• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Mielenkiintoinen kohta tässä selvityksessä on: "Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?
Siis oliko tuo se ainoa rajoita ? Vai oliko tuo kokonaisuudesta irtiotettu juttu.

Mainitsemasi taloyhtiön sähköliittymä tyypillinen pullonkaula.

Mutta samaa mieltä maalikkona, jos ei ole sähkölämmitteinen niin kuormanhallinnalla asuntokohtaisesti onnistuis sauna ja uuni jutut. jos tuolla ei ole jotain "määräystä" ettei saisi.

Veikkaan että tuolla kohdalla on joku ajatus mihin se vastaa. Tai sitten takertunut tiukasti 11kw tehoon, eikä siihen että se olisi jotain - 11kw.

Tai kuten joku pohti, että selvitetty jonkin tuotteen asentamista, millä tuossa nimenomaisessa kohteessa ei sujuisi, ilman liittymä . nousu ym investointeja.
 
Siis oliko tuo se ainoa rajoita ? Vai oliko tuo kokonaisuudesta irtiotettu juttu.

Mainitsemasi taloyhtiön sähköliittymä tyypillinen pullonkaula.

Mutta samaa mieltä maalikkona, jos ei ole sähkölämmitteinen niin kuormanhallinnalla asuntokohtaisesti onnistuis sauna ja uuni jutut. jos tuolla ei ole jotain "määräystä" ettei saisi.

Veikkaan että tuolla kohdalla on joku ajatus mihin se vastaa. Tai sitten takertunut tiukasti 11kw tehoon, eikä siihen että se olisi jotain - 11kw.

Tai kuten joku pohti, että selvitetty jonkin tuotteen asentamista, millä tuossa nimenomaisessa kohteessa ei sujuisi, ilman liittymä . nousu ym investointeja.
Kyllähän noita nykyään tehdään myös kaksi portaisella kuorman hallinnalla. Toinen mittaus pääsulakkeelle ja toinen huoneiston. Veikkaisin tuon selvityksen olleen joku isännöitsijän oma mielipide eikä oikea ammattilaisen tekijä.
 
Sen verran lisätietoja, että kyseessä on tällä vuosituhannella valmistunut taloyhtiö ja kaukolämmössä. Tuo selvitys on teetetty paikallisella sähköinsinööritoimistolla ilmeisesti periaatteella "piti tehdä selvitys". Selvitys on yhden A4-sivun pituinen. Selvityksen aikaan ollut hallituksen puheenjohtaja on lähtenyt taloyhtiöstä, eikä ollut mitenkään erityisen teknisesti orientoitunut. Kaksi muuta hallituksen jäsentä, jotka olivat siihen aikaan hallituksessa, eivät olleet perillä latausasiosta. Isännöitsijäkin on vaihtunut kaksi kertaa tässä välissä...

En halua nyt laittaa koko selvitystä tänne, mutta pääpiirteissään siinä sanotaan että tarkoitus oli kartoittaa mahdolisuutta tehdä latausasemia erillisille pihapaikoille tai asuntojen autokatospaikoille. Tämä pihapaikkaversio on jo meillä todettu toimimattomaksi ja vaatisi myös kaivuutöitä, jos haluaisi 11kW. Tämän kohta on aika selkeä. Muuten todetaan, että liittymä on 250A ja keskuksen nimellisvirta on 250A. "Huoneistojen kolmevaiheisia nousujohtoja sekä ryhmäkeskuksia suojaavat sulakkeet ovat 3X25A."

Tässä tuo huoneistoja käsittelevä osa kokonaan:

"Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista
autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään.
Mikäli autokatoksiin halutaan asentaa 11 kW latausasemat edellyttää se uusia kaapelointeja
pääkeskukselta huoltorakennuksesta.
Huoneistojen autokatoksiin on mahdollista asentaa, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien
perään, 3,7 kW latausasemia."
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran lisätietoja, että kyseessä on tällä vuosituhannella valmistunut taloyhtiö ja kaukolämmössä. Tuo selvitys on teetetty paikallisella sähköinsinööritoimistolla ilmeisesti periaatteella "piti tehdä selvitys". Selvitys on yhden A4-sivun pituinen. Selvityksen aikaan ollut hallituksen puheenjohtaja on lähtenyt taloyhtiöstä, eikä ollut mitenkään erityisen teknisesti orientoitunut. Kaksi muuta hallituksen jäsentä, jotka olivat siihen aikaan hallituksessa, eivät olleet perillä latausasiosta. Isännöitsijäkin on vaihtunut kaksi kertaa tässä välissä...

En halua nyt laittaa koko selvitystä tänne, mutta pääpiirteissään siinä sanotaan että tarkoitus oli kartoittaa mahdolisuutta tehdä latausasemia erillisille pihapaikoille tai asuntojen autokatospaikoille. Tämä pihapaikkaversio on jo meillä todettu toimimattomaksi ja vaatisi myös kaivuutöitä, jos haluaisi 11kW. Tämän kohta on aika selkeä. Muuten todetaan, että liittymä on 250A ja keskuksen nimellisvirta on 250A. "Huoneistojen kolmevaiheisia nousujohtoja sekä ryhmäkeskuksia suojaavat sulakkeet ovat 3X25A."

Tässä tuo huoneistoja käsittelevä osa kokonaan:

"Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista
autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään.
Mikäli autokatoksiin halutaan asentaa 11 kW latausasemat edellyttää se uusia kaapelointeja
pääkeskukselta huoltorakennuksesta.
Huoneistojen autokatoksiin on mahdollista asentaa, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien
perään, 3,7 kW latausasemia."
Rivien välistä voi lukea että teillä autokatoksien syöttökaapeli sallii 1x16A? Tuo pitäisi siis ainakin vetää uusiksi. Kuormanhallinnallahan saa talokohtaisesti 3x16A latauksen, mutta ongelmaksi tulee tietenkin että se sama 3x16A pitää sallia myös kaikille eli 22 huoneistoa jos lataa teslaa yhtä aikaa niin amppeerimäärät olisi aika iso (lonkalta 1000A pelkkään lataukseen??) Liittymän sulakekoon nosto tietenkin mahdollista (joka maksaa joitain tuhansia) mutta vaatiiko kalustoa/kaapelointia syötölle uusiksi joka olisi aika kallis operaatio? Voi olla nuin järeät muutokset aika nihkeä saada läpi taloyhtiössä kun oikeasti kukaan ei halua maksaa ylimääräistä.

Ilman muutostöitä saa kuitenkin käyttöön sen 1x16A latauksen.

E: Joku olikin maininnut aikaisemmin että on tärkeä tietää mikä on taloyhtiön maksimi kulutus ruuhkatunnilla. Pääsulakkeen kapasiteetistä kun vähentää sen niin jää jäljelle mikä on kapasiteetti lataukselle. Esim meidän 12 asukkaan taloyhtiössä 68kW on "löysää" 250A liittymällä. Eli 5,6kW lataukseen riittää kaikille teoriassa. Jos teillä sama 250A liittymä ja melkein tuplasti asukkaita niin voi olla tosiaan aika tiukilla että yhdelle annettaisiin 11kW lataus. Lisäksi muutenkin voi olla jotain erikoista taloyhtiön kaapeloinnissa joka antaa omia rajoituksia.

Sähköliittymässä on vapaana olevaa kapasiteettia noin 68 kW, eli riittävästi kaikkien huoneistojen tarpeisiin hidaslatausta ajatellen.

Vinokuorman estämiseksi ja liittymän pääsulakkeiden riittävyyden varmistamiseksi autokatosten latauspistorasiat on hyvä jakaa kaikille kolmelle vaiheelle siten, että aina neljän huoneiston pistorasia on samalla vaiheella.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa vääntöä täällä mitä muissakin taloyhtiöissä. Isännöitsijää ei kiinnosta kovin ja hallituksessa ei ehkä ymmärretä tai uskalleta.

Kyseessä 22 asunnon rivitalomuotoinen talohtiö, jossa asunnot ovat ns. "paritalomuotoisia" aina kaksi asuntoa kiinni toisissaan ja asutojen välissä autokatokset. Jokaiseen asuntoon siis kuuluu autokatos ja se on asunnon seinässä kiinni. Vuoden 2022 yhtiökokouksessa käsiteltiin hallituksen tilaama "selvitys" sähköautojen lataamisesta. Asia ei silloin ollut itselle ajankohtainen, mutta hieman ihmettelin sitä miten se sivuutettiin ja todettiin vain, että kaikki muu on kallista ja mahdotonta ladatkaa töpselistä jos haluatte.

Hankin ladattavan hybridin ja aloin ihan mielenkiinosta selvittelemään asiaa, vaikka tehokas lataus ei ole vielä tarpeen. Sain myöskin viimein käsiini tämän tehdyn selvityksen. Mielenkiintoinen kohta tässä selvityksessä on: "Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?

Hankala sanoa miksi noin todetty selvityksessä näkemättä sähkökaavioita ja itse selvitystä. Todennäköisesti tuo 25A varoke ei ole riittävä peruslataukseen (11kW) vaan vaatisi tyyliin 35A varokkeen vähintään. Kannattaa miettiä riittäisikö pienempi latausteho eli 0-7,4kW, jos haluaa latausaseman asennuttaa eli kiinteällä Type 2 -liittimellä. Vai olisi myös ns. "hidaslataus" (maks. 3,7kW) sukolla riittävä plug-in hybridille. En tosiaan tiedä yhtään sukolaturia mikä ottaisi 16A.

Tuo riippuu sähköautojen latauskartoituksen tekijästä miten selkeästi se on tehty muille luettavaksi. Meidän kerrostaloyhtiössä kävi ensin Plugit tekemässä täysin haista paska "selvityksen". Tämän jälkeen otettiin Raksystemsiltä (maksoi muistaakseni 600 euroa). Raksystemsin tuottamissa asiakirjoissa sanottiin selkeästi miten monta pystytään nykyinfralla tekemään ja millä teholla sekä mitä muutoksia pitäisi tehdä, jos halutaan enemmän. Kolmesivuinen dokumentti siis sisälsi selkeällä suomen kielellä kaiken mitä tarvitsimme.
 
Kirjoittelinkin tuosta nyt muutaman kysymyksen isännöitsijälle ja hallitukselle, että onko tietoa mihin nämä perustuu. Uutta latausselvitystä ei liene tulossa, koska sellainen on tehty jo... Huomasin itsekin tuosta selvityksestä, että 3,7kW aseman voi asentaa. Tämä riittää helposti itselle ja riittäisi varmaan vaikka laittaisi täyssähkönkin.

Seuraavat stepit lienee selvittää, että onko tuolle 11kW (tai muulle tehokkaammalle) lataukselle asuntojen osalta jotain rajoitetta oikeasti vai onko se tehtävissä asuntokohtaisella kuormantasauksella. Sitten selvittää toteutuneen kulutuksen datasta mikä on taloyhtiön liittymän käytettävissä oleva vapaa tehokapasiteetti. Mikäli sitä on käytettävissä tehokkaammalle lataukselle, niin olisiko järkevää sallia tehokkaampien latureiden asennus autokatokseen mikäli osakas kustantaa laturin, huoneistokohtaisen kuormanhallinan ja tarvittavat asennukset itse. Tässä tietysti pitää ajatella, että mitä tehdään, kun latausasemia tulee niin paljon, että liittymän teho ei enää riitä. Vaihtoehtona lienee: liittymän suurentaminen (voi aiheuttaa sähkökeskus/muita investointeja), taloyhtiökohtainen kuormantasaus tai laturien tehon rajoittaminen. Nämä pitää tietysti kommunikoida osakkaille selkeästi, että mitä tapahtuu, kun asemien määrä lisääntyy taloyhtiössä. Tässä myöskin haasteena se, ettei vielä tiedä tai ole päätetty miten kuormanhallinta tehdään taloyhtiötasolla. Pitänee myöskin selvittää liittymän suurentamisen kustannukset.

Kustannukset noista asennuksista ja kilkkeistä lienevät sellaiset, että kukaan ei noita turhan takia asentelisi. Tämä kuitenkin mahdollistaisi tehokkaamman lataamisen, mikäli sille olisi todellista tarvetta. Tällä hetkellä siis taloyhtiössä nolla kpl täyssähköjä, muutama plugari löytyy. Se miksi näitä mietin, on että mielestäni on turhaa kieltää tehokkaampi lataaminen kategorisesti, mikäli sille on tekniset edellytykset. Tämä mahdolisuus varmasti nostaisi asuntojen arvoa tai ainakin helpottaisi myyntiä joissakin tapauksissa.
 
Kirjoittelinkin tuosta nyt muutaman kysymyksen isännöitsijälle ja hallitukselle, että onko tietoa mihin nämä perustuu. Uutta latausselvitystä ei liene tulossa, koska sellainen on tehty jo... Huomasin itsekin tuosta selvityksestä, että 3,7kW aseman voi asentaa. Tämä riittää helposti itselle ja riittäisi varmaan vaikka laittaisi täyssähkönkin.

Seuraavat stepit lienee selvittää, että onko tuolle 11kW (tai muulle tehokkaammalle) lataukselle asuntojen osalta jotain rajoitetta oikeasti vai onko se tehtävissä asuntokohtaisella kuormantasauksella. Sitten selvittää toteutuneen kulutuksen datasta mikä on taloyhtiön liittymän käytettävissä oleva vapaa tehokapasiteetti. Mikäli sitä on käytettävissä tehokkaammalle lataukselle, niin olisiko järkevää sallia tehokkaampien latureiden asennus autokatokseen mikäli osakas kustantaa laturin, huoneistokohtaisen kuormanhallinan ja tarvittavat asennukset itse. Tässä tietysti pitää ajatella, että mitä tehdään, kun latausasemia tulee niin paljon, että liittymän teho ei enää riitä. Vaihtoehtona lienee: liittymän suurentaminen (voi aiheuttaa sähkökeskus/muita investointeja), taloyhtiökohtainen kuormantasaus tai laturien tehon rajoittaminen. Nämä pitää tietysti kommunikoida osakkaille selkeästi, että mitä tapahtuu, kun asemien määrä lisääntyy taloyhtiössä. Tässä myöskin haasteena se, ettei vielä tiedä tai ole päätetty miten kuormanhallinta tehdään taloyhtiötasolla. Pitänee myöskin selvittää liittymän suurentamisen kustannukset.

Kustannukset noista asennuksista ja kilkkeistä lienevät sellaiset, että kukaan ei noita turhan takia asentelisi. Tämä kuitenkin mahdollistaisi tehokkaamman lataamisen, mikäli sille olisi todellista tarvetta. Tällä hetkellä siis taloyhtiössä nolla kpl täyssähköjä, muutama plugari löytyy. Se miksi näitä mietin, on että mielestäni on turhaa kieltää tehokkaampi lataaminen kategorisesti, mikäli sille on tekniset edellytykset. Tämä mahdolisuus varmasti nostaisi asuntojen arvoa tai ainakin helpottaisi myyntiä joissakin tapauksissa.

1x16A eli tuo 3,7kW riittää aivan varmasti plug-in hybridille. Täyssähköautolle riippuu ajoprofiilista.

Latauskartoituksessa pitäisi olla sähköjärjestelmien kuvaus ja kiinteistön päävarokkeiden vapaakapasiteetti varmuuskertoimella eli paljonko voidaan varata latauspisteille pääkeskukselta. Sähköjärjestelmästä riippuen ensisijainen rajoite voi olla esim. etuvarokkeet, varokeryhmät yms. asuntoihin/autopaikoille (en osaa sanoa miten nuo yleensä vedetään rivitaloissa tai paritaloissa). Jos em. kuvausta ei Teidän latauskartoituksessa ole, niin mielestäni olette maksaneet aika paskasta kartoituksesta. En osaa sanoa onko järkevää antaa osakkaiden kustantaa mitään muuta kuin itse latausaseman rivitalossa/paritalossa. Teidän tapauksessa varmaan kuormanjako pitää tehdä paritalohommeliin siten, että se rajoittaa latauksen ottaman virran. Teillä ei tainnut siis olla erillisiä sähkövetoja noille autopaikoille? Vai miten tuo menee rivitalossa? Hyvässä latauskartoituksessa kaikki tämä olisi selvitetty Teidän puolesta ja kirjoitettu auki.

Mahdollisuus lataukseen on varmasti myyntiä helpottava ja arvoa nostava. Ei niitä latausasemia tarvitse etukenossa hankkia vaan sen mahdollistava infra vaan ensin paikalleen. Tekniset edellytykset eivät ole se ainoa syy miksi latauksia kielletään kokonaan tai sallitaan vain tietyllä teholla. Tuosta kannattaa keskustella hallituksen/isännöitsijän kanssa.
 
Sen verran lisätietoja, että kyseessä on tällä vuosituhannella valmistunut taloyhtiö ja kaukolämmössä. Tuo selvitys on teetetty paikallisella sähköinsinööritoimistolla ilmeisesti periaatteella "piti tehdä selvitys". Selvitys on yhden A4-sivun pituinen. Selvityksen aikaan ollut hallituksen puheenjohtaja on lähtenyt taloyhtiöstä, eikä ollut mitenkään erityisen teknisesti orientoitunut. Kaksi muuta hallituksen jäsentä, jotka olivat siihen aikaan hallituksessa, eivät olleet perillä latausasiosta. Isännöitsijäkin on vaihtunut kaksi kertaa tässä välissä...

En halua nyt laittaa koko selvitystä tänne, mutta pääpiirteissään siinä sanotaan että tarkoitus oli kartoittaa mahdolisuutta tehdä latausasemia erillisille pihapaikoille tai asuntojen autokatospaikoille. Tämä pihapaikkaversio on jo meillä todettu toimimattomaksi ja vaatisi myös kaivuutöitä, jos haluaisi 11kW. Tämän kohta on aika selkeä. Muuten todetaan, että liittymä on 250A ja keskuksen nimellisvirta on 250A. "Huoneistojen kolmevaiheisia nousujohtoja sekä ryhmäkeskuksia suojaavat sulakkeet ovat 3X25A."

Tässä tuo huoneistoja käsittelevä osa kokonaan:

"Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista
autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään.
Mikäli autokatoksiin halutaan asentaa 11 kW latausasemat edellyttää se uusia kaapelointeja
pääkeskukselta huoltorakennuksesta.
Huoneistojen autokatoksiin on mahdollista asentaa, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien
perään, 3,7 kW latausasemia."
250 A liittymisjohto/pääsulakkeet (ja tuon kokoiset sulakkeet kestävät jo hetken kestävää ylikuormaakin kymmeniä ampeereja) ja 22 huoneistoa tarkoittaa ~11 ampeeria per asunto. Sen tarkemmin kohteesta tietämättä, mutta kuitenkin sähköalan ammattihenkilönä sanoisin että taloyhtiö pärjää hamaan tappiin laittamalla seuraavat ehdot: a) asuntojen latausasemat kytketään vuorotellen vaihekierrolla L1-L2-L3, L2-L3-L1, L3-L1-L2 ja mikäli autossa on vain yksivaihelaturi, on sallittua käyttää 16 A latausvirtaa ja mikäli on 3-vaihelaturi, on suurin sallittu latausvirta 10 A. Väitän, että sellaista tilannetta ei tule kymmeniin vuosiin, että joka asunnon omistaja lataisi autoaan samaan aikaan ja lämmittäisi myös saunaa. Ja tuon 10A rajoituksenkin voisi laittaa ehdollisena niin että taloyhtiöllä on oikeus vaatia sitä noudatettavaksi, mikäli ylikuormitustilanteita alkaisi esiintyä.

Jos kapasiteettia haluaa lähte kasvattamaan, niin ennemmin kannattaa uusia pääkeskus ja nostaa liittymäkoko vaikka 400 ampeeriin niin riittää varmasti, mutta tuo on hätävarjelun liioittelua.
 
Kirjoittelinkin tuosta nyt muutaman kysymyksen isännöitsijälle ja hallitukselle, että onko tietoa mihin nämä perustuu. Uutta latausselvitystä ei liene tulossa, koska sellainen on tehty jo... Huomasin itsekin tuosta selvityksestä, että 3,7kW aseman voi asentaa. Tämä riittää helposti itselle ja riittäisi varmaan vaikka laittaisi täyssähkönkin.

Seuraavat stepit lienee selvittää, että onko tuolle 11kW (tai muulle tehokkaammalle) lataukselle asuntojen osalta jotain rajoitetta oikeasti vai onko se tehtävissä asuntokohtaisella kuormantasauksella. Sitten selvittää toteutuneen kulutuksen datasta mikä on taloyhtiön liittymän käytettävissä oleva vapaa tehokapasiteetti. Mikäli sitä on käytettävissä tehokkaammalle lataukselle, niin olisiko järkevää sallia tehokkaampien latureiden asennus autokatokseen mikäli osakas kustantaa laturin, huoneistokohtaisen kuormanhallinan ja tarvittavat asennukset itse. Tässä tietysti pitää ajatella, että mitä tehdään, kun latausasemia tulee niin paljon, että liittymän teho ei enää riitä. Vaihtoehtona lienee: liittymän suurentaminen (voi aiheuttaa sähkökeskus/muita investointeja), taloyhtiökohtainen kuormantasaus tai laturien tehon rajoittaminen. Nämä pitää tietysti kommunikoida osakkaille selkeästi, että mitä tapahtuu, kun asemien määrä lisääntyy taloyhtiössä. Tässä myöskin haasteena se, ettei vielä tiedä tai ole päätetty miten kuormanhallinta tehdään taloyhtiötasolla. Pitänee myöskin selvittää liittymän suurentamisen kustannukset.

Kustannukset noista asennuksista ja kilkkeistä lienevät sellaiset, että kukaan ei noita turhan takia asentelisi. Tämä kuitenkin mahdollistaisi tehokkaamman lataamisen, mikäli sille olisi todellista tarvetta. Tällä hetkellä siis taloyhtiössä nolla kpl täyssähköjä, muutama plugari löytyy. Se miksi näitä mietin, on että mielestäni on turhaa kieltää tehokkaampi lataaminen kategorisesti, mikäli sille on tekniset edellytykset. Tämä mahdolisuus varmasti nostaisi asuntojen arvoa tai ainakin helpottaisi myyntiä joissakin tapauksissa.
Taloyhtiössä on juuri se ongelma, että kaikkia on kohdeltava tasapuolisesti. Jos yhdelle annetaan lupa asentaa 11 kW:n laturi, kaikille pitää antaa sama mahdollisuus. Jos taloyhtiön sulakkeet ei kestä kaikkien laturien yhtä aikaista kuormaa, ei voi asentaa yhtään laturia ilman kuormantasausta.
Tätä kartoitettiin omassa taloyhtiössäni. Sain luvan asentaa 1-vaihelaturin ja ladata 8 A:n virralla vaikka taloyhtiön pääsulakkeet kestäisi 10 yhtäaikaista 11 kW:n lataajaa kaiken muun kulutuksen lisäksi. 11 kW:n laturien asennus vaatisi kaapelien uusintaa ja kuormantasausta eikä taloyhtiö siihen suostu ihan vähään aikaan vaikka olenkin asiaa hallituksen puheenjohtajana vienyt eteenpäin.
 
Taloyhtiössä on juuri se ongelma, että kaikkia on kohdeltava tasapuolisesti. Jos yhdelle annetaan lupa asentaa 11 kW:n laturi, kaikille pitää antaa sama mahdollisuus. Jos taloyhtiön sulakkeet ei kestä kaikkien laturien yhtä aikaista kuormaa, ei voi asentaa yhtään laturia ilman kuormantasausta.
Tätä kartoitettiin omassa taloyhtiössäni. Sain luvan asentaa 1-vaihelaturin ja ladata 8 A:n virralla vaikka taloyhtiön pääsulakkeet kestäisi 10 yhtäaikaista 11 kW:n lataajaa kaiken muun kulutuksen lisäksi. 11 kW:n laturien asennus vaatisi kaapelien uusintaa ja kuormantasausta eikä taloyhtiö siihen suostu ihan vähään aikaan vaikka olenkin asiaa hallituksen puheenjohtajana vienyt eteenpäin.

Samassa asemassa olevia on kohdeltava tasapuolisesti. Esimerkiksi aloyhtiössä, jossa on puolella autopaikka ovat samassa asemassa. Ne kenellä ei ole muodostavat taas oman ryhmänsä. Ymmärtääkseni suurin ongelma taloyhtiöissä on latauskustannusten kohdistaminen eli tasapuolinen kohtelu tarkoittaa sitä, että muut eivät maksa sinun latauksiasi. Tähän ei yleensä ole valmiuksia ilman investointeja. Siitä en ole varma onko väittämäsi oikein koskien sitä, että kaikille pitää antaa mahdollisuus asentaa se 11kW laturi. Pitää katsoa läpi Kiinteistöliiton materiaali sähköautojen latauksesta taloyhtiössä. Muistaakseni tästä nimenomaisesta asiasta oli siinä mainintaa ja esimerkkiä.
 
Taloyhtiössä on juuri se ongelma, että kaikkia on kohdeltava tasapuolisesti. Jos yhdelle annetaan lupa asentaa 11 kW:n laturi, kaikille pitää antaa sama mahdollisuus. Jos taloyhtiön sulakkeet ei kestä kaikkien laturien yhtä aikaista kuormaa, ei voi asentaa yhtään laturia ilman kuormantasausta.
Ei tuo ole ainoa tapa toimia tasapuolisesti kaikille. Esim Jos 10 asukkaan taloyhtiöllä on vapaata kapaa lataukseen 40kW, voidaan sopia että se jaetaan tasan kaikkien kesken jotka haluaa ladata. Niin kauan kun taloyhtiössä alle kolme lataaja, voidaan kaikille sallia 11kW lataus. Sitten kun tulee neljäs, kaikki rajoittaa laturinsa kymmeneen kW. Sitten kun kaikilla on patteriauto, niin per asunto on rajattu 4kW:hon.
 
Ei tuo ole ainoa tapa toimia tasapuolisesti kaikille. Esim Jos 10 asukkaan taloyhtiöllä on vapaata kapaa lataukseen 40kW, voidaan sopia että se jaetaan tasan kaikkien kesken jotka haluaa ladata. Niin kauan kun taloyhtiössä alle kolme lataaja, voidaan kaikille sallia 11kW lataus. Sitten kun tulee neljäs, kaikki rajoittaa laturinsa kymmeneen kW. Sitten kun kaikilla on patteriauto, niin per asunto on rajattu 4kW:hon.
Ja ihmiset tuppaa muistamaan? Kyllä se rajoitus pitää tulla taloyhtiön päästä eikä siitä että muistaa asettaa laturin oikealle asetukselle.
 
Ja ihmiset tuppaa muistamaan? Kyllä se rajoitus pitää tulla taloyhtiön päästä eikä siitä että muistaa asettaa laturin oikealle asetukselle.

Tuossa varmaan tarkoitetaan, että yhtiökokouksessa sovitaan se asia, taloyhtiö valvoo sitä aina kun joku asentaa laturin ja osakkaat ovat velvollisia noudattamaan. Se miten laturien virtarajoitus tehdään käytännössä on erillinen asia.
 
Tuossa varmaan tarkoitetaan, että yhtiökokouksessa sovitaan se asia, taloyhtiö valvoo sitä aina kun joku asentaa laturin ja osakkaat ovat velvollisia noudattamaan. Se miten laturien virtarajoitus tehdään käytännössä on erillinen asia.
Kyllähän tuollaisessa paras olisi kuormanhallinta eikä mikään kaikkien latureiden rajoitus. Harvoin varmaan kaikki lataa yhtäaikaa niin kuormanhallinnalla saisi kaikille keskimäärin sen 11kW kuitenkin käyttöön. Toki vaatii ehkä sen että kaikilla on samanlaiset laturit, että kuormanhallinta toimii. Tai ainakin siis sellaiset että toimivat yhdessä.
 
Kyllähän tuollaisessa paras olisi kuormanhallinta eikä mikään kaikkien latureiden rajoitus. Harvoin varmaan kaikki lataa yhtäaikaa niin kuormanhallinnalla saisi kaikille keskimäärin sen 11kW kuitenkin käyttöön. Toki vaatii ehkä sen että kaikilla on samanlaiset laturit, että kuormanhallinta toimii. Tai ainakin siis sellaiset että toimivat yhdessä.

Olen samaa mieltä. Kuormanhallintahan se olisi helpoin ratkaisu, mutta ei välttämättä se halvin. Minun pointti tuossa oli siis vain se, että tuo asia sovitaan yhtiökokouksessa ja sitä se alkuperäinen henkilö nyt varmaan tarkoitti. Eikä siten, että asukkaat keskenään häsäävät niitä omissa kuppikunnissaan.
 
Kyllähän tuollaisessa paras olisi kuormanhallinta eikä mikään kaikkien latureiden rajoitus. Harvoin varmaan kaikki lataa yhtäaikaa niin kuormanhallinnalla saisi kaikille keskimäärin sen 11kW kuitenkin käyttöön. Toki vaatii ehkä sen että kaikilla on samanlaiset laturit, että kuormanhallinta toimii. Tai ainakin siis sellaiset että toimivat yhdessä.

Tämäkin onneksi on mennyt nykyään huomattavasti helpommaksi, kun markkinoilla alkaa olla enemmän ja enemmän latureita, joissa kuormanhallinta toimii täysin langattomasti.
Aiemmin kuormanhallinta oli usein saatavilla vain erillisen tietoliikennekaapelin vetämällä, mutta nyt on radioyhteyttä, wifi mesh verkkoa jne jne.
 
Itsekin pitäisi pohtia latausmahdollisuuksia tuttuun taloyhtiöön. Kuusi autopaikkaa ja aina kahdella paikalla yhdessä 16A sulake. Tuota selvitettiinkin että vedettäisiin piuhat kunnon latauksille ja jokaisen osakkeen omaan sähkötauluun että kukin voisi omalla sähkösopparilla/mittauksella latailla ja saisi noita sähköjen vanhojen ketjutuksia osakkeesta toiseen myös purettua. Kustannus valmiuden rakentamiseen ei vaan miellyttänyt osakkaita. Vähän nyt sitten pohdituttaa, että mikä olisi ns. järkevä vaihtoehto jos/kun halukkaita lataajia tulee (ei vielä kellään, mutta ajan kysymyshän tuo on ja sitten pitäisi keksiä miten menetellään).

Autopaikat ovat taloyhtiön sähköllä, joten kulutus pitäisi olla helposti jostain etänä luettavissa että voisi laskuttaa kulutuksen mukaan (tai laskuttaa /kk kiinteää hintaa ja tasata se vaikka kerran vuoteen kulutuksen ja sähkön hinnan mukaan vaikka sitten paikan päältä lukemalla, mikä sitten tulee halvimmaksi tavaksi toteuttaa laskutuksen kannalta tms.). Sinänsä lohkolämppärien sähkön voisi kanssa laskea reiluuden vuoksi, mutta taitaa monimutkaistaa turhaan.

Periaatteessa yhdestä pömpelistä siis 16A maksimissaan eteenpäin (yhdelle tai kahdelle paikalle jaettuna), mahdollisuus käyttää latausta ja lohkolämppäriä ja tapa kirjata käytetty sähkö ylös/käyttäjä. En tiedä ihan tarkkaan tarvitaanko noissakin skenaarioissa vielä kuormanjakoa, mutta kun vanha talo niin todennäköisesti sellainenkin voi olla tarpeen jos/kun käyttö lisääntyy. Ilman lisärakentamista se kuormanjako sitten pitäisi tietty olla langaton. En sitten tiedä voisiko tuosta autokatoksesta vetää uudet piuhat vain sähkökeskukseen ja hoitaa kuormanjako sitä kautta mahdollistaen nopeammankin latauksen.

Järkeviä ratkaisuvaihtoehtoja otetaan vastaan. Todennäköisesti kun ne eivät mene läpi (korjausvelkaa jonkin verran on) niin sitten mahdollisimman edullisia riittävän ok. ratkaisuja myös.
 
Itsekin pitäisi pohtia latausmahdollisuuksia tuttuun taloyhtiöön. Kuusi autopaikkaa ja aina kahdella paikalla yhdessä 16A sulake. Tuota selvitettiinkin että vedettäisiin piuhat kunnon latauksille ja jokaisen osakkeen omaan sähkötauluun että kukin voisi omalla sähkösopparilla/mittauksella latailla ja saisi noita sähköjen vanhojen ketjutuksia osakkeesta toiseen myös purettua. Kustannus valmiuden rakentamiseen ei vaan miellyttänyt osakkaita. Vähän nyt sitten pohdituttaa, että mikä olisi ns. järkevä vaihtoehto jos/kun halukkaita lataajia tulee (ei vielä kellään, mutta ajan kysymyshän tuo on ja sitten pitäisi keksiä miten menetellään).

Autopaikat ovat taloyhtiön sähköllä, joten kulutus pitäisi olla helposti jostain etänä luettavissa että voisi laskuttaa kulutuksen mukaan (tai laskuttaa /kk kiinteää hintaa ja tasata se vaikka kerran vuoteen kulutuksen ja sähkön hinnan mukaan vaikka sitten paikan päältä lukemalla, mikä sitten tulee halvimmaksi tavaksi toteuttaa laskutuksen kannalta tms.). Sinänsä lohkolämppärien sähkön voisi kanssa laskea reiluuden vuoksi, mutta taitaa monimutkaistaa turhaan.

Periaatteessa yhdestä pömpelistä siis 16A maksimissaan eteenpäin (yhdelle tai kahdelle paikalle jaettuna), mahdollisuus käyttää latausta ja lohkolämppäriä ja tapa kirjata käytetty sähkö ylös/käyttäjä. En tiedä ihan tarkkaan tarvitaanko noissakin skenaarioissa vielä kuormanjakoa, mutta kun vanha talo niin todennäköisesti sellainenkin voi olla tarpeen jos/kun käyttö lisääntyy. Ilman lisärakentamista se kuormanjako sitten pitäisi tietty olla langaton. En sitten tiedä voisiko tuosta autokatoksesta vetää uudet piuhat vain sähkökeskukseen ja hoitaa kuormanjako sitä kautta mahdollistaen nopeammankin latauksen.

Järkeviä ratkaisuvaihtoehtoja otetaan vastaan. Todennäköisesti kun ne eivät mene läpi (korjausvelkaa jonkin verran on) niin sitten mahdollisimman edullisia riittävän ok. ratkaisuja myös.
Tuossa varmaan toimisi vastaava kun meille on tulossa uuteen taloyhtiöön, eli lämmitystolpat, jossa omat pistokkeensa (hidas-)lataukselle.
Fibox Heat'n'Charge Power valikoitui meille, hintaa purkilla on 600-700€ luokkaa alvillisena ja tuon sitten voi puolittaa kahden autopaikan kesken Heat'n'Charge Power
Etälukua ei ole, mutta purkissa on molemmille latauspistokkeille oma kulutusmittarinsa, jonka lukema sitten ilmoitetaan taloyhtiölle sovituin väliajoin.
 
Kiitoksia kaikille vastanneille, hyviä kommentteja! Katsotaan miten asia etenee. Tässä on sinällään hyvä tilanne, kun kukaan taloyhtiössä ei ole vielä asentanut edes sitä 1-vaiheista 16A latausasemaa. Minulla on juurikin tuo tässä aikaisemmin mainittu ajatus, että kun tässä tilanteessa tuskin on kaikki 22 asuntoa asentamassa 11kW:n latausasemaa, niin sen voisi ihan hyvin sallia (tai rajoitetulla virralla 3-vaiheisen), kunhan on liittymän vapaa teho selvillä ja on selkeä ajatus miten toimitaan, kun asemat lisääntyvät ja tämä kommunikoidaan osakkaille. Menee ehkä hieman ohi aiheen, mutta jos itse laittaa nyt 1-vaiheisen 16A latausaseman, niin onko mahdollista/järkevää ottaa jo 3-vaiheinen ja kytkeä se vain yhteen vaiheeseen? Tässä kyllä lienee vielä tarpeellista yrittää ennustaa tuota mahdollista taloyhtiön kuormanhallintaa ja sitä miten se on toteutettavissa.
 
Järkeviä ratkaisuvaihtoehtoja otetaan vastaan. Todennäköisesti kun ne eivät mene läpi (korjausvelkaa jonkin verran on) niin sitten mahdollisimman edullisia riittävän ok. ratkaisuja myös.

Yllä ehdotettu Fibox oli itsellänikin harkinnassa, paikallinen sähköasentaja ehdotti tätä meidän keissiin (8A hidaslataus mahdollinen verkon takia) johon itse päädyin ja kustannukset olivat ihan kohtuulliset:

Tuli lopulta tilattua asennuksineen oheinen hidaslataukseen kelpaava tötterö nykyisen lämmityspistokekokonaisuuden tilalle. Autokatosnaapuri oli onneksi myös kiinnostunut tästä hankkeesta, joten puoliksi laitettuna tulee melko edulliseksi lopulta (laite 670e asennuksineen).

 
Ihan oikeasti toi 10A lataaminen on tuhnua touhua, ja entistä tuhnumpaa mitä suurempiakkuisia plugareita markkinoille tulee.

Ihan minimi herran vuonna 2023 tuollaiselle sähkötolppaan intergroidulle "kotilatausasemalle" on 16A jatkuvaa eli käytännössä sama nopeus kuin monissa kauppakeskuksissa ns. "hidaslataus" (3,7kwh). Meikäläiselle ei tulisi mieleenkään maksaa satasia asemasta, jolla ladataan 10A nopeudella.
 
Pärjää varmasti mutta että maksaa satoja euroja tollasen 10A tolpan asennuksista kun melkein samaan rahaan saa sen 16A?

Eri asia jos elämä ei ole muuta kuin sitä, että auto vaikkapa seisoo pihassa ja latautuu kun missään ei käydä. Vähänkään aktiivisemmalle ihmiselle 10A latausnopeus = ajat upeasti polttomoottorilla ne 10A vs 16A lataustolppien asennuksien erot varmaan vuodessa (kuukausissa).
 
"Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?

Ei perustu muuhun kuin kirjoittajan mielipiteeseen, että kaikille ei voi toteuttaa samaan aikaan toimivaa järjestelmää tai sitten kaapelointeihin, jolloin viittaus pääsulakkeeseen on virheellinen.
Meillä on taloyhtiössä (sähkölämmitys) juuri alkamassa toteutus, jossa taloyhtiön autokatokseen asennetaan latausinfra ja halukkaiden osakkaiden autopaikoille samalla myös 11 kW mahdollistavat latauslaitteet. Kunkin osakkaan autopaikalle laitauslaite kytketaan huoneiston sähkömittarin/sulakkeen 3*25A taakse. Taloyhtiömme on sinänsä pienempi kuin teillä, eli meillä on 5 huoneistoa ja 5 autokatospaikkaa. Nyt alkuvaiheessa 2 autopaikkaan tulee myös latauslaite, myöhemmin mahdollisesti lisää. Meillä on latausinfran rakentamisen erittäin hyvä tilanne, koska taloyhtiön sähköpääkeskus ja huoneistojen sähkömittarit ovat autokatosrakennuksessa.

Järjestelmään tulee huoneistokohtainen kuormanhallinta eli jos asunnon ja latauspaikan yhteinen sähkökulutus ylittää 3*25 A (~17 kW), niin ko. huoneiston latauslaitteen kulutusta rajoitetaan. Taloyhtiön pääsulake on 3*100 A (69 kW), ja huippukeskiteho on ollut 26 kW, joten vapaata kapasiteetti on noin 43 kW. Näin ollen aikanaan jos latauslaitteita tulee 4., niin järjestelmään lisätään 2-tasoinen kuormanhallinta taloyhtiön pääsulakkeen takia tai vaihtoehtoisesti rajoitetaan kaikkien latauslaitteiden maksimikulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kummasti vaan 20 tkm ajavatkin pärjäävät 8A latauksilla. Joka yö tulee 100km virtaa akkuun.
Tasaisella ajolla kyllä. On tuossa toki se, että tällöin se auto pitää tuikata laturiin joka ikinen yö, kun nopeammalla laturilla riittää pari kertaa viikossa.
tselläni on 3,7 kW laturilla tullut muutaman kerran tilanne, että yön aikana ei ole saanut ladattua riittävästi seuraavan päivän tarpeita varten (tyhjästä täyteen lataus kestää noin 18 tuntia). Hitaammalla latauksella näitä alkaisi tulla jo riesaksi asti.
 
laturilla tullut muutaman kerran tilanne,
Monesti siinä säästää ihan hyvin aloituskustannuksisa jos pystyy elämään 8A laturilla ja sitten muutaman kerran vuodessa käy pikalatauksessa. Mutta kyllä 3*16A on paljon järkevämpi jos se on vain mahdollista mutta ei kannata jättää sähköautoa vain sen takia hommaamatta että ei ole mahdollisuus kuin 8A.
 
Ihan oikeasti toi 10A lataaminen on tuhnua touhua, ja entistä tuhnumpaa mitä suurempiakkuisia plugareita markkinoille tulee.

Ihan minimi herran vuonna 2023 tuollaiselle sähkötolppaan intergroidulle "kotilatausasemalle" on 16A jatkuvaa eli käytännössä sama nopeus kuin monissa kauppakeskuksissa ns. "hidaslataus" (3,7kwh). Meikäläiselle ei tulisi mieleenkään maksaa satasia asemasta, jolla ladataan 10A nopeudella.

Pelkistä sukolatureista ("matkalaturi") ei taida saada yhdestäkään 16A ulos. Suurin mitä itse olen kuullut on 13A Teslalla. Valtaosa taitaa olla maksimissaan 10A. "Suurempiakkuisiksi" plug-in hybirdeiksi voi ehkä kutsua viimeisen 1-1,5 vuoden aikana ulos tulleita malleja. Näitä on todennäköisesti höpsöä ostaa, kun samalla hinnalla saa täysverisiä sähköautoja. Plug-in hybrideissä on myös se AC-laturi valtaosassa 1x16A Type 2 -liittimen kautta. Mielestäni sinulla menee nyt plug-in hybridin ja täyssähköauton tarkoitus sekaisin. Plug-in hybiridllä ajat kunnes akku loppuu ja sen jälkeen menee polttomoottorilla.

Taloyhtiöissä ei nyt vaan ole mahdollista aina hankkia sitä mitä haluaa vaan joutuu tekemään kompromissejä. Omakotitalot sitten ihan vapaata riistaa.
 
Pelkistä sukolatureista ("matkalaturi") ei taida saada yhdestäkään 16A ulos. Suurin mitä itse olen kuullut on 13A Teslalla. Valtaosa taitaa olla maksimissaan 10A. "Suurempiakkuisiksi" plug-in hybirdeiksi voi ehkä kutsua viimeisen 1-1,5 vuoden aikana ulos tulleita malleja. Näitä on todennäköisesti höpsöä ostaa, kun samalla hinnalla saa täysverisiä sähköautoja. Plug-in hybrideissä on myös se AC-laturi valtaosassa 1x16A Type 2 -liittimen kautta. Mielestäni sinulla menee nyt plug-in hybridin ja täyssähköauton tarkoitus sekaisin. Plug-in hybiridllä ajat kunnes akku loppuu ja sen jälkeen menee polttomoottorilla.

Taloyhtiöissä ei nyt vaan ole mahdollista aina hankkia sitä mitä haluaa vaan joutuu tekemään kompromissejä. Omakotitalot sitten ihan vapaata riistaa.
Ei ainakaan itselläni ollut hankalaa löytää 16A laturia omaan plugarikäyttöön. Tällainen tarttui vajaa pari vuotta sitten matkaan ja hyvin on palvellut:

Oma plugarini tukee 1x32A latausta, mutta eipä ole tullut juurikaan käytettyä kun tuo 16A (taloyhtiön) kotilataus riittää päivittäisajoihin omassa käytössäni. Supersukorasia joka taisi maksaa satasen. Ei ollut järkeä enempää investoida. Toki pidemmät matkat asia erikseen, sekä ne reissut missä lataamaan ei pääse (syy miksi ostimme plugarin eikä täyssähköä).
 
Ihan oikeasti toi 10A lataaminen on tuhnua touhua, ja entistä tuhnumpaa mitä suurempiakkuisia plugareita markkinoille tulee.

Nojoo, meillä ei yhtiön osakkailla ollut vielä intressiä päivittää pihan sähköinfraa joten rajoitus menee 8A:ssa. Itselle tulee keskimäärin 300km ajoa viikkoon niin ei ole osoittautunut ongelmalliseksi.
 
Ei ainakaan itselläni ollut hankalaa löytää 16A laturia omaan plugarikäyttöön. Tällainen tarttui vajaa pari vuotta sitten matkaan ja hyvin on palvellut:

Oma plugarini tukee 1x32A latausta, mutta eipä ole tullut juurikaan käytettyä kun tuo 16A (taloyhtiön) kotilataus riittää päivittäisajoihin omassa käytössäni. Supersukorasia joka taisi maksaa satasen. Ei ollut järkeä enempää investoida. Toki pidemmät matkat asia erikseen, sekä ne reissut missä lataamaan ei pääse (syy miksi ostimme plugarin eikä täyssähköä).

Tarkoitin auton mukana tulevia "matkalatureita". Varmasti jälleenmyyjiltä saa kaikenlaisia latureita ostettua. Eri asia sitten haluaako sellaisen omaan autoonsa tökätä kiinni. 1x16A latauksessa on myös se ongelma, että ei-supersuko pistorasiat saattavat sulaa fyysisesti (ulkoa tai sisältä) tai sitten voi myös paukkua varokkeet. Näissä tapauksissa ei välttämättä vakuutuskorvaa vahinkoa. Nämä on tietysti tilannekohtaisia. Varmasti taloyhtiöissä latausteho tulee olemaan 8-10A luokkaa aika pitkään ja tämä on varmasti riittävä valtaosalle lataajista.
 
Pelkistä sukolatureista ("matkalaturi") ei taida saada yhdestäkään 16A ulos. Suurin mitä itse olen kuullut on 13A Teslalla. Valtaosa taitaa olla maksimissaan 10A. "Suurempiakkuisiksi" plug-in hybirdeiksi voi ehkä kutsua viimeisen 1-1,5 vuoden aikana ulos tulleita malleja. Näitä on todennäköisesti höpsöä ostaa, kun samalla hinnalla saa täysverisiä sähköautoja. Plug-in hybrideissä on myös se AC-laturi valtaosassa 1x16A Type 2 -liittimen kautta. Mielestäni sinulla menee nyt plug-in hybridin ja täyssähköauton tarkoitus sekaisin. Plug-in hybiridllä ajat kunnes akku loppuu ja sen jälkeen menee polttomoottorilla.

Taloyhtiöissä ei nyt vaan ole mahdollista aina hankkia sitä mitä haluaa vaan joutuu tekemään kompromissejä. Omakotitalot sitten ihan vapaata riistaa.

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta alunperin lainaamassa konktekstissä oli puhetta siitä, että joku täällä suositteli 10A -maksimiteholla lataavan latausaseman hankkimista AsOy autopaikalle suolaiseen, yli 600e hintaan, muka hyvä diili? Mielestäni tuollaisessa ei ole mitään järkeä, ymmärtääkseni vieläpä alkuperäisen postaajan kyselyssä ei ollut mitään "kaapeleiden" tai "sulakkeiden" rajoituksia?

Eli kertauksen vuoksi: Minusta on aivan hölmöläisen hommaa hankkia 2023/2024 vuodenvaihteessa vain 10A nopeudella lataavaa sähkötolppaa yli 600 euron hintaan. Eri asia jos sen saisi ... satasella, samaan tyyliin kuin "superschuko" -töpselin.

Itse olen ladannut useampaa eri plugaria automerkin omalla 8A -laturilla sekä tännekin lainatulla, erinomaisella Deltacon laitteella. Deltacon laite antaa 16A todellista lataustehoa ja olen uskaltanut em. nopeutta käyttää, koska: Kirjoittelin joskus aiemminkin kuinka alkuun arastelin ja kävin työpaikalla ja kotona aktiivisesti seuraamassa töpselin lämpötilaa (kesä vs. talvi vs. syksy) ja vain kesähelteellä auringonpaahteessa se kuumeni siten, että päätin käyttää hellekeleillä rajoitettua 10A -asetusta. Muuten vedin toista vuotta kaikki lataukseni 16A -teholla työpaikan, 90-luvun alun businessparkin töpselistä sekä oman taloyhtiöni (2017) autopaikan töpselistä.

Ei mitään haju-, näkö- tai tuntoaisteilla havaittavia ongelmia. Toki ikinä en lähtisi latailemaan schukosta ilman huolellista seurantaa enkä varsinkaan latailisi täyssähköautojen kymmenien kilovattituntien akustoja schukosta mainitulla 16A teholla.

Sen sijaan omalla kohdalla säästin varmaan satoja euroja rahaa polttoaineissa, koska 16A -latausteholla ehdin lataamaan plugarin akun täyteen / viittä vaille täyteen vs. auton omalla matkalaturilla 8A-teholla olisin ehtinyt lataamaan siihen (lyhyellä matematiikalla) 50% vähemmän. Ajoa tuli vuoden seurannan aikana noin 36tkm ja iso osa siitä ihan muunlaista käyttöä kuin että auto seisoisi yhtä soittoa tuntikausia paikoillaan ja sitten sillä ajettaisiin töihin-kauppaan-kotiin.

Kärjistäen:

-16.30 töistä kotiin.
-18.00 harrastuksiin.
-21.00 hakemaan mammaa metroasemalta.
-23.00 yksille keskustaan.
 
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta alunperin lainaamassa konktekstissä oli puhetta siitä, että joku täällä suositteli 10A -maksimiteholla lataavan latausaseman hankkimista AsOy autopaikalle suolaiseen, yli 600e hintaan, muka hyvä diili?
Korjataan nyt sitten kun pyydettiin, eli kysyjällä oli rajoituksena 16A sulake per kaksi autopaikkaa "aina kahdella paikalla yhdessä 16A sulake".
Molemmilla paikoilla jos olisi ladattava auto, niin pitäisi jakaa 8A per pistoke. Myöskään taloyhtiön sähköratkaisusta ei ollut tarkempaa tietoa alkuperäisessä viestissä.

Omallakin kohdalla 27 asunnon parkkipaikalle tulee 28 autopaikka, niin tuon 3,7kW laatikonkin sain sinne suositeltua hetken viestinvaihdon jälkeen, kun aluksi taisivat olla asentamassa jotain 2,3kW versioita.
Ei kaikilla ole mahdollisuutta siihen 11kW laturiin ja syitä voi olla monia ja useimmiten se tulee joko rakennuttajan (sähköverkon mitoitus rakennusvaiheessa) tai asukkaiden pihiydestä ("minä ajan diisselillä, miksi minä maksaisin jostain vatkainten latauksesta?!").

Edit: Tarkennettakoon että itse suosittelemani Fibox tarjoaa 2x 16A, kun taas jäljempänä suositeltu EVPIKE 2x 10A, mutta kuten keskusteltua, niin harva auton mukana tuleva kotilatauslaite yli 10A ottaa muutoinkaan. Ja tolpan kuluthan menee puoliksi kahden autopaikan omistajan kesken.
 
Viimeksi muokattu:
"Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista
autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään.
Mikäli autokatoksiin halutaan asentaa 11 kW latausasemat edellyttää se uusia kaapelointeja
pääkeskukselta huoltorakennuksesta.
Huoneistojen autokatoksiin on mahdollista asentaa, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien
perään, 3,7 kW latausasemia."

En tiedä mistä aloittaa. Lainaamani pätkä on silkkaa sontaa. Teen työkseni latausasemakartoituksia taloyhtiöihin, ja myös toteutan pyydettyjä tarjouksia. Tietysti myös asennan yksittäisiä latausasemia omakotitaloasujille. Semmoiset terveiset Askonautille, että teillä on aivan väärät lähtötiedot koko hommaan. Jos teidän taloyhtiöön olisi tehty asiantunteva kartoitus, niin et olisi täällä kyselemässä näitä asioita mitä nyt olet.
 
En tiedä mistä aloittaa. Lainaamani pätkä on silkkaa sontaa. Teen työkseni latausasemakartoituksia taloyhtiöihin, ja myös toteutan pyydettyjä tarjouksia. Tietysti myös asennan yksittäisiä latausasemia omakotitaloasujille. Semmoiset terveiset Askonautille, että teillä on aivan väärät lähtötiedot koko hommaan. Jos teidän taloyhtiöön olisi tehty asiantunteva kartoitus, niin et olisi täällä kyselemässä näitä asioita mitä nyt olet.
Samaa paskaa minulle syötettiin. Oli niin ammattilainen se tekijä, että sen takia pitää ottaa isommasta liittymästä eikä talon omasta koska ei kuulemma kestä.

En tiedä onko se laiskuutta vaiko eikö raha ja työ kelpaa.
 
En tiedä mistä aloittaa. Lainaamani pätkä on silkkaa sontaa. Teen työkseni latausasemakartoituksia taloyhtiöihin, ja myös toteutan pyydettyjä tarjouksia. Tietysti myös asennan yksittäisiä latausasemia omakotitaloasujille. Semmoiset terveiset Askonautille, että teillä on aivan väärät lähtötiedot koko hommaan. Jos teidän taloyhtiöön olisi tehty asiantunteva kartoitus, niin et olisi täällä kyselemässä näitä asioita mitä nyt olet.
Korjaa toki mikä tuossa on väärin, kun kerran olet alan ammattilainen. Samalla ketjua seuraavat taloyhtiön latauspaikkojen infrasta kiinnostuneet kiittävät :thumbsup:

Yleensä näissäkin asioissa ongelmaksi tulee hinta ja se, että järjestelmää lienee usein tarpeellista laajentaa tulevaisuudessa uusille paikoille. Siksi käyttäjän näkökulmasta paras ratkaisu eli 11 kW laturi omalle paikalle ei useinkaan tule kysymykseen, koska kwh-mittarillisen suko-tolpan saa huomattavasti halvemmalla.
 
Samaa paskaa minulle syötettiin. Oli niin ammattilainen se tekijä, että sen takia pitää ottaa isommasta liittymästä eikä talon omasta koska ei kuulemma kestä.

En tiedä onko se laiskuutta vaiko eikö raha ja työ kelpaa.
Väitän suurelta osin näiden erinäisten hölmöntölväysten johtuvan siitä, että tekijällä itsellään ei ole plugaria tahi täyssähköautoa ja näin ollen se käytännön kokemus puuttuu. Mistäkö tiedän. Itse kun ostin plugarin, niin noin kuukaudessa ajatus kirkastui että "aa joo, näinhän se pitää tehdä." Sitä ennen ajatus oli lähinnä että kyllä kotona pitää ehdottomasti olla se 11 kW tai 22 kW latausasema ja sitten vastaavasti että julkisiin kohteisiin laitetaan sinne tänne muutama latausasema ikään kuin hätävaraksi, jos nyt jollakulla sattuu olemaan akku melkein tyhjä.

Oma suositus on, että jos tilaatte suunnitelmia latausinfran toteuttamiseksi, laittakaa tarjouspyyntöön vaatimus, että suunnittelijalla itsellään on oltava ladattava auto. Toki ei auta sekään kaikkiin tapauksiin, jos sähkötekninen osaaminen on kehnoa, mutta karsii ne räikeimmät "ammattilaiset".
 
Väitän suurelta osin näiden erinäisten hölmöntölväysten johtuvan siitä, että tekijällä itsellään ei ole plugaria tahi täyssähköautoa ja näin ollen se käytännön kokemus puuttuu. Mistäkö tiedän. Itse kun ostin plugarin, niin noin kuukaudessa ajatus kirkastui että "aa joo, näinhän se pitää tehdä." Sitä ennen ajatus oli lähinnä että kyllä kotona pitää ehdottomasti olla se 11 kW tai 22 kW latausasema ja sitten vastaavasti että julkisiin kohteisiin laitetaan sinne tänne muutama latausasema ikään kuin hätävaraksi, jos nyt jollakulla sattuu olemaan akku melkein tyhjä.

Oma suositus on, että jos tilaatte suunnitelmia latausinfran toteuttamiseksi, laittakaa tarjouspyyntöön vaatimus, että suunnittelijalla itsellään on oltava ladattava auto. Toki ei auta sekään kaikkiin tapauksiin, jos sähkötekninen osaaminen on kehnoa, mutta karsii ne räikeimmät "ammattilaiset".
Tällä oli muistaakseni sähköauto ja ajaa viikon samalla latauksella. Ei meinannut uskoa että itse joudun lataamaan joka päivä kun kilsoja tulee 150 päivässä vähintään.
 
Kyllä näissä on niin suurta hajontaa ja jokaisella firmalla on omat mielipiteensä.

Meillä kävi (omasta painostuksestani) yksi firma jossa kaikki osakkaat sähköautoilijoita ja ovat ihan osaavaa porukkaa kyllä, mutta aika vahvoilla mielipiteillä kylläkin. Noh kartoituksen lopputulema heillä oli, että eivät suosittele nykyinfralla latausvalmiuden rakentamista (eivätkö olisi edes yksittäistä asemaa suostuneet asentamaan omaan autokatokseeni), vaan olisi pitänyt koko infra uusia. Infra tosiaan pitää kyllä uusia kun on ihan alkuperäiset setit tällä jostain 60-luvulta.

Isännöitsijä ja hallitus kuitenkin päättivät (tai no veikkaan että tämä oli isännöitsijän painostuksesta hallitukselle) että tulee toinen "isännöitsijän suosittelema firma" käymään vielä katsomaan. Tämä oli sitten tälläinen iso ja ihan tunnettu firma. Olisivat kyllä tarjonneet jonkinlaista latausinfraa koko yhtiöön, kunnes hallituksen PJ "kertoi" että edellinen kartoitus oli päätynyt siihen ettei voida toteuttaa ilman infran uusimista.

Lopputulos oli että sain sitten tutulta vinkin yhdestä pienemmästä sähköpuljusta, jotka sitten loppujenlopuksi tekivät hommat meille niin ettei isännöitsijä/hallitus pystynyt oikeastaan vastustamaan kun "lisäkuormaa" ei oman asunnon osalta tullut. Eli tällä nyt pärjällään mahdollista infraremppaa ennen oikein hyvin, etenkin kun yhtiössä ei ole muita lataajia eikä varmaan ihan heti ole tulossakaan.
 
Lopputulos oli että sain sitten tutulta vinkin yhdestä pienemmästä sähköpuljusta, jotka sitten loppujenlopuksi tekivät hommat meille niin ettei isännöitsijä/hallitus pystynyt oikeastaan vastustamaan kun "lisäkuormaa" ei oman asunnon osalta tullut. Eli tällä nyt pärjällään mahdollista infraremppaa ennen oikein hyvin, etenkin kun yhtiössä ei ole muita lataajia eikä varmaan ihan heti ole tulossakaan.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Tuleeko latausvirta huoneiston oman keskuksen kautta?
 
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Tuleeko latausvirta huoneiston oman keskuksen kautta?
Kyllä tulee ja asema on nyt kytketty sähkökiukaan kanssa rinnan eli molemmat ei voi olla samaan aikaan päällä. Tämä oli ainoa tapa jolla isännöitsijä ja hallitus tähän suostui kun siellä oli niin kova pelko perseessä että yhtiön infra ei kestä. Eikä se varmaan olisi kestänytkään jos autoja olisikin tullut tämän meidän auton llisäksi lisää, eli olisi astunut yhdenvertaisuusperiaate peliin.

Noh nyt sitten odotellaan koska hallitus alkaa edes miettiä infran remonttia. Olisi ollut hyvä mahdollisuus ensi keväänä kun piharempassa revitään pihat auki niin vedellä tarvittavat kaapelit yms samalla, mutta ei kuulemma nyt onnistu

EDIT: Ja missään vaiheessa en halunnut että sähköt tulisi yhtiön keskukselta koska tuo olisi aiheuttanut lisäkuluja ja estänyt pörssisähkön käytön.
 
Kyllä tulee ja asema on nyt kytketty sähkökiukaan kanssa rinnan eli molemmat ei voi olla samaan aikaan päällä. Tämä oli ainoa tapa jolla isännöitsijä ja hallitus tähän suostui kun siellä oli niin kova pelko perseessä että yhtiön infra ei kestä. Eikä se varmaan olisi kestänytkään jos autoja olisikin tullut tämän meidän auton llisäksi lisää, eli olisi astunut yhdenvertaisuusperiaate peliin.

Noh nyt sitten odotellaan koska hallitus alkaa edes miettiä infran remonttia. Olisi ollut hyvä mahdollisuus ensi keväänä kun piharempassa revitään pihat auki niin vedellä tarvittavat kaapelit yms samalla, mutta ei kuulemma nyt onnistu

EDIT: Ja missään vaiheessa en halunnut että sähköt tulisi yhtiön keskukselta koska tuo olisi aiheuttanut lisäkuluja ja estänyt pörssisähkön käytön.
Jep, tuo onkin paras tapa niin jää mittaukset yms.pois ja saa ladata halvemmalla sähköllä.
Meillä ongelmana auton pysäköinti oman huoneiston edustalle. Voisi ehkä ladata, mutta pitäisi aina siirtää pihan toiselle puolelle katokseen aurauksen yms.takia eli pidemmän päälle ei oikein toimiva ratkaisu. Katoksen lämmitystolpasta olisi lupa 8A lataukselle, mutta vaatisi mittauksen ja naapurin pitäisi saada edelleen lämmittää. Kulut tulisi luonnollisesti itselle tuosta asennuksesta ja lataukseen käytettävän sähkön hinta ei olisi omissa käsissä.
Eipä ole vielä ladattavaa autoakaan, kunhan spekuloin :rolleyes:
 
Kyllä tulee ja asema on nyt kytketty sähkökiukaan kanssa rinnan eli molemmat ei voi olla samaan aikaan päällä. Tämä oli ainoa tapa jolla isännöitsijä ja hallitus tähän suostui kun siellä oli niin kova pelko perseessä että yhtiön infra ei kestä. Eikä se varmaan olisi kestänytkään jos autoja olisikin tullut tämän meidän auton llisäksi lisää, eli olisi astunut yhdenvertaisuusperiaate peliin.

Noh nyt sitten odotellaan koska hallitus alkaa edes miettiä infran remonttia. Olisi ollut hyvä mahdollisuus ensi keväänä kun piharempassa revitään pihat auki niin vedellä tarvittavat kaapelit yms samalla, mutta ei kuulemma nyt onnistu

EDIT: Ja missään vaiheessa en halunnut että sähköt tulisi yhtiön keskukselta koska tuo olisi aiheuttanut lisäkuluja ja estänyt pörssisähkön käytön.

Kannattaa painostaa, että piharempan yhteydessä vedettäisiin tarvittavat kaapelointien putkitukset vähintään ellei sitten itse kaapeleita. Jos oikeasti paikalle tulee työkoneita maansiirtotöihin, niin säästää aika hyvän summan tuossa kohtaa.
 
Olisi ollut hyvä mahdollisuus ensi keväänä kun piharempassa revitään pihat auki niin vedellä tarvittavat kaapelit yms samalla, mutta ei kuulemma nyt onnistu
Kannattaa painostaa, että piharempan yhteydessä vedettäisiin tarvittavat kaapelointien putkitukset vähintään ellei sitten itse kaapeleita. Jos oikeasti paikalle tulee työkoneita maansiirtotöihin, niin säästää aika hyvän summan tuossa kohtaa.

Jep, totaalista typeryyttä jättää kymmenien tuhansien(?) piharempan aikana asentamatta asunnon arvoa parantavia juttuja, jotka maksaa niinkin vähän kuin 50mm sähkösuojaputki vetonarulla.

50m kieppi tuota putkea maksaa alle satasen urakoitsijalle. Koneaika maksaa vähän enemmän mutta jos pihaa ollaan uusimassa niin se kustannus on pisara meressä.

Tuntuu, että aina kun näitä kusematta lappiin boomereita on hallituksissa tai isännöitsijänä niin mikään ei onnistu ja osakkaat on automaattisesti väärässä kaikesta.

Kannattaa myös huomioida, että jos tuo remppa on niin iso että siihen on haettu rakennuslupaa, ne latausvalmiudet on pakko rakentaa:


Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen suunnitellaan ja asennetaan sähköajoneuvojen latauspisteet tai latauspistevalmius tämän lain mukaan, jos kyse on laajamittaisesta korjaustyöstä, jonka rakentamiseen on haettava maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukainen rakennuslupa.

Sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.
 
Lisättäneen tuohon yllä mainittuun lakipykälään vielä, että muutostöihin voi saada myös ARA:n avustusta Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Toteutuvan latausinfrahankeen avustettavia kustannuksia ovat
  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit
    • niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt
  • latauslaitteet vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.
Eli jopa tuohon putkitukseen ja maatöihinkin on mahdollista saada tukea, jos ei suoraan lähde täysin toteuttamaan vielä itse latausta.
Edit: oli tuo tietokin näköjään mainittuna sivulla, eli "Latauslaite on avustuksen kannalta vapaaehtoinen. Yhtään laitetta ei tarvitse ottaa käyttöön."
 
Kannattaa painostaa, että piharempan yhteydessä vedettäisiin tarvittavat kaapelointien putkitukset vähintään ellei sitten itse kaapeleita. Jos oikeasti paikalle tulee työkoneita maansiirtotöihin, niin säästää aika hyvän summan tuossa kohtaa.
Jep, totaalista typeryyttä jättää kymmenien tuhansien(?) piharempan aikana asentamatta asunnon arvoa parantavia juttuja, jotka maksaa niinkin vähän kuin 50mm sähkösuojaputki vetonarulla.

50m kieppi tuota putkea maksaa alle satasen urakoitsijalle. Koneaika maksaa vähän enemmän mutta jos pihaa ollaan uusimassa niin se kustannus on pisara meressä.

Tuntuu, että aina kun näitä kusematta lappiin boomereita on hallituksissa tai isännöitsijänä niin mikään ei onnistu ja osakkaat on automaattisesti väärässä kaikesta.

Kannattaa myös huomioida, että jos tuo remppa on niin iso että siihen on haettu rakennuslupaa, ne latausvalmiudet on pakko rakentaa:

Joo tätä on kyllä hallitukselle sanottu useamman kerran, mutta on aika metsään huutelua kun ei siellä ketään kiinnosta kun ei ole sellaisia joita sähköauto JUST NYT kiinnostais (jos koskaan). Sitten kun täällä ei ymmärretä millään tavalla tätä että tulevaisuudessa tuollainen valmius tulee merkkaamaan asuntoa myytäessä.

PJ:n mukaan nämä "ei ole mitään pieniä juttuja" vaan vaativat suunnittelua eikä se tapahdu "hetkessä".

Mutta eipä meillä mitään tiedotustakaan näistä remonteista ole, nyt on siis tuo piharemppa ja ulkosivuremppa tarkoitus tehdä ensi keväänä samassa ryppäässä ja viime viikolla kyseltiin että voisiko järjestää jonkun pihakokouksen missä vois epävirallisesti vähän keskustella remonteista niin ei kuulemma ole sellaiseen tarvetta.

Nuo putket nyt olisi niin helppo rasti hoitaa ja onnistuu urakoitsijalta kuin urakoitsijalta, mutta tietysti pitäisi varmaan jonkinlainen idea olla sitten miten se infraremontti joskus toteutettaisiin. Pohjana varmaan voisi käyttää tuota kartoituksen ehdotelmaa kylläkin.

Eipä kyllä ole mitään tietoa onko näihin remppoihin pitänyt hakea rakennuslupaa, pitääkin selvittää jostain, koska isännöitsijä hauskasti viime yhtiökokouksessa totesi että voidaan varmaan nyt olla asiasta ihan hiljaa.
 
Lisättäneen tuohon yllä mainittuun lakipykälään vielä, että muutostöihin voi saada myös ARA:n avustusta Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Toteutuvan latausinfrahankeen avustettavia kustannuksia ovat
  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit
    • niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt
  • latauslaitteet vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.
Eli jopa tuohon putkitukseen ja maatöihinkin on mahdollista saada tukea, jos ei suoraan lähde täysin toteuttamaan vielä itse latausta (?, en ole varma pitääkö hanke viedä loppuun asti, että saa myös tuolle osalle avustuksen).
Ensi vuodelle ei tainnut olla vielä mitään tietoa jatkuuko ARA-tuet, ilmeisesti hallitusohjelman pohjalta uusia tukia ei enää olisi ensi vuonna tarjolla. Eli tämäkin juna meni meiltä sitten jo ohi -> kustannukset / osakas nousee vielä reilusti.
 
Ensi vuodelle ei tainnut olla vielä mitään tietoa jatkuuko ARA-tuet, ilmeisesti hallitusohjelman pohjalta uusia tukia ei enää olisi ensi vuonna tarjolla. Eli tämäkin juna meni meiltä sitten jo ohi -> kustannukset / osakas nousee vielä reilusti.
Ei välttämättä. Noilla tuilla on ollut taipumus nostaa urakoiden hintoja. Jollain aikavälillä kilpailu ja lisääntyvä laitteiden asennus pudottavat hintoja. Toki jos työ on pakko tehdä näillä näppäimillä, niin hinta on kalliimpi kuin tukien kanssa.
 
Ensi vuodelle ei tainnut olla vielä mitään tietoa jatkuuko ARA-tuet, ilmeisesti hallitusohjelman pohjalta uusia tukia ei enää olisi ensi vuonna tarjolla. Eli tämäkin juna meni meiltä sitten jo ohi -> kustannukset / osakas nousee vielä reilusti.
Näköjään ei tällä tietoa jatkoa olisi tulossa määrärahaan, mutta nykyisen avustuksen haetulle lisämäärärahalle sanovat, että tämän vuoden puolella tehtyihin hakemuksiin ehkä riittäisi

Suunnitelma kun pitää olla tehtynä hakemusta tehdessä ja käsittelyaika on mitä on, niin pitäisi kiireesti laittaa hakemusta sisään, jos haluaa elätellä toivetta vielä avustusten saamisesta.
 
Joo tätä on kyllä hallitukselle sanottu useamman kerran, mutta on aika metsään huutelua kun ei siellä ketään kiinnosta kun ei ole sellaisia joita sähköauto JUST NYT kiinnostais (jos koskaan). Sitten kun täällä ei ymmärretä millään tavalla tätä että tulevaisuudessa tuollainen valmius tulee merkkaamaan asuntoa myytäessä.

PJ:n mukaan nämä "ei ole mitään pieniä juttuja" vaan vaativat suunnittelua eikä se tapahdu "hetkessä".

Mutta eipä meillä mitään tiedotustakaan näistä remonteista ole, nyt on siis tuo piharemppa ja ulkosivuremppa tarkoitus tehdä ensi keväänä samassa ryppäässä ja viime viikolla kyseltiin että voisiko järjestää jonkun pihakokouksen missä vois epävirallisesti vähän keskustella remonteista niin ei kuulemma ole sellaiseen tarvetta.

Nuo putket nyt olisi niin helppo rasti hoitaa ja onnistuu urakoitsijalta kuin urakoitsijalta, mutta tietysti pitäisi varmaan jonkinlainen idea olla sitten miten se infraremontti joskus toteutettaisiin. Pohjana varmaan voisi käyttää tuota kartoituksen ehdotelmaa kylläkin.

Puheenjohtaja on tavallaan oikeassa, MUTTA kun Teille tulee jo julkkari plus piha, niin täysin päätöntä touhua. Teillä on varmasti budjetoitu remppoihin 10-15% ylimääräistä lisäkorjauksia tms. varten. Teidän tapauksessa tuo tapahtuisi nimenomaan hetkessä. Varsinkin kun vedettäisiin vain putkitukset valmiiksi ja niiden ei tarvitse olla nyt 100% optimisti vedettyjä.

Hallitus tai hallituksen puheenjohtaja vaihtoon. Kannattaa yhtiökokouksessa (ylimääräinen tai tilinpäätös) tästä keskustella kiivaasti, tuoda esille tulevaisuuden hyödyt ja se miten paljon tuossa palaa rahaa, jos noita ei tehdä nyt. Samalla kannattaa vaatia parempaa tiedotusta. Asukkaat voivat ihan keskenäänkin kokoustaa. Totta kai olisi kiva, jos hallitus tälläisiin osallistuisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 457
Viestejä
4 557 457
Jäsenet
74 970
Uusin jäsen
k_toro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom