Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Työkaverilla tuli juuri ongelmaksi kun sai uuden sähköauton alle ja mukana toimitettu "voimavirtalaturi" tarkoitti sitä sinistä 1x35A pistoketta tai 8A sukoa. 8A sukolla ei riittänyt tylömatkan kompensoimiseen se latausaika vaikka oli johdonperässä sekä verstaalla että kotona. 11kW oikea voimavirtalaturi korjasti tietysti tilanteen. Kantaa sitä mukanaan kodin ja työpaikan väliä.
Olisiko 16a eli tuplat riittänyt? Mutta säästö on varmasti merkittävä jos kilsoja tulee tuohon tahtiin ja saa ne siirrettyä sähköön.
 
Olisiko 16a eli tuplat riittänyt? Mutta säästö on varmasti merkittävä jos kilsoja tulee tuohon tahtiin ja saa ne siirrettyä sähköön.
Vaikea sanoa, kun asiaa ei sen kummemmin tutkittu, mutta eipä siinä nyt mitään järkeä olisi ollut ostaa 16A/3,6kW laturia tuon 11kW sijaan.

Auton mukana tullut oli siis sellainen laturi johon saa vaihdettua perään joko sukon, jollon lataa 8A, tai sen sinisen yksivaiheisen voimavirtapään jolloin lataa 32A. Sinänsä typerä laturi suomen markkinoilla, niitä 16A yksivaihevoimavirtatöpseleitä on todella harvassa, 32A ei missään.
 
No nyt on asia saatettu maaliin siinämäärin, että saan omakustanteisesti lämmitystolpan vaihtaa lataustolpaksi.
Siinä mielessä vielä ok, että saan lafkan kautta hyvät alet kamoista ja voin itse asentaa tolpan, joten hintaa ei jäänyt
evpiken hybridirasialle kuin 252€ alv.0

Ajattelin jotenkin sisimmässäni, että hallitus käsittelisi asiaa perinpohjin, mutta eipä tainut. Päätöksen jälkeen nimittäin kysyin,
oliko mitään puhetta jonkinlaisesta kompensoinnista sähkön suhteen. Tarkoitan tällä sitä kun yhtiön paikat ovat vuokrapaikkoja
10€/kk ja siihen sisältyy määrittämätön määrä sähköä jolla autonlämmitystä tai imurointia saa harjoittaa ja tässä rajoittimena on käytännössä vain 2h kellokytkin.

Nyt kun minulla alkaa sähkön maksu pyörimään mittarin takana, että veloitus tapahtuu täysin käyttämäni sähkön mukaan, eikö olisi kohtuullista
jollain tavalla kompensoida paikkavuokraa kohdilleen sen "lämmitys sähkön" osuuden suhteen. Vai pitääkö vain nöyrtyä ja maksaa pienestä osasta
sähköä tupla maksu?

Esim naapurin pena lämmittää autoaan 4kk/v -> 2/3 kuukaudesta -> 2h päivässä eli noin 20.6pv/31pv kuukaudessa 2h päivässä 4 kuukauden ajan 1700w teholla
se tekee 41pv vuodessa eli 82h 1700w teholla eli pyöreesti 140kw/v ja vaikka 10snt sähköhinnalla...

Niin se tekee noin euron kuukaudessa kompensointia tai vaihtoehtoisesti esim vähennetään se 140kw minun loppulaskustani joka veloitetaan kerran vuodessa.

Meneekö niuhoiluksi vai pitäisikö kysyä? Ei se nyt siitä 14€ kiinni jää, mutta jos periaate on täälä se, että ei makseta muiden sähköjä niin miksi minun pitäisi 14€lla tukea
muiden sähkön käyttöä vuodessa?
 
No siis jos ajatellaan että se pena käy kahden tunnin välein pyörittämässä sitä kellokytkintä, niin eikö silloin voida laskea että se kahden kilowatin kuorma on päällä 24/7? Vuositasollahan se tekee huomattavan määrän kompensoitavaa sähköä joten itse ainakin laittaisin välittömästi juristini luonnostelemaan haastehakemusta käräjäoikeudelle. [/sarkasmi]

Se vuokra maksetaan autopaikasta.
 
Eihän tuossa ole muuta ratkaisua, kuin maksaa itse kaikille mittaritolppa ja sitten kaikki maksaa siitä autopaikasta sen 10e/kk ja kaiken käytetyn sähkön. Tai sitten vain on välittämättä olemattomasta rahamäärästä, varsinkin näin autoilun siirtymäkaudella, tai löytää itsensä pian tuolta YK:n Perkeleen naapurit -ketjusta...
 
Dodi näillä mennään, lyön nimen paperiin kuhan saavat sähkön hinnan selville. Saa tämänkin episodin päätökseen.

Sitten odottelemaan seuraavaa episodia kun joku muukin haluaa ja minun tolpassa nyt sattumoisin on paikka toisellekkin =D
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
No nyt on asia saatettu maaliin siinämäärin, että saan omakustanteisesti lämmitystolpan vaihtaa lataustolpaksi.
Siinä mielessä vielä ok, että saan lafkan kautta hyvät alet kamoista ja voin itse asentaa tolpan, joten hintaa ei jäänyt
evpiken hybridirasialle kuin 252€ alv.0

Ajattelin jotenkin sisimmässäni, että hallitus käsittelisi asiaa perinpohjin, mutta eipä tainut. Päätöksen jälkeen nimittäin kysyin,
oliko mitään puhetta jonkinlaisesta kompensoinnista sähkön suhteen. Tarkoitan tällä sitä kun yhtiön paikat ovat vuokrapaikkoja
10€/kk ja siihen sisältyy määrittämätön määrä sähköä jolla autonlämmitystä tai imurointia saa harjoittaa ja tässä rajoittimena on käytännössä vain 2h kellokytkin.

Nyt kun minulla alkaa sähkön maksu pyörimään mittarin takana, että veloitus tapahtuu täysin käyttämäni sähkön mukaan, eikö olisi kohtuullista
jollain tavalla kompensoida paikkavuokraa kohdilleen sen "lämmitys sähkön" osuuden suhteen. Vai pitääkö vain nöyrtyä ja maksaa pienestä osasta
sähköä tupla maksu?

Esim naapurin pena lämmittää autoaan 4kk/v -> 2/3 kuukaudesta -> 2h päivässä eli noin 20.6pv/31pv kuukaudessa 2h päivässä 4 kuukauden ajan 1700w teholla
se tekee 41pv vuodessa eli 82h 1700w teholla eli pyöreesti 140kw/v ja vaikka 10snt sähköhinnalla...

Niin se tekee noin euron kuukaudessa kompensointia tai vaihtoehtoisesti esim vähennetään se 140kw minun loppulaskustani joka veloitetaan kerran vuodessa.

Meneekö niuhoiluksi vai pitäisikö kysyä? Ei se nyt siitä 14€ kiinni jää, mutta jos periaate on täälä se, että ei makseta muiden sähköjä niin miksi minun pitäisi 14€lla tukea
muiden sähkön käyttöä vuodessa?
Täällä taloyhtiö maksoi lippaan ja asennuksen. Tuplasähkön osuutta ei yleensä voi tarkkaan määritellä, mutta yhtiö arvioi ja huomioi sen osuudeksi 2 €/kk. Tavallisesta tolppapaikasta maksetaan 10 €/kk ja latauspaikasta 12,50 €/kk. Jos tuplasähkön osuus on arvioidun mukainen 2 €/kk, niin lataaja maksaa ylimääräistä tosiasiassa 4,50 €/kk + sähköt siltä osin kuin ne ylittävät arvioidun keskimääräisen lämmittäjän käytön.

Taisit laskea Penan pieleen.

2 h/pv * 20,6 pv/kk * 4 kk/a * 1700 W / 1000 = 280 kWh/a

Yleensä sähkö maksaa taloyhtiössä lähemmäs 0,15 €/kWh -> 42 €/a.

Kaikki eivät ole penoja, joten tuplaveloituksesta johtuva tappiosi on suunnilleen puolet tuosta. Antaisin asian olla. Rahallinen vaikutus on niin pieni verrattuna odotettavissa olevaan työmäärään. :D
 
No nyt on asia saatettu maaliin siinämäärin, että saan omakustanteisesti lämmitystolpan vaihtaa lataustolpaksi.
Siinä mielessä vielä ok, että saan lafkan kautta hyvät alet kamoista ja voin itse asentaa tolpan, joten hintaa ei jäänyt
evpiken hybridirasialle kuin 252€ alv.0

Ajattelin jotenkin sisimmässäni, että hallitus käsittelisi asiaa perinpohjin, mutta eipä tainut. Päätöksen jälkeen nimittäin kysyin,
oliko mitään puhetta jonkinlaisesta kompensoinnista sähkön suhteen. Tarkoitan tällä sitä kun yhtiön paikat ovat vuokrapaikkoja
10€/kk ja siihen sisältyy määrittämätön määrä sähköä jolla autonlämmitystä tai imurointia saa harjoittaa ja tässä rajoittimena on käytännössä vain 2h kellokytkin.

Nyt kun minulla alkaa sähkön maksu pyörimään mittarin takana, että veloitus tapahtuu täysin käyttämäni sähkön mukaan, eikö olisi kohtuullista
jollain tavalla kompensoida paikkavuokraa kohdilleen sen "lämmitys sähkön" osuuden suhteen. Vai pitääkö vain nöyrtyä ja maksaa pienestä osasta
sähköä tupla maksu?

Esim naapurin pena lämmittää autoaan 4kk/v -> 2/3 kuukaudesta -> 2h päivässä eli noin 20.6pv/31pv kuukaudessa 2h päivässä 4 kuukauden ajan 1700w teholla
se tekee 41pv vuodessa eli 82h 1700w teholla eli pyöreesti 140kw/v ja vaikka 10snt sähköhinnalla...

Niin se tekee noin euron kuukaudessa kompensointia tai vaihtoehtoisesti esim vähennetään se 140kw minun loppulaskustani joka veloitetaan kerran vuodessa.

Meneekö niuhoiluksi vai pitäisikö kysyä? Ei se nyt siitä 14€ kiinni jää, mutta jos periaate on täälä se, että ei makseta muiden sähköjä niin miksi minun pitäisi 14€lla tukea
muiden sähkön käyttöä vuodessa?
Kuten jo todettu, ei kannata alkaa "vääntämään".
Tämän vielä joku webasto/eber Pena kääntää niin, että yhtiö on velkaa kun auto lämpenee polttoaineella eikä sähköllä kuten muilla (mikä on totta esim. omalla kohdallani).
En ole silti vaatimassa hyvitystä 10€/kk maksavasta katospaikasta, vaikka naapurin hybrid Toyota on joka päivä piuhassa sisälämppärin kanssa edustaen kovan luokan sähkön käyttäjää :)
 
Kuten jo todettu, ei kannata alkaa "vääntämään".
Tämän vielä joku webasto/eber Pena kääntää niin, että yhtiö on velkaa kun auto lämpenee polttoaineella eikä sähköllä kuten muilla (mikä on totta esim. omalla kohdallani).
En ole silti vaatimassa hyvitystä 10€/kk maksavasta katospaikasta, vaikka naapurin hybrid Toyota on joka päivä piuhassa sisälämppärin kanssa edustaen kovan luokan sähkön käyttäjää :)
Sama täällä, autossa vain webasto eikä pistoketta, mutta maksan silti saman kun muut jotka lämmittävät autoaan pistokkeesta.

Ollut harkinnassa että laittaisin pistokkeen, mutta on aika kallista asennuttaa.
 
Sama täällä, autossa vain webasto eikä pistoketta, mutta maksan silti saman kun muut jotka lämmittävät autoaan pistokkeesta.

Ollut harkinnassa että laittaisin pistokkeen, mutta on aika kallista asennuttaa.
Näillä polttoaineen hinnoilla webaston/eberin käyttö maksaa n.2€/tunti (pelkkä polttoaine). Perinteisen lohkolämppärin ja sisäpistokeen asennus maksaa n.400-650€ autosta riippuen, en edes harkitse näillä hinnoilla vaikka sähköä olisi saatavilla. Kovillakin pakkasilla webastolla riittää 15-20min lämmitys ja moottori/sisätilat ovat plussan puolella.
Etuna myös lohkolla/sisätilanlämppärillä varustettuun on "oikeasti" lämmin auto, eikä vain haalea moottori ja sisätilat jotka jäähtyvät heti kun joudut lisäämään puhaltimen nopeutta.
Sori ot.
 
Meillä on latausmahdollisuusprojekti ihan täysin jumissa. Autohalli on osakkeina ja tämän lisäksi vielä hallinnanjaolla useamman kiinteistön kesken, joissa mukana myös koy asoyden lisäksi.
Surullista tässä on, että kiinteistömuuntamossa kyllä riittäisi paukkuja, mutta syystä tai toisesta liittymää ei haluta kasvattaa.

Ja kanta on se, että jos kaikki eivät saa mahdollisuutta liittymään, niin kukaan ei saa. Ja jos joku lukuisista tahoista ei halua osallistua kustannuksiin, kukaan ei osallistu.

Eli ei taida autokanta sähköistyä täällä punavihreässä kuplassa ihan lähiaikoina.
 
Näillä polttoaineen hinnoilla webaston/eberin käyttö maksaa n.2€/tunti (pelkkä polttoaine). Perinteisen lohkolämppärin ja sisäpistokeen asennus maksaa n.400-650€ autosta riippuen, en edes harkitse näillä hinnoilla vaikka sähköä olisi saatavilla. Kovillakin pakkasilla webastolla riittää 15-20min lämmitys ja moottori/sisätilat ovat plussan puolella.
Etuna myös lohkolla/sisätilanlämppärillä varustettuun on "oikeasti" lämmin auto, eikä vain haalea moottori ja sisätilat jotka jäähtyvät heti kun joudut lisäämään puhaltimen nopeutta.
Sori ot.
Ja modernit polttoainetoimiset lisälämmittimet lämmittävät vain matkustamoa.
 
Meillä on latausmahdollisuusprojekti ihan täysin jumissa. Autohalli on osakkeina ja tämän lisäksi vielä hallinnanjaolla useamman kiinteistön kesken, joissa mukana myös koy asoyden lisäksi.
Surullista tässä on, että kiinteistömuuntamossa kyllä riittäisi paukkuja, mutta syystä tai toisesta liittymää ei haluta kasvattaa.

Ja kanta on se, että jos kaikki eivät saa mahdollisuutta liittymään, niin kukaan ei saa. Ja jos joku lukuisista tahoista ei halua osallistua kustannuksiin, kukaan ei osallistu.

Eli ei taida autokanta sähköistyä täällä punavihreässä kuplassa ihan lähiaikoina.
Itseäni ihmetyttää kovasti toi ajatusmaailma ihmisillä. Kyllä tässä nyt on viimesen parin vuoden aikana vahvasti nähty mihin suuntaan tätä yksilön liikkumista viedään.
Luulisi tosiaan, että olisi jo taloyhtiöiden etu alkaa käsittelemään ihan oikeasti näitä asioita ja sijoittaa siihen infraan. Varmasti alkaa kohta olemaan jo asuntokaupan ehtona
latausmahdollisuus joillakin ihmisillä.

Harmittaa vähän itseäkin, että täälläkin asia käsiteltiin tosi pintapuolisesti, että pistätän vain itselleni rasian, kun asiaan voisi oikeasti alkaa perehtymään ihan kunnolla.
Noh ehkä tämä oli tämmöinen pieni herätys taloyhtiölle, että kohta se alkaa...
 
Itseäni ihmetyttää kovasti toi ajatusmaailma ihmisillä. Kyllä tässä nyt on viimesen parin vuoden aikana vahvasti nähty mihin suuntaan tätä yksilön liikkumista viedään.
Luulisi tosiaan, että olisi jo taloyhtiöiden etu alkaa käsittelemään ihan oikeasti näitä asioita ja sijoittaa siihen infraan. Varmasti alkaa kohta olemaan jo asuntokaupan ehtona
latausmahdollisuus joillakin ihmisillä.

Harmittaa vähän itseäkin, että täälläkin asia käsiteltiin tosi pintapuolisesti, että pistätän vain itselleni rasian, kun asiaan voisi oikeasti alkaa perehtymään ihan kunnolla.
Noh ehkä tämä oli tämmöinen pieni herätys taloyhtiölle, että kohta se alkaa...
Ensimmäinen juna meni jo. Ara laski aika radikaalisesti jo tukea.
 
Pitää myös muistaa, että tilanne on melko erilainen esimerkiksi Kajaanissa kuin Espoossa.
Toisessa ei sähköautoja juuri näy ja taloyhtiöihin tuskin on asennettu vielä ensimmäistäkään latauspaikkaa? Myös latauspaikkojen tarve 10 vuoden päästä on melko erilainen näissä esimerkeissä.
Edit. Ja itse kyllä olen latausinfran kehittämisen kannalla, on vain melko vaikeaa vakuuttaa sitä Kajaanissa asuvaa Avensis kuskia latauksen tarpeellisuudesta...
 
Se on kyllä jännä, että ihmiset ei tajua sitäkään, että jo tänä päivänä latausmahdollisuuden puuttuminen rajaa sen sun kämpän potentiaalista ostajakuntaa jonkin verran, ja koko ajan vaan ememmän kun autoilu sähköistyy. Aika harva ladattavan auton omistaja suostuu muuttamaan kämppään, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Toki jos aikomus on lähteä siitä nykyisestä kämpästä vasta jalat edellä niin sitten tuon joten kuten ymmärtää.
 
Se on kyllä jännä, että ihmiset ei tajua sitäkään, että jo tänä päivänä latausmahdollisuuden puuttuminen rajaa sen sun kämpän potentiaalista ostajakuntaa jonkin verran, ja koko ajan vaan ememmän kun autoilu sähköistyy. Aika harva ladattavan auton omistaja suostuu muuttamaan kämppään, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Toki jos aikomus on lähteä siitä nykyisestä kämpästä vasta jalat edellä niin sitten tuon joten kuten ymmärtää.
Tuokin nyt vähän riippuu siitä, että minkälaisesta asumismuodosta puhutaan.

Johonkin omakotitaloon laturin asentaminen ei pitäisi olla mikään asunnon oston kynnyskysymys, jos perusedellytykset on kunnossa laturin asentamista varten.
 
Se on kyllä jännä, että ihmiset ei tajua sitäkään, että jo tänä päivänä latausmahdollisuuden puuttuminen rajaa sen sun kämpän potentiaalista ostajakuntaa jonkin verran, ja koko ajan vaan ememmän kun autoilu sähköistyy. Aika harva ladattavan auton omistaja suostuu muuttamaan kämppään, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Autopaikat on osakkeina ja autopaikkaosakkeiden sekä asunto-osakkeiden omistukset eivät osu yhteen, eli autopaikoista on merkittävä osa ulkopuolisilla ja asukkailla ei monilla ole autoa ollenkaan tai sitten säilövät niitä kadulla (koska paikat ovat törkyhintaisia jos niitä edes sattuu koskaan olemaan tarjolla).
Yhtiöiden hallitukset saattavat koostua käytännössä kokonaan autottomista ja ei yhdellä yhtiöllä ole paikkojakaan osakesarjoissaan kuin ihan muutama. Eli joillain intressit minkäänlaiseen sähkösäätöön on aika pienet.

Itse uskon, että suurin osa autopaikkaosakkeiden omistajista haluaisi sähkö-option. Sehän nostaa paikan käyttö- ja rahallista arvoa ja sijoittajilla ennenkaikkea vuokrattavuutta - ja vuokraa. Yritykset taas varmasti haluavat viherpestä paikkansa.

En usko, että tilanne ratkeaa kuin pakottavalla lailla sähköpaikkojen mahdollistamiseksi, tai sitten poistetaan yhdenmukaisuusvaatimus tms., tässä hallitapauksessa ei vain taida riittää hallinnanjaon takia.

Minulle tämä ei ole vielä kynnyskysymys, mutta ajan kanssa ehkä sellaiseksi muodostuu. Kun joskus muutan muualle, haluan lämpimän hallin sähköistetyllä paikalla yhtiöstä, jonka parkkihalli ei ole jaettu monen toimijan kesken.
 
Kaupungeissa niiden keskustojen ulkopuolisissa "satelliiteissa", lähiöissä olisi aika upea tilaisuus nostaa alueensa ja asuntojen arvonnousua juuri latauspaikat rakentamalla. Niissä on yleensä lähes aina autopaikka asuntoa kohden. Sinne jokaiseen paikkaan sähkölataus kuntoon ja asuntojen kysyntä sekä arvo nousee.
 
Miten kerrostalossa pitäisi mitoittaa sähköliittymä latauspaikkoja varten? Jos laitetaan vaikka 17 paikalle 3x16A latausmahdollisuus niin miten tuo kannattaa mitoittaa? Paras tietysti olisi lataamisen kannalta että kaikkia voi käyttää täydellä teholla kokoajan, mutta vaatinee vähän turhan järeän liittymän ja tuskin kaikkien tarvitsee ladata yhtä aikaa aina täydellä teholla.

54 asunnon yhtiössä on 2 kertaa 3x200A liittymä nyt, eli pääsulakkeet siis 6x200A. Maalämpö on, joka vienee aika paljon tehoa, mutta miten näitä pitäisi arvioida että riittääkö tuosta lataamiseen? Kesällä toki riittää varmaan hyvinkin kun ei ole lämmitys päällä, mutta miten talvella?

Alkuun tuskin olisi montaakaan lataajaa, mutta joku 10v päästä tuskin enää kauheasti polttomoottori henkilöautoja enää on, joten kiinnostaisi näin ennakkoon että tarvitseeko sitten suurentaa liittymää jossain vaiheessa?
 
Miten kerrostalossa pitäisi mitoittaa sähköliittymä latauspaikkoja varten? Jos laitetaan vaikka 17 paikalle 3x16A latausmahdollisuus niin miten tuo kannattaa mitoittaa? Paras tietysti olisi lataamisen kannalta että kaikkia voi käyttää täydellä teholla kokoajan, mutta vaatinee vähän turhan järeän liittymän ja tuskin kaikkien tarvitsee ladata yhtä aikaa aina täydellä teholla.

54 asunnon yhtiössä on 2 kertaa 3x200A liittymä nyt, eli pääsulakkeet siis 6x200A. Maalämpö on, joka vienee aika paljon tehoa, mutta miten näitä pitäisi arvioida että riittääkö tuosta lataamiseen? Kesällä toki riittää varmaan hyvinkin kun ei ole lämmitys päällä, mutta miten talvella?

Alkuun tuskin olisi montaakaan lataajaa, mutta joku 10v päästä tuskin enää kauheasti polttomoottori henkilöautoja enää on, joten kiinnostaisi näin ennakkoon että tarvitseeko sitten suurentaa liittymää jossain vaiheessa?
Olikohan tätä linkattu tänne. Tiivistelmän perusteella sisältää vastauksen kysymykseesi.

Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä
Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä - LUTPub

Oman näkemykseni perusteella 3x16A per ruutu vaikuttaa melkoisen järeältä laturilta paikalle, jossa auto viettää vähimmilläänkin arviolta 12h vuorokaudessa. Tuossa ajassa laturista saa 660 kilometrin (20 kWh/100km) ajoihin tarvittavat sähköt, jotka taas ei mahdu minkään sähköauton akkuun. 1x16A tarkottaisi 220 km sähköä per päivä, mutta liittymä tipahtaisi kolmasosaan. Jos tuota enemmän tarvitsee sähköä päivittäin, pikalaturilla joutunee joka tapauksessa asioimaan. Lisäksi tulee vielä laitteiden hinta 3x16A laturi maksaa reilusti enemmän kuin 1x16A salliva supersuko+energiamittari.

Kuormanhallinta tietysti mahdollistaa pienemmän sähköliittymän, mutta tarvittaessa suuremmat latausnopeudet per paikka. Ne taas yleensä vaativat kuukausimaksullisia sopimuksia latausoperaattoreiden kanssa jne.
 
Lisäksi tulee vielä laitteiden hinta 3x16A laturi maksaa reilusti enemmän kuin 1x16A salliva supersuko+energiamittari.

Kuormanhallinta tietysti mahdollistaa pienemmän sähköliittymän, mutta tarvittaessa suuremmat latausnopeudet per paikka. Ne taas yleensä vaativat kuukausimaksullisia sopimuksia latausoperaattoreiden kanssa jne.

Kuormanhallinta on kyllä ihan helposti tehtävissä ilman operaattoria. Supersuko maksaa luokkaa 500€ per paikka ja ja lisäksi tarvitaan matkalaturi, joka tosin usein tulee auton mukana. 11kW asema sitten asennettuna tonnin luokkaa, mutta niihin voi saada ara-tukea. Yksittäisen osakkaan muutostyönä supersuko voi olla ihan ok, kuten myös silloin, jos käytetään vanhaa kaapelointia, mutta jos tehdään isompi remontti niin ehdottomasti 11 tai 22kW, vaikka niin paljon tehoa ei varsinaisesti tarvitakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuormanhallinta on kyllä ihan helposti tehtävissä ilman operaattoria. Supersuko maksaa luokkaa 500€ per paikka ja ja lisäksi tarvitaan matkalaturi, joka tosin usein tulee auton mukana. 11kW asema sitten asennettuna tonnin luokkaa, mutta niihin voi saada ara-tukea. Yksittäisen osakkaan muutostyönä supersuko voi olla ihan ok, kuten myös silloin, jos käytetään vanhaa kaapelointia, mutta jos tehdään isompi remontti niin ehdottomasti 11 tai 22kW, vaikka niin paljon tehoa ei varsinaisesti tarvitakaan.
Eli kärjistetyssä esimerkissäsikin 1x16A hinta olisi puolet 3x16A ratkaisusta ilman perusteltua tarvetta nopeammille latureille.
 
Eli kärjistetyssä esimerkissäsikin 1x16A hinta olisi puolet 3x16A ratkaisusta ilman perusteltua tarvetta nopeammille latureille.

Ehkä, riippuen vähän tuosta että lasketaanko sitä matkalaturin hintaa mukaan. Se unohtui sanoa että 16A matkalaturi pitää käytännössä aina hankkia erikseen eli autojen mukana tulee yleensä 8A. Jos useampia paikkoja pitää saada latauskäyttöön vaikka kerrostalon parkkipaikalla niin olemassaoleva kaapelointi ei välttämättä mahdollista enempää kuin 8A/auto eli jos halutaan 16A niin voi joutua kaivuuhommiin ja jos type2-asemat hankitaan yhtiölle niin ara-tuen kanssa hinta on aika sama kuin supersukolla, mutta lopputulos parempi. Jos 8A riittää (a useinhan se riittää) niin silloin suko on melko hyvä ratkaisu, mutta en lähtisi tekemään mitään yhtään isompaa systeemiä 16A sukoilla.
 
Ehkä, riippuen vähän tuosta että lasketaanko sitä matkalaturin hintaa mukaan. Se unohtui sanoa että 16A matkalaturi pitää käytännössä aina hankkia erikseen eli autojen mukana tulee yleensä 8A. Jos useampia paikkoja pitää saada latauskäyttöön vaikka kerrostalon parkkipaikalla niin olemassaoleva kaapelointi ei välttämättä mahdollista enempää kuin 8A/auto eli jos halutaan 16A niin voi joutua kaivuuhommiin ja jos type2-asemat hankitaan yhtiölle niin ara-tuen kanssa hinta on aika sama kuin supersukolla, mutta lopputulos parempi. Jos 8A riittää (a useinhan se riittää) niin silloin suko on melko hyvä ratkaisu, mutta en lähtisi tekemään mitään yhtään isompaa systeemiä 16A sukoilla.
Ei tietenkään lasketa, kun sitä ei taloyhtiö maksa, eikä suurin osa autoilijoistakaan sitä tarvitse, kun 8A riittää. Ara-tukeakin saa 11 kilowattisiin vain 35 %.
 
Olikohan tätä linkattu tänne. Tiivistelmän perusteella sisältää vastauksen kysymykseesi.

Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä
Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä - LUTPub

Oman näkemykseni perusteella 3x16A per ruutu vaikuttaa melkoisen järeältä laturilta paikalle, jossa auto viettää vähimmilläänkin arviolta 12h vuorokaudessa. Tuossa ajassa laturista saa 660 kilometrin (20 kWh/100km) ajoihin tarvittavat sähköt, jotka taas ei mahdu minkään sähköauton akkuun. 1x16A tarkottaisi 220 km sähköä per päivä, mutta liittymä tipahtaisi kolmasosaan. Jos tuota enemmän tarvitsee sähköä päivittäin, pikalaturilla joutunee joka tapauksessa asioimaan. Lisäksi tulee vielä laitteiden hinta 3x16A laturi maksaa reilusti enemmän kuin 1x16A salliva supersuko+energiamittari.

Kuormanhallinta tietysti mahdollistaa pienemmän sähköliittymän, mutta tarvittaessa suuremmat latausnopeudet per paikka. Ne taas yleensä vaativat kuukausimaksullisia sopimuksia latausoperaattoreiden kanssa jne.
Meillä menee joka tapauksessa kaapelointi kokonaan uusiksi. Tai siis koko remontti liittyy siihen että pihan asfaltti on uusittava kokonaan joten tuossa yhteydessä kaapelointi tuskin tuo juuri lisäkuluja. Joten varmaan ainakin kaapelointi 3x16A kannattanee joka paikalle laittaa.

Koko hommaan menee vielä ainakin 2-3 vuotta joten tiedä sitten saako enää silloin mitään tukiakaan. Josko kuormanhallinta kehittyisi/standardisoituisi lisää tänä aikana vielä? Ja ehkä muutenkin hommat kehittyy.

Jos tukia ei saa enää tuolloin niin ehkä kaikille paikoille kaapelit voimavirtapistokkeella ja sitten sähkömittarit ja ne jotka tarvitsee latausta niin isännöitsijän kautta pistoke käyttöön ja omalla laturilla lataus siitä.

Itse ainakin haluaisin pitää tämän mahdollisimman avoimena ja ns muunnoskelpoisena kun koko laturi asia on vasta niin lapsen kengissään. Joku 8A lataus ehkä riittää nyt, mutta ei se ehkä riitä 10v päästä, joten ainakin kaapelointi olisi minusta järkevää laittaa kuntoon, vaikka sitten käyttäisikin alkuun vaan 8A latausta. Todin jonkun kalliin hidaslataus pömpelin osto monelle paikallekkin tuntuu tyhmältä jos sitten parin vuoden päästä kaikki on sitä mieltä että ei se riitäkkään jne.

Tosin nuo super schukolla varustetut lataus boxit näyttävät olevan aika halpoja ja niissä kwh mittarikin. Jos kaikkialle vetää 3x16A kaapelit ja sitten katsoo miten saisi halukkaille 3x16A latauksen ja lopuille 1x16A esim.

Kuormanhallinta näyttäisi onnistuvan wallen laitteilla. Ihan viimeiseen asti välttäisin "latauspalveluita" kyllä koska mieluummin maksaisin vain sähköstä ja ostaisin sitten vaikka oman latauslaitteen jonka vien mennessäni jos muutan pois.

Omalla kohdallani 3x16A on pakollinen jotta voin ostaa sähköauton, koska todella usein käy niin että edellisnä iltana tulee tieto että seuraavan aamupäivän aikana on oltava 600km päässä ja lähden sitten ajelemaan vaikka klo 5 aamuyöstä eikä ole aikaa pysähtyä tekemään mitään tunnin lataustaukoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tolpalle tulee vain tuo 3x16A varaus, se ei lähtökohtaisesti riitä sille 11kw laturille, koska naapurin autohan latautuu samasta tolpasta.

Ihan fyysisestihän se kaapelointi yleensä tehdään käytännössä vetämällä järeämpää kaapelia tolpalta tolpalle, mutta ei sitä paksua touvia välttämättä joka tolpalle viedä.
 
Taloyhtiössä perinteiset lämpötolpat, jossa aina kahden auton lämmitys per tolppa. Yhtiö on ihan on sen suhteen tolpan vaihtaisi mittarilliseen ja saisi ladata, itse maksaisi puolet (ja autopaikkanaapuri sen toisen puolen jos/kun alkaa lataamaan) mutta onko kenellekään tullut vastaan vaihtoehtoa tolpasta jossa olisi sekä 2xsuko (lämmitys) että 2xkiinteä type 2 (mittarilla) type 2? Kermaperseenä ei jaksaisi säätää johtoa takakontista, mutta tuo lämmitysmahdollisuus pitäisi olla.

4xsuko josta toiset 2 lämmitykseen ja toiset lataukseen kyllä löytyisi, mutta suko-laturin roikuttaminen tolpassa kuulostaa huonolta idealta, vai?

Tai onko kokemusta erillisen laturin asentamisesta lämmitystolpan varteen, onnistuuko järkevästi?
 
Omassa yhtiössä tuo sama tilanne ja ei tuohon oikein mitään kovin edullista vaihtoehtoa löydy.

Harju Elektra A3513-AA-002 on yksi vaihtoehto, tuon hinta on noin 2600 €.
 
Omassa yhtiössä tuo sama tilanne ja ei tuohon oikein mitään kovin edullista vaihtoehtoa löydy.

Harju Elektra A3513-AA-002 on yksi vaihtoehto, tuon hinta on noin 2600 €.
Eipä tuossakaan näytä olevan kiinteää johtoa. Jos sen johdon joutuu kontista kaivamaan niin sama sen väliä onko suko vai type2, ja ne suko ratkaisut samalla latausteholla maksaa 400€.
 
Jos tolpalle tulee vain tuo 3x16A varaus, se ei lähtökohtaisesti riitä sille 11kw laturille, koska naapurin autohan latautuu samasta tolpasta.

Ihan fyysisestihän se kaapelointi yleensä tehdään käytännössä vetämällä järeämpää kaapelia tolpalta tolpalle, mutta ei sitä paksua touvia välttämättä joka tolpalle viedä.
Toki siis tilataan kaapelit 3x16A/autopaikka. Ei täällä edes ole itseasiassa mitään tolppia vaan nykyisetkin lämmityspistokkeet on kiinni muurissa. Matkaa ei ole juurikaan kun paikat on talon vieressä ja osa autotalleissa niin kaapelin veto ei sinänsä pitäisi olla mikään suuri ongelma.
 
Meillä on taloyhtiössä sähköautoja tulossa. Paritaloja, autokatoksissa tavalliset sukot ja sähköt suoraan asuntojen ryhmäkeskuksista. Katoksiin tulee 1-vaiheiset syöttökaapelit. Kaapeleita ei ole putkitettu joten vaihtaminen tarkoittaisi asvaltin avauksia jne.

Yksinkertaisinta olisi varmaan vaihtaa supersukot kaikkiin. Jos joku tarvitsee nopeamman, 3-vaiheisen latauksen, kannattaa varmaan linjata laturit siten, että olisivat myöhemmin liitettävissä jonkinlaiseen langattomaan kuormanhallintaan? Onko esimerkkejä tällaisista latureista hintoineen?
 
Meillä on taloyhtiössä sähköautoja tulossa. Paritaloja, autokatoksissa tavalliset sukot ja sähköt suoraan asuntojen ryhmäkeskuksista. Katoksiin tulee 1-vaiheiset syöttökaapelit. Kaapeleita ei ole putkitettu joten vaihtaminen tarkoittaisi asvaltin avauksia jne.

Yksinkertaisinta olisi varmaan vaihtaa supersukot kaikkiin. Jos joku tarvitsee nopeamman, 3-vaiheisen latauksen, kannattaa varmaan linjata laturit siten, että olisivat myöhemmin liitettävissä jonkinlaiseen langattomaan kuormanhallintaan? Onko esimerkkejä tällaisista latureista hintoineen?
Haluatteko avaimet käteen vai miten taloyhtiössä on asiasta päätetty? Taloyhtiö kertoo mikä laite? Onko tehty mitään tsekkausta kapasiteetista?
 
Haluatteko avaimet käteen vai miten taloyhtiössä on asiasta päätetty? Taloyhtiö kertoo mikä laite? Onko tehty mitään tsekkausta kapasiteetista?

Ei ole päätetty vielä mitään, seuraavassa yhtiökokouksessa agendalla. Asunnot ovat 25A käyttöpaikkoja ja pääkeskus 160A. Asuntoja 15kpl ja kaukolämpö. Kyllä tuosta varsinkin yöaikaan riittää varmasti pitkälle potkua kun muut kuormat käytännössä nollilla.

Homma halutaan varmasti mahdollisimman edullisesti ja yksinkertaisesti. Hyvä asia on, että mitään mittaushärdelliä ei tarvita kun sähköt otetaan suoraan osakkaan mittarin takaa.
 
Ei ole päätetty vielä mitään, seuraavassa yhtiökokouksessa agendalla. Asunnot ovat 25A käyttöpaikkoja ja pääkeskus 160A. Asuntoja 15kpl ja kaukolämpö. Kyllä tuosta varsinkin yöaikaan riittää varmasti pitkälle potkua kun muut kuormat käytännössä nollilla.

Homma halutaan varmasti mahdollisimman edullisesti ja yksinkertaisesti. Hyvä asia on, että mitään mittaushärdelliä ei tarvita kun sähköt otetaan suoraan osakkaan mittarin takaa.
Jotta kuormantasaus toimisi, niin kaikkien pitäisi olla samaa laitetta tai jos on olemassa kuormantasauksessa joku standardi niin sitä tukevaa.
Ensimmäisenä suosittelen kyllä tekemään tuon mittauksen mikä on oikeasti verkon kapasiteetti.
 
Eipä sitä sen kummemmin tarvii mitata, jos se keskus on nimellisesti sen 3x160 niin siinähän ne maxrajat on ja ihan hyvin riittää, mutta onko asunnot nyt 1x25A vai 3x25A?
 
Onko asuntojen 1-vaihesyötöt kovinkin yleisiä?
Mitä vanhempi talo, sen yleisempi. No lähinnä kerrostaloissa, rivarissa en ole nähnyt, mutta kai niitä voi olla rivareissakin.

Tuossa 20v sitten eräs tuttu hommasi vanhan "mummonmökin" jossa oli vielä 1x25A sähköliittymä, ja kummatkin sähköpääkeskuksen sulakkeet käytössä. :)
 
Meillä on kerrostaloyhtiössä muutama vuosi sitten tehty päätös, että osakkaat saavat asennuttaa autopaikoilleen 8A virtaa ottavan latauspistokkeen kunhan samalla laitetaan oma sähkömittari tuohon ja yhtiö laskuttaa osakkailta kulutuksen mukaan sähköt. Yhtiössä on omiksi osakkeikseen eritellyt autokatospaikat ja asuntoa ostaessa ostin yhden tuollaisen itsekin - ja nyt sähköisen autoilun myötä olen alkanut miettiä että voisi ehkä vähän etukenossa rueta tutkimaan latauspaikan asennuttamista vaikka auto kulkeekin vielä bensalla.

Kuinkas täällä sähköllä autoilevat ovat kokeneet tuon 8A kotilatauksen riittävyyden ympärivuotiseen käyttöön? Itsellä ei talvisin tule ihan mahdottomasti ajoa, mutta olen ymmärtänyt että akkujen efektiivinen latausteho tippuu radikaalisti kovemmilla pakkasilla. Joutuuko talven aikaan siirtymään täysin kolmansien osapuolten korkeatehoisten laturien varaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ratkaisime rivaritaloyhtiön lautausongelman seuraavalla tavalla:

1) Edellinen hallitus ei oikein innostunut lataustolpista muutama vuosi sitten. Operaatio "luikertele hallitukseen" alkoi.
2) Hyppäsin viime kevään yhtiökokouksessa hallitukseen ja pääsin puheenjohtajaksi
3) Lobbasin hallitukselle kesän aikana latauskartoituksen tekemistä ja tolppien hankkimista
4) Syksyllä kävi sähkäri tekemässä mittaukset ja suositteli vaihtamaan Satmaticin tolppiin
5) Loppusyksystä ylimääräinen yhtiökokous ja nuijittiin asia läpi yksimielisesti
6) Tammikuussa uudet tolpat vaihdettiin vanhojen tilalle (toimitusongelmista johtuen venähti tälle vuodelle asennukset). 500-600e/tolppa töineen. eParking -sovelluksen kautta etähallinta. Sopimukseen sisältyy myös kuormanhallinta
7) Sähköautoni latailee iloisesti noin 13a teholla 12c/kWh -hintaan.

Meillä tämä oli loppupeleissä hyvin yksinkertainen prosessi. Vaatii vaan ahkeraa muiden osakkaiden motivointia ja argumentointia. Siitä se lähtee.
 
Kuinkas täällä sähköllä autoilevat ovat kokeneet tuon 8A kotilatauksen riittävyyden ympärivuotiseen käyttöön? Itsellä ei talvisin tule ihan mahdottomasti ajoa, mutta olen ymmärtänyt että akkujen efektiivinen latausteho tippuu radikaalisti kovemmilla pakkasilla. Joutuuko talven aikaan siirtymään täysin kolmansien osapuolten korkeatehoisten laturien varaan?
Toimii se suko talvellakin. Esim. Teslan sanotaan käyttävän melko ison osan sähköstä lämmitykseen sukolatauksessa, mutta kaikki eivät toimi noin. Pääsääntöisesti voinee olettaa että yön aikana saa ainakin sen 50km rangea talvellakin.
 
Ratkaisime rivaritaloyhtiön lautausongelman seuraavalla tavalla:

1) Edellinen hallitus ei oikein innostunut lataustolpista muutama vuosi sitten. Operaatio "luikertele hallitukseen" alkoi.
2) Hyppäsin viime kevään yhtiökokouksessa hallitukseen ja pääsin puheenjohtajaksi
3) Lobbasin hallitukselle kesän aikana latauskartoituksen tekemistä ja tolppien hankkimista
4) Syksyllä kävi sähkäri tekemässä mittaukset ja suositteli vaihtamaan Satmaticin tolppiin
5) Loppusyksystä ylimääräinen yhtiökokous ja nuijittiin asia läpi yksimielisesti
6) Tammikuussa uudet tolpat vaihdettiin vanhojen tilalle (toimitusongelmista johtuen venähti tälle vuodelle asennukset). 500-600e/tolppa töineen. eParking -sovelluksen kautta etähallinta. Sopimukseen sisältyy myös kuormanhallinta
7) Sähköautoni latailee iloisesti noin 13a teholla 12c/kWh -hintaan.

Meillä tämä oli loppupeleissä hyvin yksinkertainen prosessi. Vaatii vaan ahkeraa muiden osakkaiden motivointia ja argumentointia. Siitä se lähtee.
Pätee ihan mihin vain hallituksessa, sitten kun siellä on se vanha jäärä tai pari niin torppaavat kaiken nuorten "turhana" hömpötyksenä
 
Toimii se suko talvellakin. Esim. Teslan sanotaan käyttävän melko ison osan sähköstä lämmitykseen sukolatauksessa, mutta kaikki eivät toimi noin. Pääsääntöisesti voinee olettaa että yön aikana saa ainakin sen 50km rangea talvellakin.
Pääosin Teslalla se menee 30 min sykleissä eli ladataan, lämmitetään jne.
Jos auton pistää lämmittämään, niin tuo 8A ei riitä vaan osa virrasta otetaan myös akusta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Kuinkas täällä sähköllä autoilevat ovat kokeneet tuon 8A kotilatauksen riittävyyden ympärivuotiseen käyttöön? Itsellä ei talvisin tule ihan mahdottomasti ajoa, mutta olen ymmärtänyt että akkujen efektiivinen latausteho tippuu radikaalisti kovemmilla pakkasilla. Joutuuko talven aikaan siirtymään täysin kolmansien osapuolten korkeatehoisten laturien varaan?
Kappas, minun piti kysellä muiden sähköautojen omistajien kokemuksia juuri tästä (hidaslatauksen toimivuus talvipakkasilla).

Minulla on Renault Zoe, ajan päivittäin 120km ja maksimissaan ehkä 200km. Minulle on riittänyt aivan hyvin kotona (ja joskus töissä) latailu 8A hidaslatauksella, myös kun oli -20 asteen pakkaset. Voi olla että kovilla pakkasilla lataa hitaammin, en ole laskenut, mutta koskaan ongelmaksi ei ole tähän mennessä muodostunut se etten olisi voinut ladata autoa 8A:lla. Auto menee kotona yleensä kiinni lataustolppaan joskus klo 17-20 välillä (riippuen onko työpäivän jälkeen vielä jotain ajoja ja menoja) ja on siinä kiinni aamuseitsemään tai kahdeksaan asti.

Mutta mutta, Tesla-työkaverini väittää kivenkovaan että Tesloilla ei tee mitään yksivaihelatauksella (8A, tai edes 16A?) kovilla pakkasilla, koska Tesla kuulemma käyttää kaiken tehon akun lämmittämiseen. sen lataamisen sijasta. Eli joko lataus edistyy Teslalla pakkasella 8A todella hitaasti, tai ei ollenkaan, tai kuulemma akun lataustaso uhkaa jopa laskea hidaslatauksen aikana (ilmeisesti koska auto kuitenkin kuluttaa akkua koko ajan hieman, sentry-moodit jne.)?

Tämä ihmetyttää minua sikälikin että tunsin ennen myös toisen Tesla (Model S) kuskin joka ainakin väitti hidaslataavansa aina kotona, eikä hän koskaan mistään tällaisesta ongelmasta kertonut. Vai riippuuko tuo vuosimallista, S taisi olla monta monta vuotta vanha malli, ja 3 kai vuoden vanha tms.? Onko tämä hidaslatausongelma vain uusilla Tesloilla? LFP vs NCA, merkitystä silläkin?

Joten, voin vain sanoa että minulle 8A lataus ei ole ollut mikään ongelma edes kovilla pakkasilla, mutta kuulisin mielelläni muidenkin sähköautojen omistajien kokemuksia, varsinkin noita väitteitä Teslan hidaslatauksesta? Tesla, Hyundai, Kia, ID.3/4 jne.?

Voit ajatella myös niin että vaikka et ehkä saisi kaikkia ajojasi kuitattua hitaan 8A yölatauksen aikana, luultavasti kuitenkin varsin suuren osan saat (kun kerran minullekin se riittää mainiosti varsin isoille kilometrimäärilleni). Jos sen päälle tarvitset vielä vähän lisäenergiaa, siinä tapauksessa kurvaat silloin tällöin jollekin pikalaturille hetkiseksi, tai vaikka kaupassakäynnin yhteydessä jätät 11-22kW AC-asiointilataukseen.
 
Pääosin Teslalla se menee 30 min sykleissä eli ladataan, lämmitetään jne.
Jos auton pistää lämmittämään, niin tuo 8A ei riitä vaan osa virrasta otetaan myös akusta.
Jaa no näissä viesteissä taisikin tulla vastaus tuohon aiempaan kyselyyni...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom