Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Asunnon yhteydessä oleva autokatoksen suko-pistoke on ilmeisesti liitetty valaistuksen kanssa olevan 10A sulakkeen taakse joten sukolataus ei mahdollinen.
Kai siitä voisi 8A teholla eli 1,84kW ladata silti. Tuskin valaistus on kuitenkaan yli 460W.
 
Kai siitä voisi 8A teholla eli 1,84kW ladata silti. Tuskin valaistus on kuitenkaan yli 460W.
Joo tuo on vielä selvitettävä, tuokin toisaalta riittäisi ns hätävaraksi toistaiseksi. Pystyn onneksi lataamaan toistaiseksi töissä ilmaiseksi (parkkimaksun hinnalla), tosin toimistopäiviä on kesää kohti vähenemissä määrin.

Luultavasti pistoke joudutaan vaihtamaan mutta se nyt on pieni kulu. Löhinnä pelottaa millaista paukkulankaa tuo piuha on kun on -65 rakennettu yhtiö
 
Vantaa 01690. Asennettu talonyhtiön (valmistunut 12/2005) sisäpihalle Wallen type-2 11kW & sukopömpeleitä 8kpl langattomalla kuormanjaolla 04/2022 vanhojen lämmitystolppien tilalle. Ara-tuen jälkeen (ulkomuistista 35%) kulut alle 1000e per parkkista käyttävä osakas, jota kulua vähennetään vastikkeen kyljessä muutamia kymppejä lähivuodet.

Ei mitään turhia palveluita tai operaattoreita. Ensin kartoitus Tehomeniltä (joka koitti perään myydä omaa pakettiaan), sitten valmistajalta ostettu laturit ja työ tilattu erikseen Sähköhuhdalta. Mittarit luetaan muutaman kerran vuodessa, lukemat ilmoitetaan isännöitsijälle, joka laskuttaa toteumat osakkailta. Nyt sähköenergian hintalappu 15c/kWh ja taustalla kiinteä diili.

Hierominen talonyhtiössä aloitettiin jo kesällä -21 ja aikamoista säätöä ja vääntöä oli alkuun lähtien "kohta tulee vetyautot". Mutta isännöitsijä onneksi ajoi tuota oikealla tyylillä ja homma meni ok läpi. Oman vaikeuden toi kun talonyhtiössä osalla sellaiset kämpät missä oma autokatos ja osalla sitten yhteinen sisäpihan parkkis mihin noi laturit vetäistiin.

Upea kokemus siitä kuinka homma toimii. Valitettavasti vain vähänkään vanhemmissa taloyhtiöissä siellä hallituksessa istuu sellaista jäärää (idioottia, eläkeläistä), jotta tämänkaltaisen homman saattaminen maaliin on käytännössä ylivoimaista.
 
[...]Mittarit luetaan muutaman kerran vuodessa, lukemat ilmoitetaan isännöitsijälle, joka laskuttaa toteumat osakkailta. [...]
Veloittaako isännöitsijä laskutuksesta? Meilläkään mittaritietojen ilmoittaminen isännöitsijälle ei olisi ongelma, mutta oletan että isännöitsijä kuitenkin ottaa jonkin summan laskujen laatimisesta ja lähettämisestä.
 
Veloittaako isännöitsijä laskutuksesta? Meilläkään mittaritietojen ilmoittaminen isännöitsijälle ei olisi ongelma, mutta oletan että isännöitsijä kuitenkin ottaa jonkin summan laskujen laatimisesta ja lähettämisestä.

Ei veloita. Luennan hoitaa hallituksen jäsen ja sitten just isännöitsijä laskutuksen.

Kyllä isännöitsijä yritti pelata laturijuttuja palveluna aika varmasti sen takia, että oma effort olisi ollut todella kevyt. Mutta aika nätisti kuitenkin taipui tähän malliin. Toki meitä osakkaita kenellä on talonyhtiön latauspaikka on vain yhteensä kahdeksan.
 
Itsekin kun olen tässä omaa lataushommaa selvitellyn yhtiön hallituksen ja isännöitsijän kanssa, niin tuntuu kyllä isännöitsijällä kova halu tarjota näitä eTolppa/eparking ratkaisuja myös paikkoihin missä sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Kuten meilläkin sähköt maksetaan jokainen osakas itse asunnon omasta sähkölaskusta, niin tuntuu todella typerältä että lataukseen tarjotaan jotain tälläistä palvelua josta joutuu maksamaan asennuksen ja sitten vielä erikseen jotain kk-maksuja palvelun käytöstä.
 
Joo toihan onkin ihanteellinen tilanne, jossa latauslaitteen saa osakkaan oman mittarin taakse. Usein vaan autopaikat ei ole lähellä sähkömittareita (ainakaan kaikkia) niin sekään ei ole ihan järkevää että vedettäisiin vaikka 45 erillistä kaapelia sähkömittareilta autokatoksille.
 
Joo toihan onkin ihanteellinen tilanne, jossa latauslaitteen saa osakkaan oman mittarin taakse. Usein vaan autopaikat ei ole lähellä sähkömittareita (ainakaan kaikkia) niin sekään ei ole ihan järkevää että vedettäisiin vaikka 45 erillistä kaapelia sähkömittareilta autokatoksille.
Oman mittarin taakse asentaminen on herkästi kallein ratkaisu, kun sähköpääkeskusta pitää uusia ja kuormantasaus rakentaa huomioimaan sekä osakkaan oma sähköliittymä että koko kiinteistöliittymä. Kun soppaa heittää muutaman eläkeläisosakkaan, joka ei koskaan aio ostaa sähköautoa, niin koita siinä sitten perustella kuinka kätevää ja edullista on ladata pörssisähköllä ilman ylimääräisiä laskuttajia.
 
Oman mittarin taakse asentaminen on herkästi kallein ratkaisu, kun sähköpääkeskusta pitää uusia ja kuormantasaus rakentaa huomioimaan sekä osakkaan oma sähköliittymä että koko kiinteistöliittymä. Kun soppaa heittää muutaman eläkeläisosakkaan, joka ei koskaan aio ostaa sähköautoa, niin koita siinä sitten perustella kuinka kätevää ja edullista on ladata pörssisähköllä ilman ylimääräisiä laskuttajia.
Osuipa tämä oikein nätisti :). Meillähän on vähän tälläinen tilanne. Itse yhtiön sähköliittymässä on olisi kapaa kuormanhallinnalla toimimiseen, mutta itse keskus onkin sitten aikamoista antiikkia ja sijoitettu hankalaan paikkaan, joten meillä pitäisi tehdä iso saneeraus jossa asennettaisiin tosiaan uusi keskus yhtiön toisen rakennuksen päätyyn josta sitten vielä erilliset mittakeskukset molempiin rivareihin ja kaivuulla sitten niihin kytkennät + kaivuut asemien kytkennäksi.

Ei oikein meidän eläkeläisille voi perustella 80 000e remppaa tässä vaiheessa. Noh kuhan tässä nyt itselle saa kapaan sopivan laturin, vaikka sitten hieman hitaammalla teholla niin riittää.
 
niin tuntuu kyllä isännöitsijällä kova halu tarjota näitä eTolppa/eparking ratkaisuja myös paikkoihin missä sellaiselle ei ole mitään tarvetta.

Isännöitsijät kaikella todennäköisyydellä saavat jotain masutusta näiltä lataustolppafirmoilta ja se on myös isännöitsijälle helpoin ratkaisu.
 
Isännöitsijät kaikella todennäköisyydellä saavat jotain masutusta näiltä lataustolppafirmoilta ja se on myös isännöitsijälle helpoin ratkaisu.
Tältähän se vähän vaikuttaa, että siellä olisi jotain diilejä taustalla. Tai sitten on vaan tuttuja töissä ja sitä kautta jotain ekstraa. Lähinnä vaan juuri se kun näitä suositellaan kohteisiin jossa sellaisille ei sinällään ole mitään tarvetta kun ei ole mittarinlukuja tai muuta vastaavaa laskutustarvetta muutenkaan.
 
Toisaalta jos isännöitsijä ei siirrä sitä laskutusta jollekin operaattorille se saa laskuttaa tuosta lisätyöstä taloyhtiötä, joten taitaa olla aika sama mistä suunnasta extraa tulee.
 
Toisaalta jos isännöitsijä ei siirrä sitä laskutusta jollekin operaattorille se saa laskuttaa tuosta lisätyöstä taloyhtiötä, joten taitaa olla aika sama mistä suunnasta extraa tulee.
Kannattaa varmaankin tarkastaa kulut etukäteen isännöitsijältä. Isännöitsijän kautta esim. vakio kk. veloituksella ja pari kertaa vuodessa tapahtuvalla tasauslaskulla viimeistään päästään edullisesti eteenpäin, mutta omat ongelmansa tuollaisestakin voi seurata.
 
Latauksen taloyhtiössä sanotaan usein olevan kiven takana, mutta ainakin täälläpäin tuntuu onnistuvan. Meidän kadulla on kuusi taloyhtiötä, ja ainakin neljässä ladataan autoja parkkipaikalla.
 
Kerran vuodessa tasauslasku ja 30€/kk hybridin lataamisesta. Taloyhtiö myy samalla hintaa kuin itse ostaa. En tiedä miten laskutuskulut tilitetään, ehkä menee taloyhtiön piikkiin. Sähkön hinta onkin sitten monimutkaisempi kuvio, se on joku firma joka sen kilpailuttaa ja kaikkien tähtien asento kuulemma vaikuttaa et lataan ja maksan sit xx/kWh. Hyvin skulaa kun ollut jotain 10-20snt / kWh tähän saakka. :D
En tiedä onko siirto tuossa mukana mut epäilen että on.
Itse maksoin tolpan pään vaihdon ja ilmoitan kulutuksen.
Nyt tuli tasauslasku, ei olla saatu 16snt/KWh hinnalla kulutettua edes 30€ edestä kuukaudessa. Yllättävää kun ajellaan ja lämmitellään niin paljon sähköllä kuin vain voi. Auto liikkuu keskimäärin ehkä 2 krt / vrk. On se halpaa.
 
Itsekin kun olen tässä omaa lataushommaa selvitellyn yhtiön hallituksen ja isännöitsijän kanssa, niin tuntuu kyllä isännöitsijällä kova halu tarjota näitä eTolppa/eparking ratkaisuja myös paikkoihin missä sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Kuten meilläkin sähköt maksetaan jokainen osakas itse asunnon omasta sähkölaskusta, niin tuntuu todella typerältä että lataukseen tarjotaan jotain tälläistä palvelua josta joutuu maksamaan asennuksen ja sitten vielä erikseen jotain kk-maksuja palvelun käytöstä.

Koska ne ovat suurimmalle osalle taloyhtiöitä kätevimpiä/kevyimpiä ratkaisuja. Palveluntuottaja esim. pitää huolen, että tolpat toimivat, huoltavat, korjaavat ja vaihtavat ne. Myös yleensä laskutus pystytään järjestämään suoraan osakkaalle (suoraan sovelluksen kautta jopa luottokortilla) eikä sen tarvitse mennä pöydältä toiselle, josta jokainen välikäsi ottaa pienen siivun. Sitten kun aletaan puhua pörssisähköstä ja muista vastaavista oikeasti monimutkaisista asioista, niin palveluntarjoaja on lähes tulkoon aina se paras ratkaisu.
 
Minkähintaisia soppareita olette saaneet viime aikoina taloyhtiö/parkkipaikka/hallilatauksiin?
Mä huomasin pari viikkoa sitten, että halliini saisi henk.koht latauspisteen. Kun lähdin selvittelemään kustannuksia, niin laturi (3,7kw) + asennus olisi kertamaksuna vajaa 200€, joka ok, mutta itse lataus 15€/kk + 0,27€/kwh, joka tuntuu äkkiseltään ihan törkeän hintaiselta. Vieressä kuitenkin julkisia halleja, joissa lataa 11kw latureilla 0,20€/kwh ja ilmaista parkkiaikaa 3h, tai liityntäparkissa eurolla se 12h.

Jonkun verran tuo tietysti elämää helpottaisi, mutta taidan kyllä jatkaa elämää ilman kotilatausta jo ihan periaatesyistäkin noilla hinnoilla.
 
Minkähintaisia soppareita olette saaneet viime aikoina taloyhtiö/parkkipaikka/hallilatauksiin?
Mä huomasin pari viikkoa sitten, että halliini saisi henk.koht latauspisteen. Kun lähdin selvittelemään kustannuksia, niin laturi (3,7kw) + asennus olisi kertamaksuna vajaa 200€, joka ok, mutta itse lataus 15€/kk + 0,27€/kwh, joka tuntuu äkkiseltään ihan törkeän hintaiselta. Vieressä kuitenkin julkisia halleja, joissa lataa 11kw latureilla 0,20€/kwh ja ilmaista parkkiaikaa 3h, tai liityntäparkissa eurolla se 12h.

Jonkun verran tuo tietysti elämää helpottaisi, mutta taidan kyllä jatkaa elämää ilman kotilatausta jo ihan periaatesyistäkin noilla hinnoilla.
Mikä laite tuohon on tarjolla? Onko tuo 15 EUR/kk siis hamaan tappiin laitteen asennuksen jälkeen. Tuo selvästi laskettu niin että laite asennuksineen myydään tappiolla ja vuosien kuluessa tuo kk-maksu kattaa tappion ja alkaa sitten tuottaa.
 
Jep, markkinoilla ei kyllä ole kuin aivan yksittäisiä alle 200€ latureita ja ne ei varmasti sisällä mitään yleiseen käyttöön vaadittavaa lisätoiminnallisuutta tai kuormanhallintaa.
 
Mikä laite tuohon on tarjolla? Onko tuo 15 EUR/kk siis hamaan tappiin laitteen asennuksen jälkeen. Tuo selvästi laskettu niin että laite asennuksineen myydään tappiolla ja vuosien kuluessa tuo kk-maksu kattaa tappion ja alkaa sitten tuottaa.
Ei mainittu . Tuo 15€/kk on älylaite tms. maksu ja käsittääkseni maksetaan hamaan tappiin. Mielestäni tuokin on ihan fine, mutta 0,27€ sähköstä ei ole. Tuo laitetomittaja ottaa tuosta vain 0,02 siivun välistä, joten 0,25 lienee sitten hinta jonka halli haluaa sähköstä. Saavat pitää tunkkinsa tuolla hinnalla.
 
Ei mainittu . Tuo 15€/kk on älylaite tms. maksu ja käsittääkseni maksetaan hamaan tappiin. Mielestäni tuokin on ihan fine, mutta 0,27€ sähköstä ei ole. Tuo laitetomittaja ottaa tuosta vain 0,02 siivun välistä, joten 0,25 lienee sitten hinta jonka halli haluaa sähköstä. Saavat pitää tunkkinsa tuolla hinnalla.
Mikä latausoperaattori? eParking tai Parking Energy vai joku pieni random-firma? Plugit tai Virta tuo ei ainakaan ole, eivät nykyään suostu liittämään omaan järjestelmäänsä juuri muita kuin 11 kW tai 22 kW laitteita.
 
Mikä latausoperaattori? eParking tai Parking Energy vai joku pieni random-firma? Plugit tai Virta tuo ei ainakaan ole, eivät nykyään suostu liittämään omaan järjestelmäänsä juuri muita kuin 11 kW tai 22 kW laitteita.
Parking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.
 
Parking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.
Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.

Mutta lataus ja sen hinta on itselleni dealbreaker jos joskus muutan. Eli valtaosa kerrostaloasunnoista rajautuu heti kättelyssä pois ja varmaan muutankin omakotitaloon jos muutan.

Kun sähköautot yleistyvät niin asuntomarkkinoillakin tulee isoja muutoksia kun sähköautoilijat tuskin haluavat juuri asuntoja joissa ei voi ladata/lataus on ylihinnoiteltua.
 
Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.

Mutta lataus ja sen hinta on itselleni dealbreaker jos joskus muutan. Eli valtaosa kerrostaloasunnoista rajautuu heti kättelyssä pois ja varmaan muutankin omakotitaloon jos muutan.

Kun sähköautot yleistyvät niin asuntomarkkinoillakin tulee isoja muutoksia kun sähköautoilijat tuskin haluavat juuri asuntoja joissa ei voi ladata/lataus on ylihinnoiteltua.
Tämä. Tässä nyt on selvästi haluttu vetää joka paikassa välistä ja loppujen lopuksi tuon hitaan kotilatauksen hinta on latausmääristä riippuen kutakuinkin sama kun vaikka Superin tai ABC-latauksen nopeiden. Parkkihalli laskuttaa jo siitä paikasta, niin en oikein sulata sitä, että haluavat sitten vielä laskuttaa törkeillä katteilla sähköautolijoiden käyttämän sähkön.

Onko se sitten heidän etu, että maksan jatkossakin vain omasta paikastani, käytän polttisvehkeillä ajoittain ilmaiseksi lämpöpaikkaani ja lataan sähköauton muualla. yhteistyökumppaninsa Parking Energy ei saa vehkeitään myytyä ja parkkihalli itsekään ei kostu tästä yhtään mitään. Joku tuollainen 0,02-0,05 marginaali sähköön, niin kaikki voittaisivat. Nyt kaikki nuolevat näppejään tai jopa häviävät.
 
Tuo 27c on tosiaan 18,43c reaalisena kun otetaan siirtomaksut, sähköverot ja alvit huomioon. Jos lasketaan että siinä olisi 5c marginaali niin 13,43 alkaa olla ihan ok. hintainen sähkö. Ei toki halpa missään nimessä, mutta siihen nähden että yli 30c soppareita on useilla ja 16c oli soppari jonka sai esim. vuodeksi helmikuu-maaliskuu akselilla niin ei mikään kohtuuton.

Sitä en tiedä millaisia jaksoja noissa on, eli elääkö sähkön hinnoittelu markkinatilanteen mukaan vai onko se sovittu kiinteä hinta (todennäköisesti jälkimmäinen koska tällöin hinnoittelua ei tarvitse veivata edes-takaisin).
 
Viimeksi muokattu:
Parking Energy. Herttoniemen pysäköinnin hallit.
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseen

Viimeisen viiden vuoden aikana kolmen miljoonan liikevaihdolla saatu aikaiseksi melkein yhdeksän miljoonan liiketappio. Fortum päätti jo jättäytyä sähköautonlatausbisneksestä pois toimitilalatausten osalta ja väitän että on vain ajan kysymys, milloin Parking Energy tipahtaa myös pois. Suomessa alkaa oman havainnon mukaan olla markkinat jaettu kiinteistö/toimitilalatausmarkkinoilla ja jaetaan jatkossakin kolmen toimijan kesken, jotka ovat Liikennevirta, Plugit ja IGL/eParking.
 
Varsin ankeaa että autojen latauksesta kotona tehdään tällaista bisnestä ja veloitetaan noin kovaa kwh hintaa. Itselläni onneksi 0€/kk + taloyhtiön maksama kwh hinta sähköstä ja vielä ilmainen laskutus 2 kertaa/vuosi.
Ymmärsin että tuo oli joku parkkihalliyhtiö.
Asuntotaloyhtiöissä veloitukset menee suurinpiirtein todellisen kustannuksen mukaan, nyt kun nämä sähköhinnat olleet vähän mitä ovat, niin sen seurauksena myös ne veloitukset voivat olla kovia. Yhtiön pitää myös pitää huoli siitä että käyttäjältä veloitetaan, ettei mene muiden piikkiin.
Parkkihalliyhtiö, taustasta riippuen niin voi olla ihan sitä minkä hinnan markkinoilta saa, jossain vaiheessa oli myös niitä jotka sijoitti lataamiseen markkinointi ja sisäänheitto tuotteena. Osa sitten siitä välistä, laskeskelleet millä hinnoittelulla kannattaa ja pääomalle saa vielä kohtuu tuoton.

Oman soppansa tuo sitten se millainen sähkösopimus myyjällä ja millaisella sopimuksella myy loppukäyttäjälle.
 
Ymmärsin että tuo oli joku parkkihalliyhtiö.

Jep. Firma hallinnoi alueen pysäköintihalleja ja on sitten tehnyt diilejä asuntofirmojen kanssa. Asukkaat vuokraavat paikat normaalisti oman taloyhtiönsä/sen huollon kautta, mutta maksut mennevät tuolle firmalle. Kuviossahan ei sinänsä ole mitään vikaa tai omituista, mutta tuo sähkön hinnalla rahastamisen en usko kauheasti palvelevan yhdenkään mukana olevan toimijan bisneksiä. Alueella on tosiaan Hertsiä, ABC-latausta yms. jossa onnistuu hidaslataukset 20c hintaan, joten millään järjellisellä laskukaavalla tuollaisen paikan hankintaa ei oikein itselleen voi perustella. Mukavuussyyt toki asia erikseen, jos ei tuo rahastusaspekti haittaa.

Luulisi hallille riittävän, että asukkaat maksavat itse ne laitteiden asennukset + ylläpidon, jotka sinällään jo parantavat heidän infraansa ja palveluansa, mutta kun haluavat vielä väkisin vetää välistä sen sähkönkin osalta, niin aika vähiin voi halukkaiden määrä jäädä. Toivotaan, että suurin osa yhtiöistä hoitaa nämä kuluttajan kannalta houkuttelevammin ehdoin.

Jos vertaa kuluja vieressä seisovaan laturittomaan paikkaan jossa vaikkapa diesel-auto:
Molemmilla paikan hinta 50€/kk sisältäen lämpötolpan, jonka käyttö on ilmaista, mutta johon ei saa kytkeytyä mikäli omistaa sähkö-, tai hybridiauton.

Jos haluaa kytkeä sähkö- tai hybridiautonsa tolppaan, niin 50€/kk lisäksi tulee laitteen asennus 186€ + 15€/kk + käytetty sähkö 0,27€/kWh. Autolija sitoutuu paikkaan vähintään kahdeksi vuodeksi. Irtisanoessa laskutetaan lisäksi 100€ latauspisteen irtikytkemisestä.

Mielestäni kaikki muut ehdot fair play paitsi tuo 0,27. Ostaisin mielummin itse vaikka tuon vekottimen tonnilla ja maksaisin sähköstä max. 20c, jonka se maksaa julkisissa latureissa kun että alkaisin sponsoroimaan hallin huoltamotoimintaa. Tai sitten jos haluavat rahastaa sähköstä, niin maksakoot itse tuon infran kuten ne julkista latausta tarjoavat toimijatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseen

Samaa katselin ja ihmettelin. Mielestäni tässä casessa tuo heidän osuutensa malli on kyllä sinänsä ihan toimiva, mutta yhteistyökumppani hiekoittaa kyllä hinnoittelullaan järkevyyttä ainakin täyssähköautolijoiden osalta, joille on julkisiakin vaihtoehtoja. 3,7 toki ainakin omassa tapuksessani rajaa vielä käyttötapauksiakin vrt 11kW jos ja kun tarkoitus yleensä eliminoida julkisilla käyminen maksimaalisesti, mutta en tiedä johtuuko tuo rajaus siitä etteikö heiltä nopeampia saisi, vai siitä ettei tuohon kohteeseen voi sellaista laittaa.

En tunne plugarihybridimaailmaa niin hyvin, että osaisin sanoa pystyvätkö he hyödyntämään esim. julkista 11kW verkostoa miten hyvin, mutta vaikka pystyisivätkin, niin heille tuo omalla parkkipaikalla lataaminen lienee kiinnostavampi vaihtoehto kalliimmillakin hinnoilla, koska kulutus on niin pientä vrt. täyssähköt ettei tuossa montaa kymppiä vuodessa köyhdy vaikka lataisi millä hinnalla. Tosin aika harva sellainenkaan tuonne on itselleen laturia hommannut, joten ei näytä lentoon lähteneen bisnes niidenkään kanssa.

Itsellä laskeskelin tuon 0,27 + 15€ tuovan sellaisen 80-100€/kk lisäkulun vs. julkisten 20c hinta. Ei nyt maistu, vaikka olisihan se autoilua vähän helpottanut ja ehkä joskus olisi voinut käyttää Sentryjä yms.härpäkkeitäkin kun auto siellä hallissa seisoo vittumarkojen kolttosten varalta.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa katselin ja ihmettelin. Mielestäni tässä casessa tuo heidän osuutensa malli on kyllä sinänsä ihan toimiva, mutta yhteistyökumppani hiekoittaa kyllä hinnoittelullaan järkevyyttä ainakin täyssähköautolijoiden osalta, joille on julkisiakin vaihtoehtoja. 3,7 toki ainakin omassa tapuksessani rajaa vielä käyttötapauksiakin vrt 11kW jos ja kun tarkoitus yleensä eliminoida julkisilla käyminen maksimaalisesti, mutta en tiedä johtuuko tuo rajaus siitä etteikö heiltä nopeampia saisi, vai siitä ettei tuohon kohteeseen voi sellaista laittaa.

En tunne plugarihybridimaailmaa niin hyvin, että osaisin sanoa pystyvätkö he hyödyntämään esim. julkista 11kW verkostoa miten hyvin, mutta vaikka pystyisivätkin, niin heille tuo omalla parkkipaikalla lataaminen lienee kiinnostavampi vaihtoehdo kalliimmillakin hinnoilla, koska kulutus on niin pientä vrt. täyssähköt ettei tuossa montaa kymppiä vuodessa köyhdy vaikka lataisi millä hinnalla. Tosin aika harva sellainenkaan tuonne on itselleen laturia hommannut, joten ei näytä lentoon lähteneen bisnes niidenkään kanssa.

Itsellä laskeskelin tuon 0,27 + 15€ tuovan sellaisen 80-100€/kk lisäkulun vs. julkisten 20c hinta. Ei nyt maistu, vaikka olisihan se autoilua vähän helpottanut ja ehkä joskus olisi voinut käyttää Sentryjä yms.härpäkkeitäkin kun auto siellä hallissa seisoo vittumarkojen kolttosten varalta.

Tuohon kohteeseen ei luultavasti ole tehty latausvalmiutta parking energyn toimesta, olettaisin että herttoniemen pysäköinti ei ole halunnut siihen investoida jolloin on käytetty olemassaolevaa lämmityskaapelointia että on saatu tarjottua halukkaille edes tuo 3,7kW sukolataus kuormanhallinnalla.
Laitteita heiltä kyllä löytyy ihan 22kW saakka mutta mikäli kohteen kaapelointi ja keskukset ei sitä tehoa mahdollista niin eipä se operaattori asialle juuri mitään voi.
 
Jep. Firma hallinnoi alueen pysäköintihalleja ja on sitten tehnyt diilejä asuntofirmojen kanssa. Asukkaat vuokraavat paikat normaalisti oman taloyhtiönsä/sen huollon kautta, mutta maksut mennevät tuolle firmalle. Kuviossahan ei sinänsä ole mitään vikaa tai omituista, mutta tuo sähkön hinnalla rahastamisen en usko kauheasti palvelevan yhdenkään mukana olevan toimijan bisneksiä. Alueella on tosiaan Hertsiä, ABC-latausta yms. jossa onnistuu hidaslataukset 20c hintaan, joten millään järjellisellä laskukaavalla tuollaisen paikan hankintaa ei oikein itselleen voi perustella. Mukavuussyyt toki asia erikseen, jos ei tuo rahastusaspekti haittaa.

Luulisi hallille riittävän, että asukkaat maksavat itse ne laitteiden asennukset + ylläpidon, jotka sinällään jo parantavat heidän infraansa ja palveluansa, mutta kun haluavat vielä väkisin vetää välistä sen sähkönkin osalta, niin aika vähiin voi halukkaiden määrä jäädä. Toivotaan, että suurin osa yhtiöistä hoitaa nämä kuluttajan kannalta houkuttelevammin ehdoin.

Jos vertaa kuluja vieressä seisovaan laturittomaan paikkaan jossa vaikkapa diesel-auto:
Molemmilla paikan hinta 50€/kk sisältäen lämpötolpan, jonka käyttö on ilmaista, mutta johon ei saa kytkeytyä mikäli omistaa sähkö-, tai hybridiauton.

Jos haluaa kytkeä sähkö- tai hybridiautonsa tolppaan, niin 50€/kk lisäksi tulee laitteen asennus 186€ + 15€/kk + käytetty sähkö 0,27€/kWh. Autolija sitoutuu paikkaan vähintään kahdeksi vuodeksi. Irtisanoessa laskutetaan lisäksi 100€ latauspisteen irtikytkemisestä.

Mielestäni kaikki muut ehdot fair play paitsi tuo 0,27. Ostaisin mielummin itse vaikka tuon vekottimen tonnilla ja maksaisin sähköstä max. 20c, jonka se maksaa julkisissa latureissa kun että alkaisin sponsoroimaan hallin huoltamotoimintaa. Tai sitten jos haluavat rahastaa sähköstä, niin maksakoot itse tuon infran kuten ne julkista latausta tarjoavat toimijatkin.
Ihan yleisesti, niin voi kuvitella parkkihallin missä ei todellaan innostuta siihen että paikan vuokraajat kukin itse rakentelisi latausaseman, vaan yhtiö kun toteaa että jos kysyntää on niin ulkoistaa homman jollekkin.

Jos "liittymismaksu" 200€, ja kk maksu 15€ niin siinä leivottu perustamista kk maksuun. ei nyt mitenkään tavaton.
kWh hinta, jos palveluntarjoaja ottaa parisentiä ja halliyhtiö 25 senttiä, niin näinä aikoina ei tavaton, mutta ei tietenkään halpa, mutta sitä tuosta ei voi päätellä onko rahakasta businesta, vai vain sen verran että on yhtiölle järkevää.

Kuten kerroit, alueella latauskilapailua, eli osa ei ota hinnan takia, ja osalle tuo varmaan sen hintaista että kannattaa maksaa, ennenmin kuin notkua jossain latausasemalla.

"pienten" tehojen tarjoaminen viittaa vähän siihen että kohteessa nykyisellään on infrarajoituksia tarjota tehokkaampaa latausta, hinta voi myös olla keino rajoittaa vain riittävän kovasti haluaville. Ja tai mistä sitä tietää mitä pidemmän ajan suunnitelmia halliyhtiöllä.

Jostain syystä perustamisesta maksaisi enemmän, ja pienempi kk maksu, niin ei tuntuisi niin pahalle.
 
Itse seurannut pidemmän aikaa eri latausoperaattorien touhuja ja ihmetellyt Parking Energyn (ent. Parkkisähkö) kohdalla, että miten tuo firma voi olla vielä pystyssä? Omistajilla vankka usko kun jaksavat aina vaan lapioida lisää rahaa yritykseen

Viimeisen viiden vuoden aikana kolmen miljoonan liikevaihdolla saatu aikaiseksi melkein yhdeksän miljoonan liiketappio. Fortum päätti jo jättäytyä sähköautonlatausbisneksestä pois toimitilalatausten osalta ja väitän että on vain ajan kysymys, milloin Parking Energy tipahtaa myös pois. Suomessa alkaa oman havainnon mukaan olla markkinat jaettu kiinteistö/toimitilalatausmarkkinoilla ja jaetaan jatkossakin kolmen toimijan kesken, jotka ovat Liikennevirta, Plugit ja IGL/eParking.

Harmi homma, koska Parking Energyn lataustolpat fiksuine näyttöineen ovat aivan eri maata kuin vaikkapa Helenin käyttämät, hyvinkin perusmalliset tolpat. ISO bonari Parking Energyn tolpissa olevat kiinteät latausjohdot, ei tarvitse kaivella ja sotkea omaa Type 2 -latausjohtoa. Joillekin "evvk", minulle iso juttu. Samoin noiden modulaarinen lämmitystolppien / latausasemien kaapelointi on 5/5, tuon ansiosta .... "kevyiden" latausasemien (lämmitystolppa + plugarille 3,7kwh ulosotto) tai "kunnon latausasemien" (sähköautojen 22kwh) lisääminen on nopea ja edullinen homma. Firman kotisivuilla on asiasta tietoa, liekkö muilla operaattoreilla vastaavaa palvelua?

Lisäksi mitä pienemmäksi "piirit menee", sitä teennäisemmäksi kilpailu muuttuu. Kuka muistaa teleoperaattoreiden "kilpailun" aikanaan kun täällä oli vain Telia-Sonera ja Elisa, myöhemmin lisäksi DNA? Kaikilla samat tuulesta temmatut, muka kilpaillut hinnat :cautious: Tollasta parille isolle toimijalle keskittynyttä sähköautojen latauspalvelumallia tänne ei toivo kukaan fiksu autoilija.


Meikäläisen uudiskohteeseen tuli Parking Energyn latauspömpelit ja latauspaikan hinta on 70e/kk vs "ei latauspaikka" 35e/kk eli 22kwh tehoisesta sähköautopaikasta joutuu maksamaan 35e/kk lisähintaa. Lataussähkön hinta on jotain 20snt/kwh. Näin siis kerrostalon omassa parkkihallissa Espoossa. Eli eräältä nimimerkiltä täällä melko naurettavaa ulinaa siitä, että joutuu maksamaan jopa 15e/kk extraa latauspaikasta vs. "kylmä paikka"? Tekisi mieleni kysyä miten P-A pitää olla, että elämästä haluaa tietentahtoen tehdä 15 euron vuoksi hankalaa? Pk-seudulla julkislatauspaikoissa veloitus helposti mainittu 25-30-35snt/kwh, osassa vielä aikaveloitus päälle ja bonarina arpominen onko täyttä vai vapaata vai latauslaite rikki vai saako jossain ahtaassa latausparkkiruudussa oviklommon / puskurinaarmun autoonsa.

Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
 
Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.

Tämäkin on aika henkilökohtaista, koska itse en kyllä sähköauto-liisaria olisi ottanut jos energiakustannukset olisivat korkeammat kuin polttiksella. Mulla asia meni pikemminkin niin päin että otin sähköauton koska samaan budjettiin sai ”enemmän autoa” kun energiakustannukset on tyyliin neljänneksen polttiksesta.

Itse en paljoa yli kymmentä prosenttia tuloista halua autoiluun käyttää niin tokihan se asettaa tietyt rajoitteet.
 
Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
Ei tarvitse notkua yhtään missään. Auto lataa parkissa duunipäivän/salikäyntien yms. ajan hitaassa 11kW laturissa sillä 20c/kWh hinnalla. Näillä on menty vuosi ongelmitta. Toki se riippuu missä asuu ja onko noita 11kW pömpeleitä saatavilla ilman muita kuluja. Toi sun diilihän on selkeästi parempi kuin omani. Nopea laturi ja markkinahintainen sähkö. 35€/kk ei ongelma. Itse maksaisin noita extrakuluja "kotilataukseta" sen 80-100€/kk, talvella ehkä vähän enemmänkin, ja tarjolla ainoastaan etanapurkki, josta ei ole mitään hyötyä silloin kun autoa on aikaa seisottaa vain muutama tunti.
 
Jos haluaa kytkeä sähkö- tai hybridiautonsa tolppaan, niin 50€/kk lisäksi tulee laitteen asennus 186€ + 15€/kk + käytetty sähkö 0,27€/kWh. Autolija sitoutuu paikkaan vähintään kahdeksi vuodeksi. Irtisanoessa laskutetaan lisäksi 100€ latauspisteen irtikytkemisestä.

Mielestäni kaikki muut ehdot fair play paitsi tuo 0,27. Ostaisin mielummin itse vaikka tuon vekottimen tonnilla ja maksaisin sähköstä max. 20c, jonka se maksaa julkisissa latureissa kun että alkaisin sponsoroimaan hallin huoltamotoimintaa. Tai sitten jos haluavat rahastaa sähköstä, niin maksakoot itse tuon infran kuten ne julkista latausta tarjoavat toimijatkin.
Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.

Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
 
Ei tarvitse notkua yhtään missään. Auto lataa parkissa duunipäivän/salikäyntien yms. ajan hitaassa 11kW laturissa sillä 20c/kWh hinnalla. Näillä on menty vuosi ongelmitta. Toki se riippuu missä asuu ja onko noita 11kW pömpeleitä saatavilla ilman muita kuluja. Toi sun diilihän on selkeästi parempi kuin omani. Nopea laturi ja markkinahintainen sähkö. 35€/kk ei ongelma. Itse maksaisin noita extrakuluja "kotilataukseta" sen 80-100€/kk, talvella ehkä vähän enemmänkin, ja tarjolla ainoastaan etanapurkki, josta ei ole mitään hyötyä silloin kun autoa on aikaa seisottaa vain muutama tunti.

Tulihan se avainsana sieltä; lataus duunissa. Tässä businessparkissa plugarikuskit ja muut omahyväiset k-päät seisottelee autojaan aamusta iltapäivään latauspaikoilla (7kpl) vaikka lataustolppa on näyttänyt tuntikausia että lataus valmis :thumbsdown: Ketään ei kiinnosta siirtää autoaan muualle vaikka latauspaikat paraatipaikalla oven vieressä ja varsinainen, puolityhjä parkkialue ehkä 50m päässä. Keskiverrolle MinäMinälle liian muita ihmisiä huomioon ottava toimenpide, ei osaa toimia niin.

Tämän nykypäivän pisupäisyyden vuoksi itse en voisi laskea sähköautoilua sen varaan, että latailisin sitä töissä. Ellen sitten keuli sinne joskus 7 aamulta. Näin siis pk-seudulla isohko businesspark, itseasiassa jo toinen missä pääsen todistamaan samaa käyttäytymismallia. Edellinen duuniosoite sijaitsi Espoossa ja nykyinen Vantaalla. Vertailun vuoksi työpaikalla lataamisen hinta Espoossa oli 35snt/kwh, täällä Vantaalla 30snt/kwh ja molemmissa Helenin tolpat.
 
Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.

Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Joo. Toi parkkihalliyhtiö nimenomaan tässä se välirahastaja. Parking Energyn diili mielestäni hyvä.
 
Tämäkin on aika henkilökohtaista, koska itse en kyllä sähköauto-liisaria olisi ottanut jos energiakustannukset olisivat korkeammat kuin polttiksella. Mulla asia meni pikemminkin niin päin että otin sähköauton koska samaan budjettiin sai ”enemmän autoa” kun energiakustannukset on tyyliin neljänneksen polttiksesta.

Itse en paljoa yli kymmentä prosenttia tuloista halua autoiluun käyttää niin tokihan se asettaa tietyt rajoitteet.

Itse selkeästi oi-tekkiläistä menestyjää piuenempituloisena joudun käyttämään autoiluuni yli 10% nettotuloistani, mutta silloinkin menen valinnoissa vahvasti "mukavuus edellä". Ainakin minulle mukavuus on yksi elämän merkitseviä tekijöitä, oli osa-alue mikä tahansa. Tässä tapauksessa talvisin sisältä aina lämmin, lumeton auto (etälämmitys). Ja kesäisin sisältä viileä (etäilmastointi). Noin huolimatta siitä, mitä em. toimintojen kuluttama energia maksaisi. Sähköisen autoilun valtti itselle on absoluuttinen mukavuus; auto lämpiää aivan toiseen malliin kuin webastokäyttöinen polttis. Ja hyvin harvassa polttomoottoriautossa on "etäviilennystä" (=polttomoottorin starttaaminen äppillä jenkkilän malliin ja auton tyhjäkäyttäminen parkkiruudussa ennen kuin omistaja saapuu paikalle) :interested:

Mukavuustekijöihin liittyy minulla myös se, että auton voi pitää latauksessa kotona, ettei tarvitse lähteä milloinkaan, minnekään siten että "oho akkua edellisviikolta / puolison ajeluilta jäljellä enää 30% - täytyypä arpoa latauspysähdys matkan varrella". Tai seistä jossain latausasemalla edellisenä iltana, koska seuraavana päivänä on lähtö reissuun. Tästä kotilatausmahdollisuudesta, vaikka sitten vain 3,7kwh tai 11kwh nopeuksilla olen valmis maksamaan enemmän kuin siitä, että arvon auton lataamisen kanssa julkisissa tolpissa kauppakeskuksissa tai duunissa - saatika ylimääräisten latauspysähdyksien kanssa reissun päällä. En löydä oikein mitään hyötyä valittamisesta; ompa kallista vrt mihin on sähköautoillessa tähän mennessä tottunut.

Kannattaisi jokaikisen teslailijan alkaa orientoitua siihen, että tämä hyysy-yhteiskunta ei pysy pystyssä muuten kuin liikennettä verottamalla ja sähköautoilu tulee ... 10v sisällä kokonaisuutena maksamaan likimain yhtä paljon kuin tänä päivänä polttisautolla 1,7-2 euron polttoaineen litrahinnoilla ajaminen. Mitä nopeammin tämän faktan hyväksyy, sitä helpommalla pääsee. Erilaisia välistävetäjiä (pysäköintilaitokset, kauppakeskukset, parkkifirmat / pysäköinninvalvonta, latauspalveluntarjoajat, jopa AsOy:t / isännöintifirmat ja erilaiset latausäppit) tulee ilmestymään aivan eri malliin kuin hyvinkin rajoitettu ja "kontrolloitu" fossiilisen polttoaineen jakelu bensa-asemilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tulihan se avainsana sieltä; lataus duunissa. Tässä businessparkissa plugarikuskit ja muut omahyväiset k-päät seisottelee autojaan aamusta iltapäivään latauspaikoilla (7kpl) vaikka lataustolppa on näyttänyt tuntikausia että lataus valmis :thumbsdown: Ketään ei kiinnosta siirtää autoaan muualle vaikka latauspaikat paraatipaikalla oven vieressä ja varsinainen, puolityhjä parkkialue ehkä 50m päässä. Keskiverrolle MinäMinälle liian muita ihmisiä huomioon ottava toimenpide, ei osaa toimia niin.

Tämän nykypäivän pisupäisyyden vuoksi itse en voisi laskea sähköautoilua sen varaan, että latailisin sitä töissä. Ellen sitten keuli sinne joskus 7 aamulta. Näin siis pk-seudulla isohko businesspark, itseasiassa jo toinen missä pääsen todistamaan samaa käyttäytymismallia. Edellinen duuniosoite sijaitsi Espoossa ja nykyinen Vantaalla. Vertailun vuoksi työpaikalla lataamisen hinta Espoossa oli 35snt/kwh, täällä Vantaalla 30snt/kwh ja molemmissa Helenin tolpat.
Kannattaisi ehkä lukea viestejä ennen kun alkaa yleistämään. Mulla ei ole ensinnäkään tapana seisotella autoa aamusta iltaan yhtään missään. Käyn ajoittain keskustassa toimistolla ja jätän auton silloin metroaseman liityntäparkkiin jos tarvetta ladata. En muista milloin olisin viihtynyt siellä yli puolta päivää, koska toimistot nyt vaan ovat hanurista. Samat parkkikset palvelevat myös salireissujen yms. aikana pari-kolme tuntia kerrallaan. Missään ei lataus maksa enempää kun 20c. Jos ne maksaisi, niin eihän toi 0,27 olisi silloin kallista. Sähän voit ladata iloisena himassa ihan milä hinnalla haluat, mutta meillä köyhillä täällä itä-helsingissä näkyy trendi, että vaikka sinne halliin olisi mahdollista sellainen etanalaturi saada, niin käytännössä niitä ei ole kourallista enempää mennyt, koska hinta-laatu ei ole kohdallaan parkkifirman sähkön osalta. Mielestäni hyvä näin, koska jos kaikille olisi ok maksella mitä tahansa hintaa autoon menevästä sähköstään riippumatta siitä mitä se oikeasti maksaa, niin kohta ne hinnat ovat 50c/kWh. Jos taas ajatellaan ämpärikansan sähköistämistä yleisellä tasolla, niin en ole ihan varma palveleeko julkilatausta kalliimmat parkkislataukset tarkoitustaan.
 
Muistaakseni kun kyselimme parking energyltä (silloinen parkkisähkö) heidän laskutus oli 15€/kk + 0.02€/kWh. Jos kaava ei ole muuttunut, niin tuon 25c/kWh ottaa se parkkihalliyhtiö tuosta. Jos ne on ottaneet jonkun kalliin pitkä-aikaisen kiinteän sopimuksen 15-20c/kWh luokkaa olevan sähkösopimuksen, niin silloin tuo on sähkönsiirtojen kanssa ihan fair game. Kannattaa ehkä kysellä sieltä parkkihalliyhtiön suunnalta, millä ne perustelee tuon kwh-hinnan, ja aikooko ne joskus vaihtaa halvempaan sopimukseen.

Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Jos miettii jotain parkkihalliyhtiötä joka tekee kiinteähintaisia sopimuksia asiakkaille, niin varmaan myös hankkii kiinteällä hinnalla sen myymänsä sähkön. Jos ei hanki, ja ottaa tietoisesti itselleen riskin, niin sen hinnoittelee tuotteeseen.


Jos laskuttaa autopaikalle tehtävän latausaseman alle toteuttamis kustannusten(*, niin yhtiö sitten rahoittaa loput itse, ja jos kilpailutilanne sallii niin hinnoittelee sen hintoihin. Jos sekä kk maksu että energiamaksua, niin kk maksulla turvaa että edes jotain saa ja toki ohjaa asiakkaiksi sellaisia jotka myös sitä käyttää.


(*
Todennäköisesti liittymän kasvattaminen, muun sähköinfaran kasvattaminen, reittien toteuttaminen , kesksuetn sijoittaminen jne. ja isommasta liittymästä seuraa parkkiyhtiölle myös kk ja vuosi kuluja.

Jos putinin sekoiluja ei olisi ollut, niin toimijoilta olisi lähtenyt merkittävä riski pois.

Valitettavasti parking energy ei tue pörssisähkön laskutusta, tai mitään muutakaan dynaamista hinnoittelua. Eikä nykyisellä liiketuloksella varmaan kykene sellaista tukea koodaamaankaan.
Tämä, vaikka ei siitä asiakas hintaa mieti, niin olisi tärkeää että isojen toimijoiden latausinfra tukisi markkinahintoja ja kykenisi niihin reagoimaan, sillä voisi olla jopa piikkihintoja tasaavaa vaikutusta.

Toki pidemälle vietynä vaatisi sitä että ajoneuvo pystyisi keskusteleen aseman kanssa, paljonko energiaa tarvii mihinkä mennessä.
 
Tämä, vaikka ei siitä asiakas hintaa mieti, niin olisi tärkeää että isojen toimijoiden latausinfra tukisi markkinahintoja ja kykenisi niihin reagoimaan, sillä voisi olla jopa piikkihintoja tasaavaa vaikutusta.

Toki pidemälle vietynä vaatisi sitä että ajoneuvo pystyisi keskusteleen aseman kanssa, paljonko energiaa tarvii mihinkä mennessä.
Voihan käyttäjä sen kännykkäsovelluksellakin tehdä. "Haluan 20kWh huomiseen kello 09.00 mennessä". Parhaimmillaan sovellus tekisi itsenäisesti erilaisia tarjouksia markkinasähkön hinnan perusteella sen jälkeen kun lähtöaika on syötetty. Esim aamuun mennessä:
1. 50-100kWh 30c/kWh
2. 25-50kWh 20c/kWh
3. 10-25Kwh 15c/kWh
4 < 10kWh 10c/kWh

Tässä saadaan huomioitua nuo mainitsemasiinfra-kustannukset, jos lataat langat punaisina 11kW illasta aamuun, siihen pitää varata paljon kapasiteettiä. Jos taas olet joustava ja tarvitset vain vähän virtaa aamuun mennessä, lataus voidaan ajoittaa vuorokauden halvimmille tunneille, ja osallistaa osaksi sähköverkon tasapainotusta.
 
Voihan käyttäjä sen kännykkäsovelluksellakin tehdä. "Haluan 20kWh huomiseen kello 09.00 mennessä". Parhaimmillaan sovellus tekisi itsenäisesti erilaisia tarjouksia markkinasähkön hinnan perusteella sen jälkeen kun lähtöaika on syötetty. Esim aamuun mennessä:
1. 50-100kWh 30c/kWh
2. 25-50kWh 20c/kWh
3. 10-25Kwh 15c/kWh
4 < 10kWh 10c/kWh

Tässä saadaan huomioitua nuo mainitsemasiinfra-kustannukset, jos lataat langat punaisina 11kW illasta aamuun, siihen pitää varata paljon kapasiteettiä. Jos taas olet joustava ja tarvitset vain vähän virtaa aamuun mennessä, lataus voidaan ajoittaa vuorokauden halvimmille tunneille, ja osallistaa osaksi sähköverkon tasapainotusta.
Siis parking energy tarjoaa tuota ? vai noin ajatus tasolla ideoita ?

Mutta tuossa pidemmällä vienillä oli se ajatus että latausfirma tietää johdonpäässä olevien autoja lataustarpeen niin se voisi optimoida sen latauksen, ilman käyttäjän tarvii mitään appeja asennalla ja säätää. (* Tuo sitten myös silloin jos akkut olisivat myös säätövoimaa toisin päin.



(*
Tunnistetun käyttäytymisen perusteella ja tai käyttäjät perustoiveen mukaan, johtoa tökätessä sitten painaa hetilatausnappia jos haluaa poikeavasti heti nyt.
 
Siis parking energy tarjoaa tuota ? vai noin ajatus tasolla ideoita ?

Mutta tuossa pidemmällä vienillä oli se ajatus että latausfirma tietää johdonpäässä olevien autoja lataustarpeen niin se voisi optimoida sen latauksen, ilman käyttäjän tarvii mitään appeja asennalla ja säätää. (* Tuo sitten myös silloin jos akkut olisivat myös säätövoimaa toisin päin.
Juu puhtaasti idean tasolla. Saa varastaa ja toteuttaa bisneksenä ;-)

Käyttäjän pitää joka tapauksessa asentaa se appi että voi maksaa latauksen. Eikä auto itsessään tiedä paljonko virtaa kuski haluaa aamuun mennessä. Täyteen? 80%:iin? Canada? Jossain sen käyttäjän pitää kertoa paljonko pitää ladata, oli se sitten appi tai auton IFE. Jos käytössä on dynaaminen, markkinasähkö- ja parkkihallin laturien käyttöasteeseen perustuva hinnoittelu, latauksen hinta pitää joka tapauksessa hyväksyttää käyttäjällä jossain. Jolloin se appi on luonnollisin paikka tehdä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni eParkingilla tulee pörssisähkön käyttö mahdolliseksi alle vuoden sisään auton latauksessa. Kaikki muut tässä nyt mainitut lataukseen liittyvät asiat tullaan toteuttamaan seuraavan 5-10 vuoden aikana suurella todennäköisyydellä esim. latauspiste tunnistaa auton ja sen perusteella lataa/laskuttaa (en muista tämän nimeä).
 
Harmi homma, koska Parking Energyn lataustolpat fiksuine näyttöineen ovat aivan eri maata kuin vaikkapa Helenin käyttämät, hyvinkin perusmalliset tolpat. ISO bonari Parking Energyn tolpissa olevat kiinteät latausjohdot, ei tarvitse kaivella ja sotkea omaa Type 2 -latausjohtoa. Joillekin "evvk", minulle iso juttu. Samoin noiden modulaarinen lämmitystolppien / latausasemien kaapelointi on 5/5, tuon ansiosta .... "kevyiden" latausasemien (lämmitystolppa + plugarille 3,7kwh ulosotto) tai "kunnon latausasemien" (sähköautojen 22kwh) lisääminen on nopea ja edullinen homma. Firman kotisivuilla on asiasta tietoa, liekkö muilla operaattoreilla vastaavaa palvelua?

Lisäksi mitä pienemmäksi "piirit menee", sitä teennäisemmäksi kilpailu muuttuu. Kuka muistaa teleoperaattoreiden "kilpailun" aikanaan kun täällä oli vain Telia-Sonera ja Elisa, myöhemmin lisäksi DNA? Kaikilla samat tuulesta temmatut, muka kilpaillut hinnat :cautious: Tollasta parille isolle toimijalle keskittynyttä sähköautojen latauspalvelumallia tänne ei toivo kukaan fiksu autoilija.


Meikäläisen uudiskohteeseen tuli Parking Energyn latauspömpelit ja latauspaikan hinta on 70e/kk vs "ei latauspaikka" 35e/kk eli 22kwh tehoisesta sähköautopaikasta joutuu maksamaan 35e/kk lisähintaa. Lataussähkön hinta on jotain 20snt/kwh. Näin siis kerrostalon omassa parkkihallissa Espoossa. Eli eräältä nimimerkiltä täällä melko naurettavaa ulinaa siitä, että joutuu maksamaan jopa 15e/kk extraa latauspaikasta vs. "kylmä paikka"? Tekisi mieleni kysyä miten P-A pitää olla, että elämästä haluaa tietentahtoen tehdä 15 euron vuoksi hankalaa? Pk-seudulla julkislatauspaikoissa veloitus helposti mainittu 25-30-35snt/kwh, osassa vielä aikaveloitus päälle ja bonarina arpominen onko täyttä vai vapaata vai latauslaite rikki vai saako jossain ahtaassa latausparkkiruudussa oviklommon / puskurinaarmun autoonsa.

Ainakin minulle sähköauton fiksu (nopea) latausmahdollisuus nimenomaan kotona olisi sähköautoiluun siirtymisen edellytys nro 1, aivan sama vaikka se olisi samanhintaista - jopa kalliimpaa kuin polttisautolla ajaminen. Koska arjen ajeluiden hoitaminen sähköllä on vain kaikella tapaa mukavampaa, eikä ainakaan minua kiinnosta notkua kauppakeskuksissa eikä muuallakaan kodin ulkopuolisilla pikalatureilla edes 20-30-40 minuuttia.
eParkingilla on myös tätä nykyä myös mahdollisuus asentaa ketjutettuun (lämmitystolppa)kaapelointiin niin sukolatausasemia kuin 11 kW Type 2 -asemia. Tämä on juurikin syy, miksi taas itse suosin töiden puolesta eParkingia. Heille kelpaavat niin sukolatausasemat kuin Type2:etkin. Sitten taas toisena ääripäänä joustamattomuudesta on juurikin Virta, joka ei käytännössä suostu liittämään itselleen muita kuin Alfenin Eve -asemia, joita valtaosa Virran asemista onkin. Oma esimieheni asennutti keväällä yhteen meidän kiinteistökohteista noita Alfeneita, siten että sähköurakoitsija osti ne tukusta suoraan ja asensi paikalleen. Kun hän sitten otti yhteyttä Virtaan että nämä pitäisi liittää teidän järjestelmään, edes tuo ei meinannut onnistua vaan Virran asiakaspalvelija kitisi kuulemma kovin sitä, että asemat olisi pitänyt ostaa ja asennuttaa heidän kauttaan. Plugitiltakin olen viiimeksi keväällä kysellyt sukolatausasemien liittämistä heille ja suoraan eivät asiaa kieltäneet, mutta rivien välistä pystyi lukemaan että ei kiitos.

Mitä tuohon kilpailuun tulee, niin väitän että ennen pitkää käy juurikin noin, että jäljelle jää vain muutama toimija. Sähköautojen lataus on ainakin toistaiseksi bisneksenä kehnoa, kuten näkyy vaikkapa Parking Energyn ja allaolevien tilinpäätöstiedoista, joten uusia toimijoita alalle tuskin on enää tulossa. Olemassaolevilla operaattoreilla on sentään jo jonkunlainen volyymi olemassa ja siltikin tulokset laahaa noin kehnona, niin uutena alalle tulijana pitäisi olla todella vakavarainen sijoittaja takana, jonka rahoilla bisnestä voisi tappiollisuudesta huolimatta kasvattaa.




Muistaakseni eParkingilla tulee pörssisähkön käyttö mahdolliseksi alle vuoden sisään auton latauksessa. Kaikki muut tässä nyt mainitut lataukseen liittyvät asiat tullaan toteuttamaan seuraavan 5-10 vuoden aikana suurella todennäköisyydellä esim. latauspiste tunnistaa auton ja sen perusteella lataa/laskuttaa (en muista tämän nimeä).
En muista, mitä IGL:n porukan kanssa on pörssisähköstä tullut puhuttua, mutta tuosta Plug&Chargesta on ollut puhetta ja sen todennäköisesti eParking ottaa ensimmäisenä käyttöön, kunhan aika on kypsä. Juuri tuosta syystä eivät kertoman mukaan ole lähteneet tarjoamaan RFID-tageja mobiiliapplikaation lisäksi, kun ovat todenneet että he näkevät tagit vain turhana välivaiheena matkalla tuohon Plug&Chargeen.
 
Samaa vääntöä täällä mitä muissakin taloyhtiöissä. Isännöitsijää ei kiinnosta kovin ja hallituksessa ei ehkä ymmärretä tai uskalleta.

Kyseessä 22 asunnon rivitalomuotoinen talohtiö, jossa asunnot ovat ns. "paritalomuotoisia" aina kaksi asuntoa kiinni toisissaan ja asutojen välissä autokatokset. Jokaiseen asuntoon siis kuuluu autokatos ja se on asunnon seinässä kiinni. Vuoden 2022 yhtiökokouksessa käsiteltiin hallituksen tilaama "selvitys" sähköautojen lataamisesta. Asia ei silloin ollut itselle ajankohtainen, mutta hieman ihmettelin sitä miten se sivuutettiin ja todettiin vain, että kaikki muu on kallista ja mahdotonta ladatkaa töpselistä jos haluatte.

Hankin ladattavan hybridin ja aloin ihan mielenkiinosta selvittelemään asiaa, vaikka tehokas lataus ei ole vielä tarpeen. Sain myöskin viimein käsiini tämän tehdyn selvityksen. Mielenkiintoinen kohta tässä selvityksessä on: "Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?
 
En itse ole ekspertti (ja en tiedä miten tuo on toteutettu), mutta ainakin yhdessä puolitutussa kohteessa lisähaastetta tuo kun huoneistot ovat ketjutettu peräkkäin aikanaan (halvalla tehty) saman vedon taakse. Todennäköisesti tuo ei ole ko. kohteessa ongelma mutta varmaan kannattaa lähteä kysymään hallitukselta jos/kun muistavat tai ymmärsivät selvityksestä aikoinaan miksi siinä tuollainen lause oli. Luulisi että se johonkin oikeasti perustuisi ja perustuu tai ei niin epäilen että internet antaa sinulle perusteltua vastausta suuntaan tai toiseen.
 
Kyllähän tuo erikoiselta kuulostaa, mutta täytyisi tietää tarkemmin miten sähköverkko on kiinteistöllä totetutettu.

Tai sitten on unohdettu kuormanhallinnan olemassaolo ja laskettu nimellisteholla ilman tasoituskertoimia, jolloin teoriassa ei riitä.
 
Samaa vääntöä täällä mitä muissakin taloyhtiöissä. Isännöitsijää ei kiinnosta kovin ja hallituksessa ei ehkä ymmärretä tai uskalleta.

Kyseessä 22 asunnon rivitalomuotoinen talohtiö, jossa asunnot ovat ns. "paritalomuotoisia" aina kaksi asuntoa kiinni toisissaan ja asutojen välissä autokatokset. Jokaiseen asuntoon siis kuuluu autokatos ja se on asunnon seinässä kiinni. Vuoden 2022 yhtiökokouksessa käsiteltiin hallituksen tilaama "selvitys" sähköautojen lataamisesta. Asia ei silloin ollut itselle ajankohtainen, mutta hieman ihmettelin sitä miten se sivuutettiin ja todettiin vain, että kaikki muu on kallista ja mahdotonta ladatkaa töpselistä jos haluatte.

Hankin ladattavan hybridin ja aloin ihan mielenkiinosta selvittelemään asiaa, vaikka tehokas lataus ei ole vielä tarpeen. Sain myöskin viimein käsiini tämän tehdyn selvityksen. Mielenkiintoinen kohta tässä selvityksessä on: "Huoneistojen pääsulakkeet ovat 3x25A, eikä ne mahdollista 11 kW latausasemien rakentamista autokatoksiin, huoneistojen ryhmäkeskuksien / mittauksien perään." Osaako joku selittää mihin tämä perustuu? Yritin kaivaa tätä pitkin intter netsiä ja käytännössä joka paikassa sanotaan, että 3X25A mahdollistaa 11kW latauksen. Onko tässä nyt jokin ajatus taas, että sauna ja uuni on päällä samaan aikaan latauksen kanssa ja ei ole kuormanhallintaa? Eikö tässä enneminkin taloyhtiön sähköliittymän koko voisi olla rajoitteena, jos on useampi 11kW lataaja yhtä aikaa?
Selvitys on varmaan jonkun kallista ratkaisua(tm) myyvän tahon toteuttama. Siksi tuollainen halpa ratkaisu on poissuljettu sivulauseessa ;-) Kuormanhallinnalla 11kW kyllä onnistuu tuollaisen sulakkeen takaa. Omakotitalossa se kuormanhallinan voi tehdä "käsin" sanomalla perheelle ettei kytke saunaa samaan aikaan kun lataa.Taloyhtiössä se on vähän hankalampaa, eli vähintään asuntokohtainen kuormanhallinta pitäisi olla. Kuten sanoit, Taloyhtiön pääsulake tuskin sallii 3x25A kaikille asunnoille yhtaikkaa, mikä voi aiheuttaa harmaita hiuksia tällaisessa tapauksessa. Se pitäisi kyllä olla kirjattuna siinä latausselvityksessä. Siellä selvityksessä pitäisi olla myös taloyhtiön suurin sähkön kokonaiskulutuksen tunnin ajalta. Vähentämällä taloyhtiön sähköliittymän kokonaiskoosta tuon huippukulutuksen saa selville paljonko latureille riittää virtaa ilman keskitettyä, taloyhtiökohtaista kuormanhallintaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 724
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom