Sähköauton kotilataus

Oletko harkinnu ajastusten laittamisen autosta päälle? yleensä kaikissa sähkövekottimissa voi laittaa viikon lataus ajastukset ja joissakin etänäkin voi säätää
Joo kyllä sillä menetelmällä nyt mennään. Mutta toiminta on vähän kankeaa ja varmuus ehkä 95%. Etenkin jos lähes joka päivä säädetään. Jos pitää kiinteän ajan niin sitten toimii luotettavammin tai jos nykyisestä laturista jaksaa naamataulusta käydä asettamassa aloitusajan.
 
Joo kyllä sillä menetelmällä nyt mennään. Mutta toiminta on vähän kankeaa ja varmuus ehkä 95%. Etenkin jos lähes joka päivä säädetään. Jos pitää kiinteän ajan niin sitten toimii luotettavammin tai jos nykyisestä laturista jaksaa naamataulusta käydä asettamassa aloitusajan.

Gridiolle vahva suositus, toimii pöljän ns. laturin kans ja Mebin kanssa, ainoa tunarointi omien asetussäätöjen kanssa, kun jäi 20snt kattohinta pariviikkoa sitten asetuksiin.
 
Itse olen todennut tähän mennessä noi älylataukset aika huonosti toimivaksi (Kia plugari kyseessä). GPS näyttää kotipaikkana vähän sinne päin (väittää välillä ettei ole latauspaikassa), ajastus toimii vaihtelevasti ja toisekseen koen sovelluksen kanssa säätämisen aika raskaaksi tilanteessa että haluankin nyt ladata sitä autoa kotona. Nappulasta kun voi ratin vierestä ajastuksen ohittaa ja se on helpompi kuin säätää sovelluksella milloin säädöt ovat päällä tai eivät ole. Varmaan toimii paremmin oikeassa sähkiksessä jossa vastaavia "haluan nyt oikeasti ladata" -muutoksia tulee harvemmin. Pilvipalvelu myös lopettaa sen latauksen vaikka olen auton päästä valinnut että nyt haluan ladata (joka varmaan siitä sovelluksesta toimisi, mutta huonompi kuin nappula :). Gridio oli lisäksi myös resetoinut auton kellon eri eri aikavyöhykkeelle. Tuon lisäksi on ollut Fortumin vastaava palvelu ja sen yhden kotimaisen vastaava. Kaikissa samaa epävakaisuutta joten syy voi toki olla joko autossa, valmistajan palvelussa tai sitten kukin palvelu on itsessään vähän bugisia. Joka tapauksessa manuaalinen ajastus toimii niin paljon varmemmin, että toki noita voi välillä kokeilla mutta eipä ne kovin montaa päivää ole olleet käytössä aina kerrallaan.
 
Kellään täällä Vestel latausasemaa? Tuli nuukuuksissa hommattua ja hieman ongelmia sen kanssa. Laturi itsessään toimii ja lataa autoa mut läppärillä pitäisi saada sen web käyttöliittymään yhteys ja sitä kautta sovellus pelittämään. Saksalaisilta foorumeilta löytyi jotain vinkkiä, tosin niistäkään ei ole tähän mennessä ollut apuja
 
Saa nähdä tuleeko Ellin kanssa kauppoja kuitenkaan. Tilattu on ja raha kyllä kelpasi, nyt about viikkoa myöhemmin ilmoittelivat että sori tilausta ei voitu vahvistaa, palautetaan rahat takaisin, voit kyllä tilata uudestaan. Yritin puhelimella kiinni aspaa joka voisi kertoa mikä tilauksessa nyt meni pieleen ettei tarvitse 1krt/vko tehdä uusintatilauksia jatkossakin... mutta ei... puhelimella sieltä ei saa ketään kiinni ja jos tuo nyt on indikaatio laturin toiminnasta netin kautta niin ei hyvin mene. Veikkaan että jos laittaisin nyt rahat Elonille, laturi napsahtaisi ensi viikolla kouraan kuin manulle illallinen. Paska asiakaspalvelu vituttaa aivan jäätävästi. Pahoittelut offtopicista.
 
Itse tilasin 19. päivä, toimitusaika-arvio 3 vko. Ilmeisesti kysyntää on ollut. Noh, odotellaan vastaavatko sähköpostilla että mikä tilauksessa oli vikana. En tosiaan viitsisi lotolla laittaa aina tilausta sisään ja odotella viikkoa että kelpaako se heille. Ja seurailla että palauttavatko maksun takaisin.
 
Onko kokemuksia tämmöisestä? Daolar Type 2 EV- latauskaapeli sähköajoneuvon 3.5KW 16A:lla Schuko 2-

Vai tilaanko suoraan Blaupunktin Broshopista? Olisi tarvetta säädettävälle laturille. Kotona "super suko" 16A sulakkeen takana ja sähköauton mukana tuli vain kiinteä 8A laturi. Plugaria latailin 13A virralla, kun siinä oli säädettävä 6A-13A virta. Mökillä sitten hyvä jos saa virtaa pienemmälle.

Tuo sivusto ainakin sen oloinen et tommonen kiinapaska kannattanee tilata vaikka suoraan aliexpress niin saa edes pari viikkoa "takuuta" buyers protectionin muodossa ja halvemmalla.
 
Jooh, en minä tuommoista tilaa. Varmaan tuommonen Blaupunkt on vähän vähemmän epäilyttävä vehje.
 
Tuo sivusto ainakin sen oloinen et tommonen kiinapaska kannattanee tilata vaikka suoraan aliexpress niin saa edes pari viikkoa "takuuta" buyers protectionin muodossa ja halvemmalla.
Mitkäs suomessa ois sellasia luotettavia laturikauppoja? Tai mitä ylipäänsä kotiin kannattais kuormanhallinnalla ostaa?
 
Mitkäs suomessa ois sellasia luotettavia laturikauppoja? Tai mitä ylipäänsä kotiin kannattais kuormanhallinnalla ostaa?

Niin olitko 3-vaihelaturia etsimässä? Alla pari linkkiä tarjous-keskusteluihin. Tuota Schneideriä on säännöllisesti halpuutettuna ja kuormanhallinnan kanssa päälle 300€ jos Amazonista tilaaminen ei hirvitä.


 
Niin olitko 3-vaihelaturia etsimässä? Alla pari linkkiä tarjous-keskusteluihin. Tuota Schneideriä on säännöllisesti halpuutettuna ja kuormanhallinnan kanssa päälle 300€ jos Amazonista tilaaminen ei hirvitä.


Hyvää tipsiä. Varmaan toi Schneider tulee laitettua tilaukseen. Harmi ettei löydy 22 kW versiota vastaaviin hintoihin.
 
Jooh, en minä tuommoista tilaa. Varmaan tuommonen Blaupunkt on vähän vähemmän epäilyttävä vehje.

Motonetissä näyttäs olevan 229€ Deltacon schuko-laturi. Eipä tuo kivijalkamyymälässä oleva tuote ole tae kyl et se edes kelvollinen olisi. Tukesilla oli jo muutama latausasema asetettu myyntikieltoon ja kerättäväksi pois asiakkailta kun valmistajan lippulappusista huolimatta tuote ei täyttänytkään täkäläisiä vaatimuksia.
 
Motonetissä näyttäs olevan 229€ Deltacon schuko-laturi. Eipä tuo kivijalkamyymälässä oleva tuote ole tae kyl et se edes kelvollinen olisi. Tukesilla oli jo muutama latausasema asetettu myyntikieltoon ja kerättäväksi pois asiakkailta kun valmistajan lippulappusista huolimatta tuote ei täyttänytkään täkäläisiä vaatimuksia.
Defan suko vehje vaikuttaa ihan kelpo laitteelta. Lämpöanturipistokkeessa ja kaikki suojat niinku pitää. Tuollainen ollut satunnaisessa käytössä reilu vuoden eikä mitään pahaa sanottavaa. Toiminut hyvin kaatosateet ja auringonpaisteet silloin kuin tarvinnut. Defa eMove kannettava sähköauton schuko-laturi 8 A / 1,84 kW | Motonet Oy
 
Itse tilasin 19. päivä, toimitusaika-arvio 3 vko. Ilmeisesti kysyntää on ollut. Noh, odotellaan vastaavatko sähköpostilla että mikä tilauksessa oli vikana. En tosiaan viitsisi lotolla laittaa aina tilausta sisään ja odotella viikkoa että kelpaako se heille. Ja seurailla että palauttavatko maksun takaisin.

14. päivä tosiaan vahvistus, 19. päivä että tuote lähtenyt tulemaan ja nyt 26. päivä DHL toi tuon Ellin Pro latausaseman (7,5m johdolla). Delivery note -lapussa on WeCharge charging pack (pack of2) ja Manual ovat ilmeisesti Saksasta (jos tämä Orig kertoo mistä noi tulee eli DE) ja laturi, johdot yms. Hollannista (NL).
 
Onko kellään täällä Garon GLB-wallboxia? Häirinnyt jo pidemmän aikaa kellonaika joka on tunnin jäljessä, ei ole kesäajassakaan kun on väärä suunta. Web-hallinta näyttää kellonajan ja kun siitä klikkaa, kysyy: Would you like to adjust the date/time to follow the device you are connected with?

Tämä ei kuitenkaan tee mitään, enkä löydä mitään asetusta ajan asettamiselle. Tekisin ajastuksia pörssisähköä varten mutta tympii laittaa "väärät" tunnit...
 
Kotilataus olisi mietinnässä. Sukolla sähkötolpasta on tämänhetkinen ratkaisu, mutta siihen touhuun en jaksa syttyä hyvällä tahdollakaan, vaan se 11kW pitäisi saada. Kyseessä taloyhtiö ja tuo nykyinen lämpötolppa naapurin kanssa jaettu. Taloyhtiössä sovittu, että jokainen tarvitseva hoitaa omat laturinsa omasta pääsulakkeestaan ja omalla kustannuksellaan. Meillä on asunnon pääsulake n. 20m päässä parkkiruudusta, ja ajatuksenani olisi tuoda sieltä virrat pömpeliin, joka kiinnitettäisiin tuohon samaiseen sähkötolppaan (tai vaihtoehtoisesti viereen asennetaan toinen tolppa). Onko kellään valistunutta arviota minkähintainen projekti tuo voisi suunnilleen olla.. Laturit nyt ei sinänsä paljoa maksa, mutta vähän kaivuuhommia yms. pikkusuolaista olisi luvassa jos tuota lähtee tekemään.
 
Eihän se kaivuuhommia kummempaa. Sähkömies osaa kertoa enemmän kun käy kurkkaamassa sähkökeskusta ja paikkoja. Pääsulakekoosta ja lämmitysmuodosta rippuen voi olla tarvetta kuormanhallinnalle jolle voi vetää samaan kaivantoon datakaapelin.
 
Aika typerä ajatusmalli yhtiössä, että jokainen hoitakoot itse.

Taloyhtiöllä ei siis ole mitään kontrollia siihen kuinka paljon aikanaan kuormitetaan kiinteistön pääsulakkeita.

Skenaariossa käy pahimmillaan niin, että kun muutamat asennuttaa itselleen sen 11kW pömpelin(kuka valvoo tehoa?) niin sieltä kiinteistön pääsulakkeiden takaa revitäänkin sellaiset tehot, että kahvasulakkeet(yleensä näissä) palaa.

Se onkin sitten mukava soitella joku aamu tai ilta sähkäriä paikalle vaihtamaan ne.

Ja huomata, että jokaisen osakkaan asema on erilainen eikä juttele mitenkään keskenään ts. lataustehon hallintaa on vain manuaalisesti.

Ja sitten kun käsketään että ruuvatkaa ne 11kW laturit 3x6A tehoille kaikki eli reiluun 4 kilowattiin niin alkaa lataajilla käyrä nousta, että eihän tämän pitänyt näin mennä.
 
Aika typerä ajatusmalli yhtiössä, että jokainen hoitakoot itse.
No miten sen nyt ottaa. Lähtökohtaisesti pidän ihan hyvänä asiana, että ne jotka eivät latauksia/parvekelaseja/mitä mielihaluja nyt ihmisillä tuleekin tarvitse, eivät joudu myöskään niiden asennuksista maksamaan. Nämä eivät nyt varsinaisesti kuitenkaan ole asioita, joista esim. autottomien tai polttiksilla ajavien tulisi olla kiinnostuneita. Uskoisin myös, että kun päätöksiä on joskus aikanaan tehty, niin tuollainen mainitsemasi asia on huomioitu eikä sitä ole nähty riskinä. Paritaloyhtiössä 16 -osakasta ja latureita tällä hetkellä 2 tai 3. Jos joskus päädytään tekemään noita yhteishankintana, niin onhan siinäkin mahdollista, että jo hankkineiden ei tarvitse kuluihin osallistua/heitä hyvitetään jollain osuudella aiemmista kustannuksistaan.
 
No miten sen nyt ottaa. Lähtökohtaisesti pidän ihan hyvänä asiana, että ne jotka eivät latauksia/parvekelaseja/mitä mielihaluja nyt ihmisillä tuleekin tarvitse, eivät joudu myöskään niiden asennuksista maksamaan. Nämä eivät nyt varsinaisesti kuitenkaan ole asioita, joista esim. autottomien tai polttiksilla ajavien tulisi olla kiinnostuneita. Uskoisin myös, että kun päätöksiä on joskus aikanaan tehty, niin tuollainen mainitsemasi asia on huomioitu eikä sitä ole nähty riskinä. Paritaloyhtiössä 16 -osakasta ja latureita tällä hetkellä 2 tai 3. Jos joskus päädytään tekemään noita yhteishankintana, niin onhan siinäkin mahdollista, että jo hankkineiden ei tarvitse kuluihin osallistua/heitä hyvitetään jollain osuudella aiemmista kustannuksistaan.
Niin tai asiaa ei ole ajateltu kun päätöksiä on tehty.

Ongelma kun tulee että alkaa varokkeet olemaan maksimissa niin pitäisi alkaa sitten miettimään kuormanhallintaa, jolloin lähtökohtaisesti jokainen itse laturinsa hankkinut joutuu hankkimaan/asennuttamaan uuden laturin joka talonyhtiö sitten on päättänyt, että ne saadaan yhteisen kuormanhallinnan taakse.

Riippuen tietysti sitten päätöksistä, että hyvitetäänkö osakkaita vai ei. Yleensä jos "hanki itse omalla rahalla" niin ei välttämättä ole mitään pakottavaa tarvetta alkaa hyvittämään mitään (ainakaan laturin osalta). Piuhavetojen yms osalta niitä ei välttämättä varmaan näiden osakkaiden osalta tarvitse maksaa
 
No miten sen nyt ottaa. Lähtökohtaisesti pidän ihan hyvänä asiana, että ne jotka eivät latauksia/parvekelaseja/mitä mielihaluja nyt ihmisillä tuleekin tarvitse, eivät joudu myöskään niiden asennuksista maksamaan. Nämä eivät nyt varsinaisesti kuitenkaan ole asioita, joista esim. autottomien tai polttiksilla ajavien tulisi olla kiinnostuneita. Uskoisin myös, että kun päätöksiä on joskus aikanaan tehty, niin tuollainen mainitsemasi asia on huomioitu eikä sitä ole nähty riskinä. Paritaloyhtiössä 16 -osakasta ja latureita tällä hetkellä 2 tai 3. Jos joskus päädytään tekemään noita yhteishankintana, niin onhan siinäkin mahdollista, että jo hankkineiden ei tarvitse kuluihin osallistua/heitä hyvitetään jollain osuudella aiemmista kustannuksistaan.

Ideaalitilanteessahan homma menisi juuri näin (jokainen maksaa omistaan tarpeen mukaan), mutta kuten yllä mainittu, tässä laturitilanteessa tulee olemaan riippuvuus pääsulakkeisiin mikä voi aiheuttaa isoja ongelmia, ei vain sen pääsulakkeen palamisen takia vaan myös sen, että jos laturit alkaa yhtiössä yleistymään, pitää jossain kohtaa taloyhtiön tehdä toimenpiteitä joka voi johtaa esimerkiksi siihen, että ne jotka ovat latureita aiemmin hankkineet, joutuvat korvaamaan ne uusilla kuormanhallinnan mahdollistamiseksi. Tällaisia riippuvuuksia ei esim parvekelasihankinnoissa ole. Taloyhtiön tulisi ehdottomasti tehdä yhteinen selvitys osaavan sähköliikkeen toimesta ja mieluiten koittaa löytää ratkaisu missä kuormanhallinta voitaisiin toteuttaa laturiagnostisesti.
 
Meille tehtiin taloyhtiöön latausmahdollisuuskartoitus, siinä tarkistettiin taloyhtiön pääkeskuksen kytkennät yms ja katsottiin paljon sen kautta on keskikulutus ollut vuoden aikana. Sen raportin perusteella sitten latausaseman maksimitehoksi tuli 3*8A kunhan oli dynaaminen kuormanhallinta. Latausasema tietenkin tuli omasta pääsulakkeesta.
 
Sen raportin perusteella sitten latausaseman maksimitehoksi tuli 3*8A kunhan oli dynaaminen kuormanhallinta

Tämä on nyt vähän ristiriitaista.

Dynaaminen kuormanhallinta tehdään yleensä nimenomaan siksi, että laturi voi toimia nimellistehollaan ja kuormanhallinta kuristaa tehoja sitten tarvittaessa.

Toki voihan se olla että siellä on jotain muita rajoitteita jonka takia lisäksi on kiinteä rajoitus, mutta noin yleisesti kuormanhallinnassa voi olla montakin tasoa jota valvotaan ja laturit toimii lähtökohtaisesti täydellä teholla.
 
Tämä on nyt vähän ristiriitaista.

Dynaaminen kuormanhallinta tehdään yleensä nimenomaan siksi, että laturi voi toimia nimellistehollaan ja kuormanhallinta kuristaa tehoja sitten tarvittaessa.

Toki voihan se olla että siellä on jotain muita rajoitteita jonka takia lisäksi on kiinteä rajoitus, mutta noin yleisesti kuormanhallinnassa voi olla montakin tasoa jota valvotaan ja laturit toimii lähtökohtaisesti täydellä teholla.
Joo alunperin se piti rajoittaa 3*5A teholle mutta isännöitsijä totesi sitten yhtiökokouksessa että dynaamisella saa 3A enemmän. Vaikka oma pääsulake on 25A niin kuormanhallinta alkaa rajoittamaan tehoa jos menee vaiheen kuormitus 16A yli. Muistaakseni tuossa kartoituksessa katsottiin että taloyhtiön osakkaat voi maksimissaan käyttää 3*16A samanaikaisesti jonka jälkeen taloyhtiön sulakkeet sanoo poks. Pitäis uusia sähkökeskukseen tulevat kaapelit ja sähkökeskus jos enemmän tehoja haluais irti mutta siihen ei taloyhtiö suostu ja ihan hyvin on tuo 3*8A riittäny.
 
Tämä on nyt vähän ristiriitaista.

Dynaaminen kuormanhallinta tehdään yleensä nimenomaan siksi, että laturi voi toimia nimellistehollaan ja kuormanhallinta kuristaa tehoja sitten tarvittaessa.

Toki voihan se olla että siellä on jotain muita rajoitteita jonka takia lisäksi on kiinteä rajoitus, mutta noin yleisesti kuormanhallinnassa voi olla montakin tasoa jota valvotaan ja laturit toimii lähtökohtaisesti täydellä teholla.

Dynaamisen kuormanohjauksen yksi ominaisuus on huipputehon määrittäminen latausasemalle ja/tai latausasemaryhmälle, joka ottaa huomioon liittymätehon ja kulutushuipun välillä olevan vapaan tehon. Toki tähän vaikuttaa keskuksien nimellisvirrat, kaapeloinnit yms.
 
Aika typerä ajatusmalli yhtiössä, että jokainen hoitakoot itse.

Taloyhtiöllä ei siis ole mitään kontrollia siihen kuinka paljon aikanaan kuormitetaan kiinteistön pääsulakkeita.

Skenaariossa käy pahimmillaan niin, että kun muutamat asennuttaa itselleen sen 11kW pömpelin(kuka valvoo tehoa?) niin sieltä kiinteistön pääsulakkeiden takaa revitäänkin sellaiset tehot, että kahvasulakkeet(yleensä näissä) palaa.

Se onkin sitten mukava soitella joku aamu tai ilta sähkäriä paikalle vaihtamaan ne.

Ja huomata, että jokaisen osakkaan asema on erilainen eikä juttele mitenkään keskenään ts. lataustehon hallintaa on vain manuaalisesti.

Ja sitten kun käsketään että ruuvatkaa ne 11kW laturit 3x6A tehoille kaikki eli reiluun 4 kilowattiin niin alkaa lataajilla käyrä nousta, että eihän tämän pitänyt näin mennä.
Huolesi on periaatteessa oikea, mutta ehkä hivenen liioiteltu. Jos kyseisen yhtiön kämpissä on sähkölämmitys ja se vuorottelussa kiukaiden kanssa niin ongelmia saattaa olla tiedossa, jos kovin moni latailee 11kW:lla. Jos taas kaukolämpö ja kaikissa asunnoissa sauna niin kovin äkkiä ei välttämättä tule ongelmia. Toki olisi järkevää hankkia varmuuden vuoksi kuormanhallintaan kykenevät latausasemat tai vaihtoehtoisesti niin halvat että ei harmita, jos menevät vaihtoon. Mitä tulee tuohon viimeiseen niin yhtiöllä ei taida olla valtuuksia määräillä, mitä sähkölaitteita kukakin käyttää ja milloin, mikä on sikäli huono asia, että se ehkä saa yhtiöt myöntämään nihkeämmin lupia latauslaitteiden asennukseen.
 
Nopealla googletuksella ja tähän ketjuun perustuen, ei taida olla go-e:tä edullisempaa / parempaa laturia joka kuormanhallinnan lisäksi osaa ylijäämäaurinkosähkön käytön automaattisesti? Vaikuttaa ainakin ominaisuuksiensa perusteella aika lyömättömältä paketilta. Elli-Pron hinta taas on houkutteleva, mutta ilmeisesti aurinkosähkön optimaalinen hyödyntäminen jäisi omien automaatioiden varaan?

11kW:lla lataus riittäisi, 3x25A pääsulakkeista ei taida sähkölämmitteisessä OKT:ssa kannattaa enempää yrittää repiä.

Keskuksessa on vapaata tilaa varsin naftisti, saisikohan controlleria ja muita tarvittavia rojuja kohtuudella johdotettua keskuksen alle, jos alla olevaan kaapin osaan asennuttaa lisäkiskon?
 
Huolesi on periaatteessa oikea, mutta ehkä hivenen liioiteltu. Jos kyseisen yhtiön kämpissä on sähkölämmitys ja se vuorottelussa kiukaiden kanssa niin ongelmia saattaa olla tiedossa, jos kovin moni latailee 11kW:lla. Jos taas kaukolämpö ja kaikissa asunnoissa sauna niin kovin äkkiä ei välttämättä tule ongelmia. Toki olisi järkevää hankkia varmuuden vuoksi kuormanhallintaan kykenevät latausasemat tai vaihtoehtoisesti niin halvat että ei harmita, jos menevät vaihtoon. Mitä tulee tuohon viimeiseen niin yhtiöllä ei taida olla valtuuksia määräillä, mitä sähkölaitteita kukakin käyttää ja milloin, mikä on sikäli huono asia, että se ehkä saa yhtiöt myöntämään nihkeämmin lupia latauslaitteiden asennukseen.
Kyllähän tuohon liittyy monta muutakin asiaa, ihan jo että kuinka vanha yhtiö/rakennukset kyseessä eli jos siellä on keskus ja kaapelointi yms asunnoille heikossa hapessa niin pelkästään liittymän tai varokkeiden koko ei ainoastaan merkkaa. Ja kyllähän se yhtiö voi myös käskeä että ne laturit pitää nyt ruuvata pienemmälle jos ei infra kestä. Toisaalta tuossa vaiheessa alkaisi olla jo syytä olla selkeät sävelet että koska se infra uusitaan eli toivottavasti asia on hallituksella jo suunnittelussa. Tietysti jos yhtiö ei aseta mitään reunaehtoja näille laturien asentajille niin sitten on vähän hankalampaa alkaa vaatia jälkikäteen mitään.

Itsekin asun yhtiössä jossa asialle ei ole tehty mitään eikä varmaan ihan hetkeen olla tekemässäkään. Sähköautoja / lataavia on tällä hetkellä yhtiössä tasan 1 (allekirjoittanut) joten halukkuus täydelliseen sähköinfran uudistukseen on tässä kattoremontin jälkeen ja tulevan julkisivuremontin ohella on täysi 0, muilla osakkailla siis. Itse sentään sain laturiasennuksen osakasmuutoksena useamman kuukauden väännön jälkeen tietyin reunaehdoin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Nopealla googletuksella ja tähän ketjuun perustuen, ei taida olla go-e:tä edullisempaa / parempaa laturia joka kuormanhallinnan lisäksi osaa ylijäämäaurinkosähkön käytön automaattisesti? Vaikuttaa ainakin ominaisuuksiensa perusteella aika lyömättömältä paketilta. Elli-Pron hinta taas on houkutteleva, mutta ilmeisesti aurinkosähkön optimaalinen hyödyntäminen jäisi omien automaatioiden varaan?

11kW:lla lataus riittäisi, 3x25A pääsulakkeista ei taida sähkölämmitteisessä OKT:ssa kannattaa enempää yrittää repiä.

Keskuksessa on vapaata tilaa varsin naftisti, saisikohan controlleria ja muita tarvittavia rojuja kohtuudella johdotettua keskuksen alle, jos alla olevaan kaapin osaan asennuttaa lisäkiskon?
Täällä varmaan on enemmän tietoa tuosta Ellistä, pystyykö sen tehoa säätämään sovelluksen kautta, entä onnistuuko latauksien ajastaminen (esim. lataa vain 01-05 välillä)?

Aurinkosähkön osalta taidan itse tyytyä rajoittamaan tehoa itse, jos tuo vain on Ellissä helposti mahdollista. Ellin ja vaikka tuon go-e:n hintaeroa ei taida saada ikinä kuolettettua tuolla optimoidulla aurinkosähkön käytöllä.
 
Täällä varmaan on enemmän tietoa tuosta Ellistä, pystyykö sen tehoa säätämään sovelluksen kautta, entä onnistuuko latauksien ajastaminen (esim. lataa vain 01-05 välillä)?

Aurinkosähkön osalta taidan itse tyytyä rajoittamaan tehoa itse, jos tuo vain on Ellissä helposti mahdollista. Ellin ja vaikka tuon go-e:n hintaeroa ei taida saada ikinä kuolettettua tuolla optimoidulla aurinkosähkön käytöllä.
Sen mitä nyt itse lukenut niin tehoa ei voi säätää vaan se tehdään dip-kytkimillä suoraan laturiin.
 
5m johto on kyllä aika hankala monessa tapauksessa. 7m ois paljon parempi.
 
Niin olitko 3-vaihelaturia etsimässä? Alla pari linkkiä tarjous-keskusteluihin. Tuota Schneideriä on säännöllisesti halpuutettuna ja kuormanhallinnan kanssa päälle 300€ jos Amazonista tilaaminen ei hirvitä.


Tuo Schneiderin laturi tuskin tulee enää Amazoniin tarjoukseen, kun on poistuvaa mallia. Pistokkeella oleva malli on vielä edullisesti saatavilla niin kauan kun saldoa löytyy.

Näistä on tulossa uudet versiot latureista sekä kuormanhallintapalikasta ja valmistajan varastot on taidettu myydä loppuun näistä.
 
Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja sieltähän se Synergiltä tuli ilmoitus et palvelu muuttuu kuukausimaksulliseksi. Sinällään ei mikään yllätys et ilmaiseksi ei homma kovin pitkään pyöri. Milloin muut seuraa perässä?
 
Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja sieltähän se Synergiltä tuli ilmoitus et palvelu muuttuu kuukausimaksulliseksi. Sinällään ei mikään yllätys et ilmaiseksi ei homma kovin pitkään pyöri. Milloin muut seuraa perässä?
Jää sinne se ilmaisversio tietysti myös tarjolle.

Nykyiset käyttäjät ja kaikki 31.3 mennessä rekisteröityneet saa premium tilauksen "ainakin" vuoden 2024 loppuun asti

EDIT: Itse en tuosta ainakaan tällä hetkellä maksaisi kun verrattuna esim Gridioon tuo on jostain syystä todella hidas luomaan ne latausaikataulut, eikä edelleenkään ole mahdollisuuksia määritellä maksimihintaa.

1710317175179.png





EDIT2: Jaa nyt vasta tajusinkin että nuo kaikki perusominaisuudet eli latauksen optimointi yms eivät kuulukkaan tuohon peruspakettiin eli jatkossa pakko maksaa jos haluaa edes jotain hyötyä tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Urakkamaailman kautta hoitui itsellä hyvin, suosittelen testaamaan.

Ihan loistopaikka näköjään, kiitos!

Nyt pääsin tarjouksiin asti ja koska projektina on 4 laturia taloyhtiöön niin tuli enemmän diilejä kun tarvitsinkaan ja hintataso on kohdillaan. Aika moni kyllä yritti myydä oman firman kautta laturiboxeja, siis ihan näitä standardimerkkejä mut 3X hinnoilla. Näytin suoraan parit linkit Goe, Elli ja Schneider Electric hintoja niin ymmärsivät, että projektissa on kyse vain asennuksesta ja kaapelin vetämisestä, eikä pömpelikaupasta. Olis siis speksannut urakkamaailmaan, että pömpelit hoitaa taloyhtiö itse, mutta kokeilivat silti onneaan. Joku koitti laskuttaa 500e pelkästä paikalle saapumisesta "konsultointina" mutta kaikki muut kuudesta (!) tuli suoraan käymään tarkempaa tarjousta varten.

Josta sitten seuraava kysymys,

Onko teillä Schneider Electricin käyttäjillä ollu ongelmia sen kuormanhallintayksikön kanssa?

Tuli pari anekdoottia toisaalta, että ei ole ollut ihan toimintavarmaa, mutta en pysty vahvistamaan tätä, ja kyse voi myös olla asennusvirheestä. Nyt tässä sit pallottelen sen ja Goen välillä, ja Goella olis kuormanhallinta kytkettävissä aurinkopaneeleihin hieman vielä vihreämpää hallintaa varten, joka voi tulla pian myös ajankohtaseks.
 
Viimeksi muokattu:
Perheestämme tuli perjantaina sähköautoilijoita. Autokaupan kylkiäisenä saan tulevina aikoina Walle 16A -kotilatauslaitteen. Kyseessä on täysin tyhmä latauslaite ilman kuormanhallintaa, etäkäyttöä tms. hienouksia.

Asumme sähkölämmitteisessä OK-talossa, jossa 25 A pääsulakkeet. Talossa on pieni aurinkopaneelisto (invertterin maksimiteho 3,0 kW). Sähkölämmitteisyydestä ja sulakekoosta johtuen kuormanhallinta, joko automaationa tai manuaalisesti ajastuksella, on varmasti tarpeen. Myös pörssisähkön halpojen tuntien hyödyntäminen kiinnostaa. Uskon kuitenkin, että ajoprofiilillamme (ei valtavasti pitkiä ajoja peräkkäisinä päivinä) keskimäärin edulliset pörssitunnit löytyvät ihan autosta ajastamalla latauksen yöaikaa klo 01...06 tai vastaavasti. Yöaikaan talon muu kulutus on keskimäärin pientä, erityisesti kesäaikaan, kun käyttövesi lämpenee aurinkopeneelien tuottamalla sähköllä. Talvella tilanne on toinen, kun LVV myös käyttää edullisimpia pörssisähkötunteja ja mahdollisesti lattialämmitykset eri tiloissa kytkeytyvät päälle termostaattien ohjaamina. Kuitenkaan toistaiseksi en pysty edes lataamaan kotona, sillä auton mukana toimitettiin vain voimavirtakaapeli pikalatureita varten.

Selailin ja silmäilin tämän ketjun viestit kuluvan vuoden osalta ja kaikkein informatiivisin viesti pohdintoihini oli käyttäjän mattix viesti tammikuulta.

Mietin, että jättäisin Wallen asentamatta ja hankkisin go-e Gemini -laturin sekä kuormanohjauskontrollerin. Go-e vaikuttaa hyvin samankaltaiselta Froniuksen autonlataussetin kanssa, mutta Fronius on kalliimpi. En tiedä, saisinko jotain erityistä hyötyä, että AP-invertterimme on Fronius.

Osaako go-e säätää auton latausvirtaa portaattomasti aurinkosähkön ylituotantotehon mukaan, vai kuinka aurinkosähkön ylituotantotehon vaihtelut huomioidaan? Tämähän hoidetaan kuormanohjauskontrollerin kautta. Entä pörssisähkön hintaohjaus? Eikö laturi saa siinä tiedon suoraan go-e:n palvelimelta? Ovatko nämä palvelut maksuttomia vai kuukausi- tai vuosimaksullisia?

Yritän selvittää tilannetta itselleni vielä kahdella keinotekoisella esimerkillä. Toivon, että korjaatte, jos olen ymmärtänyt väärin. Lopputulemana olisi, että auto on seuraavan aamuna latautunut 80 % kapasiteettiin (akun säästö, auton katkaisee latauksen).
  1. Kesä: Auto työpäivän jälkeen kotiin ja latauspiuha kiinni. Aurinkoinen päivä, ylijäämätuottoa iltapäivällä vielä 1,3 kW teholla. Laturi lataa autoa niin pitkään, ja sellaisissa sykleissä, kuin ylijäämää on. Lopulta lataus loppuu, kun aurinkosähkön tuotanto hiipuu. Yöllä (ja miksei myös muutoin piuhan ollessa kiinni) kun pörssisähkö on edullisimmillaan, laturi lataa autoa kuormanohjauksen valvonnassa. Yöllä, kun auto saavuttaa 80 % varaustason, lataaminen lopetetaan.
  2. Talvi: Auto työpäivän jälkeen laturiin. Ei aurinkosähköä. Lataus alkaa vasta yöllä edullisimpien pörssisähkötuntien aikaan. LVV-käy lämmittämään vettä samoilla tunneilla, jolloin kuormanohjaus määrittelee latausvirran. Aamulla akku on ladattu 80 % varausasteelle. Mistä laturi tietää tarvittavien halpojen tuntien määrän? Tarvitaanko tunteja 3 vai 6?
 
@hyperstaattinen Jos ajoprofiili sallii niin yksinkertainen ratkaisu on että säädät sen latauslaitteen pienemmälle teholle. Ja latausajat voit säätää aplikaatiosta, merkistä riippuen voit jopa yhdistää kotiautomaatioon. Ei kyllä kustannustehokkain ratkaisu jos haluat penniä venyttää mutta vähiten vaivaa.
 
Tarkista kulutustiedoista et miten on sähköä mennyt yöllä talvella niin siitä voinee jo vähän päätellä et paljonko on pelivaraa. Akkuahan ei ole tarve ladata aina edes täyteen saatikka maksimiteholla.
 
Kuormanhallinta on toki aina suositeltavaa ja hyvä olla, mutta omassa käyttötapauksessa laitettiin vain Wallesta kytkimellä 8A tila päälle talveksi ja lataillaan sen kanssa. 25A päänallit riittänyt kun vähän katsoo ettei kaikkea mahdollista laita päälle samaan aikaan kun auto on laturissa. Jos tarvitsee lämmittää sauna ja laittaa ruokaa samalla kun osa porukasta on ulkoporealtaassa niin näppään sovelluksesta latauksen ajastukselle että alkaa vasta yöllä ladata.

3x8A antaa jo sen verran tehoa että ”yön yli” kerkeää aina ladata täyteen (tai vähintäänkin riittävästi) ja kuorma jakautuu kuitenkin maltillisesti vaiheiden välille. Jos tarve ladata nopeammin niin voi sitten napsauttaa 16A päälle kunhan huolehtii ettei ole liikaa muuta kuormaa samaan aikaan. Kesällä voi sitten laittaa huoletta 16A tilan käyttöön, jos tahtoo, kun muu kulutus on sen verran pientä.

Kuormanhallinta toki automatisoi tämän säädön ja auttaa etenkin jos on tarkoitus hyödyntää pörssisähköohjauksia. Itsellä kun on kiinteä sopimus niin ei vuorokaudenajat vaikuta hintaan ja kuormanhallinnan rakentaminen olis taas nostanut kustannuksia tyhmään laturiin verrattuna niin mentiin hintakärki edellä ja luotetaan käyttäjän älyyn.
 
Perheestämme tuli perjantaina sähköautoilijoita. Autokaupan kylkiäisenä saan tulevina aikoina Walle 16A -kotilatauslaitteen. Kyseessä on täysin tyhmä latauslaite ilman kuormanhallintaa, etäkäyttöä tms. hienouksia.

Asumme sähkölämmitteisessä OK-talossa, jossa 25 A pääsulakkeet. Talossa on pieni aurinkopaneelisto (invertterin maksimiteho 3,0 kW). Sähkölämmitteisyydestä ja sulakekoosta johtuen kuormanhallinta, joko automaationa tai manuaalisesti ajastuksella, on varmasti tarpeen. Myös pörssisähkön halpojen tuntien hyödyntäminen kiinnostaa. Uskon kuitenkin, että ajoprofiilillamme (ei valtavasti pitkiä ajoja peräkkäisinä päivinä) keskimäärin edulliset pörssitunnit löytyvät ihan autosta ajastamalla latauksen yöaikaa klo 01...06 tai vastaavasti. Yöaikaan talon muu kulutus on keskimäärin pientä, erityisesti kesäaikaan, kun käyttövesi lämpenee aurinkopeneelien tuottamalla sähköllä. Talvella tilanne on toinen, kun LVV myös käyttää edullisimpia pörssisähkötunteja ja mahdollisesti lattialämmitykset eri tiloissa kytkeytyvät päälle termostaattien ohjaamina. Kuitenkaan toistaiseksi en pysty edes lataamaan kotona, sillä auton mukana toimitettiin vain voimavirtakaapeli pikalatureita varten.

Selailin ja silmäilin tämän ketjun viestit kuluvan vuoden osalta ja kaikkein informatiivisin viesti pohdintoihini oli käyttäjän mattix viesti tammikuulta.

Mietin, että jättäisin Wallen asentamatta ja hankkisin go-e Gemini -laturin sekä kuormanohjauskontrollerin. Go-e vaikuttaa hyvin samankaltaiselta Froniuksen autonlataussetin kanssa, mutta Fronius on kalliimpi. En tiedä, saisinko jotain erityistä hyötyä, että AP-invertterimme on Fronius.

Osaako go-e säätää auton latausvirtaa portaattomasti aurinkosähkön ylituotantotehon mukaan, vai kuinka aurinkosähkön ylituotantotehon vaihtelut huomioidaan? Tämähän hoidetaan kuormanohjauskontrollerin kautta. Entä pörssisähkön hintaohjaus? Eikö laturi saa siinä tiedon suoraan go-e:n palvelimelta? Ovatko nämä palvelut maksuttomia vai kuukausi- tai vuosimaksullisia?

Yritän selvittää tilannetta itselleni vielä kahdella keinotekoisella esimerkillä. Toivon, että korjaatte, jos olen ymmärtänyt väärin. Lopputulemana olisi, että auto on seuraavan aamuna latautunut 80 % kapasiteettiin (akun säästö, auton katkaisee latauksen).
  1. Kesä: Auto työpäivän jälkeen kotiin ja latauspiuha kiinni. Aurinkoinen päivä, ylijäämätuottoa iltapäivällä vielä 1,3 kW teholla. Laturi lataa autoa niin pitkään, ja sellaisissa sykleissä, kuin ylijäämää on. Lopulta lataus loppuu, kun aurinkosähkön tuotanto hiipuu. Yöllä (ja miksei myös muutoin piuhan ollessa kiinni) kun pörssisähkö on edullisimmillaan, laturi lataa autoa kuormanohjauksen valvonnassa. Yöllä, kun auto saavuttaa 80 % varaustason, lataaminen lopetetaan.
  2. Talvi: Auto työpäivän jälkeen laturiin. Ei aurinkosähköä. Lataus alkaa vasta yöllä edullisimpien pörssisähkötuntien aikaan. LVV-käy lämmittämään vettä samoilla tunneilla, jolloin kuormanohjaus määrittelee latausvirran. Aamulla akku on ladattu 80 % varausasteelle. Mistä laturi tietää tarvittavien halpojen tuntien määrän? Tarvitaanko tunteja 3 vai 6?
Sellainen muistikuva jostain jäänyt että kovin pienellä teholla ei kaikki autot suostu lataamaan. Tuo 1,3kW ehkä vielä riittää kaikille?

Onkos kellään kokemuksia kahden auton laturista jossa olisi vähän älyä esim. pienemmällä varauksella olevalle ensin enemmän tehoa tai kun toinen valmistuu niin kaikki teho toiselle?
 
Perheestämme tuli perjantaina sähköautoilijoita. Autokaupan kylkiäisenä saan tulevina aikoina Walle 16A -kotilatauslaitteen. Kyseessä on täysin tyhmä latauslaite ilman kuormanhallintaa, etäkäyttöä tms. hienouksia.

Asumme sähkölämmitteisessä OK-talossa, jossa 25 A pääsulakkeet. Talossa on pieni aurinkopaneelisto (invertterin maksimiteho 3,0 kW). Sähkölämmitteisyydestä ja sulakekoosta johtuen kuormanhallinta, joko automaationa tai manuaalisesti ajastuksella, on varmasti tarpeen. Myös pörssisähkön halpojen tuntien hyödyntäminen kiinnostaa. Uskon kuitenkin, että ajoprofiilillamme (ei valtavasti pitkiä ajoja peräkkäisinä päivinä) keskimäärin edulliset pörssitunnit löytyvät ihan autosta ajastamalla latauksen yöaikaa klo 01...06 tai vastaavasti. Yöaikaan talon muu kulutus on keskimäärin pientä, erityisesti kesäaikaan, kun käyttövesi lämpenee aurinkopeneelien tuottamalla sähköllä. Talvella tilanne on toinen, kun LVV myös käyttää edullisimpia pörssisähkötunteja ja mahdollisesti lattialämmitykset eri tiloissa kytkeytyvät päälle termostaattien ohjaamina. Kuitenkaan toistaiseksi en pysty edes lataamaan kotona, sillä auton mukana toimitettiin vain voimavirtakaapeli pikalatureita varten.

Selailin ja silmäilin tämän ketjun viestit kuluvan vuoden osalta ja kaikkein informatiivisin viesti pohdintoihini oli käyttäjän mattix viesti tammikuulta.

Mietin, että jättäisin Wallen asentamatta ja hankkisin go-e Gemini -laturin sekä kuormanohjauskontrollerin. Go-e vaikuttaa hyvin samankaltaiselta Froniuksen autonlataussetin kanssa, mutta Fronius on kalliimpi. En tiedä, saisinko jotain erityistä hyötyä, että AP-invertterimme on Fronius.

Osaako go-e säätää auton latausvirtaa portaattomasti aurinkosähkön ylituotantotehon mukaan, vai kuinka aurinkosähkön ylituotantotehon vaihtelut huomioidaan? Tämähän hoidetaan kuormanohjauskontrollerin kautta. Entä pörssisähkön hintaohjaus? Eikö laturi saa siinä tiedon suoraan go-e:n palvelimelta? Ovatko nämä palvelut maksuttomia vai kuukausi- tai vuosimaksullisia?

Yritän selvittää tilannetta itselleni vielä kahdella keinotekoisella esimerkillä. Toivon, että korjaatte, jos olen ymmärtänyt väärin. Lopputulemana olisi, että auto on seuraavan aamuna latautunut 80 % kapasiteettiin (akun säästö, auton katkaisee latauksen).
  1. Kesä: Auto työpäivän jälkeen kotiin ja latauspiuha kiinni. Aurinkoinen päivä, ylijäämätuottoa iltapäivällä vielä 1,3 kW teholla. Laturi lataa autoa niin pitkään, ja sellaisissa sykleissä, kuin ylijäämää on. Lopulta lataus loppuu, kun aurinkosähkön tuotanto hiipuu. Yöllä (ja miksei myös muutoin piuhan ollessa kiinni) kun pörssisähkö on edullisimmillaan, laturi lataa autoa kuormanohjauksen valvonnassa. Yöllä, kun auto saavuttaa 80 % varaustason, lataaminen lopetetaan.
  2. Talvi: Auto työpäivän jälkeen laturiin. Ei aurinkosähköä. Lataus alkaa vasta yöllä edullisimpien pörssisähkötuntien aikaan. LVV-käy lämmittämään vettä samoilla tunneilla, jolloin kuormanohjaus määrittelee latausvirran. Aamulla akku on ladattu 80 % varausasteelle. Mistä laturi tietää tarvittavien halpojen tuntien määrän? Tarvitaanko tunteja 3 vai 6?
Tässä on aurinkopaneelipuolen asetukset Go-e:ssa.
Screenshot_20240317_134132_go-eCharger.jpg

Go-e:n palvelu on maksuton ja mm. spot-tieto haetaan serveriltä.

Toiseen kysymykseesi viitaten, laturi ei tiedä mistään tarvittavaa latausmäärää ja siten tarvittavaa latauksen tuntimäärää. Itselläni on kWh-raja, minkä verran saa ladata ennen aamua ja Go-e suunnittelee syklit sen mukaan. Raja aseteltu sellaiseksi, että siinä on arkiajoihin nähden extraa mukana (varmasti täyteen). Jos akku on tosi tyhjä, niin säädän rajaa korkeammalle. Koska Go-e ei huomioi siirtoa (yötariffia), niin minulla on kielto ladata klo 22-07 ulkopuolella.
 
Ihan loistopaikka näköjään, kiitos!

Nyt pääsin tarjouksiin asti ja koska projektina on 4 laturia taloyhtiöön niin tuli enemmän diilejä kun tarvitsinkaan ja hintataso on kohdillaan. Aika moni kyllä yritti myydä oman firman kautta laturiboxeja, siis ihan näitä standardimerkkejä mut 3X hinnoilla. Näytin suoraan parit linkit Goe, Elli ja Schneider Electric hintoja niin ymmärsivät, että projektissa on kyse vain asennuksesta ja kaapelin vetämisestä, eikä pömpelikaupasta. Olis siis speksannut urakkamaailmaan, että pömpelit hoitaa taloyhtiö itse, mutta kokeilivat silti onneaan. Joku koitti laskuttaa 500e pelkästä paikalle saapumisesta "konsultointina" mutta kaikki muut kuudesta (!) tuli suoraan käymään tarkempaa tarjousta varten.

Josta sitten seuraava kysymys,

Onko teillä Schneider Electricin käyttäjillä ollu ongelmia sen kuormanhallintayksikön kanssa?

Tuli pari anekdoottia toisaalta, että ei ole ollut ihan toimintavarmaa, mutta en pysty vahvistamaan tätä, ja kyse voi myös olla asennusvirheestä. Nyt tässä sit pallottelen sen ja Goen välillä, ja Goella olis kuormanhallinta kytkettävissä aurinkopaneeleihin hieman vielä vihreämpää hallintaa varten, joka voi tulla pian myös ajankohtaseks.
Tuolla lienee parempi kysellä:
 
Sellainen muistikuva jostain jäänyt että kovin pienellä teholla ei kaikki autot suostu lataamaan. Tuo 1,3kW ehkä vielä riittää kaikille?

Onkos kellään kokemuksia kahden auton laturista jossa olisi vähän älyä esim. pienemmällä varauksella olevalle ensin enemmän tehoa tai kun toinen valmistuu niin kaikki teho toiselle?
Standardin mukaan 6A on minimi mitä auton pitää totella, jos tarjolla on vain 1vaihe, se tarkoittaa vajaa 1,4kW.

Tuollainen äly ei onnistu normaalilla ac latauslaitteella, koska kommunikointi on oikesstaan vain latauslaitteelta autoon annettavia komentoja. DC laturilla tuollainen onnistuu, mutta noita ei ole juurikaan myynnissä. Alibabassa olen joskus nähnyt jotain tuontyyppisia kotiin tarkoitettuja DC latureita, mutta mitään käryä ei ole kuinka hyvin ne oikeasti osaavat latausta ohjata.

Jos autossa on etähallinta, sen nettipalvelun kautta tuota kai pystyy ohjaamaan millä tahansa ac latauslaitteella. Nyt on aivokuolema päällä, en muista mikä sen palvelun nimi oli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 399
Viestejä
4 555 181
Jäsenet
74 962
Uusin jäsen
Kurk1nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom