Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Muutenkin latausten hinnat on niin häviävän pieni summa kaiken muun reissukulun seassa, etten stressannut koko asiasta. Nyt mahtoi olla jotain 10% luokkaa koko reissun budjetista. Lataamalla aina vaikka Ionityllä olisi voinut säästää todennäköisesti muutaman kympin. En nähnyt tarpeelliseksi säästää, koska lataaminen olisi vaikeutunut. Joku muu voi priorisoida erilailla.
 
Huomenna tulee Polle kotiin ja tätäkin pitää alkaa miettiä. Tarkoitus on varmaan ainakin alkuun hyödyntää työpaikan ilmaista töpseliä, se tosin on vain suko, mutta ennen kuin hommaan kotiin aseman, niin näitä voi joskus joutua käyttämään. Me ei siis pahemmin reissata ja Pollella vie 41min 80%:iin, joten ihan ei viitsi peukaloita pelkästään pyöritellä, niin tuossa olisi mahdollisia asemia K-lataus ja Lidl sellaisessa paikassa, että siinä voi käydä viikonlopun ostokset tekemässä odotellessa. Ionity olsii kanssa, mutta näyttää olevan kalliimpaa eikä tuo auto taida hyötyä siitä. Eli onko kommentteja noiden toimivuudesta tjsp? Minun ei kannata maksaa mitään kk-maksuja, koska tuskin minä kovin usein noita käytän, mutta ihan periaatteestakin yritän katsella kohtuuhintaisia asemia, jotka yleensä toimivat.
 
Fortumilla saa 15€/kk 30% alennusta aika monella laturilla.

Alennus kattaa yli 1700 pikalaturia Suomessa
Charge & Drive Plus -tilauksen 30%:n latausalennus on voimassa yli 1700 K-Latauksen, Rechargen, Virran ja IONITYn pikalaturilla, (*määrä kesäkuussa 2025, pikalatureiden määrä kasvaa jatkuvasti).

Charge & Drive Plus -tilauksessa mukana olevien pikalatauspisteiden tarkat määrät kesäkuussa 2025:
K-Lataus: 873 pikalatauspistettä
Recharge: 487 pikalatauspistettä
Virta: 222 pikalatauspistettä
IONITY: 157 pikalatauspistettä
Yhteensä siis jo 1739 pikalatauspistettä.
 
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kuukausimaksulliset tilaukset jos vain satunnaisesti pikalataa. Ajat ruokakauppasi laturille ja lataat siellä kun teet ostoksia.
 
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollaiset kuukausimaksulliset tilaukset jos vain satunnaisesti pikalataa. Ajat ruokakauppasi laturille ja lataat siellä kun teet ostoksia.

Mistä tämä satunnainen nyt tuli? Äkkiähän tuon laskee et autosta riippuen ja missä lataa niin pari kolme akullista kuukauteen niin tuo on jo maksanut itsensä takaisin?
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Mistä tämä satunnainen nyt tuli? Äkkiähän tuon laskee et autosta riippuen ja missä lataa niin pari kolme akullista kuukauteen niin tuo on jo maksanut itsensä takaisin?
Mikähän olis sellanen operaattori? Aika ohkaisesti noita Ionityjä on kauppojen lähellä, muutama hassu tullut vastaan. Enimmäkseen pääväyliltä löytyvät.

Muut kuukausimaksulliset taitaakin sitten olla jo kalliimpia tai onko niitä edes.
 
Juu, smicke luki tilanteen oikein. Eli meidän on ihan turha maksaa kuukausimaksuja, kun ainakin toive on, että ei kovin usein tarvitse julkisia käyttää. Mutta joskus kuitenkin. Tuo K-lataus tuli sitten valittua kun ei täällä kukaan sitä haukkunutkaan. Saisivat kyllä paikallisen kauppakeskuksen pihaan tuoda, siinä olisi kuitenkin Supermarket. Jostain syystä kuitenkin K-ryhmä päättänyt laittaa latausaseman K-Marketin pihaan syrjäisempään paikkaan.
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:
Peruslatauspisteellämme tarvitset oman latauskaapelin. Latauskaapelin latauspisteeseen kytkettävän liittimen tulee olla muodoltaan type2 ja autoon kytkettävän liittimen autostasi riippuen joko type1 tai type2.
Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:

Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
Ihan oikein ymmärsit.
Tuo type2 lataa koko päivän jos akku tyhjä.
 
ABC eli always be charging. Jos auto on latauksessa silloin kun se seisoo tyhjänpanttina tuntikausia niin harvoin sitä tarvitsee erikseen arkiajossa ladata.
 
Mutta jos se asema on jonkun kuppaisen pikkukaupan pihassa, niin mitä sillä tekee? Vai pitääkö olla kaksi autoa, toisella tullaan sitten asemalta pois jotta ei tarvitse notkua autossa koko päivää?
 
Kauppareissun aikana tarvitaan tosiaan se 50kW tai isompi latausteho ja toki silloin käytössä CCS.
 
Jos pikkukaupassa on asiointilataus se on siinä, koska

- Haluttu tarjota palvelu asiakkaille
- Latauspistevaatimus

Kesko laittelee hiljalleen noita 100kW pienempiä DC latureita laajemmalti, mutta pitää ymmärtää, että ei sinne alle 5000 asukkaan kunnan ainoaan kyläkauppaan mitään megawattiluokan latauskeskittymää ole tulossa.

Asiointilataus toimii lapsiperheillä ja kauppakeskuksissa kun pysäköinti kestää yli pari tuntia ihmisten viettäessä aikaa, ei se oikein 1-3 K:n kaupoissa varta vasten kauppareissun kyljessä toimi.
 
Noi type2 on käytännössä ladattaville hybrideille, jos on kaupan pihassa. Järkeä vain hotelleilla sähköautoille.
 
Huomenna tulee Polle kotiin ja tätäkin pitää alkaa miettiä. Tarkoitus on varmaan ainakin alkuun hyödyntää työpaikan ilmaista töpseliä, se tosin on vain suko, mutta ennen kuin hommaan kotiin aseman, niin näitä voi joskus joutua käyttämään. Me ei siis pahemmin reissata ja Pollella vie 41min 80%:iin, joten ihan ei viitsi peukaloita pelkästään pyöritellä, niin tuossa olisi mahdollisia asemia K-lataus ja Lidl sellaisessa paikassa, että siinä voi käydä viikonlopun ostokset tekemässä odotellessa. Ionity olsii kanssa, mutta näyttää olevan kalliimpaa eikä tuo auto taida hyötyä siitä. Eli onko kommentteja noiden toimivuudesta tjsp? Minun ei kannata maksaa mitään kk-maksuja, koska tuskin minä kovin usein noita käytän, mutta ihan periaatteestakin yritän katsella kohtuuhintaisia asemia, jotka yleensä toimivat.

Eli taitaa olla järkevämpää ladata vaikka viikonloppu kotona sukosta.

Jos sinulla mahdollisuus yksivaihe 8A tai isompaan lataukseen heti kotona, niin kyllä sitä kannattaa käyttää. Varsinkin jos päivärtymiin ei osu pikalataus mahdollisuuksia.
Jos vuorokausi ajot 100km tai vähemmän, niin ne hoituu yöllä, riipuen virrasta (tehosta) ja tai ajasta, niin parisataa kilometriä onnistuu kotona monella.

Jos ei riitä, niin sitten katsoa se mitä nurkilta, ajo reiteiltä löytyy, ja mitä sen ajan tekee, kävelee kotio, lenkille, vai miten kuluttaa ajan.


Edit:

Joissain autoissa on myös 22kW laturi. Silloin saisi 2h kauppareissulla 44kW joka on jo aika hyvin. Ja riippuu tarpeesta niin kyllä 11kW laturillakin saa jotain aikaan.

Itse joskus reissussakin laittanut 11kW laturiin samalla kun käy syömässä, tuokin riittää kun perheen kanssa menee helposti se tunti kaikkeen säätämiseen ja jos ei tartte kun vähän lisää akkuun että pääsee perille jne.
Jos keskimääräinen vuorokausi ajo on sen parikymmentä kilometriä, ja tunnissa saa satakilometriä ladattua (22Kw, 11Kw teholla tekee tiukkaa vaikka olisi pihi auto kesäajossa), niin joka toinen viikko sitten vähän isompi lataus. Niin tankissa pelivaraa.
 
Nyt pitää kyllä kysyä harvinaisen tyhmä kysymys, kun en saa oikein selvää mistään. K-latauksen sivuilta:

Mutta jos vaikka katsoo ev-databasea, niin siellä sanotaan tuolle autolle, että type 2:lla täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin 8h15min niin ei tuo nyt kovin kätevältä tunnu. CCS:llä, eli suurteholla 10->80% vie parhaimmillaan 31min. Mutta tuo type 2 antaa 47km/h, niin eihän tuossa yhden kauppareissun aikana saa kuin hädin tuskin kauppareissun kilometrit ladattua. Mitä minä en oikein tajua tässä?
Joissain autoissa on myös 22kW laturi. Silloin saisi 2h kauppareissulla 44kW joka on jo aika hyvin. Ja riippuu tarpeesta niin kyllä 11kW laturillakin saa jotain aikaan.

Itse joskus reissussakin laittanut 11kW laturiin samalla kun käy syömässä, tuokin riittää kun perheen kanssa menee helposti se tunti kaikkeen säätämiseen ja jos ei tartte kun vähän lisää akkuun että pääsee perille jne.
 
Poikittaisliikenteessä Mikkeli-Jyväskylä väli on aika tyhjää täynnä. Eli kannattaa olla akussa virtaa sen 100+km jos Mikkelistä lähtee.
 
Poikittaisliikenteessä Mikkeli-Jyväskylä väli on aika tyhjää täynnä. Eli kannattaa olla akussa virtaa sen 100+km jos Mikkelistä lähtee.

Ja varautua siihen että tie voi ylättäen ja varoittamatta kadota reitiltä, no hinurinlavalla loppumatka(* , ruuhkaa voi olla jos siellä enemmänkin jonossa

(*
Tiepalvelu bensalenkkarit, onko heillä generaattoreita matkassa, 60km ylimääräinen lenkki ei ihan pikku agrekaatilla vartissa varaudu.
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni.
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni.

Onko polestar yksi niistä valmistajista joka ottaa tonnin uudesta avainsarjasta ja pitää käydä pajalla?
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni. Eli puuttuva avain pitää deaktivoida (€€€).
 
Doh. Tyhmä minä. Siis onhan noissa K-latauspisteissä niitä CCS:iä, mutta kysymys kuuluukin, että onko niissä latausjohdot valmiina? Auton mukana kun tuli vaan type 5 (ja suko).

Ehkä väärä ketju, mutta pientä säätöä tuli auton kanssa. Ensinnäkin se on edelleen Polestarin mielestä rekisteröity Saksaan, joten pitää maa vaihtaa huollossa. Ensimmäinen vapaa aika oli 8.8. Huoks. Myyjä suostui maksamaan suorilta, joten propsit siitä. Mutta pahasti näyttää, että autossa on ollut alun perin kolmet avaimet ja yhdet jääneet Paskaan Maahan, kun en saa rekisteröityä avaimia omalle tililleni. Eli puuttuva avain pitää deaktivoida (€€€).

Tuossa aiemmin hyvä vastaus aiempaan samansisältöiseen kyssäriin. (ilmeisesti alusta vähän bugittaa)
Kakkonen. Type 2.

Pikalataus on aina kiinteällä kaapelilla, koti- ja asiointilataus voi olla irrotettavalla type 2 - type 2 kaapelilla.
 
Ja varautua siihen että tie voi ylättäen ja varoittamatta kadota reitiltä, no hinurinlavalla loppumatka(* , ruuhkaa voi olla jos siellä enemmänkin jonossa

(*
Tiepalvelu bensalenkkarit, onko heillä generaattoreita matkassa, 60km ylimääräinen lenkki ei ihan pikku agrekaatilla vartissa varaudu.
Ei niillä mitään aggregaatteja kyydissä ole. Sähkön loppumisen takia tien päälle jäämistä on lopulta todella vähän. silloin harvoin kun tulee tuo tilanne vastaan, helpompaa ja nopeampaa viedä lavalla lähimmälle pikalaturille.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
 
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
Ääni tälle, mikäli suinkin mahdollista. Pelkkää Type 2 -kaapelia on paljon mukavampi operoida kuin tuollaista suko-kaapelia.

Lisäksi kannattaa huomata, että vaikka siinä olisi tullut mukana Polestarin oma kotilatauskaapeli, niin siinäkin on maksimivirta vain tuon 8 A:
 
Ihmisillä on eri tarpeet; joku ajaa viikossa 150km, toinen 1500 ja kolmas 50. Kaks heistä pärjäis sukolla, mutta kaikkien on mukavampi ja turvallisempi ladata latausasemasta.

Ei nykyään uuden auton mukana edes tule suko eli tilapäislaturia; ihan syystä.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Kannattaa kokeilla lataamista tuolla suko-kaapelilla ennen kuin tuomitsee sen. Tietysti jos työmatkaa tulee päivässä 100km, niin viimeistään talvella saattaa osoittautua riittämättömäksi.
Tosiasia on kuitenkin valtaosalla se, että auto seisoo parkkipaikalla enemmän kuin riittävästi päivittäisajoja ajatellen.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Tavallista sukopistorasiaa ei ole tarkoitettu jatkuvalle 16Amppeerin kuormalle. Alan yleinen näkemys on että 8Alla kestää kuormittaa.

Oikea pistorasia yksivaiheisena ja 16A kuormalle on ns. Caravan pistorasia. Esim. Teslan matkalaturi antaa ottaa max. 13A sukopistorasiasta ja vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
 
vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
Mukana ilmeisesti tulee käyttäjän itsensä vaihdettavissa oleva pää, ja laturi tunnistaa kumpi pää kiinni. ? vai miten vaihto toteutettu ?

Edit, kuvakaappaus seuraavan viestin linkin documentista.
kuva_2025-07-26_094917994.png
 
Viimeksi muokattu:
No jospa hankkisit ihan oikean latausaseman niin saat sen 11kw latauksen kotiin
Toki hankin jossain vaiheessa. Nyt vaan kaikenlaista muutakin rahareikää niin olin ajatellut että jos talven olisi pärjännyt ilman. Tuohon asemaan menee kuitenkin vähintään touhutonni.
 
Lue kotilataus lankaa, riippuu niin kovasti tilanteesta mitä haluaa asemalta ja mihin paikkaan laitetaan.
 
No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran.
Jos ja kun sinulla ilmeisesti pitkä työmatka eikä työpaikalla latausmahdollisuutta, niin tuolla nyt pärjää jo aika pitkälle jos ei arkena isosti muuta ajoa.

Eli jos ajat työmatkan lisäksi illalla jotan muuta pientä ajoa, esim harrastukset, ilman asiointi latausta, niin se lataus aika voi jäädä lyhyeksi, että päivän kulutusta ei saa aina ladattua. Se tarkoittaa sitä että jäät paitsi siitä sähkisen edusta että tankkai aina aamulla täynnä, mutta ei se mikään hätätilanne, tarkoittaa vain sitä että joskus joudut käymään julkisilla asemilla "tankilla". En keskimääräisiä ajojasi tiedä, mutta monella riittää viikottainen asiointi lataus jossa 22kw AC pisteessä.

Toinen on sitten se että laittaa auton aina roikan perään kun kotona, lisää vaivaa ja ei ehkä ole sen arvoista vs. satunnainen asiointi lataus, ja pikalataus.

Mutta he joilla mahdollisuus kotona tehokkaampaa lataukseen niin hommaavat sellaisen, 11Kw tyypillinen tai ainakin 16A yksivaiheinen, silläkin jo lataa aika isot päivittäisen kilometrit.




Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
 
Ensin Plugit, sitten Virta/Nero epäonnistui -22 MEB:n latauksen aloituksessa. Kaapelin lukitus ei kai toiminut niissä huolimatta useista yrityksistä parilla eri töpselillä, kun Kempower Nero/Virta sanoo "Failed_ChargerConnectorLockFault". ABC:lle 3% akulla ja pienellä jonotuksella töpseliin joka toimi kerrasta. Meinasi alkaa tosissaan syömään miestä tämä sähköautoilu. Aina ennen on lataukset käynnistynyt viimeistään töpseliä tukemalla. Nyt olin jo varma että lähdetään hinauksessa kotiin. Tällainen kokemus tällä kertaa ja vastaisuudessa varmaankin sitten suoraan ABC:lle...
 
Kaapelin lukitus on auton pään juttu, kuulitko latausportin / lukitustapin rapsuvan yrittäen kiinnittyä liittimeen siinä onnistumatta?
 
Vakiokikka on tosiaan pitää pistoolia pohjaan painettuna kunnes kättely onnistuu ja lataus alkaa. Osa autoista/malleista ovat aika herkkiä.tuon kanssa. Siintomaalla taisi olla ainakin Toyotan ja joidenkin vanhempien MEB pohjoisten kanssa tuota ja Björnikin on käyttänyt roskiksia latauspistoolin alla tukemaan latausletkua.

Jippo tukea kunnes lataus alkaa, tämän jälkeen noi kyllä ovat toimineet
 
Ensin Plugit, sitten Virta/Nero epäonnistui -22 MEB:n latauksen aloituksessa. Kaapelin lukitus ei kai toiminut niissä huolimatta useista yrityksistä parilla eri töpselillä, kun Kempower Nero/Virta sanoo "Failed_ChargerConnectorLockFault". ABC:lle 3% akulla ja pienellä jonotuksella töpseliin joka toimi kerrasta. Meinasi alkaa tosissaan syömään miestä tämä sähköautoilu. Aina ennen on lataukset käynnistynyt viimeistään töpseliä tukemalla. Nyt olin jo varma että lähdetään hinauksessa kotiin. Tällainen kokemus tällä kertaa ja vastaisuudessa varmaankin sitten suoraan ABC:lle...
Tämä on varsin yllättävä kokemus, koska juuri ABC:n kanssa on MEB-autoilla ollut ongelmaa. Niissä on varmaan pari vuotta jo ollut ongelmaa, että sitä auton liitintä täytyy tukea yläviistoon oikealle, että on mitään toivoa saada lukitusta. Mutta tosiaan - tätä päinvastaista ongelmaa tulee harvemmin vastaan. Mystiset on liittimien tiet.
 
Tämä on varsin yllättävä kokemus, koska juuri ABC:n kanssa on MEB-autoilla ollut ongelmaa. Niissä on varmaan pari vuotta jo ollut ongelmaa, että sitä auton liitintä täytyy tukea yläviistoon oikealle, että on mitään toivoa saada lukitusta. Mutta tosiaan - tätä päinvastaista ongelmaa tulee harvemmin vastaan. Mystiset on liittimien tiet.

Tai oikeammin ongelma on tietyissä latausliittimissä ja joidenkin MEB autojen liittimien toleransseissa.

ABC ei ole mitenkään kehittänyt omia latausliittimiä. Samoja liittimiä pääsee käyttämään muidenkin asemilla. Ainakin rechargella ja virralla olen käyttänyt samoja. Ihmekö tuo kun laturitkin tulee samalta valmistajalta.

Onkohan ABC:llä vaan isommat asiakasmäärät niin ongelmat tuntuu laajemmilta kuin muilla.
 
Eipä tuossa juuri kuulu lukituspinnin liikeestä ääntä, niin ei voi sitä päätellä mitään. Koitin kyllä tukea liitintä, mutta siitä ei ollut nyt apua. ABC:llä oli selvästi vähiten kulunein pistoke, että olisiko ollut siitä kiinni tällä kertaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 527
Viestejä
4 870 698
Jäsenet
78 673
Uusin jäsen
rikma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom