Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 927
pyörävarastossa varmaan, mutta ei tuo kätevä ole, juuri ja juuri mahtui auton perään mutta raskas nostaa. Ja pyörävarastossa saa pelätä, että akku syttyy palamaan tai naapuri valittaa kun ei ole pyörä. Toki siinä kohtaa voi muistuttaa, että se rinnastetaan pyörään lain mukaan kaiketi.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Ei se noin taida mennä. Mä luulen, että tässä on tullut sellainen väärinkäsitys, että kun Segwaylta on tullut näitä itsestään tasapainottavia 2-pyöräsiä vehkeitä, kun ne pysyy kahdella renkaalla pystyssä ilman jalkaa, niin sitten toi on alettu ymmärtää väärin ja puhua kaikista sinne päin samalla nimityksellä kutsuttavista vehkeistä itsestään tasapainottuvina, vaikka eivät sitä ole. Kaikki tollaset, jotka vaatii jalan alleen pysyäkseen pystyssä paikallaan eivät ole itsestään tasapainottuvia. Segway ja nää "hoverboard" -tyyppiset on. Mutta tosiaan kontiossahan on niin läskit renkaat alla, että pysyy varmaan niillä pystyssä paikallaankin ja tuota pykälää on kierretty sitä kautta.
Eli pystyssä ilman jalkaa pysyvässä saa olla istuin, muutoin ei? Tuleekohan näihin joku oma virallinen tuoteluokituksensa jossakin välissä. Kruiseri esim. ei ole varsinainen potkulauta vaan joku kevyt sähkökulkupeli. Sähkömopokaan ei suoraan käy kun ne ovat sitten eri laitteita.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
pyörävarastossa varmaan, mutta ei tuo kätevä ole, juuri ja juuri mahtui auton perään mutta raskas nostaa. Ja pyörävarastossa saa pelätä, että akku syttyy palamaan tai naapuri valittaa kun ei ole pyörä. Toki siinä kohtaa voi muistuttaa, että se rinnastetaan pyörään lain mukaan kaiketi.
Meillä tässä 1960 rakennetussa kerrostalossa ei olisi mitään mahdollisuutta viedä pyörävarastoon, koska jo ensimmäisessä ovessa on korkea kynnys, sen jälkeen yksi askelma alas ja pyörävarastoon mennessä vielä ahtaat kolme askelmaa alas ja se on täynnä asukkaiden fillarinraatoja joilla kukaan ei koskaan aja.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Miten ihmeessä jengi säilyttää noita läskifättejä, vai asuuko sellaisen hankkineet aina omakotitalossa, jossa on oma autotalli tms?

Itse muutin viikko sitten samassa rapussa isompaan huoneistoon ja nykyään joudun kantamaan lautaa puolikkaan kerroksen ja sekin vituttaa, kun ennen pääsin hissillä suoraan kotioven viereen.
Olen miettinyt samaa, ja päätynyt että kyllä ne enemmän ovat oman pihan (rivari, omakotitalo) asukkaiden vehkeitä. Ei kai se eroa siitä että missä säilyttäisi mopoa.

Asun itse kerrostalossa, iso lauta (Ninebot Max 2) on hyvä koska saa talutettua, mahtuu talutettuna hissiin ja hyvin mahtuu asunnon eteiseen lataukseen. Niin raskas toki on (vajaa 20 kg) etten haluaisi sitä portaita joka päivä kantaa, onneksi on hissi.

Läskifätti ei taitaisi ainakaan helposti mahtua hissiin, veikkaan että vähintään joutuisi etupyörää nostamaan seinää vasten kuten pyörän tapauksessa joutuu, mutta se kyllä painaa hiton paljon enemmän kuin pyörä... Joten jossain sitä pitäisi alhaalla säilyttää. Ainoat mieleen tulevat vaihtoehdot ovat:

1. Pyörävarastoon, mutta voi olla että tulee valitusta ettei se ole tarkoitettu "mopoille", vie liikaa tilaa.

2. Ulos pyörätelineeseen kiinni, ja talvella akut irti ja sisään lämpimään.

3. Oman autopaikan eteen, auton eteen. Siinä yksi jo pitää omalla autopaikallaan jotain tavallista skootteria. Taloyhtiö on hyväksynyt tämän käytännön kunhan ei vie skootteri + auto liikaa tilaa ruudun ulkopuolella, tarkkaa on.

Kolmosvaihtoehto vaikuttaakin parhaalta, skuutteri kiinni lämmitystolppaan isolla lukolla jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Miten ihmeessä jengi säilyttää noita läskifättejä, vai asuuko sellaisen hankkineet aina omakotitalossa, jossa on oma autotalli tms?

Itse muutin viikko sitten samassa rapussa isompaan huoneistoon ja nykyään joudun kantamaan lautaa puolikkaan kerroksen ja sekin vituttaa, kun ennen pääsin hissillä suoraan kotioven viereen.
Jos pyörävarastossa on tilaa ja helppo kulku niin miksei sinne, akun ottaisin kyllä aina mukaan. Ei noita kovin mielellään varmaan varsinkaan portaita pitkin mihinkään vie, painaa sen verran paljon kuitenkin.
Parkkipaikalla lämmitystolppaan köytettynä suojan alla ehkä?
Asun ite omakotitalossa niin eri juttu..
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
528
Meillä tässä 1960 rakennetussa kerrostalossa ei olisi mitään mahdollisuutta viedä pyörävarastoon, koska jo ensimmäisessä ovessa on korkea kynnys, sen jälkeen yksi askelma alas ja pyörävarastoon mennessä vielä ahtaat kolme askelmaa alas ja se on täynnä asukkaiden fillarinraatoja joilla kukaan ei koskaan aja.
Meillä kanssa vanha talo ja siivottiin hylätyt pyörät kierrätykseen pari vuotta sitten. Noin 50 asuntoa ja 21 raatoa kertyi, osa helposti kuntoon laitettavia. Varmaan monella vain avain hävinnyt ja muutossa sitten vain unohtunut. Laitettiin teippi kaikkiin pyöriin ja ohje käyttäjille poistaa teippi kuukauden aikana, jos pyörä käytössä. Kierrätyskeskus noutaa Helsingissä ilmaiseksi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
Jos pyörävarastossa on tilaa ja helppo kulku niin miksei sinne, akun ottaisin kyllä aina mukaan. Ei noita kovin mielellään varmaan varsinkaan portaita pitkin mihinkään vie, painaa sen verran paljon kuitenkin.
Parkkipaikalla lämmitystolppaan köytettynä suojan alla ehkä?
Asun ite omakotitalossa niin eri juttu..
Netissä on ollut juttua miten fätin päällä on istuttu ja hypitty ja revitty osia paskaksi kun ovat säilyttäneet sitä kerrostalon pyörävarastossa.

Täällä on vielä vähän remontti kesken ja puuttuu lattialistaa ja maalaukset kesken, mutta eteisestä löytyi onneksi oma paikka laudalle.

Laudan alle pitää ostaa vielä mustaa terassimattoa ja leikata siitä sopiva palanen, ettei juuri vaihdettu lattia mene kurasta ja paskasta rikki.

IMG_20220407_163755.jpg
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Miten ihmeessä jengi säilyttää noita läskifättejä, vai asuuko sellaisen hankkineet aina omakotitalossa, jossa on oma autotalli tms?

Itse muutin viikko sitten samassa rapussa isompaan huoneistoon ja nykyään joudun kantamaan lautaa puolikkaan kerroksen ja sekin vituttaa, kun ennen pääsin hissillä suoraan kotioven viereen.
Täydennän vielä aiempaa vastaustani että tietenkin säilytys riippuu siitä onko läski silloin aktiivikäytössä vai säilössä.

Kesällä varmaan tyytyisin pitämään sitä visusti lukittuna pihan isossa pyörätelineessä, tai sitten vaihtoehtoisesti autopaikkani lämmitystolppaan lukittuna. Onnekseni molemmat ovat sisäpihalla, valaistuja ja suora näköyhteys makkarin ikkunasta. (Jos olisi auton edessä kiinni lämpötolpassa, ehkä kannattaisi olla autokamera joka alkaisi nauhoittaa jos olisi jotain liikettä auton edessä...).

Talvella, jos sitä ei silloin ajella, saattaisin miettiä saisinko tyhjennettyä vaikka häkkivarastoni ja laitettua sen sinne (jos mahtuu, en ole ihan varma), tai mahdollisesti ajaisin talvisäilytykseen jonnekin lähisukulaisen luo? Tai sitten kiinni joko lämmitystolpassa tai pyörätelineessä, ilman akkuja, suojapeitteen alla.

Jos taas se olisi talvella käytössä, sitten kai edelleen pihalla, mutta silloin ehdottomana edellytyksenä on että akut saa helposti irti ja kotiin sisään lämpimään, lataukseen.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Netissä on ollut juttua miten fätin päällä on istuttu ja hypitty ja revitty osia paskaksi kun ovat säilyttäneet sitä kerrostalon pyörävarastossa.
Vähän epäilinkin että saatta olla mahdollista. Eikä kellarissa varmaan hälyttimestäkään paljon taida hyötyä olla kun ei se sieltä mihinkään kuulu. Jokin tekstarin lähettävä häläri? Tulee sitten kuntoiltuakin :cigarbeye:
Saako nuo esim. parkkipaikan tolppaan sidottuna pressun alla olla rauhassa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
Täydennän vielä aiempaa vastaustani että tietenkin säilytys riippuu siitä onko läski silloin aktiivikäytössä vai säilössä.

Kesällä varmaan tyytyisin pitämään sitä visusti lukittuna pihan isossa pyörätelineessä, tai sitten vaihtoehtoisesti autopaikkani lämmitystolppaan lukittuna. Onnekseni molemmat ovat sisäpihalla, valaistuja ja suora näköyhteys makkarin ikkunasta. (Jos olisi auton edessä kiinni lämpötolpassa, ehkä kannataisi olla autokamera joka alkaisi nauhoittaa jos olisi jotain liikettä auton edessä...).

Talvella, jos sitä ei silloin ajella, saattaisin miettiä saisinko tyhjennettyä vaikka häkkivarastoni ja laitettua sen sinne (jos mahtuu, en ole ihan varma), tai mahdollisesti ajaisin talvisäilytykseen jonnekin lähisukulaisen luo?

Jos taas se olisi talvella käytössä, sitten kai edelleen pihalla, mutta silloin ehdottomana edellytyksenä on että akut saa helposti irti ja kotiin sisään lämpimään, lataukseen.
Jos säilyttää pihalla sateessa ja paisteessa, niin veikkaan ettei läskifättien osat ole yhtä hyvin säätä kestäviä kuin esim. mopojen ja moottoripyörien.

Laitoksessa olisi myös hyvä olla liikkeestä aktivoituva varashälytin, mutta en silti luottaisi etteikö joku Romanialainen porukka kävisi härskisti nostamassa ujeltavan laitteen pakettiautoon yön hämärinä tunteina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Ison Ninebot Maxinkin lykkiminen tuntuu sen verran vaivattomalta että voisihan sitä marketissa työnnellä mukana, jos kerran myyjät sallivat. Lähinnä mietin etteivät luule että olet viemässä sitä kaupasta pois maksamatta. :)

Mielenkiintoista sikäli etten mielestäni ole nähnyt ihmisten tekevät tuota, ottavan omia lautojaan kauppaan sisään. Liekö sitten yleisempää esim. keskustoissa?

Vaimon mielenkiinto lautaa kohti (sähköskootterin sijaan) kasvoi kun tajusi että sen voisi kaiketi ottaa metroon sisään mukaan, en tiedä onnistuuko lähijunaankin. Pääkaupunkiseudulla siis asutaan, Vantaan puolella lähiössä. Taiteltuna sen kai voisi ottaa bussiinkin sisään, mutta vaimo ei takuulla ala tuollaista melkein 20kg lautaa kanniskella ympäriinsä. Luultavasti soittaa mut autolla paikalle jos ei pääse laudalla takaisin.
Kyllä sitä joskus harvoin näkyy et jollain muullakin on lauta mukana kaupassa. Aika harvoin tosin, mut se johtuu enemmänkin siitä et noita omistuslautoja ei kovin monella loppujenlopuks ole.

Tuskin kukaan luulee et oot sitä lautaa pöllimässä. Etenkin jos on jo vähän käytönjälkiä tai lisävarusteita kiinni. Suurin riski on ehkä et joku luulee et roudaat vuokralautaa mut siinä vaiheessa saa kyllä olla jo näössä vikaa tai muuten vaan idiootti.

Oon ite kyllä ottanu tässä Vantaalla ihan juniin mukaan lautaa, enkä oo yleensä ees jaksanu taitella. Lähijuniin ja sit noihin R ja Z juniinkin on saanu ihan ongelmitta ottaa. Helsingin puolella sit metroonkin ottanu eikä tosta kommenttia oo tullu. Ruuhka-aikaan välttäisin mut jos tilaa on niin tuskin ketään pitäis asia haitata. Bussiinkin jouduin kerran ottamaan ja sekin oli ihan ok, enkä silläkään kertaa jaksanu taitella mut se touhu oli kyllä jo sen verran perseestä et bussiin en oo toiste ottamassa.
Onko kokemusta Lidlistä, eli antavatko taluttaa lautaa sisällä ostoksia tehtäessä?
Saa. En oo vielä törmänny kauppaan minne ei ois saanu ottaa sisälle mukaan. Toki maalaisjärjellä pääsee pitkälle ja jättää pieniin kauppoihin menemättä näitten kanssa kun se tila on muutenkin jo vähän kortilla. Mut jos epäilyttää niin kysymällähän se parhaiten selviää.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Ja pyörävarastossa saa pelätä, että akku syttyy palamaan
Mulle ehdoton edellytys on, myös talvia ajatellen, että akun tai akut saa irti helpohkosti.

Kaveri halusi jo myydä omaa fättiään (joku vanhempi Kontio) mulle mutta sain käsityksen ettei akku ole helposti irroitettavissa. En ole ihan varma miten helposti ja nopeasti se alustan sisällä olevan akun saa mukaansa Kontiossa ja Egossa, oletan että istuimen alla olevan lukollisen lisäakun ainakin saa helposti mukaansa, näyttäisi olevan ihan kantokahvakin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Toivottavasti jossakin välissä saataisiin isompiin kauppoihin sellaisia koirankopin tyyppisiä karsinoita joita lemmikkien sijaan jätettäisi skuutit. Voisivat olla jopa kaupan tuulikaapissa sen sijaan että ovat pihalla. Tilaajan sellaiset vievät ja ovat investointi, mutta helpottaisivat tilannetta jonkin verran.
Ite en lähde riskeeraamaan sitä et se häviäis jostain kaupan pihalta jossain vaiheessa oikeastaan vaan sen takia kun ei varmaan huvittais ostella uutta sit isolla rahalla taas ja menis sit kävelyhommiks tulevaisuudessa. Tota tuli jo viime keväänä funtsittua et oishan se sinällänsä fiksua et kauppakeskuksissa löytyis joku edes jokseenkin vartioitu alue mihin näitä vois jättää sisätiloihin lukkoon, mut tää homma on edelleenkin vielä sen verran lastenkengissä et sellasta ei varmaan nyt vuosiin oo tulossa.
On pakko kysyä, että miten nämä tämän kaltaiset rahoitettaisiin? Millaisen summan olisitte valmiita maksamaan siitä tilasta? Entä, jos tarjolla on sähköä latausta varten?
Samaten on kysyttävä, miksi laudoille tarvitaan tällaisia? Monella on fillarikin näitä peruslautoja kalliimpi, saati sähköfillari. Jos niiden osalta ei tarvita, miksi laudoille? Tai kääntäen: miksi ei fillareille jos laudoille.
Toki rajan vetokin kiinnostaisi. Mikä on saatava sinne lukkojen taa tai valvottuun tilaan? Lauta menee ok, joku Kontion tekele ei enää niin helpolla, saati joku vielä suurempi laite.

Ja jos sisälle halutaan suurempi määrä lautoja, vaatii se tilantarpeen lisäksi jo palokuormankin huomiointia. En kieltämättä ainakaan itse haluaisi asioida kaupoissa, joissa eteistiloissa on reilumpi määrä lautoja säilössä enkä toisaalta usko paloviranomaistenkaan ajatusta kovin hyvällä katsovan.

Fillareitakin varastetaan mutta kyllähän siellä korostuu ammattivarkaat ja kännissä kotiin ajelut. Ensimmäinen vie jos haluaa, lukituksesta riippumatta. Toinen taas jättää rauhaan jos on lukittu. Näkisin pitkälti samaa kyllä varsinkin näissä peruslaudoissa. Niitä alkaa olla monessa paikassa niin paljon, ettei ainakaan satunnainen "lainaaja" viitsi kovin suurta vaivaa nähdä jos vierellä on toinen helpommin otettavissa. Ammattivarasta taas kiinnostanee kalliimmat / uudet.

Mutta kyllä, olen itsekin täällä kirjoitellut jossakin kohtaa hyvien lukitusmahdollisuuksien puutteen olevan huono laudoissa. Jostain syystä ei valmistajia kiinnosta vaikka varsin pienellä mahdollisuuksia voisi parantaa melkoisesti. En siis ole tyytyväinen omaan lautaankaan aiheen osalta ja samasta syystä en aivan minne tahansa jätä. Keskellä päivää kaupan pihaan kyllä aivan surutta. Mutten tietenkään pidä huonona jos saan vieressä olevaa lautaa paremmin lukkoon.

Sähköistä lukitusta olisi sitäkin mahdollista parantaa. Jos sekä akun, moottorin ohjaimen ja näytön elektroniikka saadaan kaikki lukkoon, ei satunnainen varas tee laitteella oikeastaan mitään. Tosin toki seuraus on sama kuin autojen ajonestoissa. Kun ongelmia tulee vastaan, ei niitä välttämättä korjata ihan helposti / halvalla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Vähän epäilinkin että saatta olla mahdollista. Eikä kellarissa varmaan hälyttimestäkään paljon taida hyötyä olla kun ei se sieltä mihinkään kuulu. Jokin tekstarin lähettävä häläri? Tulee sitten kuntoiltuakin :cigarbeye:
Saako nuo esim. parkkipaikan tolppaan sidottuna pressun alla olla rauhassa?
Riippunee varmaan missä parkkipaikka on. Meidän taloyhtiössä on valaistulla sisäpihalla minne näkee useimmista asunnoista, ja joku pitää suojapressun alla jotain mopoaan tai skootteriaan talven, autonsa edessä lämmitystolpassa kiinni. Taloyhtiö on aiemmin linjannut että noin saa tehdä kunhan autokin mahtuu vielä ruutuun järkevästi.

Aikoinaan kun asuin Lassilassa, siellä taas parkkipaikka oli 100-200m päässä oleva iso hiekkakenttä mihin kotoani ei ollut näköyhteyttä. Sinne en välttämättä olisi uskaltanut mitään jättää edes lukolla kiinni, luulen että olisi joku yö lähtenyt sieltä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Saa. En oo vielä törmänny kauppaan minne ei ois saanu ottaa sisälle mukaan. Toki maalaisjärjellä pääsee pitkälle ja jättää pieniin kauppoihin menemättä näitten kanssa kun se tila on muutenkin jo vähän kortilla. Mut jos epäilyttää niin kysymällähän se parhaiten selviää.
Itse olen ja tuo pienempien kauppojen osuus tulisi tosiaan olla sanomattakin selvä asia.

Mutta lautojen ja niitä mukana kuljettavien määrä ei vielä ole kovin suuri. Määrä lisääntyy kuitenkin koko ajan ja jos mukana taluttaviin liittyvät vielä fillaristit niin eiköhän niitä kieltoja ala tulla enevässä määrin. Kun vielä huomioidaan sekin, ettei se taluttaminen ole mikään itsestään selvyys kaikille ja täälläkin on jossakin kohdassa mainittu, miten se nollanopeudesta kaasulla liikkeelle lähtevä lauta onkin pyrkinyt kaupassa karkaamaan niin...
Eli pessimistinä epäilen tosiaan joko määrän kasvamisen tai muutaman käyttäytymistaidottoman aikaansaavan niitä kieltoja. Kielto on kuitenkin lopulta tuossakin kaupoille helpoin ratkaisu ja jos muutama sen vuoksi jättää asioimatta, ei sillä kokonaisuuteen ole lopulta merkitystä.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Mulle ehdoton edellytys on, myös talvia ajatellen, että akun tai akut saa irti helpohkosti.

Kaveri halusi jo myydä omaa fättiään (joku vanhempi Kontio) mulle mutta sain käsityksen ettei akku ole helposti irroitettavissa. En ole ihan varma miten helposti ja nopeasti se alustan sisällä olevan akun saa mukaansa Kontiossa ja Egossa, oletan että istuimen alla olevan lukollisen lisäakun ainakin saa helposti mukaansa, näyttäisi olevan ihan kantokahvakin.
Ainakin tuossa masterissa se on avaimella kiinni, eli lukko auki, johto irti ja kantoon. Kahvakin on.

Riippunee varmaan missä parkkipaikka on. Meidän taloyhtiössä on valaistulla sisäpihalla minne näkee useimmista asunnoista, ja joku pitää suojapressun alla jotain mopoaan tai skootteriaan talven, autonsa edessä lämmitystolpassa kiinni. Taloyhtiö on aiemmin linjannut että noin saa tehdä kunhan autokin mahtuu vielä ruutuun järkevästi.

Aikoinaan kun asuin Lassilassa, siellä taas parkkipaikka oli 100-200m päässä oleva iso hiekkakenttä mihin kotoani ei ollut näköyhteyttä. Sinne en välttämättä olisi uskaltanut mitään jättää edes lukolla kiinni, luulen että olisi joku yö lähtenyt sieltä.
Toivottavasti nämä jotenkin otetaan tulevaisuudessa huomioon koska kaikki ei edes halua asua omakotitalossa ja nämä sähköhärpättimet kuitenkin yleistyy kovaa tahtia varsinkin näillä polttoaineen hinnoilla. Eikä kaikilla ole varaa siihen sähköautoonkaan niin mun mielestä nämä sähköskootterit ja -skuutit on ihan kelpo vaihtoehto.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 041
Minulla on sellainen laudan sisälle asennettava paikannuslaite, johon laitetaan SIM-kortti ja kännykällä voi katkaista etäältä päävirrat jos lauta on väärissä käsissä :D

Jäänyt tarpeettomaksi kun en tosiaan jätä koskaan lautaa vartioimatta mihinkään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Toivottavasti nämä jotenkin otetaan tulevaisuudessa huomioon koska kaikki ei edes halua asua omakotitalossa ja nämä sähköhärpättimet kuitenkin yleistyy kovaa tahtia varsinkin näillä polttoaineen hinnoilla. Eikä kaikilla ole varaa siihen sähköautoonkaan niin mun mielestä nämä sähköskootterit ja -skuutit on ihan kelpo vaihtoehto.
Kun tietää, miten kankeaa kaikki on niin ei aivan heti tapahdu. Asuntomessuillakin (olikohan edellisvuotiset) bongasin vain yhden kohteen, jossa oli toteutettu järkevä tila säilyttää kaksipyöräisiä ja myös ladata niitä.

Oikeastaan tärkein olisi saada sellaisia tiloja, jotka palvelevat hyvin niin laudat kuin fillaritkin. Ei fillarienkaan lataustarve vähene varsinkaan, jos valtio / työnantaja tulee niiden hankkimista.

Itseasiassa tässä juuri aiheen tiimoilta koitan yhteen yhteyteen kirjoitella lausuntoa. Sivu neljä vasta menossa mutta lyhyelti pyrin asian ilmaisemaan.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
@djmake Kun luet lainaamasi viestin kokonaisuudessaan niin saat vastauksen kysymykseesi.

Mutta kuten itsekin mainitsit että laite kiinnostaa ottajia. Pienikokoinen laite joka on pyörää helpompi jemmata jonnekin tai heittää vaikka auton konttiin. Niitä näkee usein ihmisillä kannossa toisin kuin vaikka lukittuj polkupyöriä. Kaiken kaikkiaan niin sanotusti helppo varastettava.

Varaosiksi varsinkin akun osalta tuollainen myös kelpaa, tai miksei jossakin Torissa myytäväksi myös. Menekki on varmaan parempi kuin polkupyörällä jos vaikka tulevaa kesää mietitään. Koska trendivehje.

Tuo sähköinen lukitus kuitenkin maksaa ja koska laite yritetään painaa kevyeen hintaluokkaan ja on myös mukana kuljetettavan kokoinen niin varmasti sitä kautta on haettu joku kustannussäästö.
Jos ajatellaan että sähkölukittu laite varastetaan kantamalla se, niin vehje pitää kuitenkin fyysisesti lukita. Siinä mielessä sähkölukitus ei välttämättä valmistajan näkökulmasta ole vaivan arvoinen. Ja liian tehokkaassa laitteessa on aina riski että käyttäjä itse kusee jotakin ja tekee laitteesta käyttökelvottoman myös itselleen.
Mutta olisihan tuollainen toiminto käytännöllinen noin muuten, jos se olisi edullinen toteuttaa.

Mutta jos tuohon skuuttiparkkiin palataan, niin kauppakeskukseen pihaan sellainen vaikka kuuden laitteen veroinen metallihäkki vie saman verran tilaa kuin joku kolmen koiran vetoinen vastaava.
Niihin avaimet jotka saa napata mukaansa kun laite on häkissä ja sitten haetaan kun palataan kaupasta. Samalla periaatteella kuin laukkujemma kauppakeskuksissa.
Itse en koirahäkistä tai laukkujemmasta mitään joudu maksamaan, joten kauppa voi vastaavalla tavalla rahoittaa häkin laudoille (kun toit pyörät puheeksi niin miksi ei isompi häkki vaikka kalliimmille sähköpyörillekin). Asiakaspalvelun parantamistahan se on, joka sitten palvelee kauppaa muilla tavoin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 927
Mulle ehdoton edellytys on, myös talvia ajatellen, että akun tai akut saa irti helpohkosti.

Kaveri halusi jo myydä omaa fättiään (joku vanhempi Kontio) mulle mutta sain käsityksen ettei akku ole helposti irroitettavissa. En ole ihan varma miten helposti ja nopeasti se alustan sisällä olevan akun saa mukaansa Kontiossa ja Egossa, oletan että istuimen alla olevan lukollisen lisäakun ainakin saa helposti mukaansa, näyttäisi olevan ihan kantokahvakin.
vielä enemmän öisin valvotti kun otin tuon akun sisälle säilöön, että koti palaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
On pakko kysyä, että miten nämä tämän kaltaiset rahoitettaisiin? Millaisen summan olisitte valmiita maksamaan siitä tilasta? Entä, jos tarjolla on sähköä latausta varten?
Samaten on kysyttävä, miksi laudoille tarvitaan tällaisia? Monella on fillarikin näitä peruslautoja kalliimpi, saati sähköfillari. Jos niiden osalta ei tarvita, miksi laudoille? Tai kääntäen: miksi ei fillareille jos laudoille.
Toki rajan vetokin kiinnostaisi. Mikä on saatava sinne lukkojen taa tai valvottuun tilaan? Lauta menee ok, joku Kontion tekele ei enää niin helpolla, saati joku vielä suurempi laite.

Ja jos sisälle halutaan suurempi määrä lautoja, vaatii se tilantarpeen lisäksi jo palokuormankin huomiointia. En kieltämättä ainakaan itse haluaisi asioida kaupoissa, joissa eteistiloissa on reilumpi määrä lautoja säilössä enkä toisaalta usko paloviranomaistenkaan ajatusta kovin hyvällä katsovan.

Fillareitakin varastetaan mutta kyllähän siellä korostuu ammattivarkaat ja kännissä kotiin ajelut. Ensimmäinen vie jos haluaa, lukituksesta riippumatta. Toinen taas jättää rauhaan jos on lukittu. Näkisin pitkälti samaa kyllä varsinkin näissä peruslaudoissa. Niitä alkaa olla monessa paikassa niin paljon, ettei ainakaan satunnainen "lainaaja" viitsi kovin suurta vaivaa nähdä jos vierellä on toinen helpommin otettavissa. Ammattivarasta taas kiinnostanee kalliimmat / uudet.

Mutta kyllä, olen itsekin täällä kirjoitellut jossakin kohtaa hyvien lukitusmahdollisuuksien puutteen olevan huono laudoissa. Jostain syystä ei valmistajia kiinnosta vaikka varsin pienellä mahdollisuuksia voisi parantaa melkoisesti. En siis ole tyytyväinen omaan lautaankaan aiheen osalta ja samasta syystä en aivan minne tahansa jätä. Keskellä päivää kaupan pihaan kyllä aivan surutta. Mutten tietenkään pidä huonona jos saan vieressä olevaa lautaa paremmin lukkoon.

Sähköistä lukitusta olisi sitäkin mahdollista parantaa. Jos sekä akun, moottorin ohjaimen ja näytön elektroniikka saadaan kaikki lukkoon, ei satunnainen varas tee laitteella oikeastaan mitään. Tosin toki seuraus on sama kuin autojen ajonestoissa. Kun ongelmia tulee vastaan, ei niitä välttämättä korjata ihan helposti / halvalla.
No, oot selkeesti asiaa miettinyt pidemmälle kun ite. Mä en ees ruvennu noita paloturvallisuusjuttuja miettimään tai rahotusta tai oikeastaan juurikaan mitään muutakaan, paitsi sitä et joku paikka mihin noi sais lukittua oikeesti turvallisesti ois aika kova juttu varsinkin kauppakeskuksissa.

En tiiä olisinko valmis maksamaan juurikaan mitään. Maksimissaan parista eurosta puhutaan. Eikä mua sinällänsä haittais se vaikka toi säilytystila oliskin vaikka jossain parkkihallin nurkassa paloriskin vuoks. Samasta syystä sitä latausmahdollisuuttakaan tuskin halutaan tarjota, sillä suoraan ajosta lataukseen laittaminen tarjoaa sen korkeimman riskin et jotain menee vituiks ja akku syttyy tuleen.

Fillareissa on tosiaan usein paremmat lukitusmahdollisuudet mitä laudoissa. Laudassa taitaa olla yks paikka mistä saa edes etäisesti fiksusti lukittua, ja sekin on siinä astinlaudan ja ohjaustangon välissä oleva tanko. Mut on se kyllä totta et fillareita on kalliimpia, mut lähtökohtasesti kans fillari ei ihan niin paljoa pistä silmään siinä pyörätelineessä vrt. lauta. Ei se kyllä sitä muuta et samat riskit siihen pyörän lukitsemiseen liittyy kun laudankin, ja jos mulla olis kallis pyörä niin tottakai mä sitäkin kuumottelisin et se lähtee kävelemään. Eikä tässä pointtina ollu se et tollanen on pakko saada, vaan enemmänkin se et se ois ajatuksen tasolla ihan kiva juttu, mut en siitä ajatuksen tasolta oo nähny tarvetta lähteä syvällisemmin pohtimaan et miten se toteutetaan ja niin poispäin, pääasiassa sen takia koska ei se nyt oikeastaan loppujenlopuks oo mun käsissä se homma ollenkaan.

Omassa ja monessa muussakin laudassa on nykyään ihan avaimellinen virtalukko. Se on tosin sen verran yksinkertainen kötöstys et taitais johdon poikki leikkaamalla ja kaks piuhaa yhdistämällä pystyä sen kiertämään, mut tollanen satunnainen varas nyt ei välttämättä asiasta tiedä senkään vertaa et sen homman hiffais. En kuitenkaan juurikaan luota tohonkaan ihan liikoja, se nyt vaan käytännössä estää sen et jos joku ton nyt sattuis jostain kaupan pihasta pöllimään niin se ei ainakaan pääse suoraan siitä ajamaan pois.
Itse olen ja tuo pienempien kauppojen osuus tulisi tosiaan olla sanomattakin selvä asia.

Mutta lautojen ja niitä mukana kuljettavien määrä ei vielä ole kovin suuri. Määrä lisääntyy kuitenkin koko ajan ja jos mukana taluttaviin liittyvät vielä fillaristit niin eiköhän niitä kieltoja ala tulla enevässä määrin. Kun vielä huomioidaan sekin, ettei se taluttaminen ole mikään itsestään selvyys kaikille ja täälläkin on jossakin kohdassa mainittu, miten se nollanopeudesta kaasulla liikkeelle lähtevä lauta onkin pyrkinyt kaupassa karkaamaan niin...
Eli pessimistinä epäilen tosiaan joko määrän kasvamisen tai muutaman käyttäytymistaidottoman aikaansaavan niitä kieltoja. Kielto on kuitenkin lopulta tuossakin kaupoille helpoin ratkaisu ja jos muutama sen vuoksi jättää asioimatta, ei sillä kokonaisuuteen ole lopulta merkitystä.
No, itelle ei oo tullu vielä vastaan, mut laudan kanssa pyrin menemään oikeastaan vaan sellasiin isoihin kauppoihin missä ei kovinkaan suurta riskiä oo et se olis mitenkään tukkeena siellä.

Ja joo, kyl varmasti jossain vaiheessa tulee tilanne eteen et sanotaan et ei saa tuoda sisälle. Sekin on ihan fine, sit vaan mennään muualle. Ja totta sekin on et jos porukka alkaa näiden kanssa perseilemään kaupoissa yms niin tuleehan niitä kieltoja, se nyt on vaan ihan puhdasta tyhmyyttä pitää virtoja siinä laudassa samalla kun taluttaa sitä kaupassa, en ainakaan ite keksi äkkiseltään mitään syytä miks siinä ne virrat pitäis olla kun se enemmänkin mahdollistaa just noi vahingot et kaasua kun hipasee niin lauta onkin lähimmässä seinässä tai kolannu jonkun mummelin sinne pakastealtaan pohjalle.

Mut tämäkin asia on sellanen et en ite ihan liikaa murehdi, koska ei sekään mun käsissä loppujenlopuks ole. Voin vähän vaikuttaa siihen sillä et en ite perseile sen laudan kanssa siellä kaupassa tai kauppakeskuksissa, mut siinäpä se.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Mutta jos tuohon skuuttiparkkiin palataan, niin kauppakeskukseen pihaan sellainen vaikka kuuden laitteen veroinen metallihäkki vie saman verran tilaa kuin joku kolmen koiran vetoinen vastaava.
Niihin avaimet jotka saa napata mukaansa kun laite on häkissä ja sitten haetaan kun palataan kaupasta. Samalla periaatteella kuin laukkujemma kauppakeskuksissa.
Itse en koirahäkistä tai laukkujemmasta mitään joudu maksamaan, joten kauppa voi vastaavalla tavalla rahoittaa häkin laudoille (kun toit pyörät puheeksi niin miksi ei isompi häkki vaikka kalliimmille sähköpyörillekin). Asiakaspalvelun parantamistahan se on, joka sitten palvelee kauppaa muilla tavoin.
Hyvä idea mutta pahoin pelkään, että näihin helposti jäisi pyöriä pitemmäksikin aikaa "säilöön", että joku pantti systeemi vähintään pitäisi olla aika rajan kanssa. Voihan niitä skuuteille tulla kunhan vähän vielä yleistyvät ja teinit alkaa perjantai illalla kännissä rällämään supermarketin käytävillä. Suomi on siitä typerä maa, että mitään ei voi ennakoivasti tehdä/rakentaa ennen kuin jotain sattuu. Paitsi jos kyse on verotuksesta :sad:

vielä enemmän öisin valvotti kun otin tuon akun sisälle säilöön, että koti palaa..
En usko, että syttyy itsekseen jos ei ole kaltoin kohdeltu tai pistetty lataukseen suoraan kovasta ajosta kesän kuumimpana päivänä. Pidä sitä paikassa missä näet sen muutama tuntia ennen nukkumaan menoa ja vieläpä ikkunan edessä niin saat sen sitten äkkiä pihalle. Kovassa kiireessä menee ikkuna muttei talo :cigarbeye:
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Laudan taluttamiseen liittyen pari kikkaa joita itse teen on että isommilla ostoksilla heitän korin siihen astinlaudan päälle. Käytössä tällöin puolta pienempi ostoskärry.
Pienemmissä kaupoissa jos käyn jonkun limpparin hakemassa tms. taitan laudan kantoasentoon ja joko työnnän edessä tai raahaan perässä niin että toinen rengas on maassa. Vie vähemmän tilaa kuin ajoasennossa taluttaminen. Toki ostoskori on tällöin haastava eli isommat ostelut ei tällöin onnistu. Käsivarrella roikotan kahvasta koria tuolloin.

Pienessä lähikaupassa saatan jättää kassan lähelle johonkin nurkkaan ja huikkaan myyjälle että saajan tämä olla tässä hetken. Koskaan ei vielä ole kielletty. Omalla vastuulla, mutta kuitenkin henkilökunnan silmän alla ja poissa näkösällä niille jotka pihalla pyörivät mahdollisesti ilkivalta mielessään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
@djmake Kun luet lainaamasi viestin kokonaisuudessaan niin saat vastauksen kysymykseesi.
Mihin niistä? Ainakaan kustannusten maksajaan ei vastausta ollut ja se on suurin syy, miksi moni hyväkin ajatus jää toteuttamatta.

Mutta kuten itsekin mainitsit että laite kiinnostaa ottajia. Pienikokoinen laite joka on pyörää helpompi jemmata jonnekin tai heittää vaikka auton konttiin. Niitä näkee usein ihmisillä kannossa toisin kuin vaikka lukittuj polkupyöriä. Kaiken kaikkiaan niin sanotusti helppo varastettava.

Varaosiksi varsinkin akun osalta tuollainen myös kelpaa, tai miksei jossakin Torissa myytäväksi myös. Menekki on varmaan parempi kuin polkupyörällä jos vaikka tulevaa kesää mietitään. Koska trendivehje.
Lähes kaikki kiinnostaa aina jotakuta ja juuri siksi tuo "vieressä olevaa paremmin lukittu" on pitkälti se tärkein pointti. Jos ilman pulttisaksia et saa kantoon niin kyllä se karsii satunnaisia varkaita melkoisesti. Ja satunnaisen varaosien tarvitsijan uskon myös ottavan sen helpommin mukaan lähtevän.

Tuo sähköinen lukitus kuitenkin maksaa ja koska laite yritetään painaa kevyeen hintaluokkaan ja on myös mukana kuljetettavan kokoinen niin varmasti sitä kautta on haettu joku kustannussäästö.
Jos ajatellaan että sähkölukittu laite varastetaan kantamalla se, niin vehje pitää kuitenkin fyysisesti lukita. Siinä mielessä sähkölukitus ei välttämättä valmistajan näkökulmasta ole vaivan arvoinen. Ja liian tehokkaassa laitteessa on aina riski että käyttäjä itse kusee jotakin ja tekee laitteesta käyttökelvottoman myös itselleen.
Mutta olisihan tuollainen toiminto käytännöllinen noin muuten, jos se olisi edullinen toteuttaa.
Sähköisen lukituksen voi varmasti nähdä monella tavoin mutta omasta mielestäni kustannus tuollaisen osalta on niin minimaallinen, ettei se ole ongelma. Käytännössä ei tarvita kuin firmikseen hieman lisää softaa.
Ja jos laitteessa x tiedetään olevan tehokas sähköinen lukitus useammassa komponentissa, karsii se merkittävästi intoa varastaa sellaista. Vaikka lukituksen pystyisi kikkaillen avaamaankin, ei esimerkiksi akun purkaminen flashaysta varten onnistu enää hetkessä ja syö ammattivarkaan "katetta".

Valmistajan kannalta taas juuri tuon kaltaiset ovat niitä kiinnostavia. Juuri tämän kaltaisiin jaksavat turhankin usein panostaa. Eli sidotaan ne sähköiset laitteet tavalla tai toisella toisiinsa ja minkä tahansa vaihtamisen jälkeen sinulla on toimimaton laite siihen asti, kunnes joku valmistajan valtuuttama huolto hoitaa homman kuntoon.
Mutta normaalille käyttäjälle ongelmia ei normaalisti toki juurikaan tule. Sen sijaan firmiksiä itse säädellen jne tämän kaltaisia laitteita saa toki kuolemaan.

Mutta jos tuohon skuuttiparkkiin palataan, niin kauppakeskukseen pihaan sellainen vaikka kuuden laitteen veroinen metallihäkki vie saman verran tilaa kuin joku kolmen koiran vetoinen vastaava.
Niihin avaimet jotka saa napata mukaansa kun laite on häkissä ja sitten haetaan kun palataan kaupasta. Samalla periaatteella kuin laukkujemma kauppakeskuksissa.
Itse en koirahäkistä tai laukkujemmasta mitään joudu maksamaan, joten kauppa voi vastaavalla tavalla rahoittaa häkin laudoille (kun toit pyörät puheeksi niin miksi ei isompi häkki vaikka kalliimmille sähköpyörillekin). Asiakaspalvelun parantamistahan se on, joka sitten palvelee kauppaa muilla tavoin.
Tämän kaltainen vaikuttaa jo huomattavasti enemmän toteuttamiskelpoiselta ajatukselta vs sisälle sijoitettava. Mutta kuluja joka tapauksessa eikä joka paikassa ole edes järkevästi tilaa tuollaisille. Tuo kuusihan ei riitä kohta edes pienissä kaupoissa, sikäli paljon on lautoja ja varsinkin sähköfillareita liikenteessä.
Mutta koirahäkkejä on lopulta kovin vähän ja se laukkuja varten oleva laatikosto on hintatasoltaan kuitenkin melko edullinen. Tosin toki kauppias / ketju arvioi sen, millä saavutetaan riittävä hyöty vs käytetty raha.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Hyvä idea mutta pahoin pelkään, että näihin helposti jäisi pyöriä pitemmäksikin aikaa "säilöön", että joku pantti systeemi vähintään pitäisi olla aika rajan kanssa. Voihan niitä skuuteille tulla kunhan vähän vielä yleistyvät ja teinit alkaa perjantai illalla kännissä rällämään supermarketin käytävillä. Suomi on siitä typerä maa, että mitään ei voi ennakoivasti tehdä/rakentaa ennen kuin jotain sattuu. Paitsi jos kyse on verotuksesta :sad:
Tuo on aina mahdollista ja varsinkin rajoitettujen paikkojen kanssa ikävä. Voisihan siihen kyltin laittaa että häkit avataan kauppojen sulkeutuessa, eli noudathan laitteesi ennen sitä.
Näihin voisi jonkun näppäiltävän lukituskoodin laittaa jolloin katoavista avaimista ei olisi ongelmaa ja vartija saisi päivän päätteeksi resetoitua ne kätevästi. Tosin tässä porukka saattaa hyödyntää ns. päiväparkkia, eli ajetaan keskustaan, jemmataan skuutti päiväksi kaappiin ja pyöritään jalkaisin koko päivä iltaan asti steissillä. Illalla sit mopo taas mukaan.

Tai sitten jos avaimelliseen mennään niin joku hälytin avaimessa joka ujeltaa kun poistut kaupan wifin/BT:n alueelta. Ei tee mieli huutavaa avainta kuunnella.

Molemmat kyllä syövät rahaa kun perushäkki perinteisellä avaimella ei enää riitä väärinkäytösten vuoksi. Ikävää sinänsä.
Panttirahan taas saa pois hakiessaan laitteen joten sekään ei estä pidempää parkkeerausta varsinaisesti. Tuntitaksalla pyörivä parkki taas ei välttämättä keräisi käyttöä ihan hirveästi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
En tiiä olisinko valmis maksamaan juurikaan mitään. Maksimissaan parista eurosta puhutaan. Eikä mua sinällänsä haittais se vaikka toi säilytystila oliskin vaikka jossain parkkihallin nurkassa paloriskin vuoks. Samasta syystä sitä latausmahdollisuuttakaan tuskin halutaan tarjota, sillä suoraan ajosta lataukseen laittaminen tarjoaa sen korkeimman riskin et jotain menee vituiks ja akku syttyy tuleen.
Useampi hyvä pointti postauksessasi mutta poimin vain tuon...

En ainakaan mielestäni ole huomannut kenenkään esittävän parkkihallia aikaisemmin mahdolliseksi paikaksi. Vaikka luultavammin monessa paikassa ei lautoja / fillareita haluta sinne ajoluiskille niin ihan toteuttamiskelpoinen ajatus joka tapauksessa ainakin uusissa kohteissa, joissa ei olisi mahdoton toteuttaa "kevyen liikenteen väylää" sinne parkkihalliin.
Parkkihallin osalta on kuitenkin pakko huomioida paloturvallisuus ja moni muu asia jo muutoinkin. Sikäli ei siis lisäisi mitään erityistä vaikka latausmahdollisuuskin olisi tarjolla. Ja mitä tiiviimpi keskusta-alue, sitä vähemmän kaduilla on muutoinkaan tilaa joten miksipä halli ei voisi olla osa ratkaisua myös siihen.

Maksullisuus voi kyllä tulla jo ihan siitä, jos / kun autojen määrä vähenee ja muille on pakko saada lisää tilaa. Tila / järjestelyt maksavat. Mutta tuo mainitsemasi pari euroa. Jos siitä lukitusta tilasta tms saisi kauppias vaikka euron tai 50 senttiä per kerta niin riittävällä käyttöasteella siivous / ylläpitokulut kyllä vilkkaammissa paikoissa. Ja mitä kalliimpi lauta / fillari, sitä mielummin moni tuollaisen pienen korvauksen maksaisi.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Tuo on aina mahdollista ja varsinkin rajoitettujen paikkojen kanssa ikävä. Voisihan siihen kyltin laittaa että häkit avataan kauppojen sulkeutuessa, eli noudathan laitteesi ennen sitä.
Näihin voisi jonkun näppäiltävän lukituskoodin laittaa jolloin katoavista avaimista ei olisi ongelmaa ja vartija saisi päivän päätteeksi resetoitua ne kätevästi. Tosin tässä porukka saattaa hyödyntää ns. päiväparkkia, eli ajetaan keskustaan, jemmataan skuutti päiväksi kaappiin ja pyöritään jalkaisin koko päivä iltaan asti steissillä. Illalla sit mopo taas mukaan.

Tai sitten jos avaimelliseen mennään niin joku hälytin avaimessa joka ujeltaa kun poistut kaupan wifin/BT:n alueelta. Ei tee mieli huutavaa avainta kuunnella.

Molemmat kyllä syövät rahaa kun perushäkki perinteisellä avaimella ei enää riitä väärinkäytösten vuoksi. Ikävää sinänsä.
Panttirahan taas saa pois hakiessaan laitteen joten sekään ei estä pidempää parkkeerausta varsinaisesti. Tuntitaksalla pyörivä parkki taas ei välttämättä keräisi käyttöä ihan hirveästi.
Kustannustehokkuus tulisi varmasti ongelmaksi. Itsellä kävi mielessä maksullinen häkki tyyliin, lunastat avaimen tai koodin vaikka 10 eurolla joka hyvitetään sitten kassalla ostoksista mutta kai tuonkin olisi hyvä toimia vähintään kortilla ja käteisellä.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Tuo häkkivaraston koko tietysti suhteessa käyttäjäkuntaan. Kolmen koiran häkkilöisiä näkee meillä päin markettien pihoissa joten käytin vastaavan kokoluokan häkkiä esimerkkinä.
Isommissa kauppakeskuksissa joissa on autoille oma sisäparkkihallinsa niin niihin voisi kuvitella isommat tilan pyörille ja näille muille kulkineille. Yhden parkkiruudun tilaan mahtuu useampi sähköpyörä tai Kontio, puhumattakaan skuuteista jotka taitettuna mahtuvat aika kätevästi pienempäänkin tilaan. Kaksi tai kolme skuuttikarsinaa varmaan voitaisi toteuttaa päällekkäin, että nostat vain sinne hyllylle vehkeesi.

Tai parkkihallitilassa jossa kuitenkin on kameravalvonta, voisi hyvinkin olla ihan seinätelineet joihin voisi skuutin nostaa ja siinä sitten integroitu lukitus vaikka jollakin numerolukolla. Kuvittelisin ettei sellaisen eteen hirveän moni pakettiautolla kulkeva rälläkkäukkeli viitsi parkkeerata keikkaamaan vehkeitä.

Ajastettu systeemi voisi toimia myös, eli saat tunnin tai vaikka puolikkaan aikaa ja sitten lukitus aukeaa. Tällöin ei tulisi pidempiä parkkeja kenellekään. Tosin jos vähän venähtää reissu niin se on ikävä jos sitten pitkän jonotuksen vuoksi katoaa skuutti hallista.

@djmake Kun tuota sähkölukitusta pohdittiin niin lähinnä se mikä mietitytti on se että lukitus poistettaneen BT-yhteyden kautta kännykällä, vai kuinka? Nuo tahtovat olla vähän herkästi kusevia järjestelyjä siinä mielessä jos akku loppuu vaikka kaupassa ollessa tai jos puhelin hajoaa mitä kautta vehkeen laitepari on käyttökelvoton. Itseä ketuttaisi maksaa skuutin huollosta sellaisten vuoksi. Tai lähinnä puhelimen rikkoutumisen/hukkumisen vuoksi. Akun loppuminen kuitenkin on vain tilapäinen harmi.

Joku virtalukko jonka saat kännykällä auki tai tarvittaessa vara-avaimella voisi toimia. Tällöin avaimen ollessa virtalukossa voisit parittaa uuden laitteen hukkuneen puhelimen tilalle ilman huoltoliikkeen apua. Tai vaihtoehtoisesti pitää vehjettä avainkäyttöisenä ainoastaan. Virtalukollisia laitteita ei varmastikaan niin herkästi viedä koska varmassa tiedossa on että niitä ei voida käyttää ilman avainta.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
19
Noniin Leger saapui tänään! pikku testiajon kävin tuolla irtohiekan ja märän asfaltin luvatussa maassa heittämässä ja onhan tämä aivan törkeen ripeä peli! Täytyy tässä joku päivä vähän suojailla tuota vedeltä mustalla silikonilla. Pitää myös laittaa rajoitin 25km/h holleille asetuksista. Tuolla seisontalaudan sisällä controllerissa on mekaaniset rajoitinpiuhat ja ajattelin siihen duunata joskus tulevaisuudessa jonkun kytkimen väliin niin on helppo halutessaan napauttaa rajoitus pois yksityisillä teillä.

42km/h huiput otin tuossa äsken ja olisi vielä halunnut kiihtyä lisää. En uskaltanut :D

edit: laudan pohjassa eturenkaan takana on vedenpoistoreikä, johon eturengas roiskii kaiken veden ja skeidan. Suositteletteko laittamaan umpeen silikonilla/teipillä?
Täytynee myös rakennella etu- ja takalokariin jonkunmoiset roiskeläpät jatkoksi ettei ruikkisi vettä niin paljoa. :)

5ED8AEAA-C81C-4A5A-AAAF-2BF3BE0FD02D.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
vielä enemmän öisin valvotti kun otin tuon akun sisälle säilöön, että koti palaa..
Minähän en mitään tiedä mutta oletan että akulle se palamiseen johtava vikaantuminen tapahtuu useimmiten latauksen aikana, eli kunhan ei jätä akkua yöksi lataukseen vaan lataa valveillaoloaikana niin kai vähentäisi riskiä. Voi se tietty muutenkin tapahtua jos akku vikaantuu mekaanisesti, olen ymmärtänyt jostain että ne palamiset tapahtuvat monesti jos akun sisällä erotetut osat pääsevät suoraan toistensa kanssa kosketuksiin, "väliseinä" menee rikki, eli oikosulku. Hyvä tapa saada tämä aikaiseksi on esim. ampua luodilla akkua, tai lyödä naula sen läpi.

Mietin joskus myös miten vähentää tulipalovaaraa sisätiloissa. Akku on latauksen aikana jossain lattialla olevassa metallisangossa kaukana palavasta materiaalista. :D

LFP-akuthan eivät edes oikein palaisi, enintään päästäisivät jotain kaasuja ulos, mutta ehkä ovat liian painavia skoottereihin ja lautoihin. Tai mistä minä tiedän jos niissä vaikka olisikin LFP-akkujakin...

Oli miten oli, kyllähän mä joudun jo nyt latailemaan tuota Ninebot Maxia sisätiloissa, kuten tekevät varmaan kaikki muutkin. Jos se syttyisi palamaan eteisessä... sitten se kai syttyisi palamaan eteisessä. Se olisi sen ajan murhe ja huoli. Vielä en ole onnistunut saamaan yhtäkään kännykkäni, tablettiani tai läppäriäni akkuineen palamaan, joten siinä mielessä olen huoleti, ilmeisesti tapahtuu kovin harvoin kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
19
Se olisi sen ajan murhe ja huoli. Vielä en ole onnistunut saamaan yhtäkään kännykkäni, tablettiani tai läppäriäni akkuineen palamaan, joten siinä mielessä olen huoleti, ilmeisesti tapahtuu kovin harvoin kuitenkin.
Olisi kyllä todella huonoa tuuria että leimahtaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Useampi hyvä pointti postauksessasi mutta poimin vain tuon...

En ainakaan mielestäni ole huomannut kenenkään esittävän parkkihallia aikaisemmin mahdolliseksi paikaksi. Vaikka luultavammin monessa paikassa ei lautoja / fillareita haluta sinne ajoluiskille niin ihan toteuttamiskelpoinen ajatus joka tapauksessa ainakin uusissa kohteissa, joissa ei olisi mahdoton toteuttaa "kevyen liikenteen väylää" sinne parkkihalliin.
Parkkihallin osalta on kuitenkin pakko huomioida paloturvallisuus ja moni muu asia jo muutoinkin. Sikäli ei siis lisäisi mitään erityistä vaikka latausmahdollisuuskin olisi tarjolla. Ja mitä tiiviimpi keskusta-alue, sitä vähemmän kaduilla on muutoinkaan tilaa joten miksipä halli ei voisi olla osa ratkaisua myös siihen.

Maksullisuus voi kyllä tulla jo ihan siitä, jos / kun autojen määrä vähenee ja muille on pakko saada lisää tilaa. Tila / järjestelyt maksavat. Mutta tuo mainitsemasi pari euroa. Jos siitä lukitusta tilasta tms saisi kauppias vaikka euron tai 50 senttiä per kerta niin riittävällä käyttöasteella siivous / ylläpitokulut kyllä vilkkaammissa paikoissa. Ja mitä kalliimpi lauta / fillari, sitä mielummin moni tuollaisen pienen korvauksen maksaisi.
No, sinällänsä sillä ei kovin suurta merkitystä pitäis olla et onks se parkkihallissa vai sisätiloissa. Alkukeväästä ja loppusyksystä tosin alkaa sit olemaan väliä, sillä ennemmin pitäisin lämpimässä kun kylmässä, mut tärkeintä nyt varmaan olis se et olis sateelta suojassa.

Vähän parkkihallista riippuen menis toi suunnittelukin. Esimerkiks Jumbossa on ihan kävelytiet parkkihallissa kun muualta ei pääse ees sisälle, ja vaikka sinne parkkihalliin oliskin vaan autotiet niin eipä siinä kai mikään estäis et taluttaa sen eka kauppakeskuksen läpi halliin ja lyö sinne sit. Ehkä vähän kömpelö, mut toisaalta itelle olis mieluisampi vaihtoehto kun työnnellä mukana.

Kyl siitä jotain pientä korvausta vois maksaakkin, ja ite ainakin matkaisin ehkä vähän pidemmänkin matkan ihan vaan sen vuoks et sen laudan sais kauppareissun ajaks jonnekkin säilöön. Ei se nimittäin kovin mukava oo työnnellä kaupassa ja jos siellä on vaikka hyllytys käynnissä ja käytävillä eurolavoja niin siitä kauppareissusta tuleekin yllättävän vittumainen aika nopeasti.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Siis onhan noita syttynyt mutta kovasti on kutina että taustalla on joko valmistusvirhe eli syttyy ekoilla latauskerroilla tai vehkeellä on pompittu portaita ja tökätty suoraan ajosta laturiin. Tai miksei vielä väärään laturiin.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 927
mulla on ainakin uudehko samsungin puhelin kerran laatikossa pullistunut ja akku oli kuin tyyny, lisäksi sama käynyt varavirtalähteelle ja läppärin akuille, nytkin yksi odottaa pöydällä poisvientiä. Että kyllä nuo akut ihan itsekseen voi alkaa pullistella, toki varmaan valtaosa näistä keisseistä johtuu siitä, että olen laiminlyönyt ajoittaisen lataamisen ja ne ovat tyhjentyneet liikaa. Enivei, nuo pelottaa ja varsinkin jos harmaatuontitavaraa, ei tiedä miten vakuutus suhtautuu kun polttaa kerrostalon.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
Joo kunhan tuo lumi vielä vähän sulaa niin pääsee kunnolla testaan. :lol:
Kyllä ainakin lähti liikkeelle ihan mukavasti kun lyhyen testilenkin pääsi kokeileen. :D:cool:
En myynti-ilmossa nähnyt, oliko arviota kuinka pitkälle sillä voi päästä? Lähinnä siis onko se joku 15km vai 100km vehje?
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
mulla on ainakin uudehko samsungin puhelin kerran laatikossa pullistunut ja akku oli kuin tyyny, lisäksi sama käynyt varavirtalähteelle ja läppärin akuille, nytkin yksi odottaa pöydällä poisvientiä. Että kyllä nuo akut ihan itsekseen voi alkaa pullistella, toki varmaan valtaosa näistä keisseistä johtuu siitä, että olen laiminlyönyt ajoittaisen lataamisen ja ne ovat tyhjentyneet liikaa. Enivei, nuo pelottaa ja varsinkin jos harmaatuontitavaraa, ei tiedä miten vakuutus suhtautuu kun polttaa kerrostalon.
Hyvä pointti tuo harmaatuonti, niistä ei tiedä mitä niissä on sisällä. Ja olet oikeassa siinäkin, että litum akku on ikävä kaveri jos ei siitä huolehdi. Mutta oikein ja hyvin pidettynä on kuitenkin turvallinen, ei niitä muuten niin laajasti käytettäisi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 773
mulla on ainakin uudehko samsungin puhelin kerran laatikossa pullistunut ja akku oli kuin tyyny, lisäksi sama käynyt varavirtalähteelle ja läppärin akuille, nytkin yksi odottaa pöydällä poisvientiä. Että kyllä nuo akut ihan itsekseen voi alkaa pullistella, toki varmaan valtaosa näistä keisseistä johtuu siitä, että olen laiminlyönyt ajoittaisen lataamisen ja ne ovat tyhjentyneet liikaa. Enivei, nuo pelottaa ja varsinkin jos harmaatuontitavaraa, ei tiedä miten vakuutus suhtautuu kun polttaa kerrostalon.
Juu on mulla lähipiirissä ja kotona kolme kertaa joko puhelimen tabletin akku alkanut lopulta pullistella, missä vaiheessa laite ja/tai akku on lähtenyt vaihtoon. Kyseessä oli vuosia vanhat laitteet. Palamiseen asti ei olla vielä päästy, en tiedä onko se pullistelusta seuraava vaihe. Aina kun olen pullistelua huomannut, kyseinen laite on samantien mennyt latauskieltoon ja yleensä myös käyttökieltoon (ainakin sen jälkeen kun on saanut varmistettua että sieltä on kaikki tärkeä data muualla tallessa).

Jos edes pystyisi helposti tarkastamaan lautojen ja skoottereiden akkuja, jos alkaa pullistella niin vaihtoon vaan.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
234
Jos edes pystyisi helposti tarkastamaan lautojen ja skoottereiden akkuja, jos alkaa pullistella niin vaihtoon vaan.
Eikös skuuteissakin ole helposti irrotettavat akut tehty niin, että sen pullistelun joko näkee tai se ei enää sovi paikalleen? Johonkin syvälle runkoon integroidusta tuskin näkee ennen kuin on myöhäistä. Ja onhan näissä tietty "hieman" eri energiamäärä kuin kännykän ja läppärin akuissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Juu on mulla lähipiirissä ja kotona kolme kertaa joko puhelimen tabletin akku alkanut lopulta pullistella, missä vaiheessa laite ja/tai akku on lähtenyt vaihtoon. Kyseessä oli vuosia vanhat laitteet. Palamiseen asti ei olla vielä päästy, en tiedä onko se pullistelusta seuraava vaihe. Aina kun olen pullistelua huomannut, kyseinen laite on samantien mennyt latauskieltoon ja yleensä myös käyttökieltoon (ainakin sen jälkeen kun on saanut varmistettua että sieltä on kaikki tärkeä data muualla tallessa).

Jos edes pystyisi helposti tarkastamaan lautojen ja skoottereiden akkuja, jos alkaa pullistella niin vaihtoon vaan.
Mobiililaitteissa on pussimallinen litium-polymeeriakku. Siinä ei ole minkäänlaista kuorta tai rakennetta mikä estäisi pullistumisen. Kaikissa laudoissa, skoottereissa ym. on käytetty poikkeuksetta metallikuorisia 18650, 21700 tmv. sylinterikennoja jotka näyttävät sormiparistolta. Ne eivät pääse mitenkään pullistumaan tai näyttämään ottaneensa vahinkoa. Eivätkä ne vuoda ja hapetu niin kuin vanhat nimh-akut. Eli laudan akusta ei näe mitenkään päältäpäin että onkohan se mahdollisesti syttymisvaarassa tai ei. Riittää että yksi akkupatteri kyrvähtää että se vetää koko akun oikosulkuun tai alkaa ylikuumentua latauksen aikana, jolloin tapahtuu thermal runaway ja sen viereiset patterit syttyvät lämmön vaikutuksesta ja ketjureaktio on valmis.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Kypärä päivityksiä. Onko kellään heittää mitään mallia mitä lähtis koittamaan noista skeitti tms kypäristä kun isommat koot hakusessa.
Laskettelukypärä on tällä hetkellä Atomic ja koko 63-65, eli ei ihan joka malli käy.. Tuo olis kyllä hyvä, mutta ehkä vähän kuumanlainen kesällä käyttää. Tietty sama tilanne jos on umpikypärä päässä.
 
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
:hmm: Lidlin tuotteet on vähän arvoituksia. Saa ihan toimivaa tavaraa joskus, mutta kypärää ei arvaa ottaa testikäyttöön tyyliin, että sittenhän se selviää kun osuu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
@djmake Kun tuota sähkölukitusta pohdittiin niin lähinnä se mikä mietitytti on se että lukitus poistettaneen BT-yhteyden kautta kännykällä, vai kuinka? Nuo tahtovat olla vähän herkästi kusevia järjestelyjä siinä mielessä jos akku loppuu vaikka kaupassa ollessa tai jos puhelin hajoaa mitä kautta vehkeen laitepari on käyttökelvoton. Itseä ketuttaisi maksaa skuutin huollosta sellaisten vuoksi. Tai lähinnä puhelimen rikkoutumisen/hukkumisen vuoksi. Akun loppuminen kuitenkin on vain tilapäinen harmi.

Joku virtalukko jonka saat kännykällä auki tai tarvittaessa vara-avaimella voisi toimia. Tällöin avaimen ollessa virtalukossa voisit parittaa uuden laitteen hukkuneen puhelimen tilalle ilman huoltoliikkeen apua. Tai vaihtoehtoisesti pitää vehjettä avainkäyttöisenä ainoastaan. Virtalukollisia laitteita ei varmastikaan niin herkästi viedä koska varmassa tiedossa on että niitä ei voida käyttää ilman avainta.
Tarkoitatko akun loppumisella puhelimen vai laudan akkua? Jos laudan niin luonnollisesti se palaa takaisin eloon kun akun lataa.
Puhelimen akun loppuessa toki menee äkkiä kävelyksi siinäkin. Valitettavan moni asia on kuitenkin osittain aivan turhaan vain puhelimen varassa.

Virtalukko perinteisenä avainversiona ei oikein toimi, sen voi ohittaa niin helposti. Satunnaista lainailua toki estäisi. Mutta vaikkapa nfc-tagi tai vastaava toimisi kyllä. Tämän kaltaista pitäisi itse parhaana ja toki vaatii vähän lisää vs pelkkä softa + känny muttei merkittävästi. Ja softalla mahdollisuus ohjelmoida lautaan useampi tagi niin voi ajella koko perhe riippumatta puhelimesta.

Toki tuollaisessa on oltava järkevä tapa palauttaa laite eloon tavalla tai toisella. Puhelimen kanssa voi olla tili valmistajan softaan ja sitä kautta onnistuu ja voisi vaikka kaverille tarpeen mukaan käyttöoikeuden. Vielä parempi, jos se kustomointia harrastava voisi disabloida pysyvästi koko ominaisuuden, jäisi siinäkin sitten oma harkinta.
 
Liittynyt
26.03.2022
Viestejä
6
Kypärä päivityksiä. Onko kellään heittää mitään mallia mitä lähtis koittamaan noista skeitti tms kypäristä kun isommat koot hakusessa.
Laskettelukypärä on tällä hetkellä Atomic ja koko 63-65, eli ei ihan joka malli käy.. Tuo olis kyllä hyvä, mutta ehkä vähän kuumanlainen kesällä käyttää. Tietty sama tilanne jos on umpikypärä päässä.
Itse ostin Abus merkkiseen kypärän. Saksalainen merkki ja löytyi isoja kokoja hyvin valikoimasta. Istui hyvin omaan päähän. Hinta-laatu suhde hyvä mielestäni.
Motonet myy ainakin näitä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 940
Viestejä
4 320 250
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom