Sitten kun muistetaan vielä markkinointi, huolto ja uudisrakennus organisaation osat sekä maan maksavan jotain niin ei tuosta jää mitään käteen.
Esittämäni laskelma oli teoreettinen, joka ei ole käytännössä mahdollinen Suomessa johtuen enimmäkseen kolmesta seikasta: Suomessa ei ole riittävästi täyssähköautoja + Suurin osa lataa halpaan hintaan kotona, mökillä, työpaikalla + Kaupalliset pikalatausasemat operoivat toistaiseksi tappiolla, koska pääbisnes tehdään muualla kuten automarketissa, syöttölässä tai kumppanuuksien avulla.
Markkinointikustannuksia en osaa arvioida. Suurin osa markkinoinnista tehdään kumppanuuksien kautta esim. VW konserni tai sitten latausbisnes toimii Automarketin sisäänheittotuotteena.
Huoltotarve riippuu latausasemien toimintavarmuudesta, joka tulee paranemaan huomattavasti tekniikan ja massatuotannon kehittyessä ja kokemuksen karttuessa. Lähtökohtaisesti latausasema-infran toimittaja esim. Kempower vastaa ensimmäisten käyttövuosien vikaantumisista ja huolloista. Yhden pikalatauspisteen (sis. 2 pikalaturia ja 200 kW tehon) hinta lienee jotakin väliltä 40 000 - 80 000 euroa (alv 0%).
Uudisrakennus, eli käytännössä alueen maatyöt, asfaltointi, opasteet ja latauspisteiden rakentaminen ja näihin liittyvä automatiikka esim. erillisessä kontissa.
Maapohjan vuokra ei maksa juurikaan enempää kuin rekka-asemallista huoltoasemaa vastaava alue. Lisäksi lupakäsittely / jälkihoito on kevyempää, koska petrokemian tuotteet eivät pääse saastuttamaan maapohjaa.
Lisäksi latauspisteille ei tarvitse kuljettaa "polttoainetta" erikseen, koska se kulkee kiinteästi valtakunnan verkosta latauspisteen pistoolille asti. Sähköliittymän, liittymiskaapeloinnin ja muuntamon hinta voi olla yhteensä noin 150 000 euroa riippuen tehontarpeesta ja sijainnista.
Lasketaan vielä kertaalleen esimerkkinä Ionityn latausasema, jossa on pikalatauspaikkoja yhteensä 14 kpl autolle. Heitetään hatusta pikalatauspaikan käyttöasteeksi 10 % joka sekin on nykytilanteessa reilusti yläkanttiin.
Latausenergian määrä vuodessa: 0,1 * 24 * 365 * 100 * 14 = 1 226 400 kWh
Latausaseman arvioitu vuosivuokra: 35 000 euroa
Latausaseman huolto ja ylläpitotarve: 20 000 euroa
Tuotto yhteensä vuodessa ALV 0 % : (0,45 - 0,12) * 2 452 800 - 35 000 - 20 000 = 349 712 euroa
Investointikustannukset yhteensä: 770 000 euroa
Latauspisteiden rakentaminen: 60 000 * 7 = 420 000 euroa
Sähköverkon rakennus latauspisteille asti: 150 000 euroa
Alueen muu rakentaminen, maatyöt ym. ja luvitus: 200 000 euroa
Tähän heittää vielä investoinnin korkojen osuuden, niin voisi laskea investoinnin maksavan itsensä takaisin reippaasti alle 5 vuodessa. Suomessa tämä ei ole nykytilanteessa mahdollista, mutta ehkäpä 5 - 10 vuoden kuluttua.