Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Saakohan sähköautoista rajattua lataus tehoa - joka tietysti johtaa rangen tippumiseen mutta sillähän sitä saa ilman kustannuksia pienennettyä sitä kuormaa ja pysyy lataus päällä?

Ainakin hybridissä saa pudotettua jopa yhden vaiheen ja 5A tehoon latauksen :D
 
Saakohan sähköautoista rajattua lataus tehoa - joka tietysti johtaa rangen tippumiseen mutta sillähän sitä saa ilman kustannuksia pienennettyä sitä kuormaa ja pysyy lataus päällä?

Ainakin hybridissä saa pudotettua jopa yhden vaiheen ja 5A tehoon latauksen :D
Saa, mutta ei ole oikein relevanttia taloyhtiön mittakaavassa luottaa siihen, että käyttäjät osaisivat/muistaisivat/haluaisivat rajoittaa lataustehoa taloyhtiön parkissa.
 
Saakohan sähköautoista rajattua lataus tehoa - joka tietysti johtaa rangen tippumiseen mutta sillähän sitä saa ilman kustannuksia pienennettyä sitä kuormaa ja pysyy lataus päällä?

Ainakin hybridissä saa pudotettua jopa yhden vaiheen ja 5A tehoon latauksen :D
Relevantimpaa rajoittaa laturin päästä. Myös ilman kuormanhallintaa on mahdollista rajoittaa laturien tehot vaikka 10A tasolle, jos verkon kapasiteetti ei riitä.
Esimerkiksi meillä on taloyhtiössä em. suunnitelma jos autojen määrä kasvaa nopeammin kuin investoinneista ehditään päättää ja toteuttaa.

Haittapuolena tässä on toki se, että latausteho on matalampi kaikissa tilanteissa (vrt. kuormanhallinnalla vain tarpeen mukaan)
 
Tai sitten käytännön tilanne on se, että taloyhtiössä on vuoden 2022 lopussa 2 sähköautoa ja sulakkeet ei ole paukkuneet kertaakaan ja asiaa voidaan sitten pohtia joskus 2024 kun autoja on useampia kuin 5.
Näinhän se todennäköisesti onkin, mutta jos sitä kuormanhallintaa ei mitenkään huomioi sitten 2024 uusitaan latauspisteet sellaisiin joilla kuormanhallinta voidaan toteuttaa..

En nyt näe että olisi järkevää toteuttaa tuo latauskenttä ensin ilman kuormanhallintaa, ja lisätä se sitten jälkeenpäin kun se on pakko sinne saada.. Teknisesti tietysti on mahdollista hankkia kuormanhallintaa tukevat asemat nyt ja kytkeä se käyttöön vasta parin vuoden päästä, mutta ihan mutuna sanoisin että säästö jää kokonaisuudessa todella pieneksi, ja jälkikäteen lisättynä se on tietysti selkeästi kalliimpaa kuin orkkisasennusken yhteydessä.
 
Relevantimpaa rajoittaa laturin päästä. Myös ilman kuormanhallintaa on mahdollista rajoittaa laturien tehot vaikka 10A tasolle, jos verkon kapasiteetti ei riitä.
Esimerkiksi meillä on taloyhtiössä em. suunnitelma jos autojen määrä kasvaa nopeammin kuin investoinneista ehditään päättää ja toteuttaa.

Haittapuolena tässä on toki se, että latausteho on matalampi kaikissa tilanteissa (vrt. kuormanhallinnalla vain tarpeen mukaan)
Eräänlaisen köyhänmiehen patentin tuohon kuorman hallintaan voisi tehdä niin että ylikuorman uhatessa pudotetaan 2 + 3 vaihde pois päältä, jolloin laturi muuttuu yksivaiheiseksi. Edellyttää tietysti että laturit on kytketty sopivasti ja syöttö latauskentälle on totettu kolmella kolmivaihe kaapelilla.
 
Onko sellaisia latauslaitteita tullut vastaa, jossa voidaan seurata useamman käyttäjän lataus määriä ja luoda oikeuksia eri käyttäjille? Kyseessä olisi taloyhtiöön tuleva latauslaite.
 
Onko sellaisia latauslaitteita tullut vastaa, jossa voidaan seurata useamman käyttäjän lataus määriä ja luoda oikeuksia eri käyttäjille? Kyseessä olisi taloyhtiöön tuleva latauslaite.
Esimerkiksi Virta. Ilmeisesti toimii samalla tavalla kuin julkinen latauspiste eli latauksesta maksetaan latausoperaattorille. Ei toki mahdollista taloyhtiölle latauspisteen seurantaa, mikäli sellainen jostain syystä olisi tarpeen.
 
Onko sellaisia latauslaitteita tullut vastaa, jossa voidaan seurata useamman käyttäjän lataus määriä ja luoda oikeuksia eri käyttäjille? Kyseessä olisi taloyhtiöön tuleva latauslaite.
Defalta löytyy ainakin ja käyttäjät tunnistetaan tagilla ja ilman sitä ei sähköä tule. Varmaan nuo ominaisuudet löytyy kaikista mihin tagit on saatavilla.
 
Onko sellaisia latauslaitteita tullut vastaa, jossa voidaan seurata useamman käyttäjän lataus määriä ja luoda oikeuksia eri käyttäjille? Kyseessä olisi taloyhtiöön tuleva latauslaite.
eParking ja Virta tuollaisia tarjoaa ainakin, silloin se toimii käytänössä samalla tavalla kuin julkisetkin latauspisteet. Palveluntarjoajan pilivikäyttöliittymästä voi sitten säätää käyttöoikeuksia yms. Mainittakoon, että tuollaiset jaetut latauspisteet ei ole kauhean luonteva tapa ladata taloyhtiössä. Ellei sitten kyseessä ole taloyhtiö, jonka parkkipaikalla ei ole nimettyjä paikkoja.
 
Kas vain, täällähän oli täydellinen ketju omalle viestille joka jo sähköauto-ketjuun eksyi.


Taloyhtiössämme kartoitettiin minkälaiset mahdollisuudet olisi toteuttaa latauspisteet, ja raportissa luki että ison urakan i (kaivetaan piha auki ja vedellään maahan hiukan paksumpaa kaapelia taloista autopaikoille) päätteeksi olisi mahdollisuus saada 3,6kW latausasemat, mutta erikseen maininta että tulevaisuudessa olisi mahdollisuus 11kW teholla lataus. Kuulostaa kovin pieneltä teholta, onko jotain 3,6 kW latausasemia edes järkeä asennuttaa. :hmm:

Sähkäriltä kyselin niin 11kW latauspisteen saisin asennettua etuoven eteen, mutta menee siis omasta pussista asennus tuolloin.

Tähän vielä lisänä, että latausasemille tarjotaan kahta erilaista vaihtoehtoa:

Vaihtoehto 1: ostetaan omat latausasemat, huolto maksetaan tietysti taloyhtiön pussista.
Vaihtoehto 2: Tampereen sähkölaitoksen lähisähkö-latauspalvelu. Eli Tampereen sähkölaitos asennuttaa ja kunnossapitää latausasemat, luonnollisesti sitten on kuukausimaksut.
1637664052193.png


Ei tuo vaihtoehto kaksi oikein napostele, jos mun pitäisi maksaa siitä tolpasta 55 euroa/kk ja sen lisäksi vielä tietysti sähkö omasta pussista.
 
Tuohan on ihan ryöstöhinta, herranjestas. 660e vuodessa, about 2000e kolmessa vuodessa. Sisältääkö tuo jotain kaivamista vai pelkät latauslaitteet?
 
16A tolpan (3,6kW) saat asennettuna n. 700-800 eurolla. Ja siinä on jo kytkimet lämmitys/latauskäytölle sekä kWh mittari.

Eli vuoden verran kun oot tota kuukausimaksua maksellut niin olisit melkein jo saanut oman tolpan maksettua.

EDIT: Toi olikin 11kW tolppa toi 55 euroa kuussa. Jos toi sisältää työt niin sitten on ihan kohtuuhinta, koska tuommoinen töineen maksaa useamman tonnin laittaa kyllä.
 
Ilmeisesti nämä hinnat mitkä löytyy sivulta 7 tästä esitelmästä:


Hinta on tosiaan tuolle 11kW ratkaisulle aika suolainen. Mutta toisaalta se on myös mahdollinen, jos sitä todella tarvitsee. Taksikuski. myyntitykki yms joka ajaa todella paljon ja lataa joka päivä, tuo on hintansa väärti. Useimmat eivät tarvitse, ja tyytynevät hidaslataus-vaihtoehtoon.

Taloyhtiön itse rakennuttaman vaihtoehto käy toki pitkällä tähtäimellä halvemmaksi, mutta näinhän se aina on kun vertaa "tee itse" ja "osta palveluna".
 
Tuohan on ihan ryöstöhinta, herranjestas. 660e vuodessa, about 2000e kolmessa vuodessa. Sisältääkö tuo jotain kaivamista vai pelkät latauslaitteet?

Tämä ei tästä raportista edes käy ilmi. Sehän olisikin mukavaa, kun ensin monen kymmenen tonnin urakka että infra on siinä kunnossa, että voi vuokrata järjettömän kalliin tolpan.

EDIT: Kyseessä siis rivitalo taloyhtiö, asuntoja ~15. Pihaa pitäisi kaivaa auki aika paljon, jokaiselle autopaikalle tulee sähköt asunnon omasta taulusta.
EDIT2: Tuosta ylemmässä viestissä olevasta pdf:stä selviää, että kuukausihinta pitäisi sisällään ~kaiken.

Avaimet käteen-palvelukokonaisuus: asennus, ylläpito, laskutuspalvelu ja tietoliikennekulut kuuluvat palvelumaksuun
 
Ilmeisesti nämä hinnat mitkä löytyy sivulta 7 tästä esitelmästä:


Hinta on tosiaan tuolle 11kW ratkaisulle aika suolainen. Mutta toisaalta se on myös mahdollinen, jos sitä todella tarvitsee. Taksikuski. myyntitykki yms joka ajaa todella paljon ja lataa joka päivä, tuo on hintansa väärti. Useimmat eivät tarvitse, ja tyytynevät hidaslataus-vaihtoehtoon.

Taloyhtiön itse rakennuttaman vaihtoehto käy toki pitkällä tähtäimellä halvemmaksi, mutta näinhän se aina on kun vertaa "tee itse" ja "osta palveluna".

Itse en ainakaan kovin paljoa näe järkeä tuolle latauspalvelulle, kun kerran tukea tuohon urakkaan saa sen 35%. Samalla kiinteistön arvo nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ainakaan kovin paljoa näe järkeä tuolle latauspalvelulle, kun kerran tukea tuohon urakkaan saa sen 35%. Samalla kiinteistön arvo nousee.
Samaa mieltä, lähinnä tuo 100% palvelu ratkaisu sopii tosi jäärien kansoittamaan taloyhtiöön jotka ei halua käyttää markkaakaan (kaikki kustannuksethan käännetään vielä mielessä euroista markkoihin) sähköautojen lataukseen tms hömpötykseen.

Kun sanoit että kyseessä on rivari ja latauspisteet asukaan oman mittarin taakse, latausoperaattori on tarpeeton laskutuksen kannalta. Siten kannattaisi suosia operaattori-vapaata ratkaisua.

Kun sekä asunnon (3x25) että koko talon sulaketta (3x160) pitää seurata, niin asia mitä tarvitsette on monitasoinen kuormanhallinta - laite joka seuraa ettei kumpikaan sulake pauku. Yksi järjestelmä joka osaa tuon tempun ilman sitoutumista kk-maksuihin on Foremica:

 
Juttelin erään latauspönttöasennuksia tekevän firman edustajan kanssa eTolpasta ja OCPP-ratkaisuista.
Vanhan taloyhtiön pihassa on laihat kaapelit, ja kaipaisimme järjestelmää, jossa on fiksut kuormanhallinnat tasaamaan kysyntää ennen joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävää piharemonttia ja paksujen lakujen kylvöä.
eTolppa on ominaisuuksiltaan mainion oloinen ratkaisu, mutta käytännössä täysin sidottu yhteen palveluntuottajaan (eParking). Heidän hinnastonsa on hyvin siedettävä tässä vaiheessa, mutta jos viiden vuoden päästä joku amerikkalaisfirma ostaa koko lafkan pois ja päättää, että nyt ruvetaan tekemään pisnestä, niin eTolppa-järjestelmään investoinut taloyhtiö on kusessa uusien satakertaisten välistävetojen kanssa, kun laitteistoon on investoitu kymppitonneja.

On kuitenkin myös noita OCPP-pohjaisia tolppia. Nämä toimivat ainakin teoriassa minkä tahansta OCPP:tä puhuvan hallintajärjestelmän kanssa, jolloin palveluntuottajat joutuvat pitämään hintansa ja palvelutasonsa kohtuullisina, jottei taloyhtiö lähde kilpailuttamaan palvelua.
Tämä puhuisi kovasti OCPP:n puolesta pitkän ajan latausjärjestelmäratkaisuna. Hommassa on kuitenkin pieni mutta. Se on se, että OCPP-purkit eivät juttele langattomasti keskenään, toisin kuin eTolpat. Jälkimmäisissä on zigbee-pohjainen verkotus, jolloin asennus tarkoittaa käytännössä uuden tolpan droppaamista vanhan lämmitystolpan tilalle, modeemin asentamista johonkin sateensuojaan, ja loppu on softan näpyttelyä. OCPP-tolpissa pitää vetää eetteriä mullan alle, mikä tekeekin koko hommasta merkittävästi kalliimpaa, kun sitä ollaan asentamassa vanhalle parkkikentälle.
Ei se tietenkään niin hankalaa silloin ole, jos ollaan joka tapauksessa laittamassa koko piha uusiksi ja korvaamassa vanhat snörenit kunnon paksupepellä. Siinähän samalla vetää yhteyskaapelitkin. Tähän hätään ei kuitenkaan ole ainakaan meidän yhtiössä budjettia tuollaiseen piharemppaan, joten pistää miettimään, että mikäli 10-15% asukkaista haluaisi ensi vuoden aikana alkaa lataamaan autojaan, niin mikä olisi fiksu tapa lähteä toteuttamaan tulevaisuudessa skaalautuvaa ratkaisua jäämättä saalistavan rohmuyhtiön hampaisiin.

Onko eTolppa-järjestelmässä mitään mahdollista keinoa kiertää ainoan palveluntuottajan mahdollinen luihuilu joskus tulevaisuudessa?

Onko uutisia OCPP-järjestelmästä, joka tukisi langatonta juttelua tolppien kanssa?

Onko markkinoilla muita järkeviä vaihtoehtoja kuormanhallintaan ja sähkön laskutukseen, joita tässä voisi harkita?

Ehkä eParkingin kanssa voisi koittaa neuvotella sopimuksen, jossa palvelun hinnoittelu sidotaan inflaatioon tarpeeksi pitkäksi ajaksi.
 
On kuitenkin myös noita OCPP-pohjaisia tolppia. Nämä toimivat ainakin teoriassa minkä tahansta OCPP:tä puhuvan hallintajärjestelmän kanssa, jolloin palveluntuottajat joutuvat pitämään hintansa ja palvelutasonsa kohtuullisina, jottei taloyhtiö lähde kilpailuttamaan palvelua.
Tämä puhuisi kovasti OCPP:n puolesta pitkän ajan latausjärjestelmäratkaisuna. Hommassa on kuitenkin pieni mutta. Se on se, että OCPP-purkit eivät juttele langattomasti keskenään, toisin kuin eTolpat. Jälkimmäisissä on zigbee-pohjainen verkotus, jolloin asennus tarkoittaa käytännössä uuden tolpan droppaamista vanhan lämmitystolpan tilalle, modeemin asentamista johonkin sateensuojaan, ja loppu on softan näpyttelyä. OCPP-tolpissa pitää vetää eetteriä mullan alle, mikä tekeekin koko hommasta merkittävästi kalliimpaa, kun sitä ollaan asentamassa vanhalle parkkikentälle.
ajaksi.
OCPP on internet-pohjainen protokolla, joten se toimii minkä tahansa nettiyhteyden yli, jota latausasema vaan sattuu tukemaan - ethernet, 4G, wifi, ... Esimerkiksi ABB Terra AC tukee OCPP ja löytyy ethernet, wlan ja 4G-versiot:

 
OCPP on internet-pohjainen protokolla, joten se toimii minkä tahansa nettiyhteyden yli, jota latausasema vaan sattuu tukemaan - ethernet, 4G, wifi, ... Esimerkiksi ABB Terra AC tukee OCPP ja löytyy ethernet, wlan ja 4G-versiot:

Ah! No sehän muuttaa kaiken. Täytyykin tutustua tuohon tarkemmin. Luotin liikaa tuon asentajakauppiaan sanaan, joka kauppasi vissiin vain tietyn valmistajan tuotteita. Kiitos!
 
Juttelin erään latauspönttöasennuksia tekevän firman edustajan kanssa eTolpasta ja OCPP-ratkaisuista.
Vanhan taloyhtiön pihassa on laihat kaapelit, ja kaipaisimme järjestelmää, jossa on fiksut kuormanhallinnat tasaamaan kysyntää ennen joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävää piharemonttia ja paksujen lakujen kylvöä.
eTolppa on ominaisuuksiltaan mainion oloinen ratkaisu, mutta käytännössä täysin sidottu yhteen palveluntuottajaan (eParking). Heidän hinnastonsa on hyvin siedettävä tässä vaiheessa, mutta jos viiden vuoden päästä joku amerikkalaisfirma ostaa koko lafkan pois ja päättää, että nyt ruvetaan tekemään pisnestä, niin eTolppa-järjestelmään investoinut taloyhtiö on kusessa uusien satakertaisten välistävetojen kanssa, kun laitteistoon on investoitu kymppitonneja.

On kuitenkin myös noita OCPP-pohjaisia tolppia. Nämä toimivat ainakin teoriassa minkä tahansta OCPP:tä puhuvan hallintajärjestelmän kanssa, jolloin palveluntuottajat joutuvat pitämään hintansa ja palvelutasonsa kohtuullisina, jottei taloyhtiö lähde kilpailuttamaan palvelua.
Tämä puhuisi kovasti OCPP:n puolesta pitkän ajan latausjärjestelmäratkaisuna. Hommassa on kuitenkin pieni mutta. Se on se, että OCPP-purkit eivät juttele langattomasti keskenään, toisin kuin eTolpat. Jälkimmäisissä on zigbee-pohjainen verkotus, jolloin asennus tarkoittaa käytännössä uuden tolpan droppaamista vanhan lämmitystolpan tilalle, modeemin asentamista johonkin sateensuojaan, ja loppu on softan näpyttelyä. OCPP-tolpissa pitää vetää eetteriä mullan alle, mikä tekeekin koko hommasta merkittävästi kalliimpaa, kun sitä ollaan asentamassa vanhalle parkkikentälle.
Ei se tietenkään niin hankalaa silloin ole, jos ollaan joka tapauksessa laittamassa koko piha uusiksi ja korvaamassa vanhat snörenit kunnon paksupepellä. Siinähän samalla vetää yhteyskaapelitkin. Tähän hätään ei kuitenkaan ole ainakaan meidän yhtiössä budjettia tuollaiseen piharemppaan, joten pistää miettimään, että mikäli 10-15% asukkaista haluaisi ensi vuoden aikana alkaa lataamaan autojaan, niin mikä olisi fiksu tapa lähteä toteuttamaan tulevaisuudessa skaalautuvaa ratkaisua jäämättä saalistavan rohmuyhtiön hampaisiin.

Onko eTolppa-järjestelmässä mitään mahdollista keinoa kiertää ainoan palveluntuottajan mahdollinen luihuilu joskus tulevaisuudessa?

Onko uutisia OCPP-järjestelmästä, joka tukisi langatonta juttelua tolppien kanssa?

Onko markkinoilla muita järkeviä vaihtoehtoja kuormanhallintaan ja sähkön laskutukseen, joita tässä voisi harkita?

Ehkä eParkingin kanssa voisi koittaa neuvotella sopimuksen, jossa palvelun hinnoittelu sidotaan inflaatioon tarpeeksi pitkäksi ajaksi.


Hieman kartoitusta taloyhtiöstä mitä päivittäiset ajomäärät ovat keskimäärin. Tässä tilanteessa suosittelisin kerralla investointia joko tolppien uudelleen kaapelointiin ja tolppien uusimiseen tai vaihtoehtoisesti vain minimimuutoksilla siten että nykyinen tolppa mahdollistaa perus suko latauksen. Monelle tämä suko Lataus on täysin riittävä, päivittäinen latausaika voi olla esim 10-15h tyypillisesti.
 
Tässä taas yksi referenssikeissi tilanteesta, jossa nopeat 11kW latauspisteet on asukkaan mittarin takana, ja kaksiportainen dynaaminen kuormanhallinta huolehtii ettei asunnon eikä taloyhtiön sulake pauku. Hintaa per asunto ~2500€ josta nykyisen, pienemmän ARA-tuen myötä tulisi ~1600€/asunto.

 
Tässä taas yksi referenssikeissi tilanteesta, jossa nopeat 11kW latauspisteet on asukkaan mittarin takana, ja kaksiportainen dynaaminen kuormanhallinta huolehtii ettei asunnon eikä taloyhtiön sulake pauku. Hintaa per asunto ~2500€ josta nykyisen, pienemmän ARA-tuen myötä tulisi ~1600€/asunto.

Ei tässäkään tainnut vielä olla taloyhtiön tason kuormanhallintaa. Ymmärtääkseni taloyhtiön liittymää oli korotettu ja laskennalliseen todennäköisyyteen perustuen arvioitiin kestävän jopa 11 kW 16/18 asunnossa. Hyvä, että oli ollut valmiina 3x250A mahdollistavat liittymäkaapelit ja yhtiön keskus.

Lisää näitä, kysyntää varmastikin olisi vastaavissa yhtiöissä jossa autopaikat osakkaiden omien mittarien takana.
 
Olisi kiinnostusta vaihtaa vaimon työmatkakulkine sähköautoon (leaf connecta, e-corsa?), mutta asutaan vuokralla rivarissa iha maalla, joten latauspaikkaa ei ole ja tuskin tulee.
Yhtiössä vain 5 asuntoa ja kaikilla on lömmitystolppa 2h kellolla. Tuskin tähän mitään latauspaikkaa tullaan ihan heti saamaan, jos koskaan.

Meillä on oven edessä toinen autopaikka, jossa pidetäänkin toista autoa. Tässä vieressä on ulkovarasto, jossa on tavallinen pistorasia.
Mietin onnistuisikohan tolla ladata miten autoa?
Lisäksi mitä prisman ja cm latauspisteitä välillä katsonut niin niissä on aina tilaa, joten niissä voisi ladata myös pari kertaa viikossa?

Työmatka on 55km/suunta maantietä ja pikku pätkä motaria. Töissä ei ole latausmahdollisuutta ja auto on ulkona parkissa.
 
Olisi kiinnostusta vaihtaa vaimon työmatkakulkine sähköautoon (leaf connecta, e-corsa?), mutta asutaan vuokralla rivarissa iha maalla, joten latauspaikkaa ei ole ja tuskin tulee.
Yhtiössä vain 5 asuntoa ja kaikilla on lömmitystolppa 2h kellolla. Tuskin tähän mitään latauspaikkaa tullaan ihan heti saamaan, jos koskaan.

Meillä on oven edessä toinen autopaikka, jossa pidetäänkin toista autoa. Tässä vieressä on ulkovarasto, jossa on tavallinen pistorasia.
Mietin onnistuisikohan tolla ladata miten autoa?
Lisäksi mitä prisman ja cm latauspisteitä välillä katsonut niin niissä on aina tilaa, joten niissä voisi ladata myös pari kertaa viikossa?

Työmatka on 55km/suunta maantietä ja pikku pätkä motaria. Töissä ei ole latausmahdollisuutta ja auto on ulkona parkissa.
Täysin toimiva kokonaisuus. Tuo lataustapa riittää noihin ajoihin.
 
Olisi kiinnostusta vaihtaa vaimon työmatkakulkine sähköautoon (leaf connecta, e-corsa?), mutta asutaan vuokralla rivarissa iha maalla, joten latauspaikkaa ei ole ja tuskin tulee.
Yhtiössä vain 5 asuntoa ja kaikilla on lömmitystolppa 2h kellolla. Tuskin tähän mitään latauspaikkaa tullaan ihan heti saamaan, jos koskaan.

Meillä on oven edessä toinen autopaikka, jossa pidetäänkin toista autoa. Tässä vieressä on ulkovarasto, jossa on tavallinen pistorasia.
Mietin onnistuisikohan tolla ladata miten autoa?
Jos ne ulkovarasto pistorasian sähköt tulee oman sähkömittarinne takaa, ja maksatte sähkölaskun itse (sähkö ei kuulu vuokraan), se ei periaatteessa kuulu kenellekään mitä siihen pistorasiaan kytkette. Varmuuden vuoksi voi tilata sähkömiehen tarkistamaan että rasia ja johto sille on hyvässä kunnossa.
Pistorasiasta voi ladata 8A virralla, jolloin 10:ssä tunnissa saa noin 100km ladattua. Käyttötapaukseen, 110km päivä, hiukan niukka, eli voi tosiaan välillä joutua täydentämään latauksia välillä kauppareissuilla.
 
Olisi kiinnostusta vaihtaa vaimon työmatkakulkine sähköautoon (leaf connecta, e-corsa?), mutta asutaan vuokralla rivarissa iha maalla, joten latauspaikkaa ei ole ja tuskin tulee.
Yhtiössä vain 5 asuntoa ja kaikilla on lömmitystolppa 2h kellolla. Tuskin tähän mitään latauspaikkaa tullaan ihan heti saamaan, jos koskaan.

Meillä on oven edessä toinen autopaikka, jossa pidetäänkin toista autoa. Tässä vieressä on ulkovarasto, jossa on tavallinen pistorasia.
Mietin onnistuisikohan tolla ladata miten autoa?
Lisäksi mitä prisman ja cm latauspisteitä välillä katsonut niin niissä on aina tilaa, joten niissä voisi ladata myös pari kertaa viikossa?

Työmatka on 55km/suunta maantietä ja pikku pätkä motaria. Töissä ei ole latausmahdollisuutta ja auto on ulkona parkissa.
Pistorasiasta saat otettua jatkuvasti 8 A, eli 1,8 kW. Häviöiden jälkeen akkuun kertyy tunnissa noin 1,5 kWh.

Corsa tarvinnee talvella noin pitkää siivua ajaessa 22,5 kWh/100 km. Jos viikossa on viisi työpäivää, niin niistä tulee 550 km. Sen lataaminen vie aikaa 550 km / 100 km * 22,5 kWh / 1,5 kW = 82,5 h/vk.

Jos työmatka-Corsaa voi ladata 7 päivää viikossa, niin piuhassa pitää olla keskimäärin lähes 12 h/vrk. Suurimmalla osalla auto ehtii olla tuon verran kotona. Teillä työpäivä matkoineen on luultavasti noin 10 h. Siihen kauppaa ja harrastusta 14 h/vk, niin silti auto on keskimäärin 12 h/vrk kotona. Jos viikonloppuna voi ladata yli 12 h/vrk ja/tai tulee asiointilatausta, niin sillä ajaa työajojen lisäksi muutakin.

Keskimääräinen on kuitenkin vain keskimääräinen. Arjen työmatkoihin hupenee niin paljon energiaa, ettei 12 h/vrk riitäkään. Akku on myös niin pieni, ettei siihen voi ladata viikonloppuna riittävästi puskuria työviikkoa varten. Avaan tätä esimerkillä.

12 h * 1,5 kW = 18 kWh
18 kWh / 22,5 kWh/100 km = 80 km

Esim. range eri päivinä, kun lataus viikonloppuna 90 %:iin (range 180 km, jos kulutus talvella 22,5 kWh/100 km ja akun netto 45 kWh):

Ma klo 7.00 180 km
Ma klo 19.00 70 km

Ti klo 7.00 150 km
Ti klo 19.00 40 km

Ke klo 7.00 120 km
Ke klo 19.00 10 km (Hep! Torstaina ei tule pääsemään töistä kotiin lataamatta.)


Auttaako, jos lataa viikonloppuna 100 %:iin:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 km

Ti klo 7.00 170 km
Ti klo 19.00 60 km

Ke klo 7.00 140 km
Ke klo 19.00 30 km

To klo 7.00 110 km
To klo 19.00 0 km! (Meni liian täpärälle, eikä ainakaan perjantai enää onnistuisi lataamatta yli 12 h/vrk tai asiointilatauksessa.)


Kesällä homma onnistuu leikiten, mutta talvella 12 h/vrk hidaslatausta ei aivan riitä ilman kodin ulkopuolista latausta.


Onnistunut esimerkki voisi olla 12 h/vrk + asiointilatausta 20 km@ma ja 20 km@to:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km

Ti klo 7.00 190 km
Ti klo 19.00 80 km

Ke klo 7.00 160 km
Ke klo 19.00 50 km

To klo 7.00 130 km
To klo 19.00 20 + 20 km

Pe klo 7.00 120 km
Pe klo 19.00 10 km (tiukille meni)

Akku on 100 % sunnuntaina klo 2.30, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 28,5 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 20 h, niin sillä ajaisi reilut 130 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten talvella voi ajaa 150 + 550 km hupi- ja työajoa per viikko käymättä julkisella pikalaturilla (asioinneista tuli 20 + 20 + 20 km).

Tiukkuuden tekee se, että laskimme talven tilannetta, ja teillä työmatka vie enemmän kuin mitä hidaslataus tuo 12 h/vrk.


Talvikin helpottuu heti, jos auto onkin kotona arkena 14 h/vrk. Muuten sama esimerkki kuin yllä:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km

Ti klo 7.00 200 km
Ti klo 19.00 90 km

Ke klo 7.00 183 km
Ke klo 19.00 73 km

To klo 7.00 167 km
To klo 19.00 57 + 20 km

Pe klo 7.00 170 km
Pe klo 19.00 60 km

Akku on 100 % lauantaina klo 16.00, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 39 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 30 h, niin sillä ajaisi 200 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten joka viikko voi ajaa 220 km + 550 km käymättä julkisella pikalaturilla. Tässä kotona ladattiin 710 km ja kolmesta asiointilatauksesta saatiin 20 km per asiointi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211128-181938.png
    Screenshot_20211128-181938.png
    249,4 KB · Luettu: 42
Pistorasiasta saat otettua jatkuvasti 8 A, eli 1,8 kW. Häviöiden jälkeen akkuun kertyy tunnissa noin 1,5 kWh.

Corsa tarvinnee talvella noin pitkää siivua ajaessa 22,5 kWh/100 km. Jos viikossa on viisi työpäivää, niin niistä tulee 550 km. Sen lataaminen vie aikaa 550 km / 100 km * 22,5 kWh / 1,5 kW = 82,5 h/vk.

Jos työmatka-Corsaa voi ladata 7 päivää viikossa, niin piuhassa pitää olla keskimäärin lähes 12 h/vrk. Suurimmalla osalla auto ehtii olla tuon verran kotona. Teillä työpäivä matkoineen on luultavasti noin 10 h. Siihen kauppaa ja harrastusta 14 h/vk, niin silti auto on keskimäärin 12 h/vrk kotona. Jos viikonloppuna voi ladata yli 12 h/vrk ja/tai tulee asiointilatausta, niin sillä ajaa työajojen lisäksi muutakin.

Keskimääräinen on kuitenkin vain keskimääräinen. Arjen työmatkoihin hupenee niin paljon energiaa, ettei 12 h/vrk riitäkään. Akku on myös niin pieni, ettei siihen voi ladata viikonloppuna riittävästi puskuria työviikkoa varten. Avaan tätä esimerkillä.

12 h * 1,5 kW = 18 kWh
18 kWh / 22,5 kWh/100 km = 80 km

Esim. range eri päivinä, kun lataus viikonloppuna 90 %:iin (range 180 km, jos kulutus talvella 22,5 kWh/100 km ja akun netto 45 kWh):

Ma klo 7.00 180 km
Ma klo 19.00 70 km

Ti klo 7.00 150 km
Ti klo 19.00 40 km

Ke klo 7.00 120 km
Ke klo 19.00 10 km (Hep! Torstaina ei tule pääsemään töistä kotiin lataamatta.)


Auttaako, jos lataa viikonloppuna 100 %:iin:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 km

Ti klo 7.00 170 km
Ti klo 19.00 60 km

Ke klo 7.00 140 km
Ke klo 19.00 30 km

To klo 7.00 110 km
To klo 19.00 0 km! (Meni liian täpärälle, eikä ainakaan perjantai enää onnistuisi lataamatta yli 12 h/vrk tai asiointilatauksessa.)


Kesällä homma onnistuu leikiten, mutta talvella 12 h/vrk hidaslatausta ei aivan riitä ilman kodin ulkopuolista latausta.


Onnistunut esimerkki voisi olla 12 h/vrk + asiointilatausta 20 km@ma ja 20 km@to:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km

Ti klo 7.00 190 km
Ti klo 19.00 80 km

Ke klo 7.00 160 km
Ke klo 19.00 50 km

To klo 7.00 130 km
To klo 19.00 20 + 20 km

Pe klo 7.00 120 km
Pe klo 19.00 10 km (tiukille meni)

Akku on 100 % sunnuntaina klo 2.30, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 28,5 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 20 h, niin sillä ajaisi reilut 130 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten talvella voi ajaa 150 + 550 km hupi- ja työajoa per viikko käymättä julkisella pikalaturilla (asioinneista tuli 20 + 20 + 20 km).

Tiukkuuden tekee se, että laskimme talven tilannetta, ja teillä työmatka vie enemmän kuin mitä hidaslataus tuo 12 h/vrk.


Talvikin helpottuu heti, jos auto onkin kotona arkena 14 h/vrk. Muuten sama esimerkki kuin yllä:

Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km

Ti klo 7.00 200 km
Ti klo 19.00 90 km

Ke klo 7.00 183 km
Ke klo 19.00 73 km

To klo 7.00 167 km
To klo 19.00 57 + 20 km

Pe klo 7.00 170 km
Pe klo 19.00 60 km

Akku on 100 % lauantaina klo 16.00, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 39 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 30 h, niin sillä ajaisi 200 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten joka viikko voi ajaa 220 km + 550 km käymättä julkisella pikalaturilla. Tässä kotona ladattiin 710 km ja kolmesta asiointilatauksesta saatiin 20 km per asiointi.
Kiitos todella kattavasta vastauksesta! Olen itse laskeskellut samansuuntaisia, että voisi tiukille mennä toisinaan.

Täytyy lisäksi varmistaa, että meneekö omasta vai taloyhtiön mittarista noi ulkovaraston sähköt.

Vaimo tekee onneksi epäsäännöllistä 3 vuorotyötä, joten harvoin on yli 4 työpäivää putkeen ja toisella autolla voisi tarvittaessa paikata niin saisi sähköautoa ladattua kunnolla.
 
Voihan sita vuokranantajalta kysya jos asennatte kiintean 16A laturin varaston seinaan niin silloin ainakin piisaa. Pitaisi olla alle 1000 euron juttu.

edit: Voihan sita myos kysya tyomaalta joska saisi siella ladata.
 
Voihan sita vuokranantajalta kysya jos asennatte kiintean 16A laturin varaston seinaan niin silloin ainakin piisaa. Pitaisi olla alle 1000 euron juttu.

edit: Voihan sita myos kysya tyomaalta joska saisi siella ladata.

Jos lämmitys on sähköllä niin 16A ei välttämättä ole järkevä ilman kuormanhallintaa. Sinänsä 1x16A olisi tosi hyvä noihin ajotarpeisiin kun 8A on ehkä hieman nafti. Jos keskus sattuu olemaan lähellä (kuten usein on) niin kohtuu edullisesti voisi olla mahdollista vetää uusi johto voimavirtapistorasialle tai 3-vaiheiselle latausasemalle.
 
Voihan sita vuokranantajalta kysya jos asennatte kiintean 16A laturin varaston seinaan niin silloin ainakin piisaa. Pitaisi olla alle 1000 euron juttu.
Sähkötyöt taloyhtiössä vaatii muutostyöluvan. Sellaisen pyynnön kuin pistää, voidaan päätyä tekemään sähköautojen latauskartoitus ensin. Eli ei välttämättä toteudu kovin nopeasti.
 
Onhan tuo tolppakyttääminen ihan naurettavaa touhua. Jos tolpissa on kellokytkimet niin kaikilla on yhdenvertaisesti mahdollisuus ottaa siitä tolpasta sähköä sen mitä sulakkeet antaa myöten. Ihan sama mikä auton käyttövoima on.
@Zigh Vastaan tänne sopivampaan ketjuun:
Yleensä tolppien käyttötarkoitukseksi on määrätty lämmitys ja latauksesta on sovittava erikseen. Tietyllä tavalla epätasa-arvoista ehkä, mutta sillä sähkömäärällä mitä keskimäärin käytetään lämmitykseen ei tee yhtään mitään latauskäytössä eli vähänkin ajava tarvitsee paljon enemmän. Jos taas mentäisiin siihen että voi ladata sen mitä maksimissaan voisi mennä lämmitykseen niin voitaisiin helposti löytää muitakin hieman vaihtoehtoisia hyödykkeitä niillle vastikkeeseen sisältyville eli pitäisikö yhtiön vaikka maksaa x euron edestä pesulakuluja niille, jotka eivät käytä yhtiön pesutupaa.
 
Vastaan @Pyrres toisesta ketjusta, jos sulla on varaa 50K€+ autoon niin musta on vähän outoa nillittää jostain 500€ kustannuksesta että saisit oikeasti ladata autoasi kunnolla eikä tarvitse tuollaista kikkailua.

En ymmärrä alkuunkaan.
 
Vastaan @Pyrres toisesta ketjusta, jos sulla on varaa 50K€+ autoon niin musta on vähän outoa nillittää jostain 500€ kustannuksesta että saisit oikeasti ladata autoasi kunnolla eikä tarvitse tuollaista kikkailua.

En ymmärrä alkuunkaan.
Vähän tuollanen hakemalla haettu ongelma, on kuitenkin todennäköisesti etukäteen ollut tiedossa, että muuttoa pukkaa, latauspaikkaa ei ole ja auto lämpiää "lataamalla". Ja nyt kaikki muut on änkyröitä, koska eivät luota minun, rehdin suomalaisen miehen sanaan. Ehkä olisi kannattanut venyttää sen pari kuukautta sitä sähköauton hankintaa kun on niin hankalaa. :whistling:
 
@Zigh Vastaan tänne sopivampaan ketjuun:
Yleensä tolppien käyttötarkoitukseksi on määrätty lämmitys ja latauksesta on sovittava erikseen. Tietyllä tavalla epätasa-arvoista ehkä, mutta sillä sähkömäärällä mitä keskimäärin käytetään lämmitykseen ei tee yhtään mitään latauskäytössä eli vähänkin ajava tarvitsee paljon enemmän. Jos taas mentäisiin siihen että voi ladata sen mitä maksimissaan voisi mennä lämmitykseen niin voitaisiin helposti löytää muitakin hieman vaihtoehtoisia hyödykkeitä niillle vastikkeeseen sisältyville eli pitäisikö yhtiön vaikka maksaa x euron edestä pesulakuluja niille, jotka eivät käytä yhtiön pesutupaa.
Tuokin mieltymys että lämmitys veisi enemmän sähköä kuin polttomoottoriauton lämmitys on veikeä. Isännöitsijäkin mielsi automaattisesti että juu repii kaiken minkä sille antaa ja että paskoisi sulakkeet välittömästi. Kuten aiemmin mainitsin ja juteltuani parinkin taloyhtiön asukkaan kanssa niin entinen oma auto ja parin muun nykyiset autot repivät helposti enemmän kuin 8A. Ja mitä esim kuluihin tulee niin hauska juttu omalta osaltani on toki vielä se että maksan 35e per paikka ja itsellä on kaksi vierekkäistä ja harrasteessa ei ole edes lämppäriä eli maksan 70e/kk paikoista ja en saisi joidenkin mielestä edes käyttää tolppia.

Ja mitä auton hankinta-aikaan tulee niin rehellisesti eipä tullut pieneen mieleen että olisi noin iso haloo tulossa. Ja kuten aina, vain pari ihmistä aiheuttavat koko rumban iso osa kenen kanssa olen tuosta jutellut ovat vain nauraneet koko tilanteelle ja kommentoineen tilannetta absurdiksi ja ihmetelleet miksi moista pitäisi edes miettiä kun kellokytkin on joka tolpassa. Ymmärtäisivät kyllä jos olisi talli jossa on 24/7 pistokkeet ja latailisin siellä kuten tuo toinen ladattavan hybridin omistaja teki.
 
@Pyrres Tarkennetaan sen verran että en siis väittänyt sähköauton lämmityksen vievän yhtään enempää sähköä kuin polttiksen lämmityksen vaan sanoin että lataus vie enemmän jos autolla ajetaan yhtään. Ja en siis epäile sitä että sinä vain lämmität. Ja nyt kun luin tuon Zighin viestin uudelleen niin en ole siitäkään ihan varma että tarkoittiko hän että voi ottaa lämmityssähköä käyttövoimasta riippumatta vai myös ladata (oletin jälkimmästä kun vastasin ja saattoi mennä väärinkin)
 
@Pyrres Tarkennetaan sen verran että en siis väittänyt sähköauton lämmityksen vievän yhtään enempää sähköä kuin polttiksen lämmityksen vaan sanoin että lataus vie enemmän jos autolla ajetaan yhtään. Ja en siis epäile sitä että sinä vain lämmität. Ja nyt kun luin tuon Zighin viestin uudelleen niin en ole siitäkään ihan varma että tarkoittiko hän että voi ottaa lämmityssähköä käyttövoimasta riippumatta vai myös ladata (oletin jälkimmästä kun vastasin ja saattoi mennä väärinkin)
Ei siis ihan yleisesti mietin tuota ajatusta ja mielikuvaa mikä ihmisillä on.
 
Ei siis ihan yleisesti mietin tuota ajatusta ja mielikuvaa mikä ihmisillä on.

No joo...kun miettii kaikkia vallitsevia väärinkäsityksiä niin ei ihan pahimmasta päästä. Tuo pelkkä lämmitys on kuitenkin mahdollista harvalla automallilla ja ei ehkä silloinkaan ihan peruskäyttäjän toimesta.
 
Kiikarissa olisi sähköauton hankinta ja olen vähän selvitellyt valmiiksi taloyhtiön latauspolitiikkaa. Tähän taloyhtiöön lataus palvelut on ostettu Parkkisähköltä.

Miltä nämä hinnat teidän mielestä kuulostavat?

-Asukas maksaa itse n. 200e "Äly" sukon asennuksen lämmitystolppaan
-Taloyhtiö määritellyt sähkön hinnaksi 0,169e/kWh
-Parkkisähkön laskutus lisä 0,02e/kWh
-Älysukon kuukausi vuokrahinta 15e/kk
-Autopaikan vuokrasuhteen päätyttyä parkkisähkö veloittaa 70e sukon pois viemisestä.

Minun mielestä tuo kuukausimaksu kuulostaa todella korkealta?

Lisäksi sopimusehdot maistuu suorastaan P**kalle suussa. 2v määräaikainen sopimus. 3kk irtisanomisaika.

"Laitteen toimitusaika on enintään 2 kuukautta, mutta yleensä muutamia päiviä. Vahvistamme tarkemman toimitusajan kahden viikon sisällä tilauksesta. " :rofl::rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöiset parkkisähköt sun muut on kyllä aika ikäviä. Helppoa/halpaa taloyhtiölle, mutta käyttäjille sitten todella kallista.
 
Ei tuo 15 euron kk maksu mikään aivan älytön ole. Jos taloyhtiö rakentaisi tuon tolpan ja se maksaisi vaikka 1000 euroa (jos useampi ottaisi samalla), niin tolpan takaisinmaksuaika olisi noin 5,5 vuotta. Ilmoitetuilla maksuilla sama raha kuluu noin neljässä vuodessa. Tolppa toki kestänee huomattavasti pidempään, mutta ei sitä kuitenkaan todella kalliiksi voi kutsua. Laskutuslisä on kuitenkin melko korkea, eli lisää "tankillisen"(50kWh) hintaa eurolla.
 
Ei tuo 15 euron kk maksu mikään aivan älytön ole. Jos taloyhtiö rakentaisi tuon tolpan ja se maksaisi vaikka 1000 euroa (jos useampi ottaisi samalla), niin tolpan takaisinmaksuaika olisi noin 5,5 vuotta. Ilmoitetuilla maksuilla sama raha kuluu noin neljässä vuodessa. Tolppa toki kestänee huomattavasti pidempään, mutta ei sitä kuitenkaan todella kalliiksi voi kutsua. Laskutuslisä on kuitenkin melko korkea, eli lisää "tankillisen"(50kWh) hintaa eurolla.

Tolppa on valmiina, jossa on sähkömittarit yms. 15e/kk maksu tulee älysukon vuokraamisesta. Itse aparaatti varmaan muutaman kympinarvoinen.
 
Tolppa on valmiina, jossa on sähkömittarit yms. 15e/kk maksu tulee älysukon vuokraamisesta. Itse aparaatti varmaan muutaman kympinarvoinen.

Olen työn puolesta käsitellyt aika paljonkin noita parkkisähkön laitteita ja se "parinkympin aparaatti" on suht kehittynyt laite, löytyy valmiudet mobiiliverkoille, sisäänrakennettu wifi, etänä päivitettävä firmis yms. Mitäs luulet että paljonko tuollaisen kehittäminen maksaa nykypäivänä suomessa? Itse en käsitä miten toiminta voi kannattaa noin pienellä rahalla.

Parempi ehkä laittaa se 15e/kk vaikka bussilippuun jos on liian kallista.
 
Olen työn puolesta käsitellyt aika paljonkin noita parkkisähkön laitteita ja se "parinkympin aparaatti" on suht kehittynyt laite, löytyy valmiudet mobiiliverkoille, sisäänrakennettu wifi, etänä päivitettävä firmis yms. Mitäs luulet että paljonko tuollaisen kehittäminen maksaa nykypäivänä suomessa? Itse en käsitä miten toiminta voi kannattaa noin pienellä rahalla.

Parempi ehkä laittaa se 15e/kk vaikka bussilippuun jos on liian kallista.

En tiedä Parkkisähkön laitteesta mutta noin yleisesti suurin osa noista laitteista on kuitenkin aika bulkkia, jos nyt tietotekniikkapalstalla oltaessa käytetään vertausta niin mikä tahansa 300e halpis läppäri sisältää todennäköisesti paljon monimutkaisempaa tekniikkaa/firmistä.

36kk x 15e pelkästä älysukon vuokrasta kuulostaa aika paljolta mutta that's just me.

Ja tuo viimeinen kommentti oli nyt vain yksiselitteisesti typerä.
 
Kiikarissa olisi sähköauton hankinta ja olen vähän selvitellyt valmiiksi taloyhtiön latauspolitiikkaa. Tähän taloyhtiöön lataus palvelut on ostettu Parkkisähköltä.

Miltä nämä hinnat teidän mielestä kuulostavat?

-Asukas maksaa itse n. 200e "Äly" sukon asennuksen lämmitystolppaan
-Taloyhtiö määritellyt sähkön hinnaksi 0,169e/kWh
-Parkkisähkön laskutus lisä 0,02e/kWh
-Älysukon kuukausi vuokrahinta 15e/kk
-Autopaikan vuokrasuhteen päätyttyä parkkisähkö veloittaa 70e sukon pois viemisestä.

Minun mielestä tuo kuukausimaksu kuulostaa todella korkealta?

Lisäksi sopimusehdot maistuu suorastaan P**kalle suussa. 2v määräaikainen sopimus. 3kk irtisanomisaika.

"Laitteen toimitusaika on enintään 2 kuukautta, mutta yleensä muutamia päiviä. Vahvistamme tarkemman toimitusajan kahden viikon sisällä tilauksesta. " :rofl::rofl:

Sähkön hintakin korkeammasta päästä (jos ajatus myydä omakustannushintaan)...lieköhän virheellisesti jyvitetty jotain perusmaksua mukaan siihen? Toki jos latausta varten on otettu isompi liittymä niin sitten ehkä kuuluukin jyvittää, mutta ei muuten. Kk-vuokra ehkä vähän harmillinen, mutta ihan hyvin voisin elää tuollaisen kanssa.
 
En tiedä Parkkisähkön laitteesta mutta noin yleisesti suurin osa noista laitteista on kuitenkin aika bulkkia, jos nyt tietotekniikkapalstalla oltaessa käytetään vertausta niin mikä tahansa 300e halpis läppäri sisältää todennäköisesti paljon monimutkaisempaa tekniikkaa/firmistä.

36kk x 15e pelkästä älysukon vuokrasta kuulostaa aika paljolta mutta that's just me.

Ja tuo viimeinen kommentti oli nyt vain yksiselitteisesti typerä.

No jos hintaa vertaa esim fortumin charge& drive -palveluun kaikkien kulujen jälkeen niin ei tuo tod mikään nylkyhinta ole siitä että laskutus ja kuormanhallinta saadaan ulkoistettua mutta voithan kokeilla samaa sillä markettiläppärilläsi.
 
No jos hintaa vertaa esim fortumin charge& drive -palveluun kaikkien kulujen jälkeen niin ei tuo tod mikään nylkyhinta ole siitä että laskutus ja kuormanhallinta saadaan ulkoistettua mutta voithan kokeilla samaa sillä markettiläppärilläsi.

Pyöriikö sinun hienossa Parkkisähkön purkissa Crysis? Ehkä nyt ymmärrät kuinka naurettava tuo kommenttisi oli.

Mutta kukin tyylillään, minusta tuo on vähän hinnakas pelkästä älysukolaitteesta, saat olla ihan vapaasti eri mieltä. Se että joku muu ottaa vielä enemmän ei tee tuosta edullista.

Toisaalta jos valinnanvaraa ei ole eli tuo tulee annettuna talonyhtiöltä niin eikai siinä mitään, jos sähköauto hankitaan niin turhahan tuota hintaa on edes miettiä ellei sitten ajattele lataavansa koko ajan jossain Lidlin tolpassa.
 
Pyöriikö sinun hienossa Parkkisähkön purkissa Crysis? Ehkä nyt ymmärrät kuinka naurettava tuo kommenttisi oli.

Mutta kukin tyylillään, minusta tuo on vähän hinnakas pelkästä älysukolaitteesta, saat olla ihan vapaasti eri mieltä. Se että joku muu ottaa vielä enemmän ei tee tuosta edullista.

Toisaalta jos valinnanvaraa ei ole eli tuo tulee annettuna talonyhtiöltä niin eikai siinä mitään, jos sähköauto hankitaan niin turhahan tuota hintaa on edes miettiä ellei sitten ajattele lataavansa koko ajan jossain Lidlin tolpassa.

Naurettavana minä koen lähinna sen, että sinä et tunnu ymmärtävän että kaksi suurinta haastetta taloyhtiöiden latausjärjestelyissä ovat juurikin kuormanhallinta ja kulutuksen mukaan tehtävä laskutus ilman manuaalista mittarinluentaa tai ylimääräisiä kaapelointeja. Ja kyllä, 15 euroa kuukaudessa on pisara autoilun kokonaiskustannuksissa.
Minulla ei ole parkkisähkön purkkia enkä työskentele tuolle firmalle, tuotteita olen kylläkin asennellut ja puutteistaan huolimatta ihan toimiviksi todennut. Sama koskee myös mm. Virran latauspalveluita.
 
No niin... Pullot kiinni ja suut kiinni. Keskitytään itse asiaan vs henkilökohtaisuudet.
 
Eihän tuo kuluna tee tuolla 2v määräaikaisella sopimuksella kuin 60,45€/kk (oletuksena oli hihasta heitetty 200kWh kuukaudessa latausta). Aika otettu määräaikaisen sopimuksen kestosta. Pidemmällä sopimusajalla kuukausikustannus pienenee pari euroa. Sähkö itsessään tuolla määrällä on vain 34,20€/kk.

Onhan tuo toki kallista jos vertaa vaikkapa omakotitalossa lataamiseen, mutta ei nuo sähköautot muutenkaan ole matala- tai keskituloisten autoja, joten siinä mielessä tuo kustannusajattelu on aika turhaa. Tällä hetkellä sähköautoilla ajelee lähinnä ylimmässä palkkadesiilissä olevat sekä ne jotka karsivat muusta elämästä.
 
Eihän tuo kuluna tee tuolla 2v määräaikaisella sopimuksella 60,45€/kk (oletuksena oli hihasta heitetty 200kWh kuukaudessa latausta). Aika otettu määräaikaisen sopimuksen kestosta. Pidemmällä sopimusajalla kuukausikustannus pienenee pari euroa.

Onhan tuo toki kallista, mutta ei nuo sähköautot muutenkaan ole matala- tai keskituloisten autoja, joten siinä mielessä tuo kustannusajattelu on aika turhaa. Tällä hetkellä sähköautoilla ajelee lähinnä ylimmässä palkkadesiilissä olevat sekä ne jotka karsivat muusta elämästä.
EI välttämättä. Nimimerkillä varsin paskalla palkkatasolla oleva kohta velattomassa kämpässä asuva Teslakuski (juu on tullut tehtyä rahaa fiksuilla asuntokaupoilla jne jne mutta eipä tuo poista sitä että rahaa ei tarvitse tulla ovista ja ikkunoista että sähköauton voi omistaa). Säästän euroja per/kk rahakuluja laskiessa vs mitä edellinen Fiesta vei. Eli ei tuo mitään rikkaiden tai muuten eliitin satsia. Jos kilometrejä tulee yhtään enemmän ja tottunut kippoihin jotka imevät isot määrät polttoainetta säästö voi olla useita satoja kuussa. Itsellä säästyy n.200e/kk vs viritelty Fiesta ST (tai no, en ole päivittänyt laskelmaa sen jälkeen kun ilmaiset laturit katosivat Prismoista mutta on tuo säästö silti varsin mukava).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 975
Viestejä
4 562 679
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom