Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Ongan ne toimivia kunhan valitsee aseman jossa tarpeeksi kokonaistehoa kentällä eikä laturit täynnä.
Juvan ABC, oli jokasta letkua myöten käytössä. Juu yleensä kuopioon matkatessa menen mikkelin v3 superille joka lataa niin äkkiä että hyvä että ehtii kakalla ja kahvilla käydä. Nyt kun piti käydä noutopöytä syömässä niin silti piti odotella että akkua olisi riittävästi latautunut.
 
Sieltä abc:n appistahan näkee onko laturit miten käytössä. Eli tietää varautua tai mennä vähemmän ruuhkaiselle.

Ja eikös noista kempowereista saanut sen lisätietoikkunan näkyviin jossa näkyy mm. latauskäyrä ja tieto siitä rajoittaako lataustehoa auto vai laturi.

Eli kannattanee se tarkistaa myös ennen kuin tuomitsee palveluntarjoajan paskaksi.

IMG_20230526_205404.jpg
 
ABC vankistaa hiljalleen olemassaolevia latauskenttiään vahvemmilla syötöillä ja kasvattaa letkujen määrää.
 
K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen.

Eli entistäkin varmemmin voi keskivertoinen "MinäMinä" seisottaa autoaan tunnista toiseen laturipaikkaa varaten, koska minkäänlaista aikaveloitusta ei mene. Minusta tämä on täysin idioottimainen kehityssuunta näissä, varsinkin ajatellen tulevaa ja sähköautojen määrän aivan varmaa kasvua. Jo nyt näkyy tämän tästä (plugariautoilijana) kuinka samat auto (plugaritkin) seisoo tunnista toiseen latauspaikoillaan, koska omistajansa vittumainen asenne. Ja nyt tämän K-uudistuksen jälkeen nämä eivät edes joudu k-päisyydestään maksamaan sitäkään vähää mitä tähän saakka.

Mielestäni iso :tdown:

EDIT:

-Muutamia käytännön esimerkkejä pk-seudulta plugariautoilijana, eli en vieraile lataustolpilla yhtään samaan malliin kuin mahdollisesti täyssähköautoilijana tekisin. Onneksi on polttomoottori mukana niin ei ole riippuvainen jengin kusipäisyydestä:

-Kirkkonummen Cittarilla/Prismalla ei ole minkäänlaista käytännön pysäköinninvalvontaa ja aivan noiden naapurissa useita kerrostaloja. Käyn aamupäivällä kaupassa ja iltapäivällä mahdollisesti asioilla -> pari tiettyä samaa autoa (merkeistä viis) seisoo latureilla.
-Sellossa pystyi viime talveen saakka seisottamaan autoaan ilmaiseksi 5h. Arvatkaa oliko suurin osa latauspisteistä lähimestojen (asukkaat, toimistotalot) k-päiden käytössä sen 5h. Samat autot seisoivat siellä klo.8.00 -> lounasaikaan.
-Toisessa paikassa täällä oman työpaikkani luona Espoon Nihtisillassa jengi kävi siirtelemässä pelkkää parkkikiekkoaan, uskokaa tai älkää, 50-60-70te autoilla ajava jengi.
-Kolmas esimerkki Helsingistä kauppakeskus Hertsistä: Siellä on p-hallissa myös "HSL-liityntäpysäköinti" eli HSL-lipulla saa auton parkkiin 12 tunnin ajaksi 1 eurolla. Siellä samat k-päät seisottaa melkein jokainen arkipäivä tiettyjä autojaan koko arkipäivän laturipaikalla sillä yhdellä eurolla.

Missään näistä esimerkeistäni ei ole minuuttiveloitusta kwh-hinnoittelun päälle ja sen puute saa aikaan tämän kusipäisyyden, josta ei tarvitse maksaa yhtään mitään minuuttiveloitteista "sakkomaksua".
 
Viimeksi muokattu:
Eli entistäkin varmemmin voi keskivertoinen "MinäMinä" seisottaa autoaan tunnista toiseen laturipaikkaa varaten, koska minkäänlaista aikaveloitusta ei mene. Minusta tämä on täysin idioottimainen kehityssuunta näissä, varsinkin ajatellen tulevaa ja sähköautojen määrän aivan varmaa kasvua. Jo nyt näkyy tämän tästä (plugariautoilijana) kuinka samat auto (plugaritkin) seisoo tunnista toiseen latauspaikoillaan, koska omistajansa vittumainen asenne. Ja nyt tämän K-uudistuksen jälkeen nämä eivät edes joudu k-päisyydestään maksamaan sitäkään vähää mitä tähän saakka.

Mielestäni iso :tdown:

EDIT:

-Muutamia käytännön esimerkkejä pk-seudulta plugariautoilijana, eli en vieraile lataustolpilla yhtään samaan malliin kuin mahdollisesti täyssähköautoilijana tekisin. Onneksi on polttomoottori mukana niin ei ole riippuvainen jengin kusipäisyydestä:

-Kirkkonummen Cittarilla/Prismalla ei ole minkäänlaista käytännön pysäköinninvalvontaa ja aivan noiden naapurissa useita kerrostaloja. Käyn aamupäivällä kaupassa ja iltapäivällä mahdollisesti asioilla -> pari tiettyä samaa autoa (merkeistä viis) seisoo latureilla.
-Sellossa pystyi viime talveen saakka seisottamaan autoaan ilmaiseksi 5h. Arvatkaa oliko suurin osa latauspisteistä lähimestojen k-päiden käytössä sen 5h. Samat autot seisoivat siellä klo.8.00 -> lounasaikaan.
-Toisessa paikassa täällä oman työpaikkani luona Espoon Nihtisillassa jengi kävi siirtelemässä pelkkää parkkikiekkoaan, uskokaa tai älkää, 50-60-70te autoilla ajava jengi.
-Kolmas esimerkki Helsingistä kauppakeskus Hertsistä: Siellä on p-hallissa myös "HSL-liityntäpysäköinti" eli HSL-lipulla saa auton parkkiin 12 tunnin ajaksi 1 eurolla. Siellä samat k-päät seisottaa melkein jokainen arkipäivä tiettyjä autojaan koko arkipäivän laturipaikalla sillä yhdellä eurolla.

Missään näistä esimerkeistäni ei ole minuuttiveloitusta kwh-hinnoittelun päälle ja sen puute saa aikaan tämän kusipäisyyden.
KYllä K-latauksellakin on aikaveloitus suurimmassa osassa paikoista. Etenkin suurtehoissa on yleensä alle 1h aika jonka jälkeen alkaa juoksemaan aikamaksu.
 
KYllä K-latauksellakin on aikaveloitus suurimmassa osassa paikoista. Etenkin suurtehoissa on yleensä alle 1h aika jonka jälkeen alkaa juoksemaan aikamaksu.

"K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen".

:hmm:
 
"K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen".

:hmm:
Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa).

Olikohan niin että tuo teholataus/suurteholataus on ollutkin jo kwh pohjaista mutta peruslataus sitten minuuttiveloitteista.
 
Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa).

Olikohan niin että tuo teholataus/suurteholataus on ollutkin jo kwh pohjaista mutta peruslataus sitten minuuttiveloitteista.

Toivottavasti, sillä vähänkään asioita seuraamalla huomaa keskivertoisen ihmisen ... voiko sanoa itsekkyyden, omahyväisyyden. Tässä(kin) asiassa. Ja surullista on se, että siitä ei edes pääse maksamaan mitään. Mielestäni jos toimii niin kuin havainnoissani niin olisi suotavaa, että siitä tulee jonkinlainen minuuttiveloitus "latauspaikan" aikavarauksena.
 
Toivottavasti, sillä vähänkään asioita seuraamalla huomaa keskivertoisen ihmisen ... voiko sanoa itsekkyyden, omahyväisyyden. Tässä(kin) asiassa. Ja surullista on se, että siitä ei edes pääse maksamaan mitään. Mielestäni jos toimii niin kuin havainnoissani niin olisi suotavaa, että siitä tulee jonkinlainen minuuttiveloitus "latauspaikan" aikavarauksena.
Ehdottomasti roikottamisesta tulisi tulla noita aikamaksuja.

Esimerkkinä nyt K-Rauta Vantaanportti 200kw K-lataus suurteho: 45min jälkeen alkaa juoksemaan 0,20e/min aikamaksu. Tämäkin paikka Taksien suosiossa, vain kaksi suurteholatauspistettä tuollakin.
 
Tuotahan voisi jalostaa vielä lisää DC laitteissa, kun ne tietävät varaustason. Muistaakseni ainakin joskus Teslan superit lopettivat latauksen 80 tai 90% jos on ruuhkaa asemalla. Tämä ainakin auttaisi laitteissa missä teho on jaettu latauspisteiden kesken, ei jäisi ketään ottamaan 10kW teholla sitä viimeistä prosenttia pikalaturilta.
 
Voihan sitä kaikenlaisia raippamaksuja kehitellä, muttei ne välttämättä ole niin tehokkaita motivoijia kun toivotaan. Pappa betalar - vapaa autoetu - pätäkkää riittää - ei kiinnosta - ei ymmärrä. Paljon on väkeä joihin ei hinta vaikuta. kWh-hinta ja minuuttihinta 45min jälkeen on ihan hyvä kompromissi. Dynaamisen latauskentän kanssa voi tarjota asiakas-ystävällisesti enemmän pistokkeita suhteessa latauskentän kokonaistehoon, jolloin "roikottajat" ei varsinaisesti haittaa. Loppupelistä miellyttävämpää itse kullekkin, ettei esim, tarvitse kesken aterian rynnätä kusi sukassa irroittamaan autoa laturista kun 80% tulee täyteen...
 
Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa).

Olikohan niin että tuo teholataus/suurteholataus on ollutkin jo kwh pohjaista mutta peruslataus sitten minuuttiveloitteista.
50kW laturit olleet minuutti-hinnoittelulla, isommat ja pienemmät kWh, ainakin kaikkialla missä on tullut ladattua.

No, eipähän tule enää käytettyä 50kW latureita, kun maksavat saman mitä nopeammatkin.
 
No, eipähän tule enää käytettyä 50kW latureita, kun maksavat saman mitä nopeammatkin.
Miksi noita kukaan olisi aiemminkaan käyttänyt kuin pakosta? Just ja just siedettävän hintainen, jos saa maksimit ulos ja sikahintainen jos vähinkin jää vajaaksi latausteho.
 
Kaippa niille Leaffit, Konat ja Nirot eksyy sekä pikalataavat plugarit.

Ja ihan hyvä onkin, etteivät jumita isolla letkulla täyssähkäreiden tiellä.
 
Miksi noita kukaan olisi aiemminkaan käyttänyt kuin pakosta? Just ja just siedettävän hintainen, jos saa maksimit ulos ja sikahintainen jos vähinkin jää vajaaksi latausteho.
No onhan se nyt halvempaa ollut jos ei millään kylmällä akulla ole mennyt, ja on paikkoja missä on 50kW tolppa tai 11(22)kW, niin ennen sai about samaan hintaan tuosta nopeammasta niin miksi ei
 
No onhan se nyt halvempaa ollut jos ei millään kylmällä akulla ole mennyt, ja on paikkoja missä on 50kW tolppa tai 11(22)kW, niin ennen sai about samaan hintaan tuosta nopeammasta niin miksi ei
Ok, mä lähinnä ajattelin DC-latausta, en noihin AC-paikkoihin mene koskaan (pl. työpaikka ja koti).
 
Ok, mä lähinnä ajattelin DC-latausta, en noihin AC-paikkoihin mene koskaan (pl. työpaikka ja koti).
No pääsääntöisesti on toteutunut noin 26c/kWh 50kW tolpista, niin onhan tuo 33c jonkin verran enemmän siltikin ja tosiaan osassa K-Latauksissa on joko 22kW tai 50kW, niin mielummin sitä on tullut nopeamalla ladattua kun käy kaupassa sen 30min.

Ja siis ei sitä itsekkään tule juuri koskaan AC:ta käytettyä (ei ole laturia kotona taikka töissä) vaan about 90 % latauksista on DC:llä.
 
1c/kWh hintaero latauksessa vastaa n. 3c/l hintaeroa polttoaineessa jos verrokkeina olisivat 18kWh/100km ja 6 litraa/100km kulutukset...
 
Tästä olen osittain samaa mieltä. Pitäisi olla kaikilla tolpilla mahdollisuus maksaa maksukortilla ilman että täytyy olla tunnareita yhtään missään palvelussa. Mutta siitä olen erimieltä, että ei noita nykyisiä tarvitsisi siivota pois, vaan ne voi olla siinä rinnalla, jotta ihmiset jotka eivät halua käyttää maksukorttia, voisivat edelleen nopeuttaa asiointiaan halutessaan appeilla ja tägeillä.
Olisiko ihan tavallinen lähimaksu liikaa vaadittu? Itsekään en oikein ymmärrä tuota appikikkailua.
 
Se ilmeisesti tulee EU sääntelyn mukana; joissakin uusissa avatuissa paikoissa (ei ketjut) ne heti löytyykin.
 
Lätkällä itse tykkään asioida. Lähimaksu sinällään menisi samalla lailla, mutta helpompi itselleni että lätkä/t on autossa jolloin kaikki lataukset menevät samasta paikasta. Lähimaksulla kun lähtisi makselemaan niin menisivät sitten vähän mistä sattuu riippuen kuskista. Sinänsä ratkaistavissa toki yhteisillä tileillä/rinnakkaiskorteilla yms. tuokin.

Lisäksi osassa pömpeleissä kun piuhan saa irti vain samalla lätkällä/maksukortilla niin mukavampi että kulkee autossa mukana niin riippumatta kuka perheestä sinne autolle ekana tulee niin saa tarvittaessa piuhan irti. Osassa tietty hyvä systeemi, että autosta piuhan irroittaessa myös lukitus irtoaa toisesta päästä (esim. K-lataus) eikä mitään tägejä/kortteja tarvita enää tuossa vaiheessa.
 


Björn haastattelee ionitypomoa. Pari poimintaa videosta:
Kustannukset lähemmäs 100k / pömpeli kun rakentaa noita ionityjä isomman setin
Tulossa kk-kohtainen subscriptio
Ionity harkitsee vähän hitaampia / kuormanjakavia latureita - ilmeisesti kaikki eivät tarvitse 350kW latureita...

Korttimaksut ovat tulossa ainakin jonnekin

Tässä vielä Ionityn laajentumissuunnitelmat - kun nämä suomen asemat toteutuvat, muuttuu verkosto huomattavasti nykyistä kiinnostavammaksi suomalaisten kannalta.
1685893690783.png
 
Tässä vielä Ionityn laajentumissuunnitelmat - kun nämä suomen asemat toteutuvat, muuttuu verkosto huomattavasti nykyistä kiinnostavammaksi suomalaisten kannalta.
Jaa'a. Ionityn hinnoittelu on kyllä aika naurettava. Hinta on 79c/kWh ja ainoa tapa saada halvemmalla on ottaa kalliilla 15e kuukausimaksulla oleva latauspalvelu ja silläkin siitä huolimatta hinta on 50c/kWh. Taitaa Ionityverkoston käyttö jäädä aika pieneksi sen jälkeen kun vanhat halvat minuuttihintaiset sopimukset pikkuhiljaa asiakkailta poistuu.
 
Jaa'a. Ionityn hinnoittelu on kyllä aika naurettava. Hinta on 79c/kWh ja ainoa tapa saada halvemmalla on ottaa kalliilla 15e kuukausimaksulla oleva latauspalvelu ja silläkin siitä huolimatta hinta on 50c/kWh. Taitaa Ionityverkoston käyttö jäädä aika pieneksi sen jälkeen kun vanhat halvat minuuttihintaiset sopimukset pikkuhiljaa asiakkailta poistuu.
Tarkasta nyt varuiksi vielä hinnasto, jos vaikka olisit missanut jotain. Hinta on 79snt/min tai 59snt/min. Ei per kWh.

Jos sinulla on auto joka pystyy lataamaan 180kW teholla, niin se vastaa 26.3c/kWh tai 19.7c/kWh hintoja. Esim. vaikkapa se Ioniq 5:nen / Kia EV6 latautuvat ihan tuolla perushinnallakin varsin kilpailukykyisesti. Eikä tarvitse odotella puolta tuntia, vaan pääsee 10-15 minuutissa jatkamaan matkaa.
 
VAG on siirtynyt jo kWh-hintoihin, muut seurannevat perässä. Taitaa Hyundaillakin olla muissa maissa jo kWh-hinnat jos euroopan Ionity-asemia katsoo. Suomi tulee perässä, VAGn osalta tuli jo. Eli ne halvat minuuttihinnat voi jäädä lyhytaikaiseksi iloksi.
 
Viimeksi muokattu:
ABC vankistaa hiljalleen olemassaolevia latauskenttiään vahvemmilla syötöillä ja kasvattaa letkujen määrää.
Kunhan mennään tulevaisuutta kohti, niin voi ajatella kuinka paljon ABC:n pihassa on autoja tällä hetkellä. Niitä on kymmeniä vähintään. Tulevaisuudessa ne kaikki ovat letkun päässä ja vaaditaan vähintään joku 200kW jokaiselle. On aika hurja ajatus, mistä ABC vetää kymmenien megawattien syötön jokaiselle asemalle. Meidän 250 työntekijän kahden hallihehtaarin konepajakin pärjää suunnilleen megawatilla, vaikka on isoa konetta, jauhekaarihitsausta jne.
 
Vaikea kuvitella, että suurelle latauskentälle tarvitsisi varata juurikaan yli 100kW per latauspiste, ellei kyse ole sitten rekkaparkista. Suurin osa sähköautoista tulee olemaan pieniä - kuten suurin osa polttomoottoriautoistakin on. Pienet autot eivät tule lataamaan 200kW keskitehoilla ja isolla kentällä vähintään jonkinlainen osuus autoista on myös optimaalisen latauspisteen ulkopuolella lopettelemassa lataustai tai handshakettamassa lataukseen. Aika paljon pystyy tarjoamaan tehoa ruuhkaisinakin aikoina kun osa autoista kuitenkin liruttelee 50kW tehoilla.

Myös useamman prioriteetin latauspömpelit ovat aika luonnollinen kehityssuunta. Lapsiperheen kanssa ABC-buffaan suunnistava autokunta voi lirutella huoletta max 100kW tehoa tarjoavalla halvemmalla letkulla, siinä missä se ionityn kk-maksua maksavat kaupparatsu haluaa etron gt:seensä ainakin 200kW tehoa.
 
No siis esim. Tesla model3 lataa 10-80% välin keskimäärin 100kW teholla. Piikit on toki korkeammat, mutta keskimääräinen tehontarve on aika maltillinen. Joku Ariya esim. lataa saman välin keskimäärin 110kW teholla. Aika vähän aikaa sieltä mitään maksimeita revitään, eli koko kentän lataustehoa säästää aika paljon että latausteho tippuu reilusti loppupäässä. Se, että siellä on kymmenen autoa laturin päässä ei vaikuta niin paljon tehoihin kuin se kuinka nopea vaihtuvuus on, eli kuinka usein saapuu auto joka haluaisi ladata sillä maksimilla.
 
VAG on siirtynyt jo kWh-hintoihin, muut seurannevat perässä. Taitaa Hyundaillakin olla muissa maissa jo kWh-hinnat jos euroopan Ionity-asemia katsoo. Suomi tulee perässä, VAGn osalta tuli jo. Eli ne halvat minuuttihinnat voi jäädä lyhytaikaiseksi iloksi.
VW:llä ja Hyundailla on kyllä edelleen ilmoitettu minuuttihinnat sivullaan.

Ionityn hinnat ovat tietääkseni kaikkialla muualla paitsi Suomessa kWh:na. Suomen pikalataushinnastot ovat tietääkseni yleisesti Euroopan halvimmat.
 
Se, että siellä on kymmenen autoa laturin päässä ei vaikuta niin paljon tehoihin kuin se kuinka nopea vaihtuvuus on, eli kuinka usein saapuu auto joka haluaisi ladata sillä maksimilla.
Siellä on nyt kymmenen autoa, mutta tulevaisuudessa sata? Nyt taitaa olla 1% luokkaa sähköautojen osuus. Sitten joskus on kaikki.
 
Onhan siellä toki autoja, mutta eivät niistä nytkään kaikki tankkaa. Paikalliset eivät "tankkaa" tulevaisuudessa käytännössä koskaan pikalatureilla kun "tankkaavat" joko kotona tai jollain asiointilaturilla. Toisin kuin nyt jossa suurin osa tankkaamisesta tapahtuu juuri paikallisilla autoilla.
 
Onhan siellä toki autoja, mutta eivät niistä nytkään kaikki tankkaa.
Toki näin, mutta polttiksella keskimäärin pääsee enemmän tai vähemmän Suomen päästä päähän tankillisella. Sähköautolla joutuu vähän askeleita passaamaan latauksien mukaan. Jos nyt vaikka sähköautoa joutuu lataamaan n. 3 kertaa useammin kuin polttista tankkaamaan?
 
VW:llä ja Hyundailla on kyllä edelleen ilmoitettu minuuttihinnat sivullaan.
Missä VW:n hinnat on minuuttihintaisia? Tässä Volkkarin ajantasainen hinnasto:


Ja Ellin hinnasto:

 
Siellä on nyt kymmenen autoa, mutta tulevaisuudessa sata? Nyt taitaa olla 1% luokkaa sähköautojen osuus. Sitten joskus on kaikki.
Mitä ennemmän niitä autoja on niin sen varmemmin se 100 kw per auto piisaa. 20% autoista on latauksen alkuvaiheessa jolloinka niille kelpaa 200 kw ja 40% on latauksen loppuvaiheessa jolloinka niille piisaa 50 kw. Keskiarvo pyörii vakaasti siinä 100 kw paikkeilla. Kun on 100 autoa niin 10 Mw piisaa varmasti kentän tehoksi. Itse en kyllä laittaisi kuin 5 Mw.
 
Missä VW:n hinnat on minuuttihintaisia? Tässä Volkkarin ajantasainen hinnasto:

Huh, sivu päivittyi tässä edellisen 1h 30min aikana, otin jo screenshottiakin, mutta jätin lähettämättä kun ajattelin ettei se nyt niin tärkeää ole.
 
Mitä ennemmän niitä autoja on niin sen varmemmin se 100 kw per auto piisaa. 20% autoista on latauksen alkuvaiheessa jolloinka niille kelpaa 200 kw ja 40% on latauksen loppuvaiheessa jolloinka niille piisaa 50 kw. Keskiarvo pyörii vakaasti siinä 100 kw paikkeilla. Kun on 100 autoa niin 10 Mw piisaa varmasti kentän tehoksi. Itse en kyllä laittaisi kuin 5 Mw.
Nyt ollaan ihan lähtökuopissa sähköautojen kanssa ja silti jo halutaan ja vaaditaan nopeampaa ja nopeampaa latausta. Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään. Vartissa pitää saada akku täyteen (400kW) ja sen jälkeen 5 minuutissa. Ihan sama on menossa kännyköissä ym, joissa ei edes ole mitään oikeaa väliä, kauanko lataus kestää. Kaippa noihin ratkaisut joksu löytyy, mutta huimia tehoja tullaan liikenneasemilla syötöltä vaatimaan. Ei taida 20kV syöttö enää riittää mihinkään.
 
Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään.
Tekisi mieli sanoa että se 10 - 20 vuotta riittää. Se on sen 100 kw silloin kun kenttä on täynnä ja se kenttä on täynnä vain 20% ajasta. Muina aikoina sieltä on sen 400kw saatavissa.

Eli sen suraavan viiden vuoden ajan ainakin autojen keskilatausteho pyörii 100kw korvilla. Tarkoittanee sitä että vielä 20 vuoden päästä liikenteessä on paljon sähkiksiä jotka eivät hyödy yli 100kw keskitehosta.
 
Nyt ollaan ihan lähtökuopissa sähköautojen kanssa ja silti jo halutaan ja vaaditaan nopeampaa ja nopeampaa latausta. Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään. Vartissa pitää saada akku täyteen (400kW) ja sen jälkeen 5 minuutissa. Ihan sama on menossa kännyköissä ym, joissa ei edes ole mitään oikeaa väliä, kauanko lataus kestää. Kaippa noihin ratkaisut joksu löytyy, mutta huimia tehoja tullaan liikenneasemilla syötöltä vaatimaan. Ei taida 20kV syöttö enää riittää mihinkään.
En usko, että sähköautojen latausnopeudet tuskin tulevat kasvamaan merkittävästi nykyisestä. Harva asiakas ajaa pitkää matkaa -> vain harva hyötyy korkeista latausnopeuksista -> äärettömän nopeasti lataaville autoille on rajallinen kysyntä.

Kun akkuteknologia on aina kompromissi latausnopeuden (esim. Litium-titanaatti kemia), energiatiheyden (NMC / NCA), syklikeston (LFP) tai tehotiheyden (LiPo) jne. välillä, ei yhtä parametriä voida kasvattaa mielivaltaisesti tinkimättä muista. Jos ei muuten, niin vähintään hinta kasvaa.

Ja suurin osa asiakkaista käyttää rahansa mieluummin johonkin muuhun kuin teoreettisen latausnopeuden kasvatukseen jota ei käytännössä tarvitse itse mihinkään. Toki 100kW on riittämätön nopeus jos haluaa ajaa edes 1000km siirtymän usein, mutta esim. 200kW nopeus alkaa olla jo pienille / keskikokoisile autoille sitä luokkaa, että pidemmätkin matkat taittuvat varsin siedettävästi.
 
Toki 100kW on riittämätön nopeus,
100kw keskimääräisenä lataustehona on kuitenkin 500 - 600 km tunti. Eli Lapin reissulla menee alle 2 tuntia lataukseen jos on lähtenyt akku täynnä. En sanoisi riittämättömäksi.
 
100kw keskimääräisenä lataustehona on kuitenkin 500 - 600 km tunti. Eli Lapin reissulla menee alle 2 tuntia lataukseen jos on lähtenyt akku täynnä. En sanoisi riittämättömäksi.
Suomessa nyt ei tietty ole pitkiä motareitakaan -> keskitehot ovat alempia -> matalampikin teho riittää. Jos ajaa esim. 90km/h keskinopeudella maantietä ja kulutus on 15kWh/100km -> auton keskiteho on 13.5kW. 100kW @ 20min tauolla ajaa taas pitkän pätkän ja sillä alun täydellä akullisellakin pääsee niin pitkälle, että pieni tauko tekeekin jo terää.

Mutta suurin osa autojen ostajista ei asu Suomessa. Esim. Saksassa / Ranskassa moni ajaa pitkiä motarisiirtymiä 130kmh vauhdilla ja silloin energiaa kuluu reilusti ja pelkästään nuo kaksi maata yhdessä ovat 30x isompi automarkkina kuin Suomi. Joku yhtään isompi perhebiili työntää moottoreihin helposti 30kW tehoa ajettaessa 130km vauhtia -> jos latausteho on vaivainen 100kW, niin jokaista ajettua tuntia kohden on istuttava ~20min laturilla. Minusta se on sietämätön suhde.

Eikä motarivauhdeilla se täysi ensimmäinen akullinenkaan riitä kuin vähän yli 2h ajamiseen, jonka jälkeen ei ehkä vielä haluaisi pitää 40min taukoa, vaan haluaisi päästä suht. nopeasti jatkamaan matkaa. Tai näin ainakin oma kokemus keski-euroopan autolomailulta kertoo.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Jo nykyisin mahdollisimman nopea lataus on ihan ehdoton myyntivaltti ja mainostuskohde sähköautoissa. Tulevaisuudessa korostuu entisestään. Samalla vaaditaan latausinfraltakin tukea salamalatauksille. Turha kuvitella, että 500kW laturilla olevien autojen omistajat tulevat valittamatta nielemään 100kW laturit absilla. Ne on pakko rakentaa, jos haluaa palvella ja pitää asiakkaat. Tai sitten joku muu rakentaa. Nykyisin ollaan alkutekijöissä, mutta pian valtavirrassa.
 
Suomessa tilanne on mielestäni aika hyvä. Ajonopeudet ovat tosiaan keskieurooppaan nähden niin paljon matalampia ja etäisyydet siedettäviä, että isompaa ongelmaa ei ole. Keskieuroopassa tosiaan motareilla levöhdyspaikoilla pitää aika paljon kehitystä tapahtua että sähkömatkailu onnistuu noissa. Oman kokemuksen mukaan jopa tankkauksiin joutui odottamaan pahimmillaan sen 10-15 minuuttia joten latauspisteiden tarve on aivan toinen.

Toisekseen maksullisilta motareilta ei noin vain poiketa lataamaan kovin helposti muualle joten hintaa voidaan varmasti sähköstä pyytää aika paljon suhteessa enemmän kuin muualla.

Toisaalta jollain Mirailla pääsisi yhdellä vetyvälitankkauksella reissun, joten se ei toisaalta eroaisi kovin merkittävästi. Todennäköisesti tulee jotain vuokraus tms. palveluita joissa otetaan välimatkaksi joku vetyajoneuvo ja sitten kohteessa vedetään sähköllä tms.
 
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.
Joo eiköhän tommonenkin muutos tule jossain vaiheessa. Tai sitten vaan tosiaan kaikki tekee niin että rfid:t ei enää käy lataamiseen niin voi jokainen kaivella kortit ja pinkoodit esille jokaisen latauksen yhteydessä jos kännykän appia ei halua käyttää.

Vois itseasiassa laittaa vielä kaksivaiheisen tunnistautumisen missä pitää hyväksyä miltä kortilta veloitetaan, ettei vaan vahingossa ole käyttänyt väärää korttia.

Lahessa Kärkkäisen pihassa oleva laturi toimi pelkällä Gpayllä, ei vaatinut appeja eikä pinnejä. Oli ilo ladata :love2:
 
Olen muuten ladannut farmari-Taycania pelkästään omalla 22kW laturilla autohallissa ja 11kW laturilla mökillä mutta muutaman kerran kokeilumielessä käyttänyt Hämeenlinnan Ionity-asemaa. Onhan se aika hieno. Viime kerralla tuli 8min 9s aikana kun kävin siitä vieressä olevasta citymarketista hakemassa jäätelön akkuun samalla 32.9kWh latausta.
-Jari-
 
Jo nykyisin mahdollisimman nopea lataus on ihan ehdoton myyntivaltti ja mainostuskohde sähköautoissa. Tulevaisuudessa korostuu entisestään. Samalla vaaditaan latausinfraltakin tukea salamalatauksille. Turha kuvitella, että 500kW laturilla olevien autojen omistajat tulevat valittamatta nielemään 100kW laturit absilla. Ne on pakko rakentaa, jos haluaa palvella ja pitää asiakkaat. Tai sitten joku muu rakentaa. Nykyisin ollaan alkutekijöissä, mutta pian valtavirrassa.
Keskusteluissa on vielä paljon unelmia historian mukaan yli 100kW tehoista. Valitettava todellisuus on kuitenkin, että lähes kaikki latauskentät on 150-200kW jaettuna neljälle ja niissä jatkuvasti kaikki käytössä, jolloin auton akkuun asti menevä teho on vain 40kW. Pitkä on vielä matka näistä saada edes sitä sataa kilowattia per auto.
 
Keskusteluissa on vielä paljon unelmia historian mukaan yli 100kW tehoista. Valitettava todellisuus on kuitenkin, että lähes kaikki latauskentät on 150-200kW jaettuna neljälle ja niissä jatkuvasti kaikki käytössä, jolloin auton akkuun asti menevä teho on vain 40kW. Pitkä on vielä matka näistä saada edes sitä sataa kilowattia per auto.
Niin ja nyt sähköautoja on vajaa prosentti. Unelmien mukaan pitää kertoa kymmenellä hyvin pian ja oikeastaan olisi pitänyt olla jo. Sadalla kerrotaan sitten lopulta. Hyvä vertaus olisi, kun kaikissa polttisautoissa olisi 20-30L tankki. Jonoja mittarilla olisi eri malliin, etenkin jos tankkaus kestäisi pari tuntia. Olisiko jakaisessa ruudussa laturi, vai millä systeemillä? Ei siinä voisi tuntikausia jonottaakaan, jos laturi ei ole megawattia teholtaan.

Ehkä siinä vaiheessa liikutaan Hyperloopilla ja henkilöautoille ei ole tarvetta.
 
Itse taas en näe mitään pakottavaa tarvetta saada autoon valtavia lataustehoja, tai että se olisi edes jotenkin merkittävä myyntivaltti. Kun auto lataa keskimäärin 100-150kW teholla, niin latausteho on siinä luokassa, että kovin oleellista lisäarvoa ei suuremmasta lataustehosta synny tavanomaiselle käyttäjälle, joka lataa pääosin siellä missä auto viettää yönsä. Tärkeintä lähinnä on, että tuo 100-150kW lataustolppa on saatavilla ja auto on valmis sen tehon ottamaan vastaan.

Usein näitä valtavia 500kW lataustehoja ja 1000km+ rangeja kuvittelee tarvitsevansa lähinnä sellaiset, joilla ei käytännön kokemusta sähköautoista ole ja eivät ymmärrä yölatauksen merkitystä.

Toki löytyy autoilijoita, jotka tarvitsevat isoa rangea ja lataustehoa, mutta suurimmalle osalle autoilijoista riittää täysin pienemmätkin tehot ja ranget.
 
Miksi noita kukaan olisi aiemminkaan käyttänyt kuin pakosta? Just ja just siedettävän hintainen, jos saa maksimit ulos ja sikahintainen jos vähinkin jää vajaaksi latausteho.
Mulle kävi ABC-latauksen kanssa yksi tämmöinen ikävämpi kokemus. 80kw laturi kwh-hiinalla, mutta 45min jälkeen lisäksi 20c/min. Oli tarve ladata auto täyteen ennen reissua ja jätin tyhjälle kentälle tunnin hieronnan ajaksi. Auto seisoi siinä sen joku 70min ja virtaa oli tullut lämpimään akkuun siten, että siellä oli vajaa 80% tuon 70min jälkeen (tullessa about 20%). Hinta oli ladattuun kw määrään nähden aika rapsakka. Kenttä tyhjä myös hakiessani auton, mutta en tietenkään tiedä mitä siinä välillä oli tapahtunut.

Ajelin toisaalle hoitamaan homman loppuun. Yleisesti ottaen kokemus ABC ja K-latauksista ihan hyvä, mutta olisi tuosta oppineena hyvä katsella alkuun ainakin se pari minuuttia mihin tahtiin pömpeli alkaa virtaa työntämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 875
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom