Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

No siis toki se on mahdollista jos se on mahdollistettu. Onhan se ihan loogista, että esim. Virran tägillä voi ladata monessa paikassa ulkomaillakin ja tuskin niissä Virran keltaista logoa näkyy.

Ei tämä nyt mobiilinetistä eroa, eli voit käyttää roamingia ja ulkomailla piipahtaessa se on se yksinkertaisin ratkaisu.

Hintatietojen näkyminen vain netissä on oma ongelmansa (tämä on käytössä muuallakin), mutta tässä kohtaa erehtyminen oli asiakkaalle liian helppoa.

Eikös monella palveluntarjoajalla ole yksi hinta esim. satunnaisille käyttäjille ja sitten toinen hinta omille asiakkaille ja/tai etuohjelman käyttäjille. Näinhän on esim. Teslallakin. Hinnan näyttäminen itse laitteessa tuo omat hankaluutensa, koska todella moni laite ei sisällä mitään näyttöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen standardiko on olemassa missä tuo hintatieto liikkuu laturille? En itse tiedä, mutta epäilen erittäin vahvasti moisen olemassaoloa. Itse kun olen työni puolesta osallistunut eräiden standardien kehittämiseen niin täytyy sanoa ettei minulla ole ihan noin ruusuinen kuva että tuollaista standardia ikinä edes kehitettäisiin.
Standardi on Open Charge Alliancen OCPP ja sitä tukee käytännössä kaikki laturit, poikkeuksena halvimmat type-2 laturit kotikäyttöön. Kaikki vakavasti otettavat latausoperaattorit käyttää OCPP-protokollaa laturin ja taustajärjestelmän väliseen kommunikaatioon.
 
Hän oli tarinan mukaan ohjattu ko asemalle "tuntamattomalla sovelluksella"
Tämän ongelma nyt on se, ettei ainakaan yksikään käyttämäni sovellus ohjaa minkään asiakkuuden perusteella yhdellekkään latauspisteelle.
Vaan ne näyttävät pisteet missä kyseisellä palvelulla voi ladata, niin roaming kuin omat tolpat ja niitä vastaavat hinnat.
Hän oli käyttänyt Helenin lataustunnistetta.
Mikä on erivärinen, kaksi kertaa isompi kuin K-latauksen tunniste.
2. on se nyt kumma ettei siellä nettisivulla pystytty näyttäämään edes oikeaa hintaa.
Kyllähän siellä näytetään ihan oikea hinta kyseisellä palvelulle. Jos katsot Fittness24/7:sta hinnan ja menet Elixiaan, niin yllättäen katsomasi hinta ei päde (Kohta joku varmaan kertoo kuinka paska vertaus).
Tässä tapauksessa oli asiakas ohjattu katsomaan nettisivuilta--- jossa oli väärät hinnat, paljon halvemmat kuin se mitä asiakkaalta veloitettiin.
Edelleenkään ei, oikeat hinnat katsotulla palveluntarjoajalla, Matti nyt vain käytti eri tarjoajaa lataamiseen.
Sitä tuossa ei yksilöity, tai meni minulta ohi. En pois sulje sitä että käyttäjä ei asiakkuudet syöttänyt, eli ei välttämättä mikää mystinen kristallipallo.
Itse en ole vielä yhteenkään sovellukseen törmännyt, mikä näyttäisi universaalisti voimassa olevat hinnat, esim. ABRP näyttää hinnat, mutta kertoo niiden olevan indikatiivisia, ei oikeita.
Ja taas Virran sovellus näyttää kyseiselle K-Lataukselle heidän roaming hintansa, mikä on atm. 0,8€/minuutti, ei mitään K-Latauksen omaa hintaa.
Siis oliko tuossa kyse siitä, että Matti latasi k-latauksen tolpasta virran tagilla? Miten tuo edes voi olla teknisesti mahdollista? Jos on mahdollista valita latausrauta mistä tahansa, niin eikö kaikkien kannattaisi mennä lataamaan Rechargen nopeille latureille vaikkapa k-latauksen tagilla.
Kyllä, pointti on siinä, että se on toiminut roamingina sopimuksen tehneiden operaattorien välillä. K-Latauksella ja Rechargella ei ole sopimusta, mutta jos olisi, niin K-Latauksen hinnat Rechargen tolpalla olisivat jotain muuta, kuin Rechargen omat hintansa, oletettavasti kalliimmat, eivät halvemmat, mistä tässä nyt meteli nousi.
 
Jos puhelimissa roaminggin yhteydessä ne tekstiviestit joissa kerrotaan hinnasto ovat pakollisia niin samoin pitäisi latausroamingissa olla pakollista kertoa asiakkaalle suoraan hinta. En tiedä ovatko ne tekstiviestit pakollisia.
 
Omana huomiona vielä tuossa tapauksessa se että kuluttaja joutui katsomaan hintatiedot www sivulta,
1. on se nyt vaikeaa jos hinnan nakemiseen pitää olla nettiyhteys ja nettiselain.
2. on se nyt kumma ettei siellä nettisivulla pystytty näyttäämään edes oikeaa hintaa.
Kyllähän se sivulla näytetty hintatieto oli ihan oikea, mutta ainoastaan siinä tapauksessa että asiakas lataisi sähköä K-latauksen sopimuksella eikä Virran. Tämähän vastaa sitä tilannetta, että käyt katsomassa DNA:n sivulta paljonko puhelut maksavat Moi Mobiilin liittymällä (oletetaan tilanne ennenkuin DNA osti Moin). Hinta on kyllä oikea mutta ei sinun käyttämälläsi operaattorilla.
 
Miksi tämä hinta pitäisi näyttää? Sinulla on sopimus että voit käyttää eri latureita hintaan x. Vai vaihteleeko ja ei ole kiinteä?

Ei vaihtele, vaan senhän takia laturi ei voi niitä hintoja näyttää roaming palveluista. Eihän sen laturin pidä saada sitä mistään tietää.
 
Minusta on ihan minimivaatimus että kun lataus alkaa niin ruutuun tulee hinta per yksikkö, en käsitä ettei tällaista ole kaikilla vaan pitää katsoa netistä hinta joka on helvetin kömpelöä.
 
Minusta on ihan minimivaatimus että kun lataus alkaa niin ruutuun tulee hinta per yksikkö, en käsitä ettei tällaista ole kaikilla vaan pitää katsoa netistä hinta joka on helvetin kömpelöä.
Pakko tähän on selkeyttä tulla sitten kun liikenteessä alkaa olla enemmänkin sähköautoilijoita tekniikkaforumin ulkopuolelta. Täällä aina oletetaan, että jotkut äpit ja tägit ja roamingit on ihan peruskauraa kaikille, kun totuus on se, että forumin ulkopuolisista yli 50-vuotiaista ihmisistä (ja jopa nuoremmistakin) pelkästään minkä tahansa sovelluksen lataaminen omaan matkapuhelimeen saattaa tuottaa vaikeuksia.
 
Minusta on ihan minimivaatimus että kun lataus alkaa niin ruutuun tulee hinta per yksikkö, en käsitä ettei tällaista ole kaikilla vaan pitää katsoa netistä hinta joka on helvetin kömpelöä.
Minulle vielä minimimpi olisi että ruutuun tulee että "nyt jätkä roamaat. Scannaa QR koodi nähdäksesi hinnat."
 
Kyllähän se sivulla näytetty hintatieto oli ihan oikea, mutta ainoastaan siinä tapauksessa että asiakas lataisi sähköä K-latauksen sopimuksella eikä Virran.
Juu ja ei, oli oikea jos, mutta väärä jos.

Nettisivuilla ei voi edes vedota siihen ettei olisi yhteyksiä ja ajantasaista dataa käytettävissä. Asema yhtiö kyllä tiesi että muitakin hintoja, mutta esitti vain yhtä. "unohti" mainita muista.

Jos jatkossa asiakas näkee oikein hinnan valintaa tehdessä niin se on hyvä juttu.

Tämähän vastaa sitä tilannetta, että käyt katsomassa DNA:n sivulta paljonko puhelut maksavat Moi Mobiilin liittymällä (oletetaan tilanne ennenkuin DNA osti Moin). Hinta on kyllä oikea mutta ei sinun käyttämälläsi operaattorilla.
Operaattorit piilottelisi hintoja jos niiden touhuun ei olisi puututtu. Operaattoreilla on ollut erilaisia hintoja mm minnepäin soittaa mutta ne on aikaa myöten tasoittuneet. Kukaan ei tele roaming vertausta ottanut, ehkä sen takia että operaattori viestii asiakkaalle hinnoista.

Jos nyt autovertausta haet niin S-Debit, OP.plus Debit, Shellin kortilla jos maksaa St1 asemalla bensat. Hinta on se mitä pumpulla kerrotaan. (joo, voi tulla markkinoitua alennusta jollain kortilla)



Edelleenkään ei, oikeat hinnat katsotulla palveluntarjoajalla, Matti nyt vain käytti eri tarjoajaa lataamiseen.
Huoh.
Matti tulee asemalle, asemalla kehoitetaan katsomaan hinnat www osoitteesta, siellä kerrotaan hinnat, Matti aloittaa lataamisen , Matilta laskutetaan monenkertainen hinta. vs se mitä asemalla kerrottu.

Matti halusi tähän epäkohtaan selvyyden.

Lautakunnan mukaan moinen sekaannus voi käydä. ja sentakia "vaati" että hinnat pitää näkyä oikein.

K-latauksen on täytynyt ymmärtää että ne on tehnyt jotain soppareita muiden kanssa että ne hinnat voi olla ihan jotain muuta, jos ei tajua, niin ei sitä voi asiakkaaltakaan odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ja ei, oli oikea jos, mutta väärä jos.
Nettisivuilla ei voi edes vedota siihen ettei olisi yhteyksiä ja ajantasaista dataa käytettävissä. Asema yhtiö kyllä tiesi että muitakin hintoja, mutta esitti vain yhtä. "unohti" mainita muista.
Edelleen esimerkki todellisesta elämästä Elli Charging App Heillä on kolmenlaisia sopimuksia joissa hinta on kaikissa eri, lisäksi hinta riippuu siitä milloin asiakas on sopimuksen tehnyt. Esim oma sopimukseni on huomattavasti halvempi kuin nyt olisi mahdollista saada tehtyä. Elliä on mahdollista käyttää K-lautauksella, jolla ei ole mitään tietoa siitä millaisen sopimuksen olen tehnyt Ellin kanssa. Eli miten sinusta K-latauksen pitäisi nettisivullaan näyttää mitä lataaminen Ellillä maksaa minulle?

Jos nyt autovertausta haet niin S-Debit, OP.plus Debit, Shellin kortilla jos maksaa St1 asemalla bensat. Hinta on se mitä pumpulla kerrotaan. (joo, voi tulla markkinoitua alennusta jollain kortilla)
Tämähän taas ei ole yhtään vastaava esimeerkki, koska nyt kyseessä on se millä välineellä ostat bensaa. Latausoperaattoreiden tapauksessa et osta sähköä K-lataukselta vaan esim Virralta, K-lataus vain toimittaa sen sähkön sinulle. Eli sähkön lataamisen tapausessa myyjä on Virta, mutta sinun esimerkissäsi myyjä on aina St1 riippumatta siitä millä maksat bensan.
Edit. Voit ajatella K-latauksen olevan tässä kuten Posti joka toimittaa Virran webbikaupasta tilaamasi paketin sinulle.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen esimerkki todellisesta elämästä Elli Charging App Heillä on kolmenlaisia sopimuksia joissa hinta on kaikissa eri, lisäksi hinta riippuu siitä milloin asiakas on sopimuksen tehnyt. Esim oma sopimukseni on huomattavasti halvempi kuin nyt olisi mahdollista saada tehtyä. Elliä on mahdollista käyttää K-lautauksella, jolla ei ole mitään tietoa siitä millaisen sopimuksen olen tehnyt Ellin kanssa. Eli miten sinusta K-latauksen pitäisi nettisivullaan näyttää mitä lataaminen Ellillä maksaa minulle?
Tässä oli kyse siitä että K-lataus esitti hintoja jotka ei pitäneet paikkansa.
Se on sitten Ellin ja k-latauksen asia sopia miten hinnat saadaan näkymään oikein.

Tämähän taas ei ole yhtään vastaava esimeerkki, koska nyt kyseessä on se millä välineellä ostat bensaa. Latausoperaattoreiden tapauksessa et osta sähköä K-lataukselta vaan esim Virralta, K-lataus vain toimittaa sen sähkön sinulle. Eli sähkön lataamisen tapausessa myyjä on Virta, mutta sinun esimerkissäsi myyjä on aina St1 riippumatta siitä millä maksat bensan.
Edit. Voit ajatella K-latauksen olevan tässä kuten Posti joka toimittaa Virran webbikaupasta tilaamasi paketin sinulle.
Autovertauksia voi vääntää, ja oikeastaan ei ole oleellista millaisen vertauksen tekee.

Hinnat pitää näkyä ja esitetyt hinnat pitää olla oikeita, paikkansa pitäviä.

Se että myyjänä on kone, ei poista vastuuta. Jos myyjä erehdyksessä kertoo asiakkaalle väärän hinnan, ja asiakas vetääkin sähkönsinisen uber rinkulla, jolla hinnat on moninkertaiset, niin ei myyjä voi olla hiljaa ja naureskella.
 
Lataus pystytään laskuttamaan.
Laskuttamista varten hinta on tiedettävä.

Sinä edelleenkään et ymmärrä tästä roaminglatauksesta mitään, niin älä viitsi jatkaa kommentointia.

Se K-lataus ei edelleenkään laskuta sitä latausta, vaan Virta laskuttaa sen. Virta ei voi K-latauksen laturilla näyttää yhtään mitään hintoja, koska se ei ole Virran laturi. Virta näyttää hinnan sovelluksessa.

Sinä edelleen luulet, että se K-lataus laskuttaa sen latauksen asiakkaalta. Ei laskuta. Ymmärrä jo.
 
Tässä oli kyse siitä että K-lataus esitti hintoja jotka ei pitäneet paikkansa.
Se on sitten Ellin ja k-latauksen asia sopia miten hinnat saadaan näkymään oikein.
Eli Prisman pitää saada näytettyä mitä tuote maksaa Citymarkerissa ja on heidän asia sopia miten tämä hoidetaan?
 
Omana huomiona vielä tuossa tapauksessa se että kuluttaja joutui katsomaan hintatiedot www sivulta,
1. on se nyt vaikeaa jos hinnan nakemiseen pitää olla nettiyhteys ja nettiselain.
2. on se nyt kumma ettei siellä nettisivulla pystytty näyttäämään edes oikeaa hintaa.


Vielä huomiona se että jos esitetään ritisiitaisia tietoja, ehtoja, hintoja, niin ne yleensä ratkaistaan toisen osapuolen eduksi (asiakkaan).

Lopeta sinäkin kommentointi kun et selityksen jälkeen edelleenkään suostu ymmärtämään tapahtunutta.

Nettisivulla ei näytetty väärää hintaa, vaan asiakas katsoi hintaa väärästä paikasta. Mikään info tässä tapauksessa ei ole ollut ristiriitaista. Asiakasta on ostanut sähköä firmalta B, mutta on tyhmyyksissään katsonut hinnan firmalta A. Niin yksinkertaisesta asiasta tässä on kyse.
 
Sinä edelleenkään et ymmärrä tästä roaminglatauksesta mitään, niin älä viitsi jatkaa kommentointia.

Mitäs jos rauhottuisit vähän, kaikille on varmaan tullut sinun näkemys selväksi, turha lähteä henkilökohtaisuuksiin.

Yritä asettautua sen 65v Penan saappaisiin, Pena ostanut nyt itselleen ensimmäisen sähköauton ja on vähän kassalla touhusta, ei ole liikaa pyydetty että lataustolpasta näkyisi oikea hinta riippumatta siitä onko roaming vai jotain muuta.
 
Tässä oli kyse siitä että K-lataus esitti hintoja jotka ei pitäneet paikkansa.
Se on sitten Ellin ja k-latauksen asia sopia miten hinnat saadaan näkymään oikein.

Lopeta nyt ihmeessä tuo väärän informaation levittäminen kun sinä et tiedä tästä asiasta yhtään mitään. Olen korjannut sinua jo monta kertaa mutta silti vaan jatkat.

Vielä kerran: K-lataus esitti ihan oikeat hinnat ja ne hinnat pitivät paikkansa. Jos asiakas olisi ostanut latauksen K-lataukselta, niin hän olisi saanut latauksen siihen ilmoitettuun hintaan.

Sen sijaan asiakas ostikin latauksen toiselta firmalta, jonka hintaa hän ei ollut tarkistanut. Se ei edelleenkään ole K-latauksen virhe, jos K-lataus ei ole näyttänyt tämän toisen firman hintoja. Vaan ainoan virheen on tehnyt asiakas.
 
Sinä edelleenkään et ymmärrä tästä roaminglatauksesta mitään, niin älä viitsi jatkaa kommentointia.

Se K-lataus ei edelleenkään laskuta sitä latausta, vaan Virta laskuttaa sen. Virta ei voi K-latauksen laturilla näyttää yhtään mitään hintoja, koska se ei ole Virran laturi. Virta näyttää hinnan sovelluksessa.

Sinä edelleen luulet, että se K-lataus laskuttaa sen latauksen asiakkaalta. Ei laskuta. Ymmärrä jo.
Koita nyt vetää sinne jakeluusi. Asiakasta EI kiinnosta, eikä lain mukaan tarvitse kiinnostaa, kuka myy, kenen laitteilla jne. Hinta pitää nähdä helposti ja yksiselitteisen selkeästi. Se tarkoittaa, että automaatin on näytettävä se hinta OIKEIN, Lain mukaan ei saa olla erehtymisen mahdollisuutta. Nyt täysin selkeästi on.

Ei missään kaupassa näytetä tukkuportaan, maahantuojan tai tuottajan hintaa asiakkaalle. Siellä näytetään aina YKSISELITTEISESTI ja siten, että hintavertailu on mahdollista se LOPPUHINTA, joka se asiakas sitten maksaa,

Ei tuollainen "mutku roam" leikkiselitys, joka ei mitenkään estä sen hinnan hakemista ja näyttämistä..

Selvästi itse et ymmärrä, miten järjestelmä toimii ja mitä vaatii LAKI, joten älä viitsi vängätä jonninjoutavia.
 
Viimeksi muokattu:
Lopeta sinäkin kommentointi kun et selityksen jälkeen edelleenkään suostu ymmärtämään tapahtunutta.

Nettisivulla ei näytetty väärää hintaa, vaan asiakas katsoi hintaa väärästä paikasta. Mikään info tässä tapauksessa ei ole ollut ristiriitaista. Asiakasta on ostanut sähköä firmalta B, mutta on tyhmyyksissään katsonut hinnan firmalta A. Niin yksinkertaisesta asiasta tässä on kyse.
Ei vaan hintaa ei esitetty asiointipisteellä siten, että asiakas olisi sen voinut tarkistaa ennen vahingon syntymistä. Ja liike korjasi tilanteen poistamalla virhemahdollisuuden. Kuluttajat jäävät edelleen odottamaan asiallista hintatietoa.
 
Varmaan samasta syystä kuin sinäkin joka ei roamingia tai K-latausta koskaan käytä mutta silti tuuttaat tänne sivukaupalla tekstiä. Aihe kiinnostaa.



Taas täysin surkea vertaus, ei nämä yhtään paranna sinun argumenttiasi, päinvastoin.

Ero on siinä, että minä ymmärrän miten tuo roaming toimii. Täällä kommentoi ja huutaa ihmiset, jotka eivät ymmärrä siitä yhtään mitään, eivätkä edes selityksen jälkeen ymmärrä, mutta silti jatkaa väärän informaation levittämistä.

Ja tuo vertaus oli sen vuoksi, että ymmärrettäisiin, että jos asiakas on tyhmä ja tekee virheen, niin ei sitä vastuuta voi toiselle siitä sälyttää.
 
Ero on siinä, että minä ymmärrän miten tuo roaming toimii. Täällä kommentoi ja huutaa ihmiset, jotka eivät ymmärrä siitä yhtään mitään, eivätkä edes selityksen jälkeen ymmärrä, mutta silti jatkaa väärän informaation levittämistä.

Ja tuo vertaus oli sen vuoksi, että ymmärrettäisiin, että jos asiakas on tyhmä ja tekee virheen, niin ei sitä vastuuta voi toiselle siitä sälyttää.
Sinun ongelma on, että ajattelet että ihmiset on roamingia varten, eikä roaming ihmisiä varten.

Jos ihmiset toistuvasti epäonnistuvat roamingin käytössä, vika ei ole ihmisissä vaan järjestelmässä.
 
Se ei edelleenkään ole K-latauksen virhe, jos K-lataus ei ole näyttänyt tämän toisen firman hintoja. Vaan ainoan virheen on tehnyt asiakas.
K-latauksen virhe oli olettaa että roamingia voi tarjota tuosta noin vaan lukemalla tagin. Kuluttajaviranomaiset sanoivat näin. Jos sitä roamingia haluaa tarjota niin silloin täytyy pitää asiakas siitä selvillä.
 
Mitäs jos rauhottuisit vähän, kaikille on varmaan tullut sinun näkemys selväksi, turha lähteä henkilökohtaisuuksiin.

Yritä asettautua sen 65v Penan saappaisiin, Pena ostanut nyt itselleen ensimmäisen sähköauton ja on vähän kassalla touhusta, ei ole liikaa pyydetty että lataustolpasta näkyisi oikea hinta riippumatta siitä onko roaming vai jotain muuta.

Väännän vielä kerran rautalangasta. Tilaat tavaran toimittajalta X. Toimittaja X toimittaa tavaran postiin ja sinä käyt sen postista hakemassa. Tietääkö tässä tapauksessa nyt posti sen hinnan, jolla olet tavaran ostanut toimittajalta X?

Ei tiedä. Sama homma roaminglatauksessa. Ostat sähköä toimittajalta X ja lataat sen ostamasi sähkön jonkun toisen tolpalta. Ei tämä tolppa silloin tiedä, millä hintaa olet sitä sähköä toimittajalta X ostanut.

Eli kaikki tässä ketjussa jotka vaativat noita roaming-hintoja tolppaan näkyville, ovat yksinkertaisesti täysin pihalla siitä, miten roaming toimii.
 
Sinun ongelma on, että ajattelet että ihmiset on roamingia varten, eikä roaming ihmisiä varten.

Jos ihmiset toistuvasti epäonnistuvat roamingin käytössä, vika ei ole ihmisissä vaan järjestelmässä.

Voi jessus mikä kommentti. Jos ihmiset toistuvat epäonnistuvat liikenteessä (ajavat kolareita jne), niin onko se vika siinä liikenteessä? Vai oisiko sittenkin siinä ihmisessä, joka tekee virheen?
 
Eli Prisman pitää saada näytettyä mitä tuote maksaa Citymarkerissa ja on heidän asia sopia miten tämä hoidetaan?
Shop in Shop tuotteiden näkyvät hinnat on ne mitä ne maksaa.

Jos Prisamassa on Cittarin Banaanit myynnissä, niin niissä on oltava ne Cittarin hinnat.


Nettisivulla ei näytetty väärää hintaa, vaan asiakas katsoi hintaa väärästä paikasta. Mikään info tässä tapauksessa ei ole ollut ristiriitaista. Asiakasta on ostanut sähköä firmalta B, mutta on tyhmyyksissään katsonut hinnan firmalta A. Niin yksinkertaisesta asiasta tässä on kyse.
Asiakas katsoin hinnat ohjeiden mukaan.

Asiakkaan polku oli kuvaitu ja ne hintatiedot mitä hänelle kerrottiin oli sillä polulla väärät. Eli asiakkaalta perittiin väärä hinta.

Sitä ei ole kukaan kiistänyt että jossain muualla olisi ollut oikeat hinnat, eikä sitä että asiakkaalle kerrotut hinnat oli ihan toisen "tagin" oikeat hinnat.

Toimijoiden argumentit oli että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää, tässä haettiin myös sitä ratkaisua kuinka paljon asiakkaan pitää ymmärtää, omatoimisesti selvitellä onko mainostetut hinnat oiket hänelle, ja sitä kennekä vastuulle ymmärtämisen varmistaminen kuuluu.

Päätöksessä on hyvää se että hinta pitää esittää asiakkaalle selkeästi ja oikein. Eikä niin että näytetään kymmentä senttiä ja peritään 50 senttiä.

Eli jos aseman mainostettu hinta ei koske asiakasta, niin varmistetaan että ymmärtää mikä hänen spesiaali hinta on.

Polttis asemilla on jopa vaadittu että hintojen pitää näkyä selkeästi ennen päätöstä kurvata asemalle (en varma onko tätä lievennetty) . Tämä on aika lievää että ennen latauksen aloittamista pitää hinnat kertoa.

Voi helvetti. Asiakas katsoi hinnat niiden ohjeiden mukaan, jotka pätevät jos lataat K-latauksella.

Mutta asiaks latasi ihan täysin muun operaattorin sopimuksella, joten asiaks teki virheen. Jos minä kirjoitan pihalle ohjeet, jolla varaston oven saa auki ja joku lukee nuo ohjeet ja yrittää sitten samoilla ohjeilla mennä avaamaan naapurin varastoa, niin onko vika ohjeissa, vai siinä henkilössä? Niin.
Asiakas katsoi toki hinta jotka pätivä k-latauksen laskutuksella, siitä ei ole kinattu missä ne hinnat olisi päteneet.

Nyt oli siitä kyse että asiakas toimi ohjeiden mukaan ja hänelle kerrottiin väärät hinnat ja häntä ei edes varoitettu asiasta.

Vastuu sysättiin K-lataukselle, koska se pitää yllä ko pistettä, niin sen pitää holehtia että asia on "myymälässä" oikein.

Prisma vertauksia, jos prismassa myydään erihintaisia baneeneja, niin hinnat pitää näkyä oikein. Joo, siellä voi olla cittarin banaanit, mutta hinnat pitää olla oikein.
 
Viimeksi muokattu:
K-latauksen virhe oli olettaa että roamingia voi tarjota tuosta noin vaan lukemalla tagin. Kuluttajaviranomaiset sanoivat näin. Jos sitä roamingia haluaa tarjota niin silloin täytyy pitää asiakas siitä selvillä.

Miksi sinä näet ongelmana sen, että tolppa ei näytä roaming hintaa, kun ei se tolppa näytä edes sitä K-latauksen omaa hintaa. Tolppassa ei siis ole mitään hintoja näkyvillä. Silti täällä sinä ja muut vaahtoavat siitä, että "perkele, kyllä pitää roaming-hinta näyttää", mutta normaalin hinnan näyttämisellä ei niin väliä :) Naurettavaa.
 
Nää sun vertaukset kyllä ontuu jokaisella viestillä yhä enemmän ja enemmän :sfacepalm:

Onko ymmärryksessä jotain vikaa? Jos et vertausta ymmärtänyt, niin et selvästikäään ymmärrä roaming-latauksesta mitään. Älä ole silloin ylimielinen ja kommentoi niinkuin tietäisit.

Roamingissa on kyse juurikin siitä, että joku kolmas osapuoli myy sähköä toisen omistaman tolpan kautta. Eli sinä olet liikesuhteessa silloin tähän kolmanteen osapuoleen (tässä tapauksessa Virta) ja kaikki hinnat ja sopimukset ovat sinun ja Virran välisiä asioita.

K-lataus toimii tuossa vain ns. välittäjänä, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin hintaan sinä Virralta sähköä ostat.
 
Miksi sinä näet ongelmana sen, että tolppa ei näytä roaming hintaa, kun ei se tolppa näytä edes sitä K-latauksen omaa hintaa. Tolppassa ei siis ole mitään hintoja näkyvillä. Silti täällä sinä ja muut vaahtoavat siitä, että "perkele, kyllä pitää roaming-hinta näyttää", mutta normaalin hinnan näyttämisellä ei niin väliä :) Naurettavaa.
Vaahtoan siitä että tolpan pitää kertoa että nyt jätkä roamaat ja hinnat ovat eri. En ole vaatimassa sitä että tolpan tulee kertoa mitään muuta kuin se että minkä sopimuksen mukaan mennään. Vähän sama kuin kännykkä roamauksessa. Asiakkaan vastuulla katsoa kännykän otsakkeesta että onko hän Suomen vai venäjän verkossa kiinni silloin pyörii rajalla. Nähdäkseni K-lataus ei sitä kertonut asiakkaalle että hei nyt ei mennä mainostettujen hintojen perusteella vaan ihan muilla hinnoin.
 
Asiakas katsoin hinnat ohjeiden mukaan.

Asiakkaan polku oli kuvaitu ja ne hintatiedot mitä hänelle kerrottiin oli sillä polulla väärät. Eli asiakkaalta perittiin väärä hinta.

Voi helvetti. Asiakas katsoi hinnat niiden ohjeiden mukaan, jotka pätevät jos lataat K-latauksella.

Mutta asiaks latasi ihan täysin muun operaattorin sopimuksella, joten asiaks teki virheen. Jos minä kirjoitan pihalle ohjeet, jolla varaston oven saa auki ja joku lukee nuo ohjeet ja yrittää sitten samoilla ohjeilla mennä avaamaan naapurin varastoa, niin onko vika ohjeissa, vai siinä henkilössä? Niin.
 
Onko ymmärryksessä jotain vikaa? Jos et vertausta ymmärtänyt, niin et selvästikäään ymmärrä roaming-latauksesta mitään. Älä ole silloin ylimielinen ja kommentoi niinkuin tietäisit.

Roamingissa on kyse juurikin siitä, että joku kolmas osapuoli myy sähköä toisen omistaman tolpan kautta. Eli sinä olet liikesuhteessa silloin tähän kolmanteen osapuoleen (tässä tapauksessa Virta) ja kaikki hinnat ja sopimukset ovat sinun ja Virran välisiä asioita.

K-lataus toimii tuossa vain ns. välittäjänä, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin hintaan sinä Virralta sähköä ostat.
Kyllä minulla on ihan hyvä kuva miten roaming näissä latureissa toimii, vaikka en itse ikinä suomessa roamingilla lataisikaan.

Tässä ketjussa on ainoastaan yksi joka on mm kutsunut lataajia tyhmiksi, tietämättä oikeasti esim tässä tapauksessa lataajan taustoista yhtään mitään. Kaikki kun eivät ole tekniikkaoriontuneita, saati että autokauppojen yhteydessä näitä latausasioita käytäisiin millään tavoin ees lävitse.
 
Väännän vielä kerran rautalangasta. Tilaat tavaran toimittajalta X. Toimittaja X toimittaa tavaran postiin ja sinä käyt sen postista hakemassa. Tietääkö tässä tapauksessa nyt posti sen hinnan, jolla olet tavaran ostanut toimittajalta X?

Oikeasti, nämä sun vertaukset menee huonommaksi koko ajan. Posti ei itsessään myy mitään tuotetta, toisin kuin K-lataus. Ei kukaan osta postilta mitään muuta kuin logistiikan ja se hinta tulee ostotapahtuman yhteydessä hyvin selvästi esille.
 
Jos nyt tätä keskustelua yhtään luet, niin tässähän nimenomaan moni vaatii sitä että se hinta pitäisi aina lukea siinä laturin kyljessä tai voi muuten lopettaa koko lataustoiminnan kun ei osaa niin perusasiaa saada kuntoon.
Ei pidä sekoittaa sopimuslatausta vs yleinen lataus.
 
Jos nyt tätä keskustelua yhtään luet, niin tässähän nimenomaan moni vaatii sitä että se hinta pitäisi aina lukea siinä laturin kyljessä tai voi muuten lopettaa koko lataustoiminnan kun ei osaa niin perusasiaa saada kuntoon.
Ei pidä sekoittaa sopimuslatausta vs yleinen lataus.
Ei vaihtele, vaan senhän takia laturi ei voi niitä hintoja näyttää roaming palveluista. Eihän sen laturin pidä saada sitä mistään tietää.
Sinulla on sopimuslataus ja tätä ei pidä sekoittaa tähän julkiseen lataukseen missä hinnat eivät näy.
 
Kyllä minulla on ihan hyvä kuva miten roaming näissä latureissa toimii, vaikka en itse ikinä suomessa roamingilla lataisikaan.

Tässä ketjussa on ainoastaan yksi joka on mm kutsunut lataajia tyhmiksi, tietämättä oikeasti esim tässä tapauksessa lataajan taustoista yhtään mitään. Kaikki kun eivät ole tekniikkaoriontuneita, saati että autokauppojen yhteydessä näitä latausasioita käytäisiin millään tavoin ees lävitse.

Minä kutsun tyhmäksi ihmisiä, jotka tekevät suinpäin asioita, joista eivät ymmärrä mitään, eivätkä viitsi ottaa selvää. Jos minä hommaan jonkun laitteen, niin minä otan selvää miten sitä käytetään ennen kuin alan sitä käyttämään.

Erityistä tarkkuutta voisi odottaa sellaisten systeemien käytössä, johon syötät oman luottokorttisi ja annat palvelulle luvan laskuttaa korttiasi.
 
Jos tässä jotain toimijaa täytyy syyttää, niin mieluummin etsitään syytä Heleniltä. Onko Helen huolehtinut siitä, että kun on tehnyt asiakkaan kanssa sopimuksen, niin asiakkaalle on tehty selväksi että kyseisellä Helenin tägillä voi myös roamata toisen operaattorin tolpista.

Yhden mitä voisi toivoa, olisi se, että asiakas voisi itse Helenin asetuksista valita, haluaako hän että tägillä voi roamata muitakin tolppia.
 
Jos tässä jotain toimijaa täytyy syyttää, niin mieluummin etsitään syytä Heleniltä. Onko Helen huolehtinut siitä, että kun on tehnyt asiakkaan kanssa sopimuksen, niin asiakkaalle on tehty selväksi että kyseisellä Helenin tägillä voi myös roamata toisen operaattorin tolpista.

Yhden mitä voisi toivoa, olisi se, että asiakas voisi itse Helenin asetuksista valita, haluaako hän että tägillä voi roamata muitakin tolppia.
Lautakunnalta haettiin nimenomaan ratkaisua kenenkä vastuulla.

Tässä vahva viesti että se joka sitä tolppaa ylläpitää, vastaa sen toiminnasta , päättää ulkoasusta, toiminnallisuudesta on vastuussa.
K-Lataus ja Helen voi sopia keskenään miten homman hoitavat että hinnat näkyy oikein Helenin asiakkaille

Pääasia on se että asiakaalle näytettävä hintatiedot on oikein, jos tarjolla useita hinnoitteluvaihtoehtoa niin ei vaihtoehtojen kertominen ole kielletty, kunha varmistetaan että se asiakkaan maksamahinta on selkeästi kerrottu, niin selkeä että sen tajuaa kaikki.

Tämä on erittäintärkeää kun poistetaan esteitä sähköistymiseen. Jos yleistyisi mielikuva että "tankkaamisen" hinta selviää vasta laskulla, että voi olla kymmenkertainen vs mitä tolpalla mainostettu, niin se ei edistä sähköistymistä.
 
Paras olisi jos lailla määrättäisiin hinta samasta tolpasta samaksi kaikille, sekä näyttämään se hinta selkeästi ja vielä lähimaksu tuki pakolliseksi.

Plug&Charge tuki pitäisi näkyä jo myös kaukaa.
 
Ongelmaahan ei ole jos hinta riippuen maksuvälineestä kerrotaan kuluttajalle. Tässä maksuvälineenä toimi toinen tagi k-latauksen tagin sijaan ja hintatietoa ei kerrottu oikein ostotilanteessa. Vähän kuin ostaisi kolapullon automaatista puhelinlaskulle ja luulisi maksavansa saman hinnan kuin maksamalla suoraan automaatilla.

Laki on aika yksiselitteinen, että maksettava hinta pitää olla riittävän hyvin esillä ja selkeä ostajalle. Tässä selvästikään ei riittävän selkeästi ollut esillä, joten tilanne korjattiin tuolta osin. Sähkölautauksessa on selvästi epäselvempää mitä kulloinkin lataus maksaa kuin esim. bensan kohdalla mitä polttoaine maksaa mikä ei ole kovin optimaalinen tilanne mutta tilanne on se mikä on tällä hetkellä. Ei haittaisi jos liikkuisi selkeämpään suuntaan. Viimeksi kun olin Ikean pihalla en esim. keksinyt mitä lataus ko. pömpelistä maksaa kun sitä ei kerrottu missään. Ei ollut myöskään mitään nettiosoitetta tms. mistä olisi voinut käydä katsomassa. Googlaamalla tuo selviää, mutta ehkä tuo puhelinnumero ja sähköposti on sitten riittävä tieto mistä hinnan voi ennen latausta tarkistaa.

Mitä liikenteeseen tulee, niin kyllähän noita tiepätkiä on korjattu paremmiksi joissa tapahtuu onnettomuuksia enemmän. Tai lisätty hidasteita koulujen läheisyyteen, että ihmiset rikkoisivat lakia vähemmän.
 
Eli Prisman pitää saada näytettyä mitä tuote maksaa Citymarkerissa ja on heidän asia sopia miten tämä hoidetaan?
Jos Prismassa tulee voimaan Citymarketin hinnat jos kassalla näyttää epähuomiossa plussakorttia s-etukortin sijaan niin kyllä sen maksettavan hinnan pitäisi kassan näytöllä näkyä juu.
 
Mikäs tämä mystinen appi mahtaa olla mikä tunnistelee asiakkuuksia ja ohjailee johonkin latureille sen perusteella?
Veikkaan aika monen toimijan omassa äpissä olevan tuollainen ominaisuus, siis että näyttää myös roaming-asemat joilla voi ladata ko. äpin asiakkuudella.

Esim. kun käytän plugitcloud-äppiä, oletusarvoisesti se näyttää omien latausasemiensa lisäksi roaming-asemat, joilla voi myös ladata kyseisellä äpillä (oletettavasti kovempaan hintaan).

Sinänsä ärsyttävää että aina ko. äpin käynnistäessäsi, roaming-asetus on aina päällä, joten se pitää muistaa käydä näppäisemästä pois päältä kaiken varalta, ennenkuin alkaa etsiä sillä lähintä latausasemaa. Toisaalta taitaa se sentään merkata roaming-asemat erinäköisellä ikonilla, ja ne erottaa myös paljon pidemmästä FI-alkuisesta tunnisteesta (plutgitcloudin omilla asemilla on yleensä kai joku neli- tai kuusinumeroinen tunniste).

Katsoin tuossa ko. applikaatiosta esimerkkinä jotain Porvoossa olevaa roaming-asemaa jolla voisi ladata tuolla äpillä, ja se osaa kyllä kertoa hinnankin, suolainen 69c/kWh 22kW AC-latauksesta (Porvoon torilla). Toivottavasti tuo on oikea hinta, eikä roaming-hinta ole vielä tuotakin selvästi korkeampi. :D
 
Oletteko muuten te, jotka tässä asiassa puolustatte hölmöläisiä, myös sitä mieltä, että jos hölmöläinen antaa pankkitunnuksensa huijarille, niin pankin pitäisi korvata menetetyt rahat?
Vertauksessa siis:
hölmöläinen = autoilija
pankkitunnus = tagi
huijari = 5x hintaa näkymättömään roaming-ansaan langenneelta kiskova Virta
pankki = latausasema, K-lataus

Jos noin tarkoitit, niin eikö silloin ole ihan paikallaankin hankaloittaa "huijarin" peliä, eli esim. pakottaa vähintään tieto roamingista ja/tai vierailuhinnasta näkyville?



Voi jessus mikä kommentti. Jos ihmiset toistuvat epäonnistuvat liikenteessä (ajavat kolareita jne), niin onko se vika siinä liikenteessä? Vai oisiko sittenkin siinä ihmisessä, joka tekee virheen?
Ihmisissä on vikoja, mutta ihmisiä ei kuitenkaan vaihdeta/poisteta, vaan ennemmin parannetaan liikennejärjestelyitä niissä paikoissa, joissa sattuu enemmän kolareita.

1. Kohtaamisriski: keskikaiteet, ohituskaistatiet ja ohituskaistat, tärinäraidat

2. Kevyt liikenne: lisää yhteyksiä, autojen ajonopeuksia hillitsevät rakenteelliset toimet vaaranpaikoissa, näköesteiden poistaminen

3. Liian suuret taajamanopeudet: ajoradan kavennukset, kiertoliittymät, valvonta

4. Hirvionnettomuudet: varoitukset, hirvikannan vähennys, heinän niitto kesäisin, puuston harvennus suoja-alueilta, hirvien ohjaus nuolukivillä

5. Vakavuuden lieventäminen: luiskien muotoilu, myötäävät pylväät, täsmäkaiteet, suojaetäisyydet kiviin ja runkopuihin

6. Raskas liikenne: teiden talvihoidon laatutaso, levähdysalueita oikeisiin paikkoihin, valvontaa


Ei sanota, että kolaroineet ihmiset ovat hölmöjä. Yhtälailla ei mielestäni sanota sähköauton lataajien olevan hölmöjä, vaan mieluummin helpotetaan lataamista ja tuodaan sen hinta tai sen poikkeavuus paremmin esille. Samantapaisen kannan on ottanut kuluttajariitalautakunta, joka tuoreen tapauksen yhteydessä linjasi:

"Latausaseman ylläpitäjän pitää ilmoittaa kuluttajalle selvällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa kuluttaja käyttää autoa ladatessaan. Tällöin kuluttaja voi tarkistaa tämän palveluntarjoajan hinnan.".
 
^ Voihan sen noinkin ajatella, jos haluaa amerikanmeiningin holhoamista, jossa asiakkaille pitää erikseen kertoa, että "älä juo jarrunestettä".
 
Hirveä vääntö täysin yksiselitteisestä asiasta. Kuluttaja oli oikeassa, firma (ja Tecto) väärässä. Selkeä ja avoin hinnoittelu on aina kuluttajan etu, kaikki muu ei. Itseasiassa tämä latausäppskien ja muun paskan viidakko on varmaan heti paskan akkuteknologian jälkeen isoimpia ongelmia koko sähköautoilussa.



Aivan vitun typerää touhua, että jokaisella latausasemalla/firmalla on omat äppskinskä ja käytäntönsä, puhumattakaan erilaisista latauspiuhoista autoissa, epäluotettavista latureista jne. Kaikki tällainen ö-tierin paska pitäisi saada siivottua samantien pois, jotta olisi mitään toivoa, että tuulipuvut saataisiin sähköautoilun pariin. Siihen asti se on lähinnä muutaman teknonörtin harrastelua, jolloin on toki vielä ihan ok diilata jonkun epämääräisen säätämisen kanssa, siitähän nörtit vaan tykkää.
 
Veikkaan aika monen toimijan omassa äpissä olevan tuollainen ominaisuus, siis että näyttää myös roaming-asemat joilla voi ladata ko. äpin asiakkuudella.

Esim. kun käytän plugitcloud-äppiä, oletusarvoisesti se näyttää omien latausasemiensa lisäksi roaming-asemat, joilla voi myös ladata kyseisellä äpillä (oletettavasti kovempaan hintaan).

Sinänsä ärsyttävää että aina ko. äpin käynnistäessäsi, roaming-asetus on aina päällä, joten se pitää muistaa käydä näppäisemästä pois päältä kaiken varalta, ennenkuin alkaa etsiä sillä lähintä latausasemaa. Toisaalta taitaa se sentään merkata roaming-asemat erinäköisellä ikonilla, ja ne erottaa myös paljon pidemmästä FI-alkuisesta tunnisteesta (plutgitcloudin omilla asemilla on yleensä kai joku neli- tai kuusinumeroinen tunniste).

Katsoin tuossa ko. applikaatiosta esimerkkinä jotain Porvoossa olevaa roaming-asemaa jolla voisi ladata tuolla äpillä, ja se osaa kyllä kertoa hinnankin, suolainen 69c/kWh 22kW AC-latauksesta (Porvoon torilla). Toivottavasti tuo on oikea hinta, eikä roaming-hinta ole vielä tuotakin selvästi korkeampi. :D
Veikata voit vaikka mitä, mutta ei niissä vaan ole. K-Latauksen appi näyttää omat tolpat omilla hinnoilla, eikä ohjaa maksua mihinkään Virralle. Virran appi taas näyttää K-Latauksen tolpat roaming hinnalla, ei sillä K-Latauksen hinnalla.

Ja kyse siis on nyt nimenomaan ohjaamisesta, ei roaming tolppien näyttämisestä.

Se Plugitin appisi myös näyttää niillä roaming tolpilla sen hinnan minkä sinulta siitä latauksesta veloittavat, mutta ei se sinua ohjaa jonkun toisen tolpalle automaattisesti asiakkuuden perusteella.

Plugitin appi ja toimintavarmuus on muuten ollut ihan prseestä omien kokemuksien mukaan.

Tähän sitten poikkeuksena mikä itsellä on tiedossa, ABRP:n appi näyttää hintoja sieltä täältä palveluntarjoajilta, mutta indikatiivisia ja jos tuon perusteella on katsonut hinnan mutta ladatessa jollain tagilla tulikin suurempi lasku, niin miten hitossa siitä tulee K-Latauksen ongelma?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 229
Viestejä
4 501 368
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom