Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
355
Näin yhden tuommosen augmentin laudan livenä ja kylläpä se oli pieni :) Ei noista kotisivun kuvista saanut kuvaa sen koosta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

4.jpg3.jpg2.jpg1.jpg
 
Liittynyt
22.08.2020
Viestejä
85
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

Mikäs range noilla laitteilla on tyypillisesti? Perinteinen lyijyakku ilmeisesti akkuna kuitenkin hinnan perusteella?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Mikäs range noilla laitteilla on tyypillisesti? Perinteinen lyijyakku ilmeisesti akkuna kuitenkin hinnan perusteella?
Omalla joka kulkee sen 40kmh paasen 40km. Kylla noissa pitaisi oleman Litiumi akku. 200 euroa olisi maksanut uusi akku kun kysyin vuosi sitten. Kylla sita akkua on tullut niin paljon kanneltua lataukseen etta olen kylla ihan varma etta omassani on litiumi joka on sama malli kuin ensimmaisessa kuvassa.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

Viritettynäkin vähän vajaa mopoksi, eikä näihin taida saada COC-todistusta edes? Hinta viittaa myös lyijyakkuun tai halpiskiinalaiseen, joten en taida tällaista suunnitella "vanhuskuljettimeksi", vaikka hinta olisi kyllä hyvinkin edukas.

Jos tuohon hintaan saisi oikein kunnon akulla, täydellä moponopeudella ja mopoksi rekisteröitävänä, niin alkaisin kyllä heti säästämään tai vihjailemaan tutuille ja sukulaisille hyväksi 60v-lahjaksi annettavaksi... :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Ranskalaissivusto Journal du Geek on saanut Ninebot MAX G2:n esiversion testiin, joka on eka aito testi joka on tullut mulle vastaan. On tosin ranskaksi eli joutuu Google Translaten kanssa lukemaan mutta ihan ok käännös. Poimintoina oikea range 110kg kuskilla 0 lämpöasteessa 35 km eli paljon sen alle ei pääse. Suosiollisimmilla olosuhteilla 45 km+. Ilmeisesti vertailukelpoinen lukema edeltäjään on 40km vs. 35km eli kyllä range todellisestikin on sen 5 km parempi vaikka G2:n akku on sama, se painaa 5kg enemmän ja siinä on tehokkaampi moottori. Noin muuten kehuu jousitusta, vilkkuja ja gps seurantaa (IOS only). Miinuksia painosta, jarruista (n. 11m jarrutusmatka täydestä vauhdista), moottorikaan ei jaksa 110kg kuskia jyrkkiä mäkiä loputtomasti vetää ja töötti on ilmeisesti todella hiljainen. Kokonaisarvosanaksi kuitenkin 9/10. En nyt tiedä onko toi täysin puolueeton ennakkoarviona ja toki verrokit puuttuu mutta ihan hyvä arvostelu kuitenkin.

Xiaomi 4 Ultrasta löytyi myös tämmöinen pidempi Youtube-revikka espanjaksi, joka tuli katsottua auto-translate tekstityksen kanssa. Kaveri periaatteessa kehuu mutta lopulta ei suosittele ja meinaa jopa palauttaa skuutin. Suurin ongelma hänelle on hinta-laatusuhde kun hän vertaa speksejä mm. Espanjassa SmartGyro CrossOver Dual Prohon jossa on 2400W moottori ja maksaa ilmeisesti saman verran. Toinen suuri kritiikin aihe on Xiaomin tapa alkaa rajoittamaan kiihtyvyyttä ja tehoa jo siinä kohtaa kun akusta on 40-50% jäljellä. Noin muuten hän sai 60kg kuskilla normaaliolosuhteissa Sport Plus ajomoodilla 45km rangen ja muutenkin kehuu parannuksia edeltäjiin. En tiedä Espanjan hintatasoa muttei toi hinta-laatusuhdevertailu Suomessa mun mielestä oikein mitenkään päde. Siitä huolimatta jotenkin kyllä rupesi Ninebotti näiden kahden arvostelun perusteella kiinnostaa entistä enemmän etenkin kun sen saisi jo ennakkotilattua tuohon n. 900€ mutta jatkan arpomista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Kiitos infosta! Olisiko jotain linkkiä tuolla hinnalla tekeviin, kun juuri itse olen ostohousut jalassa isompaa akkua katsoen?
Itse katselen taobao.com ja haen hakusanalla "lifepo". Ongelma on vain se etta toimiiko sivusto edes Kiinan ulkopuolella ja ainakaan eivat toimita kiinan ulkopuolelle. Tassa muutama kuvankaappaus randomilta kauppiaalta joka oli ostanut omaa mainostilaa haun yhteyteen

.

Hinnat oat oranssilla ja esimerkiksi tuon viiimeisen kuvan akun hinta on 1028 yuania

1682122709505.png1682122778979.png1682122810919.png
1682123065087.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Xiaomi Global

Taitaa tämä malli olla ninebottia jo parempi. Mutta mistähän näitä saisi ostettua?
Puhelinliikkeet myyvät vain xiaomi 3:sta korkeintaan.


Tuossa no videota, aivan aidontuntuiselta vaikuttaa ettei olisi yhtään käsikirjoitettu:
Noh toi on kirjaimellisesti julkaisuvideo eli julkaistiin kuukausi sitten ja tulee tässä nyt joskus kevään aikana myyntiin vähitellen eri maissa. Vielä ei ole missään kaupoissa näkynyt. Juuri tuon espanjalaisen revikan tosta linkkasin ja julkaisuhetkeltä löytyy tästä threadista vähän enemmänkin keskustelua. Ultra 4:sta ei ole tota espanjalaisrevikkaa parempaa vielä löytynyt. TK Bayn englanninkielinen revikka oli enemmän ylätason esittelyä. Ninebotiltahan tuli samalla viikolla MAX G2 joka on paperispekseillä hyvin vastaavaa mutta esim. jousitus eri tavalla toteutettu. Sitä saa jo euroopasta ennakkotilattua ja toimitukset pitäisi alkaa toukokuun lopussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
267
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
Itsellä käynyt sama homma. Nielin tappioni ja jätin laittamatta täyskumit ja heitin menemään. Koitin myös nippusitellä kiinnittää sitä yhtäaikaa samalla vääntäen kolmella rengasraudallakin, mutta ei niin ei.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
Pessimistinä epäilin jo aikaisemmin ja olihan tuossa muutkin todenneet, ettei edes liike välttämättä halua noihin koskea. Mutta jos kunnollinen lämmittäminen ja kunnolliset rengasraudat on kokeiltu, vähissä ovat konstit. Ainoastaan rikot vanteen lisäämällä väkivallan määrää.

Tuota kyseistä lautaa en tunne mutta käytännössä jokaisesta saa moottorin johdon irti. Eli sikäli huoltoon lähettäminen onnistuu kyllä.
Jos kontrollerin päästä et saa helposti irti / putki on täynnä jotain uretaanin kaltaista, jää jäljelle moottorin pää. Koska harjaton moottori, tuon saa avattua niin, että sähköiset osat saa erilleen muusta vanteesta. Joutunee painamaan laakerin pois paikoiltaan mutta ylittämätön haaste sekään ei ole. Samalla voi vaikka vaihtaa laakerit jos on tarve.
Ohjeet moottorin avaamiseen varmasti tuohonkin lautaan löytyy tubesta jos muutoin ei selviä.

Itse otin edellä mainittuun tapaan M365 Pron moottorin auki kun vaihdoin rengasta. Normaaliki rengas oli turhan tuskaisen oloinen joten helpotti siinä ja samalla tuli katsottua paremmin laakeripuoli ja se, ettei moottoriin ole vettä päässyt.
 
Liittynyt
19.09.2021
Viestejä
17
Tänään tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua tällaista keksintöä kuin sähköpotkulauta. Kaverin kanssa liikenteessä, hänellä ikioma lauta. Nappasin Herttoniemen asemalta itselleni Ryde-laudan ja ajeltiin Viikkiin. Menomatka sujui mukavasti laudan ohjausta harjoitellen. Paluumatka ei sitten onnistunutkaan. Vaihdettiin minulle toinen lauta Viikistä alle, tässä oli akkua 30% jäljellä minkä olisi pitänyt riittää. Hetken päästä laite kuitenkin hyytyi ja jouduin potkuttelamaan puolisen kilometriä takaisin, jotta sen sai parkkeerata ilmaiselle vyöhykkeelle, oletettiin että varausmittari ei pitänyt paikkaansa. Kolmas lauta alle ja samassa kohtaa meno hyytyi. Takaisin potkuttelun jälkeen tutkittiin asiaa ja ilmeni, että Ryde ei enää salli punaiselle alueelle ajamista Viikistä kaakkoon. Kuulemma vuosi sitten matka oli sujunut mallikkaasti. Ilmeisesti siis ensimmäinen lauta oli jotenkin viallinen eikä siinä toiminut nykyiset aluerajoitukset. Outo homma että Ryde sitten salli jonkun matkaa ajella alueen ulkopuolelle, mutta ei sitten enää takaisin sisään. Bisnes kai se on tuokin kun minuuttilaskutus rullaa lautaa potkutellessa... ei oikein hyvä maku jäänyt hommasta.

HSL kaupunkipyörällä pääsin ajelemaan mukavasti takaisin Herttoniemeen, tulipahan tällaistakin testattua samalla reissulla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Jossain umpirenkaan vaihtovideossa näin et kaveri pulttas sen vanteen suoraan pöytään kiinni, vedessä keitetty rengas ja renkaanvaihtoon soveltuvat sorkkaraudat.
Siltikin näytti vaivalloiselta...

mut tosiaan se umpikumihan ei siitä pahene jos siihen ruuveja poraa, eli tätäkin voimakeinoa voi utilisoida
 
Liittynyt
24.04.2023
Viestejä
3
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
@Skiigge Böy

Melkein voisin suositella itseltä ja täältä monelta löytyvää Ninebot G30 lautaa.

Reilu 100 kiloinen ukko ajelee sillä työmatkaa 7km suuntaansa. Yks sunnuntai ajelin 20 kilsaa hupiajoa. Täällä on puijon mäkeä matkalla ja on pari kohtaa joissa ei malta vaan pitää hieman potkia.

Kestänyt sateessa ajoa. Muista laudoista ei kokemusta niin en osaa noista linkatuista sanoa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Näillä 600W, 800W ja 1000W -laudoilla ei saa hyötyä moottorista ellei laudasta löydy jotain keinoa ylittää 25km/h rajoitus. Tiukassa ylämäessä avittaa, mutta pieni hyöty. Sen verran googlettelisin ja selvittelisin, minkä saa kulkemaan 35km/h. Uusimmat Ninebot G30:t ja ilmeisesti myös Xiaomin laudat ovat firmwaren puolesta lukittu. Muokatun firmwaren asentaminen ei enää onnistu.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
355
Jos pelkästään kuvien perusteella pitäs valkata niin Nordscoot näyttää mukavimmalta peliltä.
 

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
267
Kauhulla katsoin tätä täyskumirenkaan asennusvideoo enkä usko että mulla on minkäänlaisia mahollisuuksia saada tota rengasta paikoilleen: Ei oo yhtä voimakasta kaveria, eikä penkkiä mihkä laittaa kiinni.
Vaikuttaa todella toivottomalta. Saan renkaan hiukan yli puolen välin mutta sen jälkeen jokaisen millimetrin vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.
Seuraava idea: Koittaa irroittaa moottorin johto tai koko moottori.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Ensimmäisen osalta takuuksi annetaan 12kk ja osalle laitteista vain 6kk. Itse en ostaisi mitään toimijalta, joka ei ymmärrä 24kk olevan lakisääteinen.
Toisen ja kolmannen osalta myös takuu. Ehdoissakin on sikäli paljon sanomista, etten myöskään hankkisi.

Toki virhevastuun kautta hoitunee mutta paljonko jaksaa tapella? Eli jos epämääräinen takuu riittää, tilaisin itse maailmalta halvemmalla sen laudan.

Näillä 600W, 800W ja 1000W -laudoilla ei saa hyötyä moottorista ellei laudasta löydy jotain keinoa ylittää 25km/h rajoitus. Tiukassa ylämäessä avittaa, mutta pieni hyöty. Sen verran googlettelisin ja selvittelisin, minkä saa kulkemaan 35km/h. Uusimmat Ninebot G30:t ja ilmeisesti myös Xiaomin laudat ovat firmwaren puolesta lukittu. Muokatun firmwaren asentaminen ei enää onnistu.
Tästä voidaan olla montaakin mieltä ja ainakin itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Siitä tehosta todellakin on hyötyä vaikka ajaisi rajoitusten mukaisesti. Tuo 600W on oikeastaan aivan minimi, joka tulisi edes hetkellisesti laudasta irti saada jos päällä on yhtään enempää painoa. Muutoin pienempikin mäki syö kulkupuolta.

Omasta M365 Prosta irtoaa tällä hetkellä muistaakseni maltillisesti joku 700-750W eikä sillä vielä mäkiä liian hyvin kiivetä. Mieluusti ottaisin lisää, yhtään vähemmällä en välittäisi ajaa. Mutta tähänkin tarvittiin firmikseen koskemista. Jos laudassa on orkkisfirmiksellä käytettävissä vähän reilummin tehoa, sillä pärjää huomattavasti paremmin vaikka modaaminen ei olisikaan mahdollista.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
355
Kauhulla katsoin tätä täyskumirenkaan asennusvideoo enkä usko että mulla on minkäänlaisia mahollisuuksia saada tota rengasta paikoilleen: Ei oo yhtä voimakasta kaveria, eikä penkkiä mihkä laittaa kiinni.
Vaikuttaa todella toivottomalta. Saan renkaan hiukan yli puolen välin mutta sen jälkeen jokaisen millimetrin vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.
Seuraava idea: Koittaa irroittaa moottorin johto tai koko moottori.
Otan osaa tuohon ongelmaan. :/ Alkaspa pyöräliikkeet tai ne mestat joissa laitetaan auton renkaita vanteelle ottaan noita potilaiksi niin ei tarvis itse murehtia rikkovansa jotain.

Koska luulavasti tuohonkin vois kehitellä jonku "työkalun" tai aseman jolla sen sais yhden miehen avulla vanteelle. Vastaava systeemi jolla autonrengas laitetaan (se joka pyörittää sitä rengasta ja sitten siinä ois joku kiinteä rengasrauta joka pakottaa sen vanteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Otan osaa tuohon ongelmaan. :/ Alkaspa pyöräliikkeet tai ne mestat joissa laitetaan auton renkaita vanteelle ottaan noita potilaiksi niin ei tarvis itse murehtia rikkovansa jotain.

Koska luulavasti tuohonkin vois kehitellä jonku "työkalun" tai aseman jolla sen sais yhden miehen avulla vanteelle. Vastaava systeemi jolla autonrengas laitetaan (se joka pyörittää sitä rengasta ja sitten siinä ois joku kiinteä rengasrauta joka pakottaa sen vanteelle.
10 vuotta rengasliikkeessä työskellenneenä voin sanoa, että kyllä siihen pitäis ihan rakentaa oma työkalu.
Normi rengaskoneeseen saa kiinni yleisesti minimissään 12 tuumaisen vanteen ja näissä on jotain 6,5 tuumaisia. Kaikenlisäksi käpälät jotka tulee vanteeseen kiinni olisivat edessä aika pahasti noiden pienien asennuksessa.
Kyllä kaikki pienemmät esim minicrossin, ruohonleikkurin ja kottikärrynrenkaat pääsääntöisesti väännetään käsin raudoilla.
Umpikumeja enimmäkseen asennetaan lukkovanteille ja niihin tarvii yleensä siihen soveltuvan prässin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
10 vuotta rengasliikkeessä työskellenneenä voin sanoa, että kyllä siihen pitäis ihan rakentaa oma työkalu.
Normi rengaskoneeseen saa kiinni yleisesti minimissään 12 tuumaisen vanteen ja näissä on jotain 6,5 tuumaisia. Kaikenlisäksi käpälät jotka tulee vanteeseen kiinni olisivat edessä aika pahasti noiden pienien asennuksessa.
Kyllä kaikki pienemmät esim minicrossin, ruohonleikkurin ja kottikärrynrenkaat pääsääntöisesti väännetään käsin raudoilla.
Umpikumeja enimmäkseen asennetaan lukkovanteille ja niihin tarvii yleensä siihen soveltuvan prässin.
Jos työskentelet edelleen niin millaisen vastaanoton noilla umpikumisilla saa? Lähdetäänkö edes yrittämään vai kehotetaanko suoraan viemään muualle?
Oma ajatus on ainakin pitkälti se, ettei ensimmäisen kerran jälkeen liikaa kiinnosta. Aikaa palaa ja riski rikkoa vanne on turhan kova joten ei kannata.

Mitä lukkovanteisiin tulee niin en muista lautaa, jossa sellaiset olisi. Enkä heti muista tässä ketjussa kenenkään maininneen.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Jos työskentelet edelleen niin millaisen vastaanoton noilla umpikumisilla saa? Lähdetäänkö edes yrittämään vai kehotetaanko suoraan viemään muualle?
Oma ajatus on ainakin pitkälti se, ettei ensimmäisen kerran jälkeen liikaa kiinnosta. Aikaa palaa ja riski rikkoa vanne on turhan kova joten ei kannata.

Mitä lukkovanteisiin tulee niin en muista lautaa, jossa sellaiset olisi. Enkä heti muista tässä ketjussa kenenkään maininneen.
Kyllä työskentelen edelleen. Veikkaisin että isommissa ketjuissa eivät välttämättä edes lähde yrittämään, vaan kehottavat viemään muualle.
Itse olen pienemmässä firmassa ja kyllä sitä todennäköisesti ainakin yritettäisiin. Käytännössä tosin melko hankala varmaan saada asennettua ilman ettei paria naarmua tulisi vanteeseen.
Eikä noista mitään suuria summia voi asennustyöstä pyytää, niin ei hirveän kannattavaa bisnestä ole, enimmäkseen saattaisi olla vain lisäpalveluna.

Ei niitä lukkovanteita laudoissa olekkaan. Se vain oli yleinen kommentti, että missä niitä yleensä käytetään.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Ns. ammattilaisen vinkkinä. Lamppuöljy/valopetroli on hyvä liukaste noissa rengastöissä. Sumutepullolla saa helposti suihkittua renkaan ja vanteen väliin purkuvaiheessa ja helpottaa myös asennuksessakin jos ei rengasrasvaa ole käytettävissä. Haihtuu myös suht nopeasti sieltä, niin ei pyöri kumi tyhjää vanteella.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Kyllähän toi siltä näyttää, että pitäis prässillä painaa kasaan. Vanne pakkaseen, rengas kiehuvaan veteen ja yrittämään.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Vanne pakkaseen, rengas kiehuvaan veteen ja yrittämään.
Vanne pakkaseen? Ei äkkiseltään kuulosta hyvältä idealta. Jäädyttää asennusliukasteet ja todennäköisesti vaikuttaa negasti myös metallin murtumispisteeseen, millä voi oikeasti olla merkitystä, kun runnotaan isoilla voimilla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Vanne pakkaseen? Ei äkkiseltään kuulosta hyvältä idealta. Jäädyttää asennusliukasteet ja todennäköisesti vaikuttaa negasti myös metallin murtumispisteeseen, millä voi oikeasti olla merkitystä, kun runnotaan isoilla voimilla.
Ai joku -18 astetta oikeasti vaikuttaa niin paljon, että metallit murtuu? Miten mikään metalli sitten kestää Suomen pakkasessa? Saati Siperiassa? Sulla on varmaan tähän väitteeseen joku lähde? Aiemmin mainittu valopetrolin jäätymispiste lienee -15 - -20 aseteen välillä. Tuskinpa vaan jäätyy.
 
Liittynyt
25.04.2023
Viestejä
10

Laitettu tilaukseen ja hintaa jäi eilen vaan 555€. Joku kampanja oli ja parit kupongit päälle.

E-wheels v2 pro kiinnosti kovasti mutta toimitusaika toukokuun loppuun ja jokin sen firman sivuissa ja jälkimarkkunoinnissa mätti.
Yli 100 kg painoisena olisi kiinnostanut kovasti mutta nyt tulee ninebotti edullisemmin!

Ihan tämän foorumin ansiosta uskalsin tuolta tilata!!!
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Ai joku -18 astetta oikeasti vaikuttaa niin paljon, että metallit murtuu? Miten mikään metalli sitten kestää Suomen pakkasessa? Saati Siperiassa? Sulla on varmaan tähän väitteeseen joku lähde?
Kannattaa ehkä ensin kysyä itseltään, että onko sulla joku lähde siihen, että vanteen jäädyttämisestä olisi tuossa touhussa jotain konkreettista hyötyä? Ainakin terässeoksien lovi-iskulujuus yleensä pienenee kylmempään mentäessä, mutta tässä yhtälössä sillä todennäköisesti on kuitenkin aika mitätön vaikutus siihen verrattuna, että liukastaminen vaikeutuu.

Aiemmin mainittu valopetrolin jäätymispiste lienee -15 - -20 aseteen välillä. Tuskinpa vaan jäätyy.
Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, että -20 asteen lämpötiloissa vaikka moottoriöljy ei ole jäässä niin sen voitelukyky on sen lämpöisillä metallipinnoilla surkea verrattuna +20 asteen lämpötiloihin, saati sitten kun mennään sadan asteen lämpötiloihin.

Liukasteen viskositeetin/voitelukyvyn vuoksi lämmittäisin siis renkaan lisäksi vannettakin ennemmin kuin lähtisin pakastamaan sitä, kuten joskus isojen koneiden kylmien kelien renkaanasennuksessa olen nähnyt tehtävän.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Kannattaa ehkä ensin kysyä itseltään, että onko sulla joku lähde siihen, että vanteen jäädyttämisestä olisi tuossa touhussa jotain konkreettista hyötyä? Ainakin terässeoksien lovi-iskulujuus yleensä pienenee kylmempään mentäessä, mutta tässä yhtälössä sillä todennäköisesti on kuitenkin aika mitätön vaikutus siihen verrattuna, että liukastaminen vaikeutuu.
Ihan vaan maailmankaikkeus ja fysiikka.
Thermal Contraction & Expansion | What is Thermal Contraction? - Video & Lesson Transcript | Study.com | Expansion and Contraction : Why does heat and cold make things expand and contract ? Also why do some metals expand more than others? | Why do some objects, such as doors and windows, get bigger and smaller?
Itse asiassa kun mietin, niin sen renkaan keittäminen voikin laajentaa sitä myös sisäänpäin. Pitäisi mitata.

Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, että -20 asteen lämpötiloissa vaikka moottoriöljy ei ole jäässä niin sen voitelukyky on sen lämpöisillä metallipinnoilla surkea verrattuna +20 asteen lämpötiloihin, saati sitten kun mennään sadan asteen lämpötiloihin.
Eiköhän se voitele ihan yhtä lailla. Ei tässä nyt mistään tuhansia liikkeitä minuutissa vauhdeista puhuta, missä öljyä yleensä käytetään.

Mutta tuskin kannattaa jatkaa tästä keskustelua.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Ihan vaan maailmankaikkeus ja fysiikka.

Eiköhän se voitele ihan yhtä lailla.

Mutta tuskin kannattaa jatkaa tästä keskustelua.
Näillä mutuilulähtökohdilla tismalleen samaa mieltä.

Älkää nyt silti kukaan menkö tunkemaan niitä vanteitanne pakkaseen. Jos jotain niin vanteita lämmitetään hankalissa asennuksissa pakastamisen sijaan.
 

PerusNerd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.02.2023
Viestejä
70
Moikka! Onko täällä ketään pk-seudulla asuvaa joka korvausta vastaan asentaisi mun kanssa uuden renkaan taakse (ilmarengas) ja pieni huolto jossa katotaan jarrut jne.
En uskalla itse ensikertalaisena lähteä vaihtamaan vetävää rengasta ja olisi kiva siinä samalla oppia miten hommat hoituu :)
 
  • Tykkää
Reactions: xp9
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Suosittelisin upouutta Ninebot MAX G2:ta, siinä olisi hyvä työmatkavehje moniksi vuosiksi
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Ensimmäisen osalta takuuksi annetaan 12kk ja osalle laitteista vain 6kk. Itse en ostaisi mitään toimijalta, joka ei ymmärrä 24kk olevan lakisääteinen.
Toisen ja kolmannen osalta myös takuu. Ehdoissakin on sikäli paljon sanomista, etten myöskään hankkisi.

Toki virhevastuun kautta hoitunee mutta paljonko jaksaa tapella? Eli jos epämääräinen takuu riittää, tilaisin itse maailmalta halvemmalla sen laudan.


Tästä voidaan olla montaakin mieltä ja ainakin itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Siitä tehosta todellakin on hyötyä vaikka ajaisi rajoitusten mukaisesti. Tuo 600W on oikeastaan aivan minimi, joka tulisi edes hetkellisesti laudasta irti saada jos päällä on yhtään enempää painoa. Muutoin pienempikin mäki syö kulkupuolta.

Omasta M365 Prosta irtoaa tällä hetkellä muistaakseni maltillisesti joku 700-750W eikä sillä vielä mäkiä liian hyvin kiivetä. Mieluusti ottaisin lisää, yhtään vähemmällä en välittäisi ajaa. Mutta tähänkin tarvittiin firmikseen koskemista. Jos laudassa on orkkisfirmiksellä käytettävissä vähän reilummin tehoa, sillä pärjää huomattavasti paremmin vaikka modaaminen ei olisikaan mahdollista.
Samaa mieltä. Itse näin lähes kaksimetrisenä ja yli satakiloisena (plus painava reppu) arvostaa kummasti moottorista löytyvää vääntöä, vaikka nopeus olisikin "vain" 25km/h. 60-kiloisilla on tilanne erilainen.
 
Liittynyt
03.08.2018
Viestejä
65
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää, takkia, tuettua hanskaa ja vaikka mitä, ehkä itselle pelkkä kypärä riittäisi, mutta sekin jo tekee käytön astetta hankalammaksi. Herää ajatus miksei vain ostaisi suoraan moottoripyörää jos pitää alkaa jotain turvakamoja käyttämään. Tai sitten vain luottaa tuuriinsa ja ei käytä mitään :smoke:
Pyöräilykypärällä jo välttää pahimmat haaverit. Näitä saa jo 45km/h nopeuksiin asti luokiteltuina eikä juuri menoa haittaa. Muut haaverit ovatkin sitten enimmäkseen kosmeettisia.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää, takkia, tuettua hanskaa ja vaikka mitä, ehkä itselle pelkkä kypärä riittäisi, mutta sekin jo tekee käytön astetta hankalammaksi. Herää ajatus miksei vain ostaisi suoraan moottoripyörää jos pitää alkaa jotain turvakamoja käyttämään. Tai sitten vain luottaa tuuriinsa ja ei käytä mitään :smoke:
En usko, että käyttävät moottoripyöräkypärää, vaan jotain downhillkypärää. Sellaisen kun laittaa päähän, niin näkökenttä rajoittuu ja äänien suunnan havainnointi loppuu. Pää on paremmin suojattu, mutta todennäköisyys päästä kokeilemaan kypärän suojausominaisuuksia kasvaa.
Näillä suojatuilla kavereilla on jotain tämän kaltaisia vehkeitä ja suojautuminen on erittäin suositeltavaa: Obarter Elite sähköpotkulauta (5600 W ja 8000 W) - EcoFunsies
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Vasta hankittu e-way e-6075frs pitää ihme kitinää / nitinää taka renkaan kohdalla, mainostettiin käyttö valmiiksi / erittäin huoltovapaaksi, onko jollain neuvoa avuttomalle? :(
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Vasta hankittu e-way e-6075frs pitää ihme kitinää / nitinää taka renkaan kohdalla, mainostettiin käyttö valmiiksi / erittäin huoltovapaaksi, onko jollain neuvoa avuttomalle? :(
Jotain jarrupalojen välissä tai vaijerin säätö liian tiukalla?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
258
Mopossa on vakuutus ja se on kallis, joten kyllä se 25kmh on hyvävaihtoehto jos ei tarvi ajella pitkiämatkoja.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
355
Kokeile säätää jarruja, varmaan levy osuu jarrupaloihin ja siksi kolisee.
Voisko kyse kuitenkin olla jousituksesta johon osunu jotain kuravettä ja tarvis rasvausta? En kyllä itse tiedä minkälaista rasvaa sinne ois hyvä laittaa, joku valaistuneempi voi kertoa.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
355
Kiitos vastauksista, täytyy katsella kun töistä kotiin pääsee.
Älä sitten turhaan mee avaan niitä jarruja ja säätään, jos ääni ei tuu siitä koska tosi vaikee saada hyvin kohdalle uudestaan. Näet kyllä kun pyörität kädellä sitä rengasta että osuuko se levyjarru johonkin.
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
63
Laudan osto harkinnassa, syksyyn asti tuli kuljettavaksi 5km matka suuntaansa ja se sisältää melko tasaisen tien lisäksi kaksi isompaa mäkeä. Kuskilla painoa vaatimattomat 115kg ja reppuun tulee myös tavaraa. Selviäisikö tästä tutulla ylimääräisenä oleva mi 2 pro? Jääkö lauta auttamatta kotiin jos on sadetta luvassa? Arvosteluissa tuntuu olevan mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Mikä se oikea rengaspaine näihin sitten olisi, 3bar vai enemmänkin? Xiaomin pumppu löytyy, minusta on outoa että pyörä-asetuksella siitä irtoaa vaan 3bar ja autolla 3.5bar.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää,
Itse lautaillut omalla laudalla vuodesta 2016 ja en ole kaatunut kertaakaan (kop kop). Se on jo hyvä lähtökohta että sua vähän pelottaa, asenne on sitten oikea.

Itse käytän (vanhaa) pyöräilykypärää mutta parempi varmaan olisi se ruotsalainen puettava airbag, se on kai tutkitusti turvallisempi kuin kypärä eikä menisi hiuksetkaan sekaisin!

Eikä sitten koskaan laudalle maistissa.
 
Liittynyt
24.04.2023
Viestejä
3
Kiitos myös vastauksista. Laudan valinta on kyllä vaikeata, vielä en ole osannut päättää. Houkuttelisi tuollainen ns tehokkaampi lauta millä voisi päästellä jossain korvessa vähän kovempaakin(rajotin pois päältä). No katsotaan mikä tarttuu käteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 551
Viestejä
4 190 430
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom