Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Meillä ois huomenna yhtiökokous jossa aletaan käsittelemään auton latausta kun menin hommanneeksi plugarin. Isännöitsijä on ehdottanut suoraan parkkisähkön operaattoripohjaista ratkaisua ja ajaa sitä mielestäni hiukan valheellisin tiedoin jopa.
Kutsussa lukee seuraavaa: "Jos osakas haluaa ladata omalla tolppapaikalla, on osakkaan tehtävä sopimus parkkisähkö oy:n kassa. Siten parkkisähkö oy maksaa osakkaan käyttämän sähkön ilman mitään ylimääräisiä kuluja. Osakas tekee sopimuksen
parkkisähkö oy:n kanssa sopimuksen laitteistosta ja toimituksesta. Näin osakas on sopimuksellaan vastuussa laitteistota ja sen kunnossapidosta. Ei taloyhtiö"

Tässä kohtaa on varmasti hyvä mainita, että 1 tolppa palvelee 2 ruutua lämmityskäytössä ja ruudut ovat yhtiön hallinnassa joita osakkaat vuokraavat. Eli ei siis omistuspaikkoja.

Ensinäkin tämä operaattoripohjainen ratkaisu on minimissään 6 paikan / 3 tolpan valmiuteen tekeminen (ainakin tällä parkkisähköllä). Siitä varmasti tulee joku pohjakustannus jo taloyhtiölle? Lisäksi minun pitäisi tehdä vielä sopimus 15e/kk latauslaitteen vuokrasta 200€ aloitusmaksulla
ja laskutuslisää pitää maksaa 2snt/kwh + taloyhtiön paikkavuokra ja sähkön hinta.

Tällä hetkellä olen ainoa jolla tarvetta on lataukseen ja vieläpä hidaslataus riittää koska oma autoni ei 3.7kwh:ta enempää ota vaikka tolpasta saisi mitä ulos. Ajattelin siis ehdoittaa, että yhtiö päivittäisi alkuun nyt yhden lämmitysrasian seuraavanlaiseen rasiaan:
EVPIKE PRO 2A2V 2*kWh HYBRID

Parastahan tossa mielestäni on se, että voidaan valita halutaanko käyttää suoraa sähköä kwh mittaroinnin kautta vai lämmityskäyttöä kellon kautta. Tuolla rasialla yhtiö saisi siis 2 paikkaa hidaslatauksen piiriin eli menisi vielä seuraavakin hybridi tohon. Tarvittaessa
jos muuttaa pois voi vaihtokytkimellä töpselin asettaa kellon perään, eikä täten tarvitse rasiaa taas alkaa vaihtamaan lämmitysmalliseksi. Yhtiö voisi lyödä latausvastikkeen ja sitten tasattaisiin mittarin mukaan kerran kaksi vuodessa toteutuneen kulutuksen mukaan.

Minulle suurta päänvaivaa aiheuttaa se, että paikat on yhtiön omistamia joten mulla ei henk.koht ole mitään intressiä hommata laturia omakustanteisesti siihen mitä vieläpä naapurikin saa käyttää ja sitten joskus kun pois muutan ni alkaa repimään rasiaa pois.
Miten tämmösissä siis kannattaisi oikeasti toimia? Miten yhdenvertaisuusasiat näissä jutuissa? Tosta ylempää lueskelin, että yhdenvertaisuusperiaate ei vaadi kaikkien paikkojen tekemistä "Kunhan kaikille taataan samat mahdollisuudet hakea latauspaikkaa, yhdenvertaisuus toteutuu. "

Lisäksi saisin luultavasti töiden kautta tukusta huomattavan alennuksen tuosta rasiasta, joten loppukustannus ei olisi kyllä mitenkäänpäin mahdoton 40 asunnon yhtiölle. Jos sanon, että rasia saadaan 300€ ja asennus siihen niin ei luulisi yhtiön siihen kaatuvan.
 
Meillä ois huomenna yhtiökokous jossa aletaan käsittelemään auton latausta kun menin hommanneeksi plugarin. Isännöitsijä on ehdottanut suoraan parkkisähkön operaattoripohjaista ratkaisua ja ajaa sitä mielestäni hiukan valheellisin tiedoin jopa.
Kutsussa lukee seuraavaa: "Jos osakas haluaa ladata omalla tolppapaikalla, on osakkaan tehtävä sopimus parkkisähkö oy:n kassa. Siten parkkisähkö oy maksaa osakkaan käyttämän sähkön ilman mitään ylimääräisiä kuluja. Osakas tekee sopimuksen
parkkisähkö oy:n kanssa sopimuksen laitteistosta ja toimituksesta. Näin osakas on sopimuksellaan vastuussa laitteistota ja sen kunnossapidosta. Ei taloyhtiö"

Tässä kohtaa on varmasti hyvä mainita, että 1 tolppa palvelee 2 ruutua lämmityskäytössä ja ruudut ovat yhtiön hallinnassa joita osakkaat vuokraavat. Eli ei siis omistuspaikkoja.

Ensinäkin tämä operaattoripohjainen ratkaisu on minimissään 6 paikan / 3 tolpan valmiuteen tekeminen (ainakin tällä parkkisähköllä). Siitä varmasti tulee joku pohjakustannus jo taloyhtiölle? Lisäksi minun pitäisi tehdä vielä sopimus 15e/kk latauslaitteen vuokrasta 200€ aloitusmaksulla
ja laskutuslisää pitää maksaa 2snt/kwh + taloyhtiön paikkavuokra ja sähkön hinta.

Tällä hetkellä olen ainoa jolla tarvetta on lataukseen ja vieläpä hidaslataus riittää koska oma autoni ei 3.7kwh:ta enempää ota vaikka tolpasta saisi mitä ulos. Ajattelin siis ehdoittaa, että yhtiö päivittäisi alkuun nyt yhden lämmitysrasian seuraavanlaiseen rasiaan:
EVPIKE PRO 2A2V 2*kWh HYBRID

Parastahan tossa mielestäni on se, että voidaan valita halutaanko käyttää suoraa sähköä kwh mittaroinnin kautta vai lämmityskäyttöä kellon kautta. Tuolla rasialla yhtiö saisi siis 2 paikkaa hidaslatauksen piiriin eli menisi vielä seuraavakin hybridi tohon. Tarvittaessa
jos muuttaa pois voi vaihtokytkimellä töpselin asettaa kellon perään, eikä täten tarvitse rasiaa taas alkaa vaihtamaan lämmitysmalliseksi. Yhtiö voisi lyödä latausvastikkeen ja sitten tasattaisiin mittarin mukaan kerran kaksi vuodessa toteutuneen kulutuksen mukaan.

Minulle suurta päänvaivaa aiheuttaa se, että paikat on yhtiön omistamia joten mulla ei henk.koht ole mitään intressiä hommata laturia omakustanteisesti siihen mitä vieläpä naapurikin saa käyttää ja sitten joskus kun pois muutan ni alkaa repimään rasiaa pois.
Miten tämmösissä siis kannattaisi oikeasti toimia? Miten yhdenvertaisuusasiat näissä jutuissa? Tosta ylempää lueskelin, että yhdenvertaisuusperiaate ei vaadi kaikkien paikkojen tekemistä "Kunhan kaikille taataan samat mahdollisuudet hakea latauspaikkaa, yhdenvertaisuus toteutuu. "

Lisäksi saisin luultavasti töiden kautta tukusta huomattavan alennuksen tuosta rasiasta, joten loppukustannus ei olisi kyllä mitenkäänpäin mahdoton 40 asunnon yhtiölle. Jos sanon, että rasia saadaan 300€ ja asennus siihen niin ei luulisi yhtiön siihen kaatuvan.
Mitä ne yhtiön muut osakkaat saavat jos maksavat sun lataustolpan muuntokustannukset?
 
Mitä ne yhtiön muut osakkaat saavat jos maksavat sun lataustolpan muuntokustannukset?
Hakea vaikka sitä toista lataukseen soveltuvaa paikkaa yhtiöltä jonka toi tolppa mahdollistaa? Vaihtoehtoisesti voin kyllä itse kustantaa tolpan, mutta sitä ei sitten naapuri lämmitykseen käyttele kun se on minun.
Enpä minäkään hirveästi kostunut esim jostain pensaspuskista mitä tänne yhtiö laitatti tai pihan asfaltoinnin uusinnasta ja parkkiruutujen maalauksesta, silti makselen niistä yhtälailla niinkuin muutkin. Ja
tosiasiassa sehän ei ole minun lataustolppani kun paikka on yhtiön omistuksessa.
Onko verkolle tehty tsekkaus mitä sieltä saa?
Eipä vielä ole, mutta tässä tapauksessa kun voin rajoittaa latauksen 8A verkolle ei mitään muutosta edes tarvitse tehdä. Ja tosiaan kun olen ainut tällä hetkellä. Jos oikeasti alkaa sähköautoja tulemaan
enempi, pitää infraa varmasti uusia ja sitten tehdä niitä oikeita päätöksiä. Se ei vaan nyt ole mielestäni millään tavalla järkevää yhden auton takia.
 
Mitä ne yhtiön muut osakkaat saavat jos maksavat sun lataustolpan muuntokustannukset?
Jos yhtiö maksaa tolpan ja perii latauskäytöstä hieman korkeampaa kk vuokraa kuin lämmityskäytöstä, niin tolppa tulisi maksetuksi muutamassa vuodessa. Kenelläkään ei pitäisi olla valittamista, sillä asuntoyhtiön tarkoitus ei ole tehdä voittoa, muttei toisaalta myöskään maksaa yksittäisten asukkaiden toivomia asioita. Tällä mallilla käyttäjä(t) maksaa tolpan asennuksen pitkässä juoksussa ja hallinta säilyy yhtiöllä.
 
Jos yhtiö maksaa tolpan ja perii latauskäytöstä hieman korkeampaa kk vuokraa kuin lämmityskäytöstä, niin tolppa tulisi maksetuksi muutamassa vuodessa. Kenelläkään ei pitäisi olla valittamista, sillä asuntoyhtiön tarkoitus ei ole tehdä voittoa, muttei toisaalta myöskään maksaa yksittäisten asukkaiden toivomia asioita. Tällä mallilla käyttäjä(t) maksaa tolpan asennuksen pitkässä juoksussa ja hallinta säilyy yhtiöllä.
Itseasiassa jopa vuokran voisi pitää samana, koska sähkö veloitetaan kuitenkin mittarin mukaan vielä ns paikkavuokran päälle. Tällä hetkellä paikka on 10€/kk sis lämmityskäytön kellolla.
Latauskäytössä hinta voisi olla sen 10€/kk ja sähköt päälle kwh mittarin mukaan. Niin tuolla kympillähän sitä rasiaa pikkuhiljaa makselee pois.
 
Kyllä nekin varmaan liki 10 kilorahaa haluaa sen liittymän avaamisesta?

Meillä on Puistomuuntamo tontin rajalla ja alle 50m muuntamolta autopaikoille. Liittymät tällöin oheisen hinnaston mukaiset.

1642364306277.jpeg


Ehkä pienemmäläkin kuin 100A pärjäis alkuun mutta tulee kyllä olla laajennettavissa 100A tai ylikin. Kuormanhallinnalla pitäisi tässä vaiheessa riittää 63A liittymälläkin.

Tarkoitus olisi tehdä seuraavat toimenpiteet:
-Liittymän avaus
-jakokaapin asennus missä kahvasulakkeet kahdelle autokatokselle ja paikka liittymän sähkömittarille.
-4x16+16 MCMK kaapelointi kahdelle autokatokselle.
-Autokatoksien Lämmitystolppien (18kpl) vaihto e-tolpiksi (taloyhtiön piikkiin) ja jos joku haluaa omalle paikalleen 11kW laturin niin erotus muutostöistä asukkaan pussista.
-kuormanhallinta palvelut e-tolppa palveluna 4G modeemilla.
-Lämmityssähkö on tällä hetkellä ilmaista ja muutetaan proggiksessa kaikki tolpat laskutusmittauksen perään, jossa lataajat ja lämmitäjät maksavat sähköstä.Tällä erotuksella makselee helposti uuden sähköliittymän kk maksut.

Laskeskeli että ARA 35% tuen jälkeen noin 8000€ projekti ja jommat tulee kerrasta kuntoon kaikille paikoille, eika asiaan tarvitse enää palata.

Pääkeskuksen uusiminen ja nykyisen 160A taloyhtiön liittymän nostaminen ei ole vaihtoehto. Kustannukset ovat korkeammat ja todella v-mäinen tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on Puistomuuntamo tontin rajalla ja alle 50m muuntamolta autopaikoille. Liittymät tällöin oheisen hinnaston mukaiset.

1642364306277.jpeg


Ehkä pienemmäläkin kuin 100A pärjäis alkuun mutta tulee kyllä olla laajennettavissa 100A tai ylikin. Kuormanhallinnalla pitäisi tässä vaiheessa riittää 63A liittymälläkin.

Tarkoitus olisi tehdä seuraavat toimenpiteet:
-Liittymän avaus
-jakokaapin asennus missä kahvasulakkeet kahdelle autokatokselle ja paikka liittymän sähkömittarille.
-4x16+16 MCMK kaapelointi kahdelle autokatokselle.
-Autokatoksien Lämmitystolppien (18kpl) vaihto e-tolpiksi (taloyhtiön piikkiin) ja jos joku haluaa omalle paikalleen 11kW laturin niin erotus muutostöistä asukkaan pussista.
-kuormanhallinta palvelut e-tolppa palveluna 4G modeemilla.
-Lämmityssähkö on tällä hetkellä ilmaista ja muutetaan proggiksessa kaikki tolpat laskutusmittauksen perään, jossa lataajat ja lämmitäjät maksavat sähköstä.Tällä erotuksella makselee helposti uuden sähköliittymän kk maksut.

Laskeskeli että ARA 35% tuen jälkeen noin 8000€ projekti ja jommat tulee kerrasta kuntoon kaikille paikoille, eika asiaan tarvitse enää palata.

Pääkeskuksen uusiminen ja nykyisen 160A taloyhtiön liittymän nostaminen ei ole vaihtoehto. Kustannukset ovat korkeammat ja todella v-mäinen tehdä.
Teillä tulee ilmeisesti tolppaan 3 vaihde johdotus?
 
Itseasiassa jopa vuokran voisi pitää samana, koska sähkö veloitetaan kuitenkin mittarin mukaan vielä ns paikkavuokran päälle. Tällä hetkellä paikka on 10€/kk sis lämmityskäytön kellolla.
Latauskäytössä hinta voisi olla sen 10€/kk ja sähköt päälle kwh mittarin mukaan. Niin tuolla kympillähän sitä rasiaa pikkuhiljaa makselee pois.
Tuo 10€/kk ei riitä uuden rasian takaisinmaksuun, ainkaan kohtuullisella ajalla, tai laisinkaan. Autopaikkojen kohdalla pitää ottaa huomioon esim. kiinteistövero tai jopa mahdollinen tontinvuokra. Jos lämmitystolpan käyttö maksaa tuon kympin, niin summan tuplaamalla investointi kuoletetaan käyttäjillä kohtuuajassa. Jos taas summa on liian suuri, niin se karsii halukkaita.
 
Tuo 10€/kk ei riitä uuden rasian takaisinmaksuun, ainkaan kohtuullisella ajalla, tai laisinkaan. Autopaikkojen kohdalla pitää ottaa huomioon esim. kiinteistövero tai jopa mahdollinen tontinvuokra. Jos lämmitystolpan käyttö maksaa tuon kympin, niin summan tuplaamalla investointi kuoletetaan käyttäjillä kohtuuajassa. Jos taas summa on liian suuri, niin se karsii halukkaita.
Täällä tavallinen tolppapaikka maksaa 10 €/kk ja Satmaticin latauspaikka 12,5 €/kk. Tavallisen paikan hinnasta noin 2 €/kk on lämmityssähköä. Sähköautoilija tulee maksaneeksi tuon sähkön sekä kymppiin sisältyneenä että mittarin mukaan. Hän maksaa todellisuudessa paikastaan (12,5 - 10) + 2 = 4,5 €/kk enemmän kuin lämmityskäyttäjä.

Latauspiste maksoi asennettuna 560 € kahdelle autolle. Oletetaan toisen paikan saavan maksavan lataajan vuoden viiveellä.

Takaisinmaksu ilman korkoa:
2 * 4,5 * 12 * x - 4,5 * 12 = 560 €
x = 5,69 vuotta

Takaisinmaksu ei kuulosta mahdottoman pitkältä ajalta. Etenkään, kun huomioi sen, ettei taloyhtiön tarvitse vähään aikaan upottaa rahaa kyseiseen upouuteen tolppaan. Vanhoihin lämmityskäyttäjien lippaisiin joutuu säännöllisesti uusimaan väljiä/mustuneita pistorasioita ja heikkoja mekaanisia kellokytkimiä (maksavat yhteen lippaaseen 50-120 € riippuen kellon mallista). Niin ja vikavirtasuojiakin on jouduttu vaihdattamaan. Latauspisteiden myötä tuli bränikät VVS:t.
 
Joo, tuo aika usein unohtuu että ei se olemassaolevakaan infra ilmaista ole vaikka onkin jo maksettua.

Kyllähän noihin lämmityskenttiin on ennenkin uusittu kaikki tolpat, tai ainakin ne pöntöt tolppien päihin, kun vanhoissa on ollut riittävästi kilometrejä.. Jossain kohtaa tulee edullisemmaksi uusia kaikki, sen sijaan että niitä käpistellään kovalla hinnalla yksi kerrallaan.
 
Täällä tavallinen tolppapaikka maksaa 10 €/kk ja Satmaticin latauspaikka 12,5 €/kk. Tavallisen paikan hinnasta noin 2 €/kk on lämmityssähköä. Sähköautoilija tulee maksaneeksi tuon sähkön sekä kymppiin sisältyneenä että mittarin mukaan. Hän maksaa todellisuudessa paikastaan (12,5 - 10) + 2 = 4,5 €/kk enemmän kuin lämmityskäyttäjä.

Latauspiste maksoi asennettuna 560 € kahdelle autolle. Oletetaan toisen paikan saavan maksavan lataajan vuoden viiveellä.

Takaisinmaksu ilman korkoa:
2 * 4,5 * 12 * x - 4,5 * 12 = 560 €
x = 5,69 vuotta

Takaisinmaksu ei kuulosta mahdottoman pitkältä ajalta. Etenkään, kun huomioi sen, ettei taloyhtiön tarvitse vähään aikaan upottaa rahaa kyseiseen upouuteen tolppaan. Vanhoihin lämmityskäyttäjien lippaisiin joutuu säännöllisesti uusimaan väljiä/mustuneita pistorasioita ja heikkoja mekaanisia kellokytkimiä (maksavat yhteen lippaaseen 50-120 € riippuen kellon mallista). Niin ja vikavirtasuojiakin on jouduttu vaihdattamaan. Latauspisteiden myötä tuli bränikät VVS:t.

Kokous oli ja sieltä tuli se perus mulle viulut ja näinpäin pois. Ei vain oikein nappaa vuokrapainalle alkaa mitään sijoituksia tekemään mistä naapurikin saa ilmaseksi osansa (tai voin toki ostaa mutta miten naapurin tolpankäyttö sitten toteutetaan kun kyseessä on minun laite) . Ehdotin tätä yllä olevaa latausvastike mallia ja pyydettiin ehdotusta kirjallisena.

Miten tämä olisi nyt helpointa muotoilla niin, että apinakin asian ymmärtäisi?

Tilanne siis se, että 1 tolppa palvelee 2 paikkaa. Lämmitystolpan käyttövuokra 10e/kk. Sähkönhinta vaikka kuvitteellisesti 15snt/kwh. Uudelle lataukseen/lämmitykseen soveltuvalle tolpalle hintaa vaikka 600e asennuksineen.

Mikä on todellinen sähkön kulutus lämmityskäytössä? Ei ainakaan tuota 10e/kk. Idea olisi siis saada hallitus ymmärtämään, että latauspaikkavastike maksaa sijoituksen ajan kanssa takaisin, mutta kuitenkin pitäisi saada tämä latauspaikkavastike minun kannaltani järkeväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika perus suomijuttu, yhtiön tolpassa oleva laite pitäisi saada korvata omalla mutta samalla evätä naapuriruudulta käyttöoikeus ettei toinen vaan pääsisi nauttimaan uudesta piharasiasta :lol:

Vanha piharasia pois ja tilalle uusi jossa yksi hidaslatauspaikka omalla alamittauksella ja toinen ruutu ajastinkellolla, vaikka joku garon vehje tai vastaava. Ja tietysti se maksaa joka tarvitsee laturia. Kun kämppä vaihtuu niin vanha piharasia takaisin paikalleen.
 
Kokous oli ja sieltä tuli se perus mulle viulut ja näinpäin pois. Ei vain oikein nappaa vuokrapainalle alkaa mitään sijoituksia tekemään mistä naapurikin saa ilmaseksi osansa (tai voin toki ostaa mutta miten naapurin tolpankäyttö sitten toteutetaan kun kyseessä on minun laite) . Ehdotin tätä yllä olevaa latausvastike mallia ja pyydettiin ehdotusta kirjallisena.

Miten tämä olisi nyt helpointa muotoilla niin, että apinakin asian ymmärtäisi?

Tilanne siis se, että 1 tolppa palvelee 2 paikkaa. Lämmitystolpan käyttövuokra 10e/kk. Sähkönhinta vaikka kuvitteellisesti 15snt/kwh. Uudelle lataukseen/lämmitykseen soveltuvalle tolpalle hintaa vaikka 600e asennuksineen.

Mikä on todellinen sähkön kulutus lämmityskäytössä? Ei ainakaan tuota 10e/kk. Idea olisi siis saada hallitus ymmärtämään, että latauspaikkavastike maksaa sijoituksen ajan kanssa takaisin, mutta kuitenkin pitäisi saada tämä latauspaikkavastike minun kannaltani järkeväksi.
Kokous oli ja sieltä tuli se perus mulle viulut ja näinpäin pois. Ei vain oikein nappaa vuokrapainalle alkaa mitään sijoituksia tekemään mistä naapurikin saa ilmaseksi osansa (tai voin toki ostaa mutta miten naapurin tolpankäyttö sitten toteutetaan kun kyseessä on minun laite) . Ehdotin tätä yllä olevaa latausvastike mallia ja pyydettiin ehdotusta kirjallisena.

Miten tämä olisi nyt helpointa muotoilla niin, että apinakin asian ymmärtäisi?

Tilanne siis se, että 1 tolppa palvelee 2 paikkaa. Lämmitystolpan käyttövuokra 10e/kk. Sähkönhinta vaikka kuvitteellisesti 15snt/kwh. Uudelle lataukseen/lämmitykseen soveltuvalle tolpalle hintaa vaikka 600e asennuksineen.

Mikä on todellinen sähkön kulutus lämmityskäytössä? Ei ainakaan tuota 10e/kk. Idea olisi siis saada hallitus ymmärtämään, että latauspaikkavastike maksaa sijoituksen ajan kanssa takaisin, mutta kuitenkin pitäisi saada tämä latauspaikkavastike minun kannaltani järkeväksi.
Paikat ovat yhtiön hallinnassa. Tällöin on järkevintä, että yhtiö maksaa viulut, jolloin asukkaiden ei tarvitse sumplia millä hinnalla naapuri saa joskus myöhemmin alkaa ladata samasta, tai repiä laitetta mukaan muuttaessaan pois.

Lippaan on hyvä olla sellainen, jolla voi olla kaksi lataajaa, mutta silti voi kellolla ajastaa lämmityksen:


Oletetaan hinnan olevan asennettuna 500-700 €, eli 700 €.

On yleensä mahdotonta sanoa, paljonko tolppapaikkavastikkeesta on lämmityssähkön keskimääräinen osuus.

Esimerkkejä:

Heavy sisätilalämmittäjä:
2100 W sisätila + 400 W moottori, 3h/vrk, 120 vrk/a
2,5 * 3 * 120 * 0,15 €/kWh / 12 kk = 11,25 €/kk

Tavallinen sisätilalämmittäjä:
1200 W + 400 W, 1,5 h/vrk, 100 vrk/a
1,6 * 1,5 * 100 * 0,15 €/kWh / 12 kk = 3,00 €/kk

Heavy moottorilämmittäjä:
400 W, 3h/vrk, 120 vrk/a
0,4 * 3 * 120 * 0,15 €/kWh / 12 kk = 1,80 €/kk

Tavallinen moottorilämmittäjä:
400 W, 1,5 h/vrk, 100 vrk/a
0,4 * 1,5 * 100 * 0,15 €/kWh / 12 kk = 0,75 €/kk

Lämmityspistokkeeton webastoilija/tyhjä ruutu:
0 kWh/a

Jotkut käyttävät sähköä akun lataamiseen, ylläpitolaturille tai imurointiin. Niiden voi ajatella sisältyvän ylläoleviin.

Jos unohtaa molemmat ääripäät, niin kolmen keskimmäisen ka. on 1,85 €/kk ympäri vuoden. Sähköenergiaksi muutettuna se on 1,85 €/kk / 0,15 €/kWh = 12,33 kWh/kk. Autopaikkavastikeesta (10 €/kk) suurin osa on siis muuta kustannusta (kiinteistövero, auraus, korjaukset) kuin lämmityssähköä.

Voisit ehdottaa, että yhtiö hankkisi lippaan ja lataajat maksaisivat paikoistaan 15 €/kk (vs. tavallinen paikka 10 €/kk). Koska maksat tuohon kymppiin ujutettua 12,33 kWh:n osuutta kahteen kertaan, eli myös mittarin mukaan, niin efektiivisesti maksat paikasta 1,85 €/kk + (15 - 10) €/kk = 6,85 €/kk enemmän kuin lämmittäjät samalla sähkönkäytöllä. Ylimenevän energian maksat siihen päälle.

Meillä mukavassa omistusyhtiössä ujutetun sähkön osuudeksi arvioitiin 2 €/kk ja paikkojen hinnat 10 €/kk ja 12,5 €/kk, eli latauspaikka on yhteensä 4,50 €/kk kalliimpi.

Teillä kuulostaa siltä, että kannattaa lähteä liikkeelle tuolla 15 €/kk, eli efektiivisesti 6,85 €/kk lisämaksulla. Oletetaan lisäksi, että teillä seuraava lataaja ilmestyisi vasta 2 vuoden kuluttua (meillä oletettiin 1 v). Meille sopi asennettuna 560 € maksanut lipas ilman lämmityskelloa, koska naapuri totesi pärjäävänsä ilmankin. Valitaan teille myös kellot kahden latauspisteen lisäksi, niin siksi 700 €.

Tällöin takaisinmaksu ilman korkoa olisi:
2 * 6,85 €/kk * 12 kk * x - 6,85 €/kk * 24 kk = 700 €
x = 5,3 vuotta


Miksi tätä mietit?
Lämmitystolppapaikan hinta sisältää tietyn määrän sähköenergiakuluja. Lataaja maksaa tämän ujutetun osuuden lisäksi saman sähkön toiseen kertaan mittarilukemansa perusteella.

Esim. ympärivuotinen lämmitys-/imurointisähkön ka. on 13,33 kWh/kk. Jos sähkö maksaa 0,15 €/kWh, niin sähkön osuus on 2,00 €/kk siitä vaikkapa 10 €/kk maksavasta tolppapaikasta. Oletetaan latauspaikasta perittävän 15 €/kk. Tällöin latauspaikasta ei todellisuudessa peritä 5 €/kk enemmän, vaan 5 + 2 = 7 €/kk, millä lasketaan takaisinmaksuaikaa.

Esim.
A) Tavallisen lämmittäjän ympärivuotinen käyttö 13,33 kWh/kk, ja kustannukset:
10 €/kk

B) Ujon lataajan ympärivuotinen käyttö täsmälleen samat 13,33 kWh/kk, ja kustannukset:
15 €/kk + 13,33 kWh/kk * 0,15 €/kWh = 17,00 €/kk

Huomataan, että täsmälleen samalla sähkönkäytöllä viisi euroa enemmän paikastaan maksava lataaja tulee maksaneeksi 7,00 €/kk enemmän. Hän voisi teoriassa päästä vain 5 €/kk kalliimmalla kuin lämmittäjä, jos hän käyttäisi 0 kWh/kk, mutta tällöin hänestä myös syntyisi yhtiölle 2 €/kk vähemmän sähkölaskua kuin keskimääräisestä lämmittäjästä.
 
Lämmitystolppapaikan hinta sisältää tietyn määrän sähköenergiakuluja. Lataaja maksaa tämän ujutetun osuuden lisäksi saman sähkön toiseen kertaan mittarilukemansa perusteella.

Tämä on sinänsä totta, mutta niin merkityksetöntä että en lähtisi hyvittelemään. Seuraavaksi hyvitystä vailla ovat ne polttiskuskit joilla on webasto ja sitten aletaan kyttäämään että kenellä on piuha kiinni ja kenellä ei.
Paras maksaa se 600€ tolpan asennnuksesta, 10€/kk paikasta ja sähköstä kiltisti mittarin mukaan.
 
Kokous oli ja sieltä tuli se perus mulle viulut ja näinpäin pois. Ei vain oikein nappaa vuokrapainalle alkaa mitään sijoituksia tekemään mistä naapurikin saa ilmaseksi osansa (tai voin toki ostaa mutta miten naapurin tolpankäyttö sitten toteutetaan kun kyseessä on minun laite) . Ehdotin tätä yllä olevaa latausvastike mallia ja pyydettiin ehdotusta kirjallisena.

Miten tämä olisi nyt helpointa muotoilla niin, että apinakin asian ymmärtäisi?

Tilanne siis se, että 1 tolppa palvelee 2 paikkaa. Lämmitystolpan käyttövuokra 10e/kk. Sähkönhinta vaikka kuvitteellisesti 15snt/kwh. Uudelle lataukseen/lämmitykseen soveltuvalle tolpalle hintaa vaikka 600e asennuksineen.

Mikä on todellinen sähkön kulutus lämmityskäytössä? Ei ainakaan tuota 10e/kk. Idea olisi siis saada hallitus ymmärtämään, että latauspaikkavastike maksaa sijoituksen ajan kanssa takaisin, mutta kuitenkin pitäisi saada tämä latauspaikkavastike minun kannaltani järkeväksi.

Meidän yhtiössä, sama tilanne eli yhtiön omistamat paikat ja yhtiö päätyi tilaamaan kartoituksen. Kartoituksen perusteella annettiin lupa, että hätäisimmät saavat omakustanteisesti Satmaticin pihalatausrasian asentaa, koska se tarjoaa 16 A latausvirran. Tämän latausvirran kestäviä autopaikkoja on meidän yhtiössä muutamia, sillä jostain syystä osalle autopaikoista on kaapeloitu järeämpi kaapeli ja asennettu isommat sulakkeet. Myöhemmin, kun saadaan viralliset tarjoukset, päätetään yhtiökouksessa laajemman koko yhtiön kattavan latausjärjestelmän hankinnasta.

Minulla on lataustarve sähköautolle, joten asennutin tuon Satmaticin rasian, jonka kellokytkimellistä lämmityspistoketta käyttää myös viereisen ruudun naapuri. En nähnyt tässä ongelmaa, koska itse en tuota lämmityspistoketta tarvitse.

Itse en oikein tajua tuollaista ajattelumallia, ettei voisi jotain näin simppeliä juttua jakaa tai tarjota toiselle. Ei se ole minulta pois ja edistää vain yhteiseloa taloyhtiössä.
 
Meidän yhtiössä, sama tilanne eli yhtiön omistamat paikat ja yhtiö päätyi tilaamaan kartoituksen. Kartoituksen perusteella annettiin lupa, että hätäisimmät saavat omakustanteisesti Satmaticin pihalatausrasian asentaa, koska se tarjoaa 16 A latausvirran. Tämän latausvirran kestäviä autopaikkoja on meidän yhtiössä muutamia, sillä jostain syystä osalle autopaikoista on kaapeloitu järeämpi kaapeli ja asennettu isommat sulakkeet. Myöhemmin, kun saadaan viralliset tarjoukset, päätetään yhtiökouksessa laajemman koko yhtiön kattavan latausjärjestelmän hankinnasta.

Minulla on lataustarve sähköautolle, joten asennutin tuon Satmaticin rasian, jonka kellokytkimellistä lämmityspistoketta käyttää myös viereisen ruudun naapuri. En nähnyt tässä ongelmaa, koska itse en tuota lämmityspistoketta tarvitse.

Itse en oikein tajua tuollaista ajattelumallia, ettei voisi jotain näin simppeliä juttua jakaa tai tarjota toiselle. Ei se ole minulta pois ja edistää vain yhteiseloa taloyhtiössä.
Ei minullakaan henkilökohtaisesti ole mitään naapuria vastaan. Sinäällään se ja sama, asiani oli vain kärjistetty ajatusmaailma siitä jos minä maksan omat asiani miksi muut saavat siitä hyötyä. Tosin tuolla periaateella ei paikkavastiketta sitten nosteta. Veloitus täysin kulutuksen mukaan? Ja joku sähkömäärähän sisältyy jo siihen 10 vuokraankin.

Paljon muuten maksoi satmaticin asennutus?
 
Ei minullakaan henkilökohtaisesti ole mitään naapuria vastaan. Sinäällään se ja sama, asiani oli vain kärjistetty ajatusmaailma siitä jos minä maksan omat asiani miksi muut saavat siitä hyötyä. Tosin tuolla periaateella ei paikkavastiketta sitten nosteta. Veloitus täysin kulutuksen mukaan? Ja joku sähkömäärähän sisältyy jo siihen 10 vuokraankin.

Paljon muuten maksoi satmaticin asennutus?

Jep, paikkavastike pysyy samana, joka on ja valmiiksi huokea 8 €/kk, ja sähkö veloitetaan kulutuksen mukaan ja laskutetaan kaksi kertaa vuodessa. Huoltomies käy mittarin lukemassa ja ilmoittaa isännöitsijälle, joka sitten laskuttaa minua.

Ei ole vielä asennuksesta tullut laskua, mutta sähkärin tuntityönä 55 €/h se meni ja asennukseen meni alta 30 min eli 55 € suuruusluokkaa olevaa laskua odottelen.
 
Tämä on sinänsä totta, mutta niin merkityksetöntä että en lähtisi hyvittelemään. Seuraavaksi hyvitystä vailla ovat ne polttiskuskit joilla on webasto ja sitten aletaan kyttäämään että kenellä on piuha kiinni ja kenellä ei.
Paras maksaa se 600€ tolpan asennnuksesta, 10€/kk paikasta ja sähköstä kiltisti mittarin mukaan.
Lämmityssähkön mittarointia ei yleensä ole, joten ei voida määritellä mitään tarkkaa hyvityshintaa webastoilijoille/muille lämmittämättömille. Siksi heidänkin on maksettava päätetty 10 €/kk käyttivät sähköä tai eivät.

Lataajan tapauksessakaan tarkkaa vastikkeeseen ujutetun sähkön määrää ei tiedetä. On kuitenkin aivan varmaa, että sitä sähköä parkkikentällä keskimäärin kuluu (oli se sitten 1, 2 tai 3 €/kk/paikka) ja että lataaja maksaa sen sähkön myös mittarinsa perusteella. Lataaja ei saa mitään konkreettista ja tarkkaa hyvitystä, vaan takaisinmaksulaskelmassa vain huomioitiin arvioitu lämmityssähkön osuus. Ajattelit varmaankin, että webastolainen maksaisi 8 €/kk? Tämä ei käy, koska mittarointia ei ole ja menisi kyyläämiseksi. Lataaja ei moista alennusta muihin nähden saa, vaan ujutetun sähkön huomioimisen ansiosta hän vain maksaa vähemmän lisähintaa verrattuna muiden kymppiin (esim. vastike on 12,5 tai 15 €/kk). Takaisinmaksut ovat muutenkin suurpiirteisempiä laskelmia, koska mm. olemassaolevien lippaiden korjausvelka lyhentää aikaa (meillä ei tuota otettu huomioon).

Meillä tavallinen on 10 €/kk ja latauspiste 12,50 €/kk. Sisältyväksi sähköksi arvioitu 2 € + näkyvä 2,50 € = efektiivinen 4,50 €/kk, mistä ujutetun osuus on yli 40 %. En sanoisi merkityksettömäksi. Tai jos muka on, niin sittenhän koko latauspisteen lisämaksu on merkityksetön ja voisi olla sama 10 €/kk kuin lämmittäjillä...


Ehdottamasi 600 € lataajalle johtaisi kateellisten änkyröiden riitoihin ja olisi kallista kaikille nykyisille ja tuleville lataajille. Omaan piikkiin ostaessa ei olisi mitään intressiä ostaa 0-50 € kalliimpaa lipasta, jossa on 1 lat. + 1 lämm. sijaan 2 lat. tai 2 lat. + 2 lämm.

Esim. yllä @Jamvais osti itse(kkäästi ja inhimillisesti :) 0-50 € halvemman ja helpon 1 lataus + 1 lämmitys@600 €. Entäs kun 6-24 kk päästä yhtiöön tulee seuraava lataaja? Hänkin joutuu ostamaan 600 €.

Meillä yhtiö osti samantien 2 latausta ilman kellokytkintä hintaan 560 € (1 lat. + 1 lämm. olisi maksanut saman), koska vieruspaikan eläkeläiselle oli ok, että hän saa harvoin tarvitessaan jatkuvaa sähköä imurointiin/satunnaisesti lämmitykseen. Toinen ladattava auto on tulossa kevään aikana. Silloin he vaihtavat yhtiön hallinnassa olevia paikkoja keskenään. Eläkeläinen saa taas kellokytkimen ja toinen lataaja pääsee koskemattomaan ja valmiiseen latauspisteeseen viiveettä. Yhtiön/lataajan ei tarvitse kaivaa toista 600 euron tukkua, vaan ensimmäinen lipas riittää näille kahdelle ensimmäiselle lataajalle.

Toisessa rivariyhtiössä on lämmittäjille 7 €/kk ja lataajille 10 €/kk. Sielläkin pärjätään edullisilla kahden latauspisteen lippailla ilman kellokytkintä, koska yhtiössä on 2-5 vapaata lämmityspaikkaa. Silloin ei tarvita joustavaa eläkeläistä/työtöntä/muuten mukavaa, vaan toinen latauspiste on tyhjän ruudun kohdalla, kunnes joku hommaa seuraavan ladattavan auton ja kurvaa valmiiseen ruutuun ilman lisäkuluja yhtiölle/lataajalle.

Jos yhtiössä ei olisi yhtään vapaata paikkaa tai ketään ilman kellokytkintä pärjäävää, niin voi ostaa monineuvoisen satasen kalliimmalla. Se on silti noin 500 € halvempaa kuin ostaa kaksi lipasta, joissa 1 lat. + 1 lämm.


TLDR, kun lataajan sijaan yhtiö hommaa lippaat:

1. kahdelle autolle saadaan lataus 560-700 eurolla vs. ominpäin hankittuna kahdelle lataus maksaa 1 100-1 200 €, koska tarvitaan kaksi lipasta jokaisen sooloillessa 1 lat. + 1 lämm. -pömpeleitä

2. kunnossapito yhtiöllä -> säästöä mahdollisesti siinäkin, kun sähkömies tontilla piipahtaessaan laittaa samalla kuntoon jonkun toisenkin lippaan/takapihan pistorasian

3. tulee yhtenäisempi lipasrivistö, kuin jokaisen itse hommaamista tulisi

4. Lataajan muuttaessa pois, ei tarvitse kökösti tilata sähkömiestä paikalle, jotta lataaja saa otettua isse maksamansa lippaan kainaloon. Tästäkin tulisi aivan turhia kuluja, kun jo asennettua infraa turhaan purettaisiin.


Kustannusvaikutus lataamattomille osakkaille tulee saada neutraaliksi, eli realistinen takaisinmaksuaika. Kustannusvaikutus lataaville osakkaille on järkevää pitää mahdollisimman matalana. Tällöin tulee välttää yhden latauspisteen lippaita ja jo kertaalleen asennettujen lippaiden turhaa irrottelua sähkömiehen taksalla. Tämä onnistuu parhaiten, kun yhtiö hommaa hallinnoimilleen paikoille sopivia kahden latauksen (ja tarvittaessa lämmityksen) lippaita ja perii riittävän paljon suurempaa autopaikkavastiketta, jotta tulevat maksetuksi.
 

Tämä näyttää kuvan perusteella samanlaiselta suunnittelun aivopierulta kuin ostamani Harjun pömpeli, eli pistorasia on tuollaisessa syvennyksessä ja kun latauskaapelin pistoke on kulmamallinen niin ei saa painettua pohjaan saakka kun jäykkä osa ottaa kiinni tuohon kytkimeen. Omassa piti kääntää pistorasiaa 90 astetta eikä luukkua saa kiinni latauskaapelin ollessa kytkettynä.
 
Ehdottamasi 600 € lataajalle johtaisi kateellisten änkyröiden riitoihin ja olisi kallista kaikille nykyisille ja tuleville lataajille. Omaan piikkiin ostaessa ei olisi mitään intressiä ostaa 0-50 € kalliimpaa lipasta, jossa on 1 lat. + 1 lämm. sijaan 2 lat. tai 2 lat. + 2 lämm.

Esim. yllä @Jamvais osti itse(kkäästi ja inhimillisesti :) 0-50 € halvemman ja helpon 1 lataus + 1 lämmitys@600 €. Entäs kun 6-24 kk päästä yhtiöön tulee seuraava lataaja? Hänkin joutuu ostamaan 600 €.

TLDR, kun lataajan sijaan yhtiö hommaa lippaat:

1. kahdelle autolle saadaan lataus 560-700 eurolla vs. ominpäin hankittuna kahdelle lataus maksaa 1 100-1 200 €, koska tarvitaan kaksi lipasta jokaisen sooloillessa 1 lat. + 1 lämm. -pömpeleitä

2. kunnossapito yhtiöllä -> säästöä mahdollisesti siinäkin, kun sähkömies tontilla piipahtaessaan laittaa samalla kuntoon jonkun toisenkin lippaan/takapihan pistorasian

3. tulee yhtenäisempi lipasrivistö, kuin jokaisen itse hommaamista tulisi

4. Lataajan muuttaessa pois, ei tarvitse kökösti tilata sähkömiestä paikalle, jotta lataaja saa otettua isse maksamansa lippaan kainaloon. Tästäkin tulisi aivan turhia kuluja, kun jo asennettua infraa turhaan purettaisiin.

Meillä mietittiin myös tätä, mutta enemmistö hallituksessa kannatti tuota, että osakas hankkii itse. Lisäksi piti ottaa huomioon kartoituksessa annettu että sähkärin vahva suositus latausrasioiden sijoittelemisesta tasaisesti eri vaiheille. Tämä tarkoitti kuulemma sitä, ettei tuplarasiaa voinut iskeä suoraan kiinni olemassaolevan lämmitystolpan tilalle. Tämän takia kartoituksen tekijä myös suositteli tuota lataus+lämmitys -rasiaa tuplalatausrasian sijaan.

Mitä kustannuksiin tulee, niin Satmaticin rasia + asennus on ainakin täällä päin n. 400-450 €.

Kyllä minulle olisi käynyt tuo korkeampi kuukausimaksu autopaikasta, jos siinä olisi saanut ladata. Vaikka niinkin, että siihen päälle olisi tullut vielä käytetty sähkö. Tätä itse asiassa ehdotinkin, mutta hallituksen enemmistö päätti toisin perustuen tehtyyn kartoitukseen ja sähkärin suosituksiin.

Tuon rasian kustannukset säästän takaisin parissa kolmessa kuukaudessa autoilun pienentyneissä kuukausikuluissa, kun siirryin sähköön, sekä kotilataukseen siirtymisessä. Tähän asti olen käyttänyt vain julkisia latureita.
 
Meillä yhdelle rasialle tulee 1x16a stotsi joten 16a lataukseen mulla ei nykysellä infralla ole mitään saumaa. Rajoitettu lataus 9A per töpseli tulisi meidän tapauksessa kysymykseen. Ja hybridiin riittää vallan mainiosti. Max16a vanha tolppa vaihtuu 2x10a eli max 20a. 4ampeerin teoreettisen kestää syöttävä ryhmä ja kaapeli
 
Ehdottamasi 600 € lataajalle johtaisi kateellisten änkyröiden riitoihin ja olisi kallista kaikille nykyisille ja tuleville lataajille. Omaan piikkiin ostaessa ei olisi mitään intressiä ostaa 0-50 € kalliimpaa lipasta, jossa on 1 lat. + 1 lämm. sijaan 2 lat. tai 2 lat. + 2 lämm.

Yhtiönhän ei ole pakko hyväksyä mitä tahansa boksia. Meillä on hommattu tarpeen mukaan Garon 2+2 bokseja siten että latausta haluava maksaa 500€ ja yhtiö toisen puolikkaan kun nuo maksavat noin 1000€ asennettuna. Seuraava latausta haluava voi sitten lunastaa itselleen toisen puolikkaan myöhemmin yhtiöltä.
 
Yhtiönhän ei ole pakko hyväksyä mitä tahansa boksia. Meillä on hommattu tarpeen mukaan Garon 2+2 bokseja siten että latausta haluava maksaa 500€ ja yhtiö toisen puolikkaan kun nuo maksavat noin 1000€ asennettuna. Seuraava latausta haluava voi sitten lunastaa itselleen toisen puolikkaan myöhemmin yhtiöltä.
Mitä sitten tapahtuu kun lataaja muuttaa?entinen asukas lähtee taskut tyhjänä ja seuraava halukas voi taas lunastaa paikan 500e?
 
Mitä sitten tapahtuu kun lataaja muuttaa?entinen asukas lähtee taskut tyhjänä ja seuraava halukas voi taas lunastaa paikan 500e?

Asunnon seuraava omistaja saa tuon maksutta käyttöönsä. Varmaan myös mahdollista "myydä" latauspaikka jollekin toiselle osakkaalle.
 
Meidän rivariyhtiössä maksat noin tonnin pantin lataustolpasta. Kun luovut / muutat jne. niin pantti luonnollisesti palautetaan. Tolppa jää lataustolppana tai muutetaan takaisin, riippuen siitä millainen tarve yhtiöllä sillä hetkellä on.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Jotenkin hankalalta vaikuttaa tämä koko homma. Kiinteä latauslaite on toki kiinteä, mutta onko jotain erityistä haittaa tai ongelmaa jos käyttää kiinteän sijasta 16A voimavirta pistokeeseen kytkettyä latauslaitetta?

Jotenkin kaikki ratkaisut tuntuvat vaikeilta. Meille tulee pihan asfaltointi parin vuoden sisällä ja ajattelin itse ajaa sellaista hommaa että asfaltoinnin yhteydessä kaikille (7) autopaikkaa vedetään riittävän paksua piuhaa ja asennetaan 16A voimavirtapistoke, sekä sähkökeskukseen näille mittarit. Kaikki paikat yhtiön omistuksessa ja vuokrattuja.

Sitten jos paikan vuokraaja haluaa pistoketta käyttää niin yhtiö velottaisi sähköennakkoa x€/kk ja vuoden lopussa mittarit käytäisiin lukemassa ja saisi palautusta tai lisälaskun.

Jokainen sitten itse päättäisi miten autoaan lataa tuosta pistokkeesta ja hommaisi välineet tähän omalla kustannuksella. Tällöin yhtiölle tulisi maksettavaksi vain sähkömittarit/piuhaa/pistokkeet ja niiden asennuskulut. Nämä voisi sitten esim. hoitaa niin että jos pistokkeen haluaa käyttöön niin vaikka 5€/kk lisäkulu normaalin parkkipaikkavuokran päälle. Tällöin nuo käytännössä ikuiset investoinnit tulisi maksettua yhtiölle takaisin ainakin jollain aikavälillä.

Lisäksi joku valmius on lain mukaan laitettava kun parkkipaikkoja remontoi, joten tuo varmaan kattaisi helposti valmiuden määritelmän.

Toki tässä voi tulla sitten ongelmaksi että riittääkö talon sähköliittymä jos kaikki lataavat samaan aikaan täydellä teholla. Onko tähän jotain ratkaisua? Ei taida olla mahdollista rajoittaa virtaa ennen sähkömittaria jotenkin sen perusteella kuinka isoa on kulutus. Vaan ainoa keino lienee että latauslaitteet osaisivat keskustella keskenään ja tuollaisen kuotman hallinnan kautta rajoittaa virtaa? Mutta tällöin tulee ongelmaksi että kaikkien on hankittava identtiset latauslaitteet.
 
^Näkisin ongelmana lähinnä sen että kuormanhallinta on helpommin toteutettavissa kiinteillä laitteilla. Toki myös näyttää siistimmätä, jos ei ole kovin monenkirjavaa pömpeliä.
 
^Näkisin ongelmana lähinnä sen että kuormanhallinta on helpommin toteutettavissa kiinteillä laitteilla. Toki myös näyttää siistimmätä, jos ei ole kovin monenkirjavaa pömpeliä.
Toki olisi parempi teknisesti nuo kiinteät laitteet, mutta tällöin niiden omistaja olisi melkein pakko olla yhtiö. Mutta tuskin menee läpi kokouksessa että yhtiö ostaa kalliit laitteet joista on hyötyä vain pienelle osalle osakkaita(autopaikkoja on vaan alle kolmannes siitä mitä asuntoja).

Ja paikan vuokraaja tuskin haluaa ostaa kallista laitetta joka jää siihen jos vaikka muuttaa pois tms. No ehkä joku kk vuokra laitteesta sitten olisi hyvä. Itse ehkä kuitenkin mieluummin ostaisin oman laitteen ja ottaisin mukaani jos muutan pois.

Esteettisyys nyt tuskin tulee ongelmaksi, tohon autom taakse kuitenkin jää se homma piiloon periaatteessa.

Kuormanhallinta ym ongelmista pääsisi jos laittaisi vaan 16A 1-vaihe latauksen, mutta tuo ei talvella riitä sitten edes lämmittämään akkua eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa.

No täytyy parin vuoden päästä saada tämä jotenkin hoidettua, taikka jos ei onnistu niin täytyy toivoa että koronan tuoma hinnannousu omakotitaloihin menisi ohi niin ostan sellaisen niin saa itse päättää mitä ja miten tekee.
 
Kuormanhallinta ym ongelmista pääsisi jos laittaisi vaan 16A 1-vaihe latauksen, mutta tuo ei talvella riitä sitten edes lämmittämään akkua eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa.
Onko tälle väitteelle jotain todisteita?
Itse olen ymmärtänyt, että kyseisellä teholla ns. keskivertoautoilija lataa helposti jokapäiväiseen liikkumiseen tarvittavan energian.
 
Kuormanhallinta ym ongelmista pääsisi jos laittaisi vaan 16A 1-vaihe latauksen, mutta tuo ei talvella riitä sitten edes lämmittämään akkua eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa.
Mutua? Hyvin ainakin Model 3 latautuu 16 A yksivaihelaturilla. Ei akkua tietääkseni noin hitaalla latauksella tarvitse erikseen lämmittää. Pikalataukset erikseen.
 
Mutua? Hyvin ainakin Model 3 latautuu 16 A yksivaihelaturilla. Ei akkua tietääkseni noin hitaalla latauksella tarvitse erikseen lämmittää. Pikalataukset erikseen.
Tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun kovat pakkaset iskee niin auto ottaa sen akun lämmitykseen käytettävän virran akusta, ei johdosta.
 
Tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun kovat pakkaset iskee niin auto ottaa sen akun lämmitykseen käytettävän virran akusta, ei johdosta.
Sitä varmaan tarkoitettiin, että jos pakkasella lähtiessä akun pitäisi jostain syystä olla ajo-/pikalatauslämmin, niin siihen ei välttämättä 16A yhdestä vaiheesta riitä.
 
Toki tässä voi tulla sitten ongelmaksi että riittääkö talon sähköliittymä jos kaikki lataavat samaan aikaan täydellä teholla. Onko tähän jotain ratkaisua? Ei taida olla mahdollista rajoittaa virtaa ennen sähkömittaria jotenkin sen perusteella kuinka isoa on kulutus. Vaan ainoa keino lienee että latauslaitteet osaisivat keskustella keskenään ja tuollaisen kuotman hallinnan kautta rajoittaa virtaa? Mutta tällöin tulee ongelmaksi että kaikkien on hankittava identtiset latauslaitteet.
Yksinkertainen ratkaisu olisi tehdä sellainen vuorottelu, että puolesta paikkoja virrat tunniksi pois, jos kuormaa on liikaa. Onnistunee ihan joillain tehovahdilla ja muutamalla kontaktorilla
 
Tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun kovat pakkaset iskee niin auto ottaa sen akun lämmitykseen käytettävän virran akusta, ei johdosta.
Vaikea kyllä alla olevasta otoksesta vetää esittämääsi johtopäätöstä.

"eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa."
 
Vaikea kyllä alla olevasta otoksesta vetää esittämääsi johtopäätöstä.

"eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa."
”mutta tuo ei talvella riitä sitten edes lämmittämään akkua eikä siten lataa yhtään mitään talvisin, joten lähes yhtä tyhjän kanssa.”

Kun lainaa enemmän se on järkevää.
 
Eli jos illalla klo 19.00 laittaa auton lataukseen -20c lämmössä ja aamulla on lähtö klo 8.00, niin akku ei ole latautunut juuri yhtään? Todella erikoista, pitää kyayä kavereilta joilla on 16A (tai alle) kotilatauksessa Model Y, 3, Taycan ja Mii sekä ID4.

Joo eli lataa, mutta hitaasti. Jollain -25c lämmöllä voi olla todella hidasta ainakin teslalla. Pitäisi siis vaan olla aikaa antaa latautua tai ottaa apuja muualta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos illalla klo 19.00 laittaa auton lataukseen -20c lämmössä ja aamulla on lähtö klo 8.00, niin akku ei ole latautunut juuri yhtään? Todella erikoista, pitää kyayä kavereilta joilla on 16A (tai alle) kotilatauksessa Model Y, 3, Taycan ja Mii sekä ID4.
Kyllä latautuu. Teslalla ajelen.
 
Tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun kovat pakkaset iskee niin auto ottaa sen akun lämmitykseen käytettävän virran akusta, ei johdosta.
LFP MIC Tesla ei käsittääkseni lataudu lainkaan jos akku on pakkasella, riippumatta latauslaitteen tehosta. LFP-kemia ei kestä lainkaan lataamista jos sen lämpötila on nollan alapuolella.

NMC ja NCA akkuja voi kait ladata kylmänäkin hitaasti. En tiedä minkä verran ne yrittävät lämmittää AC-latauksessa akkuja.
 
Mutta tällöin tulee ongelmaksi että kaikkien on hankittava identtiset latauslaitteet.

Ei niiden identtisiä tarvitse olla tai edes saman valmistajan välttämättä eli tähänkin on olemassa standardit. OCPP googleen niin pitäisi löytyä.

Yksinkertainen ratkaisu olisi tehdä sellainen vuorottelu, että puolesta paikkoja virrat tunniksi pois, jos kuormaa on liikaa. Onnistunee ihan joillain tehovahdilla ja muutamalla kontaktorilla

Tässä on se ongelma että kaikki autot ja/tai latauslaitteet eivät automaattisesti jatka latausta sähkökatkon jälkeen. Suurin osa varmaan jatkaa, mutta näkisin että panostukset tuollaiseen vritykseen menisivät kuitenkin hukkaan eli aika nopeasti haluttaisiin parempi systeemi.
 
Onko tälle väitteelle jotain todisteita?
Itse olen ymmärtänyt, että kyseisellä teholla ns. keskivertoautoilija lataa helposti jokapäiväiseen liikkumiseen tarvittavan energian.
No siis teslan facebook ryhmää olen lukenut ja kovilla pakkasilla ilmeisesti ei riitä 1 vaihe sähkönsyöttö lämmittämään akkua/ainakin suurin osa tehosta menee akun lämmittämiseen, joten akku ei juurikaan lataudu. No aina ei tietenkään ole -30 asteen pakkasia, mutta on niitäkin ja muutenkin 11kW olisi käytännössä paljon parempi.

Periaatteessa järkevin olisi ehkä laittaa 16A 3-vaihe syöttö joka paikalle ja taloyhtiön laskuun myös laturit joissa kuormanhallinta ja sitten autopaikoille vaan sopiva lisämaksu/kk jos laturia käyttää. Saisi tukea kaikkeen. Tosin sitten jos alkuun kukaan ei käytä laturia vaan ajavat bensa autoilla niin menee vähän hukkaan. Jälkikäteen hankittuina taas hinta on kovempi kun ei tukea.
 
EI välttämättä. Nimimerkillä varsin paskalla palkkatasolla oleva kohta velattomassa kämpässä asuva Teslakuski (juu on tullut tehtyä rahaa fiksuilla asuntokaupoilla jne jne mutta eipä tuo poista sitä että rahaa ei tarvitse tulla ovista ja ikkunoista että sähköauton voi omistaa). Säästän euroja per/kk rahakuluja laskiessa vs mitä edellinen Fiesta vei. Eli ei tuo mitään rikkaiden tai muuten eliitin satsia. Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän ja tottunut kippoihin jotka imevät isot määrät polttoainetta säästö voi olla useita satoja kuussa. Itsellä säästyy n.200e/kk vs viritelty Fiesta ST (tai no, en ole päivittänyt laskelmaa sen jälkeen kun ilmaiset laturit katosivat Prismoista mutta on tuo säästö silti varsin mukava).
Ja niin millä arvonalenemalla noita laskelmia teet?
 
Mitä menee joka kk rahaa autoon laina, verot, vakuutukset yms. Auto vaihtuu kuitenkin sen verran usein uuteen ja performance malleissa usein arvo pysyy paremmin joten käsirahaa en ole koskaan tarvinnut vaihtaessa parin vuoden välein uuteen.
 
No siis teslan facebook ryhmää olen lukenut ja kovilla pakkasilla ilmeisesti ei riitä 1 vaihe sähkönsyöttö lämmittämään akkua/ainakin suurin osa tehosta menee akun lämmittämiseen, joten akku ei juurikaan lataudu. No aina ei tietenkään ole -30 asteen pakkasia, mutta on niitäkin ja muutenkin 11kW olisi käytännössä paljon parempi.

Periaatteessa järkevin olisi ehkä laittaa 16A 3-vaihe syöttö joka paikalle ja taloyhtiön laskuun myös laturit joissa kuormanhallinta ja sitten autopaikoille vaan sopiva lisämaksu/kk jos laturia käyttää. Saisi tukea kaikkeen. Tosin sitten jos alkuun kukaan ei käytä laturia vaan ajavat bensa autoilla niin menee vähän hukkaan. Jälkikäteen hankittuina taas hinta on kovempi kun ei tukea.
Se lataus menee jollakin 30min sykleillä, lataan 30min ja sitten lämmitetään jne.
 
No siis teslan facebook ryhmää olen lukenut ja kovilla pakkasilla ilmeisesti ei riitä 1 vaihe sähkönsyöttö lämmittämään akkua/ainakin suurin osa tehosta menee akun lämmittämiseen, joten akku ei juurikaan lataudu. No aina ei tietenkään ole -30 asteen pakkasia, mutta on niitäkin ja muutenkin 11kW olisi käytännössä paljon parempi.

Periaatteessa järkevin olisi ehkä laittaa 16A 3-vaihe syöttö joka paikalle ja taloyhtiön laskuun myös laturit joissa kuormanhallinta ja sitten autopaikoille vaan sopiva lisämaksu/kk jos laturia käyttää. Saisi tukea kaikkeen. Tosin sitten jos alkuun kukaan ei käytä laturia vaan ajavat bensa autoilla niin menee vähän hukkaan. Jälkikäteen hankittuina taas hinta on kovempi kun ei tukea.
Itse olen 13A virralla saanut akut lämmitettyäni (en osaa arvioida mitä vie mutta sanoisin 30min-jopa 60min pakkasista riippuen sen tasaiset 18-20km/h latauksen kunhan vain on saanut ensin ne akut lämpimäksi. Esim aamulla taas autoa kotona lämmittäessä 8A virralla 2h kellokytkimen päässä rangea katoaa koska lämmittää akut sekä sisätilat.
 
No siis teslan facebook ryhmää olen lukenut ja kovilla pakkasilla ilmeisesti ei riitä 1 vaihe sähkönsyöttö lämmittämään akkua/ainakin suurin osa tehosta menee akun lämmittämiseen, joten akku ei juurikaan lataudu. No aina ei tietenkään ole -30 asteen pakkasia, mutta on niitäkin ja muutenkin 11kW olisi käytännössä paljon parempi.
Ymmätääkseni 1-vaihe 8A ei oikein riitä Tesla M3 lataukseen + akun lämmitykseen kovilla pakkasilla. Sensijaan 1-vaihe 16A riittää.

Jos on mahdollista, vetäisin 3-vaihe johdot ja rajaisin aluksi käytön tuohon 1-vaihe 16A. Tällä tavoin saadaan alkuvaiheessa kaikille tarjottua jotain halvalla perustamiskustannuksella. Sitten jos se ei riitä, valmiiden johtojen ansiosta sen voi helposti päivittää 3-vaihe kuormanhallittuun järjestelyyn.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Työkaverilla tuli juuri ongelmaksi kun sai uuden sähköauton alle ja mukana toimitettu "voimavirtalaturi" tarkoitti sitä sinistä 1x35A pistoketta tai 8A sukoa. 8A sukolla ei riittänyt tylömatkan kompensoimiseen se latausaika vaikka oli johdonperässä sekä verstaalla että kotona. 11kW oikea voimavirtalaturi korjasti tietysti tilanteen. Kantaa sitä mukanaan kodin ja työpaikan väliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom