• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Kyllä kuormanhallinta on ehdoton, voi sen jälkeen antaa ladata huoletta. Itsellä alkaa rajoittaa lataustehoa jo kun taustakuorman lisäksi lämmittää varastoa ja IV-koneen 3kW menee päälle. Vaihekohtainen kuormitus on se olennainen asia, ei kokonaiskuorma.
 
Perus Harvian "postilaatikko" saunassa imee sen reilu 6kW eli onko se sitten 3x10A. 11kW lataus syö 3x16A eli paukkuu jo pääsulakkeet ilman että talossa on mitään muuta sähkölaitetta päällä. Kyllä se kuormanhallinta on aika pakollinen näissä perustason 25A tapauksissa.

Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
 
Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
Kyllähän sitä pärjää ilman vessapaperiakin mutta sitten alkaa naisväki etsiä uutta kotia.
 
Kyllähän sitä pärjää ilman vessapaperiakin mutta sitten alkaa naisväki etsiä uutta kotia.

Nyt ei auennut? Olet siis eri mieltä siitä, että 25a pääsulakkeilla ei pärjää sähköauton kanssa, ilman kuormanhallintaa? Tai että se on jotenkin erikoista säätöä?
 
Jos talo lämpeää jollain tasolla sähköllä ja haluaa ladata 11kw teholla niin investoisin hetkeäkään miettimättä kuormanhallintaan. Joo kyllähän itsellänikin ne nallit pysyy ylhäällä vaikka mlp-kone hörähtää käyntiin, mutta ei välttämättä enää olekkaan niin selvä homma jos lämmityksen kanssa samaan aikaan tehdään ruokaa ja uuni ja liesi huutaa punaisena. Tai jos tuleekin mlp-koneessa legionellapoltto. Tai jos jotain muuta.

Investointina se on kuitenkin niin naurettavan pieni (muutamia satasia) ja vehkeille luvataan 5v+ takuita niin tuntuu aika pöhköltä säästellä roposissa, kun pihassa on 40-100k auto. Varsinkin jos taloudessa on useampia kuskeja, ja eritoten nuorisoa tai jos tulevaisuudessa se talouden toinenkin auto tulee sähköistymään. Eikö kuitenkin iso pointti koko sähköautoilun "helpoutta" ole se, että voit vaan tökätä töpselin seinään ja aamulla on auto täynä virtaa ilman sen suurempia miettimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
Varmasti onnistuu, kun rajoittaa tehoja esim. 3x8A tasolle eli 5,5 kW ja talossa ei ole valtavaa vinokuormaa.

Kuormanhallinnan etu on se, että voi ladata kovilla tehoilla sähkön ollessa halpaa eli vaikka yksittäisinä tunteina ympäri vuorokauden. Tämä on toki järkevää vain, jos on pörssisähkösopimus ja jokin osa latauksen ohjausta ymmärtää pörssisähkön päälle.

Keskimäärin pääsee aika hyvään lopputulokseen, jos ajastaa latauksen klo 01-06. Silloin harvoin on valtavia kuormia pl. LVV + lämmitys.
 
Sen jälkeen kun ajasti latauksen 22 - 07 välille niin ei ole kertaakaan paukkunut sulakkeet. Jos ruuanlaiton kanssa samaan aikaan yrittää täydellä teholla ladata niin silloin yleensä siitä vaiheesta nalli palaa jossa keittiökoneita on kiinni.

ILP, 3x1kW patterit, lattialämmitys ym. Sauna lämpeää puulla.
 
Sen jälkeen kun ajasti latauksen 22 - 07 välille niin ei ole kertaakaan paukkunut sulakkeet. Jos ruuanlaiton kanssa samaan aikaan yrittää täydellä teholla ladata niin silloin yleensä siitä vaiheesta nalli palaa jossa keittiökoneita on kiinni.

ILP, 3x1kW patterit, lattialämmitys ym. Sauna lämpeää puulla.
Kuormanhallintaahan se tuollainen ajallinen hallintakin on. En itse ole oikein ymmärtänyt miksi ihmiset jaksaa puljata asian kanssa kun sen voisi vain automatisoida.
 
Siinä missä uusi sauto auto menettää arvoaan tonnin jokatoinen kuukausi niin tuntuu hassulta että näiden latausvermeiden kanssa sniiduillaan sitä 1000€. Kun niitä samoja vehkeitä tulee kuitenkin todennäköisesti käytettyä loppuelämä. Ja sitten kun taloon tulee se toinen sauto niin sitten se kuormanhallinta onkin jo pakko laittaa.
 
Onkos porukoilla Defan laturia + balanceria miten käytössä? Viime syksynä hommasin ja itse laturi toiminut todella hyvin, mutt balancerin kanssa ongelmia. Ensimmäinen toimi 10min asennuksen jälkeen, jonka jälkeen alkoi vilkuttamaan vikakoodia -> vaihdettiin uusi takuuseen, joka toimi kuukauden päivät ja nyt sama tilanne.

Edit: ja tuollainen kiinteä latausasema + kuormanhallinta kyllä aivan ehdottomasti elämänlaatua korostava tekijä ja hintansa väärti.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on Defa Power ja balancer. Ensimmäinen balancer pysyi päällä muutamasta minuutista pariin tuntiin ja sitten kaatui ja jäi vilkuttamaan vikakoodia ja vaati aina sekä laturin että balancerin sammuttamisen sulakkeesta, jotta ne sai taas keskustelemaan keskenään. Balancer vaihdettiin uuteen ja sen jälkeen on toiminut hyvin lukuunottamatta sitä, että jos wlan-yhteys on mennyt poikki (reitittimen boottaus tms.), on välillä joutunut tekemään balancerin liittämisen wlaniin manuaalisesti uudelleen.

Asentaja sanoi, että Defan balancereja on jouduttu viime vuonna vaihtamaan ahkerasti. Ilmeisesti on ollut jokin heikkolaatuinen erä liikenteessä.
 
Balancer vaihdettiin uuteen ja sen jälkeen on toiminut hyvin lukuunottamatta sitä, että jos wlan-yhteys on mennyt poikki (reitittimen boottaus tms.), on välillä joutunut tekemään balancerin liittämisen wlaniin manuaalisesti uudelleen.

Sikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.
 
Sikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.

Kyllä se balancer punaista vilkutti silloinkin ja appi näytti, että balancer ei ole käytössä. Silloin vaati bluetooth-yhteyden balanceriin ja wlan-yhteyden uudelleen muodostamisen. Välillä kyllä löysin wlanin ihan itsekin, mutta ei tosiaan ihan aina.
 
Totta tuokin. Tosin miksi laittaa yhtään ylimääräistä rahaa tähän kiinni jos homma toimii nykyiselläänkin. Tämä sköautoilu on riittävän kallista jo nyt.

Juuri näin täällä Pilp (5.6kw rajoitus aina), sähkökiuas, ja perus 3-vaihe halvin matkalaturi minkä kivijalasta sattui saamaan, yksikään nalli ei ole pamahtanut eilen ensikertaa verkkoyhtiöltä viestiä "nönnöö sulakevaarassa palaa", kun oli pilpisssä vastus päällä, kiuas, gridio teki nuuskinta latausta (arpoo yötä varten halvat tunnit ym, että auto on valmis haluttuun aikaan). Ei tule saunottua yleensä, kun auto latauksessa, Gridio ajastaakin yleensä aamuyön tunneille. Miettinyt, että tuohon pilppiin saisi halvimmalla kuormanhallinnan tehtyä, kun saa haistelemaan eri vaiheiden kuormaa turha laittaa tonneja kotilaturiin, kun 400e kampe ajanut asiansa ja voi nakata reissuun mukaan.
 
Go-e charger ~650€ ja siihen sitten joskus controller ~250€. Aika edullinen kuormanhallinta. Lisäksi tuossa tulee 3 extra virtamuuntajaa mukana jotka voi pistää minne tykkää niin voi logata vaikka mitä kuumavesivaraaja vie sähköä. Softa osaa summata mittaamattomat vaiheet myös niin kvv vie vaan yhden muuntajan...

20-xxxk€ säheliauton hankinnassa voi toki säästää tässäkin kulussa ja taitaa moni latailla tyytyväisenä sukollakin...
 
Katoin ketjusta noin puolet ja vaikuttaa hieman tee-se-itse meinigiltä ja tämä ei mulle toimi. Sattuuko joku tietämään kenet kannattaa tilata tai kilpailuttaa asentamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla talon seinään latauspömpelin? Ei välttämättä tarvii olla 11kW. Jopa perus 3.6kW riittäs, riippuen hieman mikä on sellanen defakto kotilatausdiili nykyään.
 
Katoin ketjusta noin puolet ja vaikuttaa hieman tee-se-itse meinigiltä ja tämä ei mulle toimi. Sattuuko joku tietämään kenet kannattaa tilata tai kilpailuttaa asentamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla talon seinään latauspömpelin? Ei välttämättä tarvii olla 11kW. Jopa perus 3.6kW riittäs, riippuen hieman mikä on sellanen defakto kotilatausdiili nykyään.
Nämä ei missään nimessä ole mitään tee-se-itse juttuja. Aina asennukset ja säädöt ammattilaisen sähköurakoitsijan toimesta. Voit toki itse ostaa pömpelin valmiiksi mutta soittelet paikalliset alan toimijat läpi ja kysyt kartoituksen ja tarjoukset. Tietenkin jos asuu taloyhtiössä niin ensin lupa sieltä ja sitten sähköurakoitsija tekemään kartoitusta.
 
Katoin ketjusta noin puolet ja vaikuttaa hieman tee-se-itse meinigiltä ja tämä ei mulle toimi. Sattuuko joku tietämään kenet kannattaa tilata tai kilpailuttaa asentamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla talon seinään latauspömpelin? Ei välttämättä tarvii olla 11kW. Jopa perus 3.6kW riittäs, riippuen hieman mikä on sellanen defakto kotilatausdiili nykyään.

Pari lähtötietoa helpottaa merkittävästi suosittelua:
Mikä auto käytössä?
Talon lämmitysmuoto ja pääsulakkeiden koko? (löytyy sähkölaskusta tai energiayhtiön palvelusta)

Kannattaa lähtökohtaisesti asennuttaa 11kW malli, hintaero on aika mitätön 1-vaiheiseen ja 3-vaiheisen voi asettaa toimimaan pienemmällä vaihekohtaisella virralla ja saa silti isommat tehot kuin yhdestä vaiheesta(3,6kW)

edit: ja tarkoitus on siis, että tiedät joitakin perusjuttuja kertoa sille asentajalle ennen kuin se edes tulee käymään. Silloin on suurempi todennäköisyys, että saa kohteeseen sopivan latausaseman tai sen saa halvemmalla. Muuten se asentaja saattaa joutua tekemään useamman reissun kun käykin ilmi, että kohteessa on auto x ja lämmitys y ja sulakkeet z eikä se ensin mielessä ollut ratkaisu olekaan silloin paras.
 
Mikä auto käytössä?
Talon lämmitysmuoto ja pääsulakkeiden koko? (löytyy sähkölaskusta tai energiayhtiön palvelusta)

Auto on Tesla Model 3, talo on ilmalämpöpumppu ja suorasähkölämmitys (lattia) hybridi. Pääsulakkeet ei vielä tiedossa, muutto on vasta parin kuukauden päästä, mut kysynpä tuostakin tarkennusta.
 
Auto on Tesla Model 3, talo on ilmalämpöpumppu ja suorasähkölämmitys (lattia) hybridi. Pääsulakkeet ei vielä tiedossa, muutto on vasta parin kuukauden päästä, mut kysynpä tuostakin tarkennusta.

Teslan oma wall connector on silloin aika varma valinta ja se on myös edullisemmasta päästä ja ilmeisesti myös varsin laadukas peli.

Aktiivinen kuormanhallinta on oikeastaan ainut puute siinä, mutta tehoa voi vaikka alkuun rajoittaa manuaalisesti ja katsoa sähköyhtiön/fingridin palvelusta sitten, että paljonko on ollut kuormitus huipputunneilla ja nostaa jos näyttää ettei ole vaaraa ylikuormituksesta.

Defa Power + kuormanhallintapalikka on ollut myös välillä asiallisessa tarjouksessa ja siinä on aktiivinen kuormanhallinta, joten sen voi asentaa ns. täydelle teholle kun kuormanhallinta pitää aina huolen että ei tule ylikuormitusta.

Innohome Charlie sarjan laturit oli tuossa ennen joulua tarjouksessa todella edullisesti, olikohan 250e kolmivaiheinen versio. Ihan perus laturi kyseessä, ainut erikoisominaisuus oli ulkoisella ohjauksella tehon pudotus(ns. vuorottelukytkentä mahdollinen), mutta nyt ei näytä olevan tarjouksessa.
 
Teslan oma wall connector on silloin aika varma valinta ja se on myös edullisemmasta päästä ja ilmeisesti myös varsin laadukas peli.

Aktiivinen kuormanhallinta on oikeastaan ainut puute siinä, mutta tehoa voi vaikka alkuun rajoittaa manuaalisesti ja katsoa sähköyhtiön/fingridin palvelusta sitten, että paljonko on ollut kuormitus huipputunneilla ja nostaa jos näyttää ettei ole vaaraa ylikuormituksesta.

Defa Power + kuormanhallintapalikka on ollut myös välillä asiallisessa tarjouksessa ja siinä on aktiivinen kuormanhallinta, joten sen voi asentaa ns. täydelle teholle kun kuormanhallinta pitää aina huolen että ei tule ylikuormitusta.

Innohome Charlie sarjan laturit oli tuossa ennen joulua tarjouksessa todella edullisesti, olikohan 250e kolmivaiheinen versio. Ihan perus laturi kyseessä, ainut erikoisominaisuus oli ulkoisella ohjauksella tehon pudotus(ns. vuorottelukytkentä mahdollinen), mutta nyt ei näytä olevan tarjouksessa.

Just. Olin ajatellu et joku kilpailutus hoitas ton latauspömpelin ja asennuksen kerralla halvimmaks. Mutta pöntön voikin näköjään hommata jo valmiiksi itse. Tässä on nyt pari kuukautta hommata laite eli kyttäilempä sitten diilejä. Onhan tuo 250e hiton paljon halvempi kuin Tesla Wall Connector.
 
Just. Olin ajatellu et joku kilpailutus hoitas ton latauspömpelin ja asennuksen kerralla halvimmaks. Mutta pöntön voikin näköjään hommata jo valmiiksi itse. Tässä on nyt pari kuukautta hommata laite eli kyttäilempä sitten diilejä. Onhan tuo 250e hiton paljon halvempi kuin Tesla Wall Connector.

Kannattaa kyllä henkisesti varautua siihen, että touhutonnin verran koko hommaan voi hyvinkin mennä. Urakkamaailman kautta on monet hankkineet laturin asennusta, mutta parempi tietysti, jos olisi jotain referenssejä näyttää asentajalla kun tekijöitä on niin moneen..


Näköjään se halpa Innohome oli motonetillä valikoimasta poistuva tuote, kun ei enää löydy sivuilta lainkaan.

Multitronicilla on vielä tuota 1-vaiheista mallia tarjolla, mutta täyssähkön kanssa en kyllä lähtisi säätämään yksivaiheisen kanssa(ellei sitten ensin selvitetä, että siellä talon sähköissä on jossakin vaiheessa vielä hyvin "tilaa" ja hitaampi lataus ei ole ongelma ajosuoritteiden osalta.
 
Höpö höpö. Meillä pilppiä, saunaa ja muutkin perus uuden okt:n sähkövehkeet. Tesla MY, teslan oma latauspiste ilman kuormanhallintaa. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, teslan sovelluksesta pystyy säätämään tehoa alaspäin jos tarve. Eli toki ei saunaa ja kaikkea muuta samaan aikaan, mutta vuorokaudessa riittää tunnit kyllä lataamiseen paremmin kuin hyvin.
höpöhöpö. Sopivasti kun osuu kuorma kohdilleen yhteen vaiheeseen kylmällä kelillä ja halvan sähkön aikaan, niin 25 A pääsulake voi palaa. Tiedän kun about samalla konffilla keskellä yötä lähdin sulakkeita etsimään naapurikaupungin prismasta. Auto oli 11 A:lla. Jotenkin onnistui talo vetämään siihen päälle hetkellisesti pakosti 20 A samaan vaiheeseen. Kuormanhallinta siis manuaalinen, siksi näin.
Virranrajoitusrele on, mutta talon keskuksessa, auto kiinni toisessa.. 4*6 piuhakin on olemassa talolta että toimii jatkossa ok, mutta pitäisi jaksaa laitella + tilata sähkömies.
 
Viimeksi muokattu:
Sikäli kun näin käy, niin ei varmaan ala vilkuttamaan niitä punaisia valoja balancerissa, Kuormanhallinta vain näkyy olevan pois päältä appiksessa? <- tähän kyllä toivoisi jotain erillistä notifikaatiota kun appista niin harvoin muuten tarvitsee.
Itsellä balancerissa palaa koko ajan vihreä, mutta appi kertoo: pois päältä

Siis ei toimi oikein? Miten testaan, vai lyödäänkö riittävästi kuormaa ja katsotaan miten käy.
 
Itsellä balancerissa palaa koko ajan vihreä, mutta appi kertoo: pois päältä

Siis ei toimi oikein? Miten testaan, vai lyödäänkö riittävästi kuormaa ja katsotaan miten käy.
Minulla ratkesi vastaava tilanne boottaamalla latauslaite ja balancer sulakkeesta. Bootin jälkeen balancer oli jälleen Päällä-tilassa.
 
Pistin ton urakkamaailman kautta tarjouspyyntiä. Osakkeen lämpötolpassa on kaksi pistoketta, joissa kummassakin 2h maksimissaan päällä oleva kello. Kysyin tarjousta sille että korvataan toinen kello jatkuvasti virtaa antavalla pistorasialla. Eka tarjous 900€ tolla ratkaisulla:

Ehkä tää on vähän köyhille kallista -juttu… Jos noi on oikeesti näissä hinnoissa, niin odottelen lämpimiä ja saa faija eläkeukkona askarrella kun kelit on vanhalle miehelle passelimmat…
 
Noi suko laatikot on hieman naurettavissa hinnoissa. Tuntuu että hinta kaksinkertaistuu kun mainitaan sähköauton lataus. Itse ratkaisin ongelman ostamalla lähes uuden boksin Torista. Vähän vanha malli mutta on tolla auto latautunut. Tossa koko hökötys:
 
Pistin ton urakkamaailman kautta tarjouspyyntiä. Osakkeen lämpötolpassa on kaksi pistoketta, joissa kummassakin 2h maksimissaan päällä oleva kello. Kysyin tarjousta sille että korvataan toinen kello jatkuvasti virtaa antavalla pistorasialla. Eka tarjous 900€ tolla ratkaisulla:

Ehkä tää on vähän köyhille kallista -juttu… Jos noi on oikeesti näissä hinnoissa, niin odottelen lämpimiä ja saa faija eläkeukkona askarrella kun kelit on vanhalle miehelle passelimmat…
Kokeile piruuttasi kysyä siihen CEE "caravan" pistokkeella oleva tolppaa. Siis sama sinen voimavirta mitä caravan alueilla käytetään.

Rakenteellisesti kestävämpi kuin supersuko, ja taikasana sähköauto jää pois.
 
Kokeile piruuttasi kysyä siihen CEE "caravan" pistokkeella oleva tolppaa. Siis sama sinen voimavirta mitä caravan alueilla käytetään.
Joo, pitänee odotella pari päivää ja soitella fiksuimman oloisen tarjouksen tehneelle firmalle ja keskustella ratkaisusta. Toistaiseksi kolme tarjousta melkoisella hintahaitarilla…
 
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.
 

Liitteet

  • cee.jpg
    cee.jpg
    149,8 KB · Luettu: 186
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.

Huoh.. mistäköhän sitä aloittaisi.

Oletko varma ettei siellä keskuksen lähdön ja tuon caravan rasian välissä ole jakorasia tai useampi, jossa voi olla ylimääräistä liitosresistanssia?
Latauskäyttöön pitäisi aina vetää oma yhtenäinen syöttöjohto suoraan keskukselta ja oma syöttö sille.

Ei. Ei saa vaihtaa pistorasiaa. Pistorasia on kiinteä asennus ja kiinteiden asennusten teko on luvanvaraista toimintaa, ei maallikoille sallittua.


Esim 1-vaiheisen jatkojohdon saa tehdä itse ja tuohon laturiin voi vaihtaa pistotulpan.

Ja tuon pistorasian asennuksen osalta, kai tarkistit valmistajan asennusohjeista, että asennussuunta on sallittu ja/tai kotelontiluokka säilyy riittävänä myös noin asennettuna?
 
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.

Ergonomisesti käännetty 180 astetta että tuohon rasiaan olisi mahdollisimman helppo pääsy myös pikkulapsilla...
Minimi asennuskorkeus tuollaiselle lapsisuojaamattomalle pistorasialle on 1700mm mikäli se ei ole erillisessä lukittavassa tai työkalulla avattavassa kotelossa.
Sama juttu koskee tulppasulakekeskuksia, alin tulppa ei saa olla alempana kuin 1700mm lattiapinnasta etteivät tenavat yllä ruuvailemaan sulakekansia irti.
 
Ergonomisesti käännetty 180 astetta että tuohon rasiaan olisi mahdollisimman helppo pääsy myös pikkulapsilla...
Minimi asennuskorkeus tuollaiselle lapsisuojaamattomalle pistorasialle on 1700mm mikäli se ei ole erillisessä lukittavassa tai työkalulla avattavassa kotelossa.
Sama juttu koskee tulppasulakekeskuksia, alin tulppa ei saa olla alempana kuin 1700mm lattiapinnasta etteivät tenavat yllä ruuvailemaan sulakekansia irti.

Hyvä lisäys tämä. Samoin kuin 3-vaiheisessa pistorasiassa niin caravan rasiassa ei ole sulkuläppiä koskettimille jolloin kuka tahansa pikkulapsi pystyy työntämään kadulta löytämänsä metalliobjektin suoraan vaihejohtimeen.

Ei näin, ei todellakaan näin.

:facepalm:

@SiB77 ottaa nyt järjen käteen ja kutsuu sähkärin paikalle tekemään asianmukaiset kytkennät, ennen kuin joku kuolee joko sähköiskuun tai tulipalossa.
 
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää.

Tässä kyllä huutaa varoitusta niin moni asia näin maallikollekkin että ihan pahaa tekee, normi seinäpistorasian vaihto itse AliExpressin tavaraan ja vieläpä väärinpäin ja isot kuormat taakse, huhhuh.

Voi olla että vakuutusyhtiö ei ole ihan tyytyväinen jos jotain tapahtuisi ja he näkisivät tämän virityksen.
 
Autoissa on latausportit milloin milläkin puolella. Miten latausaseman kaapelin pituus käytännössä valitaan, kun parhaimmillaan voi riittää parin metrin kaapeli, mutta jos latausportti sattuukin olemaan esimerkiksi auton vaihdon jälkeen vastakkaisella puolella autoa, voidaan helposti tarvita 5 metriä lisää kaapelia?
 
Autoissa on latausportit milloin milläkin puolella. Miten latausaseman kaapelin pituus käytännössä valitaan, kun parhaimmillaan voi riittää parin metrin kaapeli, mutta jos latausportti sattuukin olemaan esimerkiksi auton vaihdon jälkeen vastakkaisella puolella autoa, voidaan helposti tarvita 5 metriä lisää kaapelia?

Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.
 
Juu, itse otin about sen pisimmän johdon tuollaiseen kolmivaihevirtaan kytkettävän. Riittää autotallin joka nurkkaan ja kun sitä tiettyä auto ladataan niin pistoke on about 50cm päässä lataustökkelistä telineessä (johto aseteltu pitkin seiniä menemään tukien kanssa).

Sitten jos latausasema tulee vaikka ulos taivaalle niin sitten sillä laitteen sijoittelulla on merkitystäkin jo kun piuhan vetäminen pitkin maata alkaa tökkiä.
 
Vaihdoin oman pistorasian tavallisesta shukosta CEE-pistokkeeseen (Jula 6€), koska vaihdoin vakiolaturin (1,7kw) tehokkaampaan (3,5kw aliexpress 95€). Tuppasi normipistoke lämpeneen isommilla tehoilla ja nyt ei lämpene enää. Pistorasian saa itse vaihtaa ja tuo sopi samoihin ruuveihin mitä alkuperäinen. Sovittelin ensin läppä alaspäin mutta olis mennyt konttaushommiksi töpselin kytkeminen niin helpompi noin. Supershucko rasia olis maksanut vajaan satasen eikä se tosiaankaan ole parempi kuin tuo CEE.

89165-4261ded5562941a3264a6e8b091148d8.jpg
 
Pistin sähkön jakelijalle webbilomakkeella pyynnin energiamittarin HAN-portin aktivoinnista. 8 minuuttia myöhemmin tippu sähköpostia että nyt olis. Haukiputaan sähköosuuskunnalle tosta kyllä yläpeukun paikka. Lähti kuormanhallinta saman tien rokkaamaan.
 
Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.
Just näin, itse ostin suko laturin 8,5 metrin johdolla. Ylimääräinen on kiepillä. Toki suko laturissa on aika ohut johto verrattua kolmivaihe type 2 laturiin.
 
Otat pitkän kaapelin ja hyvän kaapelitelineen, siitä voi olla 3m pysyvästi kiepsulla telineessä jos käytät vain 2m pätkän mutta jos auto vaihtuu sulla on myös se 5m koko letku käytössä.
Tuo kiepillä pitäminen ei ole aina ihan suositeltua. Teoriassa johto voi sopivissa olosuhteissa ylikuumentua.
 
Itsellä on kiinteä Elli -laturi 4,5m johdolla. Se riittää, kun latausportti on oikealla (eli väärällä) puolella. Jos ID olisi vaihtunut Teslaan niin auto pitäisi ajaa laturille etuperin, nyt peruutan laturille mikä on kätevämpää lähtemisen kannalta. Ellillä on myös 7,5m piuha, sen vaihtaminen laturiin ei ole mikään homma mutta en tiedä myyvätkö tuollaista erikseen. Toisekseen, pidempi piuha on vaikeampi käsitellä, vaikka ylimääräinen osa kiepillä olisikin.

Kaikkeen ei osaa kyllä omakoti-asuja varautua. Alatasanteelle on vedetty maakaapeli 10A sulakkeen kautta, voin käyttää siellä 8A matkalaturia mutta sen teho ei riitä työmatkoihin. Jos vaikka käy niin, etten saa autoa ajettua ylös asti, missä on Ellin 11kW laturi. Mäki on aivan jäässä ja soraa on kylvetty huolella... Kaapelia vedettäessä 7v sitten ei sähköauton lataus ollut päällimmäisenä mielessä. Voi olla että joutuu vetämään uuden "alakeskuksen" eli laturin alas asti 6mm2 kaapelilla.
 
Alatasanteelle on vedetty maakaapeli 10A sulakkeen kautta

Mikä se kaapeli on kuin noin pieni johdonsuoja käytössä?

1,5mm2?

Jos se on putkeen asennettu niin sen voi kohtuu vaivalla vaihtaakin. Ja vaikka ei onnistuisi vaihto, niin kuormitettavuutta voisi tarkastella vähän enemmän, että mistä syystä on valittu tuo johdonsuoja.

1,5mm2 kupari kun kestää kyllä enemmänkin virtaa mitä 10A, mutta tietysti voi oikosulkuvirran suuruus(pienuus) olla taustalla.
 
Mikä se kaapeli on kuin noin pieni johdonsuoja käytössä?
1,5mm2?

Hyvä kysymys, oletan että 5x1,5mm2. En ollut itse paikalla kun kaapelia vedettiin, tuli ns. samalla vedolla kuitukaapelin kanssa. Kaapeli ei ole putkessa ja matkaa on 20-30 metriä. 16A sulakkeen/matkalaturin kanssa tulee SuperShuko-ongelmat, pitäisi vaihtaa lataustolppa erilaiseen kun nykyisessä on posliinisulakkeet. Toki voisi asentaa 16A yksivaihelaturin, sellaisen mitä myytiin 99e hintaan tarjouksessa.
 
Hyvä kysymys, oletan että 5x1,5mm2. En ollut itse paikalla kun kaapelia vedettiin, tuli ns. samalla vedolla kuitukaapelin kanssa. Kaapeli ei ole putkessa ja matkaa on 20-30 metriä. 16A sulakkeen/matkalaturin kanssa tulee SuperShuko-ongelmat, pitäisi vaihtaa lataustolppa erilaiseen kun nykyisessä on posliinisulakkeet. Toki voisi asentaa 16A yksivaihelaturin, sellaisen mitä myytiin 99e hintaan tarjouksessa.

No nyt täytyy sanoa, että ei kannata arvuutella enempää täällä että mistä mahtaa olla kyse.

Asiansa osaava sähkäri pystyy kyllä pienellä selvittelyllä kertomaan mitä tuonne on mahdollista saada ja mihin hintaan.
 
Miten noissa latauspömpeleissä toimii turvallisuus yleisesti, et saako jonkun rfid tagin tai ihan vaan tavallisen avaimen ettei joku random tyyppi lataile niissä ilman lupaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 443
Viestejä
4 556 707
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom