Kuinkas täällä sähköllä autoilevat ovat kokeneet tuon 8A kotilatauksen riittävyyden ympärivuotiseen käyttöön? Itsellä ei talvisin tule ihan mahdottomasti ajoa, mutta olen ymmärtänyt että akkujen efektiivinen latausteho tippuu radikaalisti kovemmilla pakkasilla. Joutuuko talven aikaan siirtymään täysin kolmansien osapuolten korkeatehoisten laturien varaan?
Kappas, minun piti kysellä muiden sähköautojen omistajien kokemuksia juuri tästä (hidaslatauksen toimivuus talvipakkasilla).
Minulla on Renault Zoe, ajan päivittäin 120km ja maksimissaan ehkä 200km. Minulle on riittänyt aivan hyvin kotona (ja joskus töissä) latailu 8A hidaslatauksella, myös kun oli -20 asteen pakkaset. Voi olla että kovilla pakkasilla lataa hitaammin, en ole laskenut, mutta koskaan ongelmaksi ei ole tähän mennessä muodostunut se etten olisi voinut ladata autoa 8A:lla. Auto menee kotona yleensä kiinni lataustolppaan joskus klo 17-20 välillä (riippuen onko työpäivän jälkeen vielä jotain ajoja ja menoja) ja on siinä kiinni aamuseitsemään tai kahdeksaan asti.
Mutta mutta, Tesla-työkaverini väittää kivenkovaan että Tesloilla ei tee mitään yksivaihelatauksella (8A, tai edes 16A?) kovilla pakkasilla, koska Tesla kuulemma käyttää kaiken tehon akun lämmittämiseen. sen lataamisen sijasta. Eli joko lataus edistyy Teslalla pakkasella 8A todella hitaasti, tai ei ollenkaan, tai kuulemma akun lataustaso uhkaa jopa laskea hidaslatauksen aikana (ilmeisesti koska auto kuitenkin kuluttaa akkua koko ajan hieman, sentry-moodit jne.)?
Tämä ihmetyttää minua sikälikin että tunsin ennen myös toisen Tesla (Model S) kuskin joka ainakin väitti hidaslataavansa aina kotona, eikä hän koskaan mistään tällaisesta ongelmasta kertonut. Vai riippuuko tuo vuosimallista, S taisi olla monta monta vuotta vanha malli, ja 3 kai vuoden vanha tms.? Onko tämä hidaslatausongelma vain uusilla Tesloilla? LFP vs NCA, merkitystä silläkin?
Joten, voin vain sanoa että minulle 8A lataus ei ole ollut mikään ongelma edes kovilla pakkasilla, mutta kuulisin mielelläni muidenkin sähköautojen omistajien kokemuksia, varsinkin noita väitteitä Teslan hidaslatauksesta? Tesla, Hyundai, Kia, ID.3/4 jne.?
Voit ajatella myös niin että vaikka et ehkä saisi kaikkia ajojasi kuitattua hitaan 8A yölatauksen aikana, luultavasti kuitenkin varsin suuren osan saat (kun kerran minullekin se riittää mainiosti varsin isoille kilometrimäärilleni). Jos sen päälle tarvitset vielä vähän lisäenergiaa, siinä tapauksessa kurvaat silloin tällöin jollekin pikalaturille hetkiseksi, tai vaikka kaupassakäynnin yhteydessä jätät 11-22kW AC-asiointilataukseen.