Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
632
Itsekkin viime perjantaina Abuksen Scraper 3.0 kypärää päähän sovittelin ja oli kyllä hyvän tuntuinen päässä. Kuitenkin M-koon kypärä piti säätää pienimmilleen itselle, eikä S-kokoa ollut hyllyssä. Tämän takia ostin Lazer Armor 2.0 kypärän, joka on kokonsa (M) puolesta parempi ja tämän lisäksi 150g kevyempi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 485
Kypärä päivityksiä. Onko kellään heittää mitään mallia mitä lähtis koittamaan noista skeitti tms kypäristä kun isommat koot hakusessa.
Laskettelukypärä on tällä hetkellä Atomic ja koko 63-65, eli ei ihan joka malli käy.. Tuo olis kyllä hyvä, mutta ehkä vähän kuumanlainen kesällä käyttää. Tietty sama tilanne jos on umpikypärä päässä.
Verkkokaupan nutcaseista löytyy kokoa. Omaan 64cm päähän mahtui jopa pipon kanssa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Tais olla samanlainen kuin tämä;
Eli melkein 100km käpytin ja eri värinen.
Kun nyt asiaan päästiin, tuossa ilmoituksessa mainittiin että on rajoitettu 25km/h.
Tarkoittaako se että tuo on verrattavissa noihin läskiskoottereihin, eli saa ajaa pyörätiellä, ei tarvitse mitään kortteja/vakuutuksia/rekisteröintejä jne.? Selkään vaan ja kovaa ajoa, pränn prännn (tai pikemminkin "suiih suiiih")?

EDIT: Vai onko tuo kuitenkin vakuutettava ja rekisteröitävä 4000W tehon takia? Sitten tuo ilmoitus hieman johtaa harhaan että vain nopeampaa menevä peli pitäisi rekisteröidä...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
109
Eikös nuo mopoksi rekatut tarvii kortinkin -86 ja nuoremmilta?? Kypärä pakko, vähemmän ajoreittejä ja terassilla vähemmän olutta :smoke: :beye:
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Kun nyt asiaan päästiin, tuossa ilmoituksessa mainittiin että on rajoitettu 25km/h.
Tarkoittaako se että tuo on verrattavissa noihin läskiskoottereihin, eli saa ajaa pyörätiellä, ei tarvitse mitään kortteja/vakuutuksia/rekisteröintejä jne.? Selkään vaan ja kovaa ajoa, pränn prännn (tai pikemminkin "suiih suiiih")?

EDIT: Vai onko tuo kuitenkin vakuutettava ja rekisteröitävä 4000W tehon takia? Sitten tuo ilmoitus hieman johtaa harhaan että vain nopeampaa menevä peli pitäisi rekisteröidä...
Lakihan sanoo 1000w 25km/h, että sen perusteella tuo pitäisi rekata mopoksi kun tehot menee yli "vähän". Eikä taida kotivakuutuskaan korvata jos se pöllitään jostain muualta kuin kotoa sekä onnettomuuden sattuessa saattaa maksut yllättää (rekisteröimätön ja vakuuttamaton ajoneuvo). Tämä siis oma tulkinta vakuutusten osalta, en ole saanut aikaiseksi vielä kysellä omalta yhtiöltä.

Omassa 1000w olis jäänyt todnäk torsoksi kun jossain vaiheessa vielä jonkun kärryn tuohon hommaan kaveriksi ja on täällä muutama mäkikin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Oispa terassikelit.. :notworthy:
:sbeer:
Kohta. Kohta. Kuinkahan moni oikeasti on hommannut laudan ainakin osittain känniajelun vuoksi? Itse en myönnä mutta sanotaan että on hyödynnetty.

Kun nyt asiaan päästiin, tuossa ilmoituksessa mainittiin että on rajoitettu 25km/h.
Tarkoittaako se että tuo on verrattavissa noihin läskiskoottereihin, eli saa ajaa pyörätiellä, ei tarvitse mitään kortteja/vakuutuksia/rekisteröintejä jne.? Selkään vaan ja kovaa ajoa, pränn prännn (tai pikemminkin "suiih suiiih")?

EDIT: Vai onko tuo kuitenkin vakuutettava ja rekisteröitävä 4000W tehon takia? Sitten tuo ilmoitus hieman johtaa harhaan että vain nopeampaa menevä peli pitäisi rekisteröidä...
Jos olen ymmärtänyt oikein niin se on jokotai, eli vauhti tai tehot ylittää rajan niin rekisteröinti on tehtävä, vaikka molemmat eivät täyttyisikään.
Eri asia sitten mitä käy jos toinen täyttyy, poliisi pysäyttää ja tuumaa että ei näin. Meneekö huomautuksen piikkiin koska uudet vehkeet vai tuleeko sakko. Itse en riskeeraisi, mutta se kusinen paikka on se että ainakaan viime vuoden puolella näitä ei saanut oikein rekisteröityä isompaan luokkaan vaan se oli joko alle 25kmh ja alle 1KW tai ehdoton hylkäys.

Mitä nyt hiljattain olen katsonut myyjien sivuja niin mopoksi tai vastaavaksi rekisteröitäviä laitteita näkyy olevan myynnissä.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
19
Tämän traficomista napatun kuvan perusteella 1kw ja max 25kmh ei tarvitse edes vakuuttaa niin ei kai rekisteröidäkkään?
Tietty jos yli 1kw ja/tai kulkee yli 25km/h niin tarvitsee vissiin rekisteröidä.

Asia muuttuu jos yhtälöön lyö polkimet ja yli 250W tehoa niin tarvitsee liikennevakuutuksen.
D5E88FE9-4734-4001-8E83-012ABB325791.png
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Kun nyt asiaan päästiin, tuossa ilmoituksessa mainittiin että on rajoitettu 25km/h.
Tarkoittaako se että tuo on verrattavissa noihin läskiskoottereihin, eli saa ajaa pyörätiellä, ei tarvitse mitään kortteja/vakuutuksia/rekisteröintejä jne.? Selkään vaan ja kovaa ajoa, pränn prännn (tai pikemminkin "suiih suiiih")?

EDIT: Vai onko tuo kuitenkin vakuutettava ja rekisteröitävä 4000W tehon takia? Sitten tuo ilmoitus hieman johtaa harhaan että vain nopeampaa menevä peli pitäisi rekisteröidä...
4000W on yläraja sähkömopon tehoille. Eli tuollainen menopeli rekisteröidään sähkömopoksi, otetaan liikennevakuutus (plus kasko suositeltava), vaatii vähintään mopokortin ja pyörätiellä ei luonnollisesti saa ajaa nopeudesta riippumatta.

25km/h on järjetön ja vaarallinenkin rajoitus sähkömopolle, kun autojen seassa kuitenkin ajellaan. 45km/h limiitti on järkevämpi ja samalla laillinen maksimi tieliikenteessä. Siinäkin saa olla varuillaan (nimim kaksitahtimopoilija).

4000W tehokkaammat kaksipyöräiset rekisteröidään sähkömoottoripyöriksi ja käsittääkseni rakenteellista nopeusrajoitusta ei ole. Silloin vakuutusmaksut ovat huomattavasti korkeammat hyvästä syystä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
76
Täällä kun on ollut paljon mennyttä keskustelua Ninebot G30 XT150 liittimien päivittämisestä niin tuli itsekin nuo liittimet hankittua sulamisen estämiseksi. Kuitenkin kun en vastaavaa operaatiota ole tehnyt ja viime juottamisestakin on jo muutama vuosi niin olisiko jollain videota tai ohjetta mitä kaikkea tulee ottaa huomioon tuossa hommassa?

Pari videota löysinkin, esim tämä italiankielinen , mutta siinä skipataan koko juotosprosessi kokonaan
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
50
Eli pystyssä ilman jalkaa pysyvässä saa olla istuin, muutoin ei? Tuleekohan näihin joku oma virallinen tuoteluokituksensa jossakin välissä. Kruiseri esim. ei ole varsinainen potkulauta vaan joku kevyt sähkökulkupeli. Sähkömopokaan ei suoraan käy kun ne ovat sitten eri laitteita.
Joku oli tuota Itsestään tasapainottuvan määritettä Overdrivessa Trafilta kysynyt. "mga-tomi: Juttelin Trafin tekniikka-asiantuntijan sekä heidän lakimiehen kanssa. Itsestään tasapainottuva tarkoittaa hyrrävoimilla toimivaa. Kolmipyöräinen maan painovoimalla luonnollisesti pystyssä pysyvä ei käy. Näin sanoo direktiivi. Sen sijaan "päällystämättömillä teillä ja maastossa" on niin epämääräisesti ilmaistu digestiivissä, että lakimiehen alustavan varovaisen arvion mukaan esim. maastopyörän renkaat voisivat oikeuttaa istuimen asennukseen tämän perusteella. Ajoneuvo on siis ookoo ajoteillä ja maastossa, jos se ei kulje kovempaa kuin 25 km/h. Ja rinnastetaan jalankulkijaan jalkakäytävillä jos ei ajeta kovempaa kuin 15 km/h. Ei ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta. Todellinen monikäyttövehje. Sekä auton että jalankulkijan oikeudet." Itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo

Kruiserien kohdalla tuo istuin ongelma ratkaistiin aikoinaan nimen omaan tuolla direktiivin kohdalla missä mainitaan, että maastokäyttöön tarkoitetussa ajoneuvossa saa istuin olla. Esimerkiksi jo ajoneuvon jousitus tai ilmakumirenkaat riittävät siihen, että ajoneuvo voidaan halutessa tulkita maastokäyttöön tarkoitetuksi.

"- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi." Laiton vai ei? Lukijoita puhuttanut skootteri sai yllättävän hyväksynnän

Tuo laissa oleva 1000W rajoitus on myös hiukan tulkinnan varainen varsinkin sähkömoottoreissa, sillä missään ei kerrota mitä tehoa tarkoitetaan, mistä ja miten se mitataan. Varsinaisesti ei ole olemassa tietyn Wattimäärän sähkömoottoria, vaan moottorissa oleva luku ilmoittaa sen, mitä sähkötehoa moottori on suunniteltu kestämään jatkuvalla rasituksella x. Eli sinulla voi olla laitteessasi ns 4kW moottori, mutta jos syötät moottorille maksimissaan 48v ja 20.83a, niin laiteen sähkön ottoteho on 999.84W, mikä tekee laitteesta laillisen tieliikenne käyttöön, jos ottotehoa käytetään perusteena, mutta teho voi tarkoittaa esimerkiksi myös moottorin vääntömomentin ja kierrosluvun (tarkemmin kulmanopeuden) tuloa tai laitteen tunnissa käyttämää sähkön määrän keskiarvoa jne. Sähköpyörän tehoista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Tuo laissa oleva 1000W rajoitus on myös hiukan tulkinnan varainen varsinkin sähkömoottoreissa, sillä missään ei kerrota mitä tehoa tarkoitetaan, mistä ja miten se mitataan.
Myytävissä sähköskoottereissa on ilmoitettu maksimiteho / huipputeho. Jos se on yli 1000W, ei saa ajaa kävelyteillä tai liikenteessä edes nopeusrajoitettuna. Mun mielestä laki on tässä ihan selkeä. Valmistaja sen maksimitehon teknisiin tietoihin laittaa. Ja jos ei laita, niin en suosittele laitetta ostamaan. Sähkömopoksi näitä ei käsittääkseni saa rekisteröityä ja aika olemattomaksi jää käyttö, jos vain suljetulla alueella saa ajella.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
25
Onkos tuo DHGATE:n MAX G30 viisain valinta tällä hetkellä, kun budjetti on tuon 600-800e? ES4 tuli myytyä hieman tehokkaamman tieltä pois. Saako tuommosen Max G30 kulkemaan miten kovaa flashaamalla?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 792
Onkos tuo DHGATE:n MAX G30 viisain valinta tällä hetkellä, kun budjetti on tuon 600-800e? ES4 tuli myytyä hieman tehokkaamman tieltä pois. Saako tuommosen Max G30 kulkemaan miten kovaa flashaamalla?
Tuohon hintaluokkaan Kugoo M4 pro, Obarter X1 tai Zero 9.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Myytävissä sähköskoottereissa on ilmoitettu maksimiteho / huipputeho. Jos se on yli 1000W, ei saa ajaa kävelyteillä tai liikenteessä edes nopeusrajoitettuna. Mun mielestä laki on tässä ihan selkeä. Valmistaja sen maksimitehon teknisiin tietoihin laittaa. Ja jos ei laita, niin en suosittele laitetta ostamaan. Sähkömopoksi näitä ei käsittääkseni saa rekisteröityä ja aika olemattomaksi jää käyttö, jos vain suljetulla alueella saa ajella.
Ei huipputeho vaan nominaaliteho joka riittää täyttämään lain vaatimukset. Eli jos valmistaja ilmoittaa tehoksi 1000w, se on laillinen vaikka sinne menisikin tuplat hetkellisesti. Sähköpyörissä on enemmän kuin yleistä, että 250w moottori on todellisuudessa 500w tai enemmän ja se on silti laillinen 250w vekotin.
Se, että nyt puhutaan sähköskoottereista ei muuta asiaa.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Lakipykälän mukaan ei saisi, ellet ole liikuntavammainen. Tämä tekisi Kontio Cruiserista esimerkiksi luvattoman vehkeen.
Kun lukee lain tulkintaa niin istuinhan kielletään, mutta kun lukee lakipykälän ihan varsinaisessa muodossaan niin siellä sanotaan yhtään vaatimuksena että itsensä tasapainottavissa saa olla istuin ja sellaisiahan kaksirenkaiset ovat.

Pykälä itsessään menee siis näin: "Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."

Tuo pilkku hämää, eli meneekö se nyt niin että "itsestään tasapainottuva" TAI "tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä" jne.
Vai onko se "itsestään tasapainottuva" JA "tarkoitettu maastokäyttöön ja päällystämättömillä teillä".

Siitä sitten tulkitsemaan. Oli tästä aiemmin puhetta ja joku tiesi miten se meni tuolloin.
Ymmärtääkseni tuo ensimmäinen tulkinta pilkun suhteen lienee se oikea, mutta se riippuu varmaan tulkitsijasta? Nuo läskipyötäisten sähköskuuttien myyjät ainakin laillisuutta perustelevat leveillä renkailla ja väittävät niiden olevan tarkoitettu päällystämättömällä tiellä ajoon. Samaa selitystä on myös tarjottu kyyteihin joissa on jousitus ja voimakkaammin kuvioidut renkaat. Viime kesänä tuli kysäistyä poliisiparilta mm. tuota istuinkysymystä, mutta ei asiaan varmuutta tullut. Olivat kumpikin epävarmoja ja keskenään eri mieltä tulkinnasta! Miten sitä sitten ns. "tavallinen kansalainen" voisi tietää, kun ei valvova viranomainenkaan ole asiasta perillä?

Edit: Fattiskuutithan voi pysyä pystyssä itsekseenkin, mutta sitä en itse ole tuon "istuinpykälän" kiertämiseen kuullut käytettävän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Joku oli tuota Itsestään tasapainottuvan määritettä Overdrivessa Trafilta kysynyt. "mga-tomi: Juttelin Trafin tekniikka-asiantuntijan sekä heidän lakimiehen kanssa. Itsestään tasapainottuva tarkoittaa hyrrävoimilla toimivaa. Kolmipyöräinen maan painovoimalla luonnollisesti pystyssä pysyvä ei käy. Näin sanoo direktiivi. Sen sijaan "päällystämättömillä teillä ja maastossa" on niin epämääräisesti ilmaistu digestiivissä, että lakimiehen alustavan varovaisen arvion mukaan esim. maastopyörän renkaat voisivat oikeuttaa istuimen asennukseen tämän perusteella. Ajoneuvo on siis ookoo ajoteillä ja maastossa, jos se ei kulje kovempaa kuin 25 km/h. Ja rinnastetaan jalankulkijaan jalkakäytävillä jos ei ajeta kovempaa kuin 15 km/h. Ei ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta. Todellinen monikäyttövehje. Sekä auton että jalankulkijan oikeudet." Itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo

Kruiserien kohdalla tuo istuin ongelma ratkaistiin aikoinaan nimen omaan tuolla direktiivin kohdalla missä mainitaan, että maastokäyttöön tarkoitetussa ajoneuvossa saa istuin olla. Esimerkiksi jo ajoneuvon jousitus tai ilmakumirenkaat riittävät siihen, että ajoneuvo voidaan halutessa tulkita maastokäyttöön tarkoitetuksi.

"- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi." Laiton vai ei? Lukijoita puhuttanut skootteri sai yllättävän hyväksynnän

Tuo laissa oleva 1000W rajoitus on myös hiukan tulkinnan varainen varsinkin sähkömoottoreissa, sillä missään ei kerrota mitä tehoa tarkoitetaan, mistä ja miten se mitataan. Varsinaisesti ei ole olemassa tietyn Wattimäärän sähkömoottoria, vaan moottorissa oleva luku ilmoittaa sen, mitä sähkötehoa moottori on suunniteltu kestämään jatkuvalla rasituksella x. Eli sinulla voi olla laitteessasi ns 4kW moottori, mutta jos syötät moottorille maksimissaan 48v ja 20.83a, niin laiteen sähkön ottoteho on 999.84W, mikä tekee laitteesta laillisen tieliikenne käyttöön, jos ottotehoa käytetään perusteena, mutta teho voi tarkoittaa esimerkiksi myös moottorin vääntömomentin ja kierrosluvun (tarkemmin kulmanopeuden) tuloa tai laitteen tunnissa käyttämää sähkön määrän keskiarvoa jne. Sähköpyörän tehoista
Kiitos. Tässä oli (ainakin itselleni) uutta tietoa. :thumbsup:
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 927
on jäänyt jostain Boschin akkutyökalusta rikkoutumisen myötä tollanen 36V akku, saisiko sitä miten helposti liitettyä Xiaomi Essential 1S laudan lisäakuksi kun jännite olisi sama mitä laudan omassa akussa?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Ei huipputeho vaan nominaaliteho joka riittää täyttämään lain vaatimukset. Eli jos valmistaja ilmoittaa tehoksi 1000w, se on laillinen vaikka sinne menisikin tuplat hetkellisesti. Sähköpyörissä on enemmän kuin yleistä, että 250w moottori on todellisuudessa 500w tai enemmän ja se on silti laillinen 250w vekotin.
Se, että nyt puhutaan sähköskoottereista ei muuta asiaa.
Eikä kyseessä ole edes nominaaliteho vaan nimellisteho. Tutkin asiaa pidemmälle ja onhan tässä ilmiselvä harhautumisen mahdollisuus, johon myös menin. Pyöräliikkeiden oppaiden, myynti-ilmoitusten ja jopa Traficomin tiedoissa käytetään mm. termejä "teho", "huipputeho" ja "maksimiteho" . Monesti oppaissa viitataan "lainsäädäntöön", mutta tähän mennessä en ole nähnyt yhtään konkreettista viittausta lakipykälään.

Traficomin sivuilla puhutaan "tehosta" eli edes siellä ei ole tarkennettu mistä on kyse: "Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä..."
Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom

Finlexistä löytyy uudistettu ajoneuvolaki, jossa asia todetaan: "Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."
Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Summa summarum, pitäisi aina käyttää sanaa nimellisteho, kun laissa olevasta tehorajoituksesta puhutaan. Eteenpäin vievien moottoreiden yhteenlaskettu nimellisteho saa olla maksimissaan 1000W. Muihin suuntiin vieville moottoreille ei ole määritelty tehorajaa, joten esimerkiksi peruutusmoottori voinee olla tehokkaampikin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Eikä kyseessä ole edes nominaaliteho vaan nimellisteho. Tutkin asiaa pidemmälle ja onhan tässä ilmiselvä harhautumisen mahdollisuus, johon myös menin. Pyöräliikkeiden oppaiden, myynti-ilmoitusten ja jopa Traficomin tiedoissa käytetään mm. termejä "teho", "huipputeho" ja "maksimiteho" . Monesti oppaissa viitataan "lainsäädäntöön", mutta tähän mennessä en ole nähnyt yhtään konkreettista viittausta lakipykälään.

Traficomin sivuilla puhutaan "tehosta" eli edes siellä ei ole tarkennettu mistä on kyse: "Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä..."
Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom

Finlexistä löytyy uudistettu ajoneuvolaki, jossa asia todetaan: "Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."
Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Summa summarum, pitäisi aina käyttää sanaa nimellisteho, kun laissa olevasta tehorajoituksesta puhutaan. Eteenpäin vievien moottoreiden yhteenlaskettu nimellisteho saa olla maksimissaan 1000W. Muihin suuntiin vieville moottoreille ei ole määritelty tehorajaa, joten esimerkiksi peruutusmoottori voinee olla tehokkaampikin.
Ja koska kyseessä on nimellisteho niin 1kw nimellistehoiselle moottorille voi syöttää vaikka 5kw (jonka kestää oikein hyvin piikkinä) ja on täysin laillista.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Oli kyllä kikkailua että sai hyvät paineet Xiaomi Mi 2 tolla se mukana tulleella tuubilla. Suositus 50 PSI. Ekalla yrityksellä renkaaseen jäi 35. Vähän kun yli pumppasi ja harjoitteli niin sain eteen 47 ja taakse 53. Good enough.

Koko projektista ei olisi tullut mitään jos en sattuisi omistamaan rengaspainemittaria. Pitää harkita tosissani tuon Xiaomin matkakompuran homaamista kun sillä onnistui paineiden säätö ilman kikkailua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
575
Oli kyllä kikkailua että sai hyvät paineet Xiaomi Mi 2 tolla se mukana tulleella tuubilla. Suositus 50 PSI. Ekalla yrityksellä renkaaseen jäi 35. Vähän kun yli pumppasi ja harjoitteli niin sain eteen 47 ja taakse 53. Good enough.

Koko projektista ei olisi tullut mitään jos en sattuisi omistamaan rengaspainemittaria. Pitää harkita tosissani tuon Xiaomin matkakompuran homaamista kun sillä onnistui paineiden säätö ilman kikkailua.
Toi xiaomin akkukompura on ihan ehdoton, suosittelen.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 942
Kävin ensimmäisen testikiekan heittämässä. Ei ole vielä lukkoa niin en voi tuota käyttää siihen tarkoitukseen mihin sen hommasin.

Pitää toivoa että kadut lakaistaan nopeasti. Oli melko persiistä ajella tuolla hiekassa. Paikoitellen on vielä luntakin niin joutu taluttelemaan. Kyllähän tuo kulki ja vaikuttaa hyvältä siihen käyttöön mihin hommasin kunhan kelit ja kadut vähän paranevat.

Luin jostain että Xiaomi Mi Pro 2 tykkää puhkoa renkaita. Uskaltaako tolla tiputtautua esim. kanttareista ollenkaan? Ihan pienestä tiputtauduin tossa äsken. Eturengas nousu laskun jälkeen oudosti ilmaan. En ehkä tavaksi ottais vaikka renkaat eivät puhkeilisivatkaan.
 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
5
päivitin vahingossa firmware version ewayn omasta sovelluksesta. nii miten sen saa takas ?? kun lauta ei kulje enään kingsoftin ohjelmalla ku 35 vaikka yli 40 meni ennen päivitystä. lauta on eway e600max.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Kävin ensimmäisen testikiekan heittämässä. Ei ole vielä lukkoa niin en voi tuota käyttää siihen tarkoitukseen mihin sen hommasin.

Pitää toivoa että kadut lakaistaan nopeasti. Oli melko persiistä ajella tuolla hiekassa. Paikoitellen on vielä luntakin niin joutu taluttelemaan. Kyllähän tuo kulki ja vaikuttaa hyvältä siihen käyttöön mihin hommasin kunhan kelit ja kadut vähän paranevat.

Luin jostain että Xiaomi Mi Pro 2 tykkää puhkoa renkaita. Uskaltaako tolla tiputtautua esim. kanttareista ollenkaan? Ihan pienestä tiputtauduin tossa äsken. Eturengas nousu laskun jälkeen oudosti ilmaan. En ehkä tavaksi ottais vaikka renkaat eivät puhkeilisivatkaan.
Yllätyin tänään kun Vantaalla Tikkurilan seudulla oli jo lakaistu teitä. Esim omalla kauppamatkalla on jo kokonaan kelvit puhtaina. Jos jatkavat samaan tahtiin niin parin päivän sisällä pitäisi olla oikein mukavasti puhdasta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
Yllätyin tänään kun Vantaalla Tikkurilan seudulla oli jo lakaistu teitä. Esim omalla kauppamatkalla on jo kokonaan kelvit puhtaina. Jos jatkavat samaan tahtiin niin parin päivän sisällä pitäisi olla oikein mukavasti puhdasta.
Kävin tänään Prismassa ja omalla kauppareitillä ei oltu vielä lakaistu mistään. Näin kyllä, että bussipysäkkien edustoja lakaistiin ja pestiin.

Kielotiellä on paha kohta missä rakennetaan uutta taloa ja siinä on kapea väylä tien ja aidan välissä ja tietenkin mukulakiveä.

Onneksi on etu- ja takajouset :thumbsup:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Kävin tänään Prismassa ja omalla kauppareitillä ei oltu vielä lakaistu mistään. Näin kyllä, että bussipysäkkien edustoja lakaistiin ja pestiin.

Kielotiellä on paha kohta missä rakennetaan uutta taloa ja siinä on kapea väylä tien ja aidan välissä ja tietenkin mukulakiveä.

Onneksi on etu- ja takajouset :thumbsup:
Esim Satomäestä, hotellille asti se Tikkurilantien viereinen kelvi puhtaana.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
Esim Satomäestä, hotellille asti se Tikkurilantien viereinen kelvi puhtaana.
Hyvä tietää. Siitä ajelen aina kun on asiaa Lidliin.

Muuten tulee ajeltua Satomäestä Valkoisenlähteentietä pitkin, niiden koulujen ja vanhan kyttiksen sekä oikeustalon ja Kielotien kautta Prismaan.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
49
päivitin vahingossa firmware version ewayn omasta sovelluksesta. nii miten sen saa takas ?? kun lauta ei kulje enään kingsoftin ohjelmalla ku 35 vaikka yli 40 meni ennen päivitystä. lauta on eway e600max.
En tiedä ikävä kyllä vastausta, en ole uskaltanut koskea firmikseen juuri tuon takia. Miten on lauta toiminut? Itsellä oli ensimmäistä erää ja takalokarin lisäksi ei ongelmia ekalla ajokaudella ilmennyt.
 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
5
En tiedä ikävä kyllä vastausta, en ole uskaltanut koskea firmikseen juuri tuon takia. Miten on lauta toiminut? Itsellä oli ensimmäistä erää ja takalokarin lisäksi ei ongelmia ekalla ajokaudella ilmennyt.
mulla on tänä vuonna tilattu tuli pari viikkoa sitten
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
528
Puhdistusuunnitelmat saisi löytyä netistä kootusti, kuten Helsinki, Turku ja Tampere. Auttaisi myös auton siirrossa pois tieltä.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
668
Kypärä päivityksiä. Onko kellään heittää mitään mallia mitä lähtis koittamaan noista skeitti tms kypäristä kun isommat koot hakusessa.
Laskettelukypärä on tällä hetkellä Atomic ja koko 63-65, eli ei ihan joka malli käy.. Tuo olis kyllä hyvä, mutta ehkä vähän kuumanlainen kesällä käyttää. Tietty sama tilanne jos on umpikypärä päässä.
Mulla toimii TSG Pass umpikypäränä ja Triple Eight Gotham sitten pahimmille helteille. Gothamissa eri paksuisia pehmusteita mukana niin siitä saa varmasti muovailtua omalle kupille sopivan.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Jep. Täytyy kattoo. Kai se tuolla Giron normipyöräilykypärällä mennään. Jonkinlainen leukasuojallinen malli olis jees. Noilla pienillä pyörillä ajellessa nenilleen menee paljon helpommin mitä 28" renkailla mennessä...
 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
5
mun viimekesänä ostetusta eway e500 meni runko poikki :D tosin koko talven ajanu, mutta eihän rungon pitäis poikki mennä?. myöhemmin voin laittaa kuvaa tänne
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 828
Onko mitään "pikkuskuuttia" (ei fättiä) jossa olis painoraja enemmän kuin 100kg :btooth:
Kyllä varmaan kestäis noikin meikäläisen ruhon mutta noin yleisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Onko mitään "pikkuskuuttia" (ei fättiä) jossa olis painoraja enemmän kuin 100kg :btooth:
Kyllä varmaan kestäis noikin meikäläisen ruhon mutta noin yleisesti?
Ei se oo oikeastaan ikinä rakenteellisesta kestävyydestä kiinni minkä takia se painoraja laitetaan, vaan enemmänki sen takia et tehot loppuu auttamatta kesken aika monessa mallissa ja ylämäissä sit alkaa pikkasen jo vituttamaan. Pikkuskoottia ei ainakaan kovin helpolla löydä mikä tohon raamiin sopis, vaan paino kiipee sinne n. 25kg nurkille jokatapauksessa.

Max G30 ja se Inmotionin S1 tulee nyt ekana mieleen. Joku M365 Pro 2 on varmaan jo vähän liian laiska. Mut riippuu ihan täysin et mitä oot siltä vehkeeltä hakemassa et pitääks painon olla tietyn rajan alle ja pitääkö mahtua pieneen tilaan, kuinka pitkä matka pitäs päästä yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 828
Ei se oo oikeastaan ikinä rakenteellisesta kestävyydestä kiinni minkä takia se painoraja laitetaan, vaan enemmänki sen takia et tehot loppuu auttamatta kesken aika monessa mallissa ja ylämäissä sit alkaa pikkasen jo vituttamaan. Pikkuskoottia ei ainakaan kovin helpolla löydä mikä tohon raamiin sopis, vaan paino kiipee sinne n. 25kg nurkille jokatapauksessa.

Max G30 ja se Inmotionin S1 tulee nyt ekana mieleen. Joku M365 Pro 2 on varmaan jo vähän liian laiska. Mut riippuu ihan täysin et mitä oot siltä vehkeeltä hakemassa et pitääks painon olla tietyn rajan alle ja pitääkö mahtua pieneen tilaan, kuinka pitkä matka pitäs päästä yms.
No siis kotoota assalle ja junalla ja assalta duuniin kilsan verran. Ei suuria mäkiä ja asvalttitietä. Himasta assalle ei ole kuin jokusen sataa metriä ja duunin puolella kilometrin verran.

Olis kiva siirtyy skuuttihommiin kun siinä menis parinkymmenen minsan kävely neljässä minutissa. Ja kävellessä tulee aina kuuma ja sitten vielä kuumaan junaan/duuniin niin ei ilman fillaria tai skuuttia houkuta. Ja juna-aikataulut menis paremmin kun ei tarviis kävellä. Kävellen tulis joka päivä saldoon 10min miinusta mutta skuutilla taas tulis joka päivä 10min plussaa.

Laskeskelin että keväällä jos sen pari kuukautta skuuttailis ja sitten taas loppukesästä muutaman kuukauden ja kulkis autolla talvet ja kesän niin säästyis näillä löpön hinnoilla pitkä penni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
No siis kotoota assalle ja junalla ja assalta duuniin kilsan verran. Ei suuria mäkiä ja asvalttitietä. Himasta assalle ei ole kuin jokusen sataa metriä ja duunin puolella kilometrin verran.

Olis kiva siirtyy skuuttihommiin kun siinä menis parinkymmenen minsan kävely neljässä minutissa. Ja kävellessä tulee aina kuuma ja sitten vielä kuumaan junaan/duuniin niin ei ilman fillaria tai skuuttia houkuta. Ja juna-aikataulut menis paremmin kun ei tarviis kävellä. Kävellen tulis joka päivä saldoon 10min miinusta mutta skuutilla taas tulis joka päivä 10min plussaa.

Laskeskelin että keväällä jos sen pari kuukautta skuuttailis ja sitten taas loppukesästä muutaman kuukauden ja kulkis autolla talvet ja kesän niin säästyis näillä löpön hinnoilla pitkä penni.
No sit ei kyllä juurikaan oo väliä et minkä hommaat. Max G30 on sopivan kompakti vielä ja on varmasti ihan riittävä tolle matkalle. Eikä ees tarvi latailla jokasen päivän jälkeen jos pelkästään tolla matkalla käytät.

Käytännössä tohon käy heikompikin vehje kyllä mut mukavempihan se on vedellä sellasella joka ei hyydy sit painon alla. Max G30 saa siihen n. 600€ pintaan vissiin just nyt, budjettikin ois varmaan ihan fiksu mainita niin tietää et mitä lähtee suosittelemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 828
No sit ei kyllä juurikaan oo väliä et minkä hommaat. Max G30 on sopivan kompakti vielä ja on varmasti ihan riittävä tolle matkalle. Eikä ees tarvi latailla jokasen päivän jälkeen jos pelkästään tolla matkalla käytät.

Käytännössä tohon käy heikompikin vehje kyllä mut mukavempihan se on vedellä sellasella joka ei hyydy sit painon alla. Max G30 saa siihen n. 600€ pintaan vissiin just nyt, budjettikin ois varmaan ihan fiksu mainita niin tietää et mitä lähtee suosittelemaan.
Niin tosiaan joo budjetti. Sen verran pientä toi käyttö että varmaan sen 500max. Mutta vissiin noi matkat suht halpiksellakin ajais.
Kaverilla Xiaomi M365 jota kehunu ja se ajaa parikytä kilsaa päivässä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
MAX G30 on luotettava ja jaksaa kuljettaa isompaakin kaveria rivakasti, varsinkin jos katsoo että on GEN2 moottorilla.

Yleensä nälkä kasvaa syödessä ja huomaa hetken päästä miten laudalla tuleekin liikuttua enemmän kuin oli aluksi suunnitellut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Laskeskelin että keväällä jos sen pari kuukautta skuuttailis ja sitten taas loppukesästä muutaman kuukauden ja kulkis autolla talvet ja kesän niin säästyis näillä löpön hinnoilla pitkä penni.
Samaa miettinyt, mutta jos skuutti maksaa vaikka 700 niin sillä rahalla ostaa aika paljon bensaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
MAX G30 on luotettava ja jaksaa kuljettaa isompaakin kaveria rivakasti, varsinkin jos katsoo että on GEN2 moottorilla.

Yleensä nälkä kasvaa syödessä ja huomaa hetken päästä miten laudalla tuleekin liikuttua enemmän kuin oli aluksi suunnitellut.
Nojoo, näin itelle ainakin kävi. Toisaalta itelle se tuli enemmänkin korvaamaan julkiset tässä kevät-syksy akselilla, joten vähän eri juttu, mut toisaalta jos auto olis pihassa niin samalla tavalla tulis varmaan lyhyet matkat heitettyä laudalla, etenkin näillä bensan hinnoilla.

Mut ei toi toisaalta ihan jokaseen käyttötarkotukseen sovellu ku pitää ottaa huomioon et määränpäässä pitäs keksiä joku paikka mihin se lauta sit työntää. Pihalle valvomatta jättäminen lukkoon on edelleen aika paska vaihtoehto niin se rajottaa jo aika paljon koko touhua.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Onko mitään "pikkuskuuttia" (ei fättiä) jossa olis painoraja enemmän kuin 100kg :btooth:
Kyllä varmaan kestäis noikin meikäläisen ruhon mutta noin yleisesti?
Näitä ei taida olla vielä kovin paljon liikenteessä ja taitaa olla saatavuuden kanssa ongelmia myös. Ja miten lienee laatu, mutta jossain kovasti kehuvat. Hinta aika sopiva.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Eikös tuolla normi pyöräliikenteen seassa ajellessa Max teho / suurin teho ole 1000W. Nimellisteho pienempi, mutta "enintään" tehostahan puhutaan esim moottoripyörissäkin kun määritellään ajokorttiluokkaa ym...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 786
Mää lähden tiukasti oletuksesta että poliisien resurssit eivät riitä mihinkään tehomittauksiin. Kunhat tulevat härvelit vastaan alle 30km/h niin ketään ei kiinnosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 940
Viestejä
4 320 250
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom