Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Aivan vitun typerää touhua, että jokaisella latausasemalla/firmalla on omat äppskinskä ja käytäntönsä, puhumattakaan erilaisista latauspiuhoista autoissa jne. Kaikki tällainen ö-tierin paska pitäisi saada siivottua samantien pois, jotta olisi mitään toivoa, että tuulipuvut saataisiin sähköautoilun pariin. Siihen asti se on lähinnä muutaman teknonörtin harrastelua, jolloin on toki vielä ihan ok diilata jonkun epämääräisen säätämisen kanssa, siitähän nörtit vaan tykkää.

Tästä olen osittain samaa mieltä. Pitäisi olla kaikilla tolpilla mahdollisuus maksaa maksukortilla ilman että täytyy olla tunnareita yhtään missään palvelussa. Mutta siitä olen erimieltä, että ei noita nykyisiä tarvitsisi siivota pois, vaan ne voi olla siinä rinnalla, jotta ihmiset jotka eivät halua käyttää maksukorttia, voisivat edelleen nopeuttaa asiointiaan halutessaan appeilla ja tägeillä.
 
Roaming tai ei niin minusta hinnan pitäisi olla esillä laturilla ja mielellään myös vaikka niissä samoissa tolpissa joissa polttoaineen hintaa mainostetaan. (Jos siis laturit huoltoasemalla)

Toki latureissa tilanne on toisaalta polttoainetta parempi koska kaikki hinnat näkee netistä, halvimman polttoaineen perässä taas joutuu käydä ajelemassa ja etsimässä. Toki on appeja joihin ihmiset noita ilmoittaa mutta ne ei ole mitään absoluuttista faktaa juuri siltä hetkeltä.

Jos on vaikka k latauksen pömpeli josta voi ladata firman x ja y ja z ohjelmilla niin mielestäni firmojen x ja y ja z pitäisi hoitaa siihen pömpelin viereen hintansa näkyviin. Ulkomaillekkin kun menee niin saa tekstarin jossa kerrotaan mitä roaming maksaa puheluissa ja datassa. Tuokin olisi aika työlästä jos hinnan saisi selville vain netistä tai jollain apilla.
 
Roaming tai ei niin minusta hinnan pitäisi olla esillä laturilla ja mielellään myös vaikka niissä samoissa tolpissa joissa polttoaineen hintaa mainostetaan. (Jos siis laturit huoltoasemalla)

Toki latureissa tilanne on toisaalta polttoainetta parempi koska kaikki hinnat näkee netistä, halvimman polttoaineen perässä taas joutuu käydä ajelemassa ja etsimässä. Toki on appeja joihin ihmiset noita ilmoittaa mutta ne ei ole mitään absoluuttista faktaa juuri siltä hetkeltä.

Jos on vaikka k latauksen pömpeli josta voi ladata firman x ja y ja z ohjelmilla niin mielestäni firmojen x ja y ja z pitäisi hoitaa siihen pömpelin viereen hintansa näkyviin. Ulkomaillekkin kun menee niin saa tekstarin jossa kerrotaan mitä roaming maksaa puheluissa ja datassa. Tuokin olisi aika työlästä jos hinnan saisi selville vain netistä tai jollain apilla.
Mutta lautakunnan mielestä se tehtävä nyt olisi ollut K-Latauksen, ei roaming toimijoiden.

Järkevintähän olisi, että tolpissa nyt olisi aina sama hinta yhdellä latausasemalla ja se ilmoitettaisiin jollain tolpalla. Toisaalta taas jos verrataan bensa-asemiin, niin hinnathan vaihtuvat todella harvoin latausasemalla.
Ja jälleen kerran viimeiset 5 sivua 98%:sti offtopiccia. Kiitos kaikille osallistuneille.
Kiitos tästä 100%:sesta ontopicista!
 
Tässähän se yksinkertaistettuna mikä sähköautoissa mättää...

Toisaalta myös sähköautossa paras puoli on se, että kun illalla tökkää omalla kotipihalla letkun kiinni ja aamulla irrottaa, niin akku on täysi :) Itse ajelen niin vähän toimintasäteen ulkopuolella, että kestän sen vitutuksen noiden julkisten laturien kanssa :) Mutta jos vähänkin enemmän joutuisi julkisilla lataamaan niin ei puhettakaan että ajelisin sähköautolla.
 
Ja kyse siis on nyt nimenomaan ohjaamisesta, ei roaming tolppien näyttämisestä.
Onko tuossa jotain eroa, jos pyydän äppiä hakemaan lähimmän latausaseman ajo-ohjeineen, ja se johdattaa minut roaming-asemalle? Noin mielestäni plugit-äppi(kin) toimii, jos lähin asema sattuu olemaan roaming-asema, ja asetus "näytä roaming-asemat" on päällä.

Se Plugitin appisi myös näyttää niillä roaming tolpilla sen hinnan minkä sinulta siitä latauksesta veloittavat, mutta ei se sinua ohjaa jonkun toisen tolpalle automaattisesti asiakkuuden perusteella.
Se ohjaa tasan sille tolpalle mille pyydät sitä ohjaamaan, esim. lähimmälle. Riippumatta siitä onko se roaming vai ei. Ja se tekee valinnan plugitcloud-asiakkuutesi perusteella, eikä suinkaan ohjaa sinua lataustolpalle jolla et pysty plugitcloud-asiakkuudellasi latailemaan.

Plugitin appi ja toimintavarmuus on muuten ollut ihan prseestä omien kokemuksien mukaan.
Minulla se on toiminut ihan (tarpeeksi) hyvin, ja mielestäni latauksen aloittaminen sillä on nopeampaa ja helpompaa kuin esim. Virran äpillä.

Käytän plugitlcloudia tällä hetkellä eniten koska parissa plugitcloud-latauspaikassa melko lähinnä kotiani/työmatkan varrella saan ladattua hintaan n. 7c/kWh, jolloin 100km hinnaksi tulee autollani ehkä n. 1,4 euroa. Onhan sekin vain kolmasosa esim. K-Latauksen AC-lataushinnasta, mikä sekään ei kalleimmasta päästä ole. Toisin kuin vaikka tuo Porvoon torin 69c/kWh AC-asiointilataus (n. kymmenkertainen hinta siihen mitä maksan plugitcloud-latauksesta).
 
Kun vertaa 25 vuotta vanhaan Corollaan missä on liikennevakuutus just kaupasta ostettua Teslaa missä on täyskasko. Nää on näitä Esson baarin juttuja.
Toki, mutta jos esittää väitteen, niin silloin varmasti osaa sen perustellakkin. Taino ehkä vain toivon.
Onko tuossa jotain eroa, jos pyydän äppiä hakemaan lähimmän latausaseman ajo-ohjeineen, ja se johdattaa minut roaming-asemalle? Noin mielestäni plugit-äppi(kin) toimii, jos lähin asema sattuu olemaan roaming-asema, ja asetus "näytä roaming-asemat" on päällä.
Ei oma Plugitin appi kyllä ohjaa yhtään mihinkään? Exporttaa halutessa osoitteen kyllä ulos google mapsin verkkokarttaan. Mutta vastauksena kysymykseen, jos luet sen uutisen ja miten siinä sovellukset on väitetysti toimineet niin kyllä on eroa.

Se ohjaa tasan sille tolpalle mille pyydät sitä ohjaamaan, esim. lähimmälle. Riippumatta siitä onko se roaming vai ei. Ja se tekee valinnan plugitcloud-asiakkuutesi perusteella, eikä suinkaan ohjaa sinua lataustolpalle jolla et pysty plugitcloud-asiakkuudellasi latailemaan.
Ja edelleenkin näyttää sinulle sen Plugitin (roaming)hinnan, ei jonkun toisen tarjoajan. Uutisessa väitettiin, että sovellus näytti K-Latauksen hinnan, mutta ohjasi käyttämään Virtaa tms, miten nyt oli muotoiltukkaan. Virran taikka K-Latauksen sovellus ei toimi noin, että näyttää toisen hinnan mutta veloittaakin toisella.


Minulla se on toiminut ihan (tarpeeksi) hyvin, ja mielestäni latauksen aloittaminen sillä on nopeampaa ja helpompaa kuin esim. Virran äpillä.

Käytän plugitlcloudia tällä hetkellä eniten koska parissa plugitcloud-latauspaikassa melko lähinnä kotiani/työmatkan varrella saan ladattua hintaan n. 7c/kWh, jolloin 100km hinnaksi tulee autollani ehkä n. 1,4 euroa. Onhan sekin vain kolmasosa esim. K-Latauksen AC-lataushinnasta, mikä sekään ei kalleimmasta päästä ole. Toisin kuin vaikka tuo Porvoon torin 69c/kWh AC-asiointilataus (n. kymmenkertainen hinta siihen mitä maksan plugitcloud-latauksesta).
Itse aloitan lataamiset tageilla yleensä, mutta sen mitä Plugitin appia tietyissä paikoissa tulee käytettyä, niin 80 % kerroista se vetää jotain erroria ja ei saa yhteyttä tolppaan latauksen lopettamiseksi.
Mietin samaa. Ainakaan edellisen autoni vakuutus täyskaskolla ja sijaisautolla ei maksanut 90€.
Ja vastaavasti oman edellisen 535:sen 1300€/vuosi vakuutus ei kääntynyt Model S:ään 13k€/vuosi vakuutukseksi.
 
Paras olisi jos lailla määrättäisiin hinta samasta tolpasta samaksi kaikille, sekä näyttämään se hinta selkeästi ja vielä lähimaksu tuki pakolliseksi.

Käytettävyyden kannalta hyvä, hinnan kannalta ei. Roaming loppuu siihen päivään jos tällainen tulee voimaan, ja lataussähkön hinta nousee. Tämä on nähtävissä jo Nesteen latureilla.
 
Ja edelleenkin näyttää sinulle sen Plugitin (roaming)hinnan, ei jonkun toisen tarjoajan. Uutisessa väitettiin, että sovellus näytti K-Latauksen hinnan, mutta ohjasi käyttämään Virtaa tms, miten nyt oli muotoiltukkaan. Virran taikka K-Latauksen sovellus ei toimi noin, että näyttää toisen hinnan mutta veloittaakin toisella.
Jos sovellus on näyttänyt K-latauksen hintaa, niin asiakas teki virheen siinä, että käynnisti latauksen Helenin tägillä.

Tägihän itsessään ei ole maksuväline, vaan maksuvälin on oma maksukortti, joka on liitetty asiakastiliin. Tägi on sitten myös liitetty tähän samaan tiliin ja tägiä vilauttamalla annetaan valutuutus asiakastilille laskuttaa lataaminen maksukortilta. Eli tässä tapauksessa asiakas valtuutti Helenin laskuttamaan latauksen maksukortiltaan ilman että asiakas ensin tarkisti paljonko Helen siitä lataamisesta veloittaa.
 
Kesko laskee k-latauksen hintoja: K-Lataus

1.4.2023 alkaen peruslatauksen hinta on 0,20 €/kWh (ennen 0,22 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,29 €/kWh (ennen 0,32 €/kWh).

Pikalatauksen hinnat eivät muutu eli pikalatauksen hinta on jatkossakin 0,20 €/min. K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan.

Tosin eikös nuo hinnat nouse aika lähellä mitä ne nyt on kun alv nousee takaisin 24% 1.5..?
 
Kesko laskee k-latauksen hintoja: K-Lataus

1.4.2023 alkaen peruslatauksen hinta on 0,20 €/kWh (ennen 0,22 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,29 €/kWh (ennen 0,32 €/kWh).

Pikalatauksen hinnat eivät muutu eli pikalatauksen hinta on jatkossakin 0,20 €/min. K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan.

Tosin eikös nuo hinnat nouse aika lähellä mitä ne nyt on kun alv nousee takaisin 24% 1.5..?

Siis ei kai se lataussähköön ole ikinä vaikuttanut vaan sähkösopimuksiin.
 
Kesko laskee k-latauksen hintoja: K-Lataus

1.4.2023 alkaen peruslatauksen hinta on 0,20 €/kWh (ennen 0,22 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,29 €/kWh (ennen 0,32 €/kWh).

Pikalatauksen hinnat eivät muutu eli pikalatauksen hinta on jatkossakin 0,20 €/min. K-Latauksen pikalatauslaitteita päivitetään parhaillaan, jotta niissäkin voidaan siirtyä kWh-perusteiseen hinnoitteluun nykyisen minuuttiperusteisen sijaan.

Tosin eikös nuo hinnat nouse aika lähellä mitä ne nyt on kun alv nousee takaisin 24% 1.5..?
Jännä, että enkunkielinen uutinen on kaikkein informatiivisin kW-lukuineen :D Voisin kuvitella, että "pikalataus" ja "suurteholataus" eivät määritelminä ole ihan yleistiedon tasolle vakiintuneet.
 
Nyt kun tälle on jo oma aiheensa, niin lisätään tänne sitten ketjun aiheen mukaista sisältöä. K-Lataus laskee hintaa.

1.4.2023 alkaen peruslatauksen hinta on 0,20 €/kWh (ennen 0,22 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,29 €/kWh (ennen 0,32 €/kWh).


ABC-latauksen hinta vaihtelee osuuskaupoittain, mutta useimmiten ABC:lla suurteholatauksen hinta on 0,31€/kWh - K-Lataus on nyt karvan verran halvempaa.
 
Nyt kun tälle on jo oma aiheensa, niin lisätään tänne sitten ketjun aiheen mukaista sisältöä. K-Lataus laskee hintaa.

ABC-latauksen hinta vaihtelee osuuskaupoittain, mutta useimmiten ABC:lla suurteholatauksen hinta on 0,31€/kWh - K-Lataus on nyt karvan verran halvempaa.
Ovatko nämä ALV10%?
 




Ilmeisesti siis tämä latauspaikka. Rechargen asema, kuinkas muuten. Millainen roaming-häslinki tuossa on mahtanut käydä, viisi tägiä tunnistettu ja kaikilla laskutettu, vai mikä on? EDIT: Onko tuo sitten mennyt minuuttilaskutuksella kun latausaseman mukaan hän oli ladannut yli 33 tuntia, vai onko ekan tunnin jälkeen lähtenyt kallis sakkolaskutus... Eikö ollut sitten havainnut poislähtöä tms...

Se hyvä puoli äpillä lataamisessa tägiin verrattuna on että äpissä näkee heti hinnan. Plugitcloud-asemilla lataillessani tapanani on helppouden takia kuitenkin aloittaa lataus tägillä, mutta lopetan sen äpillä koska se kertoo samantien paljonko tuli maksamaan.

Vähän samaa olen joskus pelännyt kun appi menee jumiin tai tägin luettuaan laturi vetää tilttiin että mitäköhän mahtaa nyt tulla laskulle. Pahimmillaan taisi olla niin että 2 tolpalla oli mun kortilla aloitettu lataus mikä jäi jumiin ja itse kolmannella tolpalla latailemassa. Kaikissa näissä tapauksissa toistaiseksi laskutus on onnistunut tai jopa saanut ilmaista sähköä.
 
Vähän samaa olen joskus pelännyt kun appi menee jumiin tai tägin luettuaan laturi vetää tilttiin että mitäköhän mahtaa nyt tulla laskulle. Pahimmillaan taisi olla niin että 2 tolpalla oli mun kortilla aloitettu lataus mikä jäi jumiin ja itse kolmannella tolpalla latailemassa. Kaikissa näissä tapauksissa toistaiseksi laskutus on onnistunut tai jopa saanut ilmaista sähköä.
"Tägi/appi maksu on niin kätevää ja yksinkertaisempaa kuin korttimaksua". Onhan se, kun ei huomioida mitään erikoistapauksia. Sille on syynsä että korttimaksussa on katevaraus. Sekin pyörä joudutaan ilmeisesti keksimään uudestaan.
 
Onko mikään latausoperaattori ilmoittanut jo hintoja 1.5 alkaen kun alv ale päättyy, ja alv nousee takaisin 24%? Nouseekohan recharge jo 70centtiin?
 
Onko mikään latausoperaattori ilmoittanut jo hintoja 1.5 alkaen kun alv ale päättyy, ja alv nousee takaisin 24%? Nouseekohan recharge jo 70centtiin?
Mersu ja Audilla taisi hinnat nousta ainakin, vaikka eivät nyt operaattoreita olekaan.
 

Plug 'n charge tulee; sekä autoihin, että latureihin. Kempowerit päivittyy ohjelmistoltaan tukemaan tätä.
 
Helen ilmoitti myös uusista nousevista hinnoistaan tänään

1682599738658.png
 
Onko mikään latausoperaattori ilmoittanut jo hintoja 1.5 alkaen kun alv ale päättyy, ja alv nousee takaisin 24%? Nouseekohan recharge jo 70centtiin?
Kiinnostaisi kanssa kun töissä on heidän latausaseman. Nyt rapeet 30c/kwh.
 
Hei,

Toimin Nesteellä sähköautojen latausliiketoiminnan kehittäjänä. Avasimme ensimmäiset Neste MY Uusiutuva Lataus -asemat viime vuoden lopussa, ja tulemme rakentamaan kesän 2023 aikana seuraavat neljä suurteholatausasemaa. Kartoitamme oheisella kyselyllä asiakkaiden toiveita Neste MY Uusiutuva Lataus -palvelukonseptimme jatkokehitystä varten. Osallistu kyselyyn klikkaamalla postauksessa olevaa linkkiä.

Arvomme kaikkien kyselyyn vastanneiden kesken yhden 25€ Nextory -äänikirjalahjakortin. Käytämme kyselyn vastauksia Neste MY Uusiutuva Lataus -palvelukonseptin kehittämiseen, mutta emme valitettavasti voi luvata kaikkien kyselyssä toivottujen asioiden toteuttamista. Kiitos, että kehität palvelua yhdessä kanssamme!

T. Aleksi Virtapuro / Neste MY Uusiutuva Lataus

Käykäähän täyttelemässä.
 
Tästä julkisilla lataamisesta olen miettinyt, että miten se jonotus toimii silloin kun kaikki paikat on täynnä? Tiedostan, että tänään niin harvoin käy, mutta tulevaisuudessa se on väistämätöntä. Mitään jonotusmekanismia ei taida olla olemassa? Ja lataus tapahtuu vissiin yleensä "kentällä" parkkipaikka tyyliin, joten varsinaista luonnollista odotusjonoa ei pääse syntymään? Eli odotetaan avopallo muodossa ja kun yksi paikka vapautuu, niin lähimpänä oleva riippumatta monesko oli "jonossa" vie sen paikan? Tarkoittaako tämä myös sitä, että perhe menee sinne noutopöytään syömään "latauksen ajaksi", mutta kuski jää taistelemaan vapautuvasta latauspaikasta?
 
"
Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.

KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.

iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba)."

Toivottavasti tuo automaattinen latauksen aloitus yleistyy. Eikö pikalaturistandardissa ole se jo sisäänrakennettuna eli käytännössä vaatisi vain sen käyttöönottoa? Laturi saa auton VIN-koodin ja sen perusteella voi laskuttaa.
 
"
Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.

KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.

iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba)."

Toivottavasti tuo automaattinen latauksen aloitus yleistyy. Eikö pikalaturistandardissa ole se jo sisäänrakennettuna eli käytännössä vaatisi vain sen käyttöönottoa? Laturi saa auton VIN-koodin ja sen perusteella voi laskuttaa.
Kempowerilla ainakin on jo täysi tuki Plug&Chargelle tarjolla operaattoreille. Tietysti vaatisi myös että autonvalmistajat lisäisi tuen autoihinsa. Mutta tekniikka pitäisi ainakin Kempowerin laitteilla olla jo kunnossa.

En kyllä tiedä millaista hommaa tuo on autonvalmistajille sitten lisätä tuki esim tuolle Kempowerin P&C:lle. Tuskin mikään kovin iso "koodinpätkä".
 
KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.
Tulevaisuuden bensavaras tulostaa asemalta poistuvan auton rekkarin paperille ja laittaa sen oman kilven päälle? Se ei ole ehkä vielä ajankohtainen ongelma, mutta jossain vaiheessa sähköautot ovat kaiken kansan käsissä. Myös niiden jotka eivät halua maksaa omia ajojaan.
 
Noinhan voi tehdä jo nykyään, mutta parkkeeraamisessa. En näe kovin isona erona tapauksia, vaikka toki ilmainen sähkö saattaa olla houkuttelevampi kuin ilmainen parkkipaikka. Johan nykyään parkkeeraamisessa voi valita sovelluksessa että vaadi hyväksyntä sisään ajaessa jos niin haluaa. Toinen vaihtoehto on, että tapahtuma hyväksytään automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
"
Latauskentälle on saatu mukaan kaksi startupyritystä, jotka ovat KotiCharge ja iPark.

KotiChargen kontolla on kokeilu, jonka keskiössä on automaattisen latauksen aloittaminen rekisterinumeron perusteella. Latauskentälle asennetaan kamera, joka lukee rekisterinumeroita. Jos autoilijalla on sopimus, käynnistyy lataus automaattisesti, kun kytkee kaapelin autoon. Kokeilu koskee latauskentän kahta ABB:n AC-laturia.

iPark pilotoi maksujärjestelmää, joka integroidaan VTT:n QR-koodilla toimivaan latauksen käynnistykseen. iPark tulee ohjaamaan loppuja latauskentän antureita (Kempower, 4 x Keba)."

Toivottavasti tuo automaattinen latauksen aloitus yleistyy. Eikö pikalaturistandardissa ole se jo sisäänrakennettuna eli käytännössä vaatisi vain sen käyttöönottoa? Laturi saa auton VIN-koodin ja sen perusteella voi laskuttaa.

-Tuollainen QR-koodi on käytössä jo Parking Energy Oy:llä (entinen Parkkisähkö Oy) täällä Espoon Mankkaalla. Vähänkään jos (kun) aurinko paistaa vasten lataustolpan näyttöä niin kännykän kameralla ei saa niin minkäänlaista QR-koodilla käynnistyvää latausta. Pitäisi vissiin olla sateenvarjo tuota varten. Anyway todella hankalaa.
 
-Tuollainen QR-koodi on käytössä jo Parking Energy Oy:llä (entinen Parkkisähkö Oy) täällä Espoon Mankkaalla. Vähänkään jos (kun) aurinko paistaa vasten lataustolpan näyttöä niin kännykän kameralla ei saa niin minkäänlaista QR-koodilla käynnistyvää latausta. Pitäisi vissiin olla sateenvarjo tuota varten. Anyway todella hankalaa.

Kokeile jos saisit vaikka toisella kädellä tehtyä siihen varjon.
 
Kokeile jos saisit vaikka toisella kädellä tehtyä siihen varjon.

Ennen viestini kirjoittamista olen kokeillut vaikka ja mitä :) Ehkä pitäisi hankkia uudempi puhelin tätä varten nykyisen 3 vuotiaan tilalle, mene ja tiedä. Tämä oli kuitenkin oma kokemukseni QR-koodilla latauksen aloittamisen yrityksistä.

Paljon kätevämpää aloittaa lataus suoraan äppillä.
 
Kuinkakohan kallista on tuollaisen DC latauskentän rakentaminen ja ylläpito on, kun nyt sähkönhinta on tullut mukavasti alas mutta edelleen pikalataus on todella kallista siihen mitä sähkö maksaa. Kun eikös noille latauskentille myönnetä veronmaksajien tukirahaakin rakentamiseen?
 
Eiköhän kyse ole kysynnästä ja tarjonnasta. Jos halukkuutta maksaa pikalatauksesta löytyy niin tottakai hinnat sitten seuraavat. En epäile hetkeäkään etteikö hinnat olisi vielä nykyistäkin korkeammat jos kilpailua olisi vähemmän.
 
Rechargen asemilla en ole nähnyt ketään. Ilmeisesti joku siellä kuitenkin lataa kun voidaan tuota yli 60c/kwh hintaa pitää.
 
Kuinkakohan kallista on tuollaisen DC latauskentän rakentaminen ja ylläpito on, kun nyt sähkönhinta on tullut mukavasti alas mutta edelleen pikalataus on todella kallista siihen mitä sähkö maksaa. Kun eikös noille latauskentille myönnetä veronmaksajien tukirahaakin rakentamiseen?

No jos nyt lähtee pyörittelemään siitä mitä löytyy tukkureilta hinnastoa, niin pikalatureissa näyttäisi olevan 50k€ sellainen lähtötaso jolla saa yli 50kW nopeuteen pääsevän laturin.
Eli jos nyt vaikka 4kpl 50-100kW latureita niin se tekee parisataa tonnia tai enemmän.

Sitten niille tarvii sähköä jostain ja jos nyt tavoittelee vaikka DC-kentän kokonaistehoksi maltillista 200kW:ta ja se pitäisi toteuttaa pienjänniteliittymällä(400V) niin se liittymä on parikymmentä tonnia arviolta.

Ja jos/kun pitää ruveta tekemään maanrakennustöitä niin sitten ne halvat huvit vasta alkaakin. Ja tietysti nämäkin on pitänyt suunnitella jonkun.

Eli investointina puhutaan varmaan alkaen sellaisesta puolesta miljoonasta jos ei puhuta yhdestä laturista olemassa olevalle liittymälle vaan uudesta kokonaisesta latauskentästä.

Ja nämä on hatusta heitettyjä arvioita.
 



Eli viiskymppiä olis tollainen 150kW pikalaturi ja siihen oman sähköyhtiön verkkotyöt tontille + maanrakennus/sähkömiehen työt kytkennässä.
 
Eli investointina puhutaan varmaan alkaen sellaisesta puolesta miljoonasta jos ei puhuta yhdestä laturista olemassa olevalle liittymälle vaan uudesta kokonaisesta latauskentästä.

Katsomalla myönnettyjä tukipäätöksiä pikalaturien asentamiselle, kulut ovat siellä 150-250k€ sellaiselle 4 latauspisteen asemalle. Hinta per latauspiste siis noin 37.5k€-62.5k€

Varmaan jos jaksaisi lukea tukien sääntöjä selviäisi mitä kaikkea se sisältää ja ei sisällä.

Suuremmat kentät ovat suhteessa halvempia, suurin minkä löysin oli 10 latauspistettä ja 263k€

Tuolla myös vetyasemien tukia, halvimmillaan 2 miljoonaa 2 tankkauspisteen asemalle eli miljoona per tankkauspistooli. Miljoonalla rakentaa tuon tiedon mukaan vähintään 38 latauspistettä. Todennäköisesti enemmän, kun kulut ei skaalaudu suoraan. yhdellä vetyasemalla "tankkaa" 30 min aikana varmaan 4-7 autoa, kun taas 38 pikalaturilla noin 38 autoa. Vaikka vetyautolla pääsisi tuplasti pidemmälle (ei pääse), silti 38 pikalaturia palvelle yli tuplasti enemmän autoja. Ja nämä autoilijat todennäköisemmin käyvät liikenneaseman sisällä kahvilla/vedellä/mitälie. Vaikea nähdä miten vetyaseman rakentaminen olisi kannattavaa henkilöautoliikenteen kannalta. Tähän lisäksi muut vetyauton hankaluudet niin en usko että yleistyy henkilöautoissa.


Se ei ole ehkä vielä ajankohtainen ongelma, mutta jossain vaiheessa sähköautot ovat kaiken kansan käsissä. Myös niiden jotka eivät halua maksaa omia ajojaan.

Sen verran paljon valitusta näki somessa silloin kun suurin osa ilmaisista latauspisteistä hävisi (esim. Lidl) että tämä kansa on kyllä löytänyt jo sähköautoilun :lol:
 
Katsomalla myönnettyjä tukipäätöksiä pikalaturien asentamiselle, kulut ovat siellä 150-250k€ sellaiselle 4 latauspisteen asemalle. Hinta per latauspiste siis noin 37.5k€-62.5k€

Ei kai siellä päätöksissä mitään tarkoista kuluista puhuta tai projektin kokonaisbudjetista, vaan siitä mitä on myönnetty tukea.

Esim. kotipaikkakuntani osuuskauppa on saanut tukea 4 latauspisteen latauskentän rakentamiselle enintään 28125€ tai enintään 22,5% hankkeen kustannuksista. (2022/05 materaali)

Ja jos katsoo 2022/10 excel-taulukkoa niin latauspaikkoihin verrattuna tukimäärä ei ole mitenkään looginen.

Olettaisin tarkkojen tukihakemusten sisältöjen ja kustannusten olevan liikesalaisuuksia. Saattaisi ABC:tä meinaan ketuttaa jos selviäisi, että Kempower myy heille tuplahintaan laturit johonkin toiseen toimijaan verrattuna.
 
Ei kai siellä päätöksissä mitään tarkoista kuluista puhuta tai projektin kokonaisbudjetista, vaan siitä mitä on myönnetty tukea.

Esim. kotipaikkakuntani osuuskauppa on saanut tukea 4 latauspisteen latauskentän rakentamiselle enintään 28125€ tai enintään 22,5% hankkeen kustannuksista. (2022/05 materaali)

Ja jos katsoo 2022/10 excel-taulukkoa niin latauspaikkoihin verrattuna tukimäärä ei ole mitenkään looginen.

Olettaisin tarkkojen tukihakemusten sisältöjen ja kustannusten olevan liikesalaisuuksia. Saattaisi ABC:tä meinaan ketuttaa jos selviäisi, että Kempower myy heille tuplahintaan laturit johonkin toiseen toimijaan verrattuna.
Siellä excelissä nimenomaan on hakijan kertoma arvio kokonaisbudjetista, sarakkeessa "Hankkeen hyväksyttävät kustannukset". Siitä seuraava sarake "Tarjouksen mukainen tukimäärä" kertoo paljonko sen arvion mukaan saa tukea. Jos hankkeen kustannukset menee yli tuon budjetin, saa tuon "koko tukimäärän" muttei enempää. Jos hanke on puolestaan budjetoitua edullisempi, silloin saa sen prosenttiluvun mukaan.

Latauspaikkojen määrä <-> tukirahan määrä ei ole suoraan verrannollisia, monestakin syystä. Jokainen kohde on omanlaisensa, työt sähköliittymän ja maantyön suhteen vaihtelee. Eri valmistajien laturien hinnat vaihtelee per latauspiste. Kempowerin 100kW laturi 4x latauspisteellä on halvempi kuin 300kW laturi 4x latauspisteellä. Jne...
 
Tähän summaan kuitenkaan tuskin kuuluu kaikki projektin kustannukset, vaan pitäisi katsoa mitä kustannuksia tuohon on sallittua lukea mukaan.
Hakuohjeista:
Hyväksyttäviä kustannuksia ovat investointiin liittyvät välittömät kustannukset, jotka aiheutuvat seuraavista:
1. Koneiden ja laitteiden hankinnasta ja asennuksesta
2. Rakennusteknisistä töistä
3. Raivaus- ja maanrakennustöistä
4. Suurtehoisa latauspisteistä koskevissa investoinneissa sähköliittymästä, sähkökeskuksesta, kaapelista ja kaapeloinnista aiheutuvat välittömät kustannukset
Kokonaishankkeen kustannusten ulkopuolelle jätettiin mm. rakennuksiin liittyvät kulut, suunnitelu- ja matkakulut. Eli esim katoksen rakentaminen latureille tai teknisen tilan tilan pystytys ei ole tuen piirissä.
 
Hyviä nää abc lataukset, superia ikävä.
:tup:
IMG_2405.jpeg
Tämähän on vain positiivinen asia, voi syödä rauhassa ABC-burgeria kolmatta kertaa saman päivän aikana, ihan turhaa haikailla suurempia latausnopeuksia, ei ole tavallisen ihmisen ongelmia tuollaiset.
:rolleyes:
 
Hyviä nää abc lataukset, superia ikävä.
:tup:
IMG_2405.jpeg
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Helenin ja Rechargen kentillä lataamalla pääsee yleensä vauhdikkaammin etenemään - latauskentissä enemmän tehoa per lataaja, ja vähemmän ämpärikansaa jakamassa muutenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 227
Viestejä
4 501 323
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom