Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Taloyhtiössä on parkkipaikkaremontti loppusuoralla, jonka yhteydessä vedettiin sähköt ja latausvalmius infran osalta 11kwh lataukseen. Kuormanhallintaa ei ole sähkökeskuksen päässä, koska suunnittelijan mukaan sitä ei ainakaan alkuvaiheessa tarvita.

Taustajärjestelmäksi on nyt viritteillä eparking ja laitteiden osalta osakkaat ostavat omat laitteensa, jotka laitetaan muutostyönä paikalle lämmitystolpan tilalle. Laitteen pitää olla yhteensopiva eparkingin kanssa ja taloyhtiön pitää vielä hyväksyä laitemalli (mutta käytännössä mikä vaan yhteensopiva ok). Ennalta hyväksyttyjen listalle on nyt tulossa alkuun vain Zaptec Pro, mutta omasta mielestäni se on nyt turhankin hieno laite kun hinta-arvioksi on annettu 1600e asennettuna.

Olisiko täällä kokemusta hyvistä kolmivaihelatureista vastaavaan käyttöön, joissa selviäisi vaikka lähempänä 1000e hintalappua? Vai onko tämä niitä paikkoja joissa ei kannata lähteä säästelemään? Aika paljon saa kilsoja jo painella että saa edelliset bensakulut kirittyä :)

Edit: Täydennetty tekstiä
Meillä hieman vastaava tilanne. Tulisi löytää eParking-yhteensopivia laitevaihtoehtoja hintoineen ja hankalaksi on tehty. Yksi tarjous saatu, jossa UTUMax 2x11 kW + 2xSuko (tuotekoodi: M16-2TH-N1) putken ja asennuksen kanssa irtoaa hintaan 3700 €.
 
Onko eParkingissa jotain parempaa kuin vaikka Garolla? Onko hinnoissa isot erot?
eParking on latausoperaattori, jolta saa ostettua latausjärjestelmän hallinnoinnin sisältäen kuormanhallinnan, latausoikeuksien hallinnoinnin ja laskutuksen ja lähtökohtaisesti pystyvät ainakin latausoikeuksien hallinnan ja laskutuksen osalta tukemaan melkein mitä tahansa ocpp-asemaa tai heidän omalla eTolppa-ohjaimella varustettua asemaa. Kuormanhallinnan kanssa ei välttämättä ole ihan näin laaja laiterepertuaari.

Garo taas on pelkkä laitevalmistaja, jolla varmaan on joku ilmainen tai maksullinen pilvipalvelu olemassa, jolla saa kuormanhallinnan tehtyä, latausoikeuksia hallittua ja varmaan saa raportit latauksista käsin laskutusta varten. Garon järjestelmään saa luonnollisesti liitettyä vain Garon latausasemia.

Meillä hieman vastaava tilanne. Tulisi löytää eParking-yhteensopivia laitevaihtoehtoja hintoineen ja hankalaksi on tehty. Yksi tarjous saatu, jossa UTUMax 2x11 kW + 2xSuko (tuotekoodi: M16-2TH-N1) putken ja asennuksen kanssa irtoaa hintaan 3700 €.
Kalliita nämäkin ovat, mutta itse kun työnantajalle pyysin, niin satasia edullisempia kuin Utumaxit. Toki pyydetty määrä oli kymmeniä

Tämä oli 25 kpl tarjouspyynnöllä yllättävän hyvän hintainen. Tiedä sitten, mikä tilanne yksittäiskappaleilla. Tässä ei ole sukoja.

Kannattaa kysyä ainakin siltä urakoitsijalta, joka infran on tehnyt. Tietävät lähtötilanteen, niin voivat jopa tarjotakin, kun ei tarvitse arvuutellaa, minkälainen viritelmä pohjalla mahtaa olla valmiina.
 
Sain sovittua laturin asennuksesta itselleni taloyhtiössä. Tarvisi löytää joku ratkaisu minkä saisi yksivaiheisena kytkettyä ja olisi jonkinlainen energiamittaus.
Esim ABB Terrassa taisi olla energiamittaus sovelluksen kautta. Wallelle oli myös laturi missä energiamittaus.
Tuleeko muita tuommoisia ratkaisuja mieleen? Tarkoitus olisi siis laittaa isänöitsijälle mittarilukema sähkön laskutusta varten.
 
Sain sovittua laturin asennuksesta itselleni taloyhtiössä. Tarvisi löytää joku ratkaisu minkä saisi yksivaiheisena kytkettyä ja olisi jonkinlainen energiamittaus.
Esim ABB Terrassa taisi olla energiamittaus sovelluksen kautta. Wallelle oli myös laturi missä energiamittaus.
Tuleeko muita tuommoisia ratkaisuja mieleen? Tarkoitus olisi siis laittaa isänöitsijälle mittarilukema sähkön laskutusta varten.

Mikä tahansa laturi saadaan mittaavaksi jos sen kytkee mittarin kautta. Se mittari voidaan tarvittaessa laittaa vaikka laturin viereen moduulikoteloon. Yksivaiheinen mittari on vieläpä erittäin halpa, alle 50€ eikä kolmivaiheinenkaan ole kuin luokkaa 150€.
 
Itse hommasin yksivaihehybridiä varten tämmöistä vastaavan:

Tuo on ns. "väärällä" pistokkeella hybridiä varten, mutta tuolla oli valikoimissa silloin 16A superschoko energiamittauksella (MID-hyväksytty). Olisikohan ollut alle 200e koko paketti. Sähkäri kävi asentamassa lämmitystolpan viereen tuon ja minä kytken auton mukana tulleen laturin sitten siihen.
 
Mikä tahansa laturi saadaan mittaavaksi jos sen kytkee mittarin kautta. Se mittari voidaan tarvittaessa laittaa vaikka laturin viereen moduulikoteloon. Yksivaiheinen mittari on vieläpä erittäin halpa, alle 50€ eikä kolmivaiheinenkaan ole kuin luokkaa 150€.
Yritän tätä välttää kun tuosta tulee hieman viritelmä parkkipaikalle. Sen takia etsin laturia, jossa energiamittaus laturissa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 412
Viestejä
4 555 553
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom