Tulipahan mielenkiintoinen ongelma eteen sähkönmyyjän vaihtuessa.
Vanha sähkösopimus oli Helenin määräaikainen, joka päättyi 31.10.2020 (3,99c/ kWh, 0€/kk) , ja jonka jatkoksi olin tehnyt uuden sähkösopimuksen jo viime keväänä Lumme Energian kanssa (3,98c / kWh, 0€/kk).
Kun uusi sähkönmyyjä oli laittanut siirron Helenille, oli Heleniltä tullut kieltävä vastaus siirrolle (tarkistettu sähkön siirtoverkkoyhtiöltä), jolloin uusi myyjä oli pistänyt sopimuksen siirron muuttona, jotta saisi välittömästi sopimuksen voimaan.
Tämä taas johti siihen, että sopimus oli pistetty uusiksi myös sähkön siirtoverkkoyhtiön puolella, josta ongelman ensimmäisen kerran huomasin, kun vanhoilla tunnuksilla ei päässyt enää kirjautumaan verkkopalveluihin.
Sähkön siirtoverkkoyhtiö korjasi ongelman, ja informoi sekoilusta myyjiä, jolloin uudelle myyjälle ei jäänyt vaihtoehdoksi kuin laittaa uusi sopimus voimaan vasta 14 päivän päästä, eli tänään 25.11..
Helen karhuaa nyt tältä väliajalta (1.11. - 25.11.) myytyä sähköä aivan järkyttävällä hinnalla vedoten siihen, ettei sopimus ole ollut enää voimassa (6,99c / kWh, 3,84€ / kk).
Kyseessä sähkölämmitteinen okt, jossa kulutus kohtuullisen suurta, jollon pelkästään tältä selvittelyn ajalta tullee rahallisesti takkiin n. 50€.
Onko kokemusta tällaisen asian selvittämisestä Helenin kanssa, sieltä kun ollaan sitä mieltä, että he ovat saaneet ilmoituksen pois muutosta, jonka johdosta eivät ole suostuneet sähkön myynnin siirtoon. Eivät kuitenkaan osaa kertoa kuka tai milloin tällainen poismuuttoilmoitus olisi tehty.
Päivitetäänpä tätä, sillä tähän on tullut aika paljon uusia käänteitä.
Ilmeisesti todellinen ongelma on ollut se, että sähkönsiirtosopimus on tehty taloudessa molempien puolisoiden nimille (lienee kovin yleistä?), mutta sähkönmyyntisopimus vain toisen osapuolen nimiin.
Tämä on aiemmin ollut hyväksyttyä, mutta tällä hetkellä siirtoverkkoyhtiöt vaativat myös myyntiin molempien osapuolten nimet, jotta myyntisopimus voidaan siirtää. Ehkä.
Tätä asiaa on alettu sähkön myyjien puolesta selvittämään elokuun alussa, kun sopimuksen siirron piti tapahtua 1.11., joten asian hoitamiseen olisi ollut kyllä reilusti aikaa, jos kuka tahansa olisi viitsinyt ottaa yhteyttä.
Sen sijaan asia ratkaistiin uuden myyjän puolesta niin, että he irtisanoivat myös sähkön siirtosopimuksen (en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista ilman erillistä suostumusta), ja tekivät uuden sopimuksen pelkästään meikäläisen nimellä muuttona, koska silloin siirto ja myynti ovat samalla asiakkuudella. Tämä johtaa vain sellaiseen ongelmaan, että kaikki siirtohistoria häviää, jolloin esimerkiksi energiatodistuksen tilaaminen voisi olla ongelmallista. Toiminta lienee helpoin oikotie uuden myyjän osalta, joskin mallina lienee jopa lain vastainen.
Se mikä tässä kovasti ihmetyttää on se, että jos en olisi tähän itse törmännyt siirtoverkkoyhtiön palveluiden loputtua yhtäkkiä, ja alkanut asiaa selvittämään, olisi asian huomaamiseen mennyt todennäköisesti +3kk, eli laskutusjakso, jonka aikana hinta olisi raksuttanut Helenin perusmaksulla sopimuksettomassa tilanteessa tai pelkästään uudella sopimuksella myös siirron puolella. En tiedä olisiko uuden siirtosopimuksen peruminen ollut tällaisen ajan jälkeen mahdollista niin, että historiatiedot olisi saatu palautettua. Uusi myyjä ei tehnyt asian suhteen mitään, vaikka tästä heidän aspan kanssa reklamoin myös heti kun asian huomasin, eikä sieltä oltu mitenkään yhteydessä takaisinpäin asian tiimoilta, lähetettiin vain uusi tilausvahvistus, jossa päivämäärät oli muuttunut 1.11. -> 25.11..
Edelleen on epäselvää kuka erotuksen maksaa. Uusi sähkönmyyjä ehdotti S-Ryhmän lahjakortteja, joka on melkolailla keskisormen näyttämistä tässä vaiheessa.
Vahva epäilys on, että asiasta tullaan riitelemään pidempään.