Vähän on minusta nyt tullut skeptisempi tavallisesta suko-pistorasiasta latausta kohtaan, johtuen töissä tapahtuneesta incidentistä.
Työpaikalle asennettiin ehkä puolitoista vuotta sitten erillinen tolppa josta kaksi voi ladata autojaan. Siinä on itseasiassa neljä tavallista suko-pistorasiaa, kaksi ajastimilla (ilmiselvästi lohkolämmittimen käyttöön) ja kaksi ilman ajastinta, en tiedä mitä tarkoitusta varten ne on alunperin meinattu, onko ajateltu myös lataamista vai joidenkin pienten työkalujen käyttöä, tavallisia suko-pistorasioita nekin.
Noita kahta ajastamatonta pistorasiaa on sitten käytetty melkein joka arkipäivä lataukseen, ladattu 8A tai 10A virralla vähän tilanteen mukaan. Työkaveri vinkkasi pari viikkoa sitten että hänen käyttämänsä pistorasia tuntuu ylikuumenevan, ja siinä näkyi jo reikien kohdalla mustia kärtsänneitä kohtia.
Varmistaakseni ettei vika johtunut kaverin autosta tai latauspiuhasta, koitin itse ladata siitä minimillä eli 6A virralla tunnin pari. Auto latautui normaalisti (hitaasti 1x6A), mutta kun kävin kokeilemassa tapahtuuko ylikuumenemista, otin töpselin irti ja koitin sormella pistokkeen metallisauvoja... ja ne olivat tulikuumat. Niin kuumat että sain sormeeni palovamman, nousi kipeä rakko sormenpäähän, kuin olisi kuumaa levyä testannut sormella. Ihme etteivät pistokkeen muoviosat olleet alkaneet vielä sulaa.
Kyseinen kärtsännyt pistorasia meni sitten käyttökieltoon, miten lie vikaantunut. Toinen pistorasia edelleen kyllä toimii, 8A tai edes 10A latauksella pistokkeen sauvat tuntuvat jälkikäteen vain hiukan lämpimiltä, mutta toki nyt tuntuu uskaltaako silläkään ladata. Uusi nimenomaan lataukseen tarkoitettu rasia on nyt tilauksessa, supersuko-pistorasioilla.
Kun tuo nykyinen rasia on kuitenkin vain alle kaksi vuotta vanha, liekö toisessa pistorasioista jokin valmistusvika, vai noinko uusikin suko-pistorasia vikaantuu jos sillä vuoden pari lataa sähköautoa 8A/10A? Joku sähköhemmo osannee arvioida paremmin mikä vika tuohon ehkä on tullut. Toivottavasti supersuko kestää paremmin, sellainen minulla on kotonakin käytössä eikä ainakaan vielä ole vikaantunut 10A latauksella.
Se myös mietityttää että kun siinä matkalatausjohdossa pitäisi käsittääkseni olla kaikenlaista vikavirtasuojaa ja ties mitä, ja kaiketi itse siinä pistorasialaatikossakin, miten mikään niistä ei reagoinut ja katkaissut lataamista, vaan auto kyllä latasi edelleen iloisesti esim. sillä alhaisella 6A virralla vaikka pistorasiassa ilmiselvästi oli nyt jotain pahasti vialla, kun oli kärtsännyt ja ylikuumeni todella paljon jopa tuolla 6A virralla? Olisin kovasti toivonut että lataus keskeytyy jos tuollaista vikaa tulee, mahdollisesti jopa tulipalovaara.
Mahdollisesti on vedetty latausjohto irti tuosta sukorasiasta kuormitettuna. Saattaa mennä jo kerrasta rasia huonoksi ja pahenee käytön myötä. Oliko kyseesä siis tavallinen suko, eikä supersuko?
Vikavirtasuoja ei laukea, jos ei ole eroa virrassa nollan ja vaiheen välillä.
Omaa kiulua ladannut 13A virralla milloin mistäkin, eikä pientä lämpöä lukuunottamatta mitään erikoista ole ollut. Harvemmin on type2 ollut mahdollista käyttää.