Ottamatta kantaa, että nostaako lataus asuntojen arvoja vai ei, niin ainakin tuota haluttavuutta se nostaa kyllä. Meidän taloyhtiössä myytiin yksi asunto ja ainakin kaksi sähkö/plugari ostajaehdokasta oli. Veikkaanpa, että merkittävä vaikutus ostamishaluille on A. onko taloyhtiössä tehty latausinfran kartoitusta, B. on tehty, on sallittu yksittäisen asukkaan asennuttaa purkki itse ja varsinkin C. jos siellä on jo latausasemat. Meidän taloyhtiössä tuli vähän yllättäen kaikille laturit (16A) kun itselleni sähkärin ostin ja pyysin lupaa saada itse laittaa tuon latauksen. Yllättäen kokouksessa kaikki oli sitä mieltä, että laitetaan vaan vaikka minä olen ainoa jolla sähköauto (no nyt tulee uusi asukas jolla plugari).
Kun tuota selvittelin isännöitsijältä keväällä, niin taloyhtiö voi antaa luvan yksittäiselle asukkaalle laitattaa vaatimusten mukaisen latauspistokkeen (hox. taloyhtiön vakuutusyhtiöllä on todennäköisesti opas noista latausaemista, että millaisia vaatimuksia asiassa on). Jos muutat pois ja asuntosi ostava henkilö ei sitä halua, niin sinun tulee omalla kustannuksella poistaa tolppa ja laittaa tilalle sama vanha tolppa. Ja jos he antavat luvan, niin kaikilla asukkailla pitää olla mahdollisuus laittaa samanlainen setup (olikohan tässä jokin yhdenmukaisuusperiaate tms.).
Ongelmaksi muodostuu varmasti se, että jos taloyhtiön sähköinfra ei kestä tehokkaampia latauksia niin tulee aika kovat kustannukset tai vaikka laitettaisiin 16A laturit kaikille niin talonkäyttösulakkeet eivät välttämättä enää kestä sitä kuormaa. On hiukan eri asia että onko siellä autot lämmityksessä muutaman tunnin vai onko siellä yöllä useita sähkäreitä samaan aikaan imemässä maksimi virtaa. Tämä taloyhtiö vähän toisella kymmenellä ja 16A latauksen kestää kaikille (toki talonkäyttösulakkeita nostettiin kun kaapelointi sen kestää). Käytössä on eParkingin jossa on kuukausimaksuja muutama euro per käyttäjä (sis. perusmaksun ja pörssisähkö ominaisuuden), mutta tämä oli tietääkseni ainoa tapa saada sitä järjestettyä siten että 16A lataus onnistuu, koska tuo eParkingin järjestelmä hoitaa myös kuormanhallinnan (jos kaikki paikat olisivat yhtäaikaa käytössä, niin pudotetaan latauksen tehoa kaikilta). Myös taloyhtiön sähkösoppari vaikuttaa tuohon hommaan, koska eParkingissa laskutus hoidetaan suoraan asukkaalta eParkingin kautta VS erilliset mittarin luvut -> lukujen ilmoitus isännöitsjiälle ja he laskevat sitten siitä paljonko pitäisi laskuttaa. Kiinteällä sopparilla tuo ei lienee niin iso ongelma, mutta pörssisähkön kanssa vekslaamisesta siten, että isännöitsijä laskee keskihinnat ym. niin veikkaan etteivät siitä innostu (ainakaan meillä eivät innostuneet).
Jotta asia lähtisi taloyhtiössä etenemään, niin minusta taloyhtiön pitää ensin teettää latauskartoitus (maksoi meillä n.370€ alv.0, seitsemän huoneistoa) ja vakuutusyhtiöltä kysäistä, että mitä vaatimuksia heillä on. Jos Svenson tarvitset esimerkkiä latauskartoituksesta niin voin tuon esimerkin lähettää privana.