Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Redi ja tripla ainakin, niissä on yli 100 type 2 laturia

Eiköhän noi ole sitten asianmukaisesti tosiaan merkitty. Sinällään onko noita nyt sitten joku about 15% kaikista paikoista, joka on keskimääräistä enemmän. En ole kummassakaan koskaan käynyt autolla niin ei ole tullut tutuksi.

Täälläpäin ostoskeskuksen latauspaikat ovat vain lataamiselle vaikka niitä varmaan tuossa isoimmassa 50 tms. onkin.
 
Huomaa taas että porukka ei osaa lainkaan ajatella. Kuvitellaan että kaikki latauspaikat on tyyliin 5 laturia 200 pysäköintipaikan alueella, eikä osata edes ajatella että on myös sellsisia parkkipaikkoja joissa on yli 100 laturia. Näitä ei ole mitenkään erikseen korvamerkitty lataajille, vasn ovat ihan kaikille tarkoitettuja paikkoja, joita voi käyttää myös lataamiseen.

Kannattaisi joskus ottaa asioista selvää ennen huutelua.
Näitä suuria parkkipaikkoja joissa edes yli 10% parkkiruuduista sisältää laturin on niin vähän, että en ymmärrä miksi tällaisesta poikkeuksesta pitää tulla riitaa haastamaan tänne. Helsingissä muutamat parkkihallit ja se lienee aikalailla siinä. Esimerkiksi siellä tämän kaltaisessa Redissä on erikseen merkkauksin erotettu lataamiseen tarkoitetut paikat niistä, joilla on laturi mutta on silti ”perusruutu”. Lähtökohtaisesti kuitenkin kohteliasta parkkeerata laturittomaan ruutuun jos vain mahdollista.
 
Minusta mennään vähän jo metsään tämän latausinfran kanssa, kun perus markettien pihalle rakennetaan type2-latureita. Siis tuollainen lähiökauppa, missä käydään ostamassa päivän ruokaostokset ja häivytään. Siinä 10-15 minuutissa ei hirveästi sähköä ehdi saada. Eikä niissä kaupoissa usein ole mitään muuta palvelua, missä voisi aikaa kuluttaa. Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.

Tuommoiseen paikkaan voisi hyvin lyödä niitä "keskinopeita" latureita/laturin (vaikkapa 50 kW). Ei vaatisi infralta juurikaan enempää, kuin 22kw paikat, mutta antaisi kuitenkin siinä vartissa jo jonkinverran rangea lisää - toisin kuin tyypillinen 11kw lataus.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.
Se on. Tuolla 11kW tolpalla pääsee kustannustehokkaimmin maaliin. Tokihan kyläkaupoillekin olis mukava jos niissä olis joku 100kW tehoinen kakspaikkainen, mutta se ei oo sen kaupan näkökulmasta realistista ja kannattavaa. Tuolla ei rikota lakia, vaikka se jääkin hyödyttömäksi.
 
Nuo pikkukaupat on kuitenkin yleensä asutuksen lähellä. En näkisi ihan mahdottomana, että paikalliset käyttäisivät tuollaista välillä.
 
Lähinnä noissa on naurettavaa että niissä on usein aikaveloituksia vielä kauppojen sulkeutumisen jälkeenkin. Voisi hyvin olla, että.yöllä ei mene aikataksaa joten siihen voisi yön ajaksi lähiasukkaat parkkeerata lataamaan.
Käyttöasteen perusteella vähintään tyyliin klo 20 jälkeen voisivat tuollaista pitää.
 
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tampereen Sokos hotel Ilveksen pysäköintihalli. Ruuhka-aikaan tuo pysäköintihalli on täynnä. Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jos sinne on asiakas tulossa yöksi ja parkkihallissa on muuten täyttä, mutta latauspaikoilla on tilaa, että asiakas ei saisi näitä paikkoja käyttää, mikäli hänellä on ei-ladattava auto?
 
Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tampereen Sokos hotel Ilveksen pysäköintihalli. Ruuhka-aikaan tuo pysäköintihalli on täynnä. Kuvitteleeko joku nyt oikeasti, että jos sinne on asiakas tulossa yöksi ja parkkihallissa on muuten täyttä, mutta latauspaikoilla on tilaa, että asiakas ei saisi näitä paikkoja käyttää, mikäli hänellä on ei-ladattava auto?
Eikö tämä nyt ole sen autohallin omistajan homma päättää?

Miksi kenenkään muun edes pitäisi vaivata päätään asialla? Noudattaa vaan kiinteistönomistajan (toivottavasti selvästi merkattuja) sääntöjä ja sillä selvä.
 
Eikö tämä nyt ole sen autohallin omistajan homma päättää?

Miksi kenenkään muun edes pitäisi vaivata päätään asialla? Noudattaa vaan kiinteistönomistajan (toivottavasti selvästi merkattuja) sääntöjä ja sillä selvä.

Pointti oli se, että monilla on se väärä käsitys, että kaikki pysäköintipaikat, joissa on laturi, olisi varattu vain ja ainoastaan lataajille.
 
Minusta mennään vähän jo metsään tämän latausinfran kanssa, kun perus markettien pihalle rakennetaan type2-latureita. Siis tuollainen lähiökauppa, missä käydään ostamassa päivän ruokaostokset ja häivytään. Siinä 10-15 minuutissa ei hirveästi sähköä ehdi saada. Eikä niissä kaupoissa usein ole mitään muuta palvelua, missä voisi aikaa kuluttaa. Ilmeisesti vaan joku sääntö, että latauspaikka pitää olla.

Tuommoiseen paikkaan voisi hyvin lyödä niitä "keskinopeita" latureita/laturin (vaikkapa 50 kW). Ei vaatisi infralta juurikaan enempää, kuin 22kw paikat, mutta antaisi kuitenkin siinä vartissa jo jonkinverran rangea lisää - toisin kuin tyypillinen 11kw lataus.
Tästä ei voi olla kuin 100% samaa mieltä. Nuo AC-laturit ovat myös minusta ~turhia valtaosassa paikoista.

Jotkut leffateatterit, laskettelukeskukset, muut urheilupaika ja jotkut vastaavat joissa vietetään jotain 3h+ aikoja ovat siedettäviä asennuskohteita AC-latureille, mutta muuten kyllä joku Kempowerin satelliittisetup 25kW per latauspiste mitoituksella on tuhat kertaa parempi. Jos nyt on se aivan ylivoimaisen ruuhkaisa päivä ja 100% ruuduista on täynnä, niin 25kW laturista saa silti sentään makroskooppisen määrän energiaa akkuun kun siellä citymarket/prismassa tekee juhannusostoksia jolloin hommassa kestää muutenkin pitkään. Ja 99.5% päivistä / tunneista tehoja on tarjolla sen verran että saa just niin paljon juissia jo puolen tunnin stopilla kuin voi tarvita.

Ja kunhan satelliittimäärä on riittävä, niin liian pitkä piuhan perässä roikottaminenkaan ei haittaa, kun se käyttämätön teho menee muille lataajille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 240
Viestejä
4 982 595
Jäsenet
79 968
Uusin jäsen
miinusparoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom