Sähköauton kotilataus

Mikähän olisi hyvä n. 8m kaapelilla oleva latauslaite nykyisen 5 metrisen tilalle? Helpottas elamaa talvisin kun ei olisi niin tarkkaa miten auton parkkeeraa latausrasiallisen tolpan läheisyyteen eikä tarttis aina perruuttaa hangessa s-mutkaa paikalle.
siis 3-vaihe-tökkeliin?
tätä itse käytellyt onnistuneesti. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/motorwerk-ev-type2-11kw-8m-sahkoauton-latauslaite
269e, ei varmaan paljon edullisemmin saa kotimaasta tilattua. Saman laitteen varmaan jostain temusta satasella, mutta ei välttämättä ole sisuskalut samat.
30 e lisää niin kaapelia 2 m enempi.
(edit, kerran on 1,5 vuoden aikana laite seonnut ja pitänyt käyttää irti virroista. Ja 1. kerran virtojen päälle laittamisen jälkeen mielestäni ei kättele teslan kanssa oikein vaan pitää kytkeä uudelleen Type2. Voi olla siis että ei toimi kunnolla, jos 240vx3 ei ole jatkuvasti päällä (joo ymmärrän vaiheet).
jos oikeasta kiinteästä "latausasemasta" kyse eikä tarve kuin tyhmälle laitteelle, niin VW:llä oli hyvä tarjous - ketjussa ollut moneen kertaan - ehkäpä jo ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Schuko-pistoke on tuossa käytössä olevassa latausrasiassa, vastaava kuin tuo aikaisempi satmatic mutta garon tekele. Sähkömies pisti sisuskalut niin ettei saa kuin 1,8kW tehon, piuhat ja/tai keskus ei kestä enempää.

Kärkkäisellä näytti olevan schuko-versio olevan hyllyssä haettavaksi, tollaisella pärjännee aikansa sähköremonttia odotellessa.
 
Schuko-pistoke on tuossa käytössä olevassa latausrasiassa, vastaava kuin tuo aikaisempi satmatic mutta garon tekele. Sähkömies pisti sisuskalut niin ettei saa kuin 1,8kW tehon, piuhat ja/tai keskus ei kestä enempää.

Kärkkäisellä näytti olevan schuko-versio olevan hyllyssä haettavaksi, tollaisella pärjännee aikansa sähköremonttia odotellessa.

Täsmennyksenä, että suko latauksessa tehon määrittää aina se latauslaite, vaikka toki siinä tolpassa saattaa olla sitten "kovana" rajoituksena sulakkeet jotka laukeaa jos sillä laturilla yrittää repiä 16A virralla tolpasta jossa on esim. 10A sulakkeet.

Eli tuossa linkatun laturin tapauksessa siitä pitää asettaa päälle 8A raja, niin ei pitäisi tolpan sulakkeen(johdonsuojakatkaisija) laueta.
 
Kumpi on alun eliniän ja kestävyyden kannalta parempi?

A) joka yö 45%->70% 8-10A yksivaiheella?

B) joka toinen yö 30%->80% 16-20A yksivaiheella?

Vai mikä olisi optimaalinen lataustapa akun elinkaaren kannalta kun ajoa tulee klo 8-18 välillä noin 20kwh verran?

Normi vuoden 2022 volvon lithium-akku, ei LFP.
 
Ensimmäinen tapa ei jätä kuseen kun jotain yllättävää tapahtuu aikatauluissa ja pitääkin lähteä syystä X.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
vaikka ei kiinostusta akun kuntoon ni jos normisti vaan 40km ajo päivässä, ni 80 ois pare ja si ennen sitä isoa reissua 100.. pieni vaiva lienee jos parin kuukauden välein vaan pitää nostaa oletus sataan.. joskin se sadan seisottaminen noissa on enempi jos sitä on pitkään, nythän ois aina kulutustakin päivittäin eli auto ei seisois sitä kuukautta yli satasessa
 
Kumpi on alun eliniän ja kestävyyden kannalta parempi?

A) joka yö 45%->70% 8-10A yksivaiheella?

B) joka toinen yö 30%->80% 16-20A yksivaiheella?

Vai mikä olisi optimaalinen lataustapa akun elinkaaren kannalta kun ajoa tulee klo 8-18 välillä noin 20kwh verran?

Normi vuoden 2022 volvon lithium-akku, ei LFP.
Ensimmäinen. NMC/NCA akuille on parempaa lyhyemmän latausvälin käyttäminen symmetrisesti 50% molemmin puolin.
 
Tyhmä kysymys, lasketaanko tuo suositeltu lataustaso akun brutto- vai nettokapasiteetista ? Kummasta tässä yhteydessä puhutaan , kun ylärajaksi astetaan vaikka 80% ?

varmaan netto..

Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
 
Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.

Mitä kikkailua tuossa on? Ainakin Cupra Born lataa oletuksena vain 80% asti ja tuon rajoituksen voi kertaluontoisesti tai pysyvästi ottaa pois käytöstä. Olettaisin muiden sähköautojen toimivan samaan tyyliin. Valtaosan ajasta voi antaa 80% latausrajan olla aktiivisena ja silloin harvoin koko kapasiteettia tarvittaessa voi pistää poikkeuksellisesti lataamaan 100% asti. Jos valmistaja tekisi tuon ehdottamasi niin sehän käytännössä vain poistaisi käyttäjältä mahdollisuuden saada vielä ne viimeiset 20% kapasiteetista käyttöön silloin kun niille on tarvetta. Lisäksi markkinointinäkökulmasta tietysti WLTP:t heikentyisivät runsaasti. En oikein näe mitä kukaan oikeasti voittaisi tuossa.

Sinänsähän ihan samat asiat pätevät kaikkiin muihin akullisiin laitteisiin ja ovat päteneet jo pitkään. Ei ole siis mikään uusi juttu. Tuo huomioiden ihmetyttää, että miksi tämä nousee näin vahvasti esiin sähköautoissa. Ehkä osittain toki sen takia, että sitä 40k€+ laitetta mietitään hieman eri tavalla kuin niitä halvempia elektroniikkalaitteita (puhelimet, kuulokkeet, läppärit, virtalähteet yms.). Niin hyvässä kuin pahassa.
 
Jos valmistaja tekisi tuon ehdottamasi niin sehän käytännössä vain poistaisi käyttäjältä mahdollisuuden saada vielä ne viimeiset 20% kapasiteetista käyttöön silloin kun niille on tarvetta.
Markkinointikoneisto kertoisi oikeasti täyteen latuksen olevan joku "range boost" jolloin akun voi ladata 120%. Ja kauopa kävisi kuin siimaa.

100% vaan on se tavoitetaso johon poltiisaikana on totuttu.
 
Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%.
Voihan auton aina ladata aivan täyteen, ei valmistaja sitä estä. Tai estää, sillä akuissahan on jo erikseen netto- ja bruttokapasiteetti tätä varten. Selasin juuri Polestar 3:n ohjekirjaa, missään kohdassa ei kerrota ettei akkua kannata ladata 100% saakka. Voin raportoida tänne jos akku hajoaa seuraavan kahden vuoden aikana jatkuvien täyslatauksien seurauksena. Eikö akuille nimenomaan luvata erityisen pitkiä takuita, ei kai niitä luvattaisi jos akun saisi väärin lataamalla rikki?

Ja jos ongelmia tuleekin, nehän varmaan ilmenevät siinä vaiheessa kun auto on jo toisella tai kolmannella omistajalla. Tuotteen vika jos ei käyttöä kestä. Minusta tämä lataushifistely on samassa sarjassa kuin auton harjapesun välttely maalipinnan säästämiseksi. Kumpikaan ei vaikuta jälleenmyyntiarvoon mutta tekee omistamisesta työläämpää.
 
Markkinointikoneisto kertoisi oikeasti täyteen latuksen olevan joku "range boost" jolloin akun voi ladata 120%. Ja kauopa kävisi kuin siimaa.

100% vaan on se tavoitetaso johon poltiisaikana on totuttu.

No tuohan se vasta olisikin selkeää, jos voisi kaiken järjen vastaisesti ladata akun 120% varaukseen ja akun täysi kapasiteetti ei ole 100%.. Miksi tässä nyt tehdään ongelmaa asiasta, jossa ei todellisuudessa ole ongelmaa? 0% on tyhjä akku ja 100% on täysi akku eikä mikään tavoitetaso. Jo pitkään on suositeltu akuissa jättämään varaustaso hieman vajaaksi maksimista ja vain tarvittaessa lataamaan täyteen. Poikkeuksiakin löytyy mutta monesti valmistaja aika selkeästi tästä ilmoittaa. Ja jos nyt lähdetään pilkkua viilaamaan niin ei polttiksessakaan periaatteessa kannata laittaa tankkia täyteen, jos ei tarvitse koko tankillista tai kuluta sitä nopeasit. Se tuo vain lisää tarpeetonta massaa ajoneuvoon.

Noista latauskäytänteistä ja varausprosenteista tulee sekavaa/haastavaa lähinnä siinä kohtaa, kun lähdetään ylioptimoimaan kaikkea mahdollista. Todennäköisesti siinä tulee enemmän henkistä kuormaa kuin todellisuudessa saavutettuja hyötyjä. Se on ihan fiksua, että latailee tuohon 80% tasoon eikä säilytä autoa jatkuvasti 100% tasossa tai aja sitä aina 0% saakka. Sen sijaan nuo mietinnät, että kuinka usein lataa, kuinka pitkään, millä volteilla ja missä haarukassa sen 20%-80% väliltä menevät usein vähän överiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko arvauksia tai tietoa mikä tätä laturia mahtaa kiukuttaa? Pari kertaa nyt viikon aikana mennyt totaalisen jumiin kesken latauksen, vilkuttaa punaista valoa ja näytöllä lukee "Unknown Board!! Please Check!!!". Napit ei tee mitään ja pitää ottaa virrat pois, että jumi aukeaa.

Khons 3-vaihe 11 kW laturi kyseessä. Valmistajan esitteestä löytyi tällainen taulukko, mutta ei tämä oikein mitään kerro. Mikä ihmeen board? Liekö paskana ja uusi ostoon? Hieman harmittaa, kun ei mikään halpa laite ollut ja ikää vasta noin 3½ v. Tähän asti pelannut täydellisesti. Aika käyttökelvoton tuollaisenaan, kun ei voi luottaa, että yön aikana tulisi tarpeeksi latausta seuraavan päivän ajoihin.

1728330344901.png
 
Onko arvauksia tai tietoa mikä tätä laturia mahtaa kiukuttaa? Pari kertaa nyt viikon aikana mennyt totaalisen jumiin kesken latauksen, vilkuttaa punaista valoa ja näytöllä lukee "Unknown Board!! Please Check!!!". Napit ei tee mitään ja pitää ottaa virrat pois, että jumi aukeaa.

Khons 3-vaihe 11 kW laturi kyseessä. Valmistajan esitteestä löytyi tällainen taulukko, mutta ei tämä oikein mitään kerro. Mikä ihmeen board? Liekö paskana ja uusi ostoon? Hieman harmittaa, kun ei mikään halpa laite ollut ja ikää vasta noin 3½ v. Tähän asti pelannut täydellisesti. Aika käyttökelvoton tuollaisenaan, kun ei voi luottaa, että yön aikana tulisi tarpeeksi latausta seuraavan päivän ajoihin.

1728330344901.png

Siinähän on selvät ohjeet että pitää kontaktoida valmistajan agenttia. Toivottavasti ei ole suoraan kiinalaisesta verkkokaupasta tilattu, koska silloin sen agentin löytyminen voi olla aika haastavaa.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.

Tuolla ajo suoritteella luulis piisaavan kun laittaa kerran viikossa töpseliin ja lataa täyteen ja sitten kun pitemmälle reissulle lähtee. Tosin kannattaa huomioida että tuon kokonen akku ottaa aikaa ladata tyhjästä täyteen tuolla 8A schuko laturilla muutaman vuorokauden. :cigar:
 
Totta tämäkin, mutta nämä piikit voivat olla yllättävän suuria. Esimerkiksi hiustenkuivaaja (7A), kahvinkeitin (5A), uuni (5A), liesi (5A), kiuas (8A), sähköpatteri (4A/patteri) ja auton lataus 16A. Näistä saa kyllö huomaamatta yhdisteltyå sen 25A ilman lataustakin.

Edit. Lähinnä hain sitä, että tunnin keskikulutus ei kerro juuri mitään hetkellisestä kulutuksesta. Ja se sulake kestää kyllä hetkellistä enemmän kuin nimellisarvon, mutta se raja tulee jossain kohtaa kyllä vastaan, ja sitä ei kyllä näe tuntitason mittauksesta edes suuntaa-antavasti.

Edit2. Katsoin ABB laukaisukäyriä, ja 1minuutin ylikuormaa kestää noin 1,5-2,5x. 10minuuttia on käytällä noin 1,25-1,5x. Tunnin kestää vetää ainakin 1,13xnimelliskesto.
Kahvinkeitin ottaa melkeinpä poikkeuksetta
10A, samoin vedenkeitin. Uuni on yleensä 10-16A yhdestä vaiheesta varsinkin.

8A kolmivaihe kiuas on 5.5kw, yleisempi koko on se 8-9kw jolloin ollaan siellä 12A tietämissä.
 
Onko arvauksia tai tietoa mikä tätä laturia mahtaa kiukuttaa? Pari kertaa nyt viikon aikana mennyt totaalisen jumiin kesken latauksen, vilkuttaa punaista valoa ja näytöllä lukee "Unknown Board!! Please Check!!!". Napit ei tee mitään ja pitää ottaa virrat pois, että jumi aukeaa.

Khons 3-vaihe 11 kW laturi kyseessä. Valmistajan esitteestä löytyi tällainen taulukko, mutta ei tämä oikein mitään kerro. Mikä ihmeen board? Liekö paskana ja uusi ostoon? Hieman harmittaa, kun ei mikään halpa laite ollut ja ikää vasta noin 3½ v. Tähän asti pelannut täydellisesti. Aika käyttökelvoton tuollaisenaan, kun ei voi luottaa, että yön aikana tulisi tarpeeksi latausta seuraavan päivän ajoihin.

1728330344901.png
Yli 3 vuotta vanha niin ei liene takuukaan voimassa enää. Voi olla haasteellista saada kuluttajasuojaan tai tuotteen oletettavaan pidenpään käyttöikään perustuen mitään.
Vaikka onkin Saksan Amazonista hankittu niin sielläkin iso osa kauppiaista on 100% kiinalaisia. Esim tämä Khons latureita kauppaava.
Kuvakaappaus amazon.de:stä.

Screenshot_20241008-064718.png
 
Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
Tehty jo yli 10 vuotta tietyillä merkeillä. Näyttää siltä, että kansa mieltää asian niin, että mikä on Teslan ohje tai suositus niin se on yleinen kaikille sähköautoille. Moni merkki toimii erilailla, jopa järkevämmin.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
Ehdottomasti 3-vaihe laturi. Ei tartte sen johdon kanssa pelata niin usein ja saa tarvittaessa nopeasti sähkö akkuun, jos tulee tarve. Katsellu hybridien latauksia työpaikan pihalla niin ne on aina latauksessa, ensin ostetaan auto jossa on myös polttomoottori ja sitten koitetaan ajaa sähköllä mahdollisimman paljon ja lataussyklejä tulee.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Eli ajoja tulee 200-300km per viikko. Kilowattitunteina tuo tekee siis luokkaa puoli akullista.

Itse lataisin varmaan kerran pari viikossa. Turhaan roikottaa piuhan päässä kun ei tuolla kapasiteetilla ja ajoilla tarvitse ellei ole todellista riskiä siitä että milloin tahansa tulee yllätysmeno joka vaatii täyttä akkua.

Kannattaa huomioida että hidaslatauksella häviöiden osuus kasvaa suhteessa isommaksi eli sitten kun lataa niin kannattaa ladata suoraan ajosta tullessa kun akku on lämmin.

Ja 100% en lataisi kuin noille pidemmille reissuille lähtiessä. Ei se ole mitenkään mahdotonta, että lataamalla 100% ja varsinkin jos auto seisoo akku täynnä ajamatta niin heikennät sitä akkua jo ihan oman käyttöjakson aikana. Eli se wltp tipahtaa tuolta yli 600:sta alle 600:aan joka voi keskellä talvea olla juuri sen yhden lisäpysähdyksen aiheuttava.
 
Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
Koska eri akkukemiat ovat erilaisia. Jos se 100% oliskin nettona se todellinen 80% niin yläpuskuriin jäis iso siivu käyttämätöntä.

Pitäisi keksiä parempi energiansäilöntätapa kuin akku, mutta tuskin "tuolta jostain" ketään aikamatkaajaa saapuu, joka toisi meille kompaktin ajoneuvokäyttöön sopivan fuusiovoimalan tmv 2500-luvulta. :joy:
 
Ehdottomasti 3-vaihe laturi. Ei tartte sen johdon kanssa pelata niin usein ja saa tarvittaessa nopeasti sähkö akkuun, jos tulee tarve. Katsellu hybridien latauksia työpaikan pihalla niin ne on aina latauksessa, ensin ostetaan auto jossa on myös polttomoottori ja sitten koitetaan ajaa sähköllä mahdollisimman paljon ja lataussyklejä tulee.
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
 
Jos pärjäät sukolla ajosi niin aja sukolla. Vaihdattaisin silti pistokkeeksi sen "superschukon," mieluummin oikeasti Caravan rasian, mutta kukin tavallaan.
 
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.

Jos laskee 1.4kw/h~ akkuun tunnissa 8a schukosta, niin aika pieni se yön aikainen sähkö saanti on, (10h 14kwh) toki jos ajo on vähäistä niin kyllähän tuokin riittää. Mut tuo ei ole kuitenkaan kun 20% akkuun yön aikana, mikä on monelle selkeesti liian vähän. Talvella tilanne voi toki olla viel huonompi riippuen paljonko auto käyttää energiaa akun lämmittämiseen että lataus onnistuu.

Itse suosisin 3vaihelaturia, niissä ei kuitenkaan juuri ole hintaeroa yksi vaiheisiin. Jos ei laita kuormanhallinta niin esim 3x8a on monessa paikkaa toimiva tai peräti 3x6a. Toki kuormanhallintahan se paras lienee jos järkihintaan saa.
 
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Hommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.
 
Tarkistin just meidän taloyhtiön lämpötolpat ja tosiaan, sukon reiät ovat vaakatasossa ja pistorasia on niin jyrkässä kulmassa että L-mutkan voi olla vaikea mahtua siihen, kumminkaan päin... Oletan L-mutkan olevan kuitenkin tarpeellinen etteivät liitokset löysty jos tulee jotain vetorasitusta kaapeliin, esim. se iso latausmötikkä putoaa maahan tms.

Taloyhtiön luvalla vaihdoin ko. lämpötolpan tilalle EV Aseman myymän supersuko-latausaseman, ja siinä suko-reiät ovat puolestaan pystyssä, eli johto osoittaa tuon L-mutkan jälkeen sivulle. Mahtuu kyllä.


Sinänsä mielenkiintoista että aikoinaan joku lataushybreilijä kyllä lataili autoaan lämpötolpasta (ja hän sai taloyhtiön hallitukselta nootin että lopetas tuo, sen jälkeen tuli tuo linjaus että lämpötolppia saa omakustanteisesti vaihdattaa lataustolpiksi), mietin miten hän sitten onnistui lataamaan... Käyttikö lyhyttä välijohtoa tms. (joka ei sekään välttämättä ole suositeltavaa, jatkojohtojen käyttö latauksessa yleisesti kielletään tai ainakaan sitä ei suositella, pitäisi varmistaa että jatkojohto kestää jatkuvaa kuormitusta jne.; olen pari kertaa silti lataillut pitkän jatkojohdon varassa).

Tai sitten hän sai latausjohdon sittenkin juuri ja juuri mahtumaan jomminkummin päin, testasitko jo itse ettei onnistu?
Ei kyllä mahdu meidän lämpötolppaan millään, tai ehkä sahaamalla/muokkaamalla sitä L-mutkan reunaa pienemmäksi tms. säätämistä. Näkyy noita lataajia meilläkin, en ole katsonut mikä kaapeli on käytössä, mutta onhan niitäkin, joissa töpselin pää on suora.
 
Hommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.
elli pro first gen maksaa nyt 550€.. ja uudempi versio noin tonnin, se hyvä tarjous oli ja meni jo ekansukupolven elleistä
 
Yksi sähköauto kotilatauksessa ei vielä aiheuta juuri minkäänlaista tarvetta kuormanhallinnalle jos ei nyt ihan hölmöilemään lähde. 25A sulakkeet kestää perus omakotitalon kuorman ja sähköauton latauksen helposti kun sähköt on suunniteltu fiksusti ilman suurempaa vinokuormaa. Kannattaa kuitenkin perehtyä oman torpan sähköihin ennen kuin lähtee lataitelmaan 11kW teholla, 22kW tehosta puhumattakaan.

Pörssisähköllä ladatessa kannattaa huomioida, että mitä isommalla virralla pystyt lataamaan, niin voit myös hyödyntää yön/päivän halvimmat tunnit todella tehokkaasti. Pienellä virralla liruttelee sitten päivät pitkät akkua täyteen pörssin keskihinnalla.
 
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Ennemmin se 1-vaihelataus tarvitsee kuormanhallinnan. 1-vaiheella 8A saa sen 1.8kW lataustehoa, kun 3x6A lataa jo 4,1kW teholla. Siltikin tuo kolmivaihelataus "kuormittaa" liittymää vähemmän.
 
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.

Tuolla 8A latauksella ei todennäköisesti tuo kaksi yötä viikossa sinun ajoille riitä (40km/pv x7) ainakaan talvella. Toki riippuu "yön" pituudesta minkä se on latauksessa ja siitä kuinka paljon latausvirrasta menee pakkasella lämmitykseen. Jos ei kuormanhallinnasta halua maksaa ja pääsulakkeet ei kestä 3x16A latausta, niin laittaisin sinuna silti 3-vaihe laturin vaikka rajoitettuna 3x8A. Tällä saisit jo kolminkertaisen lataustehon (talvella ehkä enemmän kun hyötysuhde parempi), eikä autoa tarvitse roikottaa niin usein johdossa. Myös tilanteet jossa sen pitkän reissun jälkeen tarve saada virtaa akkuun vähän enemmän onnistuisivat helposti. Ja alle tonniin saa asennettunakin noita latausasemia, joka on mielestäni kohtuullinen hinta, kun tuo helpottaa elämää pienilläkin lataustarpeilla. Toki, jos rahasta pulaa niin kyllä tuolla 8A-sukollakin hyvin pärjää, kun pakkasilla vaan latailee useamman yön viikossa.
 
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Nimeomaan 11kw latauksella kotona on sitä sähköautoilun helppoutta, vaikka akku olisi vajaa saa sen muutaman tunnin varoajalla täyteen tarvittaessa yllätys menoihin, puhumattakaan pörssisähkö ajasteluista. Ei minkäänlaista kuormanhallintaa riittänyt 3x25 kunhan ei sähkökiuas ole päällä ja auto lataa samalla.
 
Omassa autossa ei edes ole rajoitusta, lataan aina täyteen kotona. Toki täynnä se ei sitten ole kuin max. 24h jonka jälkeen varaus lähtee käytön myötä tippumaan ja suurin osa ajasta hengataan siellä 20-90% välissä.
Sama täällä i3 120Ah. Työ matka n.36km suuntaan. Lataan töissä aina täyteen ja kotimatkalla onkin akku sopivasti luokkaa 10% laskenut seisottamiseen. Lataan pari kertaa viikossa talvella vähän useemmin n.joka toinen päivä. Ei ole kapa laskenut 3vuodessa ainakaan että sitä huomaisi.kotona myös 11kw kolmi vaihe lataus mutten ole kun muutaman kerran vuoteen tarvinnut.
 
elli pro first gen maksaa nyt 550€.. ja uudempi versio noin tonnin, se hyvä tarjous oli ja meni jo ekansukupolven elleistä
Ompas se nyt ihmeellisesti noussu. Pari viikkoa sitten otin oikein kuvakaappauksen hinnasta ja oli 220.
 
Ompas se nyt ihmeellisesti noussu. Pari viikkoa sitten otin oikein kuvakaappauksen hinnasta ja oli 220.
Tarjous loppui samantien kun uudet julkaistiin ja tulivat myyntiin, juurikin noin kaksiviikkoa sitten. Oletuksena ellin sivusto viellä jopa jättää listaamatta ne vanhat mallit
 
Ei kyllä mahdu meidän lämpötolppaan millään, tai ehkä sahaamalla/muokkaamalla sitä L-mutkan reunaa pienemmäksi tms. säätämistä. Näkyy noita lataajia meilläkin, en ole katsonut mikä kaapeli on käytössä, mutta onhan niitäkin, joissa töpselin pää on suora.
Jaa! Onko linkata joihinkin noihin suko-latauspiuhoihin joissa on suora töpselin pää? Sehän olisi ratkaisu tuohon ongelmaan kai sitten.

Kuvittelin ehkä väärin että kaikissa suko-latausjohdoissa on tuollainen L-pää jonkun sähköturvapimpelipompelimääräyksen takia, ehkä jopa EU-direktiivi ellei toinenkin. En ole sähköasentaja joten en tiedä.
 
Jaa! Onko linkata joihinkin noihin suko-latauspiuhoihin joissa on suora töpselin pää? Sehän olisi ratkaisu tuohon ongelmaan kai sitten.

Kuvittelin ehkä väärin että kaikissa suko-latausjohdoissa on tuollainen L-pää jonkun sähköturvapimpelipompelimääräyksen takia, ehkä jopa EU-direktiivi ellei toinenkin. En ole sähköasentaja joten en tiedä.
Ainakin tuossa Kärkkäisen myymässä Motorwerk laturissa on suora pää. Linkki
 
Hommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.
Samaa mieltä että ei ehkä esteettisin vaihtoehto. Jos latausaseman oikeasti saisi hintaan 220 € niin voisin harkita tätä. Nykyisellään lataushybridi letkun päässä joka yö, enkä näe tätä ongelmaksi. Lähemmäs tuhat euroa siitä ettei tarvitse niin usein kaapelia kytkeä kuulostaa paljolta.
Tuolla 8A latauksella ei todennäköisesti tuo kaksi yötä viikossa sinun ajoille riitä (40km/pv x7) ainakaan talvella. Toki riippuu "yön" pituudesta minkä se on latauksessa ja siitä kuinka paljon latausvirrasta menee pakkasella lämmitykseen. Jos ei kuormanhallinnasta halua maksaa ja pääsulakkeet ei kestä 3x16A latausta, niin laittaisin sinuna silti 3-vaihe laturin vaikka rajoitettuna 3x8A. Tällä saisit jo kolminkertaisen lataustehon (talvella ehkä enemmän kun hyötysuhde parempi), eikä autoa tarvitse roikottaa niin usein johdossa. Myös tilanteet jossa sen pitkän reissun jälkeen tarve saada virtaa akkuun vähän enemmän onnistuisivat helposti. Ja alle tonniin saa asennettunakin noita latausasemia, joka on mielestäni kohtuullinen hinta, kun tuo helpottaa elämää pienilläkin lataustarpeilla. Toki, jos rahasta pulaa niin kyllä tuolla 8A-sukollakin hyvin pärjää, kun pakkasilla vaan latailee useamman yön viikossa.
Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.
 
Samaa mieltä että ei ehkä esteettisin vaihtoehto. Jos latausaseman oikeasti saisi hintaan 220 € niin voisin harkita tätä. Nykyisellään lataushybridi letkun päässä joka yö, enkä näe tätä ongelmaksi. Lähemmäs tuhat euroa siitä ettei tarvitse niin usein kaapelia kytkeä kuulostaa paljolta.

Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.
Sen verran vielä kysyn, että onko 3-vaihepistorasiaa latauspaikan lähellä? Monesti ainakin sähkökeskuksen sisällö sellainen on. Tähän saisi 3-vaihe matkalaturin kiinni, hintaa pari sataa eikä sähkömiestä tarvita.
 
Sen verran vielä kysyn, että onko 3-vaihepistorasiaa latauspaikan lähellä? Monesti ainakin sähkökeskuksen sisällö sellainen on. Tähän saisi 3-vaihe matkalaturin kiinni, hintaa pari sataa eikä sähkömiestä tarvita.
kolmivaihe rasiassa roikkuva vaan on viellä vähemmän esteettisen näköine, ja sit tarvii alkaa muistaa onko auto latauksessa vai voinko laittaa saunan samalla ko emäntä tekee ruokaa tai paukkuu sulakkeet kun siihen ei kuorman hallintaa saa
 
Pistää laturista (tai autosta) rajan.
matkalatureissa ei taida olla säätöä? tai en mä tie mutta epäilen näin.. kaikista autoista ei saa rajaa, joskin luulisin et ton hintasessa polessa sais..
edit ja yhtäkaikki enempi tarveis muistella ja säädellä, luulen et hakusessa myös huolleton
 
kolmivaihe rasiassa roikkuva vaan on viellä vähemmän esteettisen näköine, ja sit tarvii alkaa muistaa onko auto latauksessa vai voinko laittaa saunan samalla ko emäntä tekee ruokaa tai paukkuu sulakkeet kun siihen ei kuorman hallintaa saa
Kyllä se 1-vaihelaturi paukuttaa niitä sulakkeita vähintäänkin samalla lailla. Se 8A 1-vaihelaturi polttaa sulakkeet helpommin kuin 3-vaiheinen 6A latauksella. Ihan yhtä suuri tarve on kuormanhallinnalle, oli laturi 1 tai 3 vaiheinen.

Se sulake rajoittaa virtaa, ei tehoa. Ja 1 vaihelatauksessa virtaa tarvitsee kolminkertaisen määrän saman lataustehon saavuttamiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 829
Viestejä
4 484 932
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom