Mikä auto minulle?

Meganessa (kolmas sukupolvi) alapallot ja raidetangot kestivät oikein mainiosti, eli 400 tkm aikana piti vaihtaa pallot kerran ja toiselta puolelta raidetangon pää. Onkohan cliossa säästetty mitoituksessa?
 
Jos pieni offtopic sallitaan, niin muuttuiko mikään ajotuntumassa Meylen osilla? Mietin vain, että onko tuolle huonolle kestolle jokin teknistieteellinen selitys. Alustahan noissa kai on pehmeä, kuten kestävissä japseissa, mutta ajettavuus sitten taas puheiden mukaan kuitenkin hieman enemmän eurooppalainen. Voiko tuo olla haastava yhdistelmä saada kestäväksi?



Vähän se hinta nousi sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, mutta ei paljoa. Mutta osaltaan tilannetta varmaan selittää pikkuautojen poistuminen autonvalmistajien ja -maahantuojien tuotevalikoimasta, jolloin kun Suomen markkinoille ei enää tule lisää käytettyjä Poloja, Fiestoja ym., niin se sitten nostaa käytettyjen Cliojenkin hintoja.







Alla vielä muutamia esimerkkiautoja 1.0 TSI:llä, rajattu Nettiautosta 2018--> ja <--105tkm. Up!/Citigo/Mii voisi myös olla vaihtoehto, jos koppimopon muoto ei liikaa ahdista.



Ajotuntuma tulee puslista, ne on ihan samanlaiset molemmissa, Meyle HD alapallo sen sijaan kestää paremmin käyttöä, mitä rellun alkuperäinen nivel ei.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.
335i on erittäin kallis auto ylläpitää jos sitä ei ole huollettu hyvin.
 
Mitä mieltä? 2006 BMW e91 330i vai 335i? Molemmat takavetoja. Talvella 335 tehoreservistä ei ole hyötyä kun taas kesäkeleillä olisi hyvät hupikertoimet.
Pakollisia kilometrejä lähinnä parin kilometrin lasten kuskaus ja muuten hupiajosta koostuu. Mökille toki +30km päähän nyt kesällä ja syksyllä kerran pariin viikkoon.

Noin vanhassa ehdottomasti tuo vapari 330i. Vähemmän hajoavia kalliita osia (korkeapainepumppu, turbo yms) ja ehtii silläkin töihin kun lähtee ajoissa! :lol:
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
 
Eikö se triplakasi loppupään versioina ja saman ajankohdan DSG kokonaisuudessaan ole parhainta; ei toki pomminvarmaa, mutta...
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
ea827 on pomminvarmaa tekniikkaa.
 
Yritän selvitellä, mitkä VAG-moottorit (ja laatikot) mahtavat olla kestäviksi tunnettuja. Käytän toki internetin eri resursseja ja jotain käryä on (esim. EA111 ehkä ei, EA211 parempi jne.), mutta olisiko asiaa tuntevilla joitain ajatuksia tarjota? Ja tässä puhutaan siis varmaankin 10 vuotiaista tai vanhemmista.
10-vuotiaidem käyttisten ikäryhmästä. Bensa EA211 eli 1.0-1.4 TSI hihnalla ja manuaalina. Diesel EA288 ilman AD-blueta, tosin näistä menee kaksoismassavauhtipyörä 200-250 tkm välillä.
 
Pitäisikö huolestua, kun omalla 2.0 dieselillä on ajettu +290tkm (RS octavia) ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen (ollut itsellä viimeiset 100tkm)?
Ei. Ajoprofiilista riippuen kaksoismassalla pääsee jopa ns. loputtoman pitkälle. Vanhemmistakin dieseleistä on huhujen mukaan kaksoismassat menneet samoilla kilsoilla, mutta niin vain itsellänikin on karvan vajaa 400tkm ajettu vw-konsernin diesel alkuperäisellä kaksoismassalla. Ei tuo toki enää aivan sataprosenttisessa kondiksessa ole, eli miedosti lastutetun koneen vääntöä pienillä kierroksilla ei enää kestä. Täyskaasukiihdytyksissä pitää siis olla vähintään 2000 rpm, tai alkaa väristämään. Ei kuitenkaan kolistele tyhjäkäynnillä, joten kilsoja on vielä edessä.
 
Ei vaan autolla ajettu +290tkm, joista viimeiset 100tkm @Purulumi toimesta. Vauhtipyörä on Purulumen tietojen mukaan alkuperäinen.
Pitäisikö huolestua, kun omalla 2.0 dieselillä on ajettu +290tkm (RS octavia) ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen (ollut itsellä viimeiset 100tkm)?
"ja ymmärtääkseni vauhtipyörä on alkuperäinen"

Eli ei olla täysin varmoja eli mahdollisuus on, että vaihdettu juuri ennen kuin auto laitettu kiertoon, eli juuri siinä 200tkm korvilla kun ne ensimmäisen kerran alkaa oireilemaan...
 
Ei vaan autolla ajettu +290tkm, joista viimeiset 100tkm @Purulumi toimesta. Vauhtipyörä on Purulumen tietojen mukaan alkuperäinen.
Itse luin Purulumen kirjoituksen niin, että hän tietää auton historian 190-290 tkm, mutta ei ole aivan varma mitä autolle on tehty 0-190 tkm.

Hän saattaa olla auton kolmas, neljäs tai vaikka seitsemäs omistaja (tehokas RS-malli saattaa kiertää nopeastikin nuorelta mieheltä toiselle), eikä tieto ole välttämättä välittynyt edellistä omistajaa vanhemmista jutuista.

Jos RS on saanut taajamassa äkillisiä momentinvaihteluita, kuten valolähtöjä eturenkaat täristen, äkillisiä kaasunpainalluksia/moottorijarrutuksia tai suditusta vaihtelevalla pidolla, on kaksoismassa voinut antautua jo 100 tkm kohdalla. Nättiä maantiesiivua menee yli 300 tkm. Tavallisella sekakäyttäjällä noin 150-250 tkm.

@Purulumi huolestuisin vasta sitten, jos autoa käynnistäessä/sammuttaessa kolahtelee/helisee ylimääräistä tai tärisee epänormaalin paljon tyhjäkäynnillä.
 
Käytettyä Skoda enyaq 80 iv vm 2022 ja ajettu alle 80 000. Aviloon ”pika” akkutesti tehty ja sieltä tuloksena 93/100 pistettä. SoH 93,38%. Nämä arvot ovat varmaan OK ikäisekseen autossa. Ainut mikä mietityttää on Suurin kennojännitteen poikkeama 40,04 mV. Onko tämä arvo hyvä vai huono ja pitääkö tähän tehdä jotain lisätestejä esim. Aviloon pidempi testaus, ennen kuin kaupoille ryhtyy. Onko tuohon kennojännitteen poikkeamaan jotain viitearvoja?
 
Nolla-arvopostaus, en tiedä paljoa akuista ja Aviloosta 15 sekunnin googletus eli ei kannata tämän perusteella tehdä mitään päätöksiä ;) Perusinsinöörin ajatuksia. Aviloossa ilmeisesti tutkitaan akkuun latautuvaa energiamäärää ja verrataan ilmoitettua kapasiteettia ladattuun. Mittausta varten akku tulee ajaa tyhjäksi. Sitten se ladataan täyteen. Akkukennon jännite on kiinni sen sisältämästä varausmäärästä, joten jännite-ero kertoo samalla yksittäisen akkukennon maksimista energiamäärästä. Jos akkukennot ovat melkein tyjiä, silloin jännite-erot on käytännössä suurimpia kun kennot eivät voi olla identtisiä kapasiteetiltaan. Jos 40 mV eroja on mitattu "tyhjästä akusta", eli joissain kennoissa on vielä varausta ja joissakin ei, niin tämä on varsin pieni, eikös? Jos ero on mitattu täydellä akulla, niin ero ei ole silloinkaan kovin iso. Mutta en näistä mitään sen tarkemmin ymmärrä. Sen tiedän, että LG:n pussikennoissa on ollut ongelmia enemmän kuin muissa ja niitä on käytetty ainakin VW ryhmän autoissa.
 
Käytettyä Skoda enyaq 80 iv vm 2022 ja ajettu alle 80 000. Aviloon ”pika” akkutesti tehty ja sieltä tuloksena 93/100 pistettä. SoH 93,38%. Nämä arvot ovat varmaan OK ikäisekseen autossa. Ainut mikä mietityttää on Suurin kennojännitteen poikkeama 40,04 mV. Onko tämä arvo hyvä vai huono ja pitääkö tähän tehdä jotain lisätestejä esim. Aviloon pidempi testaus, ennen kuin kaupoille ryhtyy. Onko tuohon kennojännitteen poikkeamaan jotain viitearvoja?
Jessen mukaan 40 mV olisi ok, mutta onko se tuossa Aviloon testissä mitattu kuormitettuna? Toisesta videosta muistelisin, että 100 mV olisi paljon ja akku huono. Ilman kuormaa huonoja kennoja on kai vaikea havaita.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kiitos @Kitosh ja @hetki sitten vastauksistanne.

Akku on mitattu noin 53% varaustasossa ja akkua ei ole testin aikana rasitettu.

Laitoin parille paikalliselle autoliikkeelle viestiä ja kysyin tarkempaa akkutestausta.
 
Pitäisi mahdollisimman halpaa autoa hommata kakkosautoksi. Kriteerinä että mahtuu 3 turvaistuinta taakse.
Bensa koska ajoa vähän.
Vetokokukku must.
Tekeekö tämmösellä mitään:
Pohjois pohjanmaan alueella..

Onkohan ihan pommi?

About samaan hintaan saisi samaa ikäluokkaa olevan V70:sen. Sellaiseen itse päädyin "tonnin pommia" etsiessäni. Tosin en tiedä turvaistuimista, että mahtuuko kolmea taakse.
 
About samaan hintaan saisi samaa ikäluokkaa olevan V70:sen. Sellaiseen itse päädyin "tonnin pommia" etsiessäni. Tosin en tiedä turvaistuimista, että mahtuuko kolmea taakse.
V70 ollut kyllä vaihtoehtona muuten, mutta istuinongelma. Liian kapea ja takapenkin muoto ei onnistu..
 
Kysästäänpäs täältä raadin mielipidettä. Pientä autokuumetta tässä havaittavissa ja aikasempi Avensis kerkeskin mennä siinä jahkaillessa. Mitäs miepiteitä raadila on tuommosesta plugari Outlanderista? Jostain syystä vähän kiinnostais tuommonen, mutta pieniä huolenaiheita kun ensimmäinen "sähkö"auto kyseessä.

Nuo mitä nyt kattellu on vm. -13/-14 ja kilometrejä mittarissa joku 200-250t km. Onko noissa jotain isompia vikoja tiedossa ja mitenkä tuo akusto? Oon tuossa itelle pitäny budjetin kattoa tuossa 10t€ tuntumassa kun tuo auto nyt on vaan tuommonen "pakollinen" oltava. En tiedä miksi nyt tuommosta hyrbidiä aloin katteleen, mutta tuli vastaan. Itellä kilometrejä tulee vuodessa todella vähän, viime vuonna tais tulla mittariin joku 7t km.

Toki jos on heittää jotain hyvää suosittelua tuohon 10t€ luokkaan, vaatimuksena automaatti, farkku ja peräkoukku niin kuuntelen mieluusti vaihtoehtoja.
 
.Mitäs miepiteitä raadila on tuommosesta plugari Outlanderista? Jostain syystä vähän kiinnostais tuommonen, mutta pieniä huolenaiheita kun ensimmäinen "sähkö"auto kyseessä.

Nuo mitä nyt kattellu on vm. -13/-14 ja kilometrejä mittarissa joku 200-250t km. Onko noissa jotain isompia vikoja tiedossa ja mitenkä tuo akusto? Oon tuossa itelle pitäny budjetin kattoa tuossa 10t€ tuntumassa kun tuo auto nyt on vaan
Jos löytyy sellainen missä on akku vaihdettu. Noilla kilometreilla se alkaa olla muuten vaihtokunnossa. Muuten yllättävän kestäviä pelejä noin alkupäänkin mallit.
 
Jos löytyy sellainen missä on akku vaihdettu. Noilla kilometreilla se alkaa olla muuten vaihtokunnossa. Muuten yllättävän kestäviä pelejä noin alkupäänkin mallit.

Kysäsinkin tuosta akun kunnosta niin ilmoitti SoH-arvon(akun kunto?) 50% eli puolet tallella ilmeisesti alkuperäisestä? Kuinkahan äkkiä tuo loppu 50% menee ja akku vaihtoon vai joko 50% on siinä arvossa ettei kannata edes miettiä?
 
Miten paljon Renaulteissa (Clio 2020) vielä on niitä sähköongelmia Suomessa? Aika moni niistä varoitellut.
 
Huomautus - epämääräisten onelinereiden postailu ei ole keskustelua
Legendoja. :whistling:
 
Kokemuksia vanhemmista Rellu Captureista? Esim. https://www.nettiauto.com/renault/captur/15051226

Onko huoletonta ajoa vai kuukauden välein pajalla? Kilometrejä tulee n. kymppitonni vuodessa.

Noin pieni moottori sopisi paremmin Clioon. Mutta ei kai nuo niin huonoja ole.


Miten paljon Renaulteissa (Clio 2020) vielä on niitä sähköongelmia Suomessa? Aika moni niistä varoitellut.

Ainakin 12V-akkuongelmia on ollut, kuten melkein kaikissa nykyautoissa. Yli-innokkaan hätäjarrutuskameran kanssa ollut ongelmia. Infotainmentin ja appien kanssa ongelmaa. Telematiikkaboksi vaihtoon sivulla 24. Sivulla 29 joltakin meni vaihdelaatikko 50tkm kohdalla.

 
Minkälaisia sähköongelmia tällä kertaa jos moni on varoitellut? Kuinka monella näistä on Clio?

Vai onko kyseessä taas Esson baarissa kuultua?
Ainakin yhdellä varoittelijalla on ollut rellu tai kaksi, muut vähintään toisen käden juttuja. Yleistä on kuulemma ihan satunnaiset toimintahäiriöt, ei välttämättä mene rikki mutta voivat vaatia auton uudelleen käynnistyksne. Lisäksi sähkölukitus kuulemma ollut talvisin reistaileva
 
Merkkiharrastajien raportointia seuranneena vaikuttaisi siltä, että Clio V:ssä on ollut sähköongelmia ratkaisevasti enemmän kuin Clio IV:ssä. Toki sama ongelma pätee moneen muuhunkin automalliin siinä kohtaa kun infotainment- ja vastaavat systeemit ovat laajentuneet toiminnaltaan.
 
Kysäsinkin tuosta akun kunnosta niin ilmoitti SoH-arvon(akun kunto?) 50% eli puolet tallella ilmeisesti alkuperäisestä? Kuinkahan äkkiä tuo loppu 50% menee ja akku vaihtoon vai joko 50% on siinä arvossa ettei kannata edes miettiä?
Uudemmassa 2016 -faceliftissä akun vaihtoraja oli muistaakseni 63% tai 68%. Akun kunnon saa katsottua koeajolla halvalla bluetooth obd -palikalla ja puhelimen ilmaisella phev watchdog -sovelluksella.
 
Täällä on ajoittain mainittu Honda Civic kestäväksi autoksi mutta mitenhän laajasti tämä koskee eri vuosimalleja ja moottoreita?

Olen nyt katsellut nimenomaan sedaneita ja Euroopassahan tuntuisi olevan hatchback se yleisempi, kai. Moottorikokojakin näyttäisi löytyvän 1.4-litraisesta 1,8-litraiseen ja varmaan isompiakin mutta noita yleisemmin tullut vastaan.

Harkinnassa on ollut 2005-2011 sukupolvi, nimenomaan sedan ja joko 1.6- tai 1.8-litraisella koneella. Onko tuohon mitään huomioitavaa, eli onko jotain varottavia tai huomioitavia asioita tms.
 
Ainakin yhdellä varoittelijalla on ollut rellu tai kaksi, muut vähintään toisen käden juttuja. Yleistä on kuulemma ihan satunnaiset toimintahäiriöt, ei välttämättä mene rikki mutta voivat vaatia auton uudelleen käynnistyksne. Lisäksi sähkölukitus kuulemma ollut talvisin reistaileva
ja mitä ne sähköviat ovat olleet?

Aina varoitellaan sähkövioista ja sitten unohtuu kertoa että autolla ajetaan 5km työmatkaa ympäri vuoden ja vikavalot palaa kun akku kyykkää -20c startissa ja lopulta antautuu 3v iässä kun se ei saa kunnon latausta koskaan.

Kai mullakin oli sähkövika rellussa kun -25c pakkasessa ei peruutuskamera herännyt, näyttö meni vain mustaksi ja ilmoitti ettei kamera ole kytketty. Toki kun lauhtui niin alkoi taas toimimaan.

Toki jos tuollaisen peruutuskameran lähtee tilaamaan ja vaihdattaa marmorilta, niin rahaa saa palamaan satoja euroja. Kiinasta uusi maksaa 10-20€.

Toyota pyysi led-jarruvalosta 400€, tilasin kiinasta 40€ kotiin kannettuna ja 3v toiminut ilman ongelmaa?

Hassua kun nämä lukko tms. ongelmat tulee aina talvisin, montako kertaa tämä ongelmista kärsivä on esimerkiksi rasvannut niitä lukkoja ja saranoita? Veikkaan, että ei kertaakaan. Pääasia että saa valittaa huonoa laatua, vaikka juurisyy on huono hoito mitä seuraa ihmisten auton pitoa.
 
1,8 on sedan Civicin kunnollinen pannu, koeteltu ja kestävä. Ainoastaan kaksi asiaa kaipaa huomiota; onko automaattivaihteistoa huollettu, edes joskus ja yleinen ylläpito, koska japsien perussairaus on ruostuminen.

Jos autoa on pesty ja pidetty huolta yleisesti niin on epätodennäköisempää, että se on hapertunut pahoin.
 
10-vuotiaidem käyttisten ikäryhmästä. Bensa EA211 eli 1.0-1.4 TSI hihnalla ja manuaalina. Diesel EA288 ilman AD-blueta, tosin näistä menee kaksoismassavauhtipyörä 200-250 tkm välillä.
EA211 1.2 TSI manuaali olisi kiikarissa. Ilmeisesti vm. 2014 vuosimallin pelissä on jo hihna, eikä surullisen kuuluisaa ketjua?

Hieman nettiä tutkin ja näyttäisi siltä, että tuo kone kuluttaa öljyä runsaasti, mutta onko tiedossa muita tyyppivikoja?
Öljyn kulutuskaan ei varsinainen vika ole, vaan ominaisuus, että kaikki paikat tulee voideltua. Itse en näe tätä pahana asiana, kunhan kulutus ei ole luokkaa 1L/1000km.
 
EA211 1.2 TSI manuaali olisi kiikarissa. Ilmeisesti vm. 2014 vuosimallin pelissä on jo hihna, eikä surullisen kuuluisaa ketjua?

Hieman nettiä tutkin ja näyttäisi siltä, että tuo kone kuluttaa öljyä runsaasti, mutta onko tiedossa muita tyyppivikoja?
Öljyn kulutuskaan ei varsinainen vika ole, vaan ominaisuus, että kaikki paikat tulee voideltua. Itse en näe tätä pahana asiana, kunhan kulutus ei ole luokkaa 1L/1000km.
Noissa taitaa öljynkulutus johtua 30tkm-öljynvaihtovälistä ja öljynrenkaiden tukkeutumisesta. Jos öljyjä on vaihdettu 15km välein kiinteästi, on riski todennäköisesti selvästi pienempi. Vagarenalla aika moneen tehty mäntäremonttia, kun öljynkulutus on noussut jopa yli 2l/1000km.
 
Öljynkulutus on tosiaan ihan normaalia ja mitä enemmän autolla on ajettu, sitä enemmän yleensä kuluu. Ja mitä enemmän antaa kenkää, sitä enemmän kuluu.

Mutta...

Noissa joissain TSI-moottoreissa on käsittääkseni se ongelma, että jos öljyä alkaa kulua, niin se tarkoittaa sitä, että kulutuksen kasvu ei pysähdy esim. desi ja tonni -tahtiin, vaan jatkaa koko ajan kasvua. Lopulta se litra ja tonni on mittarissa, jos mäntäremonttia ei tehdä. Eikä välttämättä edes riitä.

Edit. Papparaiset aina hehkuttaa, että milliäkään ei laske öljytaso vaihtovälillä puol milliä ajetussa tojjotassa. No, mulla ei ikinä ole ollut Toyotaa, mutta montaa eri merkkiä on ollut. Ja paljon ajettuja. Ja aina ovat öljyä syöneet, kun useampi sata tuhatta on mittarissa. Tosi paljon vaikuttaa ajotyyli, eli jos ajelee ihan sukkasiltaan eikä anna täyskaasua ikinä, niin kuluttaa vähemmän. Desi tuhannelle kilometrille on mielestäni ihan normisettiä vanhalle autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ollut tuolla koneella oleva Golf (vm. 2015) ja vm. 2013 Seat Leon. Golfissa oli myydessä 140 tuhatta ja Seatissa 185 tuhatta kilsaa alla. Molemmat vei öljyä sen verran, että huoltovälillä (suunnilleen 10 tuhatta kilsaa) sitä joutui lisäämään kerran. Molemmissa käytettiin Castrolin 5W-30 -öljyjä. Seatiin oli tarkoitus kokeilla tänä vuonna Valvolinen MaxLifeä 5W-40 -viskolla, mutta ehdin myydä auton. MaxLife on ilmeisesti monella estänyt tuon tasoista öljyn hupenemista.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Muistakaa huoltaa tai huollattaa ellette ole tsi ihmisiä; merkistä riippumatta kaikki kestää voimansiirroltaan aika kauan jos niistä pidetään huolta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Muistakaa huoltaa tai huollattaa ellette ole tsi ihmisiä; merkistä riippumatta kaikki kestää voimansiirroltaan aika kauan jos niistä pidetään huolta.

Juu, ei ole olemassa "ikuisia öljyjä"
 
Juu, ei ole olemassa "ikuisia öljyjä"
Toi Volvo ja Aisinin laatikko on itselleni tuttu. Ongelma tuon kanssa oli, että valmistaja ei alunperin sisällyttänyt laatikon öljynvaihtoa huolto-ohjelmaan muille kuin ammattikäyttön myytyihin autoihin (käytännössä siis taksit). Aivan karmea virhe, sillä tuo laatikko on hyvin kestävässä maineessa, mutta vain jos öljyt vaihdetaan mieluusti alle 100 tkm välein.

Syytä tälle tehtaan päätökselle en kyllä keksi ja sitä ihmeteltiin erityisesti USA:ssa, missä automaatit ovat olleet arkipäivää jostain 50-luvulta ja siellä kyllä jokainen ymmärtää vaihdattaa automaatin öljyjä.

Edit. Taisi vieläpä olla niin, että edes ammattikäyttöön tarkoitetuille autoille ihan aluksi huolto-ohjelma ei sisältänyt laatikon öljynvaihtoa, vaan se lisättiin jälkikäteen, kun ongelmia alkoi tulla. Tämä johtui siitä, että taksit tyhjäkäyttävät paljon ja tollanen mehumaija ei tykkää liiasta tyhjäkäyttämisestä. Ja tietysti paljon kaupunkiajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on autokuume vaivannut jo pidemmän aikaa ja harrasteautoa tekisi mieli.

Tarkoitus ei ole siis ajella päivittäin töihin ja niin edelleen vaan hupiajelua maanteillä sekä joskus HKI - TKU, TRE tyypin matkaa. Radallakin kokeilu olisi ehkä korteissa mutta vähäisempää toimintaa todennäköisesti.
Mahdollista laittaa auto seisontaan lämpimään parkkihalliin talven suolasesongin ajaksi.

Mietteitä / kevyitä vaatimuksia:
- Budjetti tällä hetkellä 20k€
- Manuaalilaatikko
- Jonkinlaista aftermarket palikkaa voisi olla tarjolla niin saa omanlaiseksi tarvittaessa.
- Omamassan maksimi taitaa olla siinä 1400kg paikkeilla järkevän teho/painosuhteen saavuttamiseksi tässä hintaluokassa.
- Jos autossa vauhti tuntuu niin silloin ei tarvita kauheasti hevosia kuljettamaan :)
- Ei VAG konsernin laitteita

Myös RHD vaihtoehdot on OK, menee sellaisella ajaminenkin ihan mukavasti.


Jo mietittyjä ja vähän pureskeltuja vaihtoehtoja:
  • Suzuki Swift Sport 2019
    • 140hv 1.4l turbo K14C, 970kg etuveto
    • Ruotsista tuotuna 17-19k€ (sis veroarvio). Noin 50-70tkm yksilöitä
    • Palikkaa löytyy RHDjapanista ja euroopastakin aika hyvällä määrällä.
  • Mazda MX-5 NB/NC korit
    • NB 1.8l koneella tai NC 2.0l koneella olisi ne järkevämmät vaihtoehdot, sellaisen yksilön löytäminen saattaa tosin vaatia hieman kärsivällisyyttä koska markkinoilla just nyt vain 1.6, 1.8l koneilla olevia NB/NC koreja.
  • Toyota MR2 Mk3 (2003vm ->)
    • Markkinoilla todella heikosti aftermarket tukea tähän jo +20v daamiin. Myös OEM osista turha haaveilla.
    • Käyttökustannukset siis saattaa olla yllättävänkin kalliita jos jotain isompaa pitää uusia.
  • Honda Civic HB "Type S / Sport (Plus)" 2017
    • Selvästi painavin auto mitä katsonut, 1378kg, 1.5l turbo 182hv
    • Köyhän miehen Type R? Ei ehkä sellaista harrasteauto vibaa tässä vaikka muotoilu miellyttääkin omaa silmää.
Sitten on toki näitä yksilötapauksia kuten Honda S2000, Integra Type R joita saattaa tuosta 20k€ kintereiltä löytyä. Tulee toki seurailtua ja pidettyä mielessä..

Nettiautosta löytyy helposti samasta luokasta Ford Fiesta / Focus ST malleja mutta Ecoboost moottoreiden kestävyys huolestuttaa, onko raadilla mielipiteitä/kokemuksia näistä?
Toinen mitä tuntuu löytyvän paljon on 2010vm eteenpäin eri versioita Mini Cooperista mutta tuo muotoilu ei oo ikinä ollut omaan makuun.
 
Mitä nyt jenkkifoorumeita on uskominen, niin 1.5l 3cyl ecoboost on luotettava kone. Siinä ei tietääkseni ole samoja ongelmia, kuin vaikkapa litraisessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 388
Viestejä
4 883 747
Jäsenet
78 821
Uusin jäsen
Lare1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom