Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

EI välttämättä. Nimimerkillä varsin paskalla palkkatasolla oleva kohta velattomassa kämpässä asuva Teslakuski (juu on tullut tehtyä rahaa fiksuilla asuntokaupoilla jne jne mutta eipä tuo poista sitä että rahaa ei tarvitse tulla ovista ja ikkunoista että sähköauton voi omistaa). Säästän euroja per/kk rahakuluja laskiessa vs mitä edellinen Fiesta vei. Eli ei tuo mitään rikkaiden tai muuten eliitin satsia. Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän ja tottunut kippoihin jotka imevät isot määrät polttoainetta säästö voi olla useita satoja kuussa. Itsellä säästyy n.200e/kk vs viritelty Fiesta ST (tai no, en ole päivittänyt laskelmaa sen jälkeen kun ilmaiset laturit katosivat Prismoista mutta on tuo säästö silti varsin mukava).
Taikasana tapauksessasi on tietysti velaton asunto. Olisin tietysti senkin voinut laittaa poikkeukseksi massasta. Kylmä asiahan sähköautoissa on oikeastaan tuo ostaako auton rahoituksella, käteisellä ja onko muita kovia kuluja kuten vaikkapa se asuntolaina. Muualla kuin pääkaupunkiseudulla saa kivan ison rivarin samalla kuukausierällä kuin uuden sähköauton ilman käsirahaa + vakuutukset, verot ynnä muut kulut. Helposti siis maksaa käytännössä kahta asuntolainan kk-erän kokoista lainaa. Meni vähän ohi tuon alkuperäisen aiheen. :)

Tunnen kyllä piston sydämessa noiden polttoainejanoisien autojen kohdalla. Puoli vuotta ajelin autolla, joka imi omassa ajossa sellaista 16l/100km. On muitakin paljon kuluttavia autoja ollut vuosien varrella. Ikävä juttuhan noissa on ollut tehon mukana tuoma lisäkustannusvaikutus. Sähköautot kyllä mukavia kun voi päästä vähällä ja silti on olemassa reserviä.
 
Taikasana tapauksessasi on tietysti velaton asunto. Olisin tietysti senkin voinut laittaa poikkeukseksi massasta. Kylmä asiahan sähköautoissa on oikeastaan tuo ostaako auton rahoituksella, käteisellä ja onko muita kovia kuluja kuten vaikkapa se asuntolaina. Muualla kuin pääkaupunkiseudulla saa kivan ison rivarin samalla kuukausierällä kuin uuden sähköauton ilman käsirahaa + vakuutukset, verot ynnä muut kulut. Helposti siis maksaa käytännössä kahta asuntolainan kk-erän kokoista lainaa. Meni vähän ohi tuon alkuperäisen aiheen. :)

Tunnen kyllä piston sydämessa noiden polttoainejanoisien autojen kohdalla. Puoli vuotta ajelin autolla, joka imi omassa ajossa sellaista 16l/100km.
Juu ei vielä ihan velaton mutta kohtapuoliin. Juu tiukilla välillä kun on vielä tovi molempia lainoja eron jäljiltä mutta tuo onkin yksi syy mikä naurattaa välillä. Sähköllä säästän rahaa vaikka auton hinta about tuplaantui yms yms. Tarpeeksi kun tosiaan ajelee ja Kehä1 sisällä niin äkkiä sitä tulee säästöä vs pitkät matkat motaria missä sähkökipot taas eivät loista.

Saa itseasiassa nähdä kun vaihdan pari neliötä tai yhtä huonetta pienempään että miten hyvin uudessa taloyhtiössä tulee hallitus vastaan sähköauton kohdalla vai onko valmiudet jo. En siis ole vanhaa vielä myynyt ja siten päättänyt edes minnepäin sitä muuttaisi tms. Noh, eipä siinä, jos uudessa taloyhtiössä tulisi jotain napinaa niin siellä kyllä otan tallin tms ja lyön kunnon laturin vaikka omaan piikkiin sopimuksella että ostavat joko pois ajan myötä tai otan itse muuttaessa (jos muutan) laturin mukaan :D.
 
Olen työn puolesta käsitellyt aika paljonkin noita parkkisähkön laitteita ja se "parinkympin aparaatti" on suht kehittynyt laite, löytyy valmiudet mobiiliverkoille, sisäänrakennettu wifi, etänä päivitettävä firmis yms. Mitäs luulet että paljonko tuollaisen kehittäminen maksaa nykypäivänä suomessa? Itse en käsitä miten toiminta voi kannattaa noin pienellä rahalla.

Parempi ehkä laittaa se 15e/kk vaikka bussilippuun jos on liian kallista.

Se ei todellakaan ole mikään Elon Muskin superkehittynyt SpaceX laite. Yksinkertaisuudessaan todennäköisesti sähkömittari joka lähettää IOT:n avulla kulutuslukemaa pilveen. Reilumpi hinta olisi 5e/kk joka kattaisi laitteen ja liittymän kulut.
Yrityksen tuntien on kova paine tehdä tulosta, kun sijoittajien rahat on jo käytetty ja konkurssin partaalla on käyty.

15e/kk sinänsä ei kuulosta kalliilta, mutta se on liian suuri osuus kulutetun sähkönhintaan verrattuna 20tkm vuosiajossa. Tuolla hinnoittelulla etanan hidas 3,7kw kotilataus maksaa saman verran kun kaupalliset pikalataukset.

Ongelmana nykyään on se, että taloyhtiöiden hallituksessa ei kenelläkään ole sähköautoja tai kokemusta niistä. Kaikki niihin liittyvät päätökset tehdään helpoimman kautta. Tolppien asennuksesta koituvat kustannukset ainoastaan kiinnostaa,
koska ne vaikuttavat vastikkeeseen.
 
Pysykääs aiheessa.

15e "vuokra" sisältää ilmeisesti mittarin luennan, laskutuksen ja laitteen vuokran. Loppusumma kirpaisee, mutta yleensä tällaiset palvelut maksavat.
 
Asun 10 asunnon taloyhtiössä, jonka autokatoksessa on jokaiseen asuntoon sidoksissa oleva parkkiruutu. Jokaisella autopaikalla on oma pistorasia (ilman ajastinta) auton lämmittämiseen. 80-luvulta peräisin oleva johdotus tulee viereisestä taloyhtiön "sähkökeskuksesta". Sähkö menee taloyhtiön yhteisistä rahoista ja sulake on niin pieni (16a?) että jos liian moni lämmittää autoa samaan aikaan niin sulake palaa.

Yhtiökokouksessa on jo 2 vuotta sitten kirjattu kunnossapitosuunnitelmaan sähköautojen latauskartoitus. Sen verran on selvitetty että johdotukset tulisi uusia ja pääsulakekokoa luultavasti kasvattaa, muilta osin asia ei ole edistynyt. Ajattelin näin ummikkona ehdottaa hallitukselle kokonaisvaltaisen kartoituksen tilaamista "asiantuntijalta". Tämän viestiketjun luettuani ymmärsin, että asia ei olekaan niin yksioikoinen ja näillä kartoitusfirmoillakin usein on oma lehmä ojassa omine sähkön laskutus- ja modeemienvuokraustoimintoineen.

Koska meillä pitää johdotusta myöten uusia kaikki niin mielestäni asia on syytä laittaa heti kerralla kuntoon tulevaisuutta ja siten myös kuormantasausta ajatellen.

Olisiko tässä kohtaa kannattavinta toteuttaa sellainen järjestely, että autopaikoille vedettäisiin uudet sähköjohdot, jotka olisivat kytköksissä suoraan asuntokohtaisiin sähkömittareihin ja lisäksi samalla vedettäisiin sähkökeskuksesta jokaiselle ruudulle omat ethernet-johdot. Sähkökeskukseen tulisi sitten jonkinlainen kuormantasauslaite ja asukkaille annettaisiin lupa asentaa vain latauslaitteita, jotka toimivat yhteen kyseisen valmistajan kuormantasauslaitteiston kanssa?

Onko tarjolla toimivia edellä mainittuja kuormantasauslaitteistojen toimittajia, joiden bisnes ei perustuisi kuukausimaksullisiin sopimuksiin? Samalla jos kartoitusta tehdään niin olisi hyvä tilata se suoraan paikasta, joka tarjoaa fiksuja ratkaisuja.
 
Ongelmana nykyään on se, että taloyhtiöiden hallituksessa ei kenelläkään ole sähköautoja tai kokemusta niistä. Kaikki niihin liittyvät päätökset tehdään helpoimman kautta. Tolppien asennuksesta koituvat kustannukset ainoastaan kiinnostaa,
koska ne vaikuttavat vastikkeeseen.

Sähköautoilijoiden kannattaisi hakeutua taloyhtiöiden hallituksiin jotta tämä asia saataisiin korjattua.
 
Sähköautoilijoiden kannattaisi hakeutua taloyhtiöiden hallituksiin jotta tämä asia saataisiin korjattua.

Ilmanmuuta kannattaa. Lähinnä tarkotin sitä, että harvalla ihmisellä nykyään on vielä sähköautoja, eli hyvin suurella todennäköisyydellä hallituksessa kenelläkään ei sellaista ole. Taloyhtiöillä on kuitenkin paineita ottaa tämä autoilija ryhmä huomioon ja paikat lisääntyy. Yleensä latauspaikkojen hankintaa tehdessä näkökulma on vai taloyhtiön kannalta ja käyttäjän näkökulmasta ei mietitä asiaa ollenkaan. Itsellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa nykyisessä taloyhtiössä, koska asun vuokralla. Ei voi kuin maksaa ja harmitella tilannetta.

EDIT: Esimmäisen viestini tarkoitus (valituksen lisäksi) oli herättää keskustelua siitä, millaisia ratkaisuja muilla on ollut taloyhtiöissä. Onko lataaminen kalliimpaa? Halvempaa? Vai meneekö tämä kokonaan ohi aiheen?
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Onko kenellekään kokemusta tai näkemystä miten taloyhtiön parkkipaikalle saisi kätevästi WIFIN jota voisi käyttää lataushistorian seuraamiseen? Voisiko löytyä niin tehokasta tukiasemaa kotiverkolle tai vahvistinta joka selviäisi hommasta kun matkaa asunnolta latausasemalle n. 40m ja rakenteita välissä.
 
ARAn tukeen liittyen, onko kokemusta saako latausinfraan tukea jos on vuosi sitten tehty öljy -> maalämpö uudistus ja siihen saatu 50% tukea ARAlta. Isännöitsijä vain varoitti, että tukea latausinfraan ei välttämättä saa kun juuri olemme ARAlta saaneet tukea toiseen projektiin. Kuulosti omaan korvaan jotenkin oudolta, niin ajattelin varmistaa.
 
Hei,

Onko kenellekään kokemusta tai näkemystä miten taloyhtiön parkkipaikalle saisi kätevästi WIFIN jota voisi käyttää lataushistorian seuraamiseen? Voisiko löytyä niin tehokasta tukiasemaa kotiverkolle tai vahvistinta joka selviäisi hommasta kun matkaa asunnolta latausasemalle n. 40m ja rakenteita välissä.
Helpoin lienee sopia asiasta naapurin kanssa joka asuu parkkiksen puolella.. Tai johtuu tietysti kuinka helpot välit naapureihin on.

Tai sitten hommaa autoonsa mobiilireitittimen ja vitosen netin siihen.. se sitten maksaa sen 5e/kk
 
ARAn tukeen liittyen, onko kokemusta saako latausinfraan tukea jos on vuosi sitten tehty öljy -> maalämpö uudistus ja siihen saatu 50% tukea ARAlta. Isännöitsijä vain varoitti, että tukea latausinfraan ei välttämättä saa kun juuri olemme ARAlta saaneet tukea toiseen projektiin. Kuulosti omaan korvaan jotenkin oudolta, niin ajattelin varmistaa.
Aran sivuilta löytyy nuo hakemusten ja tukien ehdot, ja siellä pitäisi olla mainittu jos aiemmin saatu tuki rajoittaa uutta tukea. En nyt tässä kohtaa jaksa kaivaa puolestasi vastausta, mutta muistan lukeneeni dokkaria jossa näitä sivuttiin. Oli muistaakseni niissä hakemusohjeissa kerrottu.
 
Sähköautoilijoiden kannattaisi hakeutua taloyhtiöiden hallituksiin jotta tämä asia saataisiin korjattua.

Sähköautoinfran rakentamisen päätös ei ole hallituksen tehtävissä, vaan kyseessä on yhtiökokous-tason asia. Kannattaa siis pyytää laittamaan asia seuraavan yhtiökokouksen asialistalle, niin saa hommaa eteen päin. Yhtiökokous voi päättää selvityksen tekemisestä ja hallitus sitten toteuttaa yhtiökokouksen päätöksen. Taloyhtiön hallituksella on aika vähän liikkumavaraa siinä, että miten se taloyhtiön yhteisiä rahoja käyttää.
 
Sähköautoinfran rakentamisen päätös ei ole hallituksen tehtävissä, vaan kyseessä on yhtiökokous-tason asia. Kannattaa siis pyytää laittamaan asia seuraavan yhtiökokouksen asialistalle, niin saa hommaa eteen päin. Yhtiökokous voi päättää selvityksen tekemisestä ja hallitus sitten toteuttaa yhtiökokouksen päätöksen. Taloyhtiön hallituksella on aika vähän liikkumavaraa siinä, että miten se taloyhtiön yhteisiä rahoja käyttää.

Oma kokemus talonyhtiöiden hallituksista; jos hallitus on yksimielinen ja haluaa viedä asiaa eteenpäin niin yhtiökokous yleensä hyväksyy hyvin valmistellut esitykset. Eli jos hallitus ei asiaa itse aja aktiivisesti niin yhtiökokouksessa on vaikea saada mitään läpi. Talonyhtiöissä on yleensä tietty "edistykselliset" -porukka jotka ajaa uudistuksia, sitten se 80% joilla ei ole vahvoja näkemyksiä suuntaan tai toiseen ja sitten se 10-20% jotka vastustaa kaikkea, varsinkin jos tarvitaan yhteistä rahaa. Ratkaiseva on tämä 80% ja oman kokemukseni mukaan suurin osa heistä äänestää lähtökohtaisesti hallituksen esitysten puolesta jos ne on hyvin valmisteltu.
 
Noinhan se käytännössä menee. Toisaalta hallitukseen kuulumaton osakas voi yhtä lailla perustella ja esittää oman kantansa asiaan. Jos tuo mainitsemasi 80% äänestää hallituksen esityksen mukaan niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että he olisivat aivottomia lampaita vaan ehkä sitä, että heidän mielestään hallituksen esitys on heidän kannaltaan parempi kuin "edistyksellisten" näkemys. Hallitukseen voi hakeutua itsekin, mutta se tietysti vaatii sen, että muut osakkaat luottaa kyseiseen henkilöön ja haluavat hänet päättämään asioista.

Jos ennen yhtiökokouskutsua osakas haluaa vaikkapa sähkölatausinfran selvityshankkeen käynnistämisen kokouksen asialistalle, niin siihen tuskin tulee kummoisempaa hallituksen ehdotusta. Asiaa ajavan osakkaan tai osakkaiden kannattaa tehdä etukäteen hyvä esityö, että pystyy esittämään hankkeen hyödyt muille osakkaille. Kannattaa muistaa, että jokainen osakas katsoo asiaa omasta näkökulmastaan ja jos esitetty asia on haitallinen jollekin osakkaalle, niin hän on tietenkin sitä vastaan. Yli puolet kokouksessa olevasta äänimäärästä pitäisi saada vakuutettua asian hyödyllisyydestä ja usein se hyödyllisyys mitataan euroissa (kustannukset vs. mahdollinen asunnon arvon nousu).
 
Yli puolet kokouksessa olevasta äänimäärästä pitäisi saada vakuutettua asian hyödyllisyydestä ja usein se hyödyllisyys mitataan euroissa (kustannukset vs. mahdollinen asunnon arvon nousu).

Tuo tekee kyllä aika epätodennäköisen tilanteen, että yhtiökokouksessa onnistuisi runnomaan urakan läpi hallituksen vastustuksesta huolimatta. Hallituksella on yleensä itsellään ja valtakirjoilla melkoinen osuus paikalla olevista äänistä. Ja lopuista pitäisi löytyä enemmistö kuitenkin samanlaisilla perusteluilla, mitkä eivät hallitukselle ole kelvanneet samalla kun hallitus tietenkin perustelee omaa kantaansa. Ja se loput yhtiökokouksissa käyvistä osakkaista on sitä porukkaa, joka on hallituksen ennenkin valinnut hoitamaan taloyhtiön asioita.

Ei tuo mahdotonta ole, mutta todennäköisesti siinä joutuu myös vaihtamaan hallituksen siinä sivussa, jotta päätetty urakka vielä toteutuukin. Ja aika todennäköinen lähde tai osasyyllinen hallituksen vastustukselle on isännöitsijä, joten voi olla että ennen hommiin pääsyä uuden hallituksen ensimmäinen homma on isännöitsijän vaihtaminen. Ei vieläkään mahdoton polku, mutta todennäköisesti yksinkertaisempaa ja yleisempää on aloittaa sillä hallituksen vaihtamisella. Siihen tietenkin pitää löytyä vielä henkilöt, joiden kiinnostus taloyhtiön asioiden hoidosta ei rajoitu pelkkään parkkipaikan sähköihin.
 
Miksi kukaan antaa hallitukselle oman äänioikeutensa?
No esim. jos tuntee hallituksen jäsenet henkilökohtaisesti ja luottaa näihin, eikä jaksa käydä yhtiökokouksessa rivijäsenenä?

Itse pääsin ekaa kertaa yhtiökokoukseen 8 vuoteen kiitos koronan, koska olivat viimein luoneet etäosallistumismahiksen.
 
Miksi kukaan antaa hallitukselle oman äänioikeutensa?

Kyllä noita valtakirjoja aina muutama on ennen yhtiökokousta ainakin minulle tullut, vaikken ole erikseen pyytänyt. Isännöitsijälläkin tuntuu meillä yleensä olevan niitä. Varmaankin jotkut eivät halua vaivautua kokoukseen, jossa menee pari tuntia aika joutavaan jaaritteluun, mutta haluaa että yhtiökokous tekee tarvittavat päätökset suunnitellusti eikä mikään muu porukka pääse yllättämään.

Tosin eipä noita ääniä ole nykyisessä yhtiössä ainakaan viiteen vuoteen kertaakaan jouduttu laskemaan ja sinä aikana on esimerkiksi latausmahdollisuus rakennettu. Käytänössä kaikki suuret asiat on saanut nuijia nopeasti läpi ja jostain istutuksista ja värivalinnoista on keskusteltu pidempään. Epäilen että aika lailla samanlainen meno on useimmissa taloyhtiöissä. Omani on 90 huoneiston kerrostaloyhtiö Helsingissä.
 
No esim. jos tuntee hallituksen jäsenet henkilökohtaisesti ja luottaa näihin, eikä jaksa käydä yhtiökokouksessa rivijäsenenä?

Itse pääsin ekaa kertaa yhtiökokoukseen 8 vuoteen kiitos koronan, koska olivat viimein luoneet etäosallistumismahiksen.
Kyllä noita valtakirjoja aina muutama on ennen yhtiökokousta ainakin minulle tullut, vaikken ole erikseen pyytänyt. Isännöitsijälläkin tuntuu meillä yleensä olevan niitä. Varmaankin jotkut eivät halua vaivautua kokoukseen, jossa menee pari tuntia aika joutavaan jaaritteluun, mutta haluaa että yhtiökokous tekee tarvittavat päätökset suunnitellusti eikä mikään muu porukka pääse yllättämään.

Tosin eipä noita ääniä ole nykyisessä yhtiössä ainakaan viiteen vuoteen kertaakaan jouduttu laskemaan ja sinä aikana on esimerkiksi latausmahdollisuus rakennettu. Käytänössä kaikki suuret asiat on saanut nuijia nopeasti läpi ja jostain istutuksista ja värivalinnoista on keskusteltu pidempään. Epäilen että aika lailla samanlainen meno on useimmissa taloyhtiöissä. Omani on 90 huoneiston kerrostaloyhtiö Helsingissä.
Hallitus ajaa aina omaa agendaa. Parempi antaa se voima sille kuka on samalla linjoilla. Isommissa se on vaikeampaa kun ei tunne välttämättä juuri ketään.
 
Hallitus ajaa aina omaa agendaa. Parempi antaa se voima sille kuka on samalla linjoilla. Isommissa se on vaikeampaa kun ei tunne välttämättä juuri ketään.

Miksei lähtöoletus ole, että hallitus ajaisi taloyhtiön asioita? Tottakai on poikkeuksiakin, mutta aikamoista yleistämistä.

Yhtiökokous on hallituksen alunperin valinnut. Luulisi asukkaiden hallituksen esityksiä siten tukevankin.

Tuskin lisää intoa hakeutua hallitukseen yhtiöissä, joissa hallituksen jäseniä ja esityksiä oletusarvoisesti vastustetaan.
 
Hallitus ajaa aina omaa agendaa. Parempi antaa se voima sille kuka on samalla linjoilla. Isommissa se on vaikeampaa kun ei tunne välttämättä juuri ketään.

Yhtiökokouksessa päätetään vain kutsussa mainituista asioista. Riittää että valtakirjan saaja on niistä asioista samaa mieltä siinä tapauksessa, jos vaikkapa johonkin hallituksen kutsussa ehdottamaan remonttiin tulee vastaehdotus että sitä ei tehdäkään. Paras on tietenkin osallistua kokoukseen, mutta jos ei pääse ja kokee lähinnä riskinä että joku änkyrä kerää porukan vastustamaan jotain tärkeää, helpoin lienee antaa valtakirja hallituksen jäsenelle, jos ei ketään muuta luotettavaa osallistujaa tunne. Yleensähän se riski on, että yhtiökokous torppaa jotain jonka hallitus näkee tarpeelliseksi toteuttaa eikä toisin päin.

Jos hallituksen ohi haluaa saada jotain toteutumaan, todennäköisesti kannattaa kerätä reilusti valtakirjoja. Ja käyttää niitä valtakirjoja myös hallituksen valitsemisessa.
 
Asiasta kolmanteen.

Tässäkin keskustelussa mainittu Foremica lienee lopetettu tai myyty.


Huippuenergia Oy lopettaa toimintansa 31.12.2021. Samalla lopetetaan Foremican tuotteiden ylläpito ja päivittäminen. Kiitämme asiakkaitamme kuluneista vuosista.

Sinänsä operaattori vapaa/ kk-maksu vapaa ratkaisu taloyhtiölle vaikutti lupaavalta.
 
Jos on kiinnostunut plugit-yhtiön latausratkaisuistusta taloyhtiöihin, kannattaa kuunnella tämä podcast-jakso.
 
^ Se että tällä foorumilla pidetään hyvänä tapana avata linkitetyn videon sisältöä siteeraamalla ydinkohdat videosta, pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön myös linkitettyjen audiofilujen kanssa.

Ei nyt prkl kukaan kuuntele 42 minuuttia. Ei vaikka tässä kerrottaisiin myös pitkän elämän salaisuus ja ensi viikon lottonumerot.
 
Kaikki firmat keitä haastatellaan on aina oma lehmä ojassa. Koskaan ei puhuta operaattoririippumattomasta.
 
Sähköautoinfran rakentamisen päätös ei ole hallituksen tehtävissä, vaan kyseessä on yhtiökokous-tason asia. Kannattaa siis pyytää laittamaan asia seuraavan yhtiökokouksen asialistalle, niin saa hommaa eteen päin. Yhtiökokous voi päättää selvityksen tekemisestä ja hallitus sitten toteuttaa yhtiökokouksen päätöksen. Taloyhtiön hallituksella on aika vähän liikkumavaraa siinä, että miten se taloyhtiön yhteisiä rahoja käyttää.
Käytännössä tämä kuitenkin varmaan monesti menee niin, että hallitus päättää mitä tehdään ja siitä sitten äänestetään yhtiökokouksessa, siellä ei kukaan saa suutaan auki ja nuija kopsahtaa pöytään 5 sekunnissa että päätetty. Joten kyllä hallituksessa olemalla saa itselleen tärkeitä asioita läpi huomattavan paljon helpommin kuin silloin jos ei ole hallituksessa.

Näin se ainakin meillä toimii, itse olen hallituksessa ja kaikki mitä itse olen halunnut tehtävän on menneet läpi. Muukin porukka hallituksessa tosin on järkevää ja kun niille perustelee oman kantansa hyvin niin yhtiökokouksessa asia menee aina niin, että esitellään että tehdään näin, onko kommentoitavaa kellään. Sitten odottelen pari sekuntia ja sanon että kannatetaan ja puheenjohtaja kopauttaa nuijaa.

Toki jos asia olisi joku täysin järjetön niin varmaan joku saisi suunsa auki vastustaakseen, mutta jos nyt jotain järkeä hommassa on ja se on hyvin perusteltu miksi pitäisi tehdä niin kaikki menee läpi. Toki voi olla eri jossain muussa yhtiössä, mutta kokemusteni mukaan todella harva on koskaan paikalla/suurinta osaa ei muutenkaan kiinnosta jostain syystä vaikka kyse on monesti isoista ja kalliistakin asioista.
 
Tuota taloyhtiöhommaa kannattaa lähestyä siten, että tutkii mitä taloyhtiön yhtiöjärjesteyksessä on latausinfraan vaikuttavien asioiden osalta. Siellä on luultavasti asunnon sähkönkäytöstä, parkkipaikoista yms. määriteltyä asiaa, joka tulee olla myös latausratkaisun kanssa yhteensopiva tai homma menee vaikeemmaksi, sillä yhtiöjärjestyskin pitää saada muutettua ennen päätöstä latausinfrasta. Ratkaisua pohtiessa täytyy myös huomioida yhdenmukaisuusperiaate, eli sama mahdollisuus pitää tarjota kaikille. Latausta ei voi rakentaa vain kahdelle, esim. kaapeloinnin tulee kestää sama ratkaisu jokaiselle paikalle, jos järjestelmää aletaan rakentamaan.

Lähdimme siitä, että jokaiselle paikalle tarjotaan latausmahdollisuus. Operaattoripohjaiset ratkaisut jätimme suosiolla pois, sillä niistä tulisi kuluja joka kuukausi myös paikoille, jossa sähköautoa ei ladata. Sen sijaan jokaiselle paikalle tuli 20e latausvastiketta vastaan garon lämpötolppaan asennettu hidaslataus. Sitä on tullut kätettya nyt sähköauton kanssa lokakuun alusta ja hyvin sillä on pärjännyt. Sellainen on suhteellisen helppo saada läpi, kun kulut eivät ole järjettömät. Meillä oli vuoden 2013 garon lämpötolpat ja niihin sisukset vaihtamalla hintaa tuli n. 600e per tolppa, josta ara maksoi vielä vajaan 50 pinnaa. Nyt tolpassa on mittaroimaton ajastettu pistorasia lämmitykseen ja mittaroitu lautauspistorasia per autopaikka. Toimii hyvin, jos ei ole pakko ajaa täyttä akullista peräkkäisinä päivinä. Tuollaista tarvetta ei ole tullut, mutta sitten tarvitsisi käydä jollakin lähistön pikalaturilla, jos sellainen tilanne tulee eteen. Mittarit luetaan kerran vuoteen huoltoyhtiön toimesta ja lähetetään tasauslasku asunnolle käytön perusteella. Tämä tuli halvemmaksi ratkaisuksi, kun jokaista paikkaa kohden oleva reaaliaikainen luenta tai operaattorin kiinteät kk-maksut. Omaa kulutusta voi seurata omasta mittarista ja kwh hinta päätetään kerran vuoteen yhtiökokouksessa samalla, kun vastikkeet ja muutkin kulut.

Yhtiössä täyssähköautoja ja hybridejä taitaa olla jo tuon hidaslatauksen myötä n. 50% autokannasta, joten teoriassa tulevaisuudessa on mahdollista nuijia ehkä piankin myös nopeampia latausratkaisuja läpi yhtiökokouksessa. Ennen tätä suosittelen vahvasti tuota hidaslatausta, jotta sähköautoilu mahdollistuu ja ladattavien autojen määrä lähtee kasvuun.
 
Tuota taloyhtiöhommaa kannattaa lähestyä siten, että tutkii mitä taloyhtiön yhtiöjärjesteyksessä on latausinfraan vaikuttavien asioiden osalta. Siellä on luultavasti asunnon sähkönkäytöstä, parkkipaikoista yms. määriteltyä asiaa, joka tulee olla myös latausratkaisun kanssa yhteensopiva tai homma menee vaikeemmaksi, sillä yhtiöjärjestyskin pitää saada muutettua ennen päätöstä latausinfrasta. Ratkaisua pohtiessa täytyy myös huomioida yhdenmukaisuusperiaate, eli sama mahdollisuus pitää tarjota kaikille. Latausta ei voi rakentaa vain kahdelle, esim. kaapeloinnin tulee kestää sama ratkaisu jokaiselle paikalle, jos järjestelmää aletaan rakentamaan.

Lähdimme siitä, että jokaiselle paikalle tarjotaan latausmahdollisuus. Operaattoripohjaiset ratkaisut jätimme suosiolla pois, sillä niistä tulisi kuluja joka kuukausi myös paikoille, jossa sähköautoa ei ladata. Sen sijaan jokaiselle paikalle tuli 20e latausvastiketta vastaan garon lämpötolppaan asennettu hidaslataus. Sitä on tullut kätettya nyt sähköauton kanssa lokakuun alusta ja hyvin sillä on pärjännyt. Sellainen on suhteellisen helppo saada läpi, kun kulut eivät ole järjettömät. Meillä oli vuoden 2013 garon lämpötolpat ja niihin sisukset vaihtamalla hintaa tuli n. 600e per tolppa, josta ara maksoi vielä vajaan 50 pinnaa. Nyt tolpassa on mittaroimaton ajastettu pistorasia lämmitykseen ja mittaroitu lautauspistorasia per autopaikka. Toimii hyvin, jos ei ole pakko ajaa täyttä akullista peräkkäisinä päivinä. Tuollaista tarvetta ei ole tullut, mutta sitten tarvitsisi käydä jollakin lähistön pikalaturilla, jos sellainen tilanne tulee eteen. Mittarit luetaan kerran vuoteen huoltoyhtiön toimesta ja lähetetään tasauslasku asunnolle käytön perusteella. Tämä tuli halvemmaksi ratkaisuksi, kun jokaista paikkaa kohden oleva reaaliaikainen luenta tai operaattorin kiinteät kk-maksut. Omaa kulutusta voi seurata omasta mittarista ja kwh hinta päätetään kerran vuoteen yhtiökokouksessa samalla, kun vastikkeet ja muutkin kulut.

Yhtiössä täyssähköautoja ja hybridejä taitaa olla jo tuon hidaslatauksen myötä n. 50% autokannasta, joten teoriassa tulevaisuudessa on mahdollista nuijia ehkä piankin myös nopeampia latausratkaisuja läpi yhtiökokouksessa. Ennen tätä suosittelen vahvasti tuota hidaslatausta, jotta sähköautoilu mahdollistuu ja ladattavien autojen määrä lähtee kasvuun.
Tämä vaikuttaa kyllä aika järkevältä. Itse kanssa vierastan noita palveluita koska ne on lopulta aika kalliita. Toki helppoja yhtiölle, mutta en haluaisi sellaista sitten kovaan hintaan käyttää. Joku tollainen vastike laturista ja kerran vuodessa luettava sähkömittari ja käytön mukaan laskutus lienee aika reilu kaikille. Tällöin ajan myötä tulee laturit maksettua takaisin taloyhtiölle niin ei tule autottomille/paikattomille kuluja eikä laturin käyttäjällekkään kohtuuttomia kuluja.
 
Meillä pyydettiin Plugitilta tarjous, innolla odotan mitä sieltä tarjotaan. Olettaisin, että joku kuukausimaksuhommeli sieltä tarjotaan, jonka yritän parhaani mukaan heti torpata alas.
 
Harmillisesti oma taloyhtiö on valmistunut ennen kuin sähköautojen latausvalmiutta voitiin pakottaa rakentamaan. Nyt jos olisi rakennusvaihe meneillään niin ehdottomasti pitäisi vielä päivittää latausdirektiiviäkin tiukemmaksi valmius.

Eli käytännössä:
Valmis putkitus vetonarulla jokaiselle autopaikalle tai vähintään putki per muutama paikka.

Sen jälkeen kun on kunnon putkitus niin voi aivan toisella tapaa miettiä koko hommaa kun pihaa ei tarvitse repiä auki ja jos ulkopuolisen operaattorin ottaa, niin sen vaihto on naurettavan helppoa kun tarvittaessa voi vetää piuhatkin uusiksi.
 
Tämä vaikuttaa kyllä aika järkevältä. Itse kanssa vierastan noita palveluita koska ne on lopulta aika kalliita. Toki helppoja yhtiölle, mutta en haluaisi sellaista sitten kovaan hintaan käyttää. Joku tollainen vastike laturista ja kerran vuodessa luettava sähkömittari ja käytön mukaan laskutus lienee aika reilu kaikille. Tällöin ajan myötä tulee laturit maksettua takaisin taloyhtiölle niin ei tule autottomille/paikattomille kuluja eikä laturin käyttäjällekkään kohtuuttomia kuluja.

20e latausvastikkeella katetaan se sähkö mitä käytät, ei latauspistoketta. Maksat siis 20e/kk latauksesta ja jos käytät enemän tai vähemmän, niin saat kerran vuodessa rahaa takaisin tai lisälaskun. Sama siis kun asuntokohtaisesti mittaroitu vesi. Maksu peritään tietenkin vain heiltä, jotka ovat ottaneet latauksen käyttöön. Lämmitystöpselin kulut menee normaalin yhtiövastikkeen mukana.

Hidaslataustolppien hinnaksi tuli n. 300e per parkkiruutu, joka otettiin kassassa olevista yhtiövastikkeista. Jokaisella asunnolla on 2 paikkaa, joten kaikki maksoivat saman oli sitten nolla, yksi tai kaksi ladattavaa autoa.
 
20e latausvastikkeella katetaan se sähkö mitä käytät, ei latauspistoketta. Maksat siis 20e/kk latauksesta ja jos käytät enemän tai vähemmän, niin saat kerran vuodessa rahaa takaisin tai lisälaskun. Sama siis kun asuntokohtaisesti mittaroitu vesi. Maksu peritään tietenkin vain heiltä, jotka ovat ottaneet latauksen käyttöön. Lämmitystöpselin kulut menee normaalin yhtiövastikkeen mukana.

Hidaslataustolppien hinnaksi tuli n. 300e per parkkiruutu, joka otettiin kassassa olevista yhtiövastikkeista. Jokaisella asunnolla on 2 paikkaa, joten kaikki maksoivat saman oli sitten nolla, yksi tai kaksi ladattavaa autoa.
Ok, meillä se ongelma että vain noin kolmannekselle asuntoja on paikka ja paikat vuokrattuja siis. Eli suurin osa asukkaista ei koskaan tule suoraan hyötymään latureista mitään, joten tuskin haluavat maksaakkaan ja toisaalta sitten taas vuokrapaikalle tuskin kukaan haluaa omasta pussista kustantaa kallista laturia joka jää siihen jos vaikka muuttaa pois.

Eli käytännön vaihtoehdot varmaan että yhtiö hankkii laturit ja paikan vuokraajat maksavat ne jonkinlaisella kk vuokralla "takaisin". Taikka sitten vaan pistokkeet paikoille joihin jokainen hankkii itse laturin jonka saa vietyä mukanaan jos muuttaa/luopuu autopaikasta.
 
tomih sanoi:
Ratkaisua pohtiessa täytyy myös huomioida yhdenmukaisuusperiaate, eli sama mahdollisuus pitää tarjota kaikille. Latausta ei voi rakentaa vain kahdelle, esim. kaapeloinnin tulee kestää sama ratkaisu jokaiselle paikalle, jos järjestelmää aletaan rakentamaan.
Muuten kommenttisi oli täyttä asiaa, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei tarkoita tuota. Jos Latauspaikkoja rakennetaan vähemmän kuin autopaikkoja, latauspaikasta voi pyytää isompaa parkkivastiketta. Aluksi latauspaikat riittänee kaikille halukkaille, sen jälkeen vapautuvia paikkoja voi jonottaa. Kunhan kaikille taataan samat mahdollisuudet hakea latauspaikkaa, yhdenvertaisuus toteutuu. Toinen vaihtoehto on arpoa paikat halukkaiden kesken. Näitä keinoja käytetään jo taloyhtiössä joissa esim. on osa autotallipaikkoja ja loput parkkiruutuja taivasalla.

Toki pitkällä tähtäimellä KANNATTAA asentaa latausmahdollisuus kaikille ruuduiile, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei sitä vaadi. Mutta lyhyen tähtäimen ratkaisuna se voi olla hyvin kustanustehokas. Esim. Jos taloyhtiön parkkipaikalla on alle viisi alle viisivuotiasta autoa, viidellä latauspaikalla pärjännee seuraavat viisi vuotta...
 
Muuten kommenttisi oli täyttä asiaa, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei tarkoita tuota. Jos Latauspaikkoja rakennetaan vähemmän kuin autopaikkoja, latauspaikasta voi pyytää isompaa parkkivastiketta. Aluksi latauspaikat riittänee kaikille halukkaille, sen jälkeen vapautuvia paikkoja voi jonottaa. Kunhan kaikille taataan samat mahdollisuudet hakea latauspaikkaa, yhdenvertaisuus toteutuu. Toinen vaihtoehto on arpoa paikat halukkaiden kesken. Näitä keinoja käytetään jo taloyhtiössä joissa esim. on osa autotallipaikkoja ja loput parkkiruutuja taivasalla.

Toki pitkällä tähtäimellä KANNATTAA asentaa latausmahdollisuus kaikille ruuduiile, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei sitä vaadi. Mutta lyhyen tähtäimen ratkaisuna se voi olla hyvin kustanustehokas. Esim. Jos taloyhtiön parkkipaikalla on alle viisi alle viisivuotiasta autoa, viidellä latauspaikalla pärjännee seuraavat viisi vuotta...


Jep, meidän vuokrataloon tuli kaksi latauspaikkaa, joista sähköä saa huimat 10A/2,3kW teholla ja hinta on kuusinkertainen tavalliseen tolppapaikkaan verrattuna... Sähköä saa toki ladata niin paljon kun ehtii, omille ajoille (kun etäilee) tuo tarkoittaa n. 60c per ladattu kWh niin antaa olla, bensaan verrattuna taisin joskus laskea rajan olevan 50c/kWh, joten ajetaan bensalla.

Nyt noissa paikoissa on tavalliset polttikset ja ne on vain lämmityskäytössä kun ketään ei kiinnostanut ladata...

Se on ihan ok meillä esilämmittää polttis 8A virralla, mutta PHEV esilämmitys tai lataus saman sulakkeen takaa on kielletty paloturvallisuuteen vedoten...
 
Muuten kommenttisi oli täyttä asiaa, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei tarkoita tuota. Jos Latauspaikkoja rakennetaan vähemmän kuin autopaikkoja, latauspaikasta voi pyytää isompaa parkkivastiketta. Aluksi latauspaikat riittänee kaikille halukkaille, sen jälkeen vapautuvia paikkoja voi jonottaa. Kunhan kaikille taataan samat mahdollisuudet hakea latauspaikkaa, yhdenvertaisuus toteutuu. Toinen vaihtoehto on arpoa paikat halukkaiden kesken. Näitä keinoja käytetään jo taloyhtiössä joissa esim. on osa autotallipaikkoja ja loput parkkiruutuja taivasalla.

Toki pitkällä tähtäimellä KANNATTAA asentaa latausmahdollisuus kaikille ruuduiile, mutta yhdenvertaisuusperiaate ei sitä vaadi. Mutta lyhyen tähtäimen ratkaisuna se voi olla hyvin kustanustehokas. Esim. Jos taloyhtiön parkkipaikalla on alle viisi alle viisivuotiasta autoa, viidellä latauspaikalla pärjännee seuraavat viisi vuotta...

Empäs ajatellut vuokraamisen näkökulmasta, kun täälä joka asuntoon kuuluu 2 paikkaa kiinteesti.
 
Täällä kans starttaillaan taloyhtiön latauspisteproggista ja alustava ajatuksena oli ottaa kiinteistön tontinrajalla olevasta jakelumuuntajasta autopaikoille oma sähköliittymä ja rakentaa sen pohjalta hommat kerrasta jiiriin ja erottaa autopaikat kiinteistön muista sähköistä. Taloyhtiössä 18 autopaikkaa ja tarkoitus olisi ottaa 80-100A liittymä (hinta 4000-5200€) ja rakentaa autopaikat e-tolpparatkaisulla sekä kuormanhallinnalla vähintään 3.7kW lataukselle. Varauksia pitäisi tehdä myös että paikat saisi tulevaisuudessa muutettua myös 11kW latauspaikoiksi ilman suurempaa hampaidenkiristystä. Nykyinen järjestelmä ei kestä kuin 8A latausta per autopaikka. Vaatisi isohkoa remonttia kiinteistön sähköihin jos tekisi vastaavaa muutosta olemassa olevaan järjestelmään.
 
100A liittymä, eikö tuo tarkoita 24kw tehoa vai onko tuossa joku eri jännite?

EDIT vai tuleeko kolmessa vaiheessa eli 3x100A? eli 72kw yhteensä?
 
100A liittymä, eikö tuo tarkoita 24kw tehoa vai onko tuossa joku eri jännite?

EDIT vai tuleeko kolmessa vaiheessa eli 3x100A? eli 72kw yhteensä?

EDIT:
3x100A, josta saa otettu 67kW tehoja. Tampereen sähköverkoilla kuukausimaksu on 3x100A liittymälle vain 55,70€/kk, joka on esim. Eleniaan ja Carunaan verrattuna naurettavan halpa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans starttaillaan taloyhtiön latauspisteproggista ja alustava ajatuksena oli ottaa kiinteistön tontinrajalla olevasta jakelumuuntajasta autopaikoille oma sähköliittymä ja rakentaa sen pohjalta hommat kerrasta jiiriin ja erottaa autopaikat kiinteistön muista sähköistä. Taloyhtiössä 18 autopaikkaa ja tarkoitus olisi ottaa 80-100A liittymä (hinta 4000-5200€) ja rakentaa autopaikat e-tolpparatkaisulla sekä kuormanhallinnalla vähintään 3.7kW lataukselle. Varauksia pitäisi tehdä myös että paikat saisi tulevaisuudessa muutettua myös 11kW latauspaikoiksi ilman suurempaa hampaidenkiristystä. Nykyinen järjestelmä ei kestä kuin 8A latausta per autopaikka. Vaatisi isohkoa remonttia kiinteistön sähköihin jos tekisi vastaavaa muutosta olemassa olevaan järjestelmään.
Ei taida olla käytännössä lainkaan hintaeroa sillä tekeekö 3,6kW latausasemat ja varauksen 11kW tehoisille, tai suoraan 11kW latausasemat jos se kuormanhallinta joka tapauksessa tulee.
 
EDIT:
3x100A, josta saa otettu 67kW tehoja. Tampereen sähköverkoilla kuukausimaksu on 3x100A liittymälle vain 55,70€/kk, joka on esim. Eleniaan ja Carunaan verrattuna naurettavan halpa.
Kyllä nekin varmaan liki 10 kilorahaa haluaa sen liittymän avaamisesta?
 
EDIT:
3x100A, josta saa otettu 67kW tehoja. Tampereen sähköverkoilla kuukausimaksu on 3x100A liittymälle vain 55,70€/kk, joka on esim. Eleniaan ja Carunaan verrattuna naurettavan halpa.
Carunallahan tämmöinen liittymä on 64,73 €/kk + tehomaksu 67 kW x 3,97 €/kW,kk=330,72 €/kk eli 4000€ per vuosi (+ siirtomaksu tietenkin 3,91c per kWh). Mutta tämmöisssä taloyhtiössä asuville vinkiksi, niitä saa sellaisia dieselgeneraattoreita jotka automaattisesti kytkeytyvät verkon rinnalle kovalla kulutuksella niin ei tarvita noin isoja liittymiä. Maatiloilla käytettyjä, Agcolta saanee
 
Täällä kans starttaillaan taloyhtiön latauspisteproggista ja alustava ajatuksena oli ottaa kiinteistön tontinrajalla olevasta jakelumuuntajasta autopaikoille oma sähköliittymä ja rakentaa sen pohjalta hommat kerrasta jiiriin ja erottaa autopaikat kiinteistön muista sähköistä.
Täälläkin olisi jonkinlaista latauspaikkaohjelmaa tekeillä. Melko uudessa yhtiössä näyttäisi olevan sähköä autopaikoille kohtuullisesti jo valmiiksi tarjolla (nyt on 3x35A sulakkeet per 20 paikkaa ja tämä olisi muutettavissa pelkillä lisäsulakkeilla 3x35A per 10 paikkaa). Ilman oleellista lisäinfraa pystyisi tarjoamaan vaikka joka paikalle jonkun 8A hidaslatauksen, mikä kai riittäisi hyvinkin pitkälle. Vähän vaikuttaa siltä, että kiinnostus latauspaikkoihin on ehkä innokasta mutta ei vielä kovin laajaa ainakaan lyhyellä aikajänteellä.

Millaista rautaa tässä kannattaisi ruveta katselemaan? Kannattaako vielä etsiä mitään "lopullista ratkaisua" vai rakentaa infraa sitä mukaa kuin sille on todellinen tarve?
 
Mutta tämmöisssä taloyhtiössä asuville vinkiksi, niitä saa sellaisia dieselgeneraattoreita jotka automaattisesti kytkeytyvät verkon rinnalle kovalla kulutuksella niin ei tarvita noin isoja liittymiä. Maatiloilla käytettyjä, Agcolta saanee

Meinaatko että valtakunnanverkkoon saa ihan kuka vaan kytkeytyä omilla genuillaan? Kaiken kaikkiaan aika paksua tekstiä ilman mitään asiapohjaa.
 
Eiköhän ne maatilojen genut ole kuitenkin ensisijaisesti sähkökatkojen takia siellä, eikä siksi että pääsisi pienemmällä pääsulakkeella.

Tosin kyllähän se ainakin pörssisähköllä voi tulla halvemmaksi tuottaa sitä sähköä itse omalla genulla kuin ostaa verkosta.
 
Ei nyt kuulosta ihan reaalimaailman idealta laittaa taloyhtiön pihalle dieselgeneraattoria pyörimään että saadaan kaikki sähköautot kerralla lataukseen ilman pääsulakkeiden vaihtoa :D
 
Meillä pyydettiin Plugitilta tarjous, innolla odotan mitä sieltä tarjotaan. Olettaisin, että joku kuukausimaksuhommeli sieltä tarjotaan, jonka yritän parhaani mukaan heti torpata alas.

Hups, Plugitin tarjous oli itseasiassa ~10k halvempi kuin muut tarjoukset mitä ollaan saatu. Kuukausimaksu oli 3.5e/kk/latauspaikka.

16 vuotta saa jokainen maksaa tuota kuukausimaksua että 10 kiloeuron ero on kurottu umpeen. Olettaisin kylläkin, että kuukausimaksua maksetaan vasta kun oikeesti latauspaikan ottaa käyttöön. :hmm:

PlugitCloud –ylläpitopalvelut
• Laskutuspalvelu suoraan latauslaitteen käyttäjältä (sisältäen eri ryhmät, kuten työsuhdelataajat)
• Lataajan tunnistaminen
 
Ei nyt kuulosta ihan reaalimaailman idealta laittaa taloyhtiön pihalle dieselgeneraattoria pyörimään että saadaan kaikki sähköautot kerralla lataukseen ilman pääsulakkeiden vaihtoa :D
Ei kai sitä dieselillä kannata käyttää, kevyt polttoöljyllä mieluummin. Taloyhtiö käyttöön tulevat varavoimakoneet taitaa tosin olla suolaisen hintaisia. Nyt kun asiaa alkoi päässä laskea niin kotikäyttöön voisi olla ihan fiksu ratkaisu pörssisähkön rinnalle, noin niin kuin taloudellisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 510 790
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom