Olisi kiinnostusta vaihtaa vaimon työmatkakulkine sähköautoon (leaf connecta, e-corsa?), mutta asutaan vuokralla rivarissa iha maalla, joten latauspaikkaa ei ole ja tuskin tulee.
Yhtiössä vain 5 asuntoa ja kaikilla on lömmitystolppa 2h kellolla. Tuskin tähän mitään latauspaikkaa tullaan ihan heti saamaan, jos koskaan.
Meillä on oven edessä toinen autopaikka, jossa pidetäänkin toista autoa. Tässä vieressä on ulkovarasto, jossa on tavallinen pistorasia.
Mietin onnistuisikohan tolla ladata miten autoa?
Lisäksi mitä prisman ja cm latauspisteitä välillä katsonut niin niissä on aina tilaa, joten niissä voisi ladata myös pari kertaa viikossa?
Työmatka on 55km/suunta maantietä ja pikku pätkä motaria. Töissä ei ole latausmahdollisuutta ja auto on ulkona parkissa.
Pistorasiasta saat otettua jatkuvasti 8 A, eli 1,8 kW. Häviöiden jälkeen akkuun kertyy tunnissa noin 1,5 kWh.
Corsa tarvinnee talvella noin pitkää siivua ajaessa 22,5 kWh/100 km. Jos viikossa on viisi työpäivää, niin niistä tulee 550 km. Sen lataaminen vie aikaa 550 km / 100 km * 22,5 kWh / 1,5 kW = 82,5 h/vk.
Jos työmatka-Corsaa voi ladata 7 päivää viikossa, niin piuhassa pitää olla keskimäärin lähes 12 h/vrk. Suurimmalla osalla auto ehtii olla tuon verran kotona. Teillä työpäivä matkoineen on luultavasti noin 10 h. Siihen kauppaa ja harrastusta 14 h/vk, niin silti auto on keskimäärin 12 h/vrk kotona. Jos viikonloppuna voi ladata yli 12 h/vrk ja/tai tulee asiointilatausta, niin sillä ajaa työajojen lisäksi muutakin.
Keskimääräinen on kuitenkin vain keskimääräinen. Arjen työmatkoihin hupenee niin paljon energiaa, ettei 12 h/vrk riitäkään. Akku on myös niin pieni, ettei siihen voi ladata viikonloppuna riittävästi puskuria työviikkoa varten. Avaan tätä esimerkillä.
12 h * 1,5 kW = 18 kWh
18 kWh / 22,5 kWh/100 km = 80 km
Esim. range eri päivinä, kun lataus viikonloppuna 90 %:iin (range 180 km, jos kulutus talvella 22,5 kWh/100 km ja akun netto 45 kWh):
Ma klo 7.00 180 km
Ma klo 19.00 70 km
Ti klo 7.00 150 km
Ti klo 19.00 40 km
Ke klo 7.00 120 km
Ke klo 19.00 10 km (Hep! Torstaina ei tule pääsemään töistä kotiin lataamatta.)
Auttaako, jos lataa viikonloppuna 100 %:iin:
Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 km
Ti klo 7.00 170 km
Ti klo 19.00 60 km
Ke klo 7.00 140 km
Ke klo 19.00 30 km
To klo 7.00 110 km
To klo 19.00 0 km! (Meni liian täpärälle, eikä ainakaan perjantai enää onnistuisi lataamatta yli 12 h/vrk tai asiointilatauksessa.)
Kesällä homma onnistuu leikiten, mutta talvella 12 h/vrk hidaslatausta ei aivan riitä ilman kodin ulkopuolista latausta.
Onnistunut esimerkki voisi olla 12 h/vrk + asiointilatausta 20 km@ma ja 20 km@to:
Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km
Ti klo 7.00 190 km
Ti klo 19.00 80 km
Ke klo 7.00 160 km
Ke klo 19.00 50 km
To klo 7.00 130 km
To klo 19.00 20 + 20 km
Pe klo 7.00 120 km
Pe klo 19.00 10 km (tiukille meni)
Akku on 100 % sunnuntaina klo 2.30, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 28,5 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 20 h, niin sillä ajaisi reilut 130 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten talvella voi ajaa 150 + 550 km hupi- ja työajoa per viikko käymättä julkisella pikalaturilla (asioinneista tuli 20 + 20 + 20 km).
Tiukkuuden tekee se, että laskimme talven tilannetta, ja teillä työmatka vie enemmän kuin mitä hidaslataus tuo 12 h/vrk.
Talvikin helpottuu heti, jos auto onkin kotona arkena 14 h/vrk. Muuten sama esimerkki kuin yllä:
Ma klo 7.00 200 km
Ma klo 19.00 90 + 20 km
Ti klo 7.00 200 km
Ti klo 19.00 90 km
Ke klo 7.00 183 km
Ke klo 19.00 73 km
To klo 7.00 167 km
To klo 19.00 57 + 20 km
Pe klo 7.00 170 km
Pe klo 19.00 60 km
Akku on 100 % lauantaina klo 16.00, joten seuraavan työvuoron alkuun on aikaa 39 h. Jos siitä ajasta auto olisi kotona latauksessa 30 h, niin sillä ajaisi 200 km ylimääräistä työajojen päälle. Jos viikonloppuna saa asiointilatauksessa 20 km, niin sitten joka viikko voi ajaa 220 km + 550 km käymättä julkisella pikalaturilla. Tässä kotona ladattiin 710 km ja kolmesta asiointilatauksesta saatiin 20 km per asiointi.