Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Olin kuitenkin valmis vaihtamaan tolpan omalla rahalla ja sopimaan isännöitsijän kanssa laskutuksesta.
Näin minäkin tein, ja tämä tapa ehdotettiin isännöitsijän puolesta. "Kiinteistön" arvohan tuossa kasvaa kun latausinfraa tulee yhtiölle ilmatteeksi. Ja hidaslataus ei pitäisi rasittaa sähköinfraa yhtään sen enempää kuin perinteinen lohkolämmittimen ja sisätilalämppärin hehkutus. Varsinkaan kun kaikki ei kuitenkaan käytä tolppia. Yhtiön haluttavuus markkinoilla myös vähenee kun latausinfraa ei sallita. Kolohtaa osakkeenomistajien vahingoksi ennemmin tai myöhemmin. Kuka kohta haluaa muuttaa taloon jossa ei sallita latausta kun kaikki uudet auton sitä melkeimpä vaativat.

Vaatisin hyvät perustelut tälle linjanvedolle.
 
Näin minäkin tein, ja tämä tapa ehdotettiin isännöitsijän puolesta. "Kiinteistön" arvohan tuossa kasvaa kun latausinfraa tulee yhtiölle ilmatteeksi. Ja hidaslataus ei pitäisi rasittaa sähköinfraa yhtään sen enempää kuin perinteinen lohkolämmittimen ja sisätilalämppärin hehkutus. Varsinkaan kun kaikki ei kuitenkaan käytä tolppia. Yhtiön haluttavuus markkinoilla myös vähenee kun latausinfraa ei sallita. Kolohtaa osakkeenomistajien vahingoksi ennemmin tai myöhemmin. Kuka kohta haluaa muuttaa taloon jossa ei sallita latausta kun kaikki uudet auton sitä melkeimpä vaativat.

Vaatisin hyvät perustelut tälle linjanvedolle.

Ei nouse "kiinteistön" arvo penniäkään yhdellä random tolpalla. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta sillä nykyään löytyy melkein mistä tahansa DC-latureita ja 22kW AC-latureita. Ei mene osakkeenomistajien vahingoksi tippaakaan. Talot/asunnot menevät aina sopivalla hinnalla oli niissä latausmahdollisuutta tai ei. Perustelut kannattaa toki kysyä, mutta ei niiden pakko ole olla hyviä tai järkeviä.
 
Ei nouse "kiinteistön" arvo penniäkään yhdellä random tolpalla. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta sillä nykyään löytyy melkein mistä tahansa DC-latureita ja 22kW AC-latureita. Ei mene osakkeenomistajien vahingoksi tippaakaan. Talot/asunnot menevät aina sopivalla hinnalla oli niissä latausmahdollisuutta tai ei. Perustelut kannattaa toki kysyä, mutta ei niiden pakko ole olla hyviä tai järkeviä.
No ei tietty se arvo varsinaisesti nouse, mutta haluttavuus kärsii jos latausta ei sallita. En minä ainakaan muuttaisi sellaiseen jos joutuisi olemaan pelkästään julkisen latusinfran varassa. Olis ehdoton nogo. Tuskin olen yksin tämän linjanvedon kanssa. Haluttavuus vaikutta taas myyntiaikoihin ja kenties sitten hintaakin , jos kauan roikkuu myymättä.

Mutta joo, perustelu voi yhtiöllä ihan hyvä tai huono, mutta hyvä se on kuulla. Todennäköisesti päättäjät eivät aja hybridillä tai sähköautolla.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu tietenkin voimassa olevassa poliittisesta ohjauksesta, mutta jo jokunen vuosi sitten tuli törmättyä sellaiseen, että olisi ollut turha hakea remonteille rakennuslupaa, jos latausasiat eivät olisi olleet edes tekeillä.
 
No ei tietty se arvo varsinaisesti nouse, mutta haluttavuus kärsii jos latausta ei sallita. En minä ainakaan muuttaisi sellaiseen jos joutuisi olemaan pelkästään julkisen latusinfran varassa. Olis ehdoton nogo. Tuskin olen yksin tämän linjanvedon kanssa. Haluttavuus vaikutta taas myyntiaikoihin ja kenties sitten hintaakin , jos kauan roikkuu myymättä.

Mutta joo, perustelu voi yhtiöllä ihan hyvä tai huono, mutta hyvä se on kuulla. Todennäköisesti päättäjät eivät aja hybridillä tai sähköautolla.
Tämäpä juuri. Viime vuonna olin ostohousut jalassa, mutta useampi yhtiö karsiutui pois juurikin latausmahdollisuuden puuttumisen takia. Aivan perus 16A olisi riittänyt, mutta sitäkään ei sallittu. Onneksi oli helppo siirtyä eteenpäin ja kertoa välittäjälle että juuri tämän takia shekkivihko jäi taskuun.
 
Ottamatta kantaa, että nostaako lataus asuntojen arvoja vai ei, niin ainakin tuota haluttavuutta se nostaa kyllä. Meidän taloyhtiössä myytiin yksi asunto ja ainakin kaksi sähkö/plugari ostajaehdokasta oli. Veikkaanpa, että merkittävä vaikutus ostamishaluille on A. onko taloyhtiössä tehty latausinfran kartoitusta, B. on tehty, on sallittu yksittäisen asukkaan asennuttaa purkki itse ja varsinkin C. jos siellä on jo latausasemat. Meidän taloyhtiössä tuli vähän yllättäen kaikille laturit (16A) kun itselleni sähkärin ostin ja pyysin lupaa saada itse laittaa tuon latauksen. Yllättäen kokouksessa kaikki oli sitä mieltä, että laitetaan vaan vaikka minä olen ainoa jolla sähköauto (no nyt tulee uusi asukas jolla plugari).

Kun tuota selvittelin isännöitsijältä keväällä, niin taloyhtiö voi antaa luvan yksittäiselle asukkaalle laitattaa vaatimusten mukaisen latauspistokkeen (hox. taloyhtiön vakuutusyhtiöllä on todennäköisesti opas noista latausaemista, että millaisia vaatimuksia asiassa on). Jos muutat pois ja asuntosi ostava henkilö ei sitä halua, niin sinun tulee omalla kustannuksella poistaa tolppa ja laittaa tilalle sama vanha tolppa. Ja jos he antavat luvan, niin kaikilla asukkailla pitää olla mahdollisuus laittaa samanlainen setup (olikohan tässä jokin yhdenmukaisuusperiaate tms.).

Ongelmaksi muodostuu varmasti se, että jos taloyhtiön sähköinfra ei kestä tehokkaampia latauksia niin tulee aika kovat kustannukset tai vaikka laitettaisiin 16A laturit kaikille niin talonkäyttösulakkeet eivät välttämättä enää kestä sitä kuormaa. On hiukan eri asia että onko siellä autot lämmityksessä muutaman tunnin vai onko siellä yöllä useita sähkäreitä samaan aikaan imemässä maksimi virtaa. Tämä taloyhtiö vähän toisella kymmenellä ja 16A latauksen kestää kaikille (toki talonkäyttösulakkeita nostettiin kun kaapelointi sen kestää). Käytössä on eParkingin jossa on kuukausimaksuja muutama euro per käyttäjä (sis. perusmaksun ja pörssisähkö ominaisuuden), mutta tämä oli tietääkseni ainoa tapa saada sitä järjestettyä siten että 16A lataus onnistuu, koska tuo eParkingin järjestelmä hoitaa myös kuormanhallinnan (jos kaikki paikat olisivat yhtäaikaa käytössä, niin pudotetaan latauksen tehoa kaikilta). Myös taloyhtiön sähkösoppari vaikuttaa tuohon hommaan, koska eParkingissa laskutus hoidetaan suoraan asukkaalta eParkingin kautta VS erilliset mittarin luvut -> lukujen ilmoitus isännöitsjiälle ja he laskevat sitten siitä paljonko pitäisi laskuttaa. Kiinteällä sopparilla tuo ei lienee niin iso ongelma, mutta pörssisähkön kanssa vekslaamisesta siten, että isännöitsijä laskee keskihinnat ym. niin veikkaan etteivät siitä innostu (ainakaan meillä eivät innostuneet).

Jotta asia lähtisi taloyhtiössä etenemään, niin minusta taloyhtiön pitää ensin teettää latauskartoitus (maksoi meillä n.370€ alv.0, seitsemän huoneistoa) ja vakuutusyhtiöltä kysäistä, että mitä vaatimuksia heillä on. Jos Svenson tarvitset esimerkkiä latauskartoituksesta niin voin tuon esimerkin lähettää privana.
 
Ei nouse "kiinteistön" arvo penniäkään yhdellä random tolpalla. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta sillä nykyään löytyy melkein mistä tahansa DC-latureita ja 22kW AC-latureita. Ei mene osakkeenomistajien vahingoksi tippaakaan. Talot/asunnot menevät aina sopivalla hinnalla oli niissä latausmahdollisuutta tai ei. Perustelut kannattaa toki kysyä, mutta ei niiden pakko ole olla hyviä tai järkeviä.
Ainakin omalla kohdalla arvo laskee 100% jos latausta yhtiössä ei ole sallittu ja kyseinen kohde tippuu ostolistalta välittömästi.
 
Oma taloyhtiö on yli 80% sijoitusasuntoja/vuokralaisia. Kiinnostus latausinfraa kohtaa on jo tämän puolesta aika matala.
Miten tuo remonttien yhteydessä tehtävä latauslaitteiston lisäys meni? Oliko siihen joku lakipykälä/määräys jo? Oman taloyhtiön autotallit ovat aika huonossa kunnossa ja ne olisi ehkä 5v päästä tarkoitus uusia. Tällöin kai tarvisi lisätä latauslaitteita.
Jos saisin vielä jotenkin ilmaistua että tämä yksittäisen lataustolpan lisäys olisi hyvä ratkaisu väliaikana.
 
Oma taloyhtiö on yli 80% sijoitusasuntoja/vuokralaisia. Kiinnostus latausinfraa kohtaa on jo tämän puolesta aika matala.
Miten tuo remonttien yhteydessä tehtävä latauslaitteiston lisäys meni? Oliko siihen joku lakipykälä/määräys jo? Oman taloyhtiön autotallit ovat aika huonossa kunnossa ja ne olisi ehkä 5v päästä tarkoitus uusia. Tällöin kai tarvisi lisätä latauslaitteita.
Jos saisin vielä jotenkin ilmaistua että tämä yksittäisen lataustolpan lisäys olisi hyvä ratkaisu väliaikana.

Riippuu remontin laajuudesta.


Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen suunnitellaan ja asennetaan sähköajoneuvojen latauspisteet tai latauspistevalmius tämän lain mukaan, jos kyse on laajamittaisesta korjaustyöstä, jonka rakentamiseen on haettava maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukainen rakennuslupa.

Sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.
 
Oma taloyhtiö on yli 80% sijoitusasuntoja/vuokralaisia. Kiinnostus latausinfraa kohtaa on jo tämän puolesta aika matala.
Miten tuo remonttien yhteydessä tehtävä latauslaitteiston lisäys meni? Oliko siihen joku lakipykälä/määräys jo? Oman taloyhtiön autotallit ovat aika huonossa kunnossa ja ne olisi ehkä 5v päästä tarkoitus uusia. Tällöin kai tarvisi lisätä latauslaitteita.
Jos saisin vielä jotenkin ilmaistua että tämä yksittäisen lataustolpan lisäys olisi hyvä ratkaisu väliaikana.

Kiinteistöliitto - Sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen taloyhtiössä: Ohjeet ja lainsäädäntö sanoo:

Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen.

Valmius on velvoitettu toteuttamaan. Teillä varmaan riippuu kuka omistaa autotallit. Kertoiko se isännöitsijä syyt miksei anneta asentaa just nyt?
 
Kiinteistöliitto - Sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen taloyhtiössä: Ohjeet ja lainsäädäntö sanoo:

Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen.

Valmius on velvoitettu toteuttamaan. Teillä varmaan riippuu kuka omistaa autotallit. Kertoiko se isännöitsijä syyt miksei anneta asentaa just nyt?
Jos taloyhtiö ei hoida latausasioita kuntoon, ei se voi tehdä mitään muitakaan mainittavia remontteja. Ne on yleensä juuri parhaita taloyhtiöitä, tietää ettei mene rahaa kunnospitoon.

Eli miten se nyt oli, ei vaikuta haluttavuuteen?
 
Jos nyt tuota ymmärsin niin rakennuslupa vaadittaisiin vanhojen autotallien purkuun ja uuden katoksen rakennukseen.
Eli voisi hieman koitaa vielä potkia asiaa eteenpäin sillä verukkeella että joudutte niitä kuitenkin asentamaan latauslaitteita pian tulevaisuudessa ja tämä olisi väliaikainen ratkaisu.
Näyttäisi myös että joku lataa lämmitystolpasta jos Citroenen hybridiä voisi senkin mainita.
 
Jos nyt tuota ymmärsin niin rakennuslupa vaadittaisiin vanhojen autotallien purkuun ja uuden katoksen rakennukseen.

Vähintään 90% todennäköisyydellä tämä on liki jokaisessa suomen kunnassa rakennusluvan vaativa toimenpide.

Eli sen perusteella joo, tuo laki tulee määrääväksi.
 
Kannattaa ymmärtää, että isompien remonttien yhteydessä rakennettava _latausvalmius_ tarkoittaa vähimmillään vetonarulla varustettua putkea latureiden kaapeleille.
 
Jos taloyhtiö ei hoida latausasioita kuntoon, ei se voi tehdä mitään muitakaan mainittavia remontteja. Ne on yleensä juuri parhaita taloyhtiöitä, tietää ettei mene rahaa kunnospitoon.

Eli miten se nyt oli, ei vaikuta haluttavuuteen?

Ei mitään hajua mitä tarkoitat tai mitä yrität tarkoittaa. Jos Sinulla ei ole mitään rakentavaa kommentointia keskusteluun, niin jätä se kokonaan tekemättä.

Jos nyt tuota ymmärsin niin rakennuslupa vaadittaisiin vanhojen autotallien purkuun ja uuden katoksen rakennukseen.
Eli voisi hieman koitaa vielä potkia asiaa eteenpäin sillä verukkeella että joudutte niitä kuitenkin asentamaan latauslaitteita pian tulevaisuudessa ja tämä olisi väliaikainen ratkaisu.
Näyttäisi myös että joku lataa lämmitystolpasta jos Citroenen hybridiä voisi senkin mainita.

Kannattaisiko nyt ihan aluksi aloittaa sillä, että selvität sen syyn miksei sitä saa sinne vaihtaa. SIllä ei ole väliä mitä siellä lataa (BEH, PHEV). Tässä tapauksessa siis plugarin lataus on luvatonta ja siitä kannattaa ilmoittaa heti isännöitsijälle. Vai haluatko itse maksaa toisen ihmisen "bensoja"?

Kannattaa ymmärtää, että isompien remonttien yhteydessä rakennettava _latausvalmius_ tarkoittaa vähimmillään vetonarulla varustettua putkea latureiden kaapeleille.

Tämä on se tärkein mitä ihmiset eivät välttämättä ymmärrä vaan luulevat, että sinne pitää pakolla laittaa jotain 22kW AC-latureita piha täyteen.
 
Kannattaisiko nyt ihan aluksi aloittaa sillä, että selvität sen syyn miksei sitä saa sinne vaihtaa. SIllä ei ole väliä mitä siellä lataa (BEH, PHEV). Tässä tapauksessa siis plugarin lataus on luvatonta ja siitä kannattaa ilmoittaa heti isännöitsijälle. Vai haluatko itse maksaa toisen ihmisen "bensoja"?
En vielä kysynyt sen enempää. Sanoivat tämän taloyhtiön kokouksessa kun kyselin muutostyöilmoituksen tilanteesta, kun eivät siihen olleet vastailleet. Tarvitsee tällä viikolla lähetellä sähköpostia ja kysyä perustelut kiellolle.
Harmittaa ja kummastuttaa aika paljon kun olivat hallitus ja isännöitsijä kuitenkin olleet viimeiset 2v ok tämän idean kanssa kun sen toteutuksesta on keskusteltu.
Olin kuitenkin valmis vaihtamaan tolpan omalla rahalla ja sopimaan isännöitsijän kanssa laskutuksesta.
 
Ei mitään hajua mitä tarkoitat tai mitä yrität tarkoittaa. Jos Sinulla ei ole mitään rakentavaa kommentointia keskusteluun, niin jätä se kokonaan tekemättä.
Väität, ettei latauksella ole mitään merkitystä asunnon haluttavuuteen, kun samalla linkität itsekin tiedon, ettei rakennuslupaa muihinkaan asioihin saa. Mitä ihmettä yrität siis sanoa? Vaikuttaako se haluttavuuteen vai ei?
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, keskity rakentavaan keskusteluun
Väität, ettei latauksella ole mitään merkitystä asunnon haluttavuuteen, kun samalla linkität itsekin tiedon, ettei rakennuslupaa muihinkaan asioihin saa. Mitä ihmettä yrität siis sanoa? Vaikuttaako se haluttavuuteen vai ei?

En ole missään sanonut ettei sähköauton lataus mahdollisuudella ole MITÄÄN merkitystä joten lopeta valehtelu. Enkä ole missään myöskään sanonut "ettei rakennuslupaa muihinkaan asioihin saa" joten lopeta paskan puhuminen. Jos sinulla olisi luetun ymmärtäminen edes esikoululaisen tasolla, niin tämä olisi niin paljon vähemmän turhauttavaa sekä vaikuttaisit hieman vähemmän tyhmältä. Teen tämän tällä kertaa helpoksi kaltaisellesi vähä-älyiselle siinä toivossa, että oppisit jotain.

Lainasin siis liiton sivulta tämän tekstikappaleen:

Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen.

Lähde: Kiinteistöliitto - Sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen taloyhtiössä: Ohjeet ja lainsäädäntö

Keskityään nyt lainauksen ehdon yhteen osaan ".. seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. .." jonka komponentteja ovat

1. Edellytttää rakennusluvan (maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukainen niille ketä kiinnostaa tutkia enemmän)
2. Autopaikkoja tai niiden sähköjärjesltemia koskeva
3. Laajempi korjaushanke

Eli koska pystymme loogiseen päättelyyn ja toivottavasti nyt vittu ymmärrämme yksinkertaisia sanoja sekä lauseita, niin mitäs luulet; saako em. numerolistan perusteella "rakennuslupia muihin asioihin"? Jätetään lukijoille kotitehtäväksi ja vastaukset saa toimittaa YV:llä. Väärin vastanneet jäävät jälki-istuntoon lukukauden loppuun asti.


Jollain yhdellä tolpalla ei ole mitään merkitystä "kiinteistön" arvoon. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta kuten aina ennenkin kiinteistökaupoissa. Ellet asu jossain jumalan selän takana, niin AC/DC-latureita löytyy nykyään joka paikasta muutamien kilometrien päässä.
 
Jollain yhdellä tolpalla ei ole mitään merkitystä "kiinteistön" arvoon. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta kuten aina ennenkin kiinteistökaupoissa. Ellet asu jossain jumalan selän takana, niin AC/DC-latureita löytyy nykyään joka paikasta muutamien kilometrien päässä.
Sanoisin, että kun sähköautot vielä yleistyvät niin as oy:t joissa ei voi ladata tulevat olemaan todella epähaluttuja. Ihan eri asia mennä "lähellä" olevaan julkiseen latauspaikkaan kun tökätä johto kiinni kotipihalla omalla autopaikalla.

Toki esim Helsingin keskustassa on paljon taloja joissa ei ole yhtään autopaikkoja muutenkaan, niin näihin ei nyt tietysti vaikuta mitään, mutta muualla talot joissa ei voi ladata eivät tule olemaan kovin suosittuja. Tämä nyt toki lähinnä oma mielipiteeni, koska minulla on sähköauto ja en koskaan muuttaisi asuntoon jonka parkkipaikalla en voisi ladata ja aika moni muukin on tätä mieltä. Toki harvalla vielä on sähköautoa, mutta kokoajan enenevissä määrin on ja nämä henkilöt kyllä sivuuttavat tyystin ne asunnot joissa ei voi ladata.

Ei toki yksi tolppa ratkaise vaan taloyhtiön suhtautuminen asiaan. Ei tarvitse olla tolppia, mutta tarvitsee olla yhtiöllä tahtotila lataamisen järjestämiseen tavalla tai toisella.
 
Nimenomaan se yksikin tolppa on jo todiste, että latauspaikan järjestäminen on mahdollista. Minä en ostaisi asuntoa taloyhtiöstä, jossa asiaa ei ole jo riidelty läpi.
 
Eli koska pystymme loogiseen päättelyyn ja toivottavasti nyt vittu ymmärrämme yksinkertaisia sanoja sekä lauseita, niin mitäs luulet; saako em. numerolistan perusteella "rakennuslupia muihin asioihin"? Jätetään lukijoille kotitehtäväksi ja vastaukset saa toimittaa YV:llä. Väärin vastanneet jäävät jälki-istuntoon lukukauden loppuun asti.


Jollain yhdellä tolpalla ei ole mitään merkitystä "kiinteistön" arvoon. Haluttavuus riippuu alueesta/paikasta kuten aina ennenkin kiinteistökaupoissa. Ellet asu jossain jumalan selän takana, niin AC/DC-latureita löytyy nykyään joka paikasta muutamien kilometrien päässä.
Ihan käytännön kokemuksella, ei välttämättä saa. Siihen ei foorumikiukuttelut auta.

Taidat olla melko yksin sen väittämän kanssa, että jossain kilometrien päässä oleva 22kW-laturi on millään tasolla verrannollinen kotilataukseen.


Tähän loppuun vielä pieni arvoitus: Liittyvätkö nämä kaksi satunnaista suoraa lainausta toisiinsa?
Ei nouse "kiinteistön" arvo penniäkään yhdellä random tolpalla.
En ole missään sanonut ettei sähköauton lataus mahdollisuudella ole MITÄÄN merkitystä joten lopeta valehtelu.

Mutta taidanpa lopettaa keskustelun kanssasi.
 
Allekirjoitan että 22kW laturi edes 500 metrin päässä ei ole verrannollinen kotilataukseen :) Nimim. kokemusta on.
Itsellä on hybridi ja BEV auton ostolle kynnyskysymys että saisi edes sen reilu 3kW 1-v laturin. Se riittäisi omaan arkeen vallan mainiosti.
Tämä myös luo taas vähän ikävän ongelman auton vaihdon kannalta, kun uudempian autojen kohdalla alkaa olla vähän vaikeuksia ostaa jokin muu kuin vähintään plug in hybridi.
 
Asiaton sisältö - toistuvat henkilökohtaisuudet varoituksesta huolimatta
Sanoisin, että kun sähköautot vielä yleistyvät niin as oy:t joissa ei voi ladata tulevat olemaan todella epähaluttuja. Ihan eri asia mennä "lähellä" olevaan julkiseen latauspaikkaan kun tökätä johto kiinni kotipihalla omalla autopaikalla.

Toki esim Helsingin keskustassa on paljon taloja joissa ei ole yhtään autopaikkoja muutenkaan, niin näihin ei nyt tietysti vaikuta mitään, mutta muualla talot joissa ei voi ladata eivät tule olemaan kovin suosittuja. Tämä nyt toki lähinnä oma mielipiteeni, koska minulla on sähköauto ja en koskaan muuttaisi asuntoon jonka parkkipaikalla en voisi ladata ja aika moni muukin on tätä mieltä. Toki harvalla vielä on sähköautoa, mutta kokoajan enenevissä määrin on ja nämä henkilöt kyllä sivuuttavat tyystin ne asunnot joissa ei voi ladata.

Ei toki yksi tolppa ratkaise vaan taloyhtiön suhtautuminen asiaan. Ei tarvitse olla tolppia, mutta tarvitsee olla yhtiöllä tahtotila lataamisen järjestämiseen tavalla tai toisella.

En itse usko olevan ihan lähitulevaisuutta, kun katsoo nykykehitystä sekä ihan omiakin kokemuksia. Totta kai on kaikissa asioissa ääritapauksia. Täyssähköissä on akkujen koot jo sitä luokkaa ettei päivittäinen lataaminen ole välttämättä tarpeellista. Akkujen kehittyessä alkaa tulemaan pakkaskestävyyttäkin enemmän, niin ei tarvitse akkua lämpätä edes sitten talvella. Onko se niin kätevää? Ei tietenkään ole eikä sitä kukaan ole toisin väittänytkään. Nythän laki aiheuttaa sen, että ajan kuluessa autoja pystyy lataamaan varmasti kotonaankin. Siihen menee kyllä vielä aika monia vuosia.

Meillä on taloudessa kaksi sähköautoa ja kumppanilla tulee työmatkaa sellaset 30km päivässä. Hän lataa 2 kertaa viikossa auton supersukolla taloyhtiön tolpasta. Omalle autolleni minulla ei ole taloyhtiöstä autopaikkaa joten käyn lataamassa salilla käydessä 2-3 kertaa viikossa jos tarve tai kaupassa käydessä. Jos tarvitsee saada enempi kantomatkaa käyn pikalaturilla. Itse tiedän henkilöitä, jotka ovat ostaneet täyssähköauton vaikka eivät kotona ole voineet ladata. Itse olen huomannut monen olevan siinä luulossa, että sähköauto nyt vaan pitää aina olla ladattu täyteen eivätkä uskalla ajaa sitä tyyliin alle 20% varauksen. Tuntuu tämän kotilataamisen pakollisuuden olevan jotenkin rummutettu suomalaisten päähän vaikka infraa löytyy nykyään joka paikasta.

Itse väitän edelleen sen, että hinta ja alue määrittelee sen haluttavuuden. Tuolta löytyy pohjoisesta kiinteistöjä joita saa muutamilla kympeillä joihin voi asentaa laturin, mutta ylläri ei mene kaupaksi. Lataus mahdollisuus on varmasti kiva lisä, mutta en usko sen vaikuttavan muutamia yksilöitä enempää haluttavuuteen asuntokaupoissa.


Ihan käytännön kokemuksella, ei välttämättä saa. Siihen ei foorumikiukuttelut auta.

Täällä käytännön kokemuksella saa. Se ettet kykene ymmärtämään lakeja ja säädöksiä on sinun henkilökohtainen ongelma eikä muuta sitä faktaa, että niitä rakennuslupia saa lain ja säädöksien puitteissa. Siihen ei valehtelusi auta vaikka miten yrität väännellä ja olkiukkoilla.

Taidat olla melko yksin sen väittämän kanssa, että jossain kilometrien päässä oleva 22kW-laturi on millään tasolla verrannollinen kotilataukseen.

En ole edes etäisesti yksin tuon väittämän kanssa ja se on verrannollinen jollain tasolla kotilataukseen esim. itse voin ladata salilla käydessä, kaupassa käydessä yms. autoon ihan riittävästi ettei kotona ole välttämättä pakko ladata ollenkaan. Onko se, niin kätevä? Ei tietenkään.

Tähän loppuun vielä pieni arvoitus: Liittyvätkö nämä kaksi satunnaista suoraa lainausta toisiinsa?

Eivät. Se ettet kykene ymmärtämään etteivät "arvo" ja "haluttavuus" merkitse samaa asiaa on edelleen sinun henkilökohtainen ongelmasi.

Mutta taidanpa lopettaa keskustelun kanssasi.

Se on ihan hyvä kun olet valehtelusta jäänyt kiinni ja kärsit nyt myös kyvyttömyydestä muistaa yhtä keskustelun viestiä taaksepäin.
 
Muille, lukutaitoisemmille lukijoille:
Riippuu tietenkin voimassa olevassa poliittisesta ohjauksesta
Ihan käytännön kokemuksella, ei välttämättä saa.

Eräässä taloyhtiössä, ulkomaalauksen värin vaihtamisen alkoi sillä, että tarkistettiin oltiinko toteutettu suunniteltu latausmahdollisuus. Oltiin, niin lupa tuli.
Jossain muualla ehkä eri tavalla.
 
Taloyhtiössä on edessä lämmitystolppien vaihto. Tarkoituksena ei ole koskea johdotuksiin, ainoastaan vaihtaa tolpat nykyaikaisiksi, koska vanhat on 80-luvulta ja on tekninen käyttöikä tullut tiensä päähän (lukot rikki, ajastimia vaihdettu ja pitäisi vaihtaa lisää jne)

Onko kenelläkään kokemusta kannattaako tässä vaiheessa huomioida sähköautojen hidaslatauksen mahdollisuudet, ja onko kenties joku törmännyt edullisiin lämppäritolppiin jossa on jokin latausmahdollisuus mukana?

70% taloyhtiön osakkaista ajaa edelleen polttomoottorilla, joten mitään massiivista lisäkustannusta suhteessa uusiin perinteisiin tolppiin ei varmaan tule menemään läpi, mutta jos kustannus on kohtuullinen niin miksipäs ei.
Vastaan oikeassa ketjussa.

Halvin parannus olisi varmaan joku sellainen tolppa, jossa on valintakytkin kellon ja 247 syötön välillä, sekä kwh mittari lataussähköä varten. Esimerkiksi tällainen.
 
Suosittelen harkitsemaan latureita jossa pistoke on boxin alalaidassa. Muuten laturin johto voi tuurilla painaa sulakkeen alas ja esim. Teslan oma laturin johto (se osa joka menee pistokkeesta itse laturiin) on niin lyhyt ettei se johto yllä ulos tuosta purkista kun kansi on kiinni.
 
Meidän melko uudessa taloyhtiössä on mielestäni aika hyvin toteutettu. Parkkihallin kaikissa ruuduissa taitaa olla latausasema ja viime vuonna sopimus muuttui Plugit Tuntihinta -palveluun jossa lataus maksaa kiinteän 10c + pörssisähkön hinta. Kun ottaa huomioon siirtomaksut ym niin tuo hinta ei päätä huimaa ja kun ajastelee latausta halvimpiin tunteihin niin päässyt halvalla.
 
Tässä hieman kokemuksia 38:n asunnon rivitaloyhtiön latausinfra-projektista Kuopiossa, jossa asennustyöt ovat jo loppusuoralla. Toimin itse hallituksessa ja olen ollut valmistelemassa hanketta parilla hallituskaudella.

Rakennamme parhaillaan 3x160A etusulake-valmiudella* ja dynaamisella kuormanhallinnalla varustettua latausinfraa 43:lle autopaikalle, jossa autopaikkakohtainen enimmäisteho on 3x16A eli 11kW. Toteutus siten, että kullekin autopaikalle rakennetaan valmius latausaseman asennukseen, eli autopaikalle tuodaan kolmivaihekaapelointi rasiaan odottamaan asennusta. Toteutus ei vaadi uutta kiinteistöliittymää.

Dynaamisen kuormanhallinnan laitteiston toimittaa Wattery, joka toimii myös laskutusoperaattorina. Watteryn kanssa on yhteensopivia käytännössä kaikki OCPP 1.6 (+ Smart Charging) käyttävät latausasemat. Itselleni on tulossa Charge Amps Dawn. Lisäksi asemassa täytyy olla MID-mittaus sekä tapa yhdistää dynaamiseen kuormanhallintaan (LAN, WLAN, 4G).

Hankinnan kokonaishinta on välillä 40-45k€ joka jaetaan autopaikkaosakkaiden kesken. Kukin lataaja asennuttaa yhteensopivan latausaseman omalla kustannuksellaan.

Latauskentän sähkökeskus sekä sille tuleva kahvalähtö on mitoitettu 3x160A, mutta meille tulee tässä vaiheessa vain 3x63A etusulake, sillä sähköautoja tässä vaiheessa 7 ja yli 63A etusulakkeella pätötehomaksut nousevat merkittävästi.

Sähköverkkoyhtiömme on Kuopion Energia ja heille max. 63A etusulakkeella pätötehomaksu 1,32 €/kW, kk ja yli 63A etusulakkeella 4,25 €/kW, kk. Tämän lisäksi maksuperusteessa on valtava ero: pienemmällä sulakkeella pätöteho määräytyy laskutuskauden korkeimman keskituntitehon mukaan, kun taas yli 63A sulakkeella viimeisen 12 kuukauden suurimman keskituntitehon mukaan.

Jos neljä autoa lataa täydellä 11kW teholla, muodostuu huipputehoksi 44kW. Tuolla pienemmällä pätötehomaksulla 58€/kk ja isommalla 187€/kk.

Lähtötiedot
  • Rivitalo
  • Rakennettu 2016
  • 38 asuntoa
  • 28 katospaikkaa, 15 pihapaikkaa
  • Jokaisella autopaikalla lämmitystolppa 2h kellolla
  • Kaukolämpö
  • Pääsulake 3x250A
Viime vuosien aikana on puolenkymmenelle osakkaalle myönnetty lupa asennuttaa hidaslataus-mahdollisuus omalla kustannuksellaan käyttäen nykyisiä lämmitystolppien kaapelointeja. Löytyy kolme Satmaticin boxia, yhdellä ihan Type2-latausasema yhdellä vaiheella ja pari asennusta, jossa tolpasta viety ulos schuko siten, että välissä MID-mittari.

Lataajat ovat puolivuosittain lukeneet mittarit ja ilmoittaneet lukemat isännöitsijälle, joka laskuttanut heitä taloyhtiön toteutuneen sähköhinnan mukaan (tällä hetkellä joku hybridisoppari jossa sekoitus pörssiä, kiinteää, tms). Siirtoineen tuo on pyörinyt jossain 12-13c tuntumassa.


Valmistelu hallituksessa

Pyysimme taloyhtiön alkup. sähkösuunnittelijalta arvion nykyisen kaapeloinnin, sähkökeskuksen, yms. riittävyydestä, jonka perusteella kävi selväksi (kuten epäiltykin), että max. 11kW lataukseen tarvitaan uudet kaapeloinnit ja muutoksia keskukseen. Tuossa arviossa ei kuitenkaan puhuttu mitään dynaamisesta kuormanhallinnasta tai kiinteistön nykyisistä pääsulakkeista ja niiden hyödyntämisestä vaan suositeltiin hankkimaan latauskentälle oma sähköliittymä.

Vaihtoehtoa, jossa olisimme toteuttaneet pelkästään yksivaihelatauksen (esim. 1x10A) ei oikeastaan edes harkittu vaan alusta asti oli selvää, että tähtäämme dynaamisella kuormanhallinnalla varustettuun, max. 11kW lataustehon tarjoavaan ratkaisuun.

Tässä vaiheessa meillä oli aika hyvä hinta-arvio, jonka perusteella kevään -24 yhtiökokoukseen valmisteltiin esitys, jossa hallitus valtuutettiin tekemään latausinfra-hankinta, mikäli se pysyy tietyssä budjetissa.

Hankintapäätös kevään -24 yhtiökokouksessa

Esitys oli hyvin valmisteltu ja hallitus oli valmistautunut erityyppisin kysymyksiin ja argumentteihin kattavasti. Asiasta käytiin ehkä tunnin keskustelu. Toki mukana oli hieman soraääniäkin, mutta hyvillä argumenteilla ne saatiin vaimenemaan. Hankinnasta tehtiin selkeä päätös ja koska autopaikat ovat osakkaiden omistuksessa, kustannukset jaettiin autopaikkojen suhteessa.

Viidelle autopaikalle 43:sta tehdään pelkkä "valmiuden valmius" eli ko. paikkojen lähelle tuodaan yksi paksumpi kaapeli ja tehdään putkitukset paikoille valmiiksi, mutta ei tuoda rasioita latauspaikoille. Tähän päädyttiin siksi, että nämä ovat ns. kakkosautojen paikkoja. Mikäli tälläinen autopaikka halutaan liittää infraan myöhemmin, maksaa osakas siitä saman verran kuin muiden autopaikkojen osuus alunperin oli.

Kokonaiskustannukset päätettiin siis jakaa 38:n autopaikan kesken.

Kilpailutus - ja toteutuksen perustavanlaatuinen muutos

Valmistelimme tarjouspyynnön yhdessä isännöitsijän kanssa. Toimituksen sisältö ns. avaimet käteen periaatteella siten, että sen tuli sisältää kaikki kaivuutyöt (ml. uusi kiinteistöliittymä), kaapeloinnit, dynaaminen kuormanhallinta, keskusmuutokset, WLAN-tukiasemat, kytkennät, mittaukset jne.
Tarjouspyynnöt lähetettiin elokuussa 2024 puolelle kymmenelle sähköurakoitsijalle, joista kaksi oli kiinnostunut tarjoamaan.
Toinen kiinnostuneista yrityksistä ilmoitti välittömästi, että uutta kiinteistöliittymää ei mitä todennäköisemmin tarvita ja pyysi lupaamme saada sähkönsiirtoyhtiöltä kiinteistömme kulutustiedot.

Niiden perusteella selvisi, että nykyisten 3x250A pääsulakkeidemme ja keskuskoon puitteissa meillä on paljon käyttämätöntä kapasiteettiä, jonka perusteella pystymme irrottamaan 3x160A kahvalähdön latauskentän sähkökeskukselle nykyisestä sähköpääkeskuksesta.

Myös toinen tarjouskilpailuun osallistuvista yrityksistä komppasi tätä näkemystä, joten muutimme specsejä ns. lennosta siten, että uutta kiinteistöliittymää ei tilata.

Saimme tingattua hintaa vielä mukavasti alkuperäisistä ja lopulta kaksi kilpailevaa tarjousta oli ihan ykköstonnin sisällä toisistaan alkuvuodesta 2025.

Rahoitus ja hankinta

Tämmöisen investoinnin rahoitus voidaan hoitaa monella tapaa:
a) kassan kestäessä taloyhtiö maksaa viulut ja perii osuudet autopaikkaosakkailta rahoitusvastikkeena
b) laskutetaan osuudet ennakkoon maksuvalmiuden varmistamiseksi
c) haetaan rahoitusta, peritään osuudet rahoitusvastikkeena

Kevään -24 yhtiökokouksessa hallitus valtuutettiin tekemään hankinta, mutta emme tajunneet tuossa vaiheessa esittää päätöstä rahoituksesta.
Meille vuoden alussa tarve vaihtaa pankkia - edellisen lopettaessa pankkipalvelunsa suomessa - joten ajattelimme tässä samassa pyytää "siltarahoitusta" vähän kuin ehtona asiakkuudellemme. Saimme hyvät tarjoukset pankkipalveluista ja lainasta OP:lta.

Siispä veimme vielä kevään 2025 yhtiökokoukseen esityksen lainasta, jonka nosto sallii sen, että kukin autopaikkaosakas sai päättää maksaako osuutensa kerralla vai rahoitusvastikkeen muodossa. Esitys meni heittäen läpi, nostimme lainan ja teimme sopimuksen paikallisen sähköurakoitsijan kanssa.

Infotilaisuus osakkaille pidettiin heinäkuun alussa ja työt aloitettiin myöhemmin samassa kuussa.

Tilanne elokuun lopussa 2025

Kaivuutyöt, putkitukset ja kaapelihyllyjen asennukset tehtiin nopeasti. Kaikki kaapelointikin on nyt saatu valmiiksi. Asennustyöt ovat varsin nopeita, mutta latauskentän sähköpääkeskuksen ja nykyisen sähköpääkeskuksen muutoskomponenttien toimitusaika on 2-3kk. Sopimus tehtiin heinäkuun alussa, käyttöönotto syyskuussa.

Sähkösopimus ja laskutus

Sähkö tulee siis kiinteistöön nykyistä kiinteistöliittymää pitkin. Pääsulakkeen jälkeen latauskentälle erotetaan oma etusulake, jolle tulee oma sähkösopimus. Näillä näkymin otamme siihen pörssisähkösopimuksen.

Kukin lataaja rekisteröityy Watteryn palveluun ja antaa sinne maksutietonsa. Wattery laskuttaa (veloittaa maksukortilta) kutakin lataajaa käyttämästään sähköstä kuukausittain ja veloittaa palvelumaksunsa, joka on joko 5€/kk tai 3snt/kWh. Taloyhtiö sopii maksuperusteet (energian hinta, mahdolliset muut maksut) Watteryn kanssa. Wattery tilittää maksut taloyhtiölle. Meidän tapauksessamme taloyhtiö ei ota mitään välistä vaan kukin maksaa kiinteän (€/kWh) siirtohinnan sekä sähköenergian pörssihinnan mukaan. Tarvittaessa sähkösopimuksen voi toki muuttaa.

Vinkkejä ja huomioita

Taloyhtiöitä on monenlaisia. On pieniä ja isoja, valmiudet (sulakkeet ja muu infra, maksuvalmius, jne) vaihtelevat ja osassa päätöksenteko toimii muita paremmin. Nämä vinkit on suunnattu meidän taloyhtiömme kaltaisille suurehkoille rivaritaloyhtiöille, joihin on tarkoitus rakentaa autopaikkakohtaisen kolmivaihelatauksen mahdollista infra.
  1. Unohtakaa 22 kW: 11 kW riittää kotilataukseen täysin. 22 kW tuo vain turhia kustannuksia infraan, käytännön hyötyä ei juuri ole.
  2. Dynaaminen kuormanhallinta: sulakkeet ja liittymä riittävät useammalle lataajalle ilman ylimitoitusta ja tehomaksujen kasvua.
  3. OCPP-tuki: valitkaa aina avoimeen OCPP-standardiin perustuva järjestelmä, niin ette lukittaudu yhden valmistajan suljettuun ratkaisuun.
  4. Laskutusoperaattori: kannattaa käyttää ulkopuolista operaattoria (esim. Wattery), joka laskuttaa suoraan käyttäjiä
  5. Laajennettavuus: mitoittakaa keskus, kaapeloinnit, suojalaitteet, putkitukset ja kaapelihyllyt niin, että kapasiteettia on helppo lisätä myöhemmin, kun lataajia tulee lisää.
Omat fiilikset sähköautoilijana ja osakkaana

Meillä on ollut pian pari vuotta Tesla Model Y ja lataaminen on tapahtunut Satmaticin boxin kautta, teslan omalla 1x13A laturilla. Se on riittänyt meidän käyttöömme vallan mainiosti. On toki ollut monia tilanteita, kun tehokkaammasta latauksesta olisi ollut hyötyä. Nämä tilanteet ovat lähinnä niitä, kun suht tyhjällä akulla tullaan reissusta kotiin ja vielä samana iltana - tai seuraavana aamuna - olisi ollut täydemmälle akulla käyttöä.

Omalla kohdallani kokonaiskustannukset (infra, latausasema ja Type 2 kaapeli) asettuu n. 2000 euron tienoille. Maksan sen mielelläni. Ja olisin maksanut sen infran osuudenkin (reilu tonni) mielelläni vaikka en ajaisi sähköautolla. Ja samaa mieltä oli suurin osa muista - polttomoottoriautolla ajavista - naapureista.

Se että nostaako tämä investointi kiinteistön arvoa on minulle henkilökohtaisesti merkityksetön asia. Ei se sitä ainakaan laske. Hallituksen jäsenenä luonnollisesti arvioin tämän olevan asianmukainen ja järkevä investointi. On kuitenkin päivän selvää, että tästä on helpompi myydä kämppä kuin vastaava kämppä sellaisesta rivarikohteesta, jossa latausmahdollisuutta ei ole.

Kaikista tärkein tämmöisen projektin läpiviennissä on kuitenkin aktiivinen ja asioihin perehtynyt taloyhtiön hallitus, jonka tukena on eri ammattilaisia: isännöitsijä, tekninen isännöitsijä, sähkösuunnittelijat, jne.

Joten ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä! :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ja kattavasta kirjoituksesta!

Luin läpi mutta en huomannut mainitsitko miten noiden osakkaiden itse hankkimien latausasemien mahdolliset huollot ja vikatilanteet käsitellään, ovatko ne osakkaan vastuulla?
 
Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ja kattavasta kirjoituksesta!

Luin läpi mutta en huomannut mainitsitko miten noiden osakkaiden itse hankkimien latausasemien mahdolliset huollot ja vikatilanteet käsitellään, ovatko ne osakkaan vastuulla?
Kiitos palautteesta.

Osakas vastaa latausasemastaan, eli niiden huoltaminen on kunkin osakkaan vastuulla. Vikatilanteissa, joissa mahdollinen OCPP kommunikaatio-ongelma, pitää varmasti kääntyä Watteryn tai Wattery-pääkäyttäjän puoleen (emme ole vielä päättäneet, että hoitaako tuon tehtävän isännöitsijä, sähköurakoitsija vai jopa joku/jotkin taloyhtiöstä).

Vastuunjako karkeasti siis niin, että taloyhtiö tarjoaa sähkön ja netin (langattomasti) latausasemalle sekä tiedot miten OCPP yhteys Watteryyn konfikuroidaan. Osakas vastaa myös siitä, että hänen hankkimansa latausasema on Wattery-yhteensopiva. Taloyhtiö toki viittaa ohjaissaan Watteryn yhteensopivuusohjeisiin (linkattu alkup. viestissä) ja on rajannut, että asemalla täytyy olla sähkönumero, (muistaakseni) suomalainen maahantuona ja "normaali" ulkonäkö (musta, hopea, valkoinen yms). Tuo sähkönumero yms. rajaus ihan siksi, ettei sinne asenneta mitään temupaskaa, jossa sattuu olemaan OCPP 1.6 (+ Smart Charging), WLAN sekä MID mittaus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 152
Viestejä
4 896 367
Jäsenet
78 937
Uusin jäsen
Juhis_K

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom