Kai siitä voisi 8A teholla eli 1,84kW ladata silti. Tuskin valaistus on kuitenkaan yli 460W.Asunnon yhteydessä oleva autokatoksen suko-pistoke on ilmeisesti liitetty valaistuksen kanssa olevan 10A sulakkeen taakse joten sukolataus ei mahdollinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kai siitä voisi 8A teholla eli 1,84kW ladata silti. Tuskin valaistus on kuitenkaan yli 460W.Asunnon yhteydessä oleva autokatoksen suko-pistoke on ilmeisesti liitetty valaistuksen kanssa olevan 10A sulakkeen taakse joten sukolataus ei mahdollinen.
Joo tuo on vielä selvitettävä, tuokin toisaalta riittäisi ns hätävaraksi toistaiseksi. Pystyn onneksi lataamaan toistaiseksi töissä ilmaiseksi (parkkimaksun hinnalla), tosin toimistopäiviä on kesää kohti vähenemissä määrin.Kai siitä voisi 8A teholla eli 1,84kW ladata silti. Tuskin valaistus on kuitenkaan yli 460W.
Vantaa 01690. Asennettu talonyhtiön (valmistunut 12/2005) sisäpihalle Wallen type-2 11kW & sukopömpeleitä 8kpl langattomalla kuormanjaolla 04/2022 vanhojen lämmitystolppien tilalle. Ara-tuen jälkeen (ulkomuistista 35%) kulut alle 1000e per parkkista käyttävä osakas, jota kulua vähennetään vastikkeen kyljessä muutamia kymppejä lähivuodet.
Ei mitään turhia palveluita tai operaattoreita. Ensin kartoitus Tehomeniltä (joka koitti perään myydä omaa pakettiaan), sitten valmistajalta ostettu laturit ja työ tilattu erikseen Sähköhuhdalta. Mittarit luetaan muutaman kerran vuodessa, lukemat ilmoitetaan isännöitsijälle, joka laskuttaa toteumat osakkailta. Nyt sähköenergian hintalappu 15c/kWh ja taustalla kiinteä diili.
Hierominen talonyhtiössä aloitettiin jo kesällä -21 ja aikamoista säätöä ja vääntöä oli alkuun lähtien "kohta tulee vetyautot". Mutta isännöitsijä onneksi ajoi tuota oikealla tyylillä ja homma meni ok läpi. Oman vaikeuden toi kun talonyhtiössä osalla sellaiset kämpät missä oma autokatos ja osalla sitten yhteinen sisäpihan parkkis mihin noi laturit vetäistiin.
Veloittaako isännöitsijä laskutuksesta? Meilläkään mittaritietojen ilmoittaminen isännöitsijälle ei olisi ongelma, mutta oletan että isännöitsijä kuitenkin ottaa jonkin summan laskujen laatimisesta ja lähettämisestä.[...]Mittarit luetaan muutaman kerran vuodessa, lukemat ilmoitetaan isännöitsijälle, joka laskuttaa toteumat osakkailta. [...]
Veloittaako isännöitsijä laskutuksesta? Meilläkään mittaritietojen ilmoittaminen isännöitsijälle ei olisi ongelma, mutta oletan että isännöitsijä kuitenkin ottaa jonkin summan laskujen laatimisesta ja lähettämisestä.
Oman mittarin taakse asentaminen on herkästi kallein ratkaisu, kun sähköpääkeskusta pitää uusia ja kuormantasaus rakentaa huomioimaan sekä osakkaan oma sähköliittymä että koko kiinteistöliittymä. Kun soppaa heittää muutaman eläkeläisosakkaan, joka ei koskaan aio ostaa sähköautoa, niin koita siinä sitten perustella kuinka kätevää ja edullista on ladata pörssisähköllä ilman ylimääräisiä laskuttajia.Joo toihan onkin ihanteellinen tilanne, jossa latauslaitteen saa osakkaan oman mittarin taakse. Usein vaan autopaikat ei ole lähellä sähkömittareita (ainakaan kaikkia) niin sekään ei ole ihan järkevää että vedettäisiin vaikka 45 erillistä kaapelia sähkömittareilta autokatoksille.
Osuipa tämä oikein nätisti . Meillähän on vähän tälläinen tilanne. Itse yhtiön sähköliittymässä on olisi kapaa kuormanhallinnalla toimimiseen, mutta itse keskus onkin sitten aikamoista antiikkia ja sijoitettu hankalaan paikkaan, joten meillä pitäisi tehdä iso saneeraus jossa asennettaisiin tosiaan uusi keskus yhtiön toisen rakennuksen päätyyn josta sitten vielä erilliset mittakeskukset molempiin rivareihin ja kaivuulla sitten niihin kytkennät + kaivuut asemien kytkennäksi.Oman mittarin taakse asentaminen on herkästi kallein ratkaisu, kun sähköpääkeskusta pitää uusia ja kuormantasaus rakentaa huomioimaan sekä osakkaan oma sähköliittymä että koko kiinteistöliittymä. Kun soppaa heittää muutaman eläkeläisosakkaan, joka ei koskaan aio ostaa sähköautoa, niin koita siinä sitten perustella kuinka kätevää ja edullista on ladata pörssisähköllä ilman ylimääräisiä laskuttajia.
niin tuntuu kyllä isännöitsijällä kova halu tarjota näitä eTolppa/eparking ratkaisuja myös paikkoihin missä sellaiselle ei ole mitään tarvetta.
Tältähän se vähän vaikuttaa, että siellä olisi jotain diilejä taustalla. Tai sitten on vaan tuttuja töissä ja sitä kautta jotain ekstraa. Lähinnä vaan juuri se kun näitä suositellaan kohteisiin jossa sellaisille ei sinällään ole mitään tarvetta kun ei ole mittarinlukuja tai muuta vastaavaa laskutustarvetta muutenkaan.Isännöitsijät kaikella todennäköisyydellä saavat jotain masutusta näiltä lataustolppafirmoilta ja se on myös isännöitsijälle helpoin ratkaisu.
Kannattaa varmaankin tarkastaa kulut etukäteen isännöitsijältä. Isännöitsijän kautta esim. vakio kk. veloituksella ja pari kertaa vuodessa tapahtuvalla tasauslaskulla viimeistään päästään edullisesti eteenpäin, mutta omat ongelmansa tuollaisestakin voi seurata.Toisaalta jos isännöitsijä ei siirrä sitä laskutusta jollekin operaattorille se saa laskuttaa tuosta lisätyöstä taloyhtiötä, joten taitaa olla aika sama mistä suunnasta extraa tulee.
Nyt tuli tasauslasku, ei olla saatu 16snt/KWh hinnalla kulutettua edes 30€ edestä kuukaudessa. Yllättävää kun ajellaan ja lämmitellään niin paljon sähköllä kuin vain voi. Auto liikkuu keskimäärin ehkä 2 krt / vrk. On se halpaa.Kerran vuodessa tasauslasku ja 30€/kk hybridin lataamisesta. Taloyhtiö myy samalla hintaa kuin itse ostaa. En tiedä miten laskutuskulut tilitetään, ehkä menee taloyhtiön piikkiin. Sähkön hinta onkin sitten monimutkaisempi kuvio, se on joku firma joka sen kilpailuttaa ja kaikkien tähtien asento kuulemma vaikuttaa et lataan ja maksan sit xx/kWh. Hyvin skulaa kun ollut jotain 10-20snt / kWh tähän saakka.
En tiedä onko siirto tuossa mukana mut epäilen että on.
Itse maksoin tolpan pään vaihdon ja ilmoitan kulutuksen.
Itsekin kun olen tässä omaa lataushommaa selvitellyn yhtiön hallituksen ja isännöitsijän kanssa, niin tuntuu kyllä isännöitsijällä kova halu tarjota näitä eTolppa/eparking ratkaisuja myös paikkoihin missä sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Kuten meilläkin sähköt maksetaan jokainen osakas itse asunnon omasta sähkölaskusta, niin tuntuu todella typerältä että lataukseen tarjotaan jotain tälläistä palvelua josta joutuu maksamaan asennuksen ja sitten vielä erikseen jotain kk-maksuja palvelun käytöstä.
Mikä laite tuohon on tarjolla? Onko tuo 15 EUR/kk siis hamaan tappiin laitteen asennuksen jälkeen. Tuo selvästi laskettu niin että laite asennuksineen myydään tappiolla ja vuosien kuluessa tuo kk-maksu kattaa tappion ja alkaa sitten tuottaa.Minkähintaisia soppareita olette saaneet viime aikoina taloyhtiö/parkkipaikka/hallilatauksiin?
Mä huomasin pari viikkoa sitten, että halliini saisi henk.koht latauspisteen. Kun lähdin selvittelemään kustannuksia, niin laturi (3,7kw) + asennus olisi kertamaksuna vajaa 200€, joka ok, mutta itse lataus 15€/kk + 0,27€/kwh, joka tuntuu äkkiseltään ihan törkeän hintaiselta. Vieressä kuitenkin julkisia halleja, joissa lataa 11kw latureilla 0,20€/kwh ja ilmaista parkkiaikaa 3h, tai liityntäparkissa eurolla se 12h.
Jonkun verran tuo tietysti elämää helpottaisi, mutta taidan kyllä jatkaa elämää ilman kotilatausta jo ihan periaatesyistäkin noilla hinnoilla.
Ei mainittu . Tuo 15€/kk on älylaite tms. maksu ja käsittääkseni maksetaan hamaan tappiin. Mielestäni tuokin on ihan fine, mutta 0,27€ sähköstä ei ole. Tuo laitetomittaja ottaa tuosta vain 0,02 siivun välistä, joten 0,25 lienee sitten hinta jonka halli haluaa sähköstä. Saavat pitää tunkkinsa tuolla hinnalla.Mikä laite tuohon on tarjolla? Onko tuo 15 EUR/kk siis hamaan tappiin laitteen asennuksen jälkeen. Tuo selvästi laskettu niin että laite asennuksineen myydään tappiolla ja vuosien kuluessa tuo kk-maksu kattaa tappion ja alkaa sitten tuottaa.
Mikä latausoperaattori? eParking tai Parking Energy vai joku pieni random-firma? Plugit tai Virta tuo ei ainakaan ole, eivät nykyään suostu liittämään omaan järjestelmäänsä juuri muita kuin 11 kW tai 22 kW laitteita.Ei mainittu . Tuo 15€/kk on älylaite tms. maksu ja käsittääkseni maksetaan hamaan tappiin. Mielestäni tuokin on ihan fine, mutta 0,27€ sähköstä ei ole. Tuo laitetomittaja ottaa tuosta vain 0,02 siivun välistä, joten 0,25 lienee sitten hinta jonka halli haluaa sähköstä. Saavat pitää tunkkinsa tuolla hinnalla.
Parking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.Mikä latausoperaattori? eParking tai Parking Energy vai joku pieni random-firma? Plugit tai Virta tuo ei ainakaan ole, eivät nykyään suostu liittämään omaan järjestelmäänsä juuri muita kuin 11 kW tai 22 kW laitteita.
Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.Parking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.
Tämä. Tässä nyt on selvästi haluttu vetää joka paikassa välistä ja loppujen lopuksi tuon hitaan kotilatauksen hinta on latausmääristä riippuen kutakuinkin sama kun vaikka Superin tai ABC-latauksen nopeiden. Parkkihalli laskuttaa jo siitä paikasta, niin en oikein sulata sitä, että haluavat sitten vielä laskuttaa törkeillä katteilla sähköautolijoiden käyttämän sähkön.Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.
Mutta lataus ja sen hinta on itselleni dealbreaker jos joskus muutan. Eli valtaosa kerrostaloasunnoista rajautuu heti kättelyssä pois ja varmaan muutankin omakotitaloon jos muutan.
Kun sähköautot yleistyvät niin asuntomarkkinoillakin tulee isoja muutoksia kun sähköautoilijat tuskin haluavat juuri asuntoja joissa ei voi ladata/lataus on ylihinnoiteltua.
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseenParking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.
Ymmärsin että tuo oli joku parkkihalliyhtiö.Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.
Ymmärsin että tuo oli joku parkkihalliyhtiö.
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseen
Samaa katselin ja ihmettelin. Mielestäni tässä casessa tuo heidän osuutensa malli on kyllä sinänsä ihan toimiva, mutta yhteistyökumppani hiekoittaa kyllä hinnoittelullaan järkevyyttä ainakin täyssähköautolijoiden osalta, joille on julkisiakin vaihtoehtoja. 3,7 toki ainakin omassa tapuksessani rajaa vielä käyttötapauksiakin vrt 11kW jos ja kun tarkoitus yleensä eliminoida julkisilla käyminen maksimaalisesti, mutta en tiedä johtuuko tuo rajaus siitä etteikö heiltä nopeampia saisi, vai siitä ettei tuohon kohteeseen voi sellaista laittaa.
En tunne plugarihybridimaailmaa niin hyvin, että osaisin sanoa pystyvätkö he hyödyntämään esim. julkista 11kW verkostoa miten hyvin, mutta vaikka pystyisivätkin, niin heille tuo omalla parkkipaikalla lataaminen lienee kiinnostavampi vaihtoehdo kalliimmillakin hinnoilla, koska kulutus on niin pientä vrt. täyssähköt ettei tuossa montaa kymppiä vuodessa köyhdy vaikka lataisi millä hinnalla. Tosin aika harva sellainenkaan tuonne on itselleen laturia hommannut, joten ei näytä lentoon lähteneen bisnes niidenkään kanssa.
Itsellä laskeskelin tuon 0,27 + 15€ tuovan sellaisen 80-100€/kk lisäkulun vs. julkisten 20c hinta. Ei nyt maistu, vaikka olisihan se autoilua vähän helpottanut ja ehkä joskus olisi voinut käyttää Sentryjä yms.härpäkkeitäkin kun auto siellä hallissa seisoo vittumarkojen kolttosten varalta.
Ihan yleisesti, niin voi kuvitella parkkihallin missä ei todellaan innostuta siihen että paikan vuokraajat kukin itse rakentelisi latausaseman, vaan yhtiö kun toteaa että jos kysyntää on niin ulkoistaa homman jollekkin.Jep. Firma hallinnoi alueen pysäköintihalleja ja on sitten tehnyt diilejä asuntofirmojen kanssa. Asukkaat vuokraavat paikat normaalisti oman taloyhtiönsä/sen huollon kautta, mutta maksut mennevät tuolle firmalle. Kuviossahan ei sinänsä ole mitään vikaa tai omituista, mutta tuo sähkön hinnalla rahastamisen en usko kauheasti palvelevan yhdenkään mukana olevan toimijan bisneksiä. Alueella on tosiaan Hertsiä, ABC-latausta yms. jossa onnistuu hidaslataukset 20c hintaan, joten millään järjellisellä laskukaavalla tuollaisen paikan hankintaa ei oikein itselleen voi perustella. Mukavuussyyt toki asia erikseen, jos ei tuo rahastusaspekti haittaa.
Luulisi hallille riittävän, että asukkaat maksavat itse ne laitteiden asennukset + ylläpidon, jotka sinällään jo parantavat heidän infraansa ja palveluansa, mutta kun haluavat vielä väkisin vetää välistä sen sähkönkin osalta, niin aika vähiin voi halukkaiden määrä jäädä. Toivotaan, että suurin osa yhtiöistä hoitaa nämä kuluttajan kannalta houkuttelevammin ehdoin.
Jos vertaa kuluja vieressä seisovaan laturittomaan paikkaan jossa vaikkapa diesel-auto:
Molemmilla paikan hinta 50€/kk sisältäen lämpötolpan, jonka käyttö on ilmaista, mutta johon ei saa kytkeytyä mikäli omistaa sähkö-, tai hybridiauton.
Jos haluaa kytkeä sähkö- tai hybridiautonsa tolppaan, niin 50€/kk lisäksi tulee laitteen asennus 186€ + 15€/kk + käytetty sähkö 0,27€/kWh. Autolija sitoutuu paikkaan vähintään kahdeksi vuodeksi. Irtisanoessa laskutetaan lisäksi 100€ latauspisteen irtikytkemisestä.
Mielestäni kaikki muut ehdot fair play paitsi tuo 0,27. Ostaisin mielummin itse vaikka tuon vekottimen tonnilla ja maksaisin sähköstä max. 20c, jonka se maksaa julkisissa latureissa kun että alkaisin sponsoroimaan hallin huoltamotoimintaa. Tai sitten jos haluavat rahastaa sähköstä, niin maksakoot itse tuon infran kuten ne julkista latausta tarjoavat toimijatkin.
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseen
PE Group Oy taloustiedot
Kaikki yritystiedot www.asiakastieto.fi/yritykset palvelustawww.asiakastieto.fi
Viimeisen viiden vuoden aikana kolmen miljoonan liikevaihdolla saatu aikaiseksi melkein yhdeksän miljoonan liiketappio. Fortum päätti jo jättäytyä sähköautonlatausbisneksestä pois toimitilalatausten osalta ja väitän että on vain ajan kysymys, milloin Parking Energy tipahtaa myös pois. Suomessa alkaa oman havainnon mukaan olla markkinat jaettu kiinteistö/toimitilalatausmarkkinoilla ja jaetaan jatkossakin kolmen toimijan kesken, jotka ovat Liikennevirta, Plugit ja IGL/eParking.
Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
Ei tarvitse notkua yhtään missään. Auto lataa parkissa duunipäivän/salikäyntien yms. ajan hitaassa 11kW laturissa sillä 20c/kWh hinnalla. Näillä on menty vuosi ongelmitta. Toki se riippuu missä asuu ja onko noita 11kW pömpeleitä saatavilla ilman muita kuluja. Toi sun diilihän on selkeästi parempi kuin omani. Nopea laturi ja markkinahintainen sähkö. 35€/kk ei ongelma. Itse maksaisin noita extrakuluja "kotilataukseta" sen 80-100€/kk, talvella ehkä vähän enemmänkin, ja tarjolla ainoastaan etanapurkki, josta ei ole mitään hyötyä silloin kun autoa on aikaa seisottaa vain muutama tunti.Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.Jos haluaa kytkeä sähkö- tai hybridiautonsa tolppaan, niin 50€/kk lisäksi tulee laitteen asennus 186€ + 15€/kk + käytetty sähkö 0,27€/kWh. Autolija sitoutuu paikkaan vähintään kahdeksi vuodeksi. Irtisanoessa laskutetaan lisäksi 100€ latauspisteen irtikytkemisestä.
Mielestäni kaikki muut ehdot fair play paitsi tuo 0,27. Ostaisin mielummin itse vaikka tuon vekottimen tonnilla ja maksaisin sähköstä max. 20c, jonka se maksaa julkisissa latureissa kun että alkaisin sponsoroimaan hallin huoltamotoimintaa. Tai sitten jos haluavat rahastaa sähköstä, niin maksakoot itse tuon infran kuten ne julkista latausta tarjoavat toimijatkin.
Ei tarvitse notkua yhtään missään. Auto lataa parkissa duunipäivän/salikäyntien yms. ajan hitaassa 11kW laturissa sillä 20c/kWh hinnalla. Näillä on menty vuosi ongelmitta. Toki se riippuu missä asuu ja onko noita 11kW pömpeleitä saatavilla ilman muita kuluja. Toi sun diilihän on selkeästi parempi kuin omani. Nopea laturi ja markkinahintainen sähkö. 35€/kk ei ongelma. Itse maksaisin noita extrakuluja "kotilataukseta" sen 80-100€/kk, talvella ehkä vähän enemmänkin, ja tarjolla ainoastaan etanapurkki, josta ei ole mitään hyötyä silloin kun autoa on aikaa seisottaa vain muutama tunti.
Joo. Toi parkkihalliyhtiö nimenomaan tässä se välirahastaja. Parking Energyn diili mielestäni hyvä.Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.
Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Tämäkin on aika henkilökohtaista, koska itse en kyllä sähköauto-liisaria olisi ottanut jos energiakustannukset olisivat korkeammat kuin polttiksella. Mulla asia meni pikemminkin niin päin että otin sähköauton koska samaan budjettiin sai ”enemmän autoa” kun energiakustannukset on tyyliin neljänneksen polttiksesta.
Itse en paljoa yli kymmentä prosenttia tuloista halua autoiluun käyttää niin tokihan se asettaa tietyt rajoitteet.
Kannattaisi ehkä lukea viestejä ennen kun alkaa yleistämään. Mulla ei ole ensinnäkään tapana seisotella autoa aamusta iltaan yhtään missään. Käyn ajoittain keskustassa toimistolla ja jätän auton silloin metroaseman liityntäparkkiin jos tarvetta ladata. En muista milloin olisin viihtynyt siellä yli puolta päivää, koska toimistot nyt vaan ovat hanurista. Samat parkkikset palvelevat myös salireissujen yms. aikana pari-kolme tuntia kerrallaan. Missään ei lataus maksa enempää kun 20c. Jos ne maksaisi, niin eihän toi 0,27 olisi silloin kallista. Sähän voit ladata iloisena himassa ihan milä hinnalla haluat, mutta meillä köyhillä täällä itä-helsingissä näkyy trendi, että vaikka sinne halliin olisi mahdollista sellainen etanalaturi saada, niin käytännössä niitä ei ole kourallista enempää mennyt, koska hinta-laatu ei ole kohdallaan parkkifirman sähkön osalta. Mielestäni hyvä näin, koska jos kaikille olisi ok maksella mitä tahansa hintaa autoon menevästä sähköstään riippumatta siitä mitä se oikeasti maksaa, niin kohta ne hinnat ovat 50c/kWh. Jos taas ajatellaan ämpärikansan sähköistämistä yleisellä tasolla, niin en ole ihan varma palveleeko julkilatausta kalliimmat parkkislataukset tarkoitustaan.Tulihan se avainsana sieltä; lataus duunissa. Tässä businessparkissa plugarikuskit ja muut omahyväiset k-päät seisottelee autojaan aamusta iltapäivään latauspaikoilla (7kpl) vaikka lataustolppa on näyttänyt tuntikausia että lataus valmis Ketään ei kiinnosta siirtää autoaan muualle vaikka latauspaikat paraatipaikalla oven vieressä ja varsinainen, puolityhjä parkkialue ehkä 50m päässä. Keskiverrolle MinäMinälle liian muita ihmisiä huomioon ottava toimenpide, ei osaa toimia niin.
Tämän nykypäivän pisupäisyyden vuoksi itse en voisi laskea sähköautoilua sen varaan, että latailisin sitä töissä. Ellen sitten keuli sinne joskus 7 aamulta. Näin siis pk-seudulla isohko businesspark, itseasiassa jo toinen missä pääsen todistamaan samaa käyttäytymismallia. Edellinen duuniosoite sijaitsi Espoossa ja nykyinen Vantaalla. Vertailun vuoksi työpaikalla lataamisen hinta Espoossa oli 35snt/kwh, täällä Vantaalla 30snt/kwh ja molemmissa Helenin tolpat.
Jos miettii jotain parkkihalliyhtiötä joka tekee kiinteähintaisia sopimuksia asiakkaille, niin varmaan myös hankkii kiinteällä hinnalla sen myymänsä sähkön. Jos ei hanki, ja ottaa tietoisesti itselleen riskin, niin sen hinnoittelee tuotteeseen.Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.
Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Tämä, vaikka ei siitä asiakas hintaa mieti, niin olisi tärkeää että isojen toimijoiden latausinfra tukisi markkinahintoja ja kykenisi niihin reagoimaan, sillä voisi olla jopa piikkihintoja tasaavaa vaikutusta.Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Voihan käyttäjä sen kännykkäsovelluksellakin tehdä. "Haluan 20kWh huomiseen kello 09.00 mennessä". Parhaimmillaan sovellus tekisi itsenäisesti erilaisia tarjouksia markkinasähkön hinnan perusteella sen jälkeen kun lähtöaika on syötetty. Esim aamuun mennessä:Tämä, vaikka ei siitä asiakas hintaa mieti, niin olisi tärkeää että isojen toimijoiden latausinfra tukisi markkinahintoja ja kykenisi niihin reagoimaan, sillä voisi olla jopa piikkihintoja tasaavaa vaikutusta.
Toki pidemälle vietynä vaatisi sitä että ajoneuvo pystyisi keskusteleen aseman kanssa, paljonko energiaa tarvii mihinkä mennessä.
Siis parking energy tarjoaa tuota ? vai noin ajatus tasolla ideoita ?Voihan käyttäjä sen kännykkäsovelluksellakin tehdä. "Haluan 20kWh huomiseen kello 09.00 mennessä". Parhaimmillaan sovellus tekisi itsenäisesti erilaisia tarjouksia markkinasähkön hinnan perusteella sen jälkeen kun lähtöaika on syötetty. Esim aamuun mennessä:
1. 50-100kWh 30c/kWh
2. 25-50kWh 20c/kWh
3. 10-25Kwh 15c/kWh
4 < 10kWh 10c/kWh
Tässä saadaan huomioitua nuo mainitsemasiinfra-kustannukset, jos lataat langat punaisina 11kW illasta aamuun, siihen pitää varata paljon kapasiteettiä. Jos taas olet joustava ja tarvitset vain vähän virtaa aamuun mennessä, lataus voidaan ajoittaa vuorokauden halvimmille tunneille, ja osallistaa osaksi sähköverkon tasapainotusta.
Juu puhtaasti idean tasolla. Saa varastaa ja toteuttaa bisneksenä ;-)Siis parking energy tarjoaa tuota ? vai noin ajatus tasolla ideoita ?
Mutta tuossa pidemmällä vienillä oli se ajatus että latausfirma tietää johdonpäässä olevien autoja lataustarpeen niin se voisi optimoida sen latauksen, ilman käyttäjän tarvii mitään appeja asennalla ja säätää. (* Tuo sitten myös silloin jos akkut olisivat myös säätövoimaa toisin päin.
eParkingilla on myös tätä nykyä myös mahdollisuus asentaa ketjutettuun (lämmitystolppa)kaapelointiin niin sukolatausasemia kuin 11 kW Type 2 -asemia. Tämä on juurikin syy, miksi taas itse suosin töiden puolesta eParkingia. Heille kelpaavat niin sukolatausasemat kuin Type2:etkin. Sitten taas toisena ääripäänä joustamattomuudesta on juurikin Virta, joka ei käytännössä suostu liittämään itselleen muita kuin Alfenin Eve -asemia, joita valtaosa Virran asemista onkin. Oma esimieheni asennutti keväällä yhteen meidän kiinteistökohteista noita Alfeneita, siten että sähköurakoitsija osti ne tukusta suoraan ja asensi paikalleen. Kun hän sitten otti yhteyttä Virtaan että nämä pitäisi liittää teidän järjestelmään, edes tuo ei meinannut onnistua vaan Virran asiakaspalvelija kitisi kuulemma kovin sitä, että asemat olisi pitänyt ostaa ja asennuttaa heidän kauttaan. Plugitiltakin olen viiimeksi keväällä kysellyt sukolatausasemien liittämistä heille ja suoraan eivät asiaa kieltäneet, mutta rivien välistä pystyi lukemaan että ei kiitos.Harmi homma, koska Parking Energyn lataustolpat fiksuine näyttöineen ovat aivan eri maata kuin vaikkapa Helenin käyttämät, hyvinkin perusmalliset tolpat. ISO bonari Parking Energyn tolpissa olevat kiinteät latausjohdot, ei tarvitse kaivella ja sotkea omaa Type 2 -latausjohtoa. Joillekin "evvk", minulle iso juttu. Samoin noiden modulaarinen lämmitystolppien / latausasemien kaapelointi on 5/5, tuon ansiosta .... "kevyiden" latausasemien (lämmitystolppa + plugarille 3,7kwh ulosotto) tai "kunnon latausasemien" (sähköautojen 22kwh) lisääminen on nopea ja edullinen homma. Firman kotisivuilla on asiasta tietoa, liekkö muilla operaattoreilla vastaavaa palvelua?
Lisäksi mitä pienemmäksi "piirit menee", sitä teennäisemmäksi kilpailu muuttuu. Kuka muistaa teleoperaattoreiden "kilpailun" aikanaan kun täällä oli vain Telia-Sonera ja Elisa, myöhemmin lisäksi DNA? Kaikilla samat tuulesta temmatut, muka kilpaillut hinnat Tollasta parille isolle toimijalle keskittynyttä sähköautojen latauspalvelumallia tänne ei toivo kukaan fiksu autoilija.
Meikäläisen uudiskohteeseen tuli Parking Energyn latauspömpelit ja latauspaikan hinta on 70e/kk vs "ei latauspaikka" 35e/kk eli 22kwh tehoisesta sähköautopaikasta joutuu maksamaan 35e/kk lisähintaa. Lataussähkön hinta on jotain 20snt/kwh. Näin siis kerrostalon omassa parkkihallissa Espoossa. Eli eräältä nimimerkiltä täällä melko naurettavaa ulinaa siitä, että joutuu maksamaan jopa 15e/kk extraa latauspaikasta vs. "kylmä paikka"? Tekisi mieleni kysyä miten P-A pitää olla, että elämästä haluaa tietentahtoen tehdä 15 euron vuoksi hankalaa? Pk-seudulla julkislatauspaikoissa veloitus helposti mainittu 25-30-35snt/kwh, osassa vielä aikaveloitus päälle ja bonarina arpominen onko täyttä vai vapaata vai latauslaite rikki vai saako jossain ahtaassa latausparkkiruudussa oviklommon / puskurinaarmun autoonsa.
Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
En muista, mitä IGL:n porukan kanssa on pörssisähköstä tullut puhuttua, mutta tuosta Plug&Chargesta on ollut puhetta ja sen todennäköisesti eParking ottaa ensimmäisenä käyttöön, kunhan aika on kypsä. Juuri tuosta syystä eivät kertoman mukaan ole lähteneet tarjoamaan RFID-tageja mobiiliapplikaation lisäksi, kun ovat todenneet että he näkevät tagit vain turhana välivaiheena matkalla tuohon Plug&Chargeen.Muistaakseni eParkingilla tulee pörssisähkön käyttö mahdolliseksi alle vuoden sisään auton latauksessa. Kaikki muut tässä nyt mainitut lataukseen liittyvät asiat tullaan toteuttamaan seuraavan 5-10 vuoden aikana suurella todennäköisyydellä esim. latauspiste tunnistaa auton ja sen perusteella lataa/laskuttaa (en muista tämän nimeä).
Selvitys on varmaan jonkun kallista ratkaisua(tm) myyvän tahon toteuttama. Siksi tuollainen halpa ratkaisu on poissuljettu sivulauseessa ;-) Kuormanhallinnalla 11kW kyllä onnistuu tuollaisen sulakkeen takaa. Omakotitalossa se kuormanhallinan voi tehdä "käsin" sanomalla perheelle ettei kytke saunaa samaan aikaan kun lataa.Taloyhtiössä se on vähän hankalampaa, eli vähintään asuntokohtainen kuormanhallinta pitäisi olla. Kuten sanoit, Taloyhtiön pääsulake tuskin sallii 3x25A kaikille asunnoille yhtaikkaa, mikä voi aiheuttaa harmaita hiuksia tällaisessa tapauksessa. Se pitäisi kyllä olla kirjattuna siinä latausselvityksessä. Siellä selvityksessä pitäisi olla myös taloyhtiön suurin sähkön kokonaiskulutuksen tunnin ajalta. Vähentämällä taloyhtiön sähköliittymän kokonaiskoosta tuon huippukulutuksen saa selville paljonko latureille riittää virtaa ilman keskitettyä, taloyhtiökohtaista kuormanhallintaa.Samaa vääntöä täällä mitä muissakin taloyhtiöissä. Isännöitsijää ei kiinnosta kovin ja hallituksessa ei ehkä ymmärretä tai uskalleta.
Kyseessä 22 asunnon rivitalomuotoinen talohtiö, jossa asunnot ovat ns. "paritalomuotoisia" aina kaksi asuntoa kiinni toisissaan ja asutojen välissä autokatokset. Jokaiseen asuntoon siis kuuluu autokatos ja se on asunnon seinässä kiinni. Vuoden 2022 yhtiökokouksessa käsiteltiin hallituksen tilaama "selvitys" sähköautojen lataamisesta. Asia ei silloin ollut itselle ajankohtainen, mutta hieman ihmettelin sitä miten se sivuutettiin ja todettiin vain, että kaikki muu on kallista ja mahdotonta ladatkaa töpselistä jos haluatte.
Hankin ladattavan hybridin ja aloin ihan mielenkiinosta selvittelemään asiaa, vaikka tehokas lataus ei ole vielä tarpeen. Sain myöskin viimein käsiini tämän tehdyn selvityksen. Mielenkiintoinen kohta tässä selvityksessä on: "Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?