Sanoisin, että kun sähköautot vielä yleistyvät niin as oy:t joissa ei voi ladata tulevat olemaan todella epähaluttuja. Ihan eri asia mennä "lähellä" olevaan julkiseen latauspaikkaan kun tökätä johto kiinni kotipihalla omalla autopaikalla.
Toki esim Helsingin keskustassa on paljon taloja joissa ei ole yhtään autopaikkoja muutenkaan, niin näihin ei nyt tietysti vaikuta mitään, mutta muualla talot joissa ei voi ladata eivät tule olemaan kovin suosittuja. Tämä nyt toki lähinnä oma mielipiteeni, koska minulla on sähköauto ja en koskaan muuttaisi asuntoon jonka parkkipaikalla en voisi ladata ja aika moni muukin on tätä mieltä. Toki harvalla vielä on sähköautoa, mutta kokoajan enenevissä määrin on ja nämä henkilöt kyllä sivuuttavat tyystin ne asunnot joissa ei voi ladata.
Ei toki yksi tolppa ratkaise vaan taloyhtiön suhtautuminen asiaan. Ei tarvitse olla tolppia, mutta tarvitsee olla yhtiöllä tahtotila lataamisen järjestämiseen tavalla tai toisella.
En itse usko olevan ihan lähitulevaisuutta, kun katsoo nykykehitystä sekä ihan omiakin kokemuksia. Totta kai on kaikissa asioissa ääritapauksia. Täyssähköissä on akkujen koot jo sitä luokkaa ettei päivittäinen lataaminen ole välttämättä tarpeellista. Akkujen kehittyessä alkaa tulemaan pakkaskestävyyttäkin enemmän, niin ei tarvitse akkua lämpätä edes sitten talvella. Onko se niin kätevää? Ei tietenkään ole eikä sitä kukaan ole toisin väittänytkään. Nythän laki aiheuttaa sen, että ajan kuluessa autoja pystyy lataamaan varmasti kotonaankin. Siihen menee kyllä vielä aika monia vuosia.
Meillä on taloudessa kaksi sähköautoa ja kumppanilla tulee työmatkaa sellaset 30km päivässä. Hän lataa 2 kertaa viikossa auton supersukolla taloyhtiön tolpasta. Omalle autolleni minulla ei ole taloyhtiöstä autopaikkaa joten käyn lataamassa salilla käydessä 2-3 kertaa viikossa jos tarve tai kaupassa käydessä. Jos tarvitsee saada enempi kantomatkaa käyn pikalaturilla. Itse tiedän henkilöitä, jotka ovat ostaneet täyssähköauton vaikka eivät kotona ole voineet ladata. Itse olen huomannut monen olevan siinä luulossa, että sähköauto nyt vaan pitää aina olla ladattu täyteen eivätkä uskalla ajaa sitä tyyliin alle 20% varauksen. Tuntuu tämän kotilataamisen pakollisuuden olevan jotenkin rummutettu suomalaisten päähän vaikka infraa löytyy nykyään joka paikasta.
Itse väitän edelleen sen, että hinta ja alue määrittelee sen haluttavuuden. Tuolta löytyy pohjoisesta kiinteistöjä joita saa muutamilla kympeillä joihin voi asentaa laturin, mutta ylläri ei mene kaupaksi. Lataus mahdollisuus on varmasti kiva lisä, mutta en usko sen vaikuttavan muutamia yksilöitä enempää haluttavuuteen asuntokaupoissa.
Ihan käytännön kokemuksella, ei välttämättä saa. Siihen ei foorumikiukuttelut auta.
Täällä käytännön kokemuksella saa. Se ettet kykene ymmärtämään lakeja ja säädöksiä on sinun henkilökohtainen ongelma eikä muuta sitä faktaa, että niitä rakennuslupia saa lain ja säädöksien puitteissa. Siihen ei valehtelusi auta vaikka miten yrität väännellä ja olkiukkoilla.
Taidat olla melko yksin sen väittämän kanssa, että jossain kilometrien päässä oleva 22kW-laturi on millään tasolla verrannollinen kotilataukseen.
En ole edes etäisesti yksin tuon väittämän kanssa ja se on verrannollinen jollain tasolla kotilataukseen esim. itse voin ladata salilla käydessä, kaupassa käydessä yms. autoon ihan riittävästi ettei kotona ole välttämättä pakko ladata ollenkaan. Onko se, niin kätevä? Ei tietenkään.
Tähän loppuun vielä pieni arvoitus: Liittyvätkö nämä kaksi satunnaista suoraa lainausta toisiinsa?
Eivät. Se ettet kykene ymmärtämään etteivät "arvo" ja "haluttavuus" merkitse samaa asiaa on edelleen sinun henkilökohtainen ongelmasi.
Mutta taidanpa lopettaa keskustelun kanssasi.
Se on ihan hyvä kun olet valehtelusta jäänyt kiinni ja kärsit nyt myös kyvyttömyydestä muistaa yhtä keskustelun viestiä taaksepäin.