaa sanoa, miten paljon jotain Tokmannin Harju-minityömaakeskusta sietää kuormittaa ja kuinka pitkiä aikoja.

Sen kuitenkin voi perusoppimäärällä sanoa, jos aluksi yhtä schukoa kuormitetaan X, niin lähtökohtaisesti yhteen tai kahteen muuhun lisättävä X tai X-n kuorma vähentää nollan virtaa, ei lisää sitä.

Harhaluulo liittyy siihen, ettei ymmärretä miten kolmivaihejakopökäle eroaa tavallisesta yksivaiheroikasta.
 
Meillä kun yhtiö nyt ei ole lähdössä yhteisesti toteuttamaan latauspisteita jokaisen asunnon yhteydessä oleviin autokatoksiin (sähköt aina osakkaan omasta sopparista) niin onko nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon jos pyydän osakasmuutoksena tehdä 11kw laturin kuormanhallinnalla?

Pitääkö kuitenkin yhtiön keskukselta ottaa jotain huomioon? Kapasiteettia nyt on kun muita lataajia ei ole eikä ole näillä näkymin ihan heti tulossa.

Vai kannattaisiko tyytyä vaan esim kysymään mahdollisuutta johonkin 3,7kw tehoon joka kyllä tällä hetkellä riittäisi omiin ajoihin.
 
Meillä kun yhtiö nyt ei ole lähdössä yhteisesti toteuttamaan latauspisteita jokaisen asunnon yhteydessä oleviin autokatoksiin (sähköt aina osakkaan omasta sopparista) niin onko nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon jos pyydän osakasmuutoksena tehdä 11kw laturin kuormanhallinnalla?

Pitääkö kuitenkin yhtiön keskukselta ottaa jotain huomioon? Kapasiteettia nyt on kun muita lataajia ei ole eikä ole näillä näkymin ihan heti tulossa.

Vai kannattaisiko tyytyä vaan esim kysymään mahdollisuutta johonkin 3,7kw tehoon joka kyllä tällä hetkellä riittäisi omiin ajoihin.
Jos useampi haluaa tuollaisen, niin välttämättä omat sulakkeesi eivät ole merkitykselliset, vaan yhtiön pääsulakkeet voivat tulla vastaan. Riippuu kuormista ja paljon muusta, mikä mielestäni kuuluu taloyhtiön selvittää.
 
Jos useampi haluaa tuollaisen, niin välttämättä omat sulakkeesi eivät ole merkitykselliset, vaan yhtiön pääsulakkeet voivat tulla vastaan. Riippuu kuormista ja paljon muusta, mikä mielestäni kuuluu taloyhtiön selvittää.
Juu se on kartoitettu että nykyinen liittymä olis ok jos keskukseen tulisi myös kuormanhallinta, tosin meillä vaatisi kokonaisen saneerauksen jos haluttaisiin kaikille kahdeksalle paikalle eli siihen ei nyt ole halua lähteä. Nykyinen keskus on tosiaan jostain vuoden -65 paikkeilta.

Lähinnä nyt mietin omalta kohdalta kun yhtiökokouksessa muut osakkaat eivät olleet kiinnostuneita latausmahdollisuudesta eikä iomeisesti hybridiä tai sähkiksiä ei ole muille tällä hetkellä tulossa.
 
Jos useampi haluaa tuollaisen, niin välttämättä omat sulakkeesi eivät ole merkitykselliset, vaan yhtiön pääsulakkeet voivat tulla vastaan. Riippuu kuormista ja paljon muusta, mikä mielestäni kuuluu taloyhtiön selvittää.
Jos tuo latauslaite tulee osakkaan oman huoneiston sähköliittymään kiinni, ei siellä ole muita pääsulakkeita kuin liittymän omat pääsulakkeet, todennäköisesti normaali 3x25A liittymä.
 
Jos tuo latauslaite tulee osakkaan oman huoneiston sähköliittymään kiinni, ei siellä ole muita pääsulakkeita kuin liittymän omat pääsulakkeet, todennäköisesti normaali 3x25A liittymä.
Mutta eikös tuossa nyt ole se mahdollisuus että yhtiön kokonaiskuorma nousee liian suureksi jolloin paukahtaisi yhtiön päävaroke?

Eli jos ajatellaan että mulla on 11kw laturi vetelee max tehoa ja sitten muilla osakkailla normaalikäyttöä ja siellä isketään saunaa ja ilppiä päälle niin kokonaisteho nousisi liikaa?

Vai mikä tässä nyt on idea että aina puhutaan että tarvitaan se ns 2 portainen kuormanhallinta (jos ei siis haluta alkaa liittymää korottamaan)


Kohteessa on 3x125 A (86,6 kW) sähköliittymä, jonka tuntikulutushuippu on ollut 21,33 kW.
Vapaata kapasiteettia on siis 65,27 kW, joka tarkoittaa vapaata tehoa 8,16 kW per asunto liittymän muun kulutushuipun hetkellä.

Muistaakseni asuntojen nousukaapelit on ketjutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtisin siitä, että kolmivaihepistoke + työmaakeskus on helpompi kuin mitkään nämä kikkailut.
No tietysti on helpompi, ja tuo pelkkä adapteri vielä reilusti halvempi, mutta tuossahan kaipailtiin systeemiä jossa voisi ladata 3 autoa 16A virralla. Ei ne työmaaksekusten pistorasiat mitään supersukoja ole, vaan niitä tavallisia 3€ maksavia kojepistorasioita.
 
Jos tuo latauslaite tulee osakkaan oman huoneiston sähköliittymään kiinni, ei siellä ole muita pääsulakkeita kuin liittymän omat pääsulakkeet, todennäköisesti normaali 3x25A liittymä.

Taloyhtiössä jos jokainen asunto olisi oma liittymänsä niin se meinaisi et läheiseltä jakokaapilta/muuntamolta on vedetty kahdeksan erillistä kaapelia tässä tapauksessa. Ehkä ei kuitenkaan näin.
 
Mutta eikös tuossa nyt ole se mahdollisuus että yhtiön kokonaiskuorma nousee liian suureksi jolloin paukahtaisi yhtiön päävaroke?

Eli jos ajatellaan että mulla on 11kw laturi vetelee max tehoa ja sitten muilla osakkailla normaalikäyttöä ja siellä isketään saunaa ja ilppiä päälle niin kokonaisteho nousisi liikaa?

Vai mikä tässä nyt on idea että aina puhutaan että tarvitaan se ns 2 portainen kuormanhallinta (jos ei siis haluta alkaa liittymää korottamaan)

Sitten kun niitä latauslaitteita alkaa olemaan enemmän niin kuormanhallinnan tarvetta kannattaa tarkastella tarkemmin mutta sanoisin että se on sen ajan murhe.
Ota 11kW laite koska kolmivaiheisena ei tarvitse tuskailla laturin aiheuttamien vinokuormien kanssa sitten joskus kun hankit täyssähköauton kolmivaihelatauksella.
Paljon parempi vaihtoehto vetää vaikka 8A kolmesta vaiheesta lyhyen aikaa kuin pitkä aika 16A yhdestä vaiheesta ja tehoa siirtyy siltikin enemmän.
 
Sitten kun niitä latauslaitteita alkaa olemaan enemmän niin kuormanhallinnan tarvetta kannattaa tarkastella tarkemmin mutta sanoisin että se on sen ajan murhe.
Ota 11kW laite koska kolmivaiheisena ei tarvitse tuskailla laturin aiheuttamien vinokuormien kanssa sitten joskus kun hankit täyssähköauton kolmivaihelatauksella.
Paljon parempi vaihtoehto vetää vaikka 8A kolmesta vaiheesta lyhyen aikaa kuin pitkä aika 16A yhdestä vaiheesta ja tehoa siirtyy siltikin enemmän.
Juu auto on siis jo. Yhtiö vaan ollut erittäin nihkeä liittyen näihin eli tuollaisen 11kw laturin asentaminen osakasmuutoksena ei välttämättä ole mikään läpihuutojuttu.

en kyllä as.oy lakia tunne että voiko yhtiö kieltää spesifistisesti tietyn tehoisen laturin ja vaatia että esim maksimissaan suko nopeuksia saisi käyttää.

Yhdenvertaisuushan astuu kuvaan sitten kun yhtiöön olisi tulossa toinen lataaja
 
Taloyhtiöissä on kyllä monenlaista porukkaa ja noita latausselvityksiä tekee myös melko monenlaiset toimijat. Osa kartoittajista yrittää myydä koko keskuksen saneerauksen vaikka sille ei olisi tarvetta, osa taas laittaa herran haltuun ja sanoo että antaa mennä vaan.

Kuormanhallintaan kannattaa varautua ainakin jollain tasolla, jos mahdollista. Jos ei muuta, niin vetämällä sopiva tietoliikennekaapeli laturilta omalle ryhmäkeskukselle ja/tai kiinteistön pääkeskukselle. Jatkossa, jos lataustarve sitten räjähtääkin niin todennäköisesti voidaan hyödyntää jo tehtyä kaapelointia niiltä osin.

Ota 11kW laite koska kolmivaiheisena ei tarvitse tuskailla laturin aiheuttamien vinokuormien kanssa

Tämähän riippuu täysin siitä, että onko sen auton sisäinen laturi yksi- vai kolmivaiheinen.

Juu auto on siis jo. Yhtiö vaan ollut erittäin nihkeä liittyen näihin eli tuollaisen 11kw laturin asentaminen osakasmuutoksena ei välttämättä ole mikään läpihuutojuttu.

Voihan sille yhtiölle ehdottaa, että jos 3x16A(olettaen, että auton sisäinen laturi kolmivaiheinen) on liikaa niin rajoitetaan se vaikka 3x10A. Kolmivaiheisena tuosta saa irti jo ihan hyvät tehot ja kuormitus jakautuu tasaisesti useammalle vaiheelle.
 
Tämähän riippuu täysin siitä, että onko sen auton sisäinen laturi yksi- vai kolmivaiheinen.

Lainaamasi lause meni kokonaisuudessaan näin:

Ota 11kW laite koska kolmivaiheisena ei tarvitse tuskailla laturin aiheuttamien vinokuormien kanssa sitten joskus kun hankit täyssähköauton kolmivaihelatauksella.

Ja AP:n vastauksesta selvisi että nykyinen auto on kolmivaihelatauksella. Eli mikä on lainauksesi pointti?
 
Taloyhtiöissä on kyllä monenlaista porukkaa ja noita latausselvityksiä tekee myös melko monenlaiset toimijat. Osa kartoittajista yrittää myydä koko keskuksen saneerauksen vaikka sille ei olisi tarvetta, osa taas laittaa herran haltuun ja sanoo että antaa mennä vaan.
Joo näinhän se on. Meillä kävi itseasiassa kaksi firmaa, ensimmäinen sanoi vaan että mitään ei tarttis tehdä, pitäs vaan laittaa koko yhtiön piha-alueen kattava wifi-verkko pystyyn niin saisi laturit ja kuormanhallinnan keskustelemaan (tällöin vielä suositeltiin Easee asemia) ja sitten toinen joka ehdotti tuota saneerausta jos asia halutaan tehdä turvallisesti.

Luotan kuitenkin tuon Energiavahti Oy:n (jälkimmäinen) näkemykseen asiasta hieman enemmän, kun oikeasti tutkivat tuon keskuksen ja tekivät ihan kattavan ehdotuksen. Mutta eipä näistä oikein sitten ite tiedä.
Kuormanhallintaan kannattaa varautua ainakin jollain tasolla, jos mahdollista. Jos ei muuta, niin vetämällä sopiva tietoliikennekaapeli laturilta omalle ryhmäkeskukselle ja/tai kiinteistön pääkeskukselle. Jatkossa, jos lataustarve sitten räjähtääkin niin todennäköisesti voidaan hyödyntää jo tehtyä kaapelointia niiltä osin.
Tätä mä vähän mietin että olisi varmaan tässä vaiheessa, jos laturi kuitenkin asennetaan niin samalla vetää se piuhoitus omalta asunnon keskukselta kun joutuu kuitenkin moduulikotelon tekemään ja siitä piuhat vetämään jos jotain muuta kuin suko-latausta haluaisi käyttää. Nykyinen suko-pistoke joka katoksessa on, ilmeisesti kytketty valaistuksen kanssa samaan 10A sulakkeeseen eli tuosta voisi ehkä sen 6A tai maksimissaan sen 8A ottaa (pistoke varmaan pitäisi vaihtaa kun on vanha ja kulahtanut)
Voihan sille yhtiölle ehdottaa, että jos 3x16A(olettaen, että auton sisäinen laturi kolmivaiheinen) on liikaa niin rajoitetaan se vaikka 3x10A. Kolmivaiheisena tuosta saa irti jo ihan hyvät tehot ja kuormitus jakautuu tasaisesti useammalle vaiheelle.
Pidetään tämä mielessä, tuo olisi itelle ihan riittävä siinä mielessä.

Wirmax:n jantterin pitäisi ensi viikolla tulla käymään katsomaan tämän meidän asunnon tilannetta ensi viikolla, niin voinee kysellä sitten mikä olisi järkevintä.
 
IMO, jos joku toimija tulee ja ehdottaa laajaa keskusten yms uusimista, siltä kannattaa myös kysyä systeemiä jossa tehdään latausasemia nyt tarvittava määrä uusimatta keskuksia, mutta tehdään nykyiset työt huomioiden se että keskuksia päivitetään sitten kun lataajia on niin paljon että keskus tarvitsee päivittää.

Käytännössä tuollaista laajaa remppaa on vaikea saada menemään läpi jos taloyhtiössä on vain pieni osa jota se kiinnostaa. Sitten myöhemmin jos/kun tarvetta tulee ja asia koskee suurinta osaa taloyhtiön osakkaista tuon isomman rempan läpimenokin on paljon helpompaa.
 
Mikähän latauslaitteeseen tuli? Perus 3-vaiheinen, 11 kW tehoinen seinäboksi ilman sen suurempia älyjä. Pieni näyttö siinä on, mistä voi seurata lataustehoa, vaiheden virtaa ja jotain muuta pientä.

Mitään erikoista ei tapahtunut, mutta nyt vaan yhtäkkiä laite on lopettanut kytkemästä virtaa päälle. Eli "alkukättelyt" menevät läpi ja lataustapahtuma ikään kuin alkaa, mutta virtaa ei liiku ampeerin ampeeria. Minuutin pari "lataus" kestää 0 kilowatin teholla ja sitten katkeaa. Auto kehottaa tarkistamaan latauslaitteen ja latauslaite valittaa, ettei enää saa signaalia autosta. Mistähän tuo voisi kieliä?

Vaikka nuo alkutoimet eivät taida kovin kummoisia olla (joku jännitetason/resistanssin mittaus kontrollipinnissä?), niin ei kai koko lataustapahtuma alkaisi, jos sieltä ohjauspinni olisi rikki? Voiko joku rele/kontaktori olla jotenkin jumissa, ettei virta vaan fyysisesti kytkeydy? Ja entä ne laitteen sisäiset vikurit - voivatko ne jotenkin laueta niin, että ne pitäisi jostain "nollata"?
 
Mikähän latauslaitteeseen tuli? Perus 3-vaiheinen, 11 kW tehoinen seinäboksi ilman sen suurempia älyjä. Pieni näyttö siinä on, mistä voi seurata lataustehoa, vaiheden virtaa ja jotain muuta pientä.

Mitään erikoista ei tapahtunut, mutta nyt vaan yhtäkkiä laite on lopettanut kytkemästä virtaa päälle. Eli "alkukättelyt" menevät läpi ja lataustapahtuma ikään kuin alkaa, mutta virtaa ei liiku ampeerin ampeeria. Minuutin pari "lataus" kestää 0 kilowatin teholla ja sitten katkeaa. Auto kehottaa tarkistamaan latauslaitteen ja latauslaite valittaa, ettei enää saa signaalia autosta. Mistähän tuo voisi kieliä?

Vaikka nuo alkutoimet eivät taida kovin kummoisia olla (joku jännitetason/resistanssin mittaus kontrollipinnissä?), niin ei kai koko lataustapahtuma alkaisi, jos sieltä ohjauspinni olisi rikki? Voiko joku rele/kontaktori olla jotenkin jumissa, ettei virta vaan fyysisesti kytkeydy? Ja entä ne laitteen sisäiset vikurit - voivatko ne jotenkin laueta niin, että ne pitäisi jostain "nollata"?
Oletko käynyt pääkeskuksella ja ottanut latausasemasta sähköt hetkeksi pois?
 
Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää? Ladattava auto on tällä hetkellä Kia eNiro 2021-mallia. Toistaiseksi ladattu Kian omalla schukolaturilla 8A asetuksella silloin kun kotona on tarvinnut ladata, julkista latausverkkoa on käytetty myös usein. Kiinteistöön tuli nyt aurinkopaneelit, niin lataus pitäisi keskittää kesällä päiväsaikaan mielellään muutaman tunnin ajalle jolloin tuotto on korkeinta. Lataustehon ei tarvitse olla valtavan suuri, jollain 4-6kW:lla pärjäisi aivan hyvin tässä vaiheessa, kun tuolla 1800w schukollakin on tullut toimeen tarvittaessa. Talvella lataus puolestaan tapahtuisi yön yli, jolloin aikaa on käytössä vähintään jokin 8h.

Pääsulakkeet on 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A

Aurinkopaneelit+invertteri ~10kW autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.

Talon puolella sähkölämmitys, lvv 3kW, kiuas 8kW ja ILP.

Invertterin logien mukaan esim eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh, jos tulkkaan tuota oikein.

Paneeleita asentanut sähkäri sanoi, että nuo talon pääkeskuksessa olevat autotallin sulakkeet voisi nostaa 3x25A kokoiseksi. Pääsulakkeiden ja sähköliittymän nostaminen 3x35A kokoon ei houkuttele hinnan puolesta.

Yksivaiheinen latausasema (Innohome Charlie-1) olisi tarjolla halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu? Laukeaako tällöin joku noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa tuon yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa kun paneelit puskee 12A?

Autotallissa on voimavirtapistoke, mutta sijainti hiukan hankala autoa ajatellen. Tällä hetkellä ajatus olisi että asennutan toiseen paikkaan voimavirtapistorasian ja hommaan siihen sopivan latauslaitteen ilman suurempaa älyratkaisua. Tuolla edellä oli viesteissä kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja myös tuohon aurinkosähkön ohjaukseen, täytyy vielä lukea tarkemmin.
 
Oletko käynyt pääkeskuksella ja ottanut latausasemasta sähköt hetkeksi pois?
Kyllä minä senkin tein. Pitää vielä testailla eri autoilla ja eri aloitus- ja lopetusjärjestyksillä. Mutta eipä tuolla taida kovin monimutkaista koodia olla, mikä voisi bugittaa.
 
Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää? Ladattava auto on tällä hetkellä Kia eNiro 2021-mallia. Toistaiseksi ladattu Kian omalla schukolaturilla 8A asetuksella silloin kun kotona on tarvinnut ladata, julkista latausverkkoa on käytetty myös usein. Kiinteistöön tuli nyt aurinkopaneelit, niin lataus pitäisi keskittää kesällä päiväsaikaan mielellään muutaman tunnin ajalle jolloin tuotto on korkeinta. Lataustehon ei tarvitse olla valtavan suuri, jollain 4-6kW:lla pärjäisi aivan hyvin tässä vaiheessa, kun tuolla 1800w schukollakin on tullut toimeen tarvittaessa. Talvella lataus puolestaan tapahtuisi yön yli, jolloin aikaa on käytössä vähintään jokin 8h.

Pääsulakkeet on 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A

Aurinkopaneelit+invertteri ~10kW autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.

Talon puolella sähkölämmitys, lvv 3kW, kiuas 8kW ja ILP.

Invertterin logien mukaan esim eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh, jos tulkkaan tuota oikein.

Paneeleita asentanut sähkäri sanoi, että nuo talon pääkeskuksessa olevat autotallin sulakkeet voisi nostaa 3x25A kokoiseksi. Pääsulakkeiden ja sähköliittymän nostaminen 3x35A kokoon ei houkuttele hinnan puolesta.

Yksivaiheinen latausasema (Innohome Charlie-1) olisi tarjolla halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu? Laukeaako tällöin joku noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa tuon yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa kun paneelit puskee 12A?

Autotallissa on voimavirtapistoke, mutta sijainti hiukan hankala autoa ajatellen. Tällä hetkellä ajatus olisi että asennutan toiseen paikkaan voimavirtapistorasian ja hommaan siihen sopivan latauslaitteen ilman suurempaa älyratkaisua. Tuolla edellä oli viesteissä kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja myös tuohon aurinkosähkön ohjaukseen, täytyy vielä lukea tarkemmin.
Itse laittaisin joko tyhmä laturin (schuko+etäohjattava pistorasia) tai kunnon latausasema 3 vaiheella (jonka tehoja pystyisi ohjaamaan taloautomaatiolla tms, kuten tesla wall charger (kuulemma)).

10A käytössä sulakkeiden ei pitäisi olla ongelma, ellet lyö samaan aikaan voimavirrasta sirkkeliä tms käyntiin. Onko panelit autotallissa? -Silloinhan voit huoletta käyttää tallissa sen 25A ja talo saisi silti vielä verkosta n.10A ennenkuin sulakkeet paukkuu
 
Itse laittaisin joko tyhmä laturin (schuko+etäohjattava pistorasia) tai kunnon latausasema 3 vaiheella (jonka tehoja pystyisi ohjaamaan taloautomaatiolla tms, kuten tesla wall charger (kuulemma)).

10A käytössä sulakkeiden ei pitäisi olla ongelma, ellet lyö samaan aikaan voimavirrasta sirkkeliä tms käyntiin. Onko panelit autotallissa? -Silloinhan voit huoletta käyttää tallissa sen 25A ja talo saisi silti vielä verkosta n.10A ennenkuin sulakkeet paukkuu

Paneelit ja invertteri autotallissa, kytketty autotallin ryhmäkeskukseen, jossa esim voimavirralle 3x16A sulakkeet, samoin invertterille 3x16A.

Talliin tulee maakaapeli talon puolella olevasta pääkeskuksesta, jossa 3x20A sulakkeet merkinnällä ”autotalli” sekä erilliset pääsulakkeet.
 
Millainen sähköauton latausasema tälläiseen kannattaisi virittää? Ladattava auto on tällä hetkellä Kia eNiro 2021-mallia. Toistaiseksi ladattu Kian omalla schukolaturilla 8A asetuksella silloin kun kotona on tarvinnut ladata, julkista latausverkkoa on käytetty myös usein. Kiinteistöön tuli nyt aurinkopaneelit, niin lataus pitäisi keskittää kesällä päiväsaikaan mielellään muutaman tunnin ajalle jolloin tuotto on korkeinta. Lataustehon ei tarvitse olla valtavan suuri, jollain 4-6kW:lla pärjäisi aivan hyvin tässä vaiheessa, kun tuolla 1800w schukollakin on tullut toimeen tarvittaessa. Talvella lataus puolestaan tapahtuisi yön yli, jolloin aikaa on käytössä vähintään jokin 8h.

Pääsulakkeet on 3x25A, autotallin sulakkeet pääkeskuksessa tällä hetkellä 3x20A

Aurinkopaneelit+invertteri ~10kW autotallin ryhmäkeskukseen kytketty.

Talon puolella sähkölämmitys, lvv 3kW, kiuas 8kW ja ILP.

Invertterin logien mukaan esim eilen kaikissa vaiheissa virta näyttäisi olleen enimmillään 12A luokkaa, kun järjestelmä tuotti n. 9kWh, jos tulkkaan tuota oikein.

Paneeleita asentanut sähkäri sanoi, että nuo talon pääkeskuksessa olevat autotallin sulakkeet voisi nostaa 3x25A kokoiseksi. Pääsulakkeiden ja sähköliittymän nostaminen 3x35A kokoon ei houkuttele hinnan puolesta.

Yksivaiheinen latausasema (Innohome Charlie-1) olisi tarjolla halvalla, mutta paljonko siitä saa tässä kokonaisuudessa ulos ennenkuin sulakkeet paukkuu? Laukeaako tällöin joku noista 20A tallin sulakkeista jos laittaa tuon yksivaiheisen 10A laturin samaan aikaan lataamaan autoa kun paneelit puskee 12A?

Autotallissa on voimavirtapistoke, mutta sijainti hiukan hankala autoa ajatellen. Tällä hetkellä ajatus olisi että asennutan toiseen paikkaan voimavirtapistorasian ja hommaan siihen sopivan latauslaitteen ilman suurempaa älyratkaisua. Tuolla edellä oli viesteissä kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja myös tuohon aurinkosähkön ohjaukseen, täytyy vielä lukea tarkemmin.

Innohome charlie 3 (rajoitettuna välille 8-16A eli 5,5-11kW.)

Miksi edes miettiä yksivaiheista type kakkosta? Tähän samaan juttuun törmää tosi usein tällä foorumilla.
 
Innohome charlie 3 (rajoitettuna välille 8-16A eli 5,5-11kW.)

Miksi edes miettiä yksivaiheista type kakkosta? Tähän samaan juttuun törmää tosi usein tällä foorumilla.
No sattumalta olisi tuo Charlie 1 200€, eipä muuten olisikaan tarkoitus yhteen vaiheeseen.
Charlie 3 on sitten jo yli 500€, jolloin valikoimaa on muutenkin enemmän. Lähinnä nyt haluaisin ymmärtää miten nuo vaiheiden ja sulakkeiden toiminta menee ja pitääkö joka tapauksessa päivittää nuo pääkeskuksessa olevat 20A sulakkeet isommiksi.
 
No sattumalta olisi tuo Charlie 1 200€, eipä muuten olisikaan tarkoitus yhteen vaiheeseen.
Charlie 3 on sitten jo yli 500€, jolloin valikoimaa on muutenkin enemmän. Lähinnä nyt haluaisin ymmärtää miten nuo vaiheiden ja sulakkeiden toiminta menee ja pitääkö joka tapauksessa päivittää nuo pääkeskuksessa olevat 20A sulakkeet isommiksi.
Yleensä niissä latausasemissa voidaan dipeillä tms. määritellä se max virta jonka kone ottaa. Käytännössä 22kW latausaseman voi asentaa 10A yksivaiheiseen syöttöön. Laturista ei vaan irtoa silloin kuin 2,3kW.

Joo, ja varmaan löytyy myös jokin halpislaturi jossa säätöjä ei voi tehdä.
 
Jos joka tapauksessa ruvetaan uutta kaapelia vetämään niin kannattaahan se minusta samantien laittaa paksu kolmivaihekaapeli ja datakaapeli dynaamista kuormantasausta varten. Ei siinä nyt kannata enää satasta alkaa säästämään kaapeloinnista

Esim. Beny on suht edullinen (1450€ asennettuna ym. kaapeloinnilla) 22 kW laturi dynaamisella kuormanhallinnalla tuon perään.
 
Yleensä niissä latausasemissa voidaan dipeillä tms. määritellä se max virta jonka kone ottaa. Käytännössä 22kW latausaseman voi asentaa 10A yksivaiheiseen syöttöön. Laturista ei vaan irtoa silloin kuin 2,3kW.

Joo, ja varmaan löytyy myös jokin halpislaturi jossa säätöjä ei voi tehdä.
Esimerkkinä Tesla Wall Connector Gen3 on juurikin tälläinen, toimii myös muidenkin kuin teslojen kanssa. Voi kytkeä 1-3vaiheeseen ja maximi virran voi laittaa 5A-32A väliltä, helposti ohjelmoitavissa wifin yli. Hintakin vain 500€.
 
pitääkö joka tapauksessa päivittää nuo pääkeskuksessa olevat 20A sulakkeet isommiksi.
Jos vaan sähköteknisesti muuten mahdollista, eli joku pikkukeskus löytyy tallista ja kaapeli on riittävä, niin tulppakeskuksessa homma luokkaa 2min ja automaattikeskuksessa ei saa pitempään mennä kuin vartti.
 
Vihdoin tuli go-e Controller. Mukana mukavasti nykyiseen tapaan ohjekirja jossa suurinosa varoitus tekstejä. Pari kuvaa ja äpin mainos.

Tässä kun nyt tulee 6 virtamuuntajaa mukana niin sai vähän raapia päätä miten nämä menee. Mutta ilmeisesti 3 virtamuuntajaa suoraan tulevaan syöttöön eli vahtimaan sitä dynaamista kuormanhallintaa ettei ylitetä pääsulakkeiden rajaa. Loput 3 voikin sitten jakaa eri paikkoihin. Olin luullut, että nuo loput 3 menee paneelien invertteriin, mutta koska tuotto on 3 vaiheen kesken tasan niin ilmeisesti riittää vain yhden vaiheen mittaus. Sama homma sitten kuumavesivaraajaan. Laite taikoo varmaankin loput vaiheet virtuaaliesti.

Virtamuuntajat on 3,5mm plugeilla, jotta saakohan niitä jatkaa? Nykyisellään ei oikein riitä...

 
Talouteen (omakotitalo, 3x25A pääsulakkeet, puusauna, 9kw VILP lämmityksenä ja n. 4kw aurinkopaneelit katolla) on tulossa sähköauto (Enyaq) ja tuolle miettinyt kotilatausasemaa. Koska näistä ei ole kokemusta, olen vähän hukassa mikä olisi kannattavaa sen osalta että ei tarvitse kikkailla tai säätää jatkuvasti.

Nyt ehdotettu plugitin toimesta ABB:n Terra AC 11KW asemaa + kuormanhallintaan ABB - Energiamittari - EV3 012-100. Tuo energiamittari nostaa hintaa n. 500€, mutta lienee silti suositeltavaa tässä tapauksessa jotta pääsulakkeet eivät pauku (vaikkakin esim. viimetalvena VILP sähkövastuksia ei käytetty kertaakaan). Se mikä ärsyttää on että sähkökaappi+keskus on talon eteisessä ja tuo tulee todennäköisesti pinta-asennuksena kaapin viereen uudeksi pömpeliksi..

Sähkökaapissa on Shellyn 3EM mittari mittaamassa verkosta ostettavaa ja verkkoon myytävää energiaa, ja se on on integroitu home assistanttiin jonka kautta näen talon reaaliaikaisen kokonaiskulutuksen (aurinkopaneelit + verkkoon myytävä ja verkosta ostettava sähkö).

Onko jotain muuta latausasemaa jota kannattaisi harkita tässä tapauksessa kokemuksien perusteella? Onko tuo ABB:n mittari turha koska käytössä on jo shelly3em sekä home assistant (oletuksella että on joku toinen latausasema jonka tehoja voi kontrolloida home assistant integraation kautta tai olettaen että auton skoda connect integraatiolla voi ohjata auton ottamaa latausvirtaa reaaliajassa)..

Haluan myös hyödyntää aurinkopaneeleita siten että kun ne tuottavat, autoa ladataan (tai kun pörssisähkö on halpaa, ladataan). Ilman että pitää itse manuaalisesti käynnistää / pysäyttää lataus (esim. home assistant automaatioilla).

TLDR; AP:lla ei kokemusta sähköautojen latausasemista. Tulossa Enyaq. Omakotitalo 3x26A, 9KW VILP. Home Assistant. Shelly3EM. Onko dynaaminen kuormanhallinta tarpeellinen vai turha tässä tapauksessa (lisähinta n. 500€). Onko muita latausasemia joita tähän kannattaa harkita kuin suositeltu ABB Terra AC 11KW.
 
Esimerkkinä Tesla Wall Connector Gen3 on juurikin tälläinen, toimii myös muidenkin kuin teslojen kanssa. Voi kytkeä 1-3vaiheeseen ja maximi virran voi laittaa 5A-32A väliltä, helposti ohjelmoitavissa wifin yli. Hintakin vain 500€.
Onko tässä paras vastine euroille, vaikka ei teslaa olisikaan?
 
Talouteen (omakotitalo, 3x25A pääsulakkeet, puusauna, 9kw VILP lämmityksenä ja n. 4kw aurinkopaneelit katolla) on tulossa sähköauto (Enyaq) ja tuolle miettinyt kotilatausasemaa. Koska näistä ei ole kokemusta, olen vähän hukassa mikä olisi kannattavaa sen osalta että ei tarvitse kikkailla tai säätää jatkuvasti.

Nyt ehdotettu plugitin toimesta ABB:n Terra AC 11KW asemaa + kuormanhallintaan ABB - Energiamittari - EV3 012-100. Tuo energiamittari nostaa hintaa n. 500€, mutta lienee silti suositeltavaa tässä tapauksessa jotta pääsulakkeet eivät pauku (vaikkakin esim. viimetalvena VILP sähkövastuksia ei käytetty kertaakaan). Se mikä ärsyttää on että sähkökaappi+keskus on talon eteisessä ja tuo tulee todennäköisesti pinta-asennuksena kaapin viereen uudeksi pömpeliksi..

Sähkökaapissa on Shellyn 3EM mittari mittaamassa verkosta ostettavaa ja verkkoon myytävää energiaa, ja se on on integroitu home assistanttiin jonka kautta näen talon reaaliaikaisen kokonaiskulutuksen (aurinkopaneelit + verkkoon myytävä ja verkosta ostettava sähkö).

Onko jotain muuta latausasemaa jota kannattaisi harkita tässä tapauksessa kokemuksien perusteella? Onko tuo ABB:n mittari turha koska käytössä on jo shelly3em sekä home assistant (oletuksella että on joku toinen latausasema jonka tehoja voi kontrolloida home assistant integraation kautta tai olettaen että auton skoda connect integraatiolla voi ohjata auton ottamaa latausvirtaa reaaliajassa)..

Haluan myös hyödyntää aurinkopaneeleita siten että kun ne tuottavat, autoa ladataan (tai kun pörssisähkö on halpaa, ladataan). Ilman että pitää itse manuaalisesti käynnistää / pysäyttää lataus (esim. home assistant automaatioilla).

TLDR; AP:lla ei kokemusta sähköautojen latausasemista. Tulossa Enyaq. Omakotitalo 3x26A, 9KW VILP. Home Assistant. Shelly3EM. Onko dynaaminen kuormanhallinta tarpeellinen vai turha tässä tapauksessa (lisähinta n. 500€). Onko muita latausasemia joita tähän kannattaa harkita kuin suositeltu ABB Terra AC 11KW.
Jos kuormanhallinta tulee niin kannattaa miettiä 22 kW laturia. Saa sitten "löysät pois".
 
Onko tässä paras vastine euroille, vaikka ei teslaa olisikaan?
Aika lähellä ainakin, jos yksinkertainen laturi riittää.
Jos taas dynaaminen kuormanhallinta on tarpeen tai tarvitsee laturia esim. mökillä tai reissussa, niin parempiakin vaihtoehtoja on.

Jos kuormanhallinta tulee niin kannattaa miettiä 22 kW laturia. Saa sitten "löysät pois".
Jos pääsulakkeet on 3x25A, niin hyöty 22 kW laturista jää vähäiseksi huomioiden jatkuvan muunkin kuorman.
 
Meinaatko että on kannattavaa joka autolle ostaa oma laturi? Eiköhän se seuraava tai vieraiden autot ota jo enemmänkin.

Nojoo totta tuokin (seuraava auto 4v päästä mahdollisesti tukee suurempaa latausta ). Mutta eipä tässä taloudessa näillä Carunan hinnoilla tulla 22kw latauksia käyttämään koska pääsulakkeet pitäisi nostaa ja Caruna on hinnoitellut tuon oman kipurajan ylitse.
 
Aika lähellä ainakin, jos yksinkertainen laturi riittää.
Jos taas dynaaminen kuormanhallinta on tarpeen tai tarvitsee laturia esim. mökillä tai reissussa, niin parempiakin vaihtoehtoja on.


Jos pääsulakkeet on 3x25A, niin hyöty 22 kW laturista jää vähäiseksi huomioiden jatkuvan muunkin kuorman.
Jos tuolla on aurinkopaneelia ja kesällä lämmitys ei vie mitään niin hyvällä säkällä voi joku 18 kW tms irrotakin eli puolet enemmän. Jos paneeleja tulee lisää niin vielä enemmän. Jos paneeleja tulee tarpeeksi, niin voi joskus sen jopa täydet 22 kW saada. Lähinnä tuon 22 kW laturin ja 11 kW hintaero on yleensä aika pieni, niin miksei. Isoin raha menee varmaan asennukseen joka tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 437
Viestejä
4 556 571
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom