Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Morjesta.

Tänään tuli vaihdettua Augment ES ONE 10 skuuttiin takarengas ulko- ja sisäkumeineen. Vaihdon jälkeen normaalisti ajoon, ajoin ehkä 50 metriä, kaikki pelas täysin kunnes jarrutin eikä sen jälkeen kaasu vastaa mihinkään. Nopeusmittari toimii, jarruvalot toimii mutta kaasua kun painaa niin tenkkapoo - ei liiku mihinkään. Mikähän homma? Skuutti kuiten etuvetoinen eikä eturenkaaseen oo tarvinnu koskaan koskea. Apuja otetaan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?
Pitäisi onnistua vaikka sarjanumeroa vaihtamalla, muuttamalla sarjanumeron viisi ensimmäistä merkkiä.

N4GSD: 30km/h
N4GCD: 25km/h
N4GEA: 20km/h

Sovellukseksi käy vaikka tämä.

En saa menemään läpi. Kokeilin ensin android appilla (XiaoFlasher m365, jolla myös ninebotteja pystyy raplaamaan. Siinä on ihan maatunnuksen vaihtotoiminto, mutta ei mene läpi. Skootti vain piippaa, eikä mitään tapahdu.).

Sitten kokeilen tätä yo. Windows softaa ja sillä vaihtaa vain serialin alkuosan. Se ilmoittaa, että "Hex Convert Exception: Format_NoParsibleDigits". Eli ei hyväksy tota serial numeroa. Yritin siis laittaa alkuperäisen serialin, mutta tuo alkuosa vain eri tavalla. Osaatko sanoa mikä neuvoksi?


Tossa ekassa luulen, että kyse on siitä, että tässä uudemmassa fw:ssä on jotenkin estetty ropaaminen. Yritin myös vaihtaa vanhemman fw:n, mutta ei sekään mennyt perille.

Liekö samasta syystä ei onnistu sarjanumeronkaan vaihto. 20240715_171833.jpg
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?


En saa menemään läpi. Kokeilin ensin android appilla (XiaoFlasher m365, jolla myös ninebotteja pystyy raplaamaan. Siinä on ihan maatunnuksen vaihtotoiminto, mutta ei mene läpi. Skootti vain piippaa, eikä mitään tapahdu.).

Sitten kokeilen tätä yo. Windows softaa ja sillä vaihtaa vain serialin alkuosan. Se ilmoittaa, että "Hex Convert Exception: Format_NoParsibleDigits". Eli ei hyväksy tota serial numeroa. Yritin siis laittaa alkuperäisen serialin, mutta tuo alkuosa vain eri tavalla. Osaatko sanoa mikä neuvoksi?


Tossa ekassa luulen, että kyse on siitä, että tässä uudemmassa fw:ssä on jotenkin estetty ropaaminen. Yritin myös vaihtaa vanhemman fw:n, mutta ei sekään mennyt perille.

Liekö samasta syystä ei onnistu sarjanumeronkaan vaihto.20240715_171833.jpg
Joo, tuolla se käytännössä on mennyt aivan kuten omalla Xiaomi Pro2:lla. XiaomiFlasher on asennettuna vielä vaikka ei ole tullut sen kanssa värkättyä pariin kesään, mutta tämä kontekstina siihen että oikea appsi kyseessä.

Jos olet kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehnyt niin pitäisi toimia, PAITSI jos laite on niin uusi että ohjelmisto on tuore, eikä sitä myötä salli muutoksia. Todennäköisesti kyse on tästä, koska jo viime kesän laitteissa oli puhetta tästä. Itse tein sähköpyörään saman homman aiemmin tänä kesänä (päinvastoin, eli laitoin EU:sta US:n nopeudet) ja mikä piti tehdä oli vaihtaa alempi ohjelmistoversio. Itse onnistuin, vaikka aika lailla on saanut lukea juttuja siitä että se paskoo koko laitteen tiiliskiveksi jos homma kusee. Toisaalta joku puhui (viime vuoden juttuja, eli joku korjatkoon) että skuuteissa on kontrollerien muutos estänyt tämän, eli käytännössä kontrolleri pitäisi fyysisesti vaihtaa että muutos onnistuisi (tämä siis nopeuden korottamiseen, oletus on että sama päinvastoin).

Jos haluat tähän käytännön helpon ratkaisun niin lapsille ukaasi että pelkästään keskimmäisellä todella ajetaan jonka nopeus on se 17-20km/h ja korkeimman moden käytöstä poliisi sakottaa. Jos lapset ovat tottelevaisia niin toimii, mutta sitten taas ehkä ei.

Jos hyvin vähän ajettu laite on niin ehkä paikallinen FB-ryhmä saattaa olla otollinen paikka vaihtaa laite jonkun kanssa jolla on vastaava ongelma mutta päinvastaisessa nopeuspreferenssissä.

Sitten on se kolmas vaihtoehto, eli rajoittaa nopeutta muiden appsien kautta. Itse olen käyttänyt Xiaomin kanssa m365 Tools -nimistä ohjelmaa tuon aiemmin mainitun jälkeen erinäisiin pienempiin säätöihin, mutta tämä pitää kyllä tarkistaa ennen kuin uskallan luvata mitä se osaa tehdä.
 
Tilasin viime vuonna dhgatesta ninebot g30 maxeja pari kappaletta. Ne on jenkkimallia ja kulkee 30 km/h. Nyt kun laki muuttui ja niillä pitäisi olla lv, vaikka sekään ei tee niistä laillisia, niin haluaisin saada niihin nopeuden rajoitettua 25 km/h:iin. Myös turvallisuus huolettaa kun lapset niillä painaa menemään.

Appista en löydä sellaista asetusta.

Osaako joku sanoa onnistuuko ja miten? Jokin firmis jostain?


En saa menemään läpi. Kokeilin ensin android appilla (XiaoFlasher m365, jolla myös ninebotteja pystyy raplaamaan. Siinä on ihan maatunnuksen vaihtotoiminto, mutta ei mene läpi. Skootti vain piippaa, eikä mitään tapahdu.).

Sitten kokeilen tätä yo. Windows softaa ja sillä vaihtaa vain serialin alkuosan. Se ilmoittaa, että "Hex Convert Exception: Format_NoParsibleDigits". Eli ei hyväksy tota serial numeroa. Yritin siis laittaa alkuperäisen serialin, mutta tuo alkuosa vain eri tavalla. Osaatko sanoa mikä neuvoksi?


Tossa ekassa luulen, että kyse on siitä, että tässä uudemmassa fw:ssä on jotenkin estetty ropaaminen. Yritin myös vaihtaa vanhemman fw:n, mutta ei sekään mennyt perille.

Liekö samasta syystä ei onnistu sarjanumeronkaan vaihto.20240715_171833.jpg

Tällä ScooterHacking Utilityllä olen itse aikoinaan laittanut omani toisinpäin eu-->us, mutta voi hyvinkin olla kuten ylempänäkin mainittu että olisi mahdollisesti liian uutta softaa ettei enää onnistu vaihto tai jotain, koska kuvittelisin että kaikki nuo eri appit sen regionin samaan tapaan vaihtaisi kuitenkin.
Koko firmwaren uudelleen flashaamista en uskalla itse suositella, kun itseltäni aikoinaan brickaantui lauta, kun olin flashannut jo varmaan 15-20 kertaa eri firmwareja kun testailin kaikenlaisia teho arvoja jne. ja sitten yhdellä kerralla se jäikin jumiin ja vaikka odotin monta tuntia niin lopulta piti koittaa käynnistää lauta uusiksi ja sitten se heittikin enää jotain erroria ja muistaakseni suoraan sammui ettei saanut edes flashattua uusiksi, joutui uuden controllerin sitten hommaamaan ja sille en olekaan muuta tehnyt kuin juuri tuon maakoodin vaihtanut..
Varmaan oli vain huonoa tuuria, mutta opinpa että aina noissa säätämisissä on riskinsä..
Ja nykyään on kai mahdotonta enää flashata taaksepäin jos on liian uusi firmware, ja tietysti ne uudet firmwaret on kaikinpuolin enemmän lukittuja.
 
... Sitten kokeilen tätä yo. Windows softaa ja sillä vaihtaa vain serialin alkuosan. Se ilmoittaa, että "Hex Convert Exception: Format_NoParsibleDigits". Eli ei hyväksy tota serial numeroa. Yritin siis laittaa alkuperäisen serialin, mutta tuo alkuosa vain eri tavalla. Osaatko sanoa mikä neuvoksi?


Tossa ekassa luulen, että kyse on siitä, että tässä uudemmassa fw:ssä on jotenkin estetty ropaaminen. Yritin myös vaihtaa vanhemman fw:n, mutta ei sekään mennyt perille.

Liekö samasta syystä ei onnistu sarjanumeronkaan vaihto.20240715_171833.jpg
Muistitko painaa Ctrl+Alt+A, että saat ohjelmasta kaikki toiminnot käyttöön, jotta voit vaihtaa laudan sarjanumeron (magic serial)?

Voihan se olla, että firmispäivitykset ovat lukinneet laudalle tehtävät muutokset, mutta kokeile vielä kerran.

Olen tehnyt itselleni suomeksi alla olevan ohjeen softan käyttämisestä.
1. Avaa Ninebot-Flasher ja laita potkulautaan virrat päälle (pidä potkulauta lähellä tietokonetta, koska bluetooth yhteys).
2. Klikkaa Ninebot-Flasheristä "Start scan" painiketta ja sitten "Connect" painiketta.
3. Potkulauta piippaa kerran.
4. Paina potkulaudan virtanappia vielä kerran, että yhteys tietokoneen ja laudan välille syntyy.
5. Paina Ctrl+Alt+A, että saat ohjelmasta kaikki toiminnot käyttöön, jotta voit vaihtaa laudan sarjanumeron (magic serial).
5. Vaihda laudan sarjanumeron 5 ensimmäistä merkkiä ja klikkaa "Write ESC Sn" painiketta.
6. Klikkaa Ninebot-Flasheristä "OpenFile" painiketta mene samaan kansioon mihin purit ladatun firmwaren.
7. Valitse lopuksi firmware-tiedoston esim. FIRM.bin.enc ja klikkaa "Flash" painiketta.
 
@Raxama

Nyt sitten on lähtenyt lauta narkkareiden matkaan Tikkurilan Prismasta.

prisma.PNG
Juu, kyllähän ne lähtee jos riittävän helpoks se keikkaaminen tehty, tosta nyt on hankala sanoa et miten ollu lukossa ja millä, ois periaatteessa ihan kiinnostavaa kuulla et kuinka heikko tai järeä lukitus on ollu, ihan vaan sen takia et minkälainen operaatio on ollu irrottaa.

On siinä tiksin prismalla useempikin lauta ollu lukittuna niihin tankoihin kyllä, mut useimmiten ihan u-lukolla tai sellasella et se ei lähe ilman sähkölaitteita ja helvetinmoista ääntä. Ne on mun ymmärryksen mukaan saanu olla aika rauhassa, ku se on vähän sellasella paikalla et kyl siihen vartija aika nopeesti ilmestyy kattomaan et minkälainen homma.

Mut silti, en mä välttämättä millään lukolla jättäis oikeen mihinkään. Jyskyttäis takaraivossa liikaa et jos se kuitenki lähtee siitä jonkun matkaan, etenkin ku toistaseks ei oo ollu pakko niitä riskejä ottaa.
 
Tuossa vanhemmassa Ninebotissa ei tainnut edes olla sisäänrakennettua Apple Find My -tukea. Että voisi käydä hakemassa takaisin.
Eikä noista olisi muutenkaan hyötyä jos ollaan kerrostaloalueella.

Saat summittaisen paikannuksen, muttet tiedä tarkemmin sijaintia.
 
Tämä ei liity suoraan tähän asiaan, mutta hommasin huhtikuussa Ninebot Max G2-E skuutin työmatkoille. Hyvin toimi, mutta eräänä päivänä kotiin tullessa sattui kohdalle kaatosadekuuro. Menin suojaan, ja jatkoin matkaa sateen tauottua. Maa oli tietysti märkä, ja skuutin ohjeessa sanotaan, että märällä pinnalla voi ajaa tietyin rajoituksin. Siinä jatkoin matkaa, ja yhtäkkiä takapyörän laakeri vinkaisi, ja siitä eteenpäin pyörä pitikin rohinaa. Sillä hetkellä matkamittarissa oli 209km. Takuuseen vaihtoivat koko moottorin.

Jäi vähän ihmetyttämään, eikö niitä moottoreita voi laakeroida uudelleen. Lauta kulki aivan normaalisti alkuperäisellä moottorilla laakeriviasta huolimatta. Ilmeisesti moottorissa on suojaamattomat laakerit, jos vesi ja pöly pääsevät hajottamaan ne näin nopeasti. Onko näissä vehkeissä käyttäjillä ollut laakeriongelmia? Pienet pyörät pöllyyttävät melkoisesti likaa, pölyä ja vettä pyörännapoihin, ja olisi aika outoa, jos koko 200 euron moottoripaketti pitää ostaa parin muutaman euron laakerin takia.
 
Tämä ei liity suoraan tähän asiaan, mutta hommasin huhtikuussa Ninebot Max G2-E skuutin työmatkoille. Hyvin toimi, mutta eräänä päivänä kotiin tullessa sattui kohdalle kaatosadekuuro. Menin suojaan, ja jatkoin matkaa sateen tauottua. Maa oli tietysti märkä, ja skuutin ohjeessa sanotaan, että märällä pinnalla voi ajaa tietyin rajoituksin. Siinä jatkoin matkaa, ja yhtäkkiä takapyörän laakeri vinkaisi, ja siitä eteenpäin pyörä pitikin rohinaa. Sillä hetkellä matkamittarissa oli 209km. Takuuseen vaihtoivat koko moottorin.

Jäi vähän ihmetyttämään, eikö niitä moottoreita voi laakeroida uudelleen. Lauta kulki aivan normaalisti alkuperäisellä moottorilla laakeriviasta huolimatta. Ilmeisesti moottorissa on suojaamattomat laakerit, jos vesi ja pöly pääsevät hajottamaan ne näin nopeasti. Onko näissä vehkeissä käyttäjillä ollut laakeriongelmia? Pienet pyörät pöllyyttävät melkoisesti likaa, pölyä ja vettä pyörännapoihin, ja olisi aika outoa, jos koko 200 euron moottoripaketti pitää ostaa parin muutaman euron laakerin takia.
Laita paksua laakerirasvaa ja pyörittele moottoria kaasukahvasta ilmassa.

Muista, että koskaan ei saa laittaa mitään "juoksevaa" öljyä, koska se poistaa rasvan ja laakerien voitelu ei enää toimi ja kaikki roska sekä paska pääsee sinne sisälle.
 
Laita paksua laakerirasvaa ja pyörittele moottoria kaasukahvasta ilmassa.

Muista, että koskaan ei saa laittaa mitään "juoksevaa" öljyä, koska se poistaa rasvan ja laakerien voitelu ei enää toimi ja kaikki roska sekä paska pääsee sinne sisälle.
Laita paksua laakerirasvaa ja pyörittele moottoria kaasukahvasta ilmassa.

Muista, että koskaan ei saa laittaa mitään "juoksevaa" öljyä, koska se poistaa rasvan ja laakerien voitelu ei enää toimi ja kaikki roska sekä paska pääsee sinne sisälle.
No eipä ne ns aseöljyt ta muuten mainio WD40 ole oikeita voiteluaineita. Niissä on niin paljon liuottimia, ettei niitä voi käyttää voiteluaineena. Tuossa on se ongelma, että rasvakin kerää pölyä ja likaa. Toinen asia on lämpö. Moottori lämpiää ajossa ja laakerointi myös joka sekin voi poistaa liukastemömmöt vähän kovemmassa lämmössä. Nämä ovat kiinlaisia osia, joten luotto ei ole kovin korkealla. Yhdessä skuuttien varaosaliikkeessä on moottorin laakereita varaosana ko lautaan Ninebot MAX moottorin laakeri – Sähköpotkulaudat.fi
Tuossa näkyy olevan oikea stefa kuulien suojana. Samanlainen stefa pitäisi olla moottorin kuoressa akselia tiivistämässä.
 
Ninnibottiin saa uuden laakerit vaikka Biltemasta ja ei ole vaikea vaihtaa ja SinäTuubista löytyy hyvät videot miten se tehdään.

Itselläni tuli MAX G30 laudassa etulaakerien vaihto ajankohtaiseksi noin 2500km kohdalla kun alkoivat rahisemaan, mutta takalaakereille ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään, vaikka mittarissa on jo yli 4000km.
 
Tämä ei liity suoraan tähän asiaan, mutta hommasin huhtikuussa Ninebot Max G2-E skuutin työmatkoille. Hyvin toimi, mutta eräänä päivänä kotiin tullessa sattui kohdalle kaatosadekuuro. Menin suojaan, ja jatkoin matkaa sateen tauottua. Maa oli tietysti märkä, ja skuutin ohjeessa sanotaan, että märällä pinnalla voi ajaa tietyin rajoituksin. Siinä jatkoin matkaa, ja yhtäkkiä takapyörän laakeri vinkaisi, ja siitä eteenpäin pyörä pitikin rohinaa. Sillä hetkellä matkamittarissa oli 209km. Takuuseen vaihtoivat koko moottorin.

Jäi vähän ihmetyttämään, eikö niitä moottoreita voi laakeroida uudelleen. Lauta kulki aivan normaalisti alkuperäisellä moottorilla laakeriviasta huolimatta. Ilmeisesti moottorissa on suojaamattomat laakerit, jos vesi ja pöly pääsevät hajottamaan ne näin nopeasti. Onko näissä vehkeissä käyttäjillä ollut laakeriongelmia? Pienet pyörät pöllyyttävät melkoisesti likaa, pölyä ja vettä pyörännapoihin, ja olisi aika outoa, jos koko 200 euron moottoripaketti pitää ostaa parin muutaman euron laakerin takia.
Noin nopea hajoaminen kuulostaa kyllä omituiselta, tilattuani luin muiden kokemuksia ja kehuivat ajelleensa sateessa, joten itsekin sitä harrastanut, lätäköistäkin vetänyt surutta yli ja pessyt jopa painepesurilla. Saa nähdä milloin hajoaa :D
 
Noin nopea hajoaminen kuulostaa kyllä omituiselta, tilattuani luin muiden kokemuksia ja kehuivat ajelleensa sateessa, joten itsekin sitä harrastanut, lätäköistäkin vetänyt surutta yli ja pessyt jopa painepesurilla. Saa nähdä milloin hajoaa :D
Yli 4000km takana ninnibot max g30 ja on vedetty sateessa ja isoista lätäköistä ja ei ikinä ole ollut muuta ongelmaa kuin, että kuljettaja on ollut kotiin palatessa märkä kuin koira :rofl:
 
Tämä ei liity suoraan tähän asiaan, mutta hommasin huhtikuussa Ninebot Max G2-E skuutin työmatkoille. Hyvin toimi, mutta eräänä päivänä kotiin tullessa sattui kohdalle kaatosadekuuro. Menin suojaan, ja jatkoin matkaa sateen tauottua. Maa oli tietysti märkä, ja skuutin ohjeessa sanotaan, että märällä pinnalla voi ajaa tietyin rajoituksin. Siinä jatkoin matkaa, ja yhtäkkiä takapyörän laakeri vinkaisi, ja siitä eteenpäin pyörä pitikin rohinaa. Sillä hetkellä matkamittarissa oli 209km. Takuuseen vaihtoivat koko moottorin.

Jäi vähän ihmetyttämään, eikö niitä moottoreita voi laakeroida uudelleen. Lauta kulki aivan normaalisti alkuperäisellä moottorilla laakeriviasta huolimatta. Ilmeisesti moottorissa on suojaamattomat laakerit, jos vesi ja pöly pääsevät hajottamaan ne näin nopeasti. Onko näissä vehkeissä käyttäjillä ollut laakeriongelmia? Pienet pyörät pöllyyttävät melkoisesti likaa, pölyä ja vettä pyörännapoihin, ja olisi aika outoa, jos koko 200 euron moottoripaketti pitää ostaa parin muutaman euron laakerin takia.

Enemmän kuulostaa huonolta tuurilta. Kyllä noi nyt vedessä ajoa kestää ja virallisestihan noissa on IPX5-luokituskin joka ei toki täydellistä vesisuojaa tarjoa. Redditin perusteella ainakin G2 Maxin alkuvaiheen malleissa tuntui olevan myös laakerisuojauksessa jonkinlaista eroa eli jostain malleista puuttui ilmeisesti laakerien kumisuoja mutta jäi vähän epäselväksi senkin juurisyyt ja todellisuus. Laakerit on kyllä vaihdettavissa mutta vie vähän aikaa ja varmaan takuun piikissä helpompi vain vaihtaa koko moottori kun lähteä analysoimaan juurisyitä. Ihan mielenkiinnosta minkä firman kautta meni takuuseen? En nyt löytänyt G2 Maxille videota mutta eiköhän mene about samalla logiikalla kuin edeltävässä mallissa:
 
Ninnibottiin saa uuden laakerit vaikka Biltemasta ja ei ole vaikea vaihtaa ja SinäTuubista löytyy hyvät videot miten se tehdään.

Itselläni tuli MAX G30 laudassa etulaakerien vaihto ajankohtaiseksi noin 2500km kohdalla kun alkoivat rahisemaan, mutta takalaakereille ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään, vaikka mittarissa on jo yli 4000km.

Enemmän kuulostaa huonolta tuurilta. Kyllä noi nyt vedessä ajoa kestää ja virallisestihan noissa on IPX5-luokituskin joka ei toki täydellistä vesisuojaa tarjoa. Redditin perusteella ainakin G2 Maxin alkuvaiheen malleissa tuntui olevan myös laakerisuojauksessa jonkinlaista eroa eli jostain malleista puuttui ilmeisesti laakerien kumisuoja mutta jäi vähän epäselväksi senkin juurisyyt ja todellisuus. Laakerit on kyllä vaihdettavissa mutta vie vähän aikaa ja varmaan takuun piikissä helpompi vain vaihtaa koko moottori kun lähteä analysoimaan juurisyitä. Ihan mielenkiinnosta minkä firman kautta meni takuuseen? En nyt löytänyt G2 Maxille videota mutta eiköhän mene about samalla logiikalla kuin edeltävässä mallissa:

Täällä Tampereen alueella Piketa (takuu)huoltaa muidenkin valmistajien skuutit. Tiketti Witt as:n kautta (josta muuten tuli tanskaksi vastaus) ja sitten Piketa ilmoitti, että vehkeen saa tuoda huoltoon. Siinä ei ollut mitään valittamista. Sen sijaan Wittin sivuilla annetaan ymmärtää, ettei takuu ole voimassa, jos laudalla on ajettu jossain muualla kuin kuivalla ja putsatulla asfaltilla aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä.

Luin jostain ulkomaankieliseltä sivulta, että laakereissa on ollut suojattuja malleja vaihtelevasti. Tyypillistä kiinantouhua. Luultavasti suojamattomia laakereita on tarjolla halvemmalla, niin niitä on sitten käytetty.
 
Tällä ScooterHacking Utilityllä olen itse aikoinaan laittanut omani toisinpäin eu-->us, mutta voi hyvinkin olla kuten ylempänäkin mainittu että olisi mahdollisesti liian uutta softaa ettei enää onnistu vaihto tai jotain, koska kuvittelisin että kaikki nuo eri appit sen regionin samaan tapaan vaihtaisi kuitenkin.
Koko firmwaren uudelleen flashaamista en uskalla itse suositella, kun itseltäni aikoinaan brickaantui lauta, kun olin flashannut jo varmaan 15-20 kertaa eri firmwareja kun testailin kaikenlaisia teho arvoja jne. ja sitten yhdellä kerralla se jäikin jumiin ja vaikka odotin monta tuntia niin lopulta piti koittaa käynnistää lauta uusiksi ja sitten se heittikin enää jotain erroria ja muistaakseni suoraan sammui ettei saanut edes flashattua uusiksi, joutui uuden controllerin sitten hommaamaan ja sille en olekaan muuta tehnyt kuin juuri tuon maakoodin vaihtanut..
Varmaan oli vain huonoa tuuria, mutta opinpa että aina noissa säätämisissä on riskinsä..
Ja nykyään on kai mahdotonta enää flashata taaksepäin jos on liian uusi firmware, ja tietysti ne uudet firmwaret on kaikinpuolin enemmän lukittuja.

On jotenkin päässyt ohi silmien SHU:n yhteensopivuus muiden kuin oman kyydin kanssa, joten taas oppi uutta. :oops:
Oman M365:n kanssa on tietty mahdollisuus kontrollerin soft-brick fixata tai tehdä pakotettu downgrade STLinkin kanssa, mutta eikö Ninebotin kanssa ole samaa mahdollisuutta ollenkaan?
 
Ninnibottiin saa uuden laakerit vaikka Biltemasta ja ei ole vaikea vaihtaa ja SinäTuubista löytyy hyvät videot miten se tehdään.

Itselläni tuli MAX G30 laudassa etulaakerien vaihto ajankohtaiseksi noin 2500km kohdalla kun alkoivat rahisemaan, mutta takalaakereille ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään, vaikka mittarissa on jo yli 4000km.

Hieman asian ydintä sivuten:
Harmittaa vähän, kun ei tullut Biltemasta ostettua varalle laakereita M365:een aikanaan. Kas, kun viimeksi katsoessa toiseen pyörään sopivat laakerit olivat poistuneet valikoimista (ainakin se suojattu malli), ja sitten Puuiloa myöten niitä on etsitty kohtuuhintaan. Varaosia myyvät skuuttikaupat kun tuntuvat järjestään aika mehustettuja hintoja vaativan, niin Bilteman _täysin_samat_ tuotteet olisivat kelvanneet edukkaasti.

Omista muistiinpanoista M365:n laakereita koskeva kohta:
"Bearings: 6002-2RS. Depending on manufacturer, they have 2RS or LLU in their part number.
RS6002's in the front and RS6001's in the back. Its the same across the line (essential, m365, pro).
Use lithium grease."
 
Täällä Tampereen alueella Piketa (takuu)huoltaa muidenkin valmistajien skuutit. Tiketti Witt as:n kautta (josta muuten tuli tanskaksi vastaus) ja sitten Piketa ilmoitti, että vehkeen saa tuoda huoltoon. Siinä ei ollut mitään valittamista. Sen sijaan Wittin sivuilla annetaan ymmärtää, ettei takuu ole voimassa, jos laudalla on ajettu jossain muualla kuin kuivalla ja putsatulla asfaltilla aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä.

Luin jostain ulkomaankieliseltä sivulta, että laakereissa on ollut suojattuja malleja vaihtelevasti. Tyypillistä kiinantouhua. Luultavasti suojamattomia laakereita on tarjolla halvemmalla, niin niitä on sitten käytetty.

Itse teen omat huollot, vaikka on aika lailla peukalo keskellä kämmentä. Okei okei okei... ei IHAN keskellä, mutta kuitenkin.
Kanssaskuuttailijat joilta huollot tai korjaukset ei vaan suju, ovat epäilemättä ainakin Nääswillen suunnalla kiitollisia vinkistäsi!

Turun suunnalla on tietty paikallinen liike joka myös myy lisä- ja varaosia siinä kuin uusia ja käytettyjä skuuttejakin.
Ei omaa sidosta kyseiseen liikkeeseen, poislukien asiakkuus vara- ja lisäosien oston suhteen. Suosittelen silti.
 
Ei hemmetti, toi ei oo enää huonoa tuuria, vaan huonoa laadunvalvontaa valmistajalta!
Toivottavasti ei tuon haverin aikana käynyt pahemmin... :sshock:
Joo säikähdyksellä selvittiin.
Mikäs ois nyt sellanen lauta joka kulkee plus 30km/h
Ja range ois pitkä.
Segway G30 MAX vai joku muu?
 
Joo säikähdyksellä selvittiin.
Mikäs ois nyt sellanen lauta joka kulkee plus 30km/h
Ja range ois pitkä.
Segway G30 MAX vai joku muu?
Tuossahan on isommallekin katastrofille ainekset. Hengenvaarallinen tuo on jos tukirakenne katkeaa kesken ajon. Kai valmistajalla joku vastuu pitää olla. Onko tuo muuten alumiinia vai terästä? G2-E on valmistajan mukaan se on terästä, ja painokin on sen mukainen. Mutta jos Ninebot kelpaa, niin Itsellä on hyviä kokemuksia siitä. Ajelen sillä hyvällä kelillä liki 19km suuntaansa töihin ja takaisin. Enkä todellakaan ole sieltä kevyemmästä päästä, painoa on toistasataa kiloa. Jos lataan akun 95%, 19 km jälkeen jäljellä noin 40%. Ihan hyvä suoritus.
 
Joo ei enää. Toinen lauta joka menee poikki.20240718_060732.jpg
Kovin on saman näköinen kuin Xiaomeissa. Aina kuvitellut että tuo runko tulisi samannäköisissä samalta toimittajalta, mutta ehkei sittenkään.

Tosin voi olla tietysti tuo perinteinen että Xiaomi (ja muut ns. paremmat valmistajat) ottavat tuottajalta sitä saapumiserää jossa viallisia on testeissä löytynyt tietty prosenttimäärä. Sitten halvemman hintaluokan skuuttivalmistajat ottavat valmistiserästä jossa viallisten testiosuus on ollut vaikkapa 1% luokkaa ja sitten kakkoslaatuna on runkovalmistaja myynyt erän jossa testeissä on failannut 5% tai jotain. Ja sitten on joku skuuttivalmistaja joka menee ostamaan tuon kakkoslaatuerän tekemättä omaa myöhempää stressitestiä ja sen seurauksena sitten näitä.

Harmillinen keikka asiakkaalle; takuuhommat vissiin vähän niin ja näin? Pahin tietysti että jos tuo sattuu ajon aikana vaikkapa alamäessä.
 
Rupesi vihdoin ketuttamaan satunnaisesti rikki oleviin vuokralautoihin rahan tuhlaaminen. Huomasin Cittarissa E-Way E6045FRS:n hintaan 630€, mutta hetken tutkimisen jälkeen vaihtoehtoihin valikoitui vielä hintaluokan molemmin puolin E-Wheels E2S V2 Pro (460€), E-Wheels E2S V2 Max (750€) ja GZR Centr-e 5 Pro (600€).
Onneksi tulin lukemaan lankaa läpi, tilaukseen lähti täältä löytyvien vinkkien perusteella DHGatesta Ninebot Max G2 hintaan 628€ posteineen (koodilla DH2024JUL30OFF lähti -28€). Kiitos vinkkaajille! :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan on isommallekin katastrofille ainekset. Hengenvaarallinen tuo on jos tukirakenne katkeaa kesken ajon. Kai valmistajalla joku vastuu pitää olla. Onko tuo muuten alumiinia vai terästä? G2-E on valmistajan mukaan se on terästä, ja painokin on sen mukainen. Mutta jos Ninebot kelpaa, niin Itsellä on hyviä kokemuksia siitä. Ajelen sillä hyvällä kelillä liki 19km suuntaansa töihin ja takaisin. Enkä todellakaan ole sieltä kevyemmästä päästä, painoa on toistasataa kiloa. Jos lataan akun 95%, 19 km jälkeen jäljellä noin 40%. Ihan hyvä suoritus.
Hain tämän:

20240722_172037.jpg
 
Tuo vakuutus jos paino / nopeus on yli x niin on kyllä hyvä. Parantaa hyvin turvallisuutta. Ei tietty kaikkia ongelmia poista, mutta parempaan suuntaan.
Ongelma on 100% vuokrapotkulaudat ja niiden käyttäjät. Turvallisuus ei parane vakuutuksella.
 
Millähän tuollaisen honeycomb-renkaan saisi etupyörästä kätevimmin pois? Höyrytys ei tietty vaihtoehto, kun moottori. Kuumailmapuhallinta varovasti ajattelin, kun tuolla vanhalla kumilla niin väliä.
M365 siis kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Millähän tuollaisen honeycomb-renkaan saisi etupyörästä kätevimmin pois? Höyrytys ei tietty vaihtoehto, kun moottori. Kuumailmapuhallinta varovasti ajattelin, kun tuolla vanhalla kumilla niin väliä.
M365 siis kyseessä.
jos kerran vanhalla kumilla ei ole väliä niin leikkaa / sahaa se pois.
 
En ole honeycombeja asennellut mutta toi skuuttien renkaanvaihto on aina vähän tekniikka ja välineurheilua (rengasraudat yms). Lukemattomia esimerkkejä löytyy Youtubesta, joista jokaisella homma onnistuu minuuteissa. Itsellä ei ole koskaan mennyt niin helposti kuin esimerkeissä mutta kyllä oikea tekniikka ja välineet tekevät hommasta huomattavasti helpompaa. Joku random esimerkki tässä:
 
Itse oikaisin honeycombin asennuksessa ja ostin valmiiksi vanteella olevan sellaisen. Toki se oli taakse, joten hinta oli maltillinen kun ei moottoria ole takarenkaassa.

Mutta tosiaan noita skuuttien huoltoliikkeitä ja rengasliikkeitäkin löytyy, eivätkä varmaan ihan hirveästi hintaa ota työstä. Pari kertaa peruskumeja näihin ährännyt itse enkä perinteisiä 8.5" kumeja enää ikinä halua vanteille pyöräyttää. 10" nyt menisi vielä juuri ja juuri aseella uhaten mutta mieluusti en niitäkään.
 
Ongelma on 100% vuokrapotkulaudat ja niiden käyttäjät. Turvallisuus ei parane vakuutuksella.
No ei, mutta maksaja vahingoille löytyy varmemmin. On se tyhjää parempi. Itse olen vielä täysi noviisi skuutilla ajelussa, mutta vuosikymmenten autolla ajo on kyllä opettanut perusasiat kuten ennakoinnin. Ajelen Tampereen keskustassa työmatkoja, ja kyllähän se päivällä töistä tullessa on yhtä helvettiä. Nyt on helppo ymmärtää, miksi varsinkin vuokraskuuttikuskeille sattuu ja tapahtuu. Itse uskallan ajaa max 15-20km/h niin vuokrakonekuskit painavat kaasu pohjassa joka paikkaan. Ja käytännössä aina ilman minkäänlaisia suojavarusteita.
 
Täällä Tampereen alueella Piketa (takuu)huoltaa muidenkin valmistajien skuutit. Tiketti Witt as:n kautta (josta muuten tuli tanskaksi vastaus) ja sitten Piketa ilmoitti, että vehkeen saa tuoda huoltoon. Siinä ei ollut mitään valittamista. Sen sijaan Wittin sivuilla annetaan ymmärtää, ettei takuu ole voimassa, jos laudalla on ajettu jossain muualla kuin kuivalla ja putsatulla asfaltilla aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä.

Luin jostain ulkomaankieliseltä sivulta, että laakereissa on ollut suojattuja malleja vaihtelevasti. Tyypillistä kiinantouhua. Luultavasti suojamattomia laakereita on tarjolla halvemmalla, niin niitä on sitten käytetty.
Piketasta olen tilannut esim. kontrollerin, koska se minkä tilasin eBaysta osoittautui kopioksi ja siihen ei saanut edes mitään yhteyttä puhelimella ja jarruttaessa ei ollut mitään yhteyttä moottoriin, eli pelkkä edessä oleva rumpujarru oli käyttössä ja on muuten hiton vaarallista ajaa.

Sieltä saa ihan kohtuulliseen hintaan vaikka koko eturenkaan vanteineen sekä jarruineen jos ei halua alkaa vaihtaa rengasta :thumbsup:
 
Piketasta olen tilannut esim. kontrollerin, koska se minkä tilasin eBaysta osoittautui kopioksi ja siihen ei saanut edes mitään yhteyttä puhelimella ja jarruttaessa ei ollut mitään yhteyttä moottoriin, eli pelkkä edessä oleva rumpujarru oli käyttössä ja on muuten hiton vaarallista ajaa.

Sieltä saa ihan kohtuulliseen hintaan vaikka koko eturenkaan vanteineen sekä jarruineen jos ei halua alkaa vaihtaa rengasta :thumbsup:
Ninebotin originaalit varaosat tuntuvat olevan melko edullisia. Tuo eturengas/vanne jarruineen taisi olla jossain 70 euron pinnassa.
 
E-Way E600 takakumi soikeana. Hieman katselin ja vaikutti ihan painajaismaiselta vaihtotyöltä. Melkein fiksumpi vaihtaa takarengas moottoreineen päivineen, mutta ainakaan tällä hetkellä ei näyttänyt olevan saatavilla. Pitänee seurata tilannetta.
 
E-Way E600 takakumi soikeana. Hieman katselin ja vaikutti ihan painajaismaiselta vaihtotyöltä. Melkein fiksumpi vaihtaa takarengas moottoreineen päivineen, mutta ainakaan tällä hetkellä ei näyttänyt olevan saatavilla. Pitänee seurata tilannetta.
Kannattaa kysellä vaikka pyörähuolloista vaihtavatko noita renkaita. Turussa oleva huolto tekee vaihtoja, ja sinne voi lähettää Matkahuollolla kamppeen laitettavaksi. Sähköpotkulautojen huolto – Sähköpotkulaudat.fi
 
E-Way E600 takakumi soikeana. Hieman katselin ja vaikutti ihan painajaismaiselta vaihtotyöltä. Melkein fiksumpi vaihtaa takarengas moottoreineen päivineen, mutta ainakaan tällä hetkellä ei näyttänyt olevan saatavilla. Pitänee seurata tilannetta.
Mä olen vaihdattanut muutamia kertoja Euromasterilla skuutin renkaita, ovat veloittaneet siitä €8,90. Mielestäni sen verran halpaa lystiä, etten viitsi itse edes yrittää. Toisella kerralla ei myyjä meinannut ottaa vastaan, mutta sain ylipuhuttua. Ekalla kerralla renkaanvaihtaja oli paikalla kun hain sen ja sanoi että oli helppo homma. Tämän mainittua myyjälle, niin otti vastaan. Kolmannella kerralla muisti ja tunnisti meikän, niin otti renkaan vastaan nipottelematta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen vaihdattanut muutamia kertoja Euromasterilla skuutin renkaita, ovat veloittaneet siitä €8,90. Mielestäni sen verran halpaa lystiä, etten viitsi itse edes yrittää.
Veitkö renkaan itse, vai metsästikö ne sen renkaan? Tässä on ns. kennokumirengas joka ei vaihdu ihan niin helposti kuin tubeless. Kumin nyt toki saa helposti leikkaamalla pois, mutta uuden asennus ei vaikuttanut kauhean kivalta. Moottorin irroitus vanteelta vaatii ainakin pari erikoistyökalua. Jos taas haluaa ottaa piuhan piirikortilta irti, niin vähintään tiivistys pitää tehdä uusiksi. Oli aika kiinalaisen kokoaman näköinen, kun kurkkasin.
 
Veitkö renkaan itse, vai metsästikö ne sen renkaan? Tässä on ns. kennokumirengas joka ei vaihdu ihan niin helposti kuin tubeless. Kumin nyt toki saa helposti leikkaamalla pois, mutta uuden asennus ei vaikuttanut kauhean kivalta. Moottorin irroitus vanteelta vaatii ainakin pari erikoistyökalua. Jos taas haluaa ottaa piuhan piirikortilta irti, niin vähintään tiivistys pitää tehdä uusiksi. Oli aika kiinalaisen kokoaman näköinen, kun kurkkasin.
Kennorengasta eivät huolineet sinne kun koitin, niin tubeleksella mennään. Täältä olen tilaillut renkaita ja vienyt sitten Euromasterille.
 
3 vuotta vanha Kontio Kruiser premium pack versiossa erikoinen ongelma, viikko sitten veto loppui yllättäen vaikka akussa oli reilusti varausta, laitteen näyttö sekosi ensin ja sitten meni täysin mustaksi. Otin heti akun virtapiuhan irti ja laitoin takasin, toimi 100 metriä ja taas sama vika.

Sitten huomasin, että akun virtapiuha ei pysy kunnolla akussa kiinni vaan on löysä, tilasin sitten uuden virtapiuhan, asensin sen eilen, sen jälkeen ajoin noin 4km ja laite pelasi normaalisti
Kotiopäin lähtiessä sama vika ilmeentyi noin 1km ajon jälkeen, virtapiuhan ottamalla pois ja takaisin, pääsin ehkä 10 metriä eteenpäin ja samaa vikaa pukkaa.

Mistähän voisi johtua?
 
En tiedä millainen systeemi Kontiossa on, mutta kai siinäkin joku ohjauslogiikka/kontrolleripiiri on pakko olla. Sivistynyt arvaus on hakea siitä vikaa. Niitä tuntuu paukkuvan sähköskuuteistakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom