Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Taloyhtiössä se kuormanhallinta ja sähkön mittaus on kaiken A ja O. Jos on 16 autopaikka, 16X11kW voimavirtarasiaa tarkoittaa taloyhtiön liitymää pitää kasvataa 176kW edestä - tämä ei ole realistista, eikä järkevää. Omakotitaloasukas voi päättää ettei sauno samalla kuin lataa autoaan, taloyhtiössä asia pitää olla automatisoitu. Sähkön voi mitata ennen voimavirtarasiaa, mutta se vaatii sitten käsin lukemista. Kuormanhallintaa voimavirtarasiaan kytkettävät laturit ei osaa, ja vaikka osaisivatkin, pitäisi kaikkien taloyhtiössä olevien laturien olla yhteensopivia saman kuormanhallintajärjestelmän kanssa.

2900€ on silti aivan liikaa 3.6kW laturista taloyhtiökäyttöön. ~1000€ luokkaan pitäisi saada jo ihan hyviä kuormanhallinnalla ja mittarilla varustettuja 11kW latureita, joiden luulisi kelpaavaan taloyhtiökäyttöön.

Juurikin näin. Pelkän voimavirtapistokkeen asentamalla ei voi mitenkään varmistua siitä, että jokainen laturi ei revi verkosta täyttä tehoa ilman lupia vaan laturien tulee tavalla tai toisella jutella kuormanhallinnan kanssa.

Jos nyt esimerkkejä antaa toimivaksi todetuista ratkaisuista niin Abb:n Terra laturia on teholuokassa 3,6-22kW ja melkein kaikissa taitaa olla vakiona mahdollisuus dynaamiseen kuormanhallintaan.

Ja hintaa tuollaisella Terralla on luokkaa 500€(alv 0%). Siihen saa aika paljon laittaa asennusta ja muuta päälle ja ollaan silti vasta tonnissa-puolessatoista.

Tuo 2900€ per asema uudisrakennuksessa on ryöstö.
 
Juurikin näin. Pelkän voimavirtapistokkeen asentamalla ei voi mitenkään varmistua siitä, että jokainen laturi ei revi verkosta täyttä tehoa ilman lupia vaan laturien tulee tavalla tai toisella jutella kuormanhallinnan kanssa.

Todellakin voi varmistua. Laittaa vaikka 6A johdonsuojat taakse niin ei varmasti ota suurempia virtoja kovin kauaa. Ymmärrän mitä haet, mutta virranrajoitukseen on näinkin yksinkertainen ratkaisu jos ihan minimillä koitetaan mennä. Kyllä autoilija sitten oppii laittamaan autosta virranrajoituksen päälle.
 
Todellakin voi varmistua. Laittaa vaikka 6A johdonsuojat taakse niin ei varmasti ota suurempia virtoja kovin kauaa. Ymmärrän mitä haet, mutta virranrajoitukseen on näinkin yksinkertainen ratkaisu jos ihan minimillä koitetaan mennä. Kyllä autoilija sitten oppii laittamaan autosta virranrajoituksen päälle.

Se, että tuollainen ratkaisu voi teoriassa toimia, ei tarkoita sitä että se toimisi käytännössä tai että siinä olisi mitään järkeä.

Laita tuo 6A joka vaiheelle 20 autopaikalle niin saadaan jo 120A nimellis(mitoitus)virta. 125A keskus on jo keskiverto rivarin pääkeskuksen kokoinen keskus.

Kunnon kuormanhallinta rakennusvaiheessa totetettuna ei maksa juurikaan enempää ja skaalautuu nollasta sataan prosenttiin täydellisesti kuormitustilanteen mukaan.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten varmennustarkastajan naama vääntyisi tuollaisen 6A puuhapetevirityksen nähdessään ja käyttäjien ihmetys kun uudiskohteessa lataillessa johdonsuojat vaan räpsähtelisi ja pikku moduulikoteloita olisi pitkin seiniä :rofl:
 
Todellakin voi varmistua. Laittaa vaikka 6A johdonsuojat taakse niin ei varmasti ota suurempia virtoja kovin kauaa. Ymmärrän mitä haet, mutta virranrajoitukseen on näinkin yksinkertainen ratkaisu jos ihan minimillä koitetaan mennä. Kyllä autoilija sitten oppii laittamaan autosta virranrajoituksen päälle.
Grynderi mainostaa autolataus mahdollisuutta kuuden amppeerin johdonsuojilla... Lupaa kiinnitellä tolppaan nippareilla ei anna, sen enempää lupaa porailla seinään random latureita. (jos yhtiössä olisi jotain paikkoja seinää vasten)

Jos haluaa päästä halvalla niin laittaa ne "lämmitystolpat" jossa myös latauskäyttöön terkoitettu 1 vaihe jatkuvan virran kestävä pistorasia, tosiaikaisella kulutusmittauksella ja lämmitys ohjauksilla.

Jos on yhtiömuotoinen erillistalo ratkaisu, jossa asukkaalla erillistalon yhteydessä omassa hallinnassa oleva autotalli verstas jossa 16 voimavirta rasia, niin ehkä ei lupaa, mutta kertoo sellaisen olemassa olosta.

Jos kerrostalo yhtiö, joissa kasvukeskuksissa nykyään usein hallipaikat, niin tärkeää on se että sähkölataus valmiudet rakentamis vaiheessa tehdään ja ne kannattaa ostajan varmistaa. niiden valmiiksi tehtyjen latauspaikkojen lisäksi.
Lisäksi kannattaa kiinittää huomiota että miten se laskutus tapahtuu. Ulkoistus on sinänsä hyvä, mutta siinä kiinittää huomiota sopimukseen (mm sen kestoon), ja miten hinnoiteltu, mitkä tehot (jos japsi auto, niin onko edes tuettu). Onko paikka puhdas vuokrapaikka, vai osake, ja saako oman nimetyn paikan, vai vapaavalintaisen vapaana olevan paikan.

Todellakin voi varmistua. Laittaa vaikka 6A johdonsuojat taakse niin ei varmasti ota suurempia virtoja kovin kauaa. ...
Mutta jos ihan oikeasti pohdiskellaan, niin asukkaista todennäköisesti pitkässä juoksussa osa haluaa nopeampaakin latausta, ja jos autokanta sähköistyy, eli aletaan voidaan puhua siitä että kaikki autot on ladattavia. (joku poikkeus vahvistaa ----), ja kun uudiskohteet voivat olla maalämpö kiinteistöjä, niin yhtiölle on iso kustannus juttu että voi tarjota hyvää latauskokemusta, mutta voi ottaa pykälän pari pienemmän sähköliittymän.

Jos ja kun entistä useampi haluaa dynaamisen sähköhinnoittelun, niin se käyttäjäkin haluaa optimoida latauksen halpaan aikaan, se jolla kiireä on taasen valmismaksamaan nopeudesta nyt ja heti.

Koska tänäpäivänä on pulaa jo ihan parkkipaikosita jos taloudessa useamapi ajoneuvo, niin jos ja kun se yhtiö ei kuitenkaan näiden löysempiä vaatimusten aikaan tee ruutuja kaikilla, saati sähköistä jokaista, niin osa haluaa ladata useampaa autoa sillä ainoalla hallussa olevalla lataus paikalle, tei jos yhteispaikkoja, niin maksimoida käyttöastetta.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten varmennustarkastajan naama vääntyisi tuollaisen 6A puuhapetevirityksen nähdessään ja käyttäjien ihmetys kun uudiskohteessa lataillessa johdonsuojat vaan räpsähtelisi ja pikku moduulikoteloita olisi pitkin seiniä :rofl:

Jouduin reissuhommien takia asumaan uudehkossa kerrostalokämpässä vuokralla muutaman vuoden ja siellä oli tehty pikku modaus tai sitten tilattu kaikki fiboxin piharasiat 6A:n automaateilla.
 
Jouduin reissuhommien takia asumaan uudehkossa kerrostalokämpässä vuokralla muutaman vuoden ja siellä oli tehty pikku modaus tai sitten tilattu kaikki fiboxin piharasiat 6A:n automaateilla.

Piharasiassa tuon ymmärtää, olen itsekin vastaavia nähnyt mutta tuossa on kyse vähän eri asiasta.
 
Piharasiassa tuon ymmärtää, olen itsekin vastaavia nähnyt mutta tuossa on kyse vähän eri asiasta.

Kuormituksen kannalta ihan samaa paskaa, että jätetään puolitiehen uudisrakentaminen säästämällä kaapeloinnissa ja liittymässä. Käytännössä joo, eri asia ja kaikki ei niitä sitten pääse "kuittailemaan" takaisin ylös, ainakin periaatteessa se kiinteistöhuollon sähkäri tulee tutuksi.
 
Kuormituksen kannalta ihan samaa paskaa, että jätetään puolitiehen uudisrakentaminen säästämällä kaapeloinnissa ja liittymässä. Käytännössä joo, eri asia ja kaikki ei niitä sitten pääse "kuittailemaan" takaisin ylös, ainakin periaatteessa se kiinteistöhuollon sähkäri tulee tutuksi.
Totta, Se on ihan pommi jos vikavirta, johdonsuoja on niin että pitää "talkkari" kutsua viritteleen takaisin. Varsinkin jos noin pieni virtainen.

Jos tuolla 6A johdonsuojalla viitataan siihen käyttäjän boxissa olevaan, niin siinä voi olla ideaa.

- Voidaan sähkö sisällyttää paikanvuokraa, ilman että vuokra ihan karkaa käsistä (ja ei olla asuntotaloyhtiön tasavertaisuus, käytönmukaan koukussa, tilapäisene edullinen, vs mittauksen ja laskutuksen rakentaminen)
- Vanha kohde, jossa helppo väliaikainen ratkaisu, mahdollisesti ison ja kalliin liittymäpäivityksen, kaapelointi päivityksen sijaan, voidaan ajoittaa saneeraus sopivaan ajankohtaan, esim muita kunnostuksia samalla.
- Käyttäjillä ei maksuhalukkuutta paremmasta.

Voi myös ajatella että turvataan sitä pistorasiaa rajoittamalla virtaa, no jos johdosuoja/sulake vaihdetaan, niin samalla sen pistorasiankin vaihdattaa, mutta jos väliaikainen, niin onhan siinä kustannuseroa.

Jos päätöksen tekoprosessi kankea, epäileväinen, niin rajoittamalla virta voidaan vakuuttaa kaikki että ihan sama mikä letukka johon päästä, niin ei voi enempää imeä, eikä sitten sisälämmitinkään pelaa.
 
Jos tuolla 6A johdonsuojalla viitataan siihen käyttäjän boxissa olevaan, niin siinä voi olla ideaa.

Jos päätöksen tekoprosessi kankea, epäileväinen, niin rajoittamalla virta voidaan vakuuttaa kaikki että ihan sama mikä letukka johon päästä, niin ei voi enempää imeä, eikä sitten sisälämmitinkään pelaa.

Joo, nimenomaan tuolla 6A:n automaatilla tarkoitin sitä lämmitystolpan pistorasian automaattia mikä on piharasiassa ja tässä tapauksessa se oli fiboxin tekemä koteloratkaisu. Sitä en tiedä oliko tilattu valmiiksi 6A.n automaatilla vai oliko jossain rakentamisen vaiheessa, esim. asfaltoinnin jälkeen todettu, että voi saatana, kaapeli(t) jäi vajaaksi vai mikä oli ajatus mutta noin se oli. Ja ajatuksena ihan ok, jos syynä oli se sisätilanlämmittimien kieltäminen/rajoittaminen.
Toki olin ainoastaan vuokralaisena, joten en voi todellisutta tietää, mutta todellakin toivon, että kyse oli vaan rajoittamisesta, eikä mistään suunnittelu- tai kaapelointivirheestä johtuva, aika ankeaa ja kallista alkaa tekemään uusiksi latureita varten. Kyseessä oli siis uudehko kerrostalokompleksi.
 
Minkäslaisia tolppia muilla kerrostaloasujilla on täällä käytössä? Itsellä syksylle tulossa sähköauto ja laittelin naapurin kanssa tarjouspyyntöjä parille paikalliselle sähköasennusliikkeelle. Ajatus on että korvaamme katoksen seinään asennetun lämmityspistokkeen jonkinlaisella hybridipistokkeella jossa on pistokkeet sekä lämmitys että lataustarkoitukseen.

Toistaiseksi pihan verkko rajattu 8A latausvirran käyttöön.
 
Minkäslaisia tolppia muilla kerrostaloasujilla on täällä käytössä? Itsellä syksylle tulossa sähköauto ja laittelin naapurin kanssa tarjouspyyntöjä parille paikalliselle sähköasennusliikkeelle. Ajatus on että korvaamme katoksen seinään asennetun lämmityspistokkeen jonkinlaisella hybridipistokkeella jossa on pistokkeet sekä lämmitys että lataustarkoitukseen.

Toistaiseksi pihan verkko rajattu 8A latausvirran käyttöön.

8A yhdestä vaiheesta vai useammasta?

Jos 8A 1-vaihelataus niin helpointa lienee vain asentaa sinne esim Fiboxin heat'n'charge tolpat tilalle(muitakin vastaavia lienee) tai hyvällä säkällä vaihtaa nykyiseen rasiaan pelkät sisuskalut.
Ja lataus hoituu sitten auton tilapäislaturia hyödyntämällä, kun ei siitä type2:sta ole tuossa enää juurikaan hyötyä.

Jos taas auto tukee kolmivaihelatausta ja se on taloyhtiöllekin ok, niin sitten malleja on pilvin pimein.

Jos taloyhtiö/lataaja haluaa minimoida kustannukset niin tolppa jossa mid-hyväksytty energiamittari sisäänrakennettuna ja mittarin luenta sähkösopimuksen mukaisesti.

Jos taas taloyhtiö/lataaja haluaa minimoida vaivan, niin sitten ottaa joltain kaupalliselta toimijalta palvelun, esim. eparking jne. Ja palvelusta syntyvät kustannukset katetaan lataajilta kerättävällä vastikkeella.
 
Jos 8A 1-vaihelataus niin helpointa lienee vain asentaa sinne esim Fiboxin heat'n'charge tolpat tilalle(muitakin vastaavia lienee) tai hyvällä säkällä vaihtaa nykyiseen rasiaan pelkät sisuskalut.
Ja lataus hoituu sitten auton tilapäislaturia hyödyntämällä, kun ei siitä type2:sta ole tuossa enää juurikaan hyötyä.

Yhdestä vaiheesta. Tällä hetkellä tosiaan yhtiössä saa asennuttaa omaan piikkiin noita hidaslataukseen soveltuvia pistokkeita, järeämmät vaatisivat parkkialueen johdotusten sekä syötön päivittämistä eikä osakkailla ole intressiä siihen juuri nyt (30 asunnon yhtiössä lienee 4 latauspistoketta käytössä).

Noita Fiboxin purkkeja tulikin katsottua, joku tuollainen se varmaan olisi.
 
Minkäslaisia tolppia muilla kerrostaloasujilla on täällä käytössä? Itsellä syksylle tulossa sähköauto ja laittelin naapurin kanssa tarjouspyyntöjä parille paikalliselle sähköasennusliikkeelle. Ajatus on että korvaamme katoksen seinään asennetun lämmityspistokkeen jonkinlaisella hybridipistokkeella jossa on pistokkeet sekä lämmitys että lataustarkoitukseen.

Toistaiseksi pihan verkko rajattu 8A latausvirran käyttöön.

Tuli lopulta tilattua asennuksineen oheinen hidaslataukseen kelpaava tötterö nykyisen lämmityspistokekokonaisuuden tilalle. Autokatosnaapuri oli onneksi myös kiinnostunut tästä hankkeesta, joten puoliksi laitettuna tulee melko edulliseksi lopulta (laite 670e asennuksineen).

 
Viimeksi muokattu:
Tuli lopulta tilattua asennuksineen oheinen hidaslataukseen kelpaava tötterö nykyisen lämmityspistokekokonaisuuden tilalle. Autokatosnaapuri oli onneksi myös kiinnostunut tästä hankkeesta, joten puoliksi laitettuna tulee melko edulliseksi lopulta (laite 670e asennuksineen).


Kyllähän tuollaisella varmaan pärjää ihan hyvin jos päivittäinen ajosuorite on maltillinen.

Tosin sellainen asia mikä kannattaa huomioida on taloyhtiön sähkösopimus. Meillä on yhtiössä yksi lataaja ja sähkösopimus oli juuri huonosti katkolla viime syksynä ja talvi mentiin toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla, jossa hinta oli 1.1.23 alkaen hetken aikaa jäätävät 31c/kWh alv 0%.

Vaikuttaa aika isosti siihen missä ja miten kannattaa latailla. Omakin yhtiö vaihtoi tuossa keväällä PKS:n kuukausittain vaihtuvaan sopimukseen, eli latausaseman yhteydessä oleva mittari pitää muistaa lukea joka kuukausi nyt.

Pörssisähköhän käytännössä ei ole mahdollinen yhtiölle jos lataussähkö haluttaisiin jotenkin oikeudenmukaisesti laskuttaa.
 
Vaikuttaa aika isosti siihen missä ja miten kannattaa latailla. Omakin yhtiö vaihtoi tuossa keväällä PKS:n kuukausittain vaihtuvaan sopimukseen, eli latausaseman yhteydessä oleva mittari pitää muistaa lukea joka kuukausi nyt.

Jep, meidänkin yhtiöllä kiinteähintainen sopimus vaihtui alkuvuodesta vaihtuvahintaiseen.
 
Pörssisähköhän käytännössä ei ole mahdollinen yhtiölle jos lataussähkö haluttaisiin jotenkin oikeudenmukaisesti laskuttaa.

Meidän kerrostaloyhtiön parkkihallissa on isännöintitston mukaan "spot-hintainen" sähkösopimus.
Eikös se ole siis pörssisähkösopimus?
 
Meillä on kans tuommoinen EVPike. Omalla kustannuksella vaihdettiin kerrostalon pihaan, 8A rajattu virta. Hyvin on toiminut. Toki jos päivittäiset ajot ylittää 100km niin joutuisi muuta miettimään, meillä ehkä 10-20km per päivä niin ei tuon nopeampaa tarvii. Plus rouva voi latailla 11kW laturilla ilmaiseksi töissä.
 
Tuo pörssisähkölaskutus olisi kaikkein paras mielestäni As.oy latauksissa.
Meillä nousi hallissa latauksen hinta kohtuullisesta 14 snt hinnasta 30 senttiin.
Kyseessä ulkopuolinen toimija, joten ei voi vaikkutaa mitenkään.
On se nyt vielä halvempaa, kuin polttoaineet, mutta ei paljon tuollaisella reilusti sähköä vievällä plugarilla
 
Meidän kerrostaloyhtiön parkkihallissa on isännöintitston mukaan "spot-hintainen" sähkösopimus.
Eikös se ole siis pörssisähkösopimus?

Kyllä, pörssisopparin kanssa puhutaan usein spot-hinnasta.

Tuo pörssisähkölaskutus olisi kaikkein paras mielestäni As.oy latauksissa.
Meillä nousi hallissa latauksen hinta kohtuullisesta 14 snt hinnasta 30 senttiin.
Kyseessä ulkopuolinen toimija, joten ei voi vaikkutaa mitenkään.
On se nyt vielä halvempaa, kuin polttoaineet, mutta ei paljon tuollaisella reilusti sähköä vievällä plugarilla

Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit hoitaa asian niin että laskutus sähköstä menee oikeudenmukaisesti suhteessa kulutettuun sähköön ja sen tuntihintaan?

Käytännössä pitäisi olla joku hienostuneempi systeemi joka osaisi mitata käytetyn sähkön ja lähettää tuntikohtaisen datan, joka sitten automaattisesti yhdistettäisiin tuntihintaan, jotta tuo toimisi.

Tietysti yhtiökokous voi periaatteessa päättää melkein mitä tahansa kunhan se ei syrji osakkaita.

Pörssisähkö on paras jos käytetty sähkö tulee oman asuntokohtaisen mittarin takaa. Yhtiön mittarin takaa se on joko kompromissi hinnan oikeellisuudessa tai sitten vaatii jonkun kolmannen osapuolen järjestelmän/laskutuksen.
 
Kyllä, pörssisopparin kanssa puhutaan usein spot-hinnasta.



Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit hoitaa asian niin että laskutus sähköstä menee oikeudenmukaisesti suhteessa kulutettuun sähköön ja sen tuntihintaan?

Käytännössä pitäisi olla joku hienostuneempi systeemi joka osaisi mitata käytetyn sähkön ja lähettää tuntikohtaisen datan, joka sitten automaattisesti yhdistettäisiin tuntihintaan, jotta tuo toimisi.

Tietysti yhtiökokous voi periaatteessa päättää melkein mitä tahansa kunhan se ei syrji osakkaita.

Pörssisähkö on paras jos käytetty sähkö tulee oman asuntokohtaisen mittarin takaa. Yhtiön mittarin takaa se on joko kompromissi hinnan oikeellisuudessa tai sitten vaatii jonkun kolmannen osapuolen järjestelmän/laskutuksen.
Ei tälle mitään ole tehtävissä, koska kyseessä kolmen eri yhtiön käytössä oleva halli, jota hallinnoi ulkopuolinen taho, joka sanelee hinnat ja systeemit.
Harmittaa vain tuo riistohinta, kun pitkän odottelun jälkeen saatiin latauspaikat. Tosin pelkät hidaslataukset 16A, mutta riittää sekin.
 
Ei tuo 30snt ihan kohtuuton hinta ole jos sitä vertaa tarjolla oleviin sähkösopimuksiin viimeaikoina.

Käytännössähän pörssisähkö on viimeaikoina ollut huomattavasti edullisempaa, mutta toisaalta pörssisähkön laskuttaminen edellyttää huomattavasti kalliimpaa mittalaitteistoa.

Operaattori ostaa todennäköisesti sähkönsä futuureista ennustetun ja toteutuneen kulutusprofiilin perusteella, eikä nuo puoli vuotta sitten ostetut futuurit niitä kaikkein edullisimpia olleet.
 
Ei tuo 30snt ihan kohtuuton hinta ole jos sitä vertaa tarjolla oleviin sähkösopimuksiin viimeaikoina.

On se kohtuuton, tälläkin hetkellä saa kiinteitä soppareita 24kk ajalle 12c/kwh niin en kyllä tuollaista hintaa hyväksyisi.

Mutta tämä on laiskan talonyhtiön ongelma.
 
On se kohtuuton, tälläkin hetkellä saa kiinteitä soppareita 24kk ajalle 12c/kwh niin en kyllä tuollaista hintaa hyväksyisi.
No se kohtuuttomuus kyllä riippuu pitkälti siitä mitä hinta sisältää. Voisi kuvitella että energian lisäksi se sisältää myös siirtomaksun ja sähköveron. Riippuu sitten missä päin suomessa ollaan että onko se noiden jälkeen kuinka kallis. Sitten jos siihen sisältyy vielä muutakin, eli jos se olisi vaikka ainoa kustannus koko palvelusta, niin voi olla ihan kohtuullinenkin. Toki ottaen huomioon että oli ennen 14 snt, niin tuskin sisältää muuta kuin energian, siirron ja sähköveron.

Julkisilla latauspisteillä näkyy jopa suurempia kuin 30c/kWh hintoja ja niissä sentään käyttäjinä (maksajina) on enemmän kuin yksi auto. Toki myös halvempia on. Tämä siis vertailukelpoinen hinta jos kaikki as.oy.-latauksen kustannukset katettaisiin kWh-hinnalla.

Tuo pörssisähkölaskutus olisi kaikkein paras mielestäni As.oy latauksissa.
Meillä nousi hallissa latauksen hinta kohtuullisesta 14 snt hinnasta 30 senttiin.
Minkä verkkoyhtiön alueella muuten asut / paljonko siellä on siirtomaksu? Helpottaisi tuon hinnan suhteuttamisessa.

Olisi myös kiva tietää mikä ulkopuolinen toimija. Kuulostaa vähän bait&switch markkinoinnilta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä taloyhtiössä parhaillaan tarjouspyyntö vaihemenossa autopaikkojen sähköistämiseksi. Homma on itselle tuntematon ja asioita alkaa selvitä tässä prosessin edetessä. Tähän asti vaatimuksiksi on määritetty 11kw latausteho kuormituksen hallinnalla, laturit pistoke mallia, jotta taloyhtiön kunnossapitovastuulle ei tule latauskaapeleiden uusinta, RFID tai muu vastaava menetelmä jottei naapuri lataa toisen asemasta, olemassa olevien auton lämmitykseen tarkoitettujen pistorasioiden käytönjatkaminen, koska kaikki eivät sähköautoa ole hankkimassa. Mitä muuta tulisi taloyhtiön ottaa vielä huomioon ? Laskutusjärjestelmä varmaan tulee, koska myös isännöitsijä laskuttaa palvelusta (mittareiden luenta ja laskutus) wall-e latureista olen kuullut hyvää ja kesäkuussa kuulemma tulee saataville laturimalli jossa langaton kuormituksen hallinta.
 
No se kohtuuttomuus kyllä riippuu pitkälti siitä mitä hinta sisältää. Voisi kuvitella että energian lisäksi se sisältää myös siirtomaksun ja sähköveron. Riippuu sitten missä päin suomessa ollaan että onko se noiden jälkeen kuinka kallis. Sitten jos siihen sisältyy vielä muutakin, eli jos se olisi vaikka ainoa kustannus koko palvelusta, niin voi olla ihan kohtuullinenkin. Toki ottaen huomioon että oli ennen 14 snt, niin tuskin sisältää muuta kuin energian, siirron ja sähköveron.

Julkisilla latauspisteillä näkyy jopa suurempia kuin 30c/kWh hintoja ja niissä sentään käyttäjinä (maksajina) on enemmän kuin yksi auto. Toki myös halvempia on. Tämä siis vertailukelpoinen hinta jos kaikki as.oy.-latauksen kustannukset katettaisiin kWh-hinnalla.

Minkä verkkoyhtiön alueella muuten asut / paljonko siellä on siirtomaksu? Helpottaisi tuon hinnan suhteuttamisessa.

Olisi myös kiva tietää mikä ulkopuolinen toimija. Kuulostaa vähän bait&switch markkinoinnilta.

Tämä on Helsingissä sijaitseva kiinteistö, eli Helenin siirtomaksuilla 4.07c ainakin itselläni. Kiinteistössä on kolme eri taloyhtiötä, joilla yhteinen parkkihalli. Halli on ulkopuolisen pysäköintiyhtiön hallussa, joka vastaa ylläpidosta. (Ei mikään parkkipate tms.)
Tuo 30 senttiä/kWh sisältää kaikki siirrot,verot ym.
Nuo julkisilla olevat 30c tai yli olevat hinnat sisältääkin kyllä jo tehokkaammat laturit. Tässähän siis ihan sukolataus 16A
 
Viimeksi muokattu:
No joo shukolataukselle kyllä melko rapea hinta. Eli siirtomaksun 4,07c ja sähköveron 2,79 jälkeen reilu 23snt sähköstä.
 
No joo shukolataukselle kyllä melko rapea hinta. Eli siirtomaksun 4,07c ja sähköveron 2,79 jälkeen reilu 23snt sähköstä.
Laskin tuossa pikaisesti, että 100km sähkönhinnalla saisi 4.7l dieseliä, eli ei kovin paljoa eroa, kummalla ajaa.
 
Laskin tuossa pikaisesti, että 100km sähkönhinnalla saisi 4.7l dieseliä, eli ei kovin paljoa eroa, kummalla ajaa.
Ainut miten ajaa vielä halvalla on oma latauspiste mihin voi vaikuttaa kwh hinnalla. Muuten sähkön osalta hinnat ovat julkisissa jo niin kalliita että sähkö ei ole enää halpa.
 
Ainut miten ajaa vielä halvalla on oma latauspiste mihin voi vaikuttaa kwh hinnalla. Muuten sähkön osalta hinnat ovat julkisissa jo niin kalliita että sähkö ei ole enää halpa.
Toivottavasti tulisi enemmän kilpailua tähän lataus hommaan. Kaikilla on nyt tuo 30-40 c/kWh, tai no joillain vielä paljon enemmän. Mutta toivottavasti hinnat laskisi joskus. Onneksi harvemmin täytyy käyttää julkista latausta.

Nyt kun muutamia kertoja lataillut kotona 10A yksivaihe virralla niin melkeen olen jo sitä mieltä että 16A yksivaihe olisi aika riittävä. Ainakin huomattavasti halvempi kuin 3-vaihe lataus. Ei ehkä taloyhtiössä tarvitsisi mitään kuormanhallintaa vaan riittäisi kaikille 16A kestävä pistoke, vaikka sitten karavaanari pistoke jos se olisi super schukoa parempi.

Toinen vaihtoehto sitten laittaa 3-vaiheiset 11kW laturit mutta sitten kuormanhallinta on pakollinen ja hinta nousee kun yhtiön on hankittava laturit (että kuormanhallinta toimii niin kaikkien varmaan pitää olla yhteensopivia). Jos yhtiö maksaisi vaan piuhat ja mittarilliset pistokkeet niin olisi aika halpaa ja käyttäjät hankkisivat itse omat laturinsa. Vain noin 1/3 osalla asuntoja on paikkoja tarjolla niin ei oikein löydy halukkaita maksajia varmaankaan millekkään kalliille hommalle. Piuhat toki voisi vetää valmiiksi piharempan yhteydessä niin, että voisi myöhemmin laittaa 11kW latureita jos haluaa. Menee tosin vielä muutamia vuosia ennen piharempaa niin asiat ehtivät kehittymään.
 
Viimeksi muokattu:
Halli on ulkopuolisen pysäköintiyhtiön hallussa, joka vastaa ylläpidosta.

Tässähän se vastaus sitten tulikin. Ei kilpailua käytännössä, jos haluat ladata autoasi niin teet sen meidän hinnalla tai lataat jossain muualla (=menee koko hyöty).

Kuka omistaa parkkihallin? Joku ulkomainen sijoitusyhtiö tms? Tässä on aikamoinen loukku monella uudella as oy:llä, sähköautot yleistyvät ja pakko saada latausta halliin mutta halliyhtiö voi vapaasti sanella ehdot.
 
Ainut miten ajaa vielä halvalla on oma latauspiste mihin voi vaikuttaa kwh hinnalla. Muuten sähkön osalta hinnat ovat julkisissa jo niin kalliita että sähkö ei ole enää halpa.
Kyllä, tuskin kukaan yllättyi siitä, että ilmais- ja halpalataukset ovat mennyttä aikaa. Liiketoimintaa se on kuten mikä tahansa.
 
Tässähän se vastaus sitten tulikin. Ei kilpailua käytännössä, jos haluat ladata autoasi niin teet sen meidän hinnalla tai lataat jossain muualla (=menee koko hyöty).

Kuka omistaa parkkihallin? Joku ulkomainen sijoitusyhtiö tms? Tässä on aikamoinen loukku monella uudella as oy:llä, sähköautot yleistyvät ja pakko saada latausta halliin mutta halliyhtiö voi vapaasti sanella ehdot.
En tiedä kuka omistaa, vähän veikkaisin helsingin kaupunkia omistajaksi, koska 2/3 kiinteistöstä kaupungin ja ko. pys.yhtiö sitten vuokrannut hallin. (sijaitsee siis kaikkien näiden as.yhtiöiden kellarissa)
 
Toivottavasti tulisi enemmän kilpailua tähän lataus hommaan. Kaikilla on nyt tuo 30-40 c/kWh, tai no joillain vielä paljon enemmän.
Itsellä on onneksi työpaikan lähellä useitakin 20c/kWh ja kohtuullisen lähellä on vieläpä 15c/kWh. Mutta kieltämättä aika monet pyytää reilusti kovempaa hintaa kuin aiemmin. Nythän tilanne on jopa se, että kalliimmatkin latauspisteet tuntuu hinnoista huolimatta olevan aika kovalla käytöllä. Eli kun kysyntää on paljon niin hinnat nousee. Ehkä ne sitten taas laskee jos latauspisteiden määrä kasvaa.

Jos hinnat lähtee kasvuun niin tullee kannattavaksi investoida latauspiste kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, tuskin kukaan yllättyi siitä, että ilmais- ja halpalataukset ovat mennyttä aikaa. Liiketoimintaa se on kuten mikä tahansa.
Toki joo. Samalla myös tappaa ostohaluja jos ei voi kotona ladata kun kulut on samat.
 
Meillä nousi hallissa latauksen hinta kohtuullisesta 14 snt hinnasta 30 senttiin.

Meillä nousi kerrostaloyhtiöiden parkkihallissa hinta noin 14 snt hinnasta 49 senttiin viimeisellä puolen vuoden laskutusjaksolla (7-12/2022)! Mitään ilmoitusta ei tullut etukäteen, että taloyhtiö oli vaihtanut sähkösopimusta! Jos olisin tiennyt viime vuoden loppupuolella, että taloyhtiöni parkkihallissa on pörssisähkö, niin en todellakaan olisi ladannut siellä. Ymmärrän toki, että pörssisähkön valinta viime vuonna oli perusteltua, kun ei parempaakaan saanut, jos oli sähkösopimus tarve uusia. Sitä en ymmärrä, että asiasta ei tiedotettu millään tavalla. Onneksi on vain pienakkuinen plugari.

Jos joku asiantunteva osaa arvioida, paljonko oli pörssisähkön keskihinta/kk ajalla 10-12/2022, niin olisin kiitollinen tiedosta.
Isännöintitsto kun ei ole pyynnöstäni huolimatta mitenkään avannut, miten oli päätynyt tuohon 49 sentin hintaan per kwh.
 
Meillä nousi kerrostaloyhtiöiden parkkihallissa hinta noin 14 snt hinnasta 49 senttiin viimeisellä puolen vuoden laskutusjaksolla (7-12/2022)! Mitään ilmoitusta ei tullut etukäteen, että taloyhtiö oli vaihtanut sähkösopimusta! Jos olisin tiennyt viime vuoden loppupuolella, että taloyhtiöni parkkihallissa on pörssisähkö, niin en todellakaan olisi ladannut siellä. Ymmärrän toki, että pörssisähkön valinta viime vuonna oli perusteltua, kun ei parempaakaan saanut, jos oli sähkösopimus tarve uusia. Sitä en ymmärrä, että asiasta ei tiedotettu millään tavalla. Onneksi on vain pienakkuinen plugari.

Jos joku asiantunteva osaa arvioida, paljonko oli pörssisähkön keskihinta/kk ajalla 10-12/2022, niin olisin kiitollinen tiedosta.
Isännöintitsto kun ei ole pyynnöstäni huolimatta mitenkään avannut, miten oli päätynyt tuohon 49 sentin hintaan per kwh.
Oho, vielä rouheampi nosto, kuin täällä. Ei tullut tänne myöskään mitään ilmoitusta korotuksesta..

Tuossa soittelin operaatorille muissa asioissa, niin kertoivat, että pörssisähkölaskutus on tulossa tännekin, kunhan saavat ohjelmistot kuntoon. Mielestni se on hyvä silloin, kun on tiedossa etukäteen.
Saa sitten nähdä paljonko hallin pitäjä vetää siitä välistä.
 
On se kohtuuton, tälläkin hetkellä saa kiinteitä soppareita 24kk ajalle 12c/kwh niin en kyllä tuollaista hintaa hyväksyisi.

Mutta tämä on laiskan talonyhtiön ongelma.
Mitä se maksoi viime talvena?

Mä epäilen että sen latausoperaattorin liikeidea ei ole keinotella sähkön hinnalla, vaan myydä tuota latauspalvelua, joten ne ostavat sähkön kuten mikä tahansa yritys. Jos operaattori on iso ne voivat ostaa sen suoraan sähköfutuureina, jos pienempi, niin kuten mikä tahansa firma.

Jos kiinnostaa mitä se operaattori todennäköisesti sähköstään maksaa, niin etsi esim Fortum Yritys Aktiivi hinnastot, tuo on juuri tuollainen pienemmille sähkönostajille tarkoitettu tuote jota käytetään usein kun mennä perus kuluttaja liittymällä.
 
Saatiin vihdoi raportti ja tarjous yhtiön autopaikkojen varustamisesta latausasemilla.

Harmillisesti vaatisi kokonaista sähköjärjestelmän saneerausta/uusimista ja hintalappu pelkälle infralle reilu 70 000€ joten tämä jää tekemättä toistaiseksi, kun tietää ettei hallitus tai muut osakkaat siihen suostu kuitenkaan (muitakin isoja remppoja kuten katto ja julkisivu).
 
Saatiin vihdoi raportti ja tarjous yhtiön autopaikkojen varustamisesta latausasemilla.

Harmillisesti vaatisi kokonaista sähköjärjestelmän saneerausta/uusimista ja hintalappu pelkälle infralle reilu 70 000€ joten tämä jää tekemättä toistaiseksi, kun tietää ettei hallitus tai muut osakkaat siihen suostu kuitenkaan (muitakin isoja remppoja kuten katto ja julkisivu).

Ja tässä on ainoastaan oman tontin infra vai onko myös tutkittu ja kartoitettu myös lähialueen sähkönjakelu ja verkkoyhtiön kanta asiaan?
 
Ja tässä on ainoastaan oman tontin infra vai onko myös tutkittu ja kartoitettu myös lähialueen sähkönjakelu ja verkkoyhtiön kanta asiaan?
En osaa tuohon kyllä suoraan vastata. Ainakin ymmärsin että pääosin kuuluu kaikki, muutamaa huomiota lukuunottamatta

”Uuden liittymäkaapelin kytkennästä voi koitua tämän urakkasopimuksen ulkopuolisia lisäkuluja taloyhtiölle. Sähköverkkoyhtiö ei tarjouspäivään mennessä ole kyennyt toimittamaan urakoitsijalle liittymäpistekuvaa, sekä tietoa onko liitynnän jatkospiste yhtiön vai kunnan alueella. Mikäli jatkospiste on yhtiön tontin puolella, kuuluu jatkos latausurakkaan ja mikäli jatkospiste on kunnan alueella suorittaa verkkoyhtiö liittymäkaapelin kytkennän jatkospiteessä ja laskuttaa siitä taloyhtiötä.”
 
En osaa tuohon kyllä suoraan vastata. Ainakin ymmärsin että pääosin kuuluu kaikki, muutamaa huomiota lukuunottamatta

”Uuden liittymäkaapelin kytkennästä voi koitua tämän urakkasopimuksen ulkopuolisia lisäkuluja taloyhtiölle. Sähköverkkoyhtiö ei tarjouspäivään mennessä ole kyennyt toimittamaan urakoitsijalle liittymäpistekuvaa, sekä tietoa onko liitynnän jatkospiste yhtiön vai kunnan alueella. Mikäli jatkospiste on yhtiön tontin puolella, kuuluu jatkos latausurakkaan ja mikäli jatkospiste on kunnan alueella suorittaa verkkoyhtiö liittymäkaapelin kytkennän jatkospiteessä ja laskuttaa siitä taloyhtiötä.”

Jos ja kun siellä on se oma infra kartoitettu todella hyvin, niin noinkin mittavassa hommassa kannattaa ottaa myös se verkkoyhtiön osuus huomioon ja selvittää se. Voi olla, että uusiksi menee myös jakelumuuntaja ja siinä sitten mahdollisesti kysellään maksajia muistakin taloyhtiöistä ellette halua laittaa kättä syvemmälle taskuun.
 
Jos ja kun siellä on se oma infra kartoitettu todella hyvin, niin noinkin mittavassa hommassa kannattaa ottaa myös se verkkoyhtiön osuus huomioon ja selvittää se. Voi olla, että uusiksi menee myös jakelumuuntaja ja siinä sitten mahdollisesti kysellään maksajia muistakin taloyhtiöistä ellette halua laittaa kättä syvemmälle taskuun.
Se voi olla. Nykyinen liittymä kuitenkin riittää kuormanhallinnalla jos kaikissa asunnoissa olisi sähkis.

sisältö oli siis koostettuna:
Liittymäkaapeli uusitaan.
-Asennetaan uusi pääkeskus talon seinään johon liittymiskaapeli kytketään.
-Asennetaan molempien talojen keskelle mittauskeskukset.
-Asennetaan sähköpääkeskukseen liittymätason kuormanhallinta.
-Asennetaan mittauskeskuksiin keskuskohtainen kuormanhallinta.
-Kaapeloidaan 8kpl autopaikoille sähkönsyöttö 11kW tehoon sekä kuormanhallinnan tiedonsiirtokaapelointi. Kaapeloinnit kytketään uusiin mittauskeskuksiin.
-Nykyisen pääkeskuksen tilalle asennetaan uusi kiinteistökeskus ja nousukaapelointi, johon nykyiset asuntojen ketjutetut nousukaapelit kytketään.
-Mikäli autokatospaikalle ei asenneta lautasasemaa, päätetään kaapeloinnit kalvorasioihin
 
5v vuotta vanha parkkihalliyhtiö espoossa, 180 paikkaa. Sähköautolatausvalmiuden jälkiasennus yhtiölle 160K€, pakko maksaa osakkeenomistana. Latauspisteen asennus 1.8K€ + 5€/kk, yksi sallittu pönikkämalli & palveluntarjoaja, osakas maksaa ja vastaa kaikesta. En maksanut, sähköauto ei lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Mutta tässä autohallissa siis sähköautoilun infran hintalappu 500K€ + 900€/kk, ihanan halpaa. Tätä kun miettii koko suomen mittakaavassa, niin aivan järjettömän kokoiset investoinnit tarvitaan sähköautoiluun. Siis kotilatauspaikat + julkiset, morjens.
 
5v vuotta vanha parkkihalliyhtiö espoossa, 180 paikkaa. Sähköautolatausvalmiuden jälkiasennus yhtiölle 160K€, pakko maksaa osakkeenomistana. Latauspisteen asennus 1.8K€ + 5€/kk, yksi sallittu pönikkämalli & palveluntarjoaja, osakas maksaa ja vastaa kaikesta. En maksanut, sähköauto ei lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Mutta tässä autohallissa siis sähköautoilun infran hintalappu 500K€ + 900€/kk, ihanan halpaa. Tätä kun miettii koko suomen mittakaavassa, niin aivan järjettömän kokoiset investoinnit tarvitaan sähköautoiluun. Siis kotilatauspaikat + julkiset, morjens.
Tuollainen iso parkkihalliyhtiö ei ole ehkä se kaikkein paras esimerkki keskimääräiseen asennuskuluun.

Käytännössähän tuo olisi järkevintä toteuttaa useammassa vaiheessa sen mukaan miten kysyntää latauspsiteille on, mutta suuri aloituskustannushan on sen uuden sähköliittymän riittävällä laajennusvarauksella vetäminen.

Paljonko luulet yhden bensa-aseman rakentamisen maksavan?
 
Niin, kuten sanoin, kustannus on 160K€ nyt heti (=valmius) + 340K€ sitä mukaan kun osakkaat haluavat ne pömpelit asentaa (jos haluavat), mutta se aikataulu ei muuta kokonaishintaa, eikä sitä että että yksi latauspaikka maksaa 2.7K€ (tämän päivän asennushinnalla). Tämä ei ole käyttövoimakeskustelu, mutta kun kysyt niin vastaan että en tiedä, ei ole tullut sitä bensa-aseman rakentamislaskua minulle toisin kun nuo edelliset mainitsemani. Mutta sen tiedän, että ne bensa-asemat on jo rakennettu ja maksettu, latausinfraa ei. Ymmärtänet käsitteet, on jo olemassa, ei ole vielä olemassa? On jo maksettu, ei ole vielä maksettu?
 
Vantaa 01690. Asennettu talonyhtiön (valmistunut 12/2005) sisäpihalle Wallen type-2 11kW & sukopömpeleitä 8kpl langattomalla kuormanjaolla 04/2022 vanhojen lämmitystolppien tilalle. Ara-tuen jälkeen (ulkomuistista 35%) kulut alle 1000e per parkkista käyttävä osakas, jota kulua vähennetään vastikkeen kyljessä muutamia kymppejä lähivuodet.

Ei mitään turhia palveluita tai operaattoreita. Ensin kartoitus Tehomeniltä (joka koitti perään myydä omaa pakettiaan), sitten valmistajalta ostettu laturit ja työ tilattu erikseen Sähköhuhdalta. Mittarit luetaan muutaman kerran vuodessa, lukemat ilmoitetaan isännöitsijälle, joka laskuttaa toteumat osakkailta. Nyt sähköenergian hintalappu 15c/kWh ja taustalla kiinteä diili.

Hierominen talonyhtiössä aloitettiin jo kesällä -21 ja aikamoista säätöä ja vääntöä oli alkuun lähtien "kohta tulee vetyautot". Mutta isännöitsijä onneksi ajoi tuota oikealla tyylillä ja homma meni ok läpi. Oman vaikeuden toi kun talonyhtiössä osalla sellaiset kämpät missä oma autokatos ja osalla sitten yhteinen sisäpihan parkkis mihin noi laturit vetäistiin.
 
Sinänsä ihan mielenkiintoista että meidän yhtiössä tehtiin kaksi kartoitusta eri firmojen toimesta.

Ensimmöinen tarjosi suoraan latausasemat ja yhtiö keskukseen kuormanhallinta. Tämän lisäksi yhtiön olisi pitänyt järjestää koko yhtiön piha-alueen kattava wifi verkko johon kuormanhallinta ja latausasemat ovat yhteydessä.

Toinen sitten tämä jälkimmäinen.Tulee lähinnä mieleen kuinka ison riskin olisi oikeasti ottanut kun olisi vaan toteuttanut tuon ensimmöisen vaihtoehdon.

Jokatapauksessa yhtiö hoitaa nyt meidän asuntoon tarkemman kartoituksen josta näkee jos saisi helposti edes jonkun 3,7kw latauksen hoidettua itselle ilman sen suurempia hommia. Asunnon yhteydessä oleva autokatoksen suko-pistoke on ilmeisesti liitetty valaistuksen kanssa olevan 10A sulakkeen taakse joten sukolataus ei mahdollinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 712
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom