• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Osaako joku valaista miksi huomisen pörssihinnat olikin maltillisemmat kuin ainakin itse osasin ajatella?
Jotenkin luulin, että tässä tehdään tiistain hintojen toisintoa näillä tuulivoimilla ja vielä lämmötkin painuu alemmas.
Eikö tiistaina ollut joku hetkellinen poikkeustilanne siirtolinjoissa Suomi - Ruotsi välillä? Näin muistelen jostain lukeneeni... Eli ehkäpä ruotissa tuulee tai sateiden vuoksi on vesivoimaa reilusti tyrkyllä.
Mitä tulee ilmojen jäähtymiseen, eli talven tuloon. Jos sitä nyt meinaat.... eli eihän kotitaloudet nyt niin kovin suurta osaa näyttele suuressa kokonaisuudessa. Ollut vain noin 22% kaikesta kulutuksesta. Talvisin tietysti isommalla osuudella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 186
Osaako joku valaista miksi huomisen pörssihinnat olikin maltillisemmat kuin ainakin itse osasin ajatella?
Jotenkin luulin, että tässä tehdään tiistain hintojen toisintoa näillä tuulivoimilla ja vielä lämmötkin painuu alemmas.
Lukemalla tätä ketjua valaistuu.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 167
Miksi sitten kiinteiden sähkösoppareiden hinnat nousevat?
Jengi ostaa niitä vaikka hinta nousee, niinpä hinta nousee nopeammin.

. Sähkön käyttäjän kannalta olennaista on se paljonko sähkö maksaa vuodessa ja tuottajan kannalta paljonko sähkön myynnistä saa vuodessa. Se onko se nyt jollain yksittäisellä tunnilla negatiivinen vai euron kilowattitunnilta on kokonaisuuden kannalta epäolennaista, mutta tarjoaa etua niille, joilla on kykyä optimoida sähköverkon eduksi.
Nimenomaan tämä. Teollisuudelle keskihinta ratkaisee, koska sähkön käyttökin on lähtökohtaisesti tasaista.

Eikö tiistaina ollut joku hetkellinen poikkeustilanne siirtolinjoissa Suomi - Ruotsi välillä? Näin muistelen jostain lukeneeni... Eli ehkäpä ruotissa tuulee tai sateiden vuoksi on vesivoimaa reilusti tyrkyllä.
Mitä tulee ilmojen jäähtymiseen, eli talven tuloon. Jos sitä nyt meinaat.... eli eihän kotitaloudet nyt niin kovin suurta osaa näyttele suuressa kokonaisuudessa. Ollut vain noin 22% kaikesta kulutuksesta. Talvisin tietysti isommalla osuudella.
Oli jotain rakennustöitä tms meneillä, juu.. Tiistaina nautittiin siitä tasaisesta fossiilisesta perusvoimasta..

Tänään siiirtolinjat toiminnassa, ja Ruotsin puolella olisi vielä tulvivan vesialtaiden lisäksi puolikas ydinvoimalan verran (tai yhden Loviisan verran) lisää tehoa. Se taisi tosin sammua jo, mutta luultavasti oli jo ehtinyt myydä perjantaiksi tuotantoa niin tiputti hinnat vähäsen.

Forecan hintapuntarin mukaan Suomessa käytetään tällä hetkellä 2500MW lämmitykseen. Aika paljon.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 797
Jengi ostaa niitä vaikka hinta nousee, niinpä hinta nousee nopeammin.
Kun hinta nousee, ihmiset ostavat kilpaa, koska ensi viikolla/kuussa olisi kalliimpaa.

Forecan hintapuntarin mukaan Suomessa käytetään tällä hetkellä 2500MW lämmitykseen. Aika paljon.
Itse olen havainnut, että nyt kun aletaan olla "nollakeleissä", ilmalämpöpumppujen sähkönkulutus on kaksinkertaistunut lempeistä syksykeleistä tässä parin viikon aikana.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 167
Itse olen havainnut, että nyt kun aletaan olla "nollakeleissä", ilmalämpöpumppujen sähkönkulutus on kaksinkertaistunut lempeistä syksykeleistä tässä parin viikon aikana.
Voi kun nollakelit tulisi takaisin.

Vaasa - Seinäjoki - Jyväskylä - Mikkeli akselilla ollut -8C yöllä..

En ole varma muistanko väärin, mutta sellainen hämärä muistikuva että lämmitys sähkö oli viime talvena harvoin yli 2500MW..
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Lämmityssähkön kulutus tuossa Forecan systeemissä tulee käsittääkseni ihan suoraan lämpötiloista ja tuulisuudesta.. Eli jos viime talvena oli harvoin tätä kylmempää ja tuulisempaa niin sitten ei varmaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Minkä takia ryssille ei tehdä selväksi, että minkä tahansa NATO-maan kriittiseen infrastruktuuriin koskeminen on sodanjulistus NATO:lle? Luulisi tuon hillitsevän pahinta hinkua käydä katkomassa johtoja.
Nythän Nato tuli vahtimaan merikaapeleita.

Tästä ongelmasta on puhuttu jo toukokuussa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Kun hinta nousee, ihmiset ostavat kilpaa, koska ensi viikolla/kuussa olisi kalliimpaa.


Itse olen havainnut, että nyt kun aletaan olla "nollakeleissä", ilmalämpöpumppujen sähkönkulutus on kaksinkertaistunut lempeistä syksykeleistä tässä parin viikon aikana.
Itselläni on kymmenkertaistunut ilmalämpöpumpun kulutus lokakuussa, verrattuna syyskuuhun.

On se mukavaa keskieurooppalaisilla, kun heillä on aina plussa kelit. Täällä pohjosessa saadaan kärvistellä talvet pakkasessa ja kiroilla sen takia sähkön hintoja.

Tulis jo se hippejen vihaama ilmastonmuutos, niin ei tarvis kuluttaa sähköä niin saatanasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Niin nyt kyllä nyt on hyvä keulia kympin sähkölaskulla, mutta talvella sitten itketään tonnin laskusta:)
Keskiarvolla luulisi tässäkin kohtaa olevan enemmän merkitystä ihmisille. Jos OKT-asuja maksoi ennen "hyvinä aikoina" 100-150€/kk sähköstään ympäri vuoden jokaisena kuukautena ja nykyisessä pörssitilanteessa maksaa yhdeksänä kalenterikuukautena 10-20€/kk ja vaikka kolmena talvikuukautena 350€/kk, niin edelleen hän maksaa vuodessa keskimäärin saman verran. Mikäli tällainen vaihtelu tuntuu hirvittävältä, niin sähköyhtiöt tarjoavat suojaa määräaikaisten sopimusten muodossa. Toki määräaikaisiin sopimuksiin on leivottu yhtiöiden oma perseen suojaus kiinni, eli pyrkivät varmistamaan voitolliset myynnit niilläkin.

Ja aina voi miettiä oman kulutuksen tarpeellisuuttakin. "Sähkökriisin" alettua Suomessa on onnistutttu pudottamaan kulutusta käytännössä pysyvästi 10%. Iso osa säästöstä on tullut teollisuudesta, mutta ei pidä yhtään vähätellä myös kotitalouksien säästöjä. Turhaa kulutusta on aivan älyttömästi. Jos jatkuvasti vaaditaan, että pitää energiamurroksessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa keksiä keinoja vähentää kulutusta, niin ei aina pidä syyttävää sormea laittaa teollisuuden ja julkisen sektorin suuntaan, vaan kotitaloudet voivat myös miettiä omia tottumuksiaan ja tehdä investointeja. Teollisuus on elänyt pitkälti tässä toimintakentässä jo vuosikaudet ja ovat tehneet energiatehokkuusinvestoinnit ihan markkinaehtoisesti, nyt kun kotitaloudet alkavat valua pörssisähkömarkkinoiden piiriin, niin kotitalouksien vuoro on koittanut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Keskiarvolla luulisi tässäkin kohtaa olevan enemmän merkitystä ihmisille. Jos OKT-asuja maksoi ennen "hyvinä aikoina" 100-150€/kk sähköstään ympäri vuoden jokaisena kuukautena ja nykyisessä pörssitilanteessa maksaa yhdeksänä kalenterikuukautena 10-20€/kk ja vaikka kolmena talvikuukautena 350€/kk, niin edelleen hän maksaa vuodessa keskimäärin saman verran. Mikäli tällainen vaihtelu tuntuu hirvittävältä, niin sähköyhtiöt tarjoavat suojaa määräaikaisten sopimusten muodossa. Toki määräaikaisiin sopimuksiin on leivottu yhtiöiden oma perseen suojaus kiinni, eli pyrkivät varmistamaan voitolliset myynnit niilläkin.

Ja aina voi miettiä oman kulutuksen tarpeellisuuttakin. "Sähkökriisin" alettua Suomessa on onnistutttu pudottamaan kulutusta käytännössä pysyvästi 10%. Iso osa säästöstä on tullut teollisuudesta, mutta ei pidä yhtään vähätellä myös kotitalouksien säästöjä. Turhaa kulutusta on aivan älyttömästi. Jos jatkuvasti vaaditaan, että pitää energiamurroksessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa keksiä keinoja vähentää kulutusta, niin ei aina pidä syyttävää sormea laittaa teollisuuden ja julkisen sektorin suuntaan, vaan kotitaloudet voivat myös miettiä omia tottumuksiaan ja tehdä investointeja. Teollisuus on elänyt pitkälti tässä toimintakentässä jo vuosikaudet ja ovat tehneet energiatehokkuusinvestoinnit ihan markkinaehtoisesti, nyt kun kotitaloudet alkavat valua pörssisähkömarkkinoiden piiriin, niin kotitalouksien vuoro on koittanut.
On se hienoa kun pörssiyhtiöt takoo isoja summia rahaa. Mutta ostovoima putoaa kokoajan suomalaisilla ja nytten pitäisi viellä lähtee ilmastotalkoisiin mukaan tuhlaamaan viimeisetkin pennit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 076
On se hienoa kun pörssiyhtiöt takoo isoja summia rahaa. Mutta ostovoima putoaa kokoajan suomalaisilla ja nytten pitäisi viellä lähtee ilmastotalkoisiin mukaan tuhlaamaan viimeisetkin pennit.
Takovatko? Pölrssisähkön hinta on ollut todella matala viime aikoina. Niin matala, ettei hinta rohkaise millään tavalla rakentamaan lisäkapasiteettia tai takomaan lisää rahaa. Tällä hetkellä hintataso sataa kuluttajan laariin, ei tuottajan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Näiden ilmastotalkoiden ansiosta meidän riippuvuus Venäjän ja Lähi-idän öljystä ja kaasusta tullaan katkaisemaan kokonaan. Tällä on merkittäviä maailmanpoliittisia vaikutuksia, jos/kun Euroopasta tulee suurilta osin energiaomavarainen. Ydin-tuuli-aurinko-vesivoima on tulevaisuuden energiamuodot ja fossiiliset 1900-lukua.
Sitä kaunista päivää odotellessa.
Liian nopeasti kyllä näistä fossiileista halutaan eroon ja se on minun mielipide.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 076
Liian nopeasti kyllä näistä fossiileista halutaan eroon ja se on minun mielipide
Onneksi mielipidettäsi ei kuunnella. Fossiilisesta eroon pääseminen lisää omavaraisuuttamme ja parantaa huoltovarmuuttamme, kun riippuvuus muiden maiden toimittamasta raaka-aineesta vähenee. Uusiutuvien nerokkuus on siinä, että polttoaine tulee ns. taivaalta. Sitä ei louhita tai pumpata diktaattorin hallitsemassa paskamaassa ja toimiteta Suomeen jos diktaattori on suopea.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Onneksi mielipidettäsi ei kuunnella. Fossiilisesta eroon pääseminen lisää omavaraisuuttamme ja parantaa huoltovarmuuttamme, kun riippuvuus muiden maiden toimittamasta raaka-aineesta vähenee. Uusiutuvien nerokkuus on siinä, että polttoaine tulee ns. taivaalta. Sitä ei louhita tai pumpata diktaattorin hallitsemassa paskamaassa ja toimiteta Suomeen jos diktaattori on suopea.
Eipä tarvita sinunkaan mielipidettä kuunnella, jos ei minunkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 076
Eipä tarvita sinunkaan mielipidettä kuunnella, jos ei minunkaan.
Se ero siinä on, että Suomi toimii minun mielipiteitteni mukaan, ei sinun. Uusiutuvia on rakennettu vuosikausia ja rakennetaan lisää. Tuulivoimaa on tuettu, jotta ala saa nopean startin ja nyt se voi varsin hyvin ilman tukia. Fossiilisesta pyritään pääsemään nopeutetusti eroon. Olen hyvin tyytyväinen Suomen valitsemaan suuntaan energiantuotannossa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Se ero siinä on, että Suomi toimii minun mielipiteitteni mukaan, ei sinun. Uusiutuvia on rakennettu vuosikausia ja rakennetaan lisää. Tuulivoimaa on tuettu, jotta ala saa nopean startin ja nyt se voi varsin hyvin ilman tukia. Fossiilisesta pyritään pääsemään nopeutetusti eroon. Olen hyvin tyytyväinen Suomen valitsemaan suuntaan energiantuotannossa.
Hyvä että kuulut tyytyväiseen sakkiin :thumbsup:
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
On se hienoa kun pörssiyhtiöt takoo isoja summia rahaa. Mutta ostovoima putoaa kokoajan suomalaisilla ja nytten pitäisi viellä lähtee ilmastotalkoisiin mukaan tuhlaamaan viimeisetkin pennit.
Itse olen myös hieman skeptinen tätä siirtymänopeutta ajatellen ja piileviä ongelmia on paljonkin. Alalla toimivana tiedän paljon enemmän asioista, joiden kanssa koko ala yrityksiä ja tiedeyhteisöä myöten kamppailee. Suunta on kuitenkin hyvä. Ilmastotalkoisiin ilmeisesti suurin osa suomalaisista kuitenkin haluaa ottaa osaa äänestyskäyttäytymisen perusteella tai sitten porukka ei ole tiennyt äänestäessään millaisia asioita vihreä siirtymä tarkoittaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Itse olen myös hieman skeptinen tätä siirtymänopeutta ajatellen ja piileviä ongelmia on paljonkin. Alalla toimivana tiedän paljon enemmän asioista, joiden kanssa koko ala yrityksiä ja tiedeyhteisöä myöten kamppailee. Suunta on kuitenkin hyvä. Ilmastotalkoisiin ilmeisesti suurin osa suomalaisista kuitenkin haluaa ottaa osaa äänestyskäyttäytymisen perusteella tai sitten porukka ei ole tiennyt äänestäessään millaisia asioita vihreä siirtymä tarkoittaa.
Itse en ole koskaan välittänyt ilmastomuutoksesta ja ihmettelen miten ihmisille tuli yhtäkkiä paniikki tähän ilmasto hysteriaan.
Itse olen vain ollut tyytyväinen, että suomessa ilmasto lämpenee.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 167
Itse en ole koskaan välittänyt ilmastomuutoksesta ja ihmettelen miten ihmisille tuli yhtäkkiä paniikki tähän ilmasto hysteriaan.
Itse olen vain ollut tyytyväinen, että suomessa ilmasto lämpenee.
Aika tasaisesti huoli ja toimenpiteet nousseet. Mutta, koronavuosina kysyntä laski nopeammin, minkä takia ilmastotoimenpiteitä ei oikeastaan huomattu ollenkaan. Sitten kun aktiviteetit tuli takaisin koronan jälkeen, ja kaikkialla myytin "ei oo" tuotteita, hinnat räjähti kerralla ylös. Päälle vielä Venäjän hölmöilyt, niin tuli iso hyppy kerralla. Siksi tuntuu että ilmastonmuutoksesta olisi yhtäkkiä paniikki päällä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 419
Mites tuo hintataso maissa missä ollaan raskaasti fossiilisten varassa? Sitäkö Suomen pitäisi tavoitella?
Fossiilisten hintatasoa pitäsi pitää matalalla, niin kauan kuin fossiilittoman energian luomistyö on kesken.
Elikkä kaikki verotus pois fossiilista energioista.
Itse kannatan että energiaa ei saisi muutenkaan verottaa ollenkaan, koska edullinen energia on ihmisille tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 681
Fossiilisten hintatasoa pitäsi pitää matalalla, niin kauan kuin fossiilittoman energian luomistyö on kesken.
Elikkä kaikki verotus pois fossiilista energioista.
Itse kannatan että energiaa ei saisi muutenkaan verottaa ollenkaan, koska edullinen energia on ihmisille tärkeää.
Niiden fossiilisten hintatason nostaminen on yksi tehokkaimpia tapoja sen fossiilittoman energian luontiin. Noin luodaan painetta markkinoille kehittää ja rakentaa sitä fossiilitonta energiaa. Ilman tuota hintojen nostamista fossiilitonta energiaa ei rakennettaisi läheskään niin paljon, kuin sitä rakennetaan nyt.

Toki jos olet valmis uhraamaan ihmiskunnan tulevaisuuden pitkällä välillä siihen, että sulla on henkilökohtaisesti pikkasen pienemmät sähkölaskut, niin tuskin tuo sua liikuttaa yhtään sen enempää. Mutta onneksi yhä useammat ihmiset maailmassa eivät ole valmiita paskomaan täysin sitä tulevaisuutta oman, lyhytaikaisen etunsa takia. Joten noista fossiilisista pyritään pääsemään eroon.

*edit*
Tosin Suomen osalta sähkön tuottamisesta fossiilisilla tuli hyvin pitkälle kannattamatonta jo ihan ennen ilmastotoimia, jonka seurauksena ne isot hiililauhdevoimalat purettiin viime vuosikymmenen aikana.
 
Viimeksi muokattu:

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Tosin Suomen osalta sähkön tuottamisesta fossiilisilla tuli hyvin pitkälle kannattamatonta jo ihan ennen ilmastotoimia, jonka seurauksena ne isot hiililauhdevoimalat purettiin viime vuosikymmenen aikana.
Tätä tosiasiaa ei ole riittävästi alleviivattu. Itse olen ollut mukana tekemässä noin puolia näistä sulkupäätöksistä Suomessa ja laitokset tuottivat tappiota paljon ennenkin sitä päivää kun päästöoikeudet ampaisivat pohjatasosta merkittäväksi osaksi kustannusrakennetta. Viimeisen15 vuoden aikana taitaa olla vain kolme vuotta kun esimerkiksi hiililauhde on tehnyt positiivista tulosta edes laskennallisesti, puhumattakaan todellisuudesta missä pitää ottaa huomioon vikaantumiset ja niin edelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 203
No kyllä aika epätodennäköistä, että nuo kaikki kävisi yhtäaikaa. Viroon menevät merikaapelit katketessaan laskisivat hintaa Suomessa. Viro tuskin painaisi asiaa villaisella. Jos FI-EE sekä SE3-FI kaapelit siirtolinjat katkeaisi vaikutus olisi aika pieni, koska suurimman osan ajasta Suomesta viedään 1 000MW Viroon ja SE3 kapasiteetti on 1 200 MW. SE1-FI on maalla, joten sitä tuskin alkavat katkomaan. Talvella on tilastollisesti tuulisempaa kuin kesällä, joten tuulivoima tulee kyllä ainakin osan talvesta painamaan hinnan alas. Tuskin se OL3 koko talveksi hajoaa vaikka jotain vikaa tulisikin.
Viroon menevät kaapelit laskevat sähkön hintaa suomessa silloin kun hinta on korkea ja nostavat sitä kun hinta on alhainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 203
Ihan vapaasti voi kertoa mikä on parempi tapa hoitaa asia ilman että markkinalta katoaa kapasiteettia tai että siirrytään ihan suoraan valtiojohtoiseen sanelutalouteen. Koska tähän mennessä kaikki ehdotukset jotka olen nähnyt karahtavat jossain kohtaa johonkin nykyistä vieläkin pahempaan ongelmaan.
Luulisin että joku kapasiteettimarkkinan luominen voisi rajoittaa jonkun verran piikkihintoja. Käytännössä sen varavoiman rakentaminen jyvittyy toki kuluttajan maksettavaksi, joten sen mikä hintapiikeissä saatettaisiin säästää, maksettaisiin sitten perusmaksuissa tjsp…
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Viroon menevät kaapelit laskevat sähkön hintaa suomessa silloin kun hinta on korkea ja nostavat sitä kun hinta on alhainen.
Viron tuotanto on niin kallista, että tilanteet jossa Viron tuonti laskee meillä hintaa on harvassa. Keskiarvolla meiltä on viety jatkuvasti yli 800 MW teholla sähköä sinne kuluvan vuoden aikana. Kun huomioi, että maksimikapasiteetti on ~1 000 MW, niin aika selvä mikä se vaikutus keskimäärin on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 203
Viron tuotanto on niin kallista, että tilanteet jossa Viron tuonti laskee meillä hintaa on harvassa. Keskiarvolla meiltä on viety jatkuvasti yli 800 MW teholla sähköä sinne kuluvan vuoden aikana. Kun huomioi, että maksimikapasiteetti on ~1 000 MW, niin aika selvä mikä se vaikutus keskimäärin on.
Ne on ne ”tehopulatunnit”. Ilman viron kaapelia siellä vaan loppuu tarjontalaita aikaisemmin. En nyt tiedä missä se raja menee nykyisellään, mutta jossain kymmenissä senteissä per kwh.

Ilman estlinkiä piikitellään sitten ylemmäs.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Ne on ne ”tehopulatunnit”. Ilman viron kaapelia siellä vaan loppuu tarjontalaita aikaisemmin. En nyt tiedä missä se raja menee nykyisellään, mutta jossain kymmenissä senteissä per kwh.

Ilman estlinkiä piikitellään sitten ylemmäs.
Niiden pulatuntien vaikutus sähkönhintaan on vaan todella pieni kun otetaan huomioon kuinka paljon sinne sitä sähköä viedään ja miten paljon se nostaa meillä hintaa. Esim. tässä kuussa ei ole tuntiakaan tuotu sähköä Virosta. Suurin tuonti tunti on alle 700 MW koko kuluvalle vuodelle. Toki hyötyä on vikatilanteita/huoltoja/kulutuspiikkejä ajatellen, mutta väitän silti Suomen keskihinnan tippuvan, jos kaapeli vaurioituisi.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
Tätä tosiasiaa ei ole riittävästi alleviivattu. Itse olen ollut mukana tekemässä noin puolia näistä sulkupäätöksistä Suomessa ja laitokset tuottivat tappiota paljon ennenkin sitä päivää kun päästöoikeudet ampaisivat pohjatasosta merkittäväksi osaksi kustannusrakennetta. Viimeisen15 vuoden aikana taitaa olla vain kolme vuotta kun esimerkiksi hiililauhde on tehnyt positiivista tulosta edes laskennallisesti, puhumattakaan todellisuudesta missä pitää ottaa huomioon vikaantumiset ja niin edelleen.
Sähkö onkin ollut 2010-luvulla niin halpaa, että hiililauhdetta ei ole juuri kannattanut tuottaa. Sen sijaan nykyisten hintapiikkien aikana hiililauhdekin on kaiken järjen mukaan kannattavaa. Juuri silloin olisi tilaa ja tarvetta tuotantokapasiteetille.

Oma käsitys on, että laitosten purkamisessa oli merkittävä rooli EU:n päästönormeissa, jotka olisivat vaatineet vanhojenkin laitosten modernisointia vaikka käyttötunteja tulisi vain vähän. Sitä ei olisi saanut millään kannattavaksi laitoksille, joita käytettäisiin ehkä vain satoja tunteja vuodessa jos sitäkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 681
Sähkö onkin ollut 2010-luvulla niin halpaa, että hiililauhdetta ei ole juuri kannattanut tuottaa. Sen sijaan nykyisten hintapiikkien aikana hiililauhdekin on kaiken järjen mukaan kannattavaa. Juuri silloin olisi tilaa ja tarvetta tuotantokapasiteetille.
En tiedä mihin tämä perustuisi. Toki meillä oli tuossa pari poikkeuksellista vuotta, kun Putin pisti energiamarkkinat sekaisin.
Mutta meillä on nyt OL3:n ja tuulivoiman myötä paljon enemmän halpaa sähköä markkinoilla, kuin mitä oli 2010-luvulla. Okei, Venäjän siirtoyhteys on menetetty, mutta Aurora-linja valmistuu tässä parin vuoden sisään.
Joten kaiken järjen mukaan kivihiilen kannattavuus olisi nyt huonompi, kuin mitä se oli silloin 2010-luvulla.

Oma käsitys on, että laitosten purkamisessa oli merkittävä rooli EU:n päästönormeissa, jotka olisivat vaatineet vanhojenkin laitosten modernisointia vaikka käyttötunteja tulisi vain vähän. Sitä ei olisi saanut millään kannattavaksi laitoksille, joita käytettäisiin ehkä vain satoja tunteja vuodessa jos sitäkään.
Kyseisiä laitoksia ei käytetty edes satoja tunteja vuodessa. Muistaakseni monet noista olivat olleet täysin poissa käytöstä jo useiden vuosien ajan. Poislukien muutamat koekäytöt vuodessa, joilla varmistettiin, että laitteet toimivat vielä.
Ainoa tapa miten nuo olisivat olleet mitenkään kannattavia, EU:n päästönormeja tai ei, olisi ollut, että valtio olisi maksanut niiden pitämisen tehoreservissä.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
En tiedä mihin tämä perustuisi. Toki meillä oli tuossa pari poikkeuksellista vuotta, kun Putin pisti energiamarkkinat sekaisin.
Mutta meillä on nyt OL3:n ja tuulivoiman myötä paljon enemmän halpaa sähköä markkinoilla, kuin mitä oli 2010-luvulla. Okei, Venäjän siirtoyhteys on menetetty, mutta Aurora-linja valmistuu tässä parin vuoden sisään.
Joten kaiken järjen mukaan kivihiilen kannattavuus olisi nyt huonompi, kuin mitä se oli silloin 2010-luvulla.
Nähdäänhän se kaiken aikaa, että vähätuulisina päivinä sähkönhinta hyppää pilviin vaikka kaikki ydinvoima on rivissä. Kyllä silloin kannattaisi (ja kannattaa, Meri-Pori) tehdä myös hiililauhdetta.

Vähätuulisten päivien (tai viikkojen) ongelma ei korjaannu rakentamalla tuulivoimaa.

Kyseisiä laitoksia ei käytetty edes satoja tunteja vuodessa. Muistaakseni monet noista olivat olleet täysin poissa käytöstä jo useiden vuosien ajan. Poislukien muutamat koekäytöt vuodessa, joilla varmistettiin, että laitteet toimivat vielä.
Aiemmin oli erilainen tilanne, kun ei ollut sattumavoimaa verkossa 6 GW (+vaikutus muualta verkon alueelta), Venäjältä saatiin säätövoimaa ja kaukolämpövastapaine tasasi lämmityskulutusta. Nykyisenkaltaisia hintapiikkejä ei esiintynyt käytännössä lainkaan.

Epäterveet hintapiikit on osoitus siitä, että nykyinen tuotantorakenne on rikki. Yksi puuttuva pala on juuri lauhdevoimareservi, joka käynnistyy, kun sähköstä on niukkuutta. Tilanne on vain heikentymässä, koska kaukolämpövastapainetta on poistumassa ja korvautumassa lämpöpumpuilla ja sähkökattiloilla.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 619
Nähdäänhän se kaiken aikaa, että vähätuulisina päivinä sähkönhinta hyppää pilviin vaikka kaikki ydinvoima on rivissä. Kyllä silloin kannattaisi (ja kannattaa, Meri-Pori) tehdä myös hiililauhdetta.
Miksi yrityksiä ei riitä jonoksi asti rakentamaan hiilivoimaa? Vinkki: se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
Miksi yrityksiä ei riitä jonoksi asti rakentamaan hiilivoimaa? Vinkki: se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
On itsestään selvää, että tällaiselle markkinalle ei nouse uusia hiilivoimaloita. Siitä ei kuitenkaan voi päätellä käyttökuntoisen voimalan kannattavuutta.

Varmemmaksi vakuudeksi meillä on hiilen kieltolaki.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 681
Nähdäänhän se kaiken aikaa, että vähätuulisina päivinä sähkönhinta hyppää pilviin vaikka kaikki ydinvoima on rivissä. Kyllä silloin kannattaisi (ja kannattaa, Meri-Pori) tehdä myös hiililauhdetta.

Vähätuulisten päivien (tai viikkojen) ongelma ei korjaannu rakentamalla tuulivoimaa.

Aiemmin oli erilainen tilanne, kun ei ollut sattumavoimaa verkossa 6 GW (+vaikutus muualta verkon alueelta), Venäjältä saatiin säätövoimaa ja kaukolämpövastapaine tasasi lämmityskulutusta. Nykyisenkaltaisia hintapiikkejä ei esiintynyt käytännössä lainkaan.

Epäterveet hintapiikit on osoitus siitä, että nykyinen tuotantorakenne on rikki. Yksi puuttuva pala on juuri lauhdevoimareservi, joka käynnistyy, kun sähköstä on niukkuutta. Tilanne on vain heikentymässä, koska kaukolämpövastapainetta on poistumassa ja korvautumassa lämpöpumpuilla ja sähkökattiloilla.
Aiemmin oli parempi tuoda se hiilellä tuotettu sähkö ulkomailta, kuin ylläpitää niitä kotimaisia voimaloita. En nyt lähtisi sanomaan kovinkaan varmaksi, että tilanne olisi tuosta hirveän paljon muuttunut.
Toki nyt ei varmaan Meri-Poria kannatta purkaa, tai vaikka kannattaisikin niin Fortum tuskin ottaa sitä riskiä PR näkökulmasta.
Mutta kuitenkin, vaikka Meri-Pori roikkuisi nyt kannattavuuden paremmalla puolella, niin se ei tarkoita, että ne puretut voimalat olisivat kannattavia. Sitä hiilivoimaa kuitenkin tarvittaisiin vain ja ainoastaan sen verta, että saadaan nuo kysynnän ja tarjonnan hintakäyrät kohtaamaan. Jos ne kohtaa Meri-Porin kanssa sellaisessa pisteessä, että Meri-Pori on juuri ja juuri kannattava, niin todennäköisesti se ylimääräinen vaikkapa 1000 MW sitä hiililauhdetta jäisi kannattamattomaksi. Koska sille ei olisi enää markkinoita.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 167
Ja Meri-Pori on vielä vuosihuollon takia poissa markkinoilta. Balttiassa laitetaan kaasuvoimaa käyntiin. Kaasu taitaa olla hiuskarvan verran kalliimpi kuin hiili tällä hetkellä.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
522
Kemijoki Oy kertoi huhtikuussa tutkivansa pumppuvoimaloita, vielä ei ole kuulunut mitään jatkosta. Olisikohan kannattavaa ihan kaupallisesti vai kärtetäänkö valtion tukea hankkeille. Tuolle ei varmaan olisi paljoa vastustusta (paitsi eräs näyttelijä kyllä pahoittaisi mielensä).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 820
Mutta onneksi yhä useammat ihmiset maailmassa eivät ole valmiita paskomaan täysin sitä tulevaisuutta oman, lyhytaikaisen etunsa takia. Joten noista fossiilisista pyritään pääsemään eroon.
Täällä lännessä ehkä. Kun täällä on lopetettu kivihiili ym. Niin niiden hinnan luulisi tippuvan alemmaksi markkinoilla, jolloin kehitysmaissa sitä on todella kannattava käyttää edelleen.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 780
Mutta onneksi yhä useammat ihmiset maailmassa eivät ole valmiita paskomaan täysin sitä tulevaisuutta oman, lyhytaikaisen etunsa takia. Joten noista fossiilisista pyritään pääsemään eroon.
Siinä on vaan riski että me paskomme vain oman tulevaisuutemme kun porukka ajetaan jatkuvilla kustannusten nostoilla köyhyyteen ja sen jälkeen (sikäli kun meidän esimerkkimme ylipäätään muuta maailmaa kiinnostaa puolen puupennin vertaa) me toimimmekin lähinnä varoittavana esimerkkinä muille että näinkin tyhmästi voi toimia. Kalliit kustannukset vaativat nousevaa ostovoimaa, eikä meidän järjestelmässämme ole mitään mikä edesauttaisi sitä. Päin vastoin, jos joku löytää tavan nostaa omaa ostovoimaansa niin muiden pitää keksiä joku keino millä se hyöty saadaan nollattua...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 681
Siinä on vaan riski että me paskomme vain oman tulevaisuutemme kun porukka ajetaan jatkuvilla kustannusten nostoilla köyhyyteen ja sen jälkeen (sikäli kun meidän esimerkkimme ylipäätään muuta maailmaa kiinnostaa puolen puupennin vertaa) me toimimmekin lähinnä varoittavana esimerkkinä muille että näinkin tyhmästi voi toimia. Kalliit kustannukset vaativat nousevaa ostovoimaa, eikä meidän järjestelmässämme ole mitään mikä edesauttaisi sitä. Päin vastoin, jos joku löytää tavan nostaa omaa ostovoimaansa niin muiden pitää keksiä joku keino millä se hyöty saadaan nollattua...
Tuon takia noiden fossiilisten luopumisessa liikutaan aika hitaasti, monien mielestä aivan liian hitaasti. Tavoitteita ja työkaluja kiristetään sitä mukaa, kun teknologia mahdollistaa niitä hiilineutraaleja vaihtoehtoja järkevillä hinnoilla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Ensin täytyy saada Euroopassa oma hiilijalanjälki alemmaksi kuin se on muilla. Sen jälkeen voidaan sitten yrittää tuontitulleilla ja kehitysapua säätelemällä saada niitä kehitysmaita myöskin leikkaamaan omia CO2 päästöjään. Mutta kun nyt pohjoismaissa ne CO2 päästöt ovat nokkaa kohti niin korkeita niin on paha vaatia muita maita leikkaamaan. Läskit aina vinkuvat jostain Kiinan 50 hiilivoimalasta mutta unohtavat sen että suomessa yksi hiilivoimala vastaa 300 hiilivoimalaa Kiinassa, kun nenää päälle lasketaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 358
Ensin täytyy saada Euroopassa oma hiilijalanjälki alemmaksi kuin se on muilla. Sen jälkeen voidaan sitten yrittää tuontitulleilla ja kehitysapua säätelemällä saada niitä kehitysmaita myöskin leikkaamaan omia CO2 päästöjään. Mutta kun nyt pohjoismaissa ne CO2 päästöt ovat nokkaa kohti niin korkeita niin on paha vaatia muita maita leikkaamaan. Läskit aina vinkuvat jostain Kiinan 50 hiilivoimalasta mutta unohtavat sen että suomessa yksi hiilivoimala vastaa 300 hiilivoimalaa Kiinassa, kun nenää päälle lasketaan.
Kiinassa oli vuonna 2022 n. 1118 kpl hiilivoimaloita.

Päästöt per capita suomessa 9,31 tonnia.
Kiinassa vastaava 7,44 tonnia.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Plus Suomessa on kylmempää, sen takia Suomalaisilla kovempi kulutus.
Kiina on maailman tehdas siksi siellä pitäisi olla paljon suurempaa. Mulla ei ole silti hajuakaan ottaako Worldometer CO2 valmistuksen osalta huomioon siitä missä tuote valmistetaan vai käytetään.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Ensin täytyy saada Euroopassa oma hiilijalanjälki alemmaksi kuin se on muilla. Sen jälkeen voidaan sitten yrittää tuontitulleilla ja kehitysapua säätelemällä saada niitä kehitysmaita myöskin leikkaamaan omia CO2 päästöjään. Mutta kun nyt pohjoismaissa ne CO2 päästöt ovat nokkaa kohti niin korkeita niin on paha vaatia muita maita leikkaamaan. Läskit aina vinkuvat jostain Kiinan 50 hiilivoimalasta mutta unohtavat sen että suomessa yksi hiilivoimala vastaa 300 hiilivoimalaa Kiinassa, kun nenää päälle lasketaan.
Ilmakehää kiinnostaa ainoastaan absoluuttiset päästöt, ei se montako korvaparia milläkin alueella heiluu. Kiinassa vierailleena päästöt ovat siellä ihan oikea ongelma jolle yritetään tehdä jotain, mutta samanaikainen kasvava energian tarve painaa toisessa vaakakupissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Ilmakehää kiinnostaa ainoastaan absoluuttiset päästöt, ei se montako korvaparia milläkin alueella heiluu. Kiinassa vierailleena päästöt ovat siellä ihan oikea ongelma jolle yritetään tehdä jotain, mutta samanaikainen kasvava energian tarve painaa toisessa vaakakupissa.
Se on vain tekopyhää vaatia muita säästämään, jos itse tuhlailee. Olen asunut Pekingissä 7 vuotta ja muutos täällä on ollut aivan järkyttävä. Pahimpina vuosina oli muutama hyvä päivä vuodessa saasteiden osalta ja nykyään se on muutama huono päivä vuodessa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 121
Ilmakehää kiinnostaa ainoastaan absoluuttiset päästöt, ei se montako korvaparia milläkin alueella heiluu. Kiinassa vierailleena päästöt ovat siellä ihan oikea ongelma jolle yritetään tehdä jotain, mutta samanaikainen kasvava energian tarve painaa toisessa vaakakupissa.
Jos koko muu maailma olisi yhtä fiksusti harvaan asuttu kuin Suomi, maapallolla olisi miljardi ihmistä eikä kohta 10 miljardia. Ei olisi pulaa mistään :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 681
Jos koko muu maailma olisi yhtä fiksusti harvaan asuttu kuin Suomi, maapallolla olisi miljardi ihmistä eikä kohta 10 miljardia. Ei olisi pulaa mistään :)
Tuossa ei ole kyse mistään fiksuudesta, vaan siitä, että Suomi on niin karu ja kylmä maa, että täällä ei pärjännyt suurempi määrä ihmisiä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 803
Viestejä
4 299 266
Jäsenet
71 702
Uusin jäsen
suppas

Hinta.fi

Ylös Bottom